'We volgen de films niet letterlijk' 'Kwaliteit museumbezoek belangrijker dan kwantiteit' Waar is de humor van Justus van Oei gebleven? Historische fragmenten uit theatergeschiedenis op cd Cultuur&Kunst Adèle Bloemendaal stopt met theater Sotheby's veilt collectie Gorissen Dans in Beeld 16 VRIJDAG 7 JANUAR11994 tEIPEN voorzitter G.). Verwers van de Nederlandse Museumvereni ging gelooft er niets van; van [en algehele ineenstorting van het museumbezoek is in ons and volgens hem geen sprake. LDe exacte cijfers hebben we nog niet. maar ik hoor van de musea hele verschillende gelui len. Het ene museum doet het ets beter dan het andere, maar het algemeen lijkt het me liet echt slecht te gaan", aldus 'erwers. Verwers, tevens directeur van net Museum van Oudheden in Leiden, reageert op geluiden als het museumbezoek in Ne- lerland dramatisch zijn terug slopen. Halverwege 1993 werd Leidse voorzitter museumvereniging weerspreekt daling bezoekcijfers al bekend dat die cijfers 17 pro cent lager lagen, maar hoe het jaar verder uitpakte is nog niet bekend. Weliswaar melden gro te musea lagere bezoekcijfers, Verwers' ervaringen* met zijn ei gen museum en met de andere Leidse musea trekken dat beeld volgens hem weer recht. Mummies „In het Rijksmuseum van Oud heden steeg het bezoekersaan tal tot 130.000, dankzij de expo sitie 'Mummies onder het mes', die we hebben gehad. Hoewel Adèle Bloemendaal stopt met haar theateroptredens. De ca baretière heeft last van hartrit mestoornissen. Dezer dagen i zouden de repetities beginnen van 'Meisjes uit de grote stad', j de nieuwe voorstelling die ze I samen met Jenny Arean zou gaan spelen. Arean vervolgt het programma in haar eentje. Adèle Bloemendaal was al lang actief als zangeres en actri- I ce toen ze in 1981 met de pne woman-show'Adèle's keus' een I opmerkelijk 'debuut' maakte in I het theater. Daarna volgden voorstellingen als 'Adèle in kor- Lezingencyclus 'De weg naar Santiago' leiden De kunsthistoricus drs. E. Kreytz verzorgt bij de Leidse Volksuniversiteit een zestal met dia's geïllustreerde lezingen on der de titel 'De weg naar Santiago, kunst van de middeleeuwen en Spanje'. De lezingen zijn op dinsdagavond of woensdagoch tend en beginnen op respectievelijk 11 en 12 januari. Inschrij ving is vanaf heden mogelijk bij K&O aan de Oude Vest 45 in Leiden (tel. 071-141141). Expositie bij ARS leiden» Vier nieuwe leden van Ars exposeren van 11 tot en met 30 januari in het gebouw aan de Pieterskerkgracht 9 in Leiden. Van Marlies van Boekei zijn acrylschilderijén en tekeningen te zien, van Lidie Bossen schilderijenEugenie Kalshoven toont sculpturen en Adriaan Philipszoon aquarellen en tekeningen. ARS is geopend op dinsdag- en donderdagmorgen van 9.30 tot 12.00 uur en op zaterdag- en zondagmiddag van 13.00 tot 16.00 Exposities in de regio regio» In het gemeentehuis van Noordwijkerhout aan de He renweg 4, exposeren van 17 januari tot en met 25 februari vader en dochter Van Rijswijk. Het tentoongestelde werk bestaat uit schilderijen, objecten en posters (werkdagen van 9.00-12.00 en 14.00-16.00 uur). Het Dorpshuis, aan de P. de Hooghstraat 3 in Hazerswoude-dorp, toont tot eind februari aquarellen van Jos van Kuilenburg-Van Pelt (13.0*0-20.00 uur). Puur Hollandse tafe relen van Aad Mustert zijn van 11 tot 31 januari te zien in het ge meentehuis van Warmond, aan de Herenweg 109 (werkdagen van 8.15-12.15 en 13.30-17.00 uur). In de bibliotheek aan de Smidstraat te Rijnsburg zijn de hele maand januari, tijdens de gebruikelijke openingstijden, aquarellen te bezichtigen van Edith Heule-Veen. Kaarten voor BZN bij K&O leiden In het Nederlands Congresgebouw in Den Haag zal op zaterdag 22 januari de groep BZN optreden. Voor dit concert zijn tot 15 januari kaarten verkrijgbaar bij het Uitbureau van K &0 aan de Oude Vest 45 in Leiden (tel. 071-141141). Brugge viert Memlingjaar In de Belgische stad Brugge wordt dit jaar herdacht dat fle kunstenaar Hans Memling in augustus 500 jaar geleden in de ze stad overleed. Hans Memling (1440 - 1494) wordt gerekend tot de zogenaamde 'Vlaamse primitieven' met e produktie die altijd zeer tot de verbeelding heeft gesproken. Hij beeldde het leven van zijn tijd en zijn omgeving indrin gend en waarheidsgetrouw af. Van 12 augustus tot 15 novem ber 1994 wordt in het Brugse Groeningemuseum een grote tentoonstelling aan Memling gewijd. daar extra voor moes ten betalen kwamen daar toch 60.000 mensen op af. /Mies bij elkaar hadden we 45.000 men sen meer dan het jaar daarvoor. Dan gaat het niet slecht", meent Verwers. Die mening wordt gedeeld door woordvoerder Frans van der Avert van het Rijksmuseum in Amsterdam, dat in 1993 bijna 300.000 bezoekers minder trok dan het jaar daarvoor. „Maar in dat jaar hadden we dan ook de grote Rembrandt-tentoonstel- ling. Zo'n mega-tentoonstelling mag je natuurlijk niet als norm nemen", vinden ze bij het Rijks- Ook de verminderde belang stelling voor het Stedelijk Muse um in Amsterdam kan aan het ontbreken van een pu bliekstrekker worden geweten. In '92 was het de expositie 'De Grote Utopie', die het aantal be zoekers omhoog bracht naar 525.000. Afgelopen jaar bleken dat er 100.000 minder te zijn, maar dat cijfer stemt weer over een met andere jaren zonder grote publiekstrekkers. Dramatisch Echt dramatisch lijkt de situatie in Rotterdam, waar zowel para depaardje Boymans-van Beu- ningen als het Maritiem Muse um en het Museum voor Vol kenkunde hun bezoekcijfers drastisch zagen teruglopen, al len met bijna veertig procent. Boymans moest het met 85.000 bezoekers minder doen, en kwam uit op 150.000. De cijfers worden weer wat rechtgetrok ken door de Kunsthal, die in zijn eerste jaar ruim 100.000 be zoekers trok, iets meer dan ver wacht. Erik Beenker van Boymans spreekt van „het slechtste jaar sinds 1986." Volgens hem is er sprake van een zekere 'muse um-moeheid', na de topjaren 1991 en 1992, toen 22 miljoen bezoekers de kassa's van de Ne derlandse musea passeerden. „Dat waren jaren met grote pu bliekstrekkers, zoals de Van Gogh- en Rembrandttentoon- stellingen, en voor ons de Peter Greenaway-expositie. Als het iets minder gaat merken wij dat snellej dan in Amsterdam, waar het toerisme ook zonder top-ex- posities blijft zorgen voor een gestage stroom museumbezoe kers. Rotterdam is nu eenmaal geen toeristische attractie; men sen komen speciaal voor expo sities hierheen. Als die wat min der aanspreken komen er gelijk tienduizenden minder. Opgejaagd Museumvereniging-voorzitter Verwers blijft optimistisch, waarschuwt voor te snelle ct clusies. Verwers vindt dat er teveel waarde wordt ge hecht aan de bezoekcijfers. Hij zou de aandacht onderhand eens verlegd willen zien naar de kwaliteit van musea, in plaats van de kwantititeit. „Bezoekcij fers in normale jaren vergelijken met die tijdens mega-exposities is wel leuk, maar zegt niets over hoe de bezoeker het ervaart. Die vindt het waarschijnlijk leu ker om rustig werk te kunnen bekijken, dan steeds opgejaagd te worden omdat er achter hem nog een rij mensen staat te wachten. Op de langere termijn is die kwaliteit denk ik belang rijker; mensen komen dan toch sneller terug, denk ik." Tony Overxvater Kwartet speelt live jazz op stomme-jïlmavond in de X: Absurde 'stomme' films met live jazzmuziek. Deze onge wone voorstelling is maandag 10 januari te zien en te ho ren in de X in Leiden. Die combinatie was in de tijd van de geluidloze film heel gewoon. Toch moet de bezoeker van het cultureel centrum zich niet instellen op een nostalgisch avondje uit. Want bij de experimentele films uit de jaren twintig speelt het Tony Overwater Kwartet moderne muziek tijdens het zogenoemde Cinema Pur Project in de X. een constant bewegende we reld. Gitarist Olaf Tarenskeen schreef hier de muziek bij. te broek', 'Adèle in Casablanca' en 'Adèle op de Orinoco'. In haar voorstellingen leverde Bloemendaal vooral een hilari sche strijd tegen het verval, te gen de aftakeling van het men selijke (met name vrouwelijke) lichaam. Bloemendaal is ook auteur van een fitnessboek. Van Adèle Bloemendaal is be kend dat ze een hekel heeft aan optreden. Zo heeft ze al eens halverwege een toernee ('Adèle in korte broek') de handdoek in de ring gegooid. Bloemendaal heeft ook veel komische rollen in tv-series gespeeld. Er bestaat geen zekerheid over toekomsti ge tv-werkzaamheden. leiden» letty stam Contrabassist en naamgever het viertal kwam na het conservatorium in contact met film. „Ik werd gevraagd om mu ziek te schrijven bij Fritz Langs 'Metropolis'", vertelt Overwater. „Daarna heb ik een tijdje mu ziek geschreven voor films van Joris Ivens. Zijn weduwe gaf echter geen toestemming voor geluid bij het werk van haar man. Met het Filmmuseum ben ik toen op zoek gegaan naar an dere films om muziek bij te schrijven en we kwamen uit bij deze vier." De keuze viel op werk van Franse dadaïsten en surrealis ten die niet de ratio maar het hart, het onderbewuste centraal stelden in de kunst. In 'Le re tour de la raison' toont Man Ray (1923) absurde beelden die zijn bewerkt met zand en zout. Het Tony Overwater Kwartet maak te hier een gezamenlijke impro visatie bij. Claude Autant Lara vertelt in 'Faits Divers' (1922) over een driehoeksverhouding in close ups tegen beelden van Schokkerig In 'Etoile de mer' baseerde re gisseur Ray zich op een gedicht van de surrealist Robert Desnos. Voor deze film schreef Yuri Ho ning, de saxofonist van het kwartet, de muziek. Overwater zelf tenslotte componeerde een stuk op 'La coquille et le clergy man' van Germaine Dulac (1927). „De film gaat over een priester die in conflict komt rnet het celibaat", vertelt de musi cus. „Dat is heel symbolisch weergegeven met schelpen, brekende vaasjes en vervormde beelden v Contrabassist Tony Overwater van het gelijknamige jazzkwartet. De films zijn gemiddeld zo'n 65 jaar oud. Het Tony Overwa ter Kwartet brengt echter mo derne muziek. „Ze zijn welis waar in zwart-wit en soms zijn de beelden wat schokkerig maar de films zijn universeel", vindt Overwater. „Ze hebben de toets van de tijd doorstaan. De regis seurs experimenteerden met beelden. Ze wilden poëzie ma ken met film. Het zijn films die puur gemaakt zijn om de film en niet, zoals toen de gewoonte was, om de verfilming van een toneelstuk. Het leuke is ook dat je als kijker je eigen verhaal kunt maken bij de beelden." Noot voor noot Overwater heeft 'La coquille et le clergyman' zo'n dertig keer gezien voordat hij begon te schrijven. „In jazz is improvis- satie heel belangrijk. Het is niet zo dat het nootje voor nootje gaat. We baseren ons wel op de films maar we volgen ze niet letterlijk. Het één is niet onder geschikt aan het ander. We heb ben dit programma al een aan tal keren gespeeld en elke keer groeit het. Het hangt ook een foto peter groeneboom beetje van ons humeur af. We zijn vier individuen die samen spelen. Soms denk ik wel eens: zo had ik het liever niet gehad. Dat is ook meteen het aardige. Het eindresultaat is altijd groter dan de som der delen." Het Cinema Pur Project begint maandag om 20.30 uur in de X, Haarlemmerstraat 52. amsterdam Het veilinghuis Sotheby's in Amsterdam begint het jaar met de verkoop van de col lectie van de voormalig di recteur van het Museum Haus Koekkoek in Kleef, dr. F. Gorissen (1912-1993). De te veilen verzameling bevat onder meer werk van ver schillende telgen uit het schildersgeslacht Koekkoek, meldt Sotheby's. In totaal komen 250 stukken onder de hamer; 19de eeuwse schilderijen, tekeningen, sculpturen en meubelen. Friedrich Gorissen werd in Kleef, vlakbij de Neder landse grens, geboren als zoon van een koopman. In 1958 richtte hij in opdracht van het stadsbestuur van Kleef het woonhuis van de schilder Barend Comelis Koekkoek in die stad, in als museum. Zelf bewoonde Gorissen een etage van het voormalige Kurhaus van Kleef, waar hij zijn collectiq „passend" kon onderbren gen. In 1992 kreeg hij de Jo- hann-Moritz-Cultuurprijs van de Stad Kleef, ter gele genheid van het 750-jarige bestaan van die stad. alphen aan den rijn In de Alphense bibliotheek aan het Thorbeckeplein is gistermiddag de expositie 'Dans in Beeld' officieel geopend. De expositie is onderdeel van 'Dans op Drift', een project van het Parktheater om dans in het algemeen, en moderne dans in het bijzonder, meer aandacht te schenken. In het kader daarvan vinden, deze maand, in het Parktheater een groot aantal dansactiviteiten plaats. Voor de tentoonstelling hebben inwoners van Aiphen hun 'dansbeelden' afgestaan die allemaal iets met dans te maken hebben. De tentoonstelling is, tot en met 27 januari, te bezichtigen tijdens de openingstijden van de bibliotheek. foto ben de bruyn theater recensie wunand zeilstra 'Lunapark - de man die bezoek van zich zelf kreeg' Tekst: Justus van Oei Decor Jan Boiten Spel Justus van Oei en Frank Rigter Gezien 6/1schouwburg, Leiden Justus van Oei schrijft teksten en treedt daarmee voor het voetlicht. Voorheen als lid van de cabaretgroep Zak en As, nu als acteur in zijn eigen toneel stuk. Een gemakkelijke grap penmaker was hij toch al nooit, maar in dit stuk gaat Van Oei een flink aantal stappen verder. Samen met Frank Rigter speelt hij de man die op bezoek komt bij zichzelf. Aanvankelijk lijkt het erop dat een handels reiziger op bezoek komt bij een man die zich ergert aan de domme brutaliteit van 'direct- -majl', de modeme vorm van colportage. Een bijna cabare tesk uitgangspunt dat al gauw wordt verlaten, wanneer blijkt dat de man hier zijn alter-ego ontmoet. Niet voor niets im mers zijn hun beroep en naam identiek. Er ontwikkelt zich een ge sprek over de vragen des levens. Dat klinkt beschouwelijk, en zo is ook inderdaad de inhoud van deze conversatie. 'Wie ben je', 'waarom ben je geworden, wie je bent geworden', 'wat wil je' en 'wat hèb je eigenlijk te wil len' zijn enkele voorbeelden van de vraagstukken die aan de orde komen. Dat gebeurt overigens niet in een logische volgorde. De gespreksstof is verdeeld over een paar scènes die met de on gerijmdheden van een droom op elkaar volgen. Dat alles wordt dan ook nog eens gecom bineerd met verrassingen in de vormgeving, waardoor je je waant ineen theatraal doolhof. Een voorstelling die tot na denken stemt, zou je kunnen zeggen. Maar zo'n opmerking is eigenlijk een dooddoener. Na denken waarover?! Eerlijk ge zegd zit dit werkstuk zo door wrocht in elkaar dat echt niet altijd duidelijk is wat Van Oei ons probeert te vertellen. Heeft de dromer meer werkelijkheids zin dan de realist? Wil hij ons dat meedelen? Het valt niet mee om hem te volgen langs de duistere paden van zijn grillige fantasie. En waar is toch de hu mor van voormalig cabaretier Van Oei gebleven? uit de pers: 'formidabel spel in hilarische Ayckbourn' 'schitterende situatie-komedie' dinsdag 11 januari en woensdag 12 januari a.s. aanvang 20.15 uur LEIDSE SCHOUWBURG tel. 071-131943/131944 frangoise ledeboer Het Theater Instituut Nederland (TIN) heeft een rijk archief met beelden en geluidsopnamen uit de Nederlandse theatergeschie denis. Daaruit is nu voor het eerst een cd met 26 opnamen van legendarische acteurs en actrices als Louis Bouwmeester, Willem Royaards, Eduard Ver kade, Esther de Boer-van Dijk, Albert van Dalsum en Ko van Dijk samengesteld. De oplage is beperkt, maar bij voldoende be langstelling wordt een nieuwe persuing overwogen. De cd heet 'O, als Vondel had geweten' en is een gezamenlijke produktie van Lou Hoefnagels, oud-directeur Theater Klank en Beeld, het informatiseringsbe- drijf RCC en het Theater Insti tuut. De RCC-Groep wilde de cd als relatiegeschenk verspreiden en heeft bij de uitvoering de grootste vinger in de pap gehad. Dat heeft helaas tot de nodige schoonheidsfoutjes geleid, er kent ook TIN-woordvoerster Marike Paauw. Zo wordt in het tekstboekje Johan Schmitz als acteur in vier Vondel-fragmen ten opgevoerd, maar in een van de opnamen zal de luisteraar onmiddellijk de stem van André van den Heuvel herkennen. Het is bovendien jammer dat de informatie over de acteurs zó summier is dat niet eens hun geboorte- en sterfdata staan vermeld. En was het echt te veel moeite een kort overzicht te maken van de gezelschappen waaraan ze waren verbonden? Ook de RCC-Groep „acht het van groot belang het Cultureel Erfgoed vast te leggen en toe gankelijk te maken.". Nu zelfs leerlingen van theaterscholen niet meer schijnen te weten wie Han Bentz van den Berg was, vereist het uitbrengen van zo'n cd dan ook een professionelere aanpak dan bij deze is gebeurd. Ondanks deze kritiek valt er gelukkig ook veel te genieten van de geselecteerde fragmen ten. Het nodige geruis door de slechte opnamekwaliteit neem je daarbij graag op de koop toe. Louis Bouwmeester als Shylock in 'De Koopman van Venetië' (1901) imponeert nog steeds door zijn subtiele en expressie ve stemwendingen. Esther De Boer-van Rijk ontroert door de eenvoud waarmee zij de vis sersvrouw Kniertje in 'Op Hoop van Zegen' (1927) neerzet en ook de indringende stem van Eduard Verkade in zijn glansrol als Hamlet (1953) bevestigt zijn reputatie als groot acteur. Charlotte Kohier presenteert geestig een Amsterdamse volks vrouw op bezoek in Artis (1938) en Ank van der Moer en Han Bentz van den Berg ruziën nog eens vaardig kwaadaardig als echtpaar in 'Wie is er bang voor Virginia Woolf (1964). Van Paul Steenbergen is jammer genoeg alleen een wat saai ongedateerd voorleesfragment uit "Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan' geselecteerd. Dat doet geen recht aan zijn grote talent. Gelukkig wordt dat goedge maakt door een lange opname met Ko van Dijk in de rol van Pancras Duif in 'Schakels' van Heyermans (1971). De cd (met beeldtrack voor wie al foto-CD-apparatuur in huis heeft), doet de liefhebber uitzien naar nieuwe opnamen uit het rijke TIN-archief. Als dat er nog eens van komt. zorgt het instituut hopelijk voor een bete re begeleiding dan nu het geval was. Wie is geïnteresseerd in de cd ',0, als Vondel had geweten' kan contact opnemen met het Theater Instituut (020-6235104). Ank van der Moer. foto archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17