Stallone als ironische held Clara Law: 'Politiek is altijd dubieus en rommelig' Film Shirley Valentine praat tegen de keukenmuur Oliver Stone slaat publiek murw 12 DONDERDAG 20 JANUAR11994 Verfilming dagboeken Hans Warren Amsterdam De dagboeken die de schrijver en dichter Hans Warren (72) sinds het eind van de jaren zeventig publiceert, worden verfilmd. Filmproducent Hans Klap heeft deze week de rechten van de elf dagboeken gekocht. De opnamen voor de bioscoopfilm beginnen op zijn vroegst volgend jaar. Warren is, zegt Klap, „uitermate verrast over de op handen zijnde ver filming." Namen van mogelijke hoofdrolspelers kan de filmpro ducent nog niet geven. Hij wil samen met Jean van de Velde het scenario voor de film schrijven. Van de Velde verfilmde eerder het boek van Boudewijn Büch, De Kleine Blonde Dood. Klap speelt met de gedachte de film ook voor televisie te maken. Hij denkt daarbij aan een dagelijks uit te zenden soap. FILMS IN LEIDEN Twee Visconti-films in LVC overzicht letty stam IV£, Breestraat 66, Leiden: Ossessione, dq 20/1, 20.45 uur en Bellissima, vr21/1, 2Ö;45 uur. LAK-cinema, Cleveringaplaats 1,Heiden: Shirley Valentine, ma 24/1, 20.30 uur De X, Haarlemmerstraat 52, leiden: Bastille, wo 26/120.30 uur In-LVC is tweemaal een Viscon- tFfilm te zien als eerbetoon aan de Italiaanse regisseur. Het broeierige Ossessione (1942) is gebaseerd op de roman The postman always rings twice van James Cain. Zwerver Gino (Massimo Girotti) komt terecht bij een wat morsige, afgelegen benzinespomp. Eigenaresse Giovanna (Clara Calamai) ziet hem en is gelijk verloren. Gino is alles wat haar lelijke, bekrom pen en tirannieke man niet is. De twee beginnen stiekem een gepassioneerde verhouding maar wat te doen met de echt genoot? In Bellissima (1951) laat een filmstudio weten op zoek te zijn naar het mooiste meisje van Rome. Een zeer kordate Anna Magnani geeft gehoor aan de oproep en gaat met haar doch tertje op auditie. Haar oogappel roept slechts de spotlust op van de filmploeg. Mama Magnani laat haar streven naar een bete re toekomst voor haar spruit va ren en zeilt waardig de studio's uit. Met prachtige en ook te nenkrommende scènes met ambitieuze moeders die even eens menen het mooiste kind ter wereld te hebben gebaard. Pauline Collins speelt een prachtige Shirley Valentine in de gelijknamige film te zien in LAK-cinema. Ze woont in Liver pool en is getrouwd met een slaapverwekkende echtgenoot met veel noten op zijn zang. De romantische eerste huwelijksja ren liggen ver, ver achter haar. De twee kinderen staan zelfs al op eigen benen. Voor de ooit zo sprankelende Shirley is het le ven saai en grauw. Om daar niet aan ten onder te gaan, praat ze tegen de keukenmuur en ver trouwt die haar geheimen toe. De redding komt als haar vriendin Jane een reis voor twee naar het Griekse eiland Myko- nos wint. Ze pakt haar koffers en in een briefje op de keuken tafel laat Shirley haar echtge noot weten waar ze is. Op het eiland ontmoet ze Costas Cal- des (Tom Conti), eigenaar van een eettent en rascharmeur. Shirley valt voor hem en de ver liefheid is zo hevig dat ze op het vliegveld besluit niet terug te gaan naar Liverpool. Ze spoedt zich naar Caldes maar die blijkt zich al een nieuw liefje te heb ben verworven uit een vlucht 'verse' toeristen. Shirley besluit hoe dan ook te blijven. Cultureel centrum de X be sluit de maand van de Neder landse boekverfilmingen met Bastille (1984) naar Leon de Winters Place de la Bastille. Het verhaal gaat over een historicus (Derek de Lint) die zijn verleden en joodse komaf lange tijd in de doofpot heeft gestopt. Wat hij aan familie had, werd in Duits land vermoord. Eenmaal de dertig gepasseerd begint het te borrelen en bruisen in die doof pot. Hij ziet een dubbelganger en denkt dat die wel eens zijn doodgewaande broer zou kun nen zijn. Regisseur Rudolf van den Berg werkte met een echte sterrencast want naast De Lint zijn onder meer ook Geert de Jong, Loudi Nijhoff en Ischa Meijer te zien. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Farewell to my concubine a. 13.15, 16.45,20.30, za zc 16.45,20.30 ALFA 2 Aladdin 21.30 ALFA 3 13, 15.45, 18.45, e Bure o 12 j., dag. ALFA 4 The firm 16 j., dag. 13, 16.30, 20,15 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The house of the spirits 16 j.dag. 13.15, 16.45, 21 ALHAMBRA 2 The firm 16 j., dag. 20.45, dovr ma diook 13.15, 16.30 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Addams Family 2 12 j., dag. 13.15, 16, 19.15, 22 CINERAMA 2 Jurassic Park a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 The age of innocence a.l., dag. 13.15, 16.45,20.30 CALYPSO 2 Rising Sun 12 j., dag. 13.15, 16, 1-8.45,21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Much ado about nothing a.l., dag. 14.15, 17, 19.30, 22, zo ook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA The wedding banquet 16 j.dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zoook 11.15 CINECENTER-PIERROT Fiorile 16 j., dag. 14.15, 16.45, 19.30, 22.15, zoook 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Libera 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zoook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL I August Allebèplein 4 tel. 6151243 Demolition Man 16 j., dag. 19, j 21.45, zazowoook 13.15, 16 CINEMA 2 INTERNATIONAL Addams Family 2 12 j dag. 18.45, 21.30 CITY 1 Lfeidseplein tel. 6234579 Demolition Man 16 j., dag. 13.15, 16,18.45,21.30 j CITY 2 Beethoven's 2e a.l., dag. 13.15, 16, j 18.45,21.30 CITY 3 Robin Hood a.l., dag, 13.15, 16, "18.45,21.30 CITY 4 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Hard Target 16 j„ dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 7 A perfect world 12 j., dag. 12.30, 15.30, 18.30,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 El sol del membrillo 16 j., dag. 21.30 Trahir 16 j., dag. 19.30 Curfew 16 j., dag. 19.45 Vacas dag. 21.15 Het is een schone dag geweest 16 j., zoook 13, 14.45 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 House of the spirits 16 j., za. 18.15, 21.15, zo 14.45. di alleen 18.15 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 The exorcist 16 j„ ma 19.45 Raining stones 16 j., dag. 17.45, 20.15, maalleen 17.45 Thousand pieces of gold 16 j., dag 22.15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Othello 16 j., dag. 18, 20 The wedding banquet 16 j., dag. 22 RIALTO 2 The women from the lake of scented souls 16 j., dag. 17.45 De dag van de wanhoop 16 j., dag 20 L'année dernière a Marienbad 16 j., dag. 22 De blinde fotograaf/De domeinen Dit- voorst zo 15 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Little Buddha a.l., dag. 19.15, 21.45, za zo ook 14.45 Orlando a.l., dag. 17.30 THE MOVIES 2 Much ado about nothing a.l., dag. 19.45, za zo ook 15.15 The piano 12 j., dag. 17.30, 22, za zoook 15 The cement garden 16 j dag. 22.15 THE MOVIES 4 The baby of macon 16 j., dag. 19.45, 22 Belle van Zuylen a.l., dag, 17.30 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraattel. 6262633 Heaven Earth a.l., dag. 13.15, 16.30,21 TUSCHINSKI 2 Little Buddha a.l., dag. 13.15, 16.30,21 TUSCHINSKI 3 Sleepless in Seattle a.l., dag. 13.15, Passion Fish a.l 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Jurassic Park a. 18.45, 21.30, 21.30 vr ma diook 13.15, 16 TUSCHINSKI CINEAC Falling down a.l., doorlopende voor stelling dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 L'odeurde la papaye verte 16 j.dag. Het programma van de Leidse en de Haagse bioscopen is te vinden op de pagina 'Info'. 'Demolition Manhumoristische actiefilm Het is momenteel stuivertje-wisselen in populariteit tus sen Arnold Schwarzenegger en Sylvester Stallone. Na het succes van Rock)>/Rcimbo Stallone volgden de glansjaren van Big Arnold, en sinds vorig jaar is Stallone weer hele maal terug met Cliffhangeren het in Amerika zo mogelijk nog grotere kassucces Demolition Man. Na zijn uitstapje in het ijskoude hooggebergte komt Stallone ditmaal in een diepvriesmachine terecht die hem invriest tot het jaar 2032. Om na zijn ontdooiing direct weer op jacht te gaan naar de psychopaat, die hem ook voor zijn winter slaap al dwars zat. vallen met een ratelende mi trailleur in de aanslag. Maar hij wordt in de maling genomen door Phoenix, die zorgt voor een gigantische explosie met dertig doden, die hij Spartan vervolgens in de schoenen schuift. Het gevolg is dat ze bei de voor straf worden ingevroren om pas zesendertig jaar later weer te worden ontdooid. In 2032 wordt de stad gere geerd door de aristocratische dr. Raymond Cocteau, die de braafste samenleving heeft ge creëerd die ooit heeft bestaan. Het contrast tussen de twee agressieve maniakken uit de vo rige eeuw en de op oosterse leest geschoeide, vreedzame, humanistische 'droomwereld' van dr. Cocteau is één van de sterke punten van de film. Het geeft aanleiding voor allerlei grappen, zoals de boetes die Spartan aan de lopende band recensie henk m au rits Demolition Man. Te zien: Luxor, Leide n/Euro Cinema, Alphen Stallone speelt in Demolition Man de rol van politieman John Spartan, die het opneemt tegen 'bad guy' River Phoenix, waarin we ondanks zijn blonde kroeskop de zwarte acteur Wesley Snipes herkennen. Hoe wel Stallone de naam heeft van de 'grote sloper' (de 'demolition man', een titel die is onüeend aan een song van Sting), zien we toch vooral Phoenix de meeste schade veroorzaken in 'San Angeles', de vreedzame stad van de toekomst. De film begint in 1996 in een door bendeoorlogen geteisterd, brandend Los Angeles. In een spectaculaire opening zien we hoe Spartan zich aan een lang elastiek uit een helicopter laat 'Demolition Man' Sylvester Stallone in de clinch met psychopaat Wesley Snipes. krijgt voor zijn gevloek en ge tier. Gaandeweg ontdekken we echter dat dr. Cocteau niet hele maal de braverik is die we dach ten. Hij blijkt Phoenix bewust te hebben ontdooid om een op handen zijnde revolte tegen zijn dictatoriale fundamentalisme in de kiem te smoren. Onder de geordende bovenstad bevindt zich namelijk, net als in de Me tropolis van Fritz Lang, een on derwereld met haveloze, honge rende stadsbewoners. Spartan neemt het uiteraard op voor de ze sociale onderklasse en weet hen, na een persoonlijk gevecht met zijn aartsvijand Phoenix, te bevrijden uit hun onderdrukte positie. Demolition Man is in het gen re van de futuristische actie films een van de betere films. Snel gemaakt, een aardig ver haal, uiteraard de nodige actie maar ook een relativerende humor. Snipes is als frivole psy chopaat een groteske figuur waar je eerder om moet lachen dan dat je bang voor hem wordt. En Stallone weet intus sen hoe je met enige ironie een held moet spelen. Een verras sing aan zijn zijde is Sandra Bullock als een aan het verleden verslaafde agente, die bijna in katzwijm valt als ze Stallone hoort praten. Ze is de hele film bezig om zijn rauwe taal te imi teren. Dat verdient op zich geen navolging, maar leuk is het wel. 'Heaven and earth' Vietnam-drama met epische trekken Oliver Stone wordt wel gezien als de man die de eerste echte Vietnamfilm maakte. Ondanks eer dere films als Coming Home, The deer hunter en Apocalypse Now, beweerden 'Viet-vets' dat Platoon de échte angst voor de altijd onzichtbare TVh-h T Clë >UU11C1C v£' - p. ditmaal slaat hij de toeschouwer echt De film volgt Le Ly op haar moeizame levens pad. Ze krijgt een baantje als huishoudster bij een rijke familie in Saigon, wordt zwanger van de heer des huizes, wordt vanzelfsprekend ontslagen, vindt haar zus terug, die werkt als hoer in Da Nang, vindt haar totaal verarmde ouders terug, en huwt uiteindelijk een getroubleerde Amerikaanse sergeant (Tommy Lee Jones). Stone was nooit een erg subtiele verteller, maar vijand wist te verbeelden, Stone, zelf Vietnamveteraan en tot dan toe slechts scenario schrijver, wierp zich vervolgens op tot de filmische ge schiedschrijver van zijn 'verlo ren generatie'. Hij zou de Viet- namoorlog nog twee keer in een film verwerken: Born on the fourth of july ging over de terug gekeerde soldaten, zowel emo tioneel als fysiek gebroken. En nu is Stone teruggekeerd naar Vietnam, om de oorlog vanuit het perspectief te belichten van degenen die in Platoon onzicht baar bleven: De Vietnamezen zelf. Heaven and earth is een dra ma met epische trekken gewor den. De film, die bijna tweeën eenhalf uur duurt, beslaat ruim dertig jaar uit het leven van Phung Thi Le Ly (die twee autobiografi sche boeken over haar leven heeft geschreven). Deze vrouw groeit op in het dorpje Ky La, dat al Stone heft zijn vuist en roept een hele film door dat alles wat met Vietnam te maken heeft vreselijk is een mokerende aaneenrijging van vulgaire sentimentaliteit en schokeffecten, alles op prekeri ge toon gebracht en voor de ze kerheid ondersteund door schrikbarend dominante mu ziek. Dat alles maakt het ons onmogelijk werkelijk deelge noot te worden van het lijden van deze Le Ly Stone zélf is immers meer geïnteresseerd in de ronkende buitenkant van al le gebeurtenissen, waardoor hij nooit echt de tijd neemt voor z'n belangrijkste personage. Precies na negentig minuten ar- riveert de sergeant met z'n kers- verse echtgenote in een Ameri kaanse buitenwijk, en begint Stone eigenlijk een tweede film, die qua toon helaas niet afwijkt van het eerste ge deelte. De veteraan kan de door hem begane en verzwegen wreedheden niet verwerken en begint z'n vrouw te slaan, die zich overigens wel kan aanpassen aan de Amerikaanse maatschappij. de openingsbeelden wordt platgeschoten door de ook dat b i,^ Franse koloniale bezetter. Na de Fransen kwa- S,ok aat ÖIIJn allemaal Meel schematisch j der oog voor de paradoxen in intermenselijke ver in hpt houdingen of finesses in vertellen van verhalen. hele film Franse koloniale bezetter. Na de Fransen kwa men, zoals bekend, de Amerikanen, wordt in toenemende mate deelgenoot familie uit het generaties lang bewoonde huis, haar broers sluiten zich aan bij de Vietcong, ze is getuige van systematische uitroeiing en martelin gen, zowel door de communisten als door de Zuid-Vietnamezen en Amerikanen. maken heeft vreselijk is. De manier waarop die boodschap er bij ons wordt ingehamerd, staat een overtuigende film in de weg. Opzienbarend Chinees epos te zien op Film Festival Rotterdam interview pieter Temptations of a Monk. Te zien tijdens Film Festival Rotterdam. Vanaf 26 januari t/m 6 februari De Chinezen komen. Het Film Festival Rotterdam, dat volgende week woens dag van start gaat, zal een zwaar accent leggen op de cinema uit de Chinese Volksrepubliek, Taiwan en Honkong. Een van de meest verbluffende films uit dat speciale pakket is afkomstig uit Hongkong en heet Temptations of a Monk. Een historisch epos vol ruiterge vechten met een allure waarvan we meenden dat Kurosawa er het patent op had. De film biedt geweldballetten die aan Peckinpah doen denken en een bordeel-scene die Fellini in herinne ring roept. De auteur van dit zinderen de filmfresco blijkt een bedeesd meisje van anderhalve meter hoog: Clara Law. Haar naam is bekend. Van de in Ma- cao geboren Clara Law draaide vorig jaar het ingetogen Autumn Moon. Cla ra Law: „Vergeleken met Tempations is Autumn Moon een rustig filmpje. Maar voor Hongkong cinema was juist die film ongewoon. Autumn Moon heb ik dan ook met buitenlands geld moeten maken. Temptations is qua onderwerp traditioneler naar Hongkongse opvat tingen. Ik hoop echter dat mijn manier van vertellen en stileren toch iets toe voegt aan onze filmtraditie." „Ik ben altijd vreselijk visueel inge steld geweest. Als ik op de set ver schijn, heb ik de scènes in mijn hoofd en ik heb een 'shotlist' bij me met nauwkeurig vermeld welke camera-in- In 'Temptations of a Monk' zit een bordeel stellingen ik denk te gaan gebruiken. Ik spreek wel met mijn acteurs even door wat ik in gedachten had en dan kun nen hun reacties aanleiding vormen om iets aan te passen. En ik luister naar eventuele suggesties van mijn ca meraman. Maar meestal blijkt 80 pro cent van wat ik verzonnen heb op exact die manier in de film terecht te komen." cene die Fellini in herinnering roept. Temptations speelt 1500 jaar geleden en vertelt over een generaal die verraad pleegt uit landsbelang. De prins bij wie hij in dienst is, speelt hij in handen van diens broer. De prins wordt vermoord, de broer vestigt de Tang-dynastie die China tot legendarische voorspoed zal brengen. De generaal blijft sukkelen met zijn geweten. Hij zweert alle ge weld af en gaat in een klooster. Maar hij wordt niet met rust gelaten door de nieuwe keizer die hem wil dwingen bij hem in dienst te komen. Voor de films van Clara Law zijn de Japanners Ozu en Kurosawa van grote betekenis geweest. Bij de grootse ge vechtsscènes van de ouverture heeft ze erg haar best gedaan de stijl van Ku rosawa te benaderen. Clara Law: „Het was buitengewoon lastig en zwaar. Om te beginnen omdat ik niet gewend was aan de barre kou waarin we die scène's moesten maken. Voor mij en de ande re uit Hongkong afkomstige medewer kers was het bijna ondraaglijk. Twintig graden onder nul, met een' straffe wind". „Ik had nooit eerder scènes gedaan met paarden. Ik had absoluut niet de condities waarin Kurosawa zulke scè nes gewend was te maken. Hij kon zijn gang gaan met 200 goed afgerichte paarden. Ik had paarden uit Peking, Xian en Mongolië. Kleine paardjes, grote paarden; een beroerd ogend sa menraapsel. En geen van de dieren was voor dit soort dingen getraind." Heel merkwaardig aan Temptations of a Monk is dat het een film is waar van gaandeweg het hele aanzien verso bert. Uitbundig van kleur en van aan kleding in het begin, verlopend naar een sterke dominantie van de kleur blauw, terwijl gelijktijdig de acteerstijl van theatraal verloopt naar meer natu ralistisch. Clara Law: „In het begin zit veel goud en rijkdom in de beelden. En veel rood, blauw en geel in de kos tuums, wat de kleuren zijn van de Tang-dynastie. In het middendeel laat die kleuren vervagen. Dan gaat blauw domineren, tot het uitbleekt naar wit. Voor mij is dat een stijlmiddel om de inhoud te benadrukken. Dat reis van de generaal gaat van rijkdom, materia lisme, macht en overvloed naar asce tisme en innerlijke rust. „De film gaat niet echt over de ge schiedenis van China. Er zit veel gelij kenis tussen dit historische verhaal en wat er in onze eigen tijd gebeurt, overal ter wereld. De Tang-dynastie vormde een periode van grote welvaart en culturele opbloei. China kreeg toen een keizer die tot op de dag van van daag beschouwd wordt als een uitste kend vorst. Maar zelfs die man kon al leen aan de macht komen door eerst zijn eigen broer te vermoorden." „De generaal Shi van mijn verhaal is geen schurk, want hij heeft een gewe ten. Hij verraadt die prins omdat hij zo vermijden wil dat zijn land in een bloe dige burgeroorlog gestort zal worden. Maakt dat generaal Shi tot een goed mens of omdat door zijn verraad zijn eigen meester vermoord wordt tot iemand die niet deugt? Politiek is altijd dubieus, verwarrend en romme lig, zelfs al is voorspoed het gevolg. Dat zie je ook nu overal gebeuren. Aan wel vaart ontbreekt het niet en toch wordt er maar op los gemoord en worden he le naties uiteengerukt. Iedereen is be lust op het hebben van meer. Waarom doen we dit? Ondanks alles wat we ver worven hebben, zal de mensheid ten- onder gaan als we geen idealisme meer hebben, geen principes, geen geloof of geen moreel besef'. 'Heaven and earth': De Vietnam-oorlog vanuit het perspectief van de Vietnamezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 13