De zoete smaak van artistieke wraak Cultuur Kunst Radio Kamerkorkest krijgt twee dirigenten Zorgvuldig maar onbevredigend 'Duet' 16VOENSDAG 5 JANUAR11994 17 -Cursus badkamerzingen leiden In buurthuis Groenoord in Leiden begint op 2 februari jag een cursus badkamerzingen. De cursus is bedoeld voor mensen iur die graag willen zingen maar van zichzelf denken dat ze dat niet kunnen. Na de cursus kan meegezongen worden in het Badka- merkoor. Iedere eerste maandag van de maand (in januari is dat de 10de) staat de aula van het Vlietlandcollege, aan de Van Beethovenlaan 10 in Voorschoten, open voor belangstellenden van cursus en koor (20.15-22.00 uur). Voor meer informatie: deling 071-616475. Open Dag in Droomfabriek leiden Art Centre De Droomfabriek, aan de Oude Singel in Lei den, houdt op 9 januari een open dag. Er worden ruim 25 cur sussen aangeboden die docenten door middel van een gratis les een zullen presenteren. De open dag begint om 13.00 uur en duurt tot 17.00 uur. Acteur Cesar Romero overleden en santa monica De Amerikaanse acteur Cesar Romero is 1 januari op 86-jarige leeftijd overleden. Romero overleed aan de gevol- jur gen van een longontsteking. Hij werd op 15 februari 1907 in New York geboren. Vanaf 1934 speelde Romero in zeker 100 d voor speelfilms van zeer uiteenlopende aard, waaronder 'The Devil is jezoek a Woman' (1935), 'Wee Willie Winkie' (1937), 'The Americano' (1954) en 'Madjgan's Millions'(1967). Bij een hele generatie is hij kunde vooral bekend als 'The Joker', de giechelende aarstvijand van Batman in de gelijknamige televisieserie. 00 Cesar Romero in de rol van The Joker. Kees Coolen, ooit afgedankt, speelt glansrol in Leidse Schouwburg vmsterdam Ton Koopman en Peter Eötvös fijn met ingang van het seizoen 1994-1995 benoemd tot chef-di- 'igent van het Radio Kameror kest. Koopman is een oude be kende van het orkest en vervult jok in het lopende seizoen een jantal gastdirecties. In de taak verdeling van het dirigenten duo wordt Koopman belast met de muziek tot en met de 19e eeuw; Eötvös krijgt de verant woordelijkheid voor de 20e eeuw. Frans Brüggen, de huidi ge leider van het Radio Kamer orkest, legt zijn functie met in gang van de indiensttreding van Koopman en Eötvös neer. Hij was sinds 1991 aan het orkest verbonden. Als een sportman sportieve wraak kan nemen, moet de acteur toch het middel van de artistieke wraak ten dienste staan. Die woorden wil Kees Coolen - gelau werd acteur, maar destijds niet goed genoeg bevon den voor Het Nationale Toneel - niet in de mond nemen. „Maar het geeft toch een zekere voldoening als je zo'n prijs krijgt en als de gezelschappen weer bij je terugkomen met aanbie dingen." Vorig jaar kreeg Coolen, die had geschitterd in Haye van der Heydens stuk 'Goed Fout', de Arlecchino voor de beste bijrol en dit jaar werd hij voor dezelf de onderscheiding genomi neerd naar aanleiding van zijn aandeel in 'Friedrichswald' van De Trust. Coolen dit seizoen in de theaters met een creatie die wederom van dat hele hoge ni veau is. In 'Nu syt wellecome' ('Absurd person singular' van Alan Ayckbourn) zet hij een kostelijke rol neer als de emo tioneel volkomen vleugellamme Ronald, een typisch Britse steile Hein. Achtentwintig jaar lang werk te Kees Coolen bij de Haagse Comedie. ,,De jaren '70 waren fantastisch", herinnert hij zich. „Dat was een produktieve tijd. artistiek ook heel bevredigend. Vanaf 1980 voelde ik me minder op mijn plaats bij de Haagse Comedie. Het gezelschap bloedde langzaam dood en daar hadden mijn kwaliteiten waar schijnlijk ook onder te lijden. Ik was toen gewoon een acteur die zijn vak kende, daar hield het wel zo'n beetje mee op." „Hoe- dan ook, ik probeerde in die laatste Haagse jaren weg te komen, maar er waren toen niet zo veel gezelschappen en ik was dus nog niet weg toen Het Nationale Toneel werd opge richt als vervanging van de Haagse Comedie." Doorbraak Coolen werd door artistiek lei der Hans Croiset gepasseerd. Als free-lancer acteerde hij in e uit 'Nu Sijt Wellecome' met (rechts) Kees Kooien, Trudy Labij (links) en Kitty Jansen. FOTO PATRICKMEIS vrije produkties. regisseur Ivo van Hove van het Zuidelijk To neel vroeg hem voor een bijrol in 'Het Zuiden' van Julian Green. 'Goed Fout' bracht de doorbraak, als je daar na een loopbaan van drie decennia van mag spreken, maar de ogen van de Nederlandse theater-in crowd werden pas echt weer op Coolen gericht toen hij de dub belrol van president vertolkte in 'Friedrichswald', de zeer vrij moedige bewerking die Theu Boermans maakte van Shake speare's 'As you like it'. Hoe komt een voormalige Comedie- klant terecht in het zwembad van De Trust? Coolen: ,,lk heb vroeger les gegeven op de toneelschool in Maastricht. Theu Boermans was één van mijn leerlingen. De Trust is een jong gezelschap, ze zochten voor die rol van presi dent een oudere acteur. Toen Theu mij vroeg vond ik dat zó leuk dat ik zei: ik hoef het stuk niet te lezen, ik doe het." Enthousiast „Ik heb mijn tijd bij De Trust letterlijk als een warm bad erva ren; de mensen zijn daar zó en thousiast, dat is werkelijk heel plezierig. Ik geloof dat de sa menwerking naar twee kanten toe goed is bevallen. Het is mo gelijk dat ik er nog eens iets ga doen, maar er zijn geen concre te plannen." Die zijn er volgend seizoen wel bij het Ro-Theater. In Rot terdam gaat Kees Coolen een rol spelen in 'Antigone' van So- fokles. Maar voor het zover is, kan theaterminnend Leiden op 11 en 12 januari van hem genie ten in 'Nu syt wellecome'. Over zijn karakter in dit stuk van Alan Ayckbourn zegt Co olen: „Het is een weltfrenide man. In Nederland kom je ze ook wel eens tegen, maar deze man is toch vooral een produkt van de Britse maatschappij: als jongetje op kostschool gestuurd en pas op latere leeftijd met vrouwen in aanraking gekomen. Hij is volkomen belemmerd afs hij met vrouwen in aanraking komt. Dan trekt hij een harnas aan, gedraagt zich hautain al leen maar om zich een houding te geven. In zijn vrouw toont hij geen wezenlijke interesse en zij niet in hem. Waarschijnlijk is ze alleen maar met die bankdirec teur getrouwd om Financieel onder de pannen te zijn." „Het is wel zo dat de in dit stuk de tekenen vertonen van het slachtoffer, zoals de mannen zich gedragen als de onderdrukkers, maar daarmee is de kous niet af. Ayckbourn stelt geen schuldvraag en legt de schuld al helemaal niet bij één van beide seksen. Hij heeft niet zo'n positieve kijk op wat mensen elkaar aandoen in een huwelijk. Als je dit stuk ziet weet je één ding heel zeker: hier is iets hopeloos fout gegaan. Deze mensen vertonen allemaal een zeker onvermogen om te le- Fel verzet tegen Oliver Stone regisseert vei filming van Lloyd Webber-musical komst Jan Hoet i j r» i a f 71 9 naar Boymans Gloria Estelan gevraagd voor 'Evita' De mogelijke benoeming de Belg Jan Hoet tot nieuwe recteur van Museum Boyrm van Beuningen heeft bij een langrijk deel van personeel fel verzet opgeroe pen. Hoet verklaarde vorige Week op uitnodiging te hebben gesolliciteerd. Eerder had de se lectiecommissie mevrouw A. Brandt Corstius, directeur van het Gemeentemuseum Arn hem, gevraagd om te sollicite ren, maar zij ging niet op het verzoek in. Sinds vorige week is een hevi ge anti-Hoet-lobby op gang ge komen. Conservatoren vrezen onder de leiding van Jan Hoet veel van de onder Wim Crouwel verworven vrijheid in te moeten leveren. Anonieme bronnen binnen Boymans bezigen de volgende kwalficaties: „Jan Hoet is misschien een creatieve en spraakmakende tentoonstel lingsmaker, maar ook een abso luut warhoofd. Hij heeft totaal geen verstand van managen of van het op peil houden van de collecties oude kunst en vorm geving of de prentenverzame- ling. Het runnen van een muse um met veel personeel is iets anders dan het samenstellen van een tentoonstelling. Boven dien. wie wel eens in Gent is gaan kijken naar hoe Hoet zijn eigen collectie hedendaagse kunst tentoonstelt zal beamen dal het een warrige en letterlijk jstoffige bedoening is." Het zwartmaken van Jan Hoet in museumkringen lijkt vruch ten af te werpen. Naar verluidt heeft de selectiecommissie in middels een eerdere kandidaat uit de procedure aangeschreven met het verzoek 'ja' te zeggen tegen het directeurschap van Boymans. Wethouder Yvonne ide Rijk (kunstzaken), voorzitter 'van de selectiecommissie, wei gert elk commentaar. De affaire heeft zo veel voeten in de aarde omdat de selectie commissie het zichzelf zeer moeilijk maakt. Volgens de pro fielschets zoekt Boymans name lijk een schaap met vijf poten, een directeur die zowel de naam van Boymans op het ge bied van de moderne kunst kan j verbeteren als iemand die het samenwerkingsproces tussen de vier gemeentelijke musea kan orgeniseren. Zangeres Gloria Estefan gaat mogelijk de hoofdrol spelen in de verfilming van de musical Evita. Eerder werden Elaine Pai ge en Madonna benaderd, maar niet geschikt geacht voor deze rol. Voor de regie heeft produ cent Disney Hollywood Pictures Oliver Stone in de arm geno men. De rol van de Argentijnse dictator Juan Perron gaat naar Jeremy Irons. De bezetting van de overige rollen is nog niet be kend. Ook is nog onduidelijk wanneer met de opnames be gonnen wordt. Evita is de derde en tevens laatste musical van het ver maarde duo Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. De show beleefde in 1978 de wereldpre mière in Londen en was jaren lang één van de topattracties van het Londense theatermekka West End. Ook op Broadway behoorde 'Evita' jarenlang tot de toppers. Het Koninklijk Bal let van Vlaanderen toerde enke le jaren door de Benelux met een Nederlandstalige versie. De muzikale produktie vertelt het verhaal van de arme maar ambitieuze Eva Duarte, die erin slaagt op te klimmen naar de hoogste (politieke) kringen van Argentinië. Als vrouw van dicta- 'tor Juan Peron genoot ze een ongekende populariteit in bin nen- en buitenland. Evita stierf in 1952 op 33-jarige leeftijd aan kanker, haar vaderland achter latend in diepe rouw. Nog voordat de musical op toneel werd gezet, zorgde het nummer Don't Cry For Me, Ar gentina' voor een miljoenen verkoop. Ook de dubbel-elpee met daarop het complete muzi kale werk kende wereldwijd gi gantische omzetten. In Argenti nië is Evita lange tijd verboden geweest omdat de toenmalige autoriteiten zich niet konden vinden in de verhaallijn van de show. Madonna De toneelversie, geregisseerd door de Amerikaan Harold Prin ce, is met talloze theaterprijzen onderscheiden. De versie van Prince bleef de blauwdruk voor alle latere Evita-voorstellingen in de hele wereld. Lloyd Webber probeert al jarenlang de musical op het witte doek te krijgen. Tot voor kort slaagde hij daar niet in, al waren er voldoende aan biedingen van filmproducenten. Lloyd Webber stelde hoge ei sen aan de te maken Evita-film, waaraan geen enkele producent wilde of kon voldoen. Uiteinde lijk ging de Britse componist door de knieën voor Disney Hollywood Pictures: die bood honderd miljoen gulden om de klus te mogen klaren. Toch waren de problemen nog niet opgelost. Afgesproken was dat popster Madonna de hoofdrol zou gaan spelen. Lloyd Webber heeft na veel overleg in gestemd met die voorwaarde van Disney. Twee jaar geleden zette hij alsnog een streep door dat plan. Lloyd Webber vond Madonna, die-er al jaren op ge brand was de rol van Evita te spelen, niet goed genoeg. Dat was het begin van een moeizame zoektocht naar een andere hoofdrolspeelster waar mee zowel Disney als Lloyd Webber vrede kon hebben. Glo ria Estefan blijkt voor beide par tijen aanvaardbaar. De zange res, die al een lange reeks hits op haar naam heeft staan, heeft nog niet toegestemd in het ver zoek. Tweede Evita wordt, na Jesus Christ Su perstar, de tweede musical van Lloyd Webber die het witte doek haalt. Ook andere werken van zijn hand zijn de komende jaren in de bioscoop te zien. Van Cats is een animatiefilm in de maak. Ook Starlight Express wacht een dergelijke aanpak. De voorbereidingen voor de verfilming van Aspects of Love zijn in een vergevorderd stadi um. Lloyd Webber acht nu de tijd rijp om met filmproducen ten ook te gaan praten over een bioscoop-versie van zijn show 'The Phantom of the Opera'. Hoewel zijn film-dromen nu eindelijk werkelijkheid lijken te worden, -heeft Andrew Lloyd Webber twijfels over zijn film carrière. „Ik weet niet of het maken van films net zo leuk is als werken in het theater", zei hij november vorig jaar op een persconferentie in Nederland. „Het theater is mijn leven; daar is de opwinding het grootst en dat zal voor mij altijd zo blij- Boze telefoontjes van kunstenaars Honderden kunstenaars hebben gisteren gehoor ge geven aan de oproep van de Beroepsvereniging van Beel dende Kunstenaars (BBK) te proberen het ministerie van WVC telefonisch onbereik baar te maken als protest te gen maatregel dat kunste naars per 1 januari voor de bijstand beschouwd worden als ieder ander. Dat betekent dat kunstenaars na een half jaar bijstand moeten om scholen, willen zij hun uitke ring houden. De maatregel leidt er volgens de BBK toe dat duizenden kunstenaars hun vak vaarwel moeten zeg gen. WVC vindt de actie voorbarig omdat minister D'Ancona nog studeert op een alternatieve regeling. De BBK zegt al bijna twee jaar te wachten op z geling. Nationale Toneel oogst lovende recensies met Kleine Zielen den haag koos van wees Zelden zullen de toneelrecen senten het zo roerend met el kaar eens zijn geweest: Kleine Zielen, de toneelbewerkingdoor het Nationale Toneel van de ge lijknamige boeken van Cou perus, is een meesterwerk. Volgens NRC-Handelsblad is de voorstelling 'kolossaal', de Volkskrant spreekt van 'een on gemeen heldere en perfecte voorstelling' en het Algemeen Dagblad noemt De Kleine Zie len 'de belangrijkste produktie ooit in Den Haag gemaakt'. De recensent van deze krant heeft het over 'een prachtige presta tie', volgens Het Parool gaat het hier om 'een magnifieke voor stelling' en Trouw heeft het over 'dramatisch krachtige beelden'. Op het kantoor van het in het verleden bepaald niet door de kritiek gespaarde Haagse to neelgezelschap zijn ze wat ver legen onder de loftuitingen. En heel erg gelukkig. „De telefoon staat hier roodgloeiend. De hele dag melden zich mensen in de hal voor de kassa voor kaarten. We lopen hier allemaal blij rond", vertelt een medewerker van het Nationale Toneel. Echt verbaasd over de belangstelling is hij echter niet. „De voorstel ling kreeg hier in Den Haag al heel wat aandacht, gezien het typisch Haagse karakter. De kaartverkoop liep dus al goed. Maar sinds de kritieken zijn ver schenen loopt het storm." Het succes van de vijf uur du rende, over twee avonden ge spreide voorstelling betekent genoegdoening voor de man die aan het einde van dit seizoen het artistiek leiderschap van het Nationale Toneel neerlegt, Hans Croiset. „Ik ben verschrikkelijk trots. Dit is de kroon op een toch al heel succesvol jaar, met zulke prachtige voorstellingen als 'Bobby Fischer is alive and well' en 'King I.ear'. We hebben lang moeten zaaien, maar nu is het dan ook echt oogstenzegt Croiset. wiens artistiek beleid bij het door hem opgerichte Na tionale Toneel regelmatig on derwerp is geweest van felle kri tiek door pers en publiek. „Met dit stuk hebben we ze ker drieënhalf jaar rondgelopen, zonder dat we wisten hoe we het moesten bewerken voor to neel. Uiteindelijk vond regisseur Ger Thijs een oplossing voor de vorm. We hebben vervolgens het hele seizoen '93-'94 0111 de ze voorstelling heengebouwd. Zoals nu blijkt is die gok terecht geweest. Het is een prachtig stuk geworden". Croiset zelf noemt de Kleine Zielen een fraai voorbeeld van hoe toneel een antwoord kan geven op al het technische ge- eld hee 1 het nut van het Nederlands toneel subsidiesysteem. „Als je dat sys teem niet hebt is het onmoge lijk bijna vier jaar lang aan een stuk te schaven. Als dat niet meer kan, dan kan je beter alles aan Joop van den Ende overla ten. Ik zeg dat met name van wege de subsidieproblemen die we hebben gekend. Dit bewijst nog eens hoe goed het huidige subsidie-systeem eigenlijk is". De Kleine Zielen is nog tot en met 20 februari te zien in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Daarna zijn er voor stellingen in Breda, Arnhem (beide uitverkocht), Amster dam, Rotterdam, Groningen en Utrecht. Gloria Estefan: goed genoeg om de rol van Evita te vervullen? recensie wunand zeilstra 'Duet' (oorspronkelijke titel 'Duet for one van Tom Kempinski Spel: Linda van Dyck en Harry van Rijthoven Regie 'Duet' van Tom Kempinski be staat louter en alleen uit ge sprekken tussen een psychiater en zijn patiënte. Als toeschou wers zijn we getuige van een aantal sessies. Daarin komt uit gebreid het moeizame verwer kingsproces van een persoonlijk drama aan de orde. De patiënte is een wereldberoemde violiste die onlangs te horen heeft ge kregen dat ze aan multiple scle rose lijdt. Dat betekent een abrupt einde aan haar carrière en het wegvallen van de zin van haar bestaan. Harry van Rijthoven speelt de psychiater. Unda van Dyck is zijn patiënte. Van Rijthoven probeert zijn rol zakelijk en zo reëel mogelijk in te vullen. Lin- da van Dyck heeft zich optimaal ingeleefd om een intense spel beleving te bereiken zonder in sentimenten te vervallen. Be houdens een enkele twijfelach tige uitbarsting lukt haar dat professioneel. De voorstelling getuigt dan ook van zorgvuldig heid. ja zelfs van grote zorgvul digheid. En toch is dit 'Duet' al lerminst bevredigend. Dat ligt aan het stuk. Het ver loop van de gesprekken is on uitstaanbaar voorspelbaar. Na tuurlijk passeerj een scala van wisselende gemoedsstemmin gen de revue. Voortdurend is daar de psychiater die dit alles in het kader van de behandeling zo niet zelf geënsceneerd heeft dan toch wel op zijn minst vanuit zijn beroepsmatige des kundigheid heeft voorzien. De voorspelbaarheid zit 'm in het schematische karakter daarvan. Met name dat heilig geloof in de psychiater, die overal causale samenhangen ziet die voor ge wone stervelingen kennelijk on zichtbaar blijven, is al gauw knap irritant. Het quasi-documentaire ka rakter van het stuk legt het af te gen elk willekeurig gesprek met een echte patiënte die aan deze slopende ziekte lijdt. Ondanks de inzet van de spelers blijft dit soort toneel daarom 'onecht' theater. Hopelijk kiest Linda van Dyck (na drie jaar terug van stuk, waarin ze zich niet zo na-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17