of Innocence: Passie in keurslijf Curfew: Een kijkje achter het geweld van de Intifadah FilmsBoeken Andrew Lloyd Webber plant film-offensief Allesverzengende passie in twee Italiaanse films Woeste ocelot neemt wraak op de mensen Donkers en Sinakowski: Verscheurde mensenlevens -(ONDERDAG 6 JANUAR11994 vieuwe Martin Scorsese lang maar meeslepend Rashid Masharawi filmer om rekening mee te houden wekkende rust en gevoel voor de filmische aspec ten van het gegeven. De toeschouwer wordt een intieme blik gegund in het dagelijks leven van een Palestijnse familie, tijdens een door de Israeli's af gekondigd uitgaansverbod. We kijken min of meer via de ogen van het jochie Radar, die steeds dezelfde brief van z'n broer in Duitsland moet voorlezen om de gedachten van vader en moeder wat op te vrolijken. Zijn oudere broer wordt steeds kribbiger vanwege het gedwongen binnen blijven, zijn zus zegt dat het uitgaansverbod niks uitmaakt: zij mag als meisje toch niet naar buiten. Zo toont Rashawi ons de rolpatronen in het le ven van alledag en hij weet zeer goed de tegelijk lamlendige, angstige en opgekropte sfeer van het binnenshuis bestaan te treffen. Voor Radar ver loopt het enige contact met de buitenwereld via het raam van zijn buurmeisje. De voorzichtige toenadering van de twee kinderen, die graag hun geheimen delen terwijl niemand mag weten dat zij elkaar spreken, leidt tot enkele prachtige broze scenes. Net zo mooi is de manier waarop Masha rawi de overlevingsstrategieën toont; er wordt wat geschoven met groente, meel en vruchten en dan is er ineens eten voor een dag meer. De regisseur doet geen grote politieke uitspra ken, de solidariteit met de personages ontstaat vanzelf wanneer een van Radars broers 's nachts tijdens een huiszoeking wordt opgepakt door sol daten. De hele scène speelt zich in de verte af, en krijgt daardoor iets bijzonder onheilspellends. Wat nogmaals aangeeft dat Rashid Masharawi, die de woede op afstand houdt en zijn beelden steeds heel secuur heeft gecomponeerd, een film maker is om rekening mee te houden. Achter het dagelijks geweld van de Intifadah, de confrontaties van Palestijnse activisten met Israë lische soldaten en oproerpolitie, ligt het leven verscholen van de bewoners van de vluchtelin genkampen op de Westbank en de Gazastrook. De televisie brengt nu al enkele jaren steeds de zelfde beelden: van stenengooiende jeugd, met traangas of met scherp schietende militairen, van rouwende vrouwen, van gebalde vuisten tijdens demonstraties. Maar zelden krijgen we iets te zien van het dagelijks leven van 'gewone' bewo ners van de kampen, van de mensen die ondanks alles een menswaardig bestaan proberen te lei den. Rashid Masharawi, in 1962 geboren in een vluchtelingenkamp op de Gazastrook, biedt in zijn speelfilm Curfew (Uitgaansverbod) een kijk achter de bekende beelden, achter het reportage- geweld dat vrijwel altijd stokt aan de buitenkant van het bestaan. Curfew, mede geproduceerd door de nieuwe Nederlandse productiemaat schappij Argus, is een sterke mengeling van onge twijfeld autobiografische herinneringen, kleine observaties en een vertaling van de 'grote' poli tiek naar het familieleven. Wat vooral opvalt is de beheersing van de maker; op inhoudelijk vlak ver valt hij nooit in grove tegenstellingen en hij houdt zich verre van enigerlei propaganda. Maar zeker zo bijzonder is de formele subtiliteit van Curfew. Voor een film die zo dicht op de huid de actualiteit zit ademt Curfew een indruk- !ien en gezien worden: Michelle Pfeiffer en Winona Ryder in The ur. Het is een prachtig beeld waarmee Martin Scorsese zijn ,iieuwste film begint: ontluikende bloemen achter een canten voile. The Age of Innocence in een notedop: op roeiende schoonheid, decent aan het oog onttrokken. De inleiding tot een nieuw meesterwerk van Amerika's Reaelangrijkste levende regisseur. ur: Del vla het gangster-epos GoodFel- en de thriller Cape Fear heeft MarceWartin Scorsese zich met The aduwjjgrg o/ Innocence aan een kos- uumdrama gewaagd. Maar ge- aanduidingen zijn eigenlijk van toepassing op het oeu- lands^re van de regisseur. Er is een Mozar nderliggende themathiek die zijn films verbindt: de strijd n een enkeling tegen de wurggreep van zijn achter grond. In The Age of Innocence is die enkeling Newland Archer (Da niel Day-Lewis), een veelbelo vende advocaat in het New York van rond de eeuwwisseling. Op de dag dat hij zijn verloving met May Welland (Winona Ryder) publiekelijk laat aankondigen, leert hij gravin Ellen Olenska Innocence. (Michelle Pfeiffer) kennen. Deze heeft zojuist vanuit Europa haar intrede gedaan in het van in teelt en achterklap vergeven so ciety-milieu van New York, en is meteen het onderwerp van de wildste speculaties. Zo zou ze gescheiden leven van haar echt genoot, en is ze zich pijnlijk duidelijk niet bewust van de eti quette waarvan de New Yorkse notabelen zich bedienen. Ar cher wendt zijn invloed aan om haar acceptatie te bewerkstelli gen, maar wordt hopeloos ver liefd op de knappe vrouw. Hij staat voor een onmenselijke keuze: zijn hele bestaan in ge vaar brengen door zijn hart te volgen, of de vrouw van wie hij houdt voor altijd uit zijn leven te bannen. The Age oflnocence rekent ge nadeloos af met het beeld dat de Amerikanen van hun eigen geschiedenis hebben: dat van progressieve Europeanen, die in de Nieuwe Wereld met hun de mocratische opvattingen een nieuwe tijd inluidden. De nota belen die hier worden opge voerd zijn even bekrompen, zelfingenomen en reactionair als hun Victoriaanse tijdgenoten in Engeland en Frankrijk. Hun kleine wereldje bestaat louter uit facades en codes, waarbij een verkeerd schilderij of de foute kleur jurk genoeg reden is voor opschudding en minach ting. Passie, of zelfs maar een ongedwongen vorm van com municatie is uitgesloten. In The Age of Innocence zijn het de voorwerpen die spreken, en een niet aflatende stoet aan serviezen, bestekken, maaltij den en kunstvoorwerpen trekt in stil commentaar aan de kijker voorbij. In deze claustrofobi sche wereld is de romance tus sen Archer en Olenska even tra gisch als onmogelijk. Een vluch tige kus in een koetsje of het losknopen van een hand schoentje zijn zo'n beetje hun meest gepassioneerde momen ten. Razend knap dat Scorsese met deze zelfopgelegde beper kingen zo'n emotioneel bewo gen film heeft kunnen maken. In plaats van verveling ervaart de kijker nadrukkelijk het gevoel van verstikking dat deze men sen moeten ondergaan. Het in gehouden spel van de sublieme cast draagt alleen maar bij aan deze beklemming. The Age of Innocence had zo eenvoudig een saai plaatjesboek kunnen worden. Alleen een regisseur van Scorsese's formaat maakt Scene uit Curfew met Abu Raji al jaren de ongekroonde oning van de theatermusical: Lndrew Lloyd Webber, schrijver an wereldwijde hits als Evita, n nu weer Sunset Boule vard. Vreemd genoeg bleven leze successen onverfilmd, zeer [egen de gewoonte van met na- e Hollywood in om grote oadway-hits onmiddellijk aan b kopen. Na jaren passief te hebben af wacht (alleen Jesus Christ Su- rstar haalde in 1973 het witte ek) heeft Webber nu zelf actie dernomen. Zijn maatschap bij Really Useful Group heeft r maar liefst vijf theaterstuk onderhandelingen lopen et grote studio's en financiers, sloot Webber deze maand het Wamer Bros. komst voor de verfilming van Evita, te regisseren door Oliver Stone. Dezelfde studio is bereid gevonden de productie van The Phantom of the Opera te verzor gen. Dit project heeft echter geen hoge prioriteit aangezien het theaterstuk nog steeds volle zalen trekt.- Wel is toneelschrijver Tom Stoppard aangezocht om een filmscenario voor Cats af te le veren, waarvoor Webber een animatiefilm in gedachte heeft. Ook Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat moet een tekenfilm gaan worden. Tot slot is Webber in bespreking met John Schlesinger over een verfilming van zijn enige flop, Aspects of Love. Volgens de to neelschrijver een verhaal dat als film waarschijnlijk veel beter uit de verf zal komen. FILMS IN LEIDEN Senso van Visconti en Medea van Pasolini OVERZICHT LETTY STAM LVC. Breestraat 66. Leiden: Senso. do 6/1 t/m zo 9/120.45 uur. Het Kijkhuis, Vrou wenkerksteeg 10. Leiden- Medea, do 6/1 t/m zo 9/120.00 en 22.15 uur met een tomeloze trouweloze mannen en :n daar wat opera. Dat is v [rofweg het diema van de twee taliaanse films die komende iveek in Leiden draaien. In LVC Visconti's Senso (1953) te en. Het is de eerste in een 'eks van drie films waarmee ït filmhuis de Italiaanse regis- •ur (1906-1976) eert. Later de ze maand draaien Ossessione en rfs Mellissima. S|f|U'l Visconti- te'g uit een eeuwen- uuf( uc'e adellijke familie uit Mi laan, combineerde in zijn films liefde voor opera, klassieke lite- de Italiaanse geschiede- met het geloof in de alles t/m Vernietigende kracht van tome loze passie. In Senso is dat van meet af aan duidelijk. De begin beelden van de film opvoering van het Venetiaans operahuis tij dens de Oostenrijkse bezetting -(1866). In het verhaal begint gravin Livia Serpieri (Alida Valli) een gepassioneerde verhouding met de vijand, een Oostenrijkse rok- kenjagende militair. In haar blinde liefde gaat de vrouw zelfs zover dat ze verzetsacties over brieft aan haar minnaar. Als ze merkt dat hij haar bedriegt, pakt Serpieri hem terug maar haar wraak is allerminst zoet. In Pier Paolo Pasolini's Me- clea, te zien in het Kijkhuis, heeft het overspel van Jason verschrikkelijke gevolgen. Uit wraak doodt de heldin in deze klassieke tragedie van Euripides haar kinderen en het liefje van haar man. Voor de titelrol koos Pasolini een diva van ouderwet se allure: operaster Maria Callas die een imposante en trotse Medea neerzette in haar eerste en enige filmrol. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Farewell to my concubine a l. dag. 13.15,16.45, 20.30 ALFA 2 Aladdin a I dag. 13, 15.45, 18.45, 21.30 ALFA 3 Romance de Valentia 16 j., dag. 16, 19.30 The piano 12 j.. dag. 13.30, 22 ALFA 4 The firm 16).. dag. 13,16.30, 20.15 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 Aladdin a l do vr za zo wo 13.15, 16, 18.45 The house of the spirits 16 j., dag.. 21, ma dl ook 13.15, 16.45 13.15, 16.30 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Sleepless in Seattle a l., dag. 13.15, 18.45.21 30 CALYPSO 1 tel. 6234876 The age of innocence a.L, dag. 13.15, 16 45, 20.30 CALYPSO 2 In the line of fire 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMA tel. 6236615 Much ado about nothing a.I., dag. 14.15, 17, 19.30, 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA The wedding banquet 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zo ook 11.15 CINECENTER-PIERROT Fiorile 16 j.. dag 14.15, 16.45, 19.30, 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Le petit prince a dit 12 j., dag. 14 30, 17, 19 30. 22, zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Aladdin a.l., do t/m zo 11.30,14. 16.30, wo 14.30 A perfect world 12 j., dag. 18.45, 21.45 CINEMA 2 INTERN. A perfect world 12 j.do t/m zo 13.15. 16. wo 15 Aladdin a I., dag. 19,21.30 CITY 1 tel 6234579 A perfect world 12 j., dag. 12.30, 15.30,18.30,21.30 CITY 2 Beethoven's 2e dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Tina 12|.,dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30, di alleen 18.45,21 30 CITY 4 The muppet Christmas carol a.l., do 21.30, madiook 13.15, 16 CITY 5 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45.21.30 CITY 6 Hard Target 16 j dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 7 Robin Hood a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 KRITERION 1 tel. 6231708 House of the spirits 16 j.. za. 18, 21, zo 14.45 Raining stones 16]., dag. 18, 20, 22.15 (di alleen 18. 20) Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Het zevende zegel 16 j., ma 19.45 My own private idaho,17.45, beh. za The crying game 16 j.dag. beh. za 19.30, 21.45, ma 21.45 RIALTO 1 tel. 6623488 The women from the lake of scented souls 16]., dag. 17.45 The wedding banquet 16 j., dag. 19.45,22 RIALTO2 L'année dernière a Marienbad 16 j., dag. 18. 22 De dag van de wanhoop 16 jdag 20 Then e of tl 315 17.15,19.30, 21.45, do t/m zo ook 15 THE MOVIES 2 The baby of macon 16 j., dag. 17.30, 19.45, 22, do t/m zoook 15 THE MOVIES 3 Johnny Meijer 16 j., dag. 18, 21.15, do t/m zo ook 15 Trois couleur: Blue 12 j., dag. 19.15, do t/m zoook 16 The cement garden 16 j., dag. 22.15, vr za ook 00.15 THE MOVIES 4 The piano 12 j., dag. 22, do t/m zo ook 15 Orlandoa.l., dag. 17.30 Belle van Zuylen a.l., dag. 19.45 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 Aladdin, dag. 13 15, 16, 18.30 Little Buddha a.l dag 21 Delicious little devil zo 10.30 TUSCHINSKI 2 Little Buddha a.l., dag. 14 Beethoven's 2e a.l., dag. 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 Beethoven's 2e a.l., dag. 13.15, 16 Aladdin (Amerikaanse versie) a.l., dag. 18 45,21.30 TUSCHINSKI 4 Jurassic parka I., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Rising sun 12]., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 The house of the spirits 16 j., dag. 13.15, 16.30, 20.30 TUSCHINSKI CINEAC Sommersby a I., doorlopende voor stelling dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 L'odeur de la papaye verte 16 j., dag. 18. 20, 22 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info' Prachtig klein boek van Chileense schrijver Luis Sepiilveda RECENSIE ROB VOOREN Luis Sepülveda, De oude man die graag liefdesrom Uitgeverij Meulenhoff Prijs 24,90. „De lucht was een gezwollen ezelspens die dreigend vlak boven de hoofden hing." Met dit onheilspellende zinnetje begint een van de meeslependste romans die ik de laatste tijd heb gelezen heb. De oude man die graag liefdesromans las is de ogenschijnlijk onschuldige titel van een klein boek van de Chileense schrijver Luis Sepülveda, mees terlijk vertaald uit het Spaans door Mieke Westra. Het conflict tussen dreiging en onschuld wordt al in de opdracht van de auteur een aanklacht. Die opdracht is enerzijds gericht aan Miguel Tzenke, leider van de Shuar-In- dianen in het Amazonegebied, anderzijds aan de vermoorde milieu-activist Chico Mendes. Hoewel de verteller in de roman zelf duidelijk partij kiest voor het natuurlijk milieu van het Amazonegebied en tegen 'de kolonisten (die) het oerwoud vernietigden en aan het meesterwerk van de beschaafde mens bouwden: de woestijn', is het vooral zijn fascinerende, schijnbaar moeiteloze en naïve verteltrant, die zijn boek tot een klei ne literaire topper maakt. Antonio José Bolivar Proano is een oude man in El Idilio aan de rand van het Ama zonewoud in Ecuador. Omdat hij een groot deel van zijn leven bij de Shuar-Indianen heeft doorgebracht, is hij als geen ander een kenner en liefhebber van de natuur ter plekke. Daarin staat hij vrijwel alleen, om dat de streek wordt bevolkt en bedreigd door verkeerde Amerikanen, verlopen goudzoekers en houthandelaren, en kwalij ke ambtenaren. De enige cultuur waarvan hij intens geniet, bestaat uit liefdesroman netjes, die hij zich door de tandarts, die twee keer per jaar het dorpje bezoekt, laat bezorgen. Op een dag wordt het lijk van een dode blanke door Shuar-Indianen binnen ge bracht. De weerzinwekkende burgemeester van het dorpje beschuldigt de Indianen meteen van moord, maar Antonio weet met kennis van zaken aan te tonen dat de man is gedood door een ocelot. Dit dier, gek ge worden van wraakzucht, nadat haar jongen zijn doodgeschoten, maakt nog meer slachtoffers, en de oude man laat zich over halen mee te gaan op een kleine jachtexpe- ditie. Niet alleen de spanning van dit op zich eenvoudige verhaal maakt het boek zo boeiend. Het thema, de ongelijke machtelo ze strijd van de ongerepte, schuldeloze na tuur oerwoud, dieren, Indianen tegen de menselijke verdorvenheid, is natuurlijk sympathiek. Die sympathie wordt de lezer niet met milieupraat opgedrongen, maar maakt hij zich als vanzelf eigen door de ma nier waarop Sepülveda zijn kennis van de Shuars en het wildleven overbrengt. De ver telling is haast achteloos doorweven met anecdotes over Amazonenatuur en stuiten de gringo-cultuur, zodat de lezer automa tisch partij kiest. Met eenvoudig taalgebruik weet Sepiilve da een schitterende wereld op te roepen, die niet onderdoet voor het werk van Mel ville en Hemingway. Een prachtboek. BOEKEN RECENSIE NICO KEUNINC Jan Donkers, De nacht duurt twaalf uren. De Harmonie, 22,50. Andreas Si nakowski, Het wit in het oog van de tijger (Brieven aan Gerard Reve). Nijgh Van Ditmar, 32,50. De jaren '60 vormen in de he dendaagse literatuur een gewild decor. Ook in De nacht duurt twaalf uren van Jan Donkers keert de hoofdpersoon als hij in het Praag van Havel is, in ge dachten ('Spreek, geheugen!') terug naar de Praagse fluwelen revolutie en zijn studententijd in Amsterdam, 'toen de jaren zestig nog niet iets was dat met hoofdletters werd geschreven maar gewoon de tijd was waar in je leefde.' Donkers springt in zijn ver haal soepel heen en weer tussen het heden en verleden. Deze sprongen in de tijd worden in houdelijk versterkt door de ver wachtingen van het Tsjechoslo- wakije van Dubcek en de desil lusies van nu (Havel), waarin het slechte van het Westen het straatbeeld bepaalt. Uit de ervaringen en herinne ringen van de hoofdpersoon ontstaat een portret van een van zijn studievrienden: Werner Vernoot. Maar achter het ver- haai van het lijden van de jonge Werner, beschrijft Donkers op subtiele wijze het thema dat met grote woorden het mense lijk tekort wordt genoemd. Zonder zelf grote woorden te gebruiken, laat Donkers de ver scheurdheid van een mensenle ven zien. Getekend door het verleden, het huwelijk, de vriendschap, de studie. Prachtig is het slot van het verhaal, waar uit blijkt dat Werner, een naam loos individu, door een wonder lijk toeval aanleiding is van een historisch feit. Hij riep op 14 ju ni 1966 'naar de Telegraaf!' en, zo besluit Donkers, 'de rest was geschiedenis.' Een andere voetnoot in de (Oostduitse) geschiedenis is de jonge schrijver Andreas Si nakowski, die in 1992 debuteer de met het geruchtmakende Na een lang rokend zwijgen waarin hij onder andere zijn leven be schrijft als spion voor de Oost duitse Stasi. In 1985 meldde hij zich bij de politie in West-Ber- lijn en zette een streep onder zijn verleden. Het interview op de tv met Van Dis baarde opzien door de openlijke ruzie tussen Van Dis en Sinakowski. Van Dis vroeg of hij geen gewetenswroeging had over het verraden van (kunste- naarsjvrienden aan de Stasi. 'Wat mij aan dit gesprek niet bevalt is uw onuitstaanbare morele superioriteit,' beet Si nakowski van Dis toe. Gerard Reve raakte zeer onder de in druk van de heetgebakerde jon ge Duitse schrijver en schonk hem een boek met opdracht, waarna een een vriendschap in brieven ontstond. Het wit in het oog van de tijger is niet alleen een brievenboek. De tweede helft van het boek bestaat uit verhalen, die misschien wel naar 'Liebster Gerard' gestuurd zijn, maar die toch alles behalve brieven zijn. Dat geeft het boek iets one venwichtigs. Toch is Het wit in hei oog van de tijger een uiterst boeiend en fascinerend boek. Uit de correspondentie met Re ve toont Sinakowski zijn heet gebakerdheid opnieuw in een felle reactie op Reve die de ar beidersklasse verwerpt. Si nakowski heeft een heel andere cultuur dan de Nederlandse le zers die met Reve zijn opge groeid. Dat leidt ertoe dat Si nakowski hem serieus, zonder humor of ironisch mededogen, van repliek dient. Ook is Sinakowski er niet van gediend als Reve zich met het leven van hem wil bemoeien. Reve stelt hem voor zich 'Hans of Siegfried' te noemen. Het is een papieren verhouding van 'liefde èn boosheid, achting èn afschuw.' Bloedstollend zijn de verha len rond Sinakowski's optreden bij Van Dis. En het beste zijn misschien wel de keiharde ho mo-erotische ervaringen op ka mers, in pissoirs, in bars en in parken. Unverfroren gooit Si nakowski zijn ervaringen, inclu sief jeugdtrauma's en een sterk maatschappelijk engagement, op papier. Sterk onder invloed van zijn grote voorbeelden Henry Miller, Jean Genet en Louis-Ferdinand Céline.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9