Een schilderij om in te verdrinken Nemo: 'Pixies niet belangrijk voor ons' kunstenaars zijn Bijzonder Boos' ïtedelijk Museum toont werk Zuidafrikanen Cultuur Kunst 'Opa' Young Artiest van het Jaar Vlaamse prijs voor Jan Hoet Organisator tournee eist 40 miljoen van Jackson DENSDAG 29 DECEMBER 1993 ubsidie voor Stelling projecten |den» Het Anjerfonds Zuid-Holland heeft een subsidie van 550 gulden toegekend voor het project 'Contrapunt Zomerde- •essie' van de stichting Stelling Projecten. Deze beeldende mstroute langs 14 'doorleefde' plekken te Leiden, zoals onder eer het urinoir aan de Kaasmarkt, de spoortunnel bij het sta an en begraafplaats de Zijlpoort was te zien van 26 augustus en met 26 september van dit jaar. asperina de Jong weer op toneel 1 isterdam Jasperina de Jong gaat een nieuwe toneelproduktie elen: twee eenakters onder de titel „Een wouw van niets". Het itreft werken van de Britse toneel- en scenarioschrijver Alan ''l ennett. De oorspronkelijke titels luiden ,,A woman of no im- j irtance" en „Bed among the lentils" (De pastorie). Coot van oesburgh vertaalde de stukken. De regie is in handen van de p- idewijk de Boer. Een wouw van niets gaat over een vrouw wier idachtenleven verschilt van het leven dat zij ogenschijnlijk idt. De speelperiode loopt van 28 januari t/m medio mei. oncert Nirvana in Ahoy' itterdam Nirvana geeft op 24 maart een concert in Ahoy'. De lerikaanse rockband, sinds twee jaar buitengewoon populair als grunge-vertegenwoordiger zeer invloedrijk, komt komend illeoorjaar naar Europa om het jongste album 'In Untero' opnieuw ider de aandacht te brengen. Nirvana trad slechts twee keer irder op Nederlandse bodem op. In 1991 tijdens Ein Abend In 'ien in de Rotterdamse Doelen en vervolgens in Paradiso, Am- erdam. De voorverkoop van het concert in Ahoy' begint op za- rdag 8 januari. Jphense Kunstuitleen dicht phen aan den rijn In verband met de fee.stdagen en de jaarlijk- inventarisatie is de Alphense Kunstuitleen van 30 december 19 januari gesloten. e 'roces om schilderij Chagall w york Om dit schilderij van Marc Chagall is in New York de- week een proces begonnen. Het gaat erom of dit 'Beesten- >ul' toebehoort aan Rachel Lubell, die zegt er in 1967 17.000 jllar voor te hebben betaald, of het Guggenheim Museum dat :gt dat het schilderij er gestolen werd. Het proces wordt in de n mstwereld met Argusogen gevolgd, omdat het een precedent in scheppen voor de herontdekking van lange tijd verloren ge- Sc aande kunstwerken. Het Guggenheim Museum meldde, aldus ie(advocaat van mevrouw Lubell, de diefstal nooit bij de autori- iten. foto ap terdam anp ?/n< dot, rial Beroepsvereniging van Beel- ïde Kunstenaars (BEK) roept ir leden op actie te voeren te- de plannen van de ministe- van wvc en sociale zaken per 1 januari 1994 kunste- rs uit te sluiten van de bij- ïd. Willem Vermaasse van BBK doet de „Roep om ac- in het decembernummer deBBK-Krant. let protest bestaat eruit het ïisterie van wvc op 4 januari 'fonisch af te sluiten van de tenwereld door voortdurend lellen. De actie zal van negen half twaalf 's morgens duren. een dusdanig massaal bel- is de kans groot dat u op een jesprektoon stuit, of niet ver komt dan de interne tele- icentrale. Mocht het u luk- door te dringen tot de mi- ter zelf, vertel dan maar dat u r teleurgesteld bent in de nier waarop met de kunsten dt omgegaan, en dat u met namens de BBK erg boos it", aldus Vermaase. BBK at op 4 januari voor Bijzon- Boze Kunstenaars. 'ermaase raadt leden met faxapparaat aan, van hun isheid te getuigen door een icht op een vel te schrijven, beide zijden aan elkaar te kken, en de aldus ontstane geruime tijd door te .faxen ir het ministerie. )ok roept de vakbond op een chef annemiek ruycrok, 071 -356472. plv.-chef jan rijsdam. 071 -356472 De verloren idylle van het riviergezicht Het Nederlands riviergezicht is onderwerp van een prachtige winterexpositie in het Noordbrabants Muse um. Door ingrepen als dijkverzwaring, watervervuiling en binnenscheepvaart bestaat het oude rivierenlandschap alleen nog in de kunst. Hoe belangrijk dijkverzwaring is, blijkt wel uit de ernstige overstromingen de afgelopen tijd. Hoe mooi een wild rivierlandschap ook is, water houdt geen rekening met menselijke omstandigheden en wensen. Maar met het temmen van de rivieren dringen we de natuurlijke functie van onze levensaders terug. En verdwijnt de schoonheid uit een uniek landschap waar buitenlanders vroeger vol verbazing en ontzag naar ke ken. den bosch eric bos Over 'de verloren idylle van het riviergezicht' gaat het in het Noordbrabants Museum waar alleen schilderijen ons nog iets kunnen laten zien van de on aangetaste schoonheid van een rivierenlandschap van eeuwen, dat voornamelijk door de che mische industrie in nog geen halve eeuw, zeg maar vanaf 1920, verloren is gegaan. Hoe het ooit geweest is, is niet alleen te lezen in de grote hoeveelheid gedichten die er over rivieren zijn geschreven (een aantal er van is in de mooie catalogus van de tentoonstelling afge drukt), maar vooral te zien op de 75 prachtige rivierportretten (van Derk Jan van Eltens Rijn panorama's uit 1782 tot Jan Voermans IJsselgezichten uit het begin van deze eeuwO in het Noordbrabants Museum. Paradijselijk Op al die schilderijen zien we het vredige leven op en rond ri vieren afgebeeld. Bij Johannes Destrée laden in 1860 boeren het hooi van hun hooiwagen in een riviertjalk, bij August Knip kijkt een schaapherder over de Rijn uit, bij Kruseman van Elten is het de paradijselijke wereld van de uiterwaarden, terwijl het in de wildkleurige, visionaire 'Maannacht' van Jan Sluijters om een rivier aan gene zijde lijkt te gaan. Vooral het laatste voorbeeld brengt ons bij de vraag of deze idylles wel ooit echt bestaan hebben, of echt verloren is wat op al die schilderijen nog is af gebeeld. Misschien hebben al die schilders wel een bedachte wereld geschilderd, rivierland schappen die wel iets, maar niet heel veel met de werkelijkheid uit de tijd van de kunstenaar te maken hebben. Zoals Wagners opera's, hoewel ze zich rond de Rijn afspelen, ook nauwelijks of niets te maken hebben met de J J. Destreé, Rivierlandschap uit 1860. Olieverf op paneel. werkelijkheid van het Duitse ri vierlandschap. Wat de kunstenaars in ander halve eeuw met hun rivierland schappen hebben willen uit drukken is inderdaad niet altijd een bestaande werkelijkheid ge weest. Zelfs buitenlandse kun stenaars die in ons land ver baasd rondkeken, verbijsterd door het landschap, verwon derd over het licht, schilderden geen constante werkelijkheid. Het zijn geen stukjes, maar ei genlijk momenten van werke lijkheid. fotoGPD Het natuurlijke Het ging de kunstenaars door gaans om het vangen van 'het natuurlijke' zoals Willem Roelofs het uitdrukte. Daarmee bedoelde hij dat kleur en vorm een eenheid moesten vormen, een wisselwerking dienden aan protestkaart te sturen naar pre mier Lubbers - „de baas van de verantwoordelijke minister en staatssecretaris" - met de tekst dat de collegabewindslieden „oog noch oor" blijken te heb ben voor de problemen van kunstenaars in de bijstand. Die tekst verwijst naar een ge sprek dat de kunstenbonden vorige maand met minister d'Ancona hadden over de kun stenaars en de bijstand. Volgens de plannen mogen kunstenaars niet langer dan een half jaar in de bijstand zitten. Als ze niet zelf in hun inkomsten kunnen voorzien, moeten ze zich laten omscholen of andere inkom sten zien te vinden. Voor onge veer 1200 beeldend kunstenaars komt er in plaats van de bij standsregeling een basisstipen dium van het Fonds voor de Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst. Een groot aantal kunstorgani saties heeft eerder een alterna tief plan gepresenteerd dat erop neerkomt dat kunstenaars die zichzelf niet finanpieel kunnen bedruipen, uit een speciaal fonds 50 procent van het mini mumloon krijgen. De rest kun nen ze zelf bijverdienen. Het voorstel kost de overheid vol gens de organisaties minder dan de huidige bijstandregelin gen, maar het zou door de be windslieden ter zijde zijn ge schoven. amsterdam rené megens Eén van de beste popdebuten van '93 staat op naam van drie anti-helden die stammen uit het Belgische Houthalen. Nemo heet het bandje van Peter Hou- ben. Deze songsmid oogt als de schlemielige buurjongen, die het ook niet kan helpen dat hij gitaarpopsongs met de zuig kracht van een stofzuiger schrijft. Houben vindt op het Nemo-debuutschijfje het wiel niet opnieuw uit. Waarom zou hij ook, als zijn liedjes maar lo pen. En d"at doen ze. Niet alleen artistiek. De naamloze en met beperkte middelen gemaakte cd verkoopt binnen twee maanden na release zo'n tweeduizend keer. Niet gek voor een begin nend bandje zonder flitsend imago en grootscheepse rekla- me-campagne van zijn platen maatschappij. De Amerikaanse zangeres/gitariste Juliana Hat field was in december zo onder de indruk van de podium-pres taties van de drie Belgen dat ze in de Eindhovense Effenaar spontaan een Nemo-nummer- tje probeerde te spelen. Houben zingt zijn pakkende, soms ietwat ruige songs met een stém die zowel Lou Reed als de verveelde Peter Perrett van The Only Ones in herinnering roept. Zijn teksten spreken veel mensen aan. Een mooi voor beeld is het alternatieve Hans Grietje-liedje 'I will build a hou se of pancakes'. „In meerdere van mijn tek sten zit een naiëf element. Ik schrijf graag vanuit het kinder standpunt, bekijk de wereld graag van een afstandje, gege neerd. Ik heb mij vrijwillig bui tengesloten. In plaats van tegen een meisje te zeggen: 'ik wil met jou naar bed', zing ik: 'ik wil een pannenkoekhuisje voor je bou- Nemo, drie anti-helden uit het Belgische Houthalen. Maar hun songs hebben de zuigkracht van een stofzuiger. wen'. Dat is een vorm van ont- snappingsdrang, van niet mee willen doen. En van op je eigen manier iets doen om dat te compenseren. Door de kinder lijkheid krijg je wel een naiëf ro mantische voorstelling van za ken. Die past niet altijd bij onze muziek. Die kan er zelfs volledig mee wringen. Er zit ook een ze kere mate van cynisme en iro nie in mijn teksten. Ik schrijf graag over grappige dingen." Trucjes Menig criticus legt terecht de link naar de Pixies. „De Pixies zijn helemaal niet belangrijk voor ons. We hebben in het be gin alleen wat arrangeer-trucjes van hen gepikt. Dat kwam voor namelijk omdat we toen nog niet konden spelen. Ik voel mij meer verwant met een Liz Phair vanwege haar eigengereidheid", stelt Houben. „En mijn inspira tiebronnen zijn The Smiths, Velvet Underground en Jo nathan Richman. Ik wil mij niet op dezelfde hoogte stellen als Richman, maai" qua sfeer en in stelling heeft hij ook iets kinder lijks en onbevangens. Maar wij klinken niet zo banaal, want hij gebmikt heel conventionele ak koordenschema's." Het trio komt uit Houthalen, waar de musici een dik decen nium terug startten met symfo nische rock, voorzien van trom petten en dwarsfluiten. Hou ben: „In Houthalen is geen mu- ziekscene. Die heb je in België alleen in Brussel, Antwerpen en Gent. Voor de rest is het behel pen. In Belgisch Limburg zijn slechts twee zalen waar regel matig optredens worden geor ganiseerd. Er is geen goede in frastructuur. Het is eigenlijk heel stimulerend om in dat soort omstandigheden te func tioneren. Niemand kijkt je op je vingers. Het wordt pas moeilijk als je op wilt treden." Nemo slaagt erin uit de anonimiteit te treden door de finale van de Rock Rally te halen, de Belgi sche equivalent van de Grote Prijs van Nederland. terdam franpoise ledeboer gens directeur Rudi Fuchs is tentoonstelling van 27 blan- in zwarte hedendaagse kun- ïaars uit Zuid-Afrika, in het sterdamse Stedelijk Muse- de eerste internationale ex- iitie na de politieke omwen- ng die een meer kunstzinnig militant karakter draagt. :t werk laat zien dat,Zuid- ka bezig is een nieuwe ge le cultuur vorm te ge- aldus Fuchs. °ngd. iet initiatief voor de expositie derkruis is afkomstig van de :hting Thami Mnyele. Met naamgever de in 1985 ver orde kunstenaar Mnyele or ganiseert de stichting uitwisse lingsprogramma's tussen Zuid afrikaanse en Nederlandse kun stenaars. Het idee werd uitge werkt op de Biennale in Vene tië, waar Zuid-Afrika dit jaar voor het eerst na de opheffing van de internationale culturele boycot weer present was. Stichtings-secretaris Bert Hol vast wil liever niet te lang stil staan bij de problemen rond de organisatie. De Zuidafrikaanse ambassade deelde in september namens Pretoria mee dat het werk van de 27 Biennale-kun- stenaars voor het eind van het jaar terug moest zijn. Volgens de ambassade lag de oorzaak in praktische problemen als trans- port- en verzekeringskwesties. Fuchs protesteerde bij de am bassade en sprak het vermoe den uit dat verborgen politieke motieven een rol speelden. Het Zuidafrikaanse ministerie van buitenlandse zaken gaf in okto ber alsnog toestemming voor de expositie. „Ik ben blij dat het toch gelukt is en vind de opstel ling mooier dan in Venetië. Daar hing het werk verspreid over de stad, hier in Amsterdam kunnen we een totaaloverzicht laten zien", aldus Holvast. In veel werk is een duidelijke politieke en sociale thematiek aanwezig. De kleurige gebor duurde lappen van Sandra Kriel zijn gewijd aan de vele slachtof fers van het geweld in Zuid-Afri ka. Sue Williamson bouwde een glazen huisje zonder dak met als wandversiering talloze door zichtige blokjes perspex. In de blokjes verwerkte zij de restan ten en kleine voorwerpen die achterbleven na de vernietiging van District Zes bij Kaapstad, een woonoord voor kleurlingen. Prachtig is de houten sculp tuur Slachting van Noria Maba- sa. Half opgericht trachten zwarten zich te verweren tegen het geweld: de golvende lijnen en vertrokken gezichten en li chamen maken het beeld tot een indrukwekkende schreeuw van protest. In veel werk is ge bruik gemaakt van typisch Afri kaanse beeldtaal. De houten re ligieuze beelden van Jackson Hlungwane en klei-beeldjes van Bonnie Ntshalintshali zijn voor beelden van dergelijk werk. Het is kunst zonder boodschap, net als de vier etsjes met surrealisti sche gedrochten van Pippa Skotness. De expositie Zuider kruis laat zo een indruk achter van zeer uiteenlopende, maar vooral vitale Zuidafrikaanse kunst. Expositie Zuiderkruis in het Stedelijk Museum (Paulus Pot terstraat, Amsterdam) tot en met 30 januari 1994. Ope ningstijden dagelijks (beh. maandags) van 11.00 tot 17.00 uur. LINDA VAN DYCK en HARRY VAN RIJTHOVEN DUET in Duet speelt ze in één woord prachtig...' (De Volkskrant) dinsdag 4 januari en woensdag 5 januari a.s. aanvang 20.15 uur LEIDSE SCHOUWBURG tel.071-131943/131944 te gaan. Niet het bestaande ri vierlandschap, maar de werke lijkheid van de schilderkunst. Waar vind je je verbazing en verwondering, het veranderlijke licht en de wisselende stem mingen van de dag terug op het palet, op het linnen? Dat was de vraag. Willem Roelofs gaf het voorbeeld. In zijn prachtige, melancholieke rivierlandschap je uit 1880 zou menigeen wel willen verdrinken. Bij kunstenaars als Jan Toor- op ging het om iets anders, om de uitdaging van een nieuwe techniek en uitdrukkingswijze - het pointillisme in 1890 ('Land schap met vaart') en 1903 ('De Schelde bij Veere') - om het spiegelen van water uit te druk ken in een kleurenstippeltech- niek. Maar ook om een verbor gen werkelijkheid te vangen, waarvoor het gewone oog tekort schiet. Het rivierlandschap is opge houden te bestaan. Niet alleen letterlijk, maar ook als onder werp in de schilderkunst. Welke kunstenaar wordt tegenwoordig nog getroffen door een aan ban den gelegde, vervuilde rivier, nu landschap en water steeds min der met elkaar te maken heb ben gekregen? 'Licht, lucht en ruimte; de verloren idylle van het rivier gezicht'. Tot 10 april in Noord brabants Museum, Den Bosch. Open: di. tmvr. 10-17 uur, za., zo, en feestdag. 12-17 uur. Ge sloten: 1 jan. en tijdens carna val. new york «ap Met zijn 48 jaar kan Neil Young de vader van de jonge generatie rockers genoemd worden. Nu heeft het magazine Spin hem uitgeroepen tot Artiest van het Jaar. De carrière van Young begon in 1967 goed met de folk-rock groep Buffalo Springfield uit Los Angeles. Later voegde hij zich bij Crosby, Stills en Nash en maakte hij 'Southern Man' tot een klassieker. Young mag dan een ouder wordende hippie zijn, zijn muziek heeft de tand des tijds ruim doorstaan, en doorstaat deze nog steeds. „Op het ogenblik denkt ieder een dat ik groots ben. Maar ik ben er al langer. De bereidheid succes op korte termijn te laten schieten, verzekert je van een lange loopbaan", was het com mentaar van Young in Spin. Nog niet zo lang geleden was het trio liever lui dan moe. Nu is het flink aanpoten voor zanger- /gitarist Peter Houben, bassist Bart Gijbeis en drummer Her man Houbrechts. Naast hun doordeweekse banen (Gijbeis is ongetwijfeld de meest rockende godsdienstleraar van België) moet er de komende tijd overal gespeeld worden. In België en Nederland. Nemo bracht in oktober j.l. op Brinkman Records de de- buut-cd 'Nemo' uit. In Neder land worden de concerten ge regeld door Mojo en treedt het trio onder meer in de volgende steden op: 8/1 Rotterdam; 21/1 Den Haag; 23/2 Delft. den haag anp Jan Hoet, directeur van het Mu seum van Hedendaagse Kunst in Gent, ontvangt de tweejaar lijkse Grote Cultuurprijs van de Belgische provincie Oost-Vlaan- deren. Hij krijgt de prijs wegens zijn werkzaamheden in het mu seum, als organisator van kunstmanifestaties met interna tionale allure en als promotor van hedendaagse kunst. Hoet heeft gesolliciteerd naar de functie van directeur van het Rotterdamse museum Boy mans-Van Beuningen, zo heeft hij verklaard. Die functie is va cant na het vertrek van Wim Crouwel. Begin januari moet diens opvolger worden be noemd, nadat de sollicitatie commissie onder voorzitter schap van wethouder Yvonne de Rijk van kunstzaken haar keuze heeft gemaakt. los angeles. anp Michael Jackson heeft er een probleem bij. Behalve de be schuldigingen over pedofilie en zijn verslaving aan pijn stillers, kampt de popster sinds gisteren met twee nieu we gerechtelijke aanklach ten. De belangrijkste daarvan is een aanklacht van het be drijf Mama Concerts dat Jacksons wereldtournee Dangerous organiseerde. Mama Concerts eist een schadevergoeding van 20 miljoen dollar (bijna veertig miljoen gulden). De onder neming betoogt dat Jackson voor zijn 43 voorgenomen optredens een contract on dertekende waarin hij ver klaart niet te kampen met een handicap die zijn optre dens zou kunnen verhinde ren. De 35-jarige superster brak vorige maand zijn reeks concerten abrupt af, nadat hij had verklaard verslaafd te zijn aan pijnstillers. De tweede aanklacht is af komstig van Stichting Vrede van Kinderen, die Jackson beschuldigt van een „aanhoudend patroon van fraude" in zijn zakelijke be slommeringen. De muzikant zou de stichting hebben ge bruikt om zijn produkten aan te prijzen, zonder dat de or ganisatie enig aandeel kreeg in de verdiensten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17