'Evangelicals' binnen RK Kerk Kerk Samenleving ZATERDAG 15 JANUAR11994 UIT DE KERKBLADEN Collecteren (1) De moeder van predikant P.J. van Midden strafte hem ooit met het lopen van collectes. ..Bijna elke lijst of bus nam ze aan", schrijft hij in zijn co lumn in het blad 'De Kruis vaan' van de Gereformeerde Kerk Lisse. „Ze had er wel ie mand voor. zei ze dan. Mij dus. Ik herinner me het ver geefse bellen aan deuren als de dag van gisteren. Of al die flauwe smoesjes om niets te hoeven geven. Je hebt men sen die liegen om een gulden uit te sparen." Dat 'onbestemde collecte- gevoel' kwam onlangs weer even terug. Van Midden: „We schrijven 16 december 1993 en staan in Blokhuis (een winkelcentrum - red.), hier in Lisse, 'met de bus voor Bosnië'. Greetje en ik kiezen een plekje bij de uit gang van de parkeergarage. Strategische plaats. Alles O.K. Alleen de mensen nog." Collecteren (2) Voor u verder leest, houdt de predikant de abonnees van het kerkblad vervolgens voor, 'beken ik alvast maar dat u uzelf vast voor mij schaamt als u deze column uit hebt'. Van Midden: „Doet u dat ge nist. Ik heb me veel meer ge schaamd voor zoveel men sen in Blokhuis. Negen van de tien geeft niets..." Dat zat de predikant hele maal niet lekker. „Na tien minuten hengelen komt mijn boze karakter, 'de oude Adam', boven", zo doet hij verslag. „Ik vang de niet-ge- vers (die kijken op afstand al langs je heen en doen net of je lucht bent) graag op en voeg ze toe, als ze net passe ren: 'dat gezicht van u staat op niet geven'. Of: 'met zo'n gezicht als dat van u zou ik ook niets geven'. Of: 'ik wens u ook een koude kerstmis'. Of: 'u komt nog wel eens van een koude kerstmis thuis'." Collecteren (3) Een dergelijke aanpak blijft niet zonder gevolgen. „Een mevrouw met een zeer dege lijk uiterlijk kijkt me vernieti gend aan en passeert zonder een stuiver te geven. 'Ik dacht dat u principes had', zeg ik nog. 'Die kosten in elk geval niets'. Ik hoop maar dat het haar niet lekker zit. Nog mooier maakt een me neer in een lange blauwe lo den jas het. Ik herken hem vaag van één of andere ser viceclub, maar hij is duidelijk van plan niets in de bus te doen. 'Uw jas is naar uw club, uw gedrag niet', krijgt hij te horen. Als door een wesp gestoken draait hij zich om en bijt me toe: 'u kent me?'. 'Helaas wel', antwoord ik, 'ik had meer van u ver wacht'. Hij gepft toch een tientje, al is het zeer duidelijk niet van harte. Ik wens hem goede feestdagen." Collecteren (4) Gelukkig zijn er ook veel mensen die wel geven, ver volgt de dominee. „En soms gul. Lisse is er uiteindelijk van de Bollenstreek verreweg het beste afgekomen. De op brengst hier is dik over het streefbedrag van 15.000 gul den heen. De deurcollecte in onze kerk op 3 januari bracht ook nog eens bijna 1200 gul den op." Alle mensen die zich voor hem hebben ge schaamd ('Gelijk heeft u'), voegt Van Midden toe: „Ik ben trots op u en op de ker ken in het algemeen. Daar klop je zelden vergeefs aan voor hulp aan anderen. In de kerk hebben mensen geleerd te delen, in plaats van alleen maar te graaien. Er wordt veel op de kerk gemopperd, 't Zal vast hier en daar te recht zijn. Maar van die kerk kun je ook wat opsteken. Ge ven, bijvoorbeeld." REDACTIE DICK V Het vreugdevolle geloof van katholieke jongeren Seidel was al op allerlei ter reinen actief voor de WKJ en voelde dat hij voldoen de ervaring had 'om deze club verder te leiden'. De WKJ, die zich richt op jon geren tussen 16 en 25 jaar, ziet het als een belangrijke taak om de geloofsbeleving bij jonge mensen te stimu leren. Een paar honderd vrijwilligers, die je best 'ka tholieke evangelicals' kunt noemen, doen er plaatse lijk alles aan dat de bijbelse boodschap de jongeren ook bereikt. EINDHOVEN BERT POL Hoogtepunt van het jaar is de inmiddels traditionele landelij ke bijeenkomst op de laatste za terdag van oktober in Den Bosch, die steeds meer bezoe kers trekt. Verder wordt elk jaar in mei opgetrokken naar het Belgische Maria-bedevaarts- oord Banneux. Volgens Seidel is Maria daar in de jaren dertig op een vrij onopvallende manier verschenen aan de armen. „Een meisje heeft toen Maria gezien. De boodschap die zij heeft meegegeven is vrij kort en kernachtig. Hoe ga je om met je geloof. Wij noemde deze bede vaart dan ook een voettocht naar het geloof." Hoewel de WKJ zelfstandig opereert is de band met de RK Kerk (het gezag) zeer hecht. Cri tici zeggen dat de WKJ aan de pauselijke leiband loopt en 'al les' slikt wat het Vaticaan zegt. Seidel, 26 jaar en bedrijfskundig adviseur in Eindhoven, ziet het even anders. „Wij zijn jongeren die enthousiast zijn voor het ge loof. De jongeren willen dat in een kerkgemeenschap met el kaar beleven. Zij willen dat ge loof niet voor zichzelf houden, maar trekken ermee naar bui ten. Wij willen midden in de kerk staan, maar wensen ons geen etiket op te plakken. Jon geren trekken zich niks van eti- Een groep jongeren die anderen wil laten delen in de vreugde die ze zelf heeft gevonden. Zo karakteriseert de kersverse voorzitter Harald Seidel de Werkgroep Katholieke Jongeren (WKJ). Hij heeft onlangs het roer overgenomen van Kees Koopman, die het na zestien jaar welletjes vond. Seidel: „We brengen de evangelische boodschap steeds op een nieuwe creatieve manier die in deze tijd aanspreekt." Harald Siedel (links), de nieuwe voorzitter van de WKJ, en Winfried van Hal, die hem in zijn taken bijstaat: „Wij zijn jongeren die enthousiast zijn voor het geloof." foto a ketjes aan. Jongeren laten zich niet in hokjes duwen." De voorzitter heeft een 'ver schrikkelijke hekel' aan de te genstelling progressief en con servatief. „De WKJ wil alleen be wust dat evangelie, de rijkdom die we zelf hebben gevonden, aan jongeren aanreiken. Niet op een dwingende manier, maar ze positief uitnodigen om met ons die weg op te gaan. De bood schap van het evangelie is de achtergrond van al onze activi teiten. Jongeren worden geraakt door het radicale van de bood schap van Jezus Christus." Hoe bevlogen is Seidel zelf? „Ik heb gemerkt dat het geloof in Jezus Christus een weg en een ideaal in mijn leven laat zien. Als ik naar dat geloof leef, weet en ervaar ik dat ik leef in harmonie met de mensen om me heen. Dat gaat met vallen en opstaan. Het is niet zo dat ik me nu nergens meer zorgen over hoef te maken. Ik heb iemand om na te volgen, een vriend, Onze Lieve Heer, die met me meegaat. Ik heb gemerkt dat dit heel belangrijk is in mijn leven, het geeft me steun, het geeft me een zekerheid. Dit alles zou ik niet graag willen missen." Ik zou graag willen dat andere jon geren dit ook zouden ontdek ken. Tenslotte ben je er juist ook voor anderen en, zoals dat heet, om God te dienen. Je moet proberen elke dag tijd te nemen voor het gebed en om regelmatig met de kerkgemeen schap samen te komen." Seidel weet heel zeker dat jongeren op zoek zijn naar zin geving en naar geloof in hun le ven. Ze zoeken naar méér dan dit 'aardse tranendal' hun kan bieden. „Die jongeren proberen we aan te spreken met onze landelijke jongerendag, waar wij proberen duidelijk te maken wat God in hun leven kan bete kenen. Jongeren die naar een disco gaan zetten zich tenslotte ook in voor allerlei organisaties, zoals Greenpeace, het Wereld Natuur Fonds. Ook zij hebben in zich het gevoel van: ik wil ook wat doen voor anderen. Zij den ken ook niet alleen aan zichzelf. Disco-jongeren die ook op onze landelijke bijeenkomst komen, vinden het leuk om in het week einde uit te gaan, maar willen ook best een dag optrekken met leeftijdgenoten rondom het ge loof. Op onze landelijke jonge rendag is ook muziek waar ze van houden. In die muziek klinkt dan wel iets door van de christelijke boodschap. Het is absoluut niet waar dat jongeren alleen maar naar een disco gaan. Jongeren staan veel posi tiever ten opzichte van het ge loof dan vaak wordt gedacht." In de begintijd van de WKJ ging het alleen om jongeren die in het katholieke geloof waren „Dat was ook de waaruit wij werkten. Jongeren die met geloof bezig waren bij elkaar brengen en een stimulans geven. De laatste vijf jaar houden we ons ook bezig met jongeren die dat geloof niet hebben meegekregen, maar die op dezelfde manier op zoek zijn. En die jongeren komen nu ook naar onze landelijke dag. Het is een soort mond-tot- mond reclame. Zestig procent van de nieuwkomers zegt via vrienden of kennisen te komen. Wij willen niet met een beke ringsdrang te werk gaan, maar wij willen wel op een enthou siaste wijze jongeren met het evangelie te bereiken." Alleen de weg naar de kerk weten jongeren niet zo makke lijk te vinden, terwijl juist de kerk van grote importantie is voor de WKJ. „De kerk vormt een dak boven de gemeenschap van gelovigen. Zij is een samen bindend element. Dat wil niet zeggen dat het ook altijd mak kelijk is. Jongeren praten ook over de kerkelijke leer, waar zij soms ook hun vragen en twijfels over hebben. Wij zeggen: wij willen daar niet voor weglopen. Inhoudelijk staan we op bepaal de punten af van andere kerk gemeenschappen, maar via evangelisatie kun je vaak brug gen naar elkaar slaan." BOEKBESPREKING Nee en Amen 'Jezus ligt niet alleen in Jeruzalem begraven, maar ook onder een berg van kitsch en verzinsels en kerkelijke fraseologie.' Aan prikkelende uitspraken geen gebrek in het boek 'Nee' en Amen' van de Duitse theologe Uta Ranke-Heineman. Ze gaat daarin op zoek naar 'iemand die verdwenen en vermist is'. Door de 'vluchtige en wegwaaiende sprookjes en wonderverhalen van het christendom' terzijde te leggen, blijft volgens haar het geloof in Jezus zelf over; directer en beslissender dan het temidden van al die wonderverhalen had kunnen zijn. Ranke-Heineman studeerde in het voetspoor van haar moeder protestantse theologie, maar ging in 1953 over naar het katholicisme. Zij werd in 1970 benoemd tot hoogleraar Nieuwe Testament en oude kerkgeschie denis aan de universiteit van Essen, maar werd van haar leeropdracht ontheven omdat ze Maria's maagde lijke geboorte theologisch en niet biologisch interpre teerde. Sinds 1987 werkt ze aan dezelfde universiteit als hoogleraar voor godsdienstgeschiedenis. In 'Nee en Amen' trekt zij ten strijde tegen God's ver tegenwoordigers door wie de mens zich heel wat laat wijsmaken, 'aangezien zij hem verzekeren eeuwig heil en geluk op het oog te hebben'. „Naïef aanvaardt hij zonder vragen wat zij hem leren geloven en doen, want wanneer hij tegenover een gezagspersoon met een god delijke opdracht komt te staan, is in zijn ogen elke twij fel een zonde." Dat komt volgens Ranke-Heineman omdat de mensen door de Kerk worden opgeroepen tot geloof: niet tot nadenken. „En zo oefent de mens zich zijn leven lang in de christelijke gymnastiek van ja en De groep die naar waarheid verlangt - 'en daarmee niet alleen de waarheden bedoelt die de kerkelijke over heden haar voorzet' - wil zij met haar boek een handreiking bieden. „Sommigen zullen zeggen dat daardoor het geloof wordt geschaad. Maar het verstand kan het geloof niet schaden, veel eerder en veel vaker heeft het geloof het verstand geschaad. En als men geestelijk onbeschadigd wenst te geloven, is dat welbe schouwd een vrome daad." Nee en Amen handleiding tot geloofstwijfel Uta Ranke-Heine- mann. - Ambo Baarn, 1993. 259 p. ISBN 90-263-1238-5. Prijs 39,90 gulden. Op zoek naar wijsheid De persoonlijke ontmoetingen van Swami Sivananda Radha met meer dan twintig 'spirituele grootheden' - mannen en vrouwen,'oosterse en westerse - staan cen traal in het boek 'Op zoek naar wijsheid'. De contacten kwamen voornamelijk tot stand tijdens twee reizen die ze maakte naar het Oosten. Iedere goeroe waarmee ze kennismaakte, 'toonde een andere benaderingswijze door middel waarvan hij of zij een hoge staat van gees telijke verworvenheid had bereikt'. In het eerste deel van het boek geeft Swami Randha een beschrijving van elke ontmoeting, om in deel twee onderzoek te doen naar de aard van het geestelijk onderwijs. Ze beschrijft de relatie tussen goeroe en discipel en geeft richtlijnen om onderscheid te kunnen maken tussen ware en valse goeroes. Haar eerste reis naar het Oosten maakte de schrijfster in het midden van de vijftiger jaren. Bij terugkeer merk te ze dat de westerse samenleving onwennig op haar reageerde. „Christelijke gemeenschappen leken bang van me te zijn omdat ik een 'sanyasi' - iemand die af stand heeft gedaan van de wereld en wiens leven is ge wijd aan dienst aan de mensheid - was. Ik droeg niet al leen een helder oranje sari, maar ik had bovendien een training ondergaan binnen een 'heidense' traditie. Ik was verbaasd over de arrogantie van degenen die er prat op gingen de wil te kennen van de onmetelijke macht die de kosmos, de melkwegstelsels en onze klei ne planeet aarde had geschapen. Als we zelfs een af stand van een paar miljard lichtjaar tussen twee sterren niet kunnen peilen, durven we dan ooit precies te defi niëren wat deze goddelijke macht is en wat die wil?" Op zoek naar wijsheid ontmoetingen met eenentwintig leer meesters Swami Sivananda Radha. - Deventer Ankh Hermes, 1993. - 232 p. ISBN 90-202-8040-6. Prijs39,50 gulden. Het oog slaapt nooit De veertien d/wmrt-commentaren op het oude Chine se zen-gedicht 'Hsin hsin ming' - in 1986 gegeven door Dennis Genpo Merzel tijdens meerdaagse stille medita tiebijeenkomsten in Nederland en Engeland - zijn voor het eerst in de Nederlandse taal in boekvorm versche nen. Het beroemde 'Hsin hsin ming' staat bekend als het eerste zen-gedicht. Het bestaat uit 146 regels van vier woorden, waarin de geest van zen in een simpele, compacte vorm tot uitdrukking wordt gebracht. Genpo Sensei begon zijn dagelijkse dharma-lezingen met het voorlezen van een strofe van het vertaalde ge dicht, daarna sprak hij voor de vuist weg, al naargelang de behoeften van de deelnemers op die bepaalde dag. De lezers van 'Het oog slaapt nooit' zullen het zonder de 'onvervangbare levende gestalte' van de leraar moe ten doen. Eén van de studenten die de lezingencyclus destijds bijwoonde spreekt in een voorwoord de hoop uit dat 'wie dit boek leest, zich uitgenodigd voelt zich zelf diepgaand te onderzoeken'. „Elke bladzijde spreekt, in overeenstemming met het prachtige gedicht van Seng-ts'an, over het opgeven van onze begrippen, ideeën, meningen, om uiteindelijk vrij te kunnen ade men in de niet-begrippelijke ruimte van de dharma. Het oog slaapt nooitnaar de kem van de zen Dennis Genpo Merzel. - Deventer Ankh Hermes, 1993. - 172 p. ISBN 90-202- 5157-0. Prijs29,50 gulden. DICK VAN DER PLAS HET WEER HANS VAN ES Buienmachine weer op gang De meteorologische winter, die duurt van 1 december tot 1 maart is vandaag precies halverwege. Na een veelbelovende start in novem ber zijn winterse verschijnselen vrijwel niet meer voorgekomen. Wat volgens sommigen een histori sche winter had moeten worden, ontaardde in een niet aflatend wa terballet. Sedert 1 december viel twee maal de normale hoeveelheid neerslag. Lisse noteerde 177 milli meter; het regenstation aan de Ringvaart te Nieuwe Wetering ving 198 mm. op en Haarlem-Oost kwam aan een totaal van 209 mm. De temperatuur bleef bij al die nattigheid flink boven normaal. Bij de aanvang van het tweede winterdeel onderneemt Thialf een dappere poging de verhoudingen een beetje recht te trekken. Van daag is het nog betrekkelijk zacht, maar een depressie die van het En gelse kanaal naar Midden-Europa koerst, zorgt morgen voor een vrij abrupte afkoeling. Aan de achter zijde van het neerslaggebied, dat vannacht en zondagochtend ons land bezoekt, draait de wind naar noord. Zondag overdag zijn nog brede opklaringen mogelijk, maar vooral in de avond komt de buien machine op toeren. Met een tot dichtbij het vriespunt dalende temperatuur zal de neerslag hoofd zakelijk als sneeuw vallen. Op sommige plaatsen, vooral wat verder landinwaarts, kan er mis schien een sneeuwdekje worden gevormd. Ook maandag vallen er neg tal van winterse buien bij maxi-i ma van hooguit 2 tot 4 graden. In de nacht is een paar graden vorst mogelijk, zeker op plekken,- waar sneeuw is blijven liggen. Dinsdag lijkt het winters enthou siasme al weer te worden gesmoord als er bij IJsland een grote depres sie arriveert. De noordelijke glij baan met sneeuwbuien wordt afge sneden, terwijl de voorste begren zing van zachtere lucht met zuid- westenwinden via de Britse eilan- den naderbij komt. HET WEER IN EUROPA KNMI Weersvooruitzicht Geldig tot en met maandag. Noorwegen: Half tot zwaar bewolkt en een enkele bui, vooral langs de kusten. In het binnenland kans op wat sneeow. Kouder met maxi ma aan de kusten enkele graden onder nul. In het binnenland overdag meest nu en dan wat sneeuw. Zondag droger en ook en kele opklaringen. Overdag it'ge Lapland strenge tot zeer strenge vorst. Engeland, Schotland, Wales en Ierland: Veranderlijk bewolkt en enkele buien, mogelijk met hagel of sneeuw. In de loop van zondag een koude noordenwind en minder buien. Temperaturen dalend; zondag maxima van enkele graden bo- België en Luxemburg: Af en toe zon en kans op een enkele re gen- of sneeuwbui. Middagtemperatuur zaterdag ongeveer 5, zondag rond 2 gra- Noord- en Midden-Frankrijk: In de westelijke helft bewolkt en re genachtig. in het oosten meestentijds droog en enkele opklaringen. Middag- temperatuur zaterdag ongeveer 6, zon dag rond 4 graden. Portugal en Madeira: Portugal: In het noorden veel wolkenvel den en'nu en dan regen. In het zuiden vrijwel overal droog en enkele zonnige perioden. Koeler met middagtempera tuur van 11 graden bij Porto tot 15 in de Algarve. Madeira: Enkele wolkenvelden, ook geregeld zon en kleine kans op een bui. Middagtemperatuur ongeveer 18 graden. Spanje en de Canarische Eilanden: Spanje: In de noordelijke helft verander- regen of buien. Neerslagkans Mimmumtemp. Middagtemp. Wind den vrijwel droog en af en toe zon. Maxi ma aan de Costa's in het noorden onge veer 13 graden, aan de Costa's ten zui den van Benidorm zondag ongeveer 16 graden. Canarische Eilanden: Droog en perioden met zon. Maxima aan de zuids- tranden iets dalend naar ongeveer 22 Zuid-Frankrijk: Geleidelijk meer bewolking en vooral in het westen op veel plaatsen regen of een bui. Langs de Middellandse zeekust dro ger en geregeld zon. Maxima dalend naar ongeveer 7 graden, aan de Cóte d'Azur ongeveer 10 graden. In de Fran se Alpen valt af en toe neerslag, de sneeuwgrens daalt daarbij op veel plaat sen tot in het dal. Mallorca en Ibiza: Perioden met zon en droog, zondag meer bewolking en kans op een bui. Maxima eerst ongeveer 18 graden, zon dag veel koeler. Italië, Corsica en Sardinië: Italië: Zaterdag vrijwel droog en vooral in het zuiden geregeld zon. Zondag meest bewolkt en van tijd tot tijd regen, in de Dolomieten perioden met sneeuw. Mid dagtemperatuur in de Povlakte ongeveer 5 graden, elders zondag maxima tussen 10 eri 15 graden. Temperatuur op 2000 meter hoogte dalend naar ongeveer min 5 graden. Corsica en Sardinië: Eerst nog perioden met zon en droog, later toene mende bewolking en een enkele bui. Maxima dalend naar ongeveer 12 gra- Griekenland en Kreta: Perioden met zon en vrijwel overal droog. In het noorden meer bewolking en wat regen of een bui. Middagtempe ratuur aan zee tussen 14 en 17 graden, langs de noordelijke kusten rond 11 gra- WEERRAPPORTEN ZONDAG 16 JANUARI 1994 Zon- en maanstanden Zon op 08.40 Zon onder 16.55 Maan op 10.05 Maan onder22.35 Waterstanden Katwijk Hoogwater05.58 18.11 Laagwater 02.06 14.17 MAANDAG 17 JANUARI 1994 Zon- en maanstanden Zon op 08.39 Zon onder 16.57 Maan op 10.24 Maan onder23.42 Waterstanden Katwijk Hoogwater 06.31 18.48 Laagwater 02.35 14.46 Weerrapporten 14 januari 19 uur: w7 8 7 0.2 w 10 8 6 0.1 Boedapest Bordeaux Brussel Cyprus

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10