Filmfree stelt repressie aan de kaak Films/Boeken Connie Braam raakt ipnieuw de draad kwijt 'Het Huis M.'Gebrek aan vaart ondanks de thriller-elementen Autobiografie van een draaikont Nieuw tijdschrift Flashback: Film als cultuurgoed en entertainment 5NDERDAG 30 DECEMBER 1993 tegintitels niet langer verplicht lOLLYWOQDHet kan soms echt een valse start zijn: de lange jreditlijst aan het begin van een film. Daarom kiezen steeds ^peer filmmakers voor een open begin, waarbij alleen de titel of ooguit de namen van de belangrijkste acteurs of de regisseur in eeld verschijnen. Zo opende dit jaar Jurassic Park, Last Action Jero, In the line of fire en recentelijk A Perfect World met zeer ummiere gegevens. Niet dat deze politiek nieuw is de eerste ilm waarin de begincredits werden weggelaten was de in meer ipzichten baanbrekende Citizen Kane (1941Maar de vakbon- len voor de filmindustrie hebben deze ontwikkeling altijd tegen jehouden, en aan leden die dit negeerden fikse boetes opgelegd. !en recentelijk ingevoerde clausule stelt filmmakers nu in de ge- igenheid om deze soms erg langdradige verplichting voortaan chterwege te laten. BIOSCOPEN 1STERDAM A 1 tel. 6278806 .laddin a l. dag. 12, 14.30, 17, 9.30, 22, vr alleen 12 :A 2 CN._ iezrhefirm 16 j., dag. 12.45, 16.30, 20.15, vr alleen 12.45 pnfA3 'aparazzi 16 jdag. 10, beh. vr The muppet Christmas carol a l., dag. 13.30, 15.30, 17.30, 19.30, vr al- een 13.30 ■A4 The piano 12 j., dag. 13, 15.45, 45, 21.30, vr alleen 13 aa|HAMBRAl tel. 6233192 )a^laddin a.l., dag. 13.15, 16, 18.45, alleen 13.15 he house of the spirits 16 j.dag. II, beh. vr HAMBRA2 'he muppet Christmas carol a.l., dag. 3, 15.45, 18.30, vr alleen 13 The firm 16 j., dag. 20.45, beh. vr LEVUE CINERAMA ixstraat 400 tel. 6234876 ileepless in Seattle a.l., dag. 13.15, .6, 19.15, 22, vraJIeen 13.15 IERAMA 2 lurassic Park a.l., dag. 1.3.15, 16, .8 45, 21.30, vr alleen 13.15 .YPSO 1 tel. 6234876 :arewell to my concubine dag. 13.15, 16.45, 20.30, vr alleen 13.15 .YPSO 2 the line of fire 16 jdag. 13.15, 16, 18.45, 21.30, vr alleen 13.15 IECENTER-CINEMACORALINE .ijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Huch ado about nothing a.l., dag. 15, 17, 19.30, 22.15, beh. vr, zo ok 11.15 ECENTER-PEPPE-NAPPA wedding banquet 16 j., dag. 4.30, 17, 19.30,22, beh.vr, zo ok 11.15 ECENTER-PIERROT iorile 16 jdag. 14.15, 16.45, 9.30, 22.15, beh. vr, zo ook 11.15 ECENTER-CINEMA JEAN VIGO petit prince a dit 12 j., dag. 4.30, 17, 19.30, 22, beh. vr, zo ok 11.15 EMA1 INTERN, tel. 6151243 Jaddin a.l., dag. 11.30, 14, 16.30, alleen 11.30, 14 perfect world 12 j., dag. 18.45, 11.45, beh. vr. ;MA 2 INTERNATIONAL addin a.l., dag. 19,21.30, beh.vr ferfect world 12 j., dag. 13.15, vr alleen 13.15 1 tel. 6234579 perfect world 12 j., dag. 12.30, .5.30, 18.30, 21.30, vr alleen IH/f 2.30 Y2 lobin Hood a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30, vr alleen 13.15 DESMET tel. 6273434 Het is een schone dag geweest 16 j. dag. beh. vr. 20.45, do ook 15.30, zo ook 14.30 Trahir 16 j., dag. beh. vr. 18.45, 22.15 Vacas dag. beh. vr. 19, 21 Spartacus do 15, zo 23, zo 13 Gay Cinema za 24, zo 16.45 Bewogen koper zo 16.30 KRITERION 1 tel. 6231708 House of the spirits 16 j.za. 18, 21, zo 14.45 Raining stones 16 j., dag. 18, 20, 22.15 (dl alleen 18,20) Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Europa ma 19.30 My own private idaho, 17.45 beh. za The crying game 16 j., dag. 19.30, 21.45 RIALTO 1 tel. 6623488 The women from the lake of scented souls 16 j., dag. 17.45( beh. vr) The wedding banquet 16 dag 19.45, 22 (beh.vr) RIALTO2 March comes in like a lion 16 j dag. 17.45 (beh. vr) L'année dernière a marienbad 16 j., dag. (beh. vr) 20, 22 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Much ado about nothing a.l., dag. beh.vr. 15, 17.15, 19.30,21.45 THE MOVIES 2 The baby of macon 16 j., dag. beh. vr. 15, 17.30, 19.45, 22 THE MOVIES 3 Johnny Meijer 16 j., dag. beh. vr. 15, 18,21.15 Trois couleur: Blue 12 j., dag. beh. vr. 16, 19.15 The cement garden 16 j., dag. beh. vr. 22.15, za ook 00.15 THE MOVIES 4 The piano 12 j., dag. beh. vr. 15, 22 Orlando a.l., dag. beh. vr. 17.30 Belle van Zuylen a.l., dag. beh. vr. 19.45 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 Aladdin, dag. 13.15, 16, 18.30, vr alleen 13.15 (Nederlands gesproken) Little Buddha a.l., dag. 21 TUSCHINSKI 2 Little Buddha a.l., dag. 14 Beethoven's 2e a.l., dag. 18.45, 21.30, beh.vr TUSCHINSKI 3 Beethoven's 2e a I dag. beh. vr. 13.15, 16 Aladdin (Amerikaanse versie) a.l dag. beh.vr. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 Jurassic park a.l., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30, vr alleen 13.15 TUSCHINSKI 5 Rising sun 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30, vr alleen 13.15 TUSCHINSKI 6 The house of the spirits 16 j., dag. 13.15, 16.30, 20.30, vr alleen 13.15 TUSCHINSKI CINEAC Death beecomes her a.l., doorlopen de voorstelling dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 The muppet Christmas carol a.l., dag. 14, 16 L'odeur de la papaye verte 16 j., dag. 18, 20,22 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info' BOEKEN IECENSIE BAS DONKER VAN HEEL nie Braam, 'De bokkeslachter, het ver- n Afrikaner zoon, die de kwel- 5 banden met zijn land niet kan ver en', Uitgeverij Meulenhoff, Prijs 34,50 in Connie Braam (1948), irzitster van de Anti-apart- dsbeweging Nederland, vorig rond deze tijd haar debuut verschijnen over Operatie t werd al duidelijk dat ze doende verhalen met 'zich edroeg. De ene opzienbaren- anekdote volgde op de ande- zodat het weliswaar boeiend loemd kon worden, maar ider dat sprake was van een gvuldig opgebouwde span- gsboog. Het was wat rom- lig neergepend, alsof ze iets izich af moest schrijven. Iet zojuist verschenen De :keslachtervertelt het verhaal i Berend Schuitema, een ikaan die zijn land ontvlucht, de Nederlandse anti-apart- dsbeweging en het bed van vrouwelijke ik-persoon ver- raakt om ten einde raad en eerd door heimwee terug te naar Zuid-Afrika. Daar beert hij na een gevangen ap de draad van het leven op te pakken. Mandela t dan inmiddels ook weer rond, de gebeurtenissen vol- en zich tussen 1969 en et verhaal begint als een vertelling. De ik-figuur t in contact met Schuitema dringt vervolgens langzaam in diens wereld. Zijn her- eringen en wederwaardighe- doordesemd met Afrikaan termen en gebruiken, vor- Amsterdams bureau start op 1 januari met in kaart brengen van filmcensuur De schoten die drie jaar ge leden in de straten van Buenos Aires op de Argen tijnse filmmaker Fernando Solanas werden afgevuurd waren de aanleiding. Presi dent Carlos Menem had Solanas juist wegens smaad voor de rechter ge daagd. Het viel Emile Fal- laux, directeur van het Rot terdamse Filmfestival, toen op dat de filmwereld geen georganiseerd protest liet horen. Hij nam daarom het initiatief tot een organisa tie die de repressie waar aan filmmakers blootstaan, aan de kaak moest stellen. ROTTERDAM PAUL BRADER/ANP Het werd Filmfree. De stichting met deze naam werd in sep tember opgericht en op 1 janu ari start in Amsterdam een klein bureau dat informatie gaat ver zamelen over schendingen van de vrijheid van meningsuiting van filmmakers. Die variëren van van censuur tot fysiek ge weld. Op basis van die informa tie wil Filmfree actie gaan on dernemen. In theorie is het moeilijk een eenduidige norm te hanteren wanneer de vrijheid van me ningsuiting wordt geschonden. Emile Fallaux, directeur van het Rotterdamse Filmfestival, initiatiefnemer tot het opzetten van Filmfree: „Ik schat het aantal filmmakers dat wegens hun werk in de gevangenis zit op tachtig." archieffoto „Ik vind dat een film nooit ver boden moet worden, tenzij de wet wordt overtreden. Als je je met de inhoud gaat bemoeien is het eind zoek", zegt Fallaux. Hij erkent dat zijn opvatting over vrijheid van meningsuiting en de grenzen die daaraan moeten worden gesteld, niet overal han teerbaar is. „Dat beginsel kun je bijvoorbeeld niet op China toe passen, waar wetten bestaan die zelf een inbreuk vormen op die vrijheid van meningsuiting." Uitgangspunt is dan ook artikel 19 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, waarin de Verenigde Naties in algemene termen hebben vast gelegd dat er vrijheid van opvat - RECENSIE BERT KUIPERS 'Verschoven stad'. Een jeugd in Berlijn. Cünterde Bruyn. Priv-do- mein nr. 189. De Arbeiderspers. Prijs: fl.59,90 Verschoven stad heet het eerste deel van de auto biografie van de Duitse schrijver met de Neder landse naam, Günter de Bruyn. Van hem konden we tot nu toe nog niet veel in Nederlandse boek vorm vernemen, waarschijnlijk omdat hij het te druk had met het overleven van 'twee dictaturen: fiet Derde Rijk en de DDR'. De ronkende flaptekst van de Nederlandse ver taling meldt dat de val van de Muur in 1989 De Bruyn eindelijk de kans heeft gegeven 'om vol strekt openhartig zijn herinneringen op te schrij ven'. Dèt en het gegeven dat De Bruyns jeugd precies samenviel met het twaalf jaar durende Derde Rijk, deed mij het boek verwachtingsvol openslaan. Maar het bleek nu juist die in Duits land zo geprezen 'openhartigheid' die mij tijdens het lezen van Verschoven stad in het verkeerde keelgat is geschoten. Dit boek dat in Duitsland onder de titel Zwi- schenbilanzverscheen waarom dat in vertaling niet gewoon Tussenbalans is geworden, blijft on duidelijk kreeg zelfs een tien met een griffel van literatuurpaus Marcel Reich Ranicki. U weet wel, die man die het laatste boek van Harry Mu- lisch tot 'Trivialliteratui' bestempelde en Cees Nootebo'om tot literaire held van het Duits spre kende Europa verhief. Wie Reich Ranicki de laatste twee decennia gevolgd heeft, weet dat hij reputaties kan maken en breken, nu eens in jube lende dan weer in volstrekt abjecte bewoordingen en dat geheel volgens de luim van de dag. Als Ra- 'De bokkeslachter' een haperend relaas men het aardigste deel van De bokkeslachter. Zo blijken bokslagters, bijvoorbeeld, direc te afstammelingen van de eer ste kolonisten, die na de Boe renoorlog tot armoe vervielen. Ze aten niet, zoals de gecivili seerde blanken, schapevlees, maar net als de negers bokke- vlees. Ze leefden het bestaan van paria's. Al snel raakt Braam de draad echter kwijt en moet ook haar tweede boek het weer hebben van de ruimschoots aanwezi ge opzienbarende anecdotes. Het staat echter vol met slecht lopende zinnen, vreemde ver gelijkingen {...zinnen die een aaneenschakeling van kleurrijke lampionnen leken. Opgehangen op een feest waar alles mocht.) en hiaten in het verhaal zelf. Aan het eind van het boek blijkt de ik-figuur ineens met een an der getrouwd te zijn, terwijl De bokkeslachter voor een belang rijk deel juist over haar relatie met de Afrikaanse Schuitema gaat. Ook het laten vallen van bekende namen roept vraagte kens op. Zo wordt Adriaan van Dis en passant even genoemd, maar hij speelt verder geen en kele rol. Connie Braam heeft waar schijnlijk veel meegemaakt en haar thematiek is actueler dan ooit, maar ze zou er goed aan doen een redacteur in te scha kelen. Zelf redt ze het als schrij ver (nog) niet. En dat is zonde, want dit boek toont aan dat ze iets bijzonders in handen heeft. Ze moet alleen eerst eens af stand neemt en vooral veel schrijven en herschrijven, alvo rens tot publicatie over te gaan. Nieuwe roman Atte Jongstra te zeer geconstrueerd RECENSIE PEER VAN 'T ZELFDE Atte Jongstra, Het Huis M., Uitgeverij Contact, 45,-. Atte Jongstra heeft een nieuw boek gewrocht. Ik wilde het per se lezen, want zijn vorige bun del heeft me een hoop plezier Hoofdpersoon in deze roman is Murk van M. De ondertitel, 'memoires van een spreker', duidt er al op dat het belangrijk ste personage het geheugen is. Mijn geheugen, zie, dat zijn vel den, holen en bochten zonder tal, mateloos gevuld met ontel bare dingen van allerlei soort zo ongeveer luidt een van de motto's voorin het boek, af komstig van kerkvader en oud leraar rhetorica Augustinus. 't Is een mooi iets, dat geheugen. Zo moest ik bij de lezing ineens denken aan de colleges econo mie, en aan de eerste wet van Gossen; daarin wordt gesteld dat bij het consumeren van op eenvolgende eenheden van een bepaald goed steeds minder dringende behoeften worden bevredigd. Anders gezegd: een dorstige waardeert het tweede glas water minder dan het eer ste. De wet gaat niet op voor de combinatie alcoholici jenever. Wèl voor Het Huis Mde be hoefte verder te lezen nam af met elk hoofdstuk. Het verhaal schiet niet op, er wordt teveel in uitgeweid, te veel geouwehoerd, en 't is te zeer geconstrueerd. Dat is merkwaardig, want er zit ten genoeg thriller-elementen in om een verhaal vaart te ge ven. Merkwaardig ook, omdat de welsprekendheid in de ro man zo'n belangrijke rol speelt: elk hoofdstuk bijvoorbeeld draagt de naam van een onder- Atte Jongstra. deel uit de rhetorica (een reeks voorschriften die beogen de houding van zowel rechter als publiek te beïnvloeden): inven- tio, ordo, memoria, elocutio en actio. Vorm en inhoud zijn hier hecht verbonden; Murk, die verdacht wordt van moord, schrijft zijn memoires om aldus zijn naam van smetten te zuive ren,maar ja, hij werkt vanuit het geheugen en dat is een bron waarvoor je je vaak moet ver ontschuldigen. Het is diezelfde bron die zijn pleitrede te mate loos gevuld maakt, hoe aardig de inventio op zichzelf ook is. Was Murk maar een amateur in het memoriseren gebleven. Dat wat hij een handicap van begin- tingen en meningsuiting moet bestaan. Fallaux schat het aantal film makers dat wegens hun werk in de gevangenis zit op tachtig, terwijl het aantal gevallen van censuur, bedreiging, het onmo gelijk maken van produkties en vertoningen jaarlijks op rond vijftig wordt geraamd. Het Rotterdamse filmfestival kent sinds enkele jaren een vast onderdeel waarop films worden vertoond die aan een of andere vorm van censuur onderhevig zijn geweest. Dat onderdeel, The Limits of Liberty (de gren zen van de vrijheid) getiteld, zal vanaf het komende festival (26 januari tot 7 februari) onder de naam Filmfree door het leven gaan. Daar hoopt de festivaldirec teurbijvoorbeeld Testamentvan Lordan Zafranovic te vertonen. Deze drie uur durende docu mentaire gaat over de banden van Kroatië met de Nazi's. Hoe wel de film volledig uit archief materiaal is samengesteld, wil len de Kroatische autoriteiten zich niet aan deze zwarte blad zijde uit de geschiedenis laten herinneren. Een ander voor beeld. Fallaux hoopt Please forgive me van de Vietnamees Luu Trong Ninh in aanwezigheid van de filmer te kunnen brengen. „We zijn erin geslaagd de ongecensureerde kopie van de film in delen het land uit te smokkelen. Als het doorgaat zullen we de reis en de verblijfskosten van de filmma ker betalen", zegt Fallaux. Het veiligstellen van een film print, het financieel steunen van een filmmaker of van zijn familie als hij is opgepakt, handtekeningenacties, protest bijeenkomsten, het uitoefenen van druk via diplomatieke ka nalen, het zijn mogelijkheden voor actie die Filmfree kan on dernemen. Daarnaast zal een aantal filmfestivals (Venetië. Nantes, Jeruzalem, New York, Sundance) op een soortgelijke manier als Rotterdam een vaste plaats voor door censuur getrof fen filmmakers inruimen. De opzet van het Filmfree- bureau (een vaste kracht en en kele vrijwilligers), waarvan het kantoor in de Balie wordt geves tigd, is met opzet klein gehou den naar het voorbeeld van het Writers-in-Prison-project van de schrijversorganisatie PEN In ternational. Ook zal Filmfree nauw samenwerken met andere organisaties op het gebied van mensenrechten. Naast PEN zijn dat onder meer Amnesty Inter national, Index on Censorship en de internationale organisatie van filmcritci Fipresci. Tot nu toe heeft het Rotter damse Filmfestival voorname lijk de activiteiten van Filmfree gefinancierd, aldus Fallaux, die penningmeester van de stich ting is. Voor het nieuwe bureau denkt hij jaarlijks zo'n 150.000 gulden nodig te hebben. Voor lopig is er voor een half jaar geld. Voor de toekomst zullen sponsors gevonden moeten worden. nicki je publiekelijk geprezen heeft, is je kostje in Duitsland gekocht en dus is ook Günter de Bruyns kostje op de valreep van zijn schrijver schap eindelijk gekocht. Wat is er fout aan deze schrijver en zijn auto biografie? Verschoven stad is in tegenstelling tot wat er in Duitsland en in de slaafse navolging op de Nederlandse achterflap beweerd wordt hele maal geen hoogtepunt in De Bruyns oeuvre, eer der een dieptepunt. Het is niet een zeer intelli gent boek, maar eerder een dom en buitenge woon laf boek van een al even laffe burgerman. Het is een boek met een hoog Ich-habe-es-nicht- gewusst-gehalte; een boek van een schrijver die geen nazi of lid van de 'Hitier Jugend' was, in de DDR niet bij de 'Freie Deutsche Jugend' of de SED of de 'Stasi' zat (althans dat moet nog blijken uit het tweede deel van deze autobiografie), maar slechts een bange dienstplichtige, die in 1949 toen de DDR werd opgericht net als zo velen plot seling als antifascist de andere kant op marcheer de. Weinig verheffend dus. Het is bovendien bij zonder vervelend te moeten lezen dat het de schijver in Verschoven stad om de haverklap dun door de broek loopt; ronduit stuitend te moeten concluderen dat hij die angst voortdurend zelfge noegzaam en analytisch als rechtvaardiging ziet van zijn meeloperij, politieke onnozelheid en zijn gebrek aan wat de Duitsers 'Zivilcourage' noe men. Verschoven stad geeft precies aan hoe droe vig het nog is gesteld met het historische besef van de burger die in het gebied van de voormali ge DDR woont. Twee dingen spreken vóór Günter de Bruyn: Jezelf als schrijver zo draaikonterig te kakken zetten, getuigt niet alleen van zelfkennis, maar tevens van literaire moed. Omslag van eerste nummer Flashback. Flashback, n foto gerrit serne/anp ners noemt, zou de redding van het boek zijn geweest: Die ge heugenamateurs moeten eerst een aantal dingen kwijt. Het hart is er vol van, denken ze. Als die maar eenmaal zijn uitge schilderd, dan gaat de rest van een leien dakje. Vaak ontstaat er dan een pêle-mêle van gebeur tenissen, achteraf uitgesneden, stukje bij beetje ondergebracht in het raamwerk van een chro nologie of in een andere thema tische rangschikking die wringt aan alle kanten. Dat moge zo zijn. Een wel sprekend redenaar verstaat ech ter juist de kunst alles passend te maken. Dat is wat Jongstra vergeten heeft. De Nederlandse markt voor filmtijdschriften loopt al jaren terug. Wie het huidige aanbod ver gelijkt met de situatie van pakweg vijftien jaar ge leden ziet onmiddellijk dat er voor de hedendaag se cinefiel nog maar weinig te lezen valt. Eind jaren zeventig hadden bladen als Skoop, Filmfan, Film en Tv-maker en Skrien samen een behoorlijk lezersaantal. Er was tussen die bladen en binnen de redacties ook nog eens filmideolo- gische en cultuurpolitieke discussie, wat sinds de jaren tachtig helemaal uit den boze lijkt. Van al die tijdschriften heeft merkwaardigerwijs alleen Skrien (wat toch lange tijd als het meest hermeti sche tijdschrift gold) weten te overleven. Verder informeert de bioscoopbezoeker zich met De Filmkrant en is uit het voormalige Film en Tv- maker een technisch vakblad voortgekomen. Voor het overige ondernemen de commerciële distributeurs af en toe een poging een filmblad te lanceren, wat dan voornamelijk een verkapt re- clamekrantje is (Première), of een weekblad ver spreidt een filmblad als een extraatje, zoals Nieu we Revu doet met Take One. Voor de echte cine fiel (over de vraag of die überhaupt nog bestaat wordt geredetwist) zijn dat allemaal geen zaken om vrolijk van te worden. Het nieuwe filmblad Flashback probeert over duidelijk in die behoefte te voorzien. De redactie, bestaande uit filmhistoricus Egbert Barten, criti cus Mark van den Tempel (ook filmrecensent bij deze krant en onder meer een kenner van cult en trash) en Bram Reijnhoudt, is duidelijk wars van de modieuze hang naar trends en laat zich ook niet dicteren door de actualiteit. Het eerste nummer van Flashback, naar ver luidt door de redactie zelf gefinancierd, oogt als een cult-blad, met Kirk Douglas op de cover en veel foto's van vroegere stars en advertenties voor oude B-films binnenin. Artikelen over de 'serials' uit de jaren vijftig van Republic Pictures, over Oli ver Hardy en over een Nederlandse film die tij dens de bezetting werd geproduceerd, geven aan dat de redactie zich wil richten op achtergrond verhalen voor de filmliefhebber. Ook de techniek komt aan bod via interessante, en voor de leek goed leesbare verhalen over films op 70 mm en nasynchronisatie. Al met al ademt Flashback een sfeer van liefde voor film, als cultuurgoed, maar ook als puur en tertainment, waarbij het halsstarrig voorbijgaan aan de waan van de dag niet genoeg geprezen kan worden. Het valt echter te bezien of daar van daag de dag nog een lezerspubliek voor gevonden kan worden. Want zonder veel abonnees zal Flashback, nu verkrijgbaar in de losse verkoop en naarstig op zoek naar subsidiëring, geen lang le ven zijn beschoren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19