'Museum meer dan open deur' Installatie Titia Ex een mooie droom Cultuur&Kunst Directeur RBK vreest 'statische musea' 'Verkade' brengt liefde voor toneel goed over iritse formatie Carcass log harder dan hard Repetitie voor nieuwjaarsconcert RIJ DAG 31 DECEMBER 1993 beeldende kunst recensie roos van put Expositie Titia Ex. Te zien t/m 22 januari Dagelijks geopend van 10.00-17 00 uur, Kunststichting AZL, Academisch Zieken huis Leiden, Gebouw 1, Rijnsburgerweg 10, Leiden. De Amsterdamse kunstenares Titia Ex is voor velen een be kende uit het video- en filmcir cuit. Ook niet onbekend zijn haar installaties en ruimtelijke objecten, waarmee zij bijvoor beeld vorig jaar nog exposeerde in stedelijk museum De Laken hal (tentoonstelling 'Uit tijd ge plukt'). Ook in het Academisch -Ziekenhuis is Ex geen onbeken de. Voor het stilte-centrum op de eerste etage van gebouw 1 heeft zij een kunstwerk ge maakt. Daarnaast is zij de ont- Dr. GJ. Verwers: „Lokale overheden stappen vaak uit pure onwetendheid in een nieuw museum." archieffoto hielco kuipers staansrecht? Verwers: „Het is jammer dat er zo veel kleine ini- tiatiefjes zijn. Voor het publiek is het mooier als er meer sa menhang, meer eenheid is. Dus, in dit geval, zou je kunnen denken aan het onderbrengen van een collectie vaatkwasten met een collectie strijkijzers en een authentiek ingerichte was serij in drie pandjes. Dan kun je het publiek een verhaal vertel len over hoe het er vroeger in huishoudens toeging. Landschap in Rembrandthuis Amsterdam In museum het Rembrandthuis in Amsterdam wor- Hen t/m 6 maart 17de-eeuwse Nederlandse landschapsprenten entoongesteld. De expositie heet 'Nederland naar 't leven'. Zij bestaat uit negentig prenten uit openbare en particuliere collec ties. Een aantal van deze prenten is niet eerder tentoongesteld. Roudewijn Bakker, hoofdconservator van het Gemeentearchief Amsterdam en Huigen Leeflang, werkzaam aan de Rijksuniversi- eit Leiden hebben de expositie samengesteld. vjed. Opera werkt aan 'serenata' imsterpamBij De Nederlandse Opera wordt momenteel 'II re lastore' van Mozart op libretto van Pietro Metastasio ingestu- leerd. Deze 'serenata' in twee bedrijven moet op 12 januari in let Muziektheater in Amsterdam in première gaan. Pierre Audi ïeeft de regie. De hoofdrollen worden vervuld door Bruce Ford Alessandro), Teresa Ringholz (Aminta), Christine Schafer (Eli- a), Petra Lang (Tamiri) en Richard Croft (Agenore). Het Neder- ands Kamerorkest begeleidt de nieuwe produktie. De muzikale eiding is in handen van Graeme Jenkins. Vlondriaan aan de Amstel msterpam Het Gemeentearchief Amsterdam gaat van 17 fe- iruari t/m 15 mei werken van Piet Mondriaan exposeren. De entoonstelling krijgt de titel 'Mondriaan aan de Amstel 1892- 912'. Voor het eerst wordt aandacht geschonken aan de zoge- ïoemde Amsterdamse periode van de schilder. Tot nu toe wa- en deze twintig jaren in nevelen gehuld, aldus het Gemeentear- hief. De expositie volgt Mondriaan op zijn speurtocht langs de afelrand van Amsterdam en de rivieren de Amstel en het Gein. iuim zestig schilderijen, aquarellen en tekeningen uit de hele vereld zijn voor deze expositie bijeengebracht. Directeur Robert de Haas van de Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK) is tegen de hui dige tendens in musea om minder tijdelijke exposities te organiseren en meer nadruk op de vaste collectie te leg gen. „Dat is naar mijn me ning een opportunistische stroming, enerzijds natuur lijk ingegeven door geldge brek, maar anderzijds ook door vermoeidheid bij som migen", zegt De Haas in de laatste aankopencatalogus van zijn dienst. „Ik geloof niet dat je een museum tot een statische vaste opstelling moet ma ken", aldus De Haas in het overzicht over 1992. „Het moet wel een super-topcol lectie zijn wil je er vaker dan twee keer per jaar naar toe gaan. Juist bij hedendaagse kunst geloof ik in de optie van oud-directeur Sandberg van het Stedelijk Museum: veel tijdelijke tentoonstellin gen houden de zaak levend. In dat verband prijst hij di recteur Ronald de Leeuw van het Van Gogh Museum, die nadrukkelijk de presentatie van de vaste collectie met een actief tentoonstellings- beleid combineert. De Rijksdienst Beeldende Kunst begon ip 1984 met de aankoop van hedendaagse beeldende kunst en publi ceerde sindsdien negen over zichtscatalogi. In 1992 moest de dienst daarmee stoppen omdat het takenpakket werd gewijzigd. 'De aankopen zijn in handen gegeven van het nieuwe Mondriaanfonds; de RBK houdt zich voortaan be zig met onder meer inspectie van de musea. LEIDEN - 'Schoudervulling' is de titel van de theatervoorstel ling van Peter Lusse. Hij wordt daarin bijgestaan door Paola Verbeij en André Breedland. Tij dens het programma bespreken zij uiteenlopende onderwerpen, zoals relaties, dood en angst. Voor de voorstelling op don derdag 13 januari in het Haagse Diligentia zijn kaartjes te koop bij het Uit-bureau van K&O, tel, 071-141141. Scène uit de theaterproduktie Verkade van Caroline van Gastel. foto ben van duin theater recensie leonie groen 'Verkade' van Karei Hermans, in samen werking met Caroline van Gastel en Mi riam Jaegers Spel: Ferry Kaljee, Simone Ettekoven, Emmanuelle Maridjan, Roger Schippers, Ronald Top, Dries Vanhegen, Diana Fransen. Regie: Caroline van Gastel Dramaturgie: Miriam Jaegers. Te zien van 4 t/m 8 januari in De Brakke Grond, Am sterdam. Daarna tournee door het land Van Eduard Verkade, de jongste zoon van de grondlegger van de gelijknamige biscuits- en cho coladefabriek in Zaandam, wordt wel gezegd dat hij de grondlegger is van het moderne Nederlandse theater. De klas sieker Hamlet van William Shakespeare heeft een grote rol gespeeld in het leven van Eduard (1878-1961). En op het einde van zijn carrière als thea termaker stelt Eduard het 'Dag boek van Horatio' samen. Hierin tracht Horatio na Ham- Iets dood te reconstrueren wat er nu precies met zijn vriend gebeurd is. Het dagboek ver woordt zowat alle inzichten die schrijver Eduard in de loop der jaren verworven heeft. Zo zou het toneel naar de haaien gaan, gelijk Hamiets Denemarken. Niet voor niets heeft Eduard Verkade dit dagboek gemaakt dat nu de basis vormt voor de voorstelling 'Verkade', waarin een regisseur - Eduard Verkade - met zijn gezelschap werkt aan de produktie 'Dagboek van Ho ratio'. De regisseur neemt zelf de rol van Hamlet voor zijn re kening. Tussen de levens van de toneelfiguur Hamlet en de thea termaker Eduard Verkade zijn enige paralellen te trekken. De voornaamste is wel die van de liefde. De liefde van Hamlet voor Ophelia en de hartstocht van Eduard Verkade voor het theater. Die van Ham let liep niet goed af, die van Eduard Verkade wel. Zij het dat de laatste de nodige obstakels heeft moeten overwinnen om zich daadwerkelijk aan zijn lief de te kunnen wijden. Wat de eerste minuten lijkt te beginnen als een vervelende familiekro niek ontpopt zich al snel tot een intelligent vorm gegeven le vensgeschiedenis. Dank zij uit stekende timing en de plaats van handeling, de repetitie ruimte die doet vergeten dat je naar een voorstelling kijkt, kun nen de rollen elkaar in snel tempo afwisselen. De ene keer is Hamlet aan het woord, de an dere keer Eduard (beiden formi dabel gespeeld door Ferry Kalj ee). Zo is Rogier Schippers het ene moment Claudius, Hamlets oom die de plaats van Hamiets vergiftigde vader op de troon inneemt, het andere moment de rector van Eduard Verkade die geen vader heeft gekend. Vastbesloten stevenen regis seur en spelers af op de slotzin 'jij wilt te veel'. Eduard Verkade heeft niets te veel gewild. Karei Hermans en zijn spelers ook niet. 'Verkade' brengt de liefde voor het toneel heel goed over. groep die Carcass heet, irover hoef je je niet te veel sies te maken. Da's vast en er een band in het veeAge- ade, maar ook fanatiek aan langen genre death me/al. t gaat tot op zekere hoogte voor dit Britse kwartet, wiens ige platen ruige titels droe- i als 'Symphonies Of Sick- is' en 'Death By Putrefac- De hoezen vielen al even ederig uit en de teksten wer- bijeengeschreven met een disch woordenboek binnen ïdbereik. larcass' laatste, 'Hearhvork', chter iets andere koek. Alsof titel al niet genoeg is, laat de fis deze keer een heus ban- bom-teken zien, vergezeld 1 een merkwaardige metalen s met handen aan beide iten. Nog altijd is Carcass der dan hard, zo leert nadere uistering, en titels als 'Blind ding The Blind', .'Death Cer- Late' en 'Arbeit Macht sch' liegen er ook al niet om. h vallen de solo's deze keer i( tikje melodieuzer uit en de iten zijn voor de verandering ook eens te volgen. „Het is een logische vooruit gang", meent zanger-bassist Jeff Walker. „We wilden de boel iets toegankelijker maken, zonder nou n,ieteen als commercieel s boek komen te staan. Het is een beetje moeilijk om je als luiste raar bij een band betrokken te voelen als je de teksten amper kunt verstaan of begrijpen. We hebben deze keer ook meer ge werkt met wat meer overzichte lijke, traditionele songstructu ren. En onze gitarist Bill Steer heeft zich nu eens van te voren met zijn solo's ingelaten in plaats van ter plekke met dui zend mijl per uur loos te gaan." Carcass in de uitverkoop? „Het is heel gemakkelijk om een plaat te maken die klinkt als een wasmachine op volle toeren. Wat wij nastreven is een soort verfijning, zodat het wat meer inzichtelijk wordt wat wij doen. |Maar het is nog steeds erg hard, het klinkt nog steeds als Car cass. De gemiddelde Aeros- mith-fan zal niet met ons uit de voeten kunnen." Carcass treedt op 15 januari op in Paradiso, Amsterdam. G.J. Verwers directeur 'Oudheden' en voorzitter museumvereniging: „Het is helemaal niet de bedoeling om een heksenjacht op kleine musea te beginnen. Het is ons te doen criteria voor het stichten van een museum op te stellen, om col lecties te waarborgen. Dat niet als na een jaar het dak lekt, het museum weer dicht moet, omdat er geen geld is om het dak te repareren." Dr. G.J. Verwers, directeur van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden en - sinds kort - voorzitter van de Nederlandse Museumvereniging (NVM) geeft toe dat de afscheidsrede van zijn voorgan ger, W. Mörzer Bruyns, een schok in museumland te weeg heeft gebracht. „Die woorden zijn goed hard aan gekomen." „We gaan toch ook geen muse um voor afwaskwasten oprich ten?" zei Mörzer Bruyns toen hij in zijn afscheidsrede aankon digde dat de NVM in een regis ter wil vastleggen aan welke mi nimum-voorwaarden een pro fessioneel museum moet vol doen. Verwers nuanceert dit: „Het gaat niet om de soort col lecties. Tenslotte is Van Gogh ook niet zo'n breed collectieter rein. Het gaat over het instituut museum, over de kwaliteit. We hebben dat ook niet plotseling verzonnen. Al in 1974 heeft de internationale museumorgani satie een definitie opgesteld van wat nu eigenlijk een museum is. Daarop werd in de jaren tachtig in Engeland een 'Code of ethics' samengesteld, waarvan de NVM in 1992 een Nederlandse versie maakte. Die 'Gedragsregels mu seale beroepsethiek' gaan over welke basis-eisen je aan een museum en zijn medewerkers moet stellen." Allereerst moet er natuurlijk een collectie zijn. „Dus de Kunsthal is geen museum, want die heeft geen vaste collectie. Zo eenvoudig is dat." Vervolgens gaat het om het beheer en be houd van de collectie. „Een in dividuele eigenaar kan zijn col lectie verkopen, maar als muse um kun je dat niet. Dan heb je een bepaalde taak, verplichtin gen tegenover het publiek. Een museum is meer dan je deur openzetten. Niemand die een antiekzaak als een museum zal bestempelen. Want er zit geen lijn in de 'collectie'." „Als derde criterium moet er zicht op continuïteit zijn. Wat betreft de collectie, maar ook de huisvesting en de financiering." Overheid Verwers benadrukt dat met na me lokale overheden maar al te graag in een museumproject stappen, dat niet goed onder bouwd is. „Initiatiefnemers moeten nadenken, maar hun omgeving moet dat ook. Op het moment dat iemand besluit zijn collectie in een museumpje on der te brengen, zie je maar al te vaak dat de betreffende wet houder dat initiatief de hemel inprijst. Natuurlijk, het culturele pakket van het dorp wordt uit gebreid. Maar als na een jaar het dak gaat lekken, komt zo'n museumeigenaar bij diezelfde wethouder terecht. En die is dan hoogst verbaasd dat hem om een financiële bijdrage wordt gevraagd. Zo'n wethou der had in eerste instantie ge richte vragen moeten stellen. Lokale overheden stappen er uit pure onwetendheid in." Omdat de NVM er nog niet helemaal uit is hoe gedegen de criteria voor oprichting van een museum moeten zijn, begint komend jaar in Brabant een proefproject. „Daarin wordt be keken wat je als vereniging kunt doen. De doelstelling is duide lijk: we willen musea niet wil lens en wetens uit de boot du wen, maar een minimumpakket samenstellen. Ook wat betreft de openstelling bijvoorbeeld. Want is het voldoende als een museum eens per jaar op twee de kerstdag of tijdens het muse- umweekeinde geopend is? Moet je niet op vaste dagen open zijn?" Na de proef, die ongeveer een jaar zal duren, worden op basis hiervan de uiteindelijke mini- mumregels opgesteld. Verwers: „Ook van belang is dat een mu seum geen privé-instituut moet zijn, maar een privaatrechtelijke instelling. Dat er een rechtsper soon is, die verantwoordelijk is voor het beheer." Dus misschien heeft, als ze het goed regelen, een museum voor afwaskwasten toch be- werpster van zowel de glazen deur van dit centrum als van de deur van de Islamitische Ge bedsruimte, Speciaal voor de galerie AZL heeft zij nu een in stallatie ontworpen. Het is een monumentaal kunstwerk dat van verschillende zijden, bij voorbeeld ook van bovenaf, be keken kan worden. Het bevat verschillende schilderingen die bestaan uit nu eens formele vlakken in combinatie met her kenbare vormen uit de dagelijk se werkelijkheid, dan weer zijn abstracte composities te zien. De schotten van de galerie heeft Ex in een kruisvorm ge plaatst. Per deel van het kruis heeft zij twee schotten gebruikt. Hierdoor ontstaan gangen, waar je doorheen kunt lopen. De bin nenzijden van het kruis zijn be schilderd, aan de buitenzijden zijn ronde spiegels bevestigd. Aan de bovenzijde van de schotten heeft Ex simpele vloei ende vormen in rood gemaakt, die per schot gelijk aan elkaar zijn. Door deze herhaling ont staat een patroon. Je oog wordt bijna automatisch geleid van het ene punt naar het andere. Alhoewel de onderlinge vormen totaal van elkaar verschillen, zie je toch ook hier weer een be paalde heldere ritmiek. Aan de buitenzijden van het kruis bevinden zich ronde spie gels. Per spiegel is een ander motief te zien. Variërend van een halve maan, een zon, een druppel, een pijl, tot een wolk en een vlammotief. De (symbolische) motieven zijn in wit in de spiegel verwerkt. De installatie is absoluut fas cinerend óm te zien. Ex neemt je mee in een kleurrijke wereld die een vrolijke sfeer uitstraalt. Tegelijkertijd is het geheel ge heimzinnig en onwerkelijk door de aard van de schilderingen. De installatie symboliseert de wereld. Ex geeft enkele aankno pingspunten door middel van tekens en symbolen in de ver schillende wanden en spiegels, maar zij laat de toeschouwer verder vrij associëren. Je hebt het gevoel alsof je een mooie droom beleeft, waarvan je hoopt dat deze nog lang duurt. Britse metalgroep Carcass, die pas een nieuwe cd 'Heartwork' heeft [ebracht. FOTO GPD Maestro Lorin Maazel, dirigent van het Weense Philharmonisch Orkest, gebruikt zijn diri- rstokje om de fluitisten aanwijzingen te geven tijdens de repetities voor het traditionele nieuw- sconcert, dat op 1 januari in de Oostenrijkse hoofdstad wordt gegeven. foto epa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21