Nog meer swing in n Leidse Jazzweek 'Elk concert een feest' Cultuur Kunst Gebral en mooie muziek Origineel Lingua Musiea 'Dietrich' zou half uur korter mogen JJDAG 24 DECEMBER 1993 iVerfpop '94 in voorbereiding Pianist Wibi Soerjadi bouwt aan internationale carrière Organisatoren in hun nopjes met extra podia orth Sea Jazz, here we come'. De 14de Leidse Jazzweek jat voor de deur en de organisatoren zijn in hun sas. erpt alleen heeft de stichting Leidse Jazzweek de Zoeter- judse buurman en biergigant als sponsor weten aan te kken, een sponsor die ook North Sea Jazz van de nodi- Ipegels voorziet, maar het aantal podia is uitgebreid en rijn meer hotemetoten gestrikt. ;n wonder, dat men in zijn eojes; is en de uitdaging met Haagse jazzfestijn wel aan- ft. Al is.de lijst van namen niet zo gerenommeerd als welke de opvolgers van Paul eet steeds weer uit hun hoed en te toveren, er staat Lei een evenement van for- at te wachten, dat zich van 8 en met 16 januari zal afspe- j. In de dikke Leidse Jazzweek an jazztijgers als Toots Thie- hans en Scott Hamilton op programma, is - eindelijk - k het duo Rita Reys en Pim van stal gehaald en ko- n jong en oud aan hun trek- 'at die laatsten betreft: wie te knarrig voelt voor de ru- lerige kroegentocht op dijensdag 12 januari, kan die bij studentenvereniging intus terecht. Deze 'puber' Jk'L 15 jaar biedt 55-plussers tu seniorenprogramma aan sift onder meer de Original JeErgreen band en als speciale ukelele- en banjospeler- v%ger Guus van Hees. Hoewel nd de respectabele leeftijd van heeft bereikt, jongleert deze trumentalist als de beste. Als snapering wordt er thee met jak geserveerd. Quintus, naast oude beken- als De Waag, jazzcafé The sol ke, de Stadsgehoorzaal (Key- wn), de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden en de Hartebrugkerk, een aanvul lend podium, ook het Antonius Zalencentrum en cultureel cen trum de X zijn aan het zalenar- senaal toegevoegd. In de X staat op maandag 10 januari 'Cinema Pur' op het programma. Dit project van bassist Tony Over- water geeft een nieuwe dimen sie aan een viertal korte, stom me Franse avantgardistische films. Nieuw in het programma is ook het ISW Leids Jazz-talent: vijf avonden achter elkaar pre senteert zich in de Waag een aanstormend Leids jazz-talent. Het gaat bij dit concours niet om het winnen van de - eerste - prijs, de nominatie is al veelzeg gend, aldus de organisatoren. De jazzmarathon biedt onder meer een Leidse Bluesnacht o.l.v. Chris Koenen (10 januari), een gezamenlijk optreden van Candy Dulfer en vader Hans (9 januari) en Rosa King met Upsi de Down (8 januari). Traditie wordt zo langzamer hand ook het optreden van The Ambassadors, de in Duitsland gestationneerde big band van de US Airforces. Zij zullen zich in een tweede optreden meten piet de West Coast Big Band uit Voorschoten. Kroegentocht Het aantal deelnemende kroe gen aan de kroegentocht is - hoe kan het anders - uitgebreid tot 44. Vanzelfsprekend rijden er weer (gratis) borrelbussen. Maar miste het publiek in voor gaande jaren de live jazz in het openbaar vervoer, dit jaar zal ook dat niet ontbreken. Het 'huisorkest' van de vervoers maatschappij, de 'NZH Dirty Street Paraders', zal dit vermaak persoonlijk ter hand nemen. Na lange tijd van afwezigheid is ook jazzpodium Hot House present. Tijdens de 'Modern Jazz Night' op zaterdag 15 janu ari zal hier ex-Alphenaar Toon Roos met een gelegenheids kwintet, waarin onder anderen Karei Boehlee en Martijn van Iterson plaats nemen, de Waag voor de ware jazzliefhebber in een walhalla omtoveren. Voor afgaand aan dit optreden zetten de Hot House Beboppers hun beste beentje voor. Traditioneel in de Leidse jazz week is ook het gospelconcert in de Hartebrugkerk. Dit jaar zijn daarvoor op 16 januari, als afsluiting van de 'week', The Re surrection Singers en de St. John's Jazz Pilgrims uitgeno digd. Behalve jazzcoryfeeën heeft de stichting Leidse Jazz week voor het ceremonieel maar liefst drie Leidse wethou ders uitgenodigd, die de ope ning van het festijn (Joop Walenkamp) of een onderdeel daarvan (Steven de Vreeze) zul len verrichten danwel prijzen uitreiken (Henny Koek). De organisatoren hebben de toegangsprijzen laag weten te houden. Bij tal van evenemen ten wordt zelfs helemaal geen toegang geheven. En dat zal on getwijfeld meehelpen het aantal jazzliefhebbers van heinde en verre naar Leiden te halen. Want Leiden swingt van 8 tot en met 16 januari. Dat Staat als een paal boven water. recensie wunand zeilstra 'Nieuw Jaar" door Verreck en Pleijsier Tekst en muziek: Marcel Verreck en Paul Pleijsier. Gezien: 23/12, schouwburg, Lei- De liedjes vormden altijd al het sterke punt in de optredens van Verreck en Pleijsier. Ook in 'Nieuw Jaar', hun vierde pro gramma, springt dat element er weer uit. Neem het al vrij be kende liedje 'Lysdexie' over de leesstoornis dyslexie. Dat is een geestige, een beetje gemene smartlap tussen aanhalingste kens, dat qua tekst en muziek goed in elkaar zit. Ook al wordt de 'garp' van grap behoorlijk vaak herhaald. Sinds ze het Leids Cabaret Festival 1987 wonnen hebben Verreck en Pleijsier een duidelij ker manier gevonden om zich als duo te presenteren. Aanvan kelijk was dit duo namelijk al lesbehalve een duo. Hooguit kon je zeggen, dat er tegelijker tijd twee solisten op het podium stonden: een gitarist en een conferencier. De gitarist was zonder meer goed, de conferen cier vond zichzelf erg goed. Paul Pleijsier treedt nu meer op de voorgrond. Als gitarist biedt hij nog altijd professionele klasse. Zodra hij echter iets leuks moet gaan uithalen, is en blijft amateurisme troef. Marcel Verreck was en is bij dit duo het meest gezichtsbepalend. Zijn humor moet voor scherp door gaan. Als dat al zo is, dan toch eerder in de zin van schreeuwe rig dan van scherpzinnig. Als je ziet met wat voor een gemak sommige jonge cabare tiers een losse babbel met het publiek opbouwen, blijft Marcel Verreck daarbij vergeleken ver achter. Zelden zit er een goede lijn in zijn verhaal die naar een climax toe werkt. Ondanks het indrukwekkend aantal advi seurs dat hij volgens het pro grammapapiertje heeft geraad pleegd. Nog maar al te vaak is het semi-studentikoos gebral. Leuk misschien voor een avondje in de studentensoos, maar te mager voor een avond vullend theaterprogramma. Toegegeven: afgaande op het applaus dacht de zaal daar gis teravond anders over. recensie li dy van der spek Kerstconcert van 'Lingua Musica', dirigent Nico Hovius, m.m.v. Ronald van Baekel, orgel. Werken van Thomas Tallis, Bach, Bruckner, Poulenc en Distler. Gehoord: 23/12, Lokhorstkerk, Leiden. Lingua Musica waagde het erop om een groot deel van zijn kerstconcert te vullen met een vrij onbekende 'Weihnachtsge- schichte' van Hugo Distler (1908-1942) en daar hoefde dit koor zich achteraf helemaal niet voor te schamen, integendeel. Het klankidioom met gedurfde moderne harmonieën in de ko ren werkte betoverend door de heldere, bevlogen interpretatie van Lingua Musica; vooral de sopranen zongen opvallend mooi en overtuigend. Veel aan dacht werd er geschonken aan klankkleur, dictie en betekenis. Woorden als 'Licht, helle, Kraft en Held' weerklonken beeldend en pregnant. Tot mijn verbazing werd het koor, waarin de her ders elkaar oproepen om naar Bethlehem te gaan, in een ge agiteerd maar prachtig gezon gen 'presto' ingezet door de vrouwen inplaats van de man nen: heel vooruitstrevend van die Disder! De overbekende ko ralen waren alle even weldadig getoonzet. De verteller had een zware dubbelrol: Nico Hovius als diri gent en zanger. De uitspraak van het Duits en de niet altijd mooie intonatie, maar ook de juist hier zwakke en totaal on voorspelbare toonzetting van Distier (voor mij de zwakste schakel van de compositie) was het minst spannende deel van dit overigens originele en in drukwekkende kerstverhaal, door Lingua Musica glansrijk uit het stof opgediept. •idenHet duurt nog tot 10 juli volgend jaar, maar de stichting ferfpop is al bezig met de voorbereidingen van dit 13de Leidse opfestival. Er gaat veel werk in zitten en daarom roept de stich- ng vrijwilligers op die zich willen bezighouden met de voorbe dingen en/of de uitvoering op de dag zelf. Wie tijd en interes- heeft, kan contact opnemen met de voorzitter van de stich- ng Werfpop, Johan Andrée, bereikbaar op het LVC onder tele- jonnummer 071-146449 of 146448. No Limits' in Grote Beer :idenDe cover-band 'No Limits' speelt, zo is de bedoeling, de ater van de kerstdagen weg. Op maandag 27 december is deze cht persoonsfonnatie van half elf 's avonds af te beluisteren in )e Grote Beer, Rembrandtstraat 27. Het repertoire varieert van ude soul tot stevige rock. )scar Benton in 'gewoonste Zaak' isse» Oscar Benton gaf in de jaren zestig de 'Nederblues' een ezicht. Met zijn zilveren muzikantenjubileum in zicht, zijn de oorbereidingen voor een nieuwe cd begonnen. Die zal op 24 fe- iruari volgend jaar het licht zien en dat is precies 25 jaar na het erschijnen van Bentons eerste schijf. Een voorproefje van het rioois op de nieuwe cd geven Benton en zijn band onder het notto 'The man is alive - the beast is kicking' op tweede kerst- lag in De Gewoonste Zaak te Lisse. Aanvang: 22.00 uur, toegang ost een tientje. eidse kunstenaar Van Riet overleden tar eerst nu bekend is gewor- in, is deze week de Leidse kunstenaar Laurens van Riet overleden. Van Riet werd 88 jaar. De Leidse kunstenaar ver wierf vooral bekendheid door het ontwerpen van kostuums en decors voor verscheidene to neelgezelschappen, waaronder de voormalige Haagse Come- die. ,,De zaal op zijn kop zetten, daar houd ik van." En dat is ook de bedoeling als pianist Wibi Soerjadi op Tweede Kerstdag een populair concert geeft in de Grote Zaal van het Amsterdam se Concertgebouw. Intussen is ook zijn recent verschenen cd met werk van Franz Liszt een bestseller en de opnamen van pianoconcerten van Saint- Saëns liggen in het nabije ver schiet. Daarnaast bouwt hij vanuit het Westfriese Abbekerk in alle rust zorgvuldig voort aan een internationale carrière. Wibi Soerjadi is klein van postuur. Zeker voor iemand die op de piano met veel virtuosi teit daverende explosies van dramatiek veroorzaakt. Maar een blik op zijn handen ver klaart veel. Soerjadi studeerde bij Jan Wijn aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium, won diverse prijzen en brak in 1989 door toen hij derde werd op het Utrechtse internationaal Liszt Concours. Hij speelde in de re cital-zaal van Carnegie Hall en lijkt in de voetsporen te treden van grote romantische pianis ten als Wladimir Horowitz, die hun concerten graag een per soonlijke tint geven. Zijn speci aliteit is Liszt, de vader van deze traditie. Zijn doel: van elk con cert een groot feest maken. Sorbet Gelukkig geef ik mijn concer ten meestal 's avonds. Hoe later hoe beter, want sfeer is belang rijk. Het is dan alsof je een heer lijke sorbet gaat serveren. Maar het hangt van het publiek af wat voor ijs er in komt. De ene keer wat meer aardbeien, dan weer veel vanille of juist een bolletje citroen. Ik heb dan ook een he kel aan pianisten die hun huis werk doen en dan precies gaan zitten spelen zoals ze dat thuis hebben voorbereid. Niet meer en niet minder." ,,Ik wil contact hebben met het publiek. Dat zie je ook bij de oude pianisten, romantici als Hofmann, Horowitz, Bolet en Cherkassy. Die konden het pu bliek een hele avond boeien: dat waren performers, artiesten." „Liszt schreef voor virtuozen. De bewerking van Schuberts 'Die Forelle' bij voorbeeld. Een leuk kort stukje om te horen, maar wat heeft Liszt die melo die over die vis die wordt ge vangen, 'gemeen' verweven met de noten waarin je het klateren van het water moet horen. Want wat doe je met de linker hand en wat met je rechter? Kortom: in de tijd die je nodig hebt om 'Die Forelle' in te stu deren, kun je ook twintig Beethoven-sonates doen. Karate „Het is als bij karate. Daar gaat het niet om het vechten maar om het leren kennen van je li chaam. Je moet net als bij pia- niospelen weten wat je doet. Je bent zowel links als rechts ge oriënteerd. Zoals bij het scher men, is het zó belangrijk je li chaam onder controle te hou den. Je moet echt heel analy tisch denken. Een gezonde geest in een gezond lichaam vind ik heel belangrijk." Ik wil nu nog zo veel mogelijk recitals geven, voordat ik straks meer met orkesten ga optreden. Er zijn al plannen met onder meer het Rotterdams Philhar- monisch, het Nederlands Phil- harmonisch, het Radio Filhar monisch en Forum. Daarnaast ga ik mij verder oriënteren op het buitenland. Zo heb ik dit jaar in een uitverkochte zaal mijn debuut, in Engeland ge maakt." „En op Tweede Kerstdag speel ik dan in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Am sterdam. Vroeger was het Kerstrecital van Jan Smeterlin Candy Dulfer speelt op 9 januari tijdens de jazzmarathon in De Waag. en later Stefan Askenase een traditie. Hij speelde dan een Chopin-programma. Hopelijk begin ik hiermee in de Grote Zaal een nieuwe traditie. Het re cital moet toegankelijk zijn voor iedereen. Een speciaal pro gramma voor deze gelegenheid. En ik heb de werken in een volgorde geplaatst, waardoor het hele concert iets heeft van een feestelijk diner. Als apératief twee nocturnes van Chopin. Dan een ballade en dan weer een nocturne als even iets lek kers tussendoor. Zo bouw ik dat op. En de toegift...? Net als in een restaurant. Ik heb keuze uit veertig stukken, maar ik kies pas als ik weet hoe het eten heeft gesmaakt." foto pr Wibi Soerjadi: „Het is dan alsof je een heerlijke sorbet gaat serveren. Maar het hangt van het publiek af wat voor ijs er in komt. De ene keer wat meer aardbeien, dan weer veel vanille of juist een bolletje citroen." fl foto joop boek theater recensie annemiek ruygrok 'Dietrich', een muzikaal toneelstuk rond Marlène Dietrich, geschreven en samen gesteld door Paul van Ewijk; eindregie: Frank Sanders; muzikale (bege)leiding: Henk Bokkinga; met Barrrie Stevens, Arie Cupé, Paul van Ewijk, Bastiaan Verhorst en Elisabeth Loot-Veriee als 'MD'; gezien: 23/12, LAK-Theater, Leiden (première), aldaar nog te zien: 24/12 en 26/12 t/m 30/12, vervolgens tournee door het land. Marlène, de mythe; Marlène, de ongenaakbare egoïste; Marlène, de mannen- èn vrouwenver- slindster; Marlène, de ontluiste ring. Een portret van de diva, een ode aan Marlène Dietrich met een knipoog. En dat ge bracht door vier heren in rok- kostuum, begeleid door een pianist. Marlène zelf voert als een schim de gesprekken met het viertal, plaatst kanttekenin gen. De heren spelen de ver schillende 'rollen': Marlène als actrice, als minnares, als moe der en huisvrouw en tenslotte Marlène als onttakeld feno- Bastiaan Verhorst en Paul van Ewijk (achterste rij), Arie Cupé en Barry Stevens vertolken 'Dietrich', een muzikaal toneelstuk rond de legendarische Paul van Ewijk stelde dit 'mu- diva. foto jan holvast zikale toneelstuk' samen en schreef de teksten. Hij ging daarbij nauwgezet te werk, volgde het leven van de diva in chronologische opeenvolging van levensfases. Met de nodige kritiek, schetst hij feilloos de wijze waarop zijzèlf aan haar ei gen legende werkte, hoe zij vaststaande gegevens zoals bij voorbeeld een zusje ontkende, omdat dat beter in haar kraam te pas kwam. Door zo nauwgezet vast te houden aan de chronologische volgorde krijgt 'Dietrich' iets van een geschiedenisles, vol jaartallen. En daar hebben de meeste mensen een hekel aan. Wil een dergelijke - tamelijk on gewone voorstelling - flitsender overkomen, dan moet er meer worden verdonkeremaand. Niet elk feitje hoeft te worden uitge sponnen tot een scène. Dat maakt 'Dietrich' enigszins sle pend. De voorstelling zou een half uur korter moeten zijn. Om de figuur Dietrich gestal te te geven is gekozen voor een silhouet dat commentaar geeft op de uitspraken en handelin gen van de vier heren vóór het scherm. Een prima vondst, ont leend aan het laatste interview dat Dietrich - onherkenbaar - voor televisie wilde geven. Haar luister was toen al meer dan ta nende. Het postuur van Elisa beth Loot, zittend in een leun stoel, past precies in dat beeld. Maar wanneer in 'Dietrich' de glorietijd aan de orde komt, klopt het niet. Immers Dietrich was een lange, rijzige gestalte, met een houding die soms op het militaristische af was. Dat beeld is niet terug te vinden in de schijngestalte en dat doet af aan de droom die zou moeten worden geschetst. Niettemin is 'Dietrich' een show waarin genoeg zit om van te genieten. Barrie Stevens, die voor de choreografie tekende, is op zijn best in de 'opkomsten' van Dietrich. Zoals alleen zij dat kon, het ene been pal voor het andere. De allerbeste scène is die van 'Johnny', een persiflerende tan go voor twee paren heren. Strak, vloeiend, geen verkeerde bewe ging, prachtig! Die had, wat mij betreft, nog als toegift mogen worden gegeven. ROGRAMMA Kerstvakantie jü Theatervoorstelling Maxi's Mix S insdag 28 december I 4.00 uur hemische keuken voor kleuters (4-8 jaar). 4 afloop kunnen de kinderen wat proefjes w Beenhakker R[ Woensdag 29 december K i zondag 2 januari, JJ4.00 uur, 15.00 uur en 16.00 uur leatervoorstelling bij de tentoonstelling L sn piskijkers en heelmeesters' F oor jong en oud. Prijsvraag voor hinderen leurplaat (t/m 8 jaar) uuiswoordpuzzel (t/m 13 jaar) IJl 2 december t/m 31 december) Speurtocht geneeskunde I oor kinderen van 10 t/m 13 jaar Museum Boerhaave Lange St. Agnietenstraat 10 071 - 21 42 24 Openingstijden: dit/mza 10- 17 uur zon- en feestdagen 12-17 uur I januari gesloten L gBOERHAAVE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17