Op het 'Pad naar Verlichting' Kerk Samenleving Weerkundig fenomeen ZATERDAG 8 JANUAR11994 REDACTIE DICK VAN DER PLAS, C UIT DE KERKBLADEN Papieren-kerk (1) In 'De Waarheidsvriend', het 'wekelijks orgaan van de Ge reformeerde Bond in de Ne derlandse Hervormde Kerk', mijmert secretaris J. van der Graaf over bureaucratie en de daarmee gepaard gaande papierstroom in de kerk. De computer, in dit geval de tekstverwerker, ziet hij als één van de boosdoeners. Zo ontving hij laatst een proef schrift van maar liefst 700 pagina's. „Proefschriften zouden bepaald minder om vangrijk zijn wanneer nog met ae ouderwetse schrijf machine met carbonlint zou moeten worden gewerkt. De moderne apparatuur nodigt de promovendus niet meer tot matiging." Ook de 'gewone' predikant is volgens Van der Graaf in de greep van de tekstverwer ker. „Neem alleen al de pro- duktie van de preek. Bekend is het verhaal van de predi kant die zijn preken uit schreef in het bekende pre- kenboekje en die, wanneer hij een verschrijving maakte, opnieuw begon. Totdat hij natuurlijk in één keer zijn preken foutloos opschreef.' Papieren-kerk (2) Monnikenwerk is tegenwoor dig voor de 'perfectionist' niet meer nodig, constateert de Bondssecretaris. „Van daag kan ook de dominee bij het produceren van een preek maar 'aanrommelen'. Een slordig begin van het werk levert op de tekstver werker uiteindelijk toch een 'perfect' eindprodukt." Hoe wel er ook een 'tegenbewe ging' is. „Intussen zijn er ook vandaag nog (zelfs jonge) do minees, die vinden dat een Papieren-kerk (3) De tekstverwerker en andere up to date apparatuur' ma ken intussen vandaag van de kerk óók een 'papierwinkel', meent Van der Graaf. „Ook de kerk is in toenemende mate een papieren kerk ge worden." Hier is een stichte lijk woord op zijn plaats. De secretaris: „De Schrift zegt, dat lezen vermoeiing des vle- ses is. Welnu, vandaag vindt die vermoeiing des vleses vooral plaats vanwege de fo tokopieerapparaten en de printers. Wie alles zou willen lezen wat wordt aangeboden, zou geen stilte meer hebben om nog eens écht te lezen." Papieren-kerk (4) Nu vindt ook Van der Graaf dat in de mogelijkheden die de moderne techniek ons biedt, ook uitdrukkelijk ze gen kan zitten. Maar er is ook alle aanleiding om 'ons van tijd tot tijd de vraag te stellen of alles wat kèn ook moét'. "Het verkeer vraagt vandaag om terugdringing. Het papier ook! Móéten alle boeken zo nodig verschijnen, die van daag verschijnen? Móéten al le stukken zo driftig worden gekopieerd? Móét de tekst verwerker zodanig worden uitgebuit, dat alles wat kan, ook mag en moet?" Van aer Graaf spreekt de hoop uit dat in het nieuwe jaar 'het Boek' (met een hoofdletter) het wint van het papier. „Want hoe gemakke lijk verdwijnt het Boek onder de véle boeken en onder de papiermassa. Moge de bu reaucratie wijken voor de heerschappij van het Woord." En dan is dit nog maar een zeer beknopte weergave van het lijvige verhaal van Van der Graaf in 'De Waarheids vriend'. Waarschijnlijk tot stand gekomen op de tekst- Tibetaanse boeddhisten mediteren met beide benen op de grond In de film vinden Tibetaan se monniken in een Ameri kaans jongetje de reïncar natie van een belangrijke boeddhistische leraar. Uit eindelijk nemen zij de jon gen en zijn vader mee naar de Himalaya. De reis gaat niet alleen naar de andere kant van de wereld, maar ook terug in de tijd. De tweede rode draad in de film is namelijk de geschie denis van de Boeddha zelf, prins Siddharta, die de zin van zijn leven zocht en vond. OEQSTGEEST MONIQUE VAN EEDEN „Zo'n reïncarnatie moet je ove rigens niet letterlijk nemen", waarschuwt Han de Wit, medi tatie-instructeur van Dharmad- hatu. „Een boeddhist gelooft niet dat een mens na zijn dood een eenheid blijft en opnieuw geboren wordt. We spreken dan ook niet van 'reïncarnatie', maar liever van 'wedergeboor te'. Niet de persoon wordt op nieuw geboren, maar wel zijn ervaringen, eigenschappen en emoties. Een wedergeboorte van een boeddhistisch leraar is dus dat iemand opstaat met een bijzonder inzicht en mededo gen." Inzicht en mededogen, dat zijn belangrijke verworvenhe den voor iedere boeddhist. Me dedogen komt voort uit inzicht. Inzicht verkrijg je door dagelijks te mediteren. „Meditatie kun je definiëren als de discipline om te kijken naar de bewegingen van je geest", legt De Wit uit. Je oefent jezelf in stil zitten (of rus tig lopen), terwijl je je eigen ge dachten en gevoelens obser veert. De behoefte aan medita tie en meditatietraining is voor iedereen verschillend. Daarom is de begeleiding hierin per soonlijk en individueel. Geza menlijke meditatie heeft in het Oegstgeestse centrum Dhar- madhatu iedere donderdag avond plaats. Deze avond is toegankelijk voor alle belang stellenden. Daarom is er ook al tijd een instructeur aanwezig. Bijzonder aan het boeddhis me is dat de verhouding van de mens tot God geen enkele rol speelt. Het boeddhisme is niet gods-, maar mensgericht. „Je zou het kunnen omschrijven als een soort spiritueel humanis me", zegt De Wit. De centrale vraag die boeddhisten bezig houdt is 'Hoe kun je als mens op een humane manier omgaan met de wereld om je heen?' Centraal in de boeddhistische leer staan de vier Edele Waarhe den. Volgens deze Waarheden De kritieken waren niet mals voor 'Little Buddha' van regisseur Bertolucci, sinds 16 december te zien ln de Nederlandse bioscopen. „Maar deze film wekt waarschijnlijk wel nieuwe belangstelling op voor het boeddhisme", zegt coördinator Angela van der Reljden van het boeddhistische studie- en meditatiecentrum Dharmadhatu in Oegstgeest. „En daar zijn we erg blij mee. Het boeddhisme hoort bij de vijf grootste wereldreligies, maar is relatief onbekend." Een scene uit de film 'Little Buddha'. dragen alle ervaringen een ele ment van lijden in zich. Dit lij den wordt veroorzaakt door een verkeerde manier van denken. Ieder mens kan zijn manier van denken verbeteren en zodoende verlicht worden. Op het Pad naar de Verlichting leer je je egocentrisme onder ogen zien en loslaten. De boeddhisten verstaan onder egocentrisme het gevoel dat je, als peroon, een eenheid vormt die in deze wereld moet strijden om zich staande te houden. Dit gevoel loslaten betekent een andere kijk op jezelf en op de zin van het leven. „Het uiteindelijke doel is de wereld tot bloei bren gen", beschrijft De Wit. In het Tibetaans boeddhisme doorloopt de beoefenaar drie fasen. In de eerste fase ('hinaya- na' ofwel 'klein voertuig' ge noemd) ligt de nadruk op het ontwikkelen van inzicht in en acceptatie van jezelf en op het nalaten van alles wat jezelf en anderen kan schaden. In de tweede fase (die van het 'maha- nayana' of 'groot voertuig') staat het cultiveren van inzicht en mededogen tegenover ande ren centraal. In de derde fase ('vajrayana' ofwel 'diamanten voertuig') gaat het erom dat je je materialistische waarneming transformeert in een visie waar in de wereld heilig is. Deze boeddhistische leer is vanuit Ti bet over de hele wereld ver spreid. En overal waar het boeddhisme geïntroduceerd wordt, wordt het op één of an dere manier aangepast aan de heersende cultuur. Het boeddhistisch centrum in Oegstgeest richt zich op de boeddhisten en belangstellen den uit Leiden en de wijde om geving. Elk jaar volgen tientallen mensen de verschillende cur sussen. Zo is er momenteel een cursus Ikebana (Japans bloem schikken) en meditatie. Tijdens de tussentijdse evaluatie bleken de cursisten erg enthousiast te zijn over de manier waarop het mediteren het bloemschikken beïnvloedt. De oudere boed dhisten weten dat dagelijkse meditatie inyloed heeft op alles wat je doet. „Je staat op een an dere manier in wereld omdat je een meer open kijk op alles hebt", legt Van der Reijden uit. Naast meditatie is ook de studie van boeddhistische geschriften van belang. Veel van deze ge schriften zijn in feite een neer slag van ervaringen die zijn op gedaan in meditatie. Zodoende vormen de geschriften en de meditatie als het ware één ge heel. Voor mensen die openlijk voor het boeddhisme willen kie zen, is er een speciale toetre dingsceremonie. Het officieel toetreden wordt 'toevlucht ne men' genoemd. Bij deze gele genheid krijgt de boeddhist een nieuwe naam. Deze naam wordt gegeven door een leraar, en heeft altijd een symbolische betekenis. Vaak houdt de naam ook een opdracht in voor de drager ervan. „Die naam ge bruik je alleen voor jezelf', ver telt De Wit. „In het dagelijks le ven blijf je gewoon je oude naam gebruiken." Het winnen van nieuwe leden gebeurt op een tamelijk passie ve manier. De meeste boed dhisten geven graag informatie over hun leven en werken, maar ze proberen nooit om anderen over te halen hun voorbeeld te volgen. Dat past niet in de filo sofie. Om dezelfde reden krijgen kinderen van boeddhistische ouders geen speciale boeddhis tische opvoeding. „Natuurlijk probeer je wel iets van je le vensovertuiging over te dra gen", zegt Van der Reijden hier over. „Maar de beslissing om wel of geen boeddhist te wor den, moet ieder mens zelf ne men. Als hij daarvoor oud en wijs genoeg is." Verwacht grote dingen van God William Carey (1761-1834) begon zijn loopbaan als schoenmaker in een Engels provinciestadje. Onder in vloed van de evangelische opwekking aan het eind van de achttiende eeuw werkte hij zich op tot achtereenvol gens schoolmeester en prediker, om uiteindelijk met zijn evangelisatiewerk in India uit te groeien tot één van de voormannen van de moderne zendingsbewe ging. Hij schudde de naar binnen gekeerde kerken wak ker uit hun lusteloosheid. Het levensverhaal van Carey wordt beschreven in het boek 'Verwacht grote dingen van God. Onderneem grote dingen voor God'. De titel is ontleend aan een kenmerkende uitspraak waarmee de zendeling grote groepen christenen inspireerde. Schrijf ster Kellsye M. Finnie maakte voor haar levensbeschrij ving gebruik van het werk van eerdere biografen van Carey en putte onder meer uit hef archief van de Bap tist Missionary Society. Het boek is aangevuld met een naschrift van Joop Strietman, de directeur Nederland van de wereldwijd werkende evangelisatiebeweging 'Operatie Mobilisatie'. Hij beschrijft de situatie in India '200 jaar na Carey'. Operatie Mobilisatie beschikt in dit land inmiddels over 400 Indiase medewerkers en meer dan 4000 vrijwilli gers zijn getraind voor hun werk in de eigen kerk of or ganisatie. Maar het werk is volgens Strietman nog lang niet af. „Miljoenen Indiërs wachten nog op hun eerste BOEKBESPREKING kans het evangelie te horen. Hoelang zullen ze nog moeten blijven wachten?" Verwacht grote dingen van God. Onderneem grote dingen voor God William Carey Kellsye M. Flnnle. - Hoornaar Gideon, 1993. - 166 p. ISBN 90-6067-623-8. Prijs15,75 gulden. God is dichterbij dan je denkt De Argentijn Juan Carlos Ortiz ontdoet in 'God is dich terbij dan je denkt' het christen-zijn van zijn 'vrome frutsels'. Met zijn bespiegelingen en anekdotes - waar voor de schrijver put uit persoonlijke ervaringen die hij al predikend over de hele wereld opdeed - wil hij de le zer aanzetten tot het ene wat volgens hem belangrijk is: doen wat Jezus heeft gezegd. Ortiz zet zich in zijn boek onder meer af tegen de ver deeldheid tussen en binnen de kerken. Die verdeeld heid betitelt hij als 'zonde'. Tegen zijn eigen gemeente leden, zo'n 1500 mensen die soms van heinde en ver kwamen om naar hem te luisteren, zei hij op een dag: „Ga komende zondag naar de kerk of gemeente die het dichtst bij uw huis is. Het maakt niet uit of dat een ka tholieke, lutherse of gereformeerde kerk is. Het geld dat u gewoonlijk kwijt bent aan benzine of openbaar ver voer om hier te komen, doe dat daar in de collecte. Al leen mensen die hier vlakbij wonen, mogen naar onze eigen dienst komen." God ls dichterbij dan Je denkt Juan Carlo9 Ortlz. - Hoornaar Gideon, 1993. - 166 p. ISBN 90-6067-600-9. Prijs16,75 gulden. Zijn hart bleef zacht De Chinese predikant Samuël Lam zat twintig jaar ge vangen voor één vergrijp: het verkondigen van het evangelie. Als een 'levende martelaar' bleef hij ook tij dens het langdurige verblijf in heropvoedingskampen zijn christelijk geloof uitdragen. Samen met Watchman Nee en Wong Mingdao geldt Lam als een symbool van onvoorwaardelijke toewijding. 'Zijn hart bleef zacht' vertelt het levensverhaal van Lam, die onrecht en wreedheid tegemoet trad met lief de en zachtheid. De christenen in China staan nog steeds bloot aan vervolging, maar de huidige situatie is niet te vergelijking met de onderdrukking in de vijftiger en zestiger jaren. „Misschien zijn we wel bevoorrecht", zegt een Chinese christen in dit boek. „We hebben zo veel geleden en hebben zo weinig bezittingen, dat christen-zijn voor ons niet meer dan logisch is. Als we onder veiliger omstandigheden zouden leven en alles hadden wat ons hart begeert, zoals we horen over vele christenen in andere delen van de wereld, zouden we misschien veel minder ernst maken met ons discipel schap." Zijn hart bleef zacht Ken Anderson. - HoornaarGideon, 1993. - 216 p. ISBN 90-6067-621-1. Prijs19,50 gulden. DICK VAN DER PLAS» DE RECHTER Mr. Jesse van Muylwijck 106 MOETEN ZE ANDERS HET I HUW VAPER. LEREN AU4 IK lN PB" 0EVANé»ENiS COLOFON LEIDSCH DAGBLAD Uitgave van Dagbladuitgever)) Damiate bv DIRECTIE: B.M. Essenberg, C P. Arnold (adj), J HOOFDREDACTIE Jan-Geert Majoor, Frans Nypels, Henk van der Post (adj), OMBUDSMAN: R.D. Paauw, (el. dag. 9.30- 11.30 uur 071-356215, of per post. HOOFDKANTOOR: Rooseveltstraat 82,2321 BM Lelden Telefoon 071-356356. REGIOKANTOOR: Kanaalstraat 26a Llsse Telefoon 02521-19353, Fax 02521 -19610. POSTADRES Postbus 54,2300 AB Lelden TELEFAX: Advertenties071 -323508 Fam berichten 071 -323508 Redactie 071-3 i.-vrij. van 8.30-17.00 uur: Telefoon071-143545 ABONNEMENTEN Telefoon 071-128030 bij vooruitbet Verzend 329,30 328,30 HET WEER Na vijf dagen met veel nattigheid lieten de storingen ons vrijdag even links liggen. In een heldere lucht soort brak de zon geregeld door, al dreven er af en toe middelbare en hogere wolkenvelden over van een neerslaggebied, dat het zuiden en oosten van het land af en toe aan tipte. Ons westelijk kustgebied lag zicht baar op de grens met het betere weer; boven zee was de gehele dag een strook met weinig bewolking te bewonderen. Soms werden wat cu muluswolken gezien uit westelijke richting. De oplettende waarnemer kon deze wolken onder de hoger gelegen wolkenband zien schuiven, die uit zuidelijke richting kwam op zetten. De haaks op elkaar overdrij vende wolkenpartijen zeggen iets over de windrichting op verschil lende etages in de atmosfeer, Deze was vrijdagmiddag tot op een hoog te van 1500 meter westelijk, maar kromp hogerop steeds verder door naarzuid. Meestal is het zo, dat lage wolken zoals stratus en cumulus vrij nauw- kweurig de windrichting aangeven, zoals die aan de grond heerst. In ons geval was er sprake van een wegtrekkende frontale storing met de bijbehorende weersverbetering. Komen de hogere wolken uit het westen en de lagere uit zuid of zuidwest, dan moet - met een slag je om de arm uiteraard - op een na- wind en bewol blijken als u de weersverwachting eens heeft gemist. Soms is het wellicht wat moeilijk de verschillende wolkenniveaus te onderscheiden. Hulpregel hierbij i« de ogenschijnlijk snellere treksnel- heid van de lage wolken, waarop u zich kunt oriënteren. Soms kan een bepaald weersver- schijnsel onduidelijk of verwarrend zijn. Bovendien worden in de weer- berichtgeving vaak termen gebruikt die om nadere verklaring vragen. jkdatugi e j het fijne van wilt weten. Leven er bij u vragen over een of ander meteoro logisch onderwerp of wilt u reage ren op deze rubriek, dan kunt u schrijven naar: Leidsch Dagblad, redactie-weerrubriek, Postbus 54, 2300 AB Leiden. Het ligt in de bedoeling de binnen komende reacties met enige regel maat te betrekken in deze rubriek, waarbij ik zal proberen uw vragen of opmerkingen met betrekking tot de weermachinerie wat nader toe te lichten. HET WEER IN EUROPA ...(ZENDING PER POST Nederland: per kwartaal 125,50 /eriee landen op aanvraag LACHTEN BEZORGING Telefoon071-143241 KNMI Weersvooruitzicht Geldig tot en met maandag, Noorwegen: Zaterdag veel bewolking en nu en dan sneeuw, Zondag in het zuiden droog en enkele opklarin gen, maar in het noorden nog een enkele sneeuw bui. In de middag lichte tot matige vorst, maar langs de zuidkust rond het vriespunt. Zweden: Veel bewolking en nu en dan sneeuw, in het uiter ste zuiden ook regen. Zon dag vrijwel overal droog e het zuiden rond het v punt, in het midden mati ge, in het noorden strenge dan regen. Maxima on geveer 5 graden, zondag iets hoger. Noord- en Midden-Frankrijk: Zaterdag af en toe zon, maar in het wes ten toenemende bewolking gevolgd door regen. Zondag veel bewolking en ook in de rest van de regio nu en dan regen. Maxima van 4 graden in het oosten tot 8 in het westen. Zondag overal wat.hoger, Portugal en Madeira: Portugal: Veel bewolking en af en toe re gen. Zaterdag in de Algarve nog droog met eerst wat zon. Middagtemperatuur tussen 14 en 17 graden. Madeira: Wol kenvelden, ook af en toe zon en droog. Middagtemperatuur ongeveer 19 gra den. Spanje en de Canarische Eilanden: Spaanse Costa's: Perioden met zon en op de meeste plaatsen droog. Zachter met maxima zondag van 17 graden bij Barcelona tot 20 in de omgeving van Benidorm en MaFaga. Canarische Eilan den: Perioden met zon en droog. Maxi ma aan de zuidstranden oplopend tot ongeveer 22 graden. Marokko en Tunesië: Marokkaanse westkust: Wolkenvelden afgewisseld door perioden met zon. Droog. Maxima van 18 graden bij Tan- ger tot 20 bij Agadir. Tunesië: Half tot zwaar bewolkt en vooral op zaterdag en kele fikse regen- en onweersbuien. Maxima aan de kust ongeveer 15 gra den. Zuid-Frankrijk: Langs de Middellandse zeekust perio den met zon, vrijwel overal droog en maxima oplopend tot ongeveer 13 gra den. Elders eerst ook nu en dan zon, maar zaterdag in het westen en zondag ook elders nu en dan regen. Maxima van 4 graden bij Avignon tot 10 bij Bor deaux. Zondag-overal, iets hoger en bij Biarritz door föhn tot 17 graden. In de Franse Alpen wordt het overwegend zon nig. Mallorca en Ibiza: Perioden met zon en vrijwel overal droog. Maxima oplopend tot 17 graden op zondag. Italië, Corsica en Sardinië: Italië: Half tot zwaar bewolkt en perio den met regen of buien. Zondag in het noorden afnemende regenkansen. In de Dolomieten zaterdag nog sneeuw, maar zondag ook nu en dan zon. Middagtem peratuur 5 graden in de Povlakte en 10 tot 15 graden elders, maar zaterdag in het zuiden tot 17. Corsica en Sardinië: Half tot zwaar bewolkt en vooral op za terdag nog regen. Maxima ongeveer 14 graden. Turkije en Cyprus: Duitsland: Half tot zwaar bewolkt en kans op een bui. Middagtemperatuur in het laagland tussen 3 en 7 graden. Zwitserland: In de bergen afnemende sneeuwkansen en geleidelijk meer zon. Temperatuur op 2000 meter in de middag rond min 4 graden. In het laagland wolkenvelden, ook wat zon en zondag later in het wes ten kans op wat regen. Maxima oplo pend tot ongeveer 5 graden. Oostenrijk: Zaterdag langs de zuidflank van het Al penmassief eerst nog sneeuw. Zondag op de meeste-plaatsen droog en vooral i de bergen ook wat zo'n. Temperatuur op 2000 meter hoogte op zondag rood n 2 graden. WEERRAPPORTEN Neerslagkans Minimumtemp. Middagtemp. ZONDAG 9 JANUARI 1994 Zon- en maanstanden Zon op 08.45 Zon onder 16.44 Maan op 06.16 Maan onder 14.30 Waterstanden Katwijk Hoog water 00.33 12.59 Laag water 08.25 21.26 MAANDAG 10 JANUARI 1994 Zon- en maanstanden Zon op 08.44 Zon onder 16.46 Maan op 07.13 Maan onder 15.33 Waterstanden Katwijk Hoogwater01.38 13.52 Laag water 09.36 22.21 Weerrapporten 07 januari 19 uur: Maastricht zwaar bew, Aberdeen regenbui Athene half bew. 14 10 0.2 16 10 5 -1 0.2 w1 13 8 7 HEINZ De meditatieruimte van het centrum Dharmadhatu in Oegstgeest. FOTO lHOLVAST HOE AA06TÉAJ PÏE IAtM VOELEN ALS PAfPA MAAND 6NUAN& AJ'iET THUISKOMT? ALS ZE IEDERE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12