Addams Family 2 is een verrassing Hartveroverende dialogen en spelscènes in Pashion Fish Klassiekers Porcile en Stalker in Leiden BIOSCOPEN AMSTERDAM Internationale doorbraak Amanda Ooms new york Na een succesvolle start in verschillende Scandinavi sche films en twee hoofdrollen in Nederlandse produkties, lijkt voor Amanda Ooms Vals Licht, De Tussentijd) de weg naar een internationale loopbaan pas goed open te liggen. Ze doorliep re centelijk een stage bij de exclusieve Actor's Studio in New York, en heeft inmiddels getekend voor een hoofdrol naast Alan Rick- man in Mesmer. Deze film is gebaseerd op een script van Dennis Potter en wordt geproduceerd door David Bowie. Tevens zal Ooms prominent te zien zijn in de episoden-film Erotique, waar ze optreedt onder regie van Lizzie Borden. The Flintstones: Negen scenaristen hollywood Dat wordt nog dringen wanneer in 1995 de Oscar voor het beste scenario zou worden uitgereikt aan The Flintsto nes. De credits van deze binnenkort te verwachten Stenen Tijd perk-komedie vermelden maar liefst 9 scenaristen. Op zich al een buitensporig aantal, maar volgens Variety slechts het topje van een ijsberg. Het vakblad wist onlangs te melden dat vanaf het moment dat in 1987 besloten werd tot produktie van de film over te gaan, in totaal 36 verschillende schrijvers zich over de avonturen van Fred en Barney hebben gebogen. De keus voor de hoofdrol stond echter vanaf het eerste moment vast: alleen John Goodman kwam voor de rol van Fred in aanmerking. FILMS IN LEIDEN film overzicht letty stam Het Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Lei den: Porcile. 19/1, 20.00 en 22.15. LAK- cinema, Clevenngaplaats 1, Leiden Stal ker, 17/1, 20.30. LVC, Breestraat 66, Lei den Nord. 13/1 t/m 16/1, 20.45 X, Haarlemmerstraat 52, Leiden: Mariken van Nieumeghen, 18/1 en 19/1, 20.30 Het spook van de revolutie waart in 1968 volop door de Eu ropese studentenmilieus. Weg met de bobo's, vrijheid, gelijk heid, broederschap. Daar de mens in het algemeen nu een maal niet van veranderingen houdt, duurt die rebelse golf niet lang. Al een jaar later maakt Pier Paolo Pasolini Porcile fin het Nederlands zwijnenstal). Het teloor gaan van de idealen vertaalde de Italiaanse regis§eur in een nogal zwartgallige film. Pasolini zet hierin een kanna- bilistische rebel tegenover een nogal burgerlijke jongen. Laatstgenoemde verzet zich op zijn manier tegen de Duitse consumptiemaatschappij en dat komt vooral tot uiting in zijn liefde voor varkens, het Duitse gezegde 'Was sich liebt, dass neckt sich' past Pasolini hier op een bijzondere manier toe. De varkens vreten de de brave jongeman op. Ondanks dit sappige detail maakte de ré gisseur een nogal taaie film die nauwelijks fraaie beelden biedt maar wel veel denkstof. Ook al in het verzet tegen de maatschappij is de apothekers assistent in Nord, het regiede buut van Xavier Beauvois dat in LVC draait. De regisseur voert zijn kijkers mee naar een nogal somber Normandië met veel re gen en lelijke gebouwen. Bin nenshuis geniet de hoofdrolspe ler ook weinig warmte dus heeft hij troost gezocht bij de fles. Zijn vrouw lijdt zogenaamd in stilte maar maakt daarbij zoveel kabaal dat het heel moeilijk is om haar leed te negeren. Treurigheid troef maar Beau vois maakt het nog een graadje erger. Dus heeft de arme apo thekersassistent ook nog eens een opstandige zoon. Eigenwijs en onhandelbaar. Zijn geestelij ke gehandicapte zus maakt dit 'gelukkige' familieportret com pleet. De apothekersassistent gedraagt zich zo onmogelijk dat zijn gezin hem verafschuwt. Al leen rent hij vervolgens zijn noodlot tegemoet. Geen zonni ge film maar hij past wel perfect bij de weersomstandigheden: grauwe januaridagen. LAK-cinema begint na de kerststop het nieuwe jaar met Stalker van Andrei Tarkovsky. Zijn hoofdpersonen stuiten op een maatschappij binnen de maatschappij. Wat je daar wel en niet behoort te doen, is vol strekt onduidelijk. Het gezond verstand erop loslaten is ook niet de oplossing. De regels van de logica gelden niet in dit schemergebied. In de film is Stalker een ge heimzinnige gids. Hij brengt een wetenschapper en een schrijver naar een verboden zo ne die door militairen herme tisch is afgesloten van de rest van de wereld. De drie maken een mysterieuze tocht door dit niemandsland. Onderweg voe ren ze filosofische gesprekken boordevol symboliek zodat de kijker bijna ogen en oren tekort komt om alles wat zich op het doek afspeelt te kunnen vatten. Tarkovsky benadrukte het ge heimzinnige met fraai kleurge bruik en bijzonder camerawerk plus belichting. In de X is komende week de derde aflevering in een serie van vier te zien van verfilmde Ne derlandse literatuur. Ditmaal geen hedendaags werk maar een verhaal waar generaties scholieren zich doorheen heb ben geworsteld: Mariken van Nieumeghen. In 1974 maakte Jos Stelling hier zijn regiede buut mee en leverde een werve lende film af over deze middel eeuwse zedenschets. De duivel gebruikt de onschuldige en mooie Mariken om de mensen tegen elkaar op te zetten. Een oud verhaal dat dankzij Stelling in een zeer aansprekende vorm werd gegoten. Vervolgfilms zijn doorgaans geen onverdeeld genoegen. Ze zijn alleen bedoeld om met beproefd recept, maar niet bijster veel inspiratie, de kassa te doen rinkelen. In het geval van de terugkeer van de Addams Family op het doek was het gevaar van eendimensionale herhaling ex tra groot; ook het origineel was immers al gebaseerd op een tekenstrip, en de film moest het hebben van niet steeds even sprankelende variaties op hetzelfde thema; de omkering van alle waarden. film recensie jos de putter Addams Family 2. Te zien: Lido 1Leiden. Asta 1Den Haag. Des te groter is de verrassing van de tweede film, Addams Fa mily Valuesin Nederland Ad dams Family 2 gedoopt. We maken opnieuw kennis met de excentrieke en morbide familie, bewoners van een spookachtig kasteel. Aan alles wat naargees tig is en naar dood en verderf smaakt, beleven ze intens ple zier. Alles wat 'prettig' genoemd zou kunnen worden doet hen walgen. Neem de aanstaande geboor te van hun baby: op weg naar de verloskamer glimlacht moe der Morticia (Anjelica Huston) bevestigend op de verrukte vraag van manlief Gomez (Raul Julia) of ze helse pijnen lijdt. Een verdoving wijst ze vanzelf sprekend af, en de ouders zijn uitermate ingenomen met hun telg, die compleet met snorretje en vettig kuifje 'een echte Ad dams' is en dan ook een kra kend wiegje met monsterpop pen krijgt. Z'n broertje en zusje, die we al kenden, zien al die aandacht wat minder zitten. Ze smijten de baby van het dak, leggen z'n hoofdje onder hun guillotine en spelen nog wat met vlammenwerpers. De nieuwe kinderjuf, die een seriemoordenares blijkt te zijn, stuurt hen naar een zomer kamp, zodat ze het rijk voor zich heeft om zich op de knet tergekke kale broer Fester (Christopher Lloyd) te storten. Tot dan moet de film het heb ben van het bekende recept, dat overigens vlot wordt uitge speeld. Het likkebaardende echtpaar met hun bizarre voor keuren, de perversiteiten van de kinderen en de special effects rond de loslopende hand bie den aardig vermaak. Juist op het moment dat de film in her haling dreigt te vervallen komt er een intelligente wending, die deze verhandeling over 'familie waarden' zelfs boven de eerste film uittilt. Het broertje en zusje maken in het zomerkamp gedwongen kennis met de idealen van de Amerikaanse Droom, die der mate tergend en stompzinnig zijn dat de toeschouwer zich ras inleeft in de vernietigingsdrang van het tweetal en hun enige vriendje, een joods ventje dat voor alles allergisch is. De pad vindersmentaliteit, uitgedragen door een hopman en echtgeno te met een overdosis positief le vensgevoel en gretig geïnha leerd door blauwogige, blond- harige en in koor meebrallende keurige kinderen, wordt tot ons grote genoegen uiteindelijk let terlijk uitgerookt en platge brand. Dochtertje Addams had de hopman nog gewaarschuwd dat z'n toneelstukje te weinig Aristotelische trekken had; dit soort satire tilt de familiewaar den van de Addams-family uit boven het simpele spel van om keringen. Er ontstaat zelfs het gevoel dat binnen de gestan daardiseerd Amerikaanse sa menleving deze excentrieke kinderen de enigen zijn die nog nadenken. John Sayles was zo'n tien, vijf tien jaar geleden een van de voormannen van de onafhanke lijke film in Amerika. Zijn de buut The Return of the Secaucus Seven in 1980 was een door braak in de alternatieve cinema. Een sleutelfilm naar een nieuwe tijd, waarin het idealistische ge- dachtengoed van de jaren zestig gespiegeld werd aan de harde realiteit van de jaren tachtig. Een film die allerwegen indruk maakte en die drie jaar later bij na schaamteloos werd gekopi eerd door Lawrence Kasdan in The Big Chili. Sayles kon er nauwelijks mee zitten. Hij had werk genoeg. Maakte niet alleen films, maar ook muziekvideo's (voor Bruce Springsteen) en schreef daar naast verhalen, een paar ro mans en verschillende televisie scripts. Maar in Europa raakte hij, doordat de meeste van zijn latere films hier niet werden uit gebracht, steeds meer in de ver getelheid. Zijn terugkeer in de Nederlandse bioscoop met de film Passion Fish is dan ook een prettige herontdekking van een regisseur die in de loop der ja ren alleen maar aan zeggings kracht blijkt te hebben gewon- The Return of the Secaucus Seven, maakt Sayles destijds voor zestigduizend dollar. Geld dat hij had verdiend met het schrijven van filmscripts voor anderen. Hij maakte gebruik van onbekende acteurs en te kende zowel voor de regie als het script en de montage. Een echte 'auteursfilm' dus, een term die in de jaren zestig in zwang raakte ten tijde van de Nouvelle Vague en die gebruikt werd bij films met een duidelijk eigen signatuur van de maker. Dat kon zijn door een terugke rende thematiek of een herken bare stijl, maar in ieder geval door een eigen 'handschrift'. Voor de aanhangers van de auteurstheorie onder wie mensen als Godard en Truffaut was het bij voorbeeld van zelfsprekend dat de regisseur ook de schrijver van het script is. Hij is de 'auteur' van de film, die.net als een schilder of een schrijver zijn stempel zet op het kunstwerk. In deze traditie past Alfre Woodard (links) en Mary McDonall in Passion Fish van John Sayles. publiciteitsfoto ook een regisseur als John Say les, die net als bijvoorbeeld Ro bert Altman of destijds John Cassavetes, geheel onafhanke lijk van de grote studio's in Hollywood zijn eigen films be denkt, schrijft en regisseert. Geen grote verhalen, of spette rende actiefilms, maar de her kenbare geschiedenissen van gewone mensen die niets hero ïsch hebben, maar die knokken voor hun dagelijks bestaan en proberen er het beste van te maken in het leven. Zoals in Li- anna (1983), waarin een vrouw worstelt met haar lesbische ge aardheid. Of in Matewan (1986), het verhaal van een mijnwerkersstaking in de jaren twintig. Of recent de film City of Hope (1993) over het moeizame bestaan van een tiental stadsbe woners in een fictieve metro pool. In de films van Sayles is het leven vaak geen pretje, maar zijn films zijn allebehaJve treu rig, zielig of uitzichtloos. Inte gendeel, Sayles is geen pessi mist of een doemdenker, maar wel een realist en daarbij een humorist, een schrijver met een verfijnd gevoel voor sfeer en hu mor. Dat bleek bijvoorbeeld uit zijn film The Brother From Ano ther Planet (1984), waarin hij een bewoner van een andere planeet in New York City laat kennis maken met de zwarte kant van de samenleving. Op humoristische wijze en verpakt in de vorm van een science fic tion-film vertelt Sayles tussen de regels door een schrijnend verhaal over het leven van zwer vers en junkies in de achter buurten van een grote wereld stad. Ook in Passion Fish lijkt het op het eerste gezicht allemaal kommer en kwel. Een verwende soap-actrice is na een auto-on geluk in een rolstoel terecht ge komen en moet los van de glamourwereld van de televisie een nieuw bestaan zien op te bouwen. De vrouw. Mary-Alice, trekt zich terug uit de open baarheid en verstopt zich er gens ver van de bewoonde we reld in Louisiana. De enige me wie ze dagelijks contact heeft de fles, en haar zwarte verpleeg sterChantelle. Chantelle is de enige die op gewassen is tegen het cynisme en de 'sick jokes' van Mary-Ali ce. Dat komt omdat beide vrou wen eigenlijk complement^ zijn. Ook Chantelle is verbittert en geknakt door het leven. Bi stukjes en beetjes ontdekken wi dat ook zij haar vroegere levei is ontvlucht en hardnekkig pro beert een nieuw bestaan op ti bouwen. De aanvankelijke vin nigheid van de vrouwen ten op zichte van elkaar slaat, naarma te ze elkaar beter leren kennen begrijpen en waarderen, om ii vriendschap en solidariteil Achter hun geposeerde hard heid en cynisme schuilt een be vroren gevoelsleven dat lang zaam ontdooit in de weldadigi warmte van het buitenleven it Louisiana. Beide worden op nieuw verliefd maar Sayle waakt er angstvallig voor om d< passies tezeer uit de hand te la ten lopen en er een sentimente le klucht van te maken, al ont komt ook hij niet aan een ste reotiep happy end. Het is razendknap wat Sayle in Pashion Fish doet met ver haal en personages. Het verhaa wordt bijna achteloos neerge zet, evenals de typetjes die Say les allemaal ten tonele voer rond de twee hoofdpersonen De perfect gedoseerde film zi vol met schitterende dialogei en spelscènes, met centras daarin het 'kreng op wieier Mary-Alice, met de juiste tooi gespeeld door actrice Mary Mc Donnal, vooral bekend gewor den na haar rol als 'Indiaanse tegenspeelster van Kevin Kost ner in Dances with wolves. Z krijgt formidabel tegenspel vai de hier nog nauwelijks bekend actrice Alfre Woodard. Daa omheen wist Sayles een keur korps van bijrollen te recaitere die soms in niet meer dan eei paar zinnen toch een markan of herkenbaar type weten nee te zetten. Het tekent de krach van Sayles als regisseur, zoals d spitse, trefzekere dialogen iel zeggen over zijn kracht al schrijver. Ja eigenlijk is het ee raadsel waarom er in de afgelc pen tien jaar geen enkele andc re film in Nederland meer is uil gebracht van deze rasecht filmauteur. Addams Family 2: excentriek en morbide. ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Farewell to my concubine a l. dag. 13.15, 16.45, 20.30 ALFA 2 Aladdin a.Idag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 3 Alleman a.l., dag. 16, 19.30 The piano 12 j., dag. 13.30, 22 ALFA 4 The firm 16 j., dag. 13, 16.30, 20.15 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The house of the spirits 16 j dag. 13.15, 16.45, 21 ALHAMBRA2 The firm 16 j., dag. 20.45, do vrmadiook 13.15, 16.30 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat400 tel. 6234876 Addams Family 2 12 j.dag. 13.15, 16, 19.15, 22 CINERAMA 2 Jurassic Park a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 Marnixstraat402 tel. 6234876 The age of innocence a.l., dag. 13.15, 16.45,20.30 CALYPSO 2 In the line of fire 16 j., dag. 13.15, 16.' 18.45, 21.30 CINECENTER-CINEMACORALI- NE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Libera 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA The wedding banquet 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zo ook 11.15 CINECENTER-PIERROT Fiorile 16 j.dag. 14.15, 16.45, 19.30, 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VI GO Much ado about nothing a.l., dag. 14.15, 17, 19.30, 22, zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Addams Family 2 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL A perfect world 12 j., dag. 18.45,21.45 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 A perfect world 12 j., dag. 12.30, 15.30, 18.30,21.30 CITY 2 Beethoven's 2e a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Tina 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Hard Target 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 7 Robin Hood a.l., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 Curfew 16 j., dag. 19, 20.45 Trahir 16 j., dag. 22.15 Vacas dag. 21 Het is een schone dag geweest 16 j., dag. 19.30, zo ook 13.30 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 House of the spirits 16 j., za. 18.15, 21.15, zo 14.45. di al leen 18.15 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Wilde aardbeien 16j.,ma 19.45 Raining stones 16 j., dag. 18, 20, 22.15, ma alleen 18 en 22.15 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Othello 16 dag. 18, 20 The wedding banquet 16 j. dag. 22 RIALTO 2 The women from the lake of scented souls 16 j., dag. 17.45 De dag van de wanhoop 16 j., dag 20 L'année dernière a Marien- bad 16 j.dag. 22 Neko-mini zo 15 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 Much ado about nothing a.l., dag. 17.15, 19.30, 21.45, za zo ook 15 THE MOVIES 2 The baby of macon 16 j., dag. 19.45,22 THE MOVIES 3 Orlando a.l., dag. 17.30 Johnny Meijer 16 jdag. 17.15,21.15,zazo 15, 18. 21.15 Trois couleur: Blue 12 j., dag. 19.15, za zoook 16 THE MOVIES 4 The cement garden 16 j., dag. 22.15, za zoook 15.15 The piano 12 j., dag. 17.30, 22, za zo ook 15 Belle van Zuylen a.l., dag. 19.45 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Little Buddha a.l., dag. 16.30, 21, do vr ma di ook 13.15 TUSCHINSKI 2 Passion Fish a.l., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Sleepless in Seattle a.l., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Jurassic park a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Beethoven's 2e, dag. 13.15, 16 Rising Sun dag. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Aladdin a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Scent of a woman a.l., doorlo pende voorstelling dag. 11.45 14.15. 17 45. 20.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 L'odeur de la papaye verte 16 j .dag 18. 20. 22 The muppet Christmas carol a.l., do t/m zo 14, 16 Het programma van de Haags< en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21