Het was tijd voor iets anders bokswonder van Rotterdam Rtv show Adriaan opent chic, Frank trendsettend 'Peter en de Wolf: Muzikaaf sprookje om naar te kijken t WOENSDAG 22 DECEMBER 1993 Ron Brandsteder voelt zich happy met Jong Geluk Show -*-v -i O1 O 1 IE Met de feestdagen voorde deur ko men de galerieën in de decembermaand met een ware hausse aan exposities. Want het is bij de wat gevuldere portemonnaie momenteel zeer 'en vogue' om echtelijke-, bui tenechtelijke- en zakenrelaties te verblijden met een verant woord olieverfje onder de boom of naast de bollen. Galeriehou ders steken elkaar naar de kroon met de fraaiste en duur ste muurversieringen annex in vesteringen. En het is openin gen, openingen en nog eens openingen wat de (kerst)klok slaat. Gouden tijden dus voor de pro fessionele 'openers'. Want een expositie laten inleiden door meneer Jansen uit Appelscha of tante Mien van het café op de hoek is niet chic en dus 'not do ne'. Geen fatsoenlijke opening zonder een klinkende naam. Zo had de hoofdstedelijke galerie Speijer Vogtschmidt niemand minder dan Adriaan van Dis weten te strikken voor de ope ning van de tentoonstelling van nieuw werk van Roland Topor en Mark Brusse. En bij Automo bielbedrijf Piet Has in Hoorn trad kleurenprins Frank Govers aan voor de presentatie van de 'magische kunstwerken' van Ja- cinta Heijmans. 'Het Wereldje' volgde ze op de voet. Bij Speijer Vogtschmidt, een thuiswedstrijd voorde tijdelijk weer in Amsterdam residerende Van Dis, bestaat het publiek uit de bekende grachtegordeliaan- se kunst- en/of openingenlief hebbers. Er zijn heren met vlechtjes en dames met artistie ke hoofdbedekkingen. Een me vrouw met een puntmuts van roodvos past maar net onder het behanebalkte plafond. „Zit die Van Dis niet meer in de ge vangenis?" informeert ze bij een kunstbroeder met oranje haar. Haha, welnee. Hij heeft welis waar andermans boek een tikje overgeschreven, maar daarvoor hoef je heus niet achter de tra lies. Rond deze dagen moet ik trou wens altijd denken aan het ver- tr Galerie Speijer Vogtschmidt had Adriaan van Dis weten te strikken voor de opening van de tenstoonstelling van Roland Topor en Mark Brusse. haal over hoe Van Dis als medwerker van NRC-Handels- blad eens omging met een hem door de krant uitgereikt kerstpakket. Na een gruwende blik op de inhoud opende hij een raam van de toen nog in de Kal- verstraat zetelende redactie, om ver volgens de goedbe doelde kerstgaven, onder de uitroep 'het plebs wil ook wat' over het win kelende volk uit te strooien. Dagen la ter lagen er nog vertrapte schuim- kransjes en choco ladeklokjes en het was beslist een heus Kerslwonder dat er nie mand pijnlijk door een blikje derde-wereld koffie of rose zalm werd getroffen. Doch terug naar de opening waar Van Dis na een krachtig 'Silence!' het enthou siaste gehoor toespreekt. In het Frans. Dan een lied. In het Itali aans. Dan weer een stukje speech. In het Engels. Van Dis is niet van de straat, dat moge duidelijk zijn. Hij verza melt zelf -'voor zover het bud- Het Wereldje PANDA DE L ISLE foto frank f ah rn er get het toelaat'- Topor. Een exem plaar uit zijn collec tie wilde hij indertijd gebruiken voor de omslag van zijn boek 'Dag en nacht', ge noemd naar het be wuste doek. De boekhandel echter bleek zeer Hollands geschokt door de af beelding van een jongetje dat zijn hoofd verbergt in de edele delen ener da me. Er dreigde een boycot. En Van Dis, aldus zichzelf, was een lafaard. Hij liet de cover veranderen en noemde het boek 'Zilver'. Hij heeft er nog steeds spijt van. Dus, belooft hij de kunstenaar, nu 'Zilver' binnen kort in Franse vertaling gaat uit komen zal hij ervoor strijden dat het 'Jour et Nuit' zal gaan heten en dat de Topor alsnog op de omslag komt. Klaterend applaus. Die Van Dis, die kun je nog eens om een opening stu ren. Het kunstvolkje is zeer te- weden. „Hoeveel krijgt hij, denk je, voor zo'n openingetje?" peinst de puntvos. Afgestreken gezichten zijn haar deel. Daar Govers Frank Govers is wat zijn kerst- schnabbeltje betreft in een wel heel andere omgeving terecht gekomen dan zijn schrijvende kunstbroeder. In het winderige Hoorn staat hij bordeauxrood en verloren in een autoshow room waarvan de wanden be hangen zijn met het werk van coming schilderstar Jacinta Heijmans. Een autoshowroom? Zijn er soms geen galerieën in Hoorn? Jawel, maar het betreft hier een vernieuwend en trend settend initiatief van de auto branche: een cultureel en artis tiek verantwoorde entourage voor de occassions van Piet Has, geschilderd volgens pro fessioneel advies van Neerlands enige echte kleurenspecialist. Die zich rot schrok toen hij de ruimte voor het eerst aan schouwde. „Het waren twee oude kippe- schuren of zoiets. Je moest via een soort greppel van de een in de ander springen." Het resul taat mag er desalniettemin zijn, en om een en ander nog cultu reier en moderner en kleuriger te maken is Jacinta Heijmans uitgenodigd in de voormalige kippenschuur te exposeren. Het openingspubliek is van een ge heel andere pluimage dan in Amsterdam. Op de immer ele gante moeder van Frank Govers en wat uit de hoofdstad overge waaide deftigen na, wordt de receptie bevolkt door de 'Bo- vag-society', wat een interes sante combinatie geeft van cor- duroy-broeken, windjacks en zelfgebreide mutsen met een enkel glitterend cocktail-toiletje. Muziek en dans worden ver zorgd door een Oud Westfriese dansgroep. Van je hopfaldera, voetjes van de vloer. De plaatse lijke bevolking loert vol ontzag naar Robijntje, die zich hier duidelijk niet geheel 'at home' voelt. Doch dapper betreedt hij het podium om de aandacht te vestigen op de doeken van Hya- cinta.., eeh.., Jacinta Heijmans en haar sprong van 'Le Garage', AALSMEER SUSANNE VAN VELZEN Kinderen zou je af en toe achter het be hang moeten kun nen plakken. Ron Brandsteder weet er alles van. Zijn zoontjes zijn inmiddels zeven en negen jaar oud en hij heeft er vaak zijn handen vol aan. Zijn ervaring als vader komt hem goed van pas in zijn nieuwe RTL4-show- programma Ron's Jong Geluk Show. Daarin draait het elke za terdagavond twee uur lang om pril geluk en kersvers ouder schap. „Die jonge ouders kun nen best wat tips en waarschu wingen van een ervaren man gebruiken", vertelt Brandsteder lachend. Twee paren die net hun eer ste kind hebben gekregen strij den in Ron's Jong Geluk Show om een spaarbankboekje voor hun kind. dat tijdens de show door supernanny tante Riet op gevangen wordt. Met het be drag dat de ouders kunnen ver dienen, kan de basis worden ge legd voor een spaartegoed van een ton op de achttiende ver jaardag van het kind. Aan het programma is tevens een loterij verbonden: de RTL 4 Gelukslo- terij. De deelnemers kunnen prijzen winnen die oplopen tot zeven miljoen gulden. De op brengst van de loterij komt ten goede aan een nieuw vakantie schip van het Rode Kruis. De Jong Geluk Show is Brand- steders afscheid van het Honey moon Quiz-tijdperk. „Dat pro gramma heeft nu acht seizoe nen gedraaid en het werd tijd voor iets anders. Je moet voor komen dat de formule versleten raakt en niemand meer kijkt. Die dip moet je voor zijn. Daar bij komen er steeds nieuwe pre sentatoren met nieuwe pro gramma's bij. Tegen die con currentie moet je blijven vech ten door geregeld je program ma's te verversen. Je moet jezelf vernieuwing opleggen. Het is verleidelijk om lang te blijven teren op een succesvol pro gramma." Logisch vervolg Ron Brandsteder noemt Ron's Jong Geluk Show een „logisch vervolg" op de Honeymoon Quiz. „Na het huwelijk komen de kinderen. Dat is een gebrui kelijke stap." Brandsteder is tevens één van de bedenkers van de nieuwe show. „We waren op zoek naar Ron Brandsteder: „Ron's Jong Geluk Show is een logisch vervolg op de Honeymoon Quiz. Na het huwelijk komen de kinderen. Dat is een gebruikelijke stap." foto archief een onderwerp waar een heel breed publiek in geïnteresseerd is. Jonge ouders met een pasge boren kind zijn dan heel ge schikt. Iedereen heeft wel wat met kleine kinderen. Oudere mensen denken terug aan de tijd dat hun kinderen klein wa ren en jonge mensen kunnen zien wat hen nog te wachten staat. Want dat hen het één en ander te wachten staat met kin deren kan ik ze verzekeren", vertelt de presentator lachend. De spelronde Herrie in huis is zijn favoriete onderdeel van de show. „Dat is een soort mi- nisoap. De ouders worden een huis in gestuurd waar drie ac teurs van 16, 11 en 7 jaar hun het leven zuur maken en ze met allerlei situaties confronteren. Zowel de kandidaten als de kin deren moeten dan puur impro viseren. Van de ouders wordt een reactie verwacht. Geven ze een standje of zien ze iets door de vingers?" Ron Brandsteder staat in het dagelijks leven regelmatig voor dat dilemma. „Laatst vroeg mijn jongste zoon of ik even kwam kijken in de boomhut die opa voor ze in de achtertuin heeft gebouwd. De hele hut had hij volgehangen met foto's uit de Playboy. Dan kun je direct kwaad worden en ze van de muur scheuren. Het leek mij beter om er heel gewoon over te doen. Die derde van rechts die mag er zijn hoor, zei ik tegen hem. Hij voelde zelf wel aan dat hij iets had gedaan waar hij te jong voor is." De aanmeldingen voor Ron's Jong Geluk Show stroomden na een oproep massaal binnen. Van de 4.000 a 5.000 aanmel dingen zijn tussen de 400 en 500 gezinnen uitgenodigd. „Die mensen willen allemaal maar één ding: vol trots hun Chantal of Dylan laten zien. Apetrots zijn ze op die kinderen." Ron Brandsteder is inmiddels vijftien jaar actief als presenta tor van grote spelprogramma's. Hij begon eind jaren zeventig bij de TROS met de Show bizzquiz die hij acht seizoenen lang presenteerde. Daarna volg den onder andere Moordspel, The Way of Life, Ron's Honey moon Quiz en Ron's Tweede jeugd show. „Ik werd toentertijd zomaar op TV gegooid. Ik werkte bij de radio en plots kreeg ik een tele foontje of ik de Showbizzquiz wilde doen. Ik heb ja gezegd in de veronderstelling dat ik het hooguit een paar jaar zou doen en dan een serieuze baan zou nemen. Ik kende alleen maar de buitenkant van de TV-wereld, de glamourkant en dacht dat doe ik wel even. Dat viel be hoorlijk tegen. Van het TV-be- drijf zelf wist ik niets", aldus Brandsteder. Schnabbels „Vroeger hadden presentatoren al een lange staat van dienst binnen een omroep, voordat ze op de buis kwamen. Ik werd net als jongens als Henny Huisman en Willem Ruis zo op het scherm gezet. Wij hadden niet eens ervaring tussen de schuif deuren opgedaan. Brandsteder vertelt dat hij de eerste tien jaar alles op schnab- belgebied heeft aangepakt om allround presentator te worden. „Die ervaring die ik zo heb op gedaan is van onschatbare waarde geweest. Een mode show presenteren in Ridder kerk, daar leer je van. Zo heb ik in tien jaar tijd een vak onder de knie gekregen." Voor Ron Brandsteder werd pas echt duidelijk dat het een vak is toen hij zich aansloot bij Joop van den Ende. „Hier in Aalsmeer wordt alles heel pro fessioneel aangepakt. Ik ben van begin tot eind bij een nieuw programma betrokken. Het hele jaar door ben ik met mijn TV- werk bezig. Toen ik in 1978 met de Showbizzquiz begon, namen we zes shows per jaar op en dat was het." Ron Brandsteder heeft heel erg moeten wennen aan het dé dain, waarmee menigeen hem als quizmaster benadert. „Het is een raar idee dat van de 100 mensen er misschien wel 35 zijn die mij echt helemaal niks vinden. Ik ben toch een aardige, beschaafde en nette man, denk ik dan. Ik heb ook weinig goede kritieken gehad op mijn werk. Ja, zodra een programma afge lopen is blijkt ineens dat het toch niet zo slecht was. Dat ge beurde bij voorbeeld met de Showbizzquiz Toen dat pro gramma na acht seizoenen stopte, vond iedereen het plots een goed programma." Het televisiewerk biedt Ron Brandsteder nog voldoende uit dagingen. „De media ontwikke len zich in hoog tempo. Er komt van alles bij: satellietzenders, kabelstations, abonnee-TV. De vraag vanuit het buitenland naar programma's wordt steeds groter. De Honeymoon Quiz draait inmiddels in onder meer Spanje, Italië, Engeland en ik ga binnenkort zelfs naar China, waar een versie van het pro gramma gemaakt gaat worden." Hij heeft nooit serieus over wogen om de buitenlandse ver sies van de Honeymoon Quiz zelf te presenteren. Daar gelooft hij niet in. „Je moet de taal wel zó goed spreken, wil je het tot een goed einde kunnen bren gen. Dan moet je minstens vijf jaar in een land gewoond heb ben. Alleen de taal spreken is niet voldoende. Je moet moet ook wat weten van de geschie denis van een land en van de sociale en maatschappelijke achtergronden. Dan kun je ook pas improviseren tijdens een opname en een beetje los met de kandidaten omgaan. Ik heb gesproken met de Spaanse en Italiaanse presentatoren van de Honeymoon Quiz en je ziet zul ke grote verschillen in aanpak. In Italië maakt het geen sode mieter uit wat ze zeggen. Dat gaat hup zo de zender op." HILVERSUM PIETER VAN LIEROP Zeventig jaar geleden maakte een Senegalese bokser furore in Rotter dam: M'Barick Fall, ook wel Louis Fall genoemd, maar meest bekend toch geworden als Battling Siki. „Het was een beetje een zwarte jongen", herinnert zich een hoogbejaarde Rotterdammer die ook nog een liedje over Siki zingen kan. Onder simpelweg de titel Siki vervaardigde Niek Koppen een pittige en markante documentaire. Het was in de Maasstad dat de uit Senegal afkom stige sportman in het hu welijk trad met ene Lijntje van Appeltere die hem in 1921 een zoon schonk die Louis' werd gedoopt. Vijf jaar later, toen haar echt genoot naar Amerika was vertrokken waar hij nog een keer trouwde zonder zich eerst van de Rotter damse te laten scheiden, liet Mevrouw Fall-Van Ap peltere nog optekenen: „Hij is een goede man die nooit iemand kwaad doet. Een gemoedelijke jongen en een zorgzame vader." Ze heeft hem nooit meer terug gezien. Na zijn Rotterdamse tijd wist Siki zijn reputatie als geduchte vechter wereldwijd te vestigen. In 1922 vloerde hij de Franse vedette Georges Carpentier en werd aldus de eerste zwarte wereldkampioen half zwaargewicht. Vervolgens verlegde hij zijn werkterrein naar Amerika, waar de bokser in 1925 tragisch aan zijn einde kwam; vermoord midden op straat. Met als leidraad de uiteenlopende visies van drie biografen, componeert Niek Kqppen collage- gewijs zijn portret van Battling Siki, die op drie verschillende continenten nog steeds een legende blijkt te zijn. In Senegal prijkt zijn naam nog op uit Marseille. Door het Franse leger ingezet bj wedstrijd niet winnes en had men hem zel{| betaald om te verlid zen. Journaalbeeld» van die ontmoetinj tonen hoe Siki aar vankelijk slecht te s muieren wist dat 1 serieus partij stond tj geven. Tot de Frans man er naar Sikifi.C idee over de gemaalj te afspraak te grq op los begon te mepl.1 pen. De SenegaleeT werd kwaad en slow zijn tegenstand™.; knock out. De arbite'8.' deed nog zijn best oij de tevoren overeen! gekomen uitslag tfe.! bestendigen door dj gevloerde Carpentiel toch tot winnaar uj te roepen, na eerst S3 ki te hebben gedid kwalificeerd wegenj pootje haken. Maa het publiek accept!.; teerde die doorzichtf ge beslissing niet ej de zwarte boksa werd toch werelds.! kampioen. Niek Koppens filil suggereert dat dj).! mysterieuze moord ij).: Amerika, drie jaar lal ru/u uru een geweest is vanwegj de niet nagekomej afspraak met Carpentier. Hoewel Siki's sportieve prestaties centraal, staan in deze documentaire, zijn het uiteindelid toch de menselijke (en onmenselijke) aspect» van M'Barick Falls levensloop die het beste bij blijven. Het deerniswekkende verhaal van het zj maar uit Afrika weggeplukte jongetje dat in Eurol pa nooit de kans heeft gekregen om zich te bewif zen als iets anders dan exotische vechtmachine een boksende wilde; een gorilla die warempel eef beetje kon praten. Uitgebuit door een kroegbaa2. 'Battling Siki' met zijn Hollandse echtgenote en hun zoon. foto cpi cafés en luciferdoosjes en wordt nog het verhaal verteld van de twee Europese dames die zo ver rukt waren van Siki als klein jongetje, dat ze hem meenamen op hun passagiersschip, om er in Marseille achter te komen dat op die manier van adoptie en immigratie geen sprake kon zijn, met als gevolg dat het kind achterbleef als bordenwas ser in een havenkroeg. Daar heeft hij geleerd om grijnzend te incasseren en uit pijn de energie te verzamelen voor de furieuze tegenaanval. Tijdens de Eerste Wereldoorlog blonk hij uit als geduchte vechtjas in een Senegalees regiment van het Franse leger. Bespiegelingen Centraal in de bespiegelingen van de Nederland se publicist Albert Stol en diens Zweedse en Ame rikaanse collega's Torbjörn Safve en Ocania Chalk (alle drie eveneens opmerkelijke karakters trou wens) staat het legendarische gevecht van Siki te gen de arrogante Franse kampioen Carpentier. Naar verluidt mocht de Afrikaanse bokser die een oorlog waarvan hij niets kan hebben begra pen. Door zijn bokstalent succesvol en zelfs rijj geworden en dan weer niet wetend wat met dfl. succes aan te vangen. In Parijs werd hij waargenomen terwijl hij ginj wandelen met een luipaard aan de riem. Op Newyorkse Time Square stond hij het verkeer t[ regelen met een aapje op zijn schouder. Hij wajj bigamist en kortstondig filmacteur en werd voor® durend omgeven door vrienden en relaties hem gebruikten voor van alles en nog wat. voortdurend slachtoffer van racisten, de media ej de boks-penose, eindigde hij doorzeefd met 1 gels op een Newyorks trottoir. En in Franse bok! kringen weten de chauvinistische grijsaards hfy, nog altijd zeker: Siki was geen echte kampioen want Carpentier had alleen maar verloren omds hij pootje was gehaakt. ro (Uitzending, morgenavond, 22.42 uur, Nederav land 1) f Frank Govers opende de expositie van Jacinta Heijmans. De doeken hangen in twee voormalige kippeschuren. foto frank fahrner waar haar eerste expositie ge houden werd, naar 'de garage'. Jacinta was in zijn ogen een soort heks die altijd wat warrig heen en weer rende, introdu ceert Govers de kunstenares, maar toen hij haar werk zag, vond hij dat een openbaring. „En eeh... Ik verklaar de ten toonstelling voor geopend. Ben ik nu klaar?" Neen, er dient nog iets te ge schieden. Govers krijgt een pot verf en een kwast en wordt ver zocht een wand van de show room, waar levensgroot zijn handtekening prijkt, te dateren. Op artistieke wijze penseelt hij de datum. „Let op het nieuwe vloerkleed", roept een bezorgde oma. „Voila. Klaar", zucht Govers en verlaat schielijk het pand onder Oud Westfriese hoempa-begeleiding. „Wat zou dat nu schuiv'n voor hem?", vraagt een 'ons bint zu- nig'-dame aan haar man. „Ach die lui, die kriegen daar zo een duuzendje of wat veur", meent deze, en stopt voor straf een flinke hand brosnootjes in zijn zak. Scène uit het sprookje 'Peter en de Wolf', een verhaal met humor en veel verrassingen. foto Het beroemde muzikale sprookje 'Peter en de WolF vraagt om een verfilming of TV- bewerking, nu er zo veel uiteen lopende technieken voor be staan. Maar het verhaal blijkt toch nog altijd het best tot zijn recht te komen bij een goed or kest en een sterke verteller. Het in beeld brengen van het ver haal van Peter, waarin spelen derwijs de instrumenten en groepen uit het symfonie-orkest worden geïntroduceerd, is al eerder geprobeerd. De versie die de NOS op Eerste Kerstdag daarvan uitzendt, is zeker geen slechte poging. Toch blijft het resultaat iets gekunstelds hou den: een afgeronde schepping waaraan iets wordt toegevoegd. De kijker ziet hoe iemand zijn fantasie heeft vormgegeven, wat op zich best aardig kan zijn. Maar aan de andere kant gaat de prikkel tot de geest van de luisteraar verloren. Niettemin is deze 'Peter en de WolF een hoogstandje van een groep Brit se televisiemakers. Een verhaal met humor en veel verrasingen. Het begint met de componist Prokofiev, die een theater be zoekt waar zijn muziek wordt uitgevoerd. De componist, ge speeld door Roy Hudd, gaat naar binnen en ziet hoe arties ten en muzikanten zich voorbe reiden op de uitvoering van 'Pe ter en de Wolf. De verteller is de popzanger Sting en het begeleidende Ka merorkest van Europa staat on der leiding Claudio Abbado. Hoewel... een aantal 'Spittinj: Image'-figuren, in wie de dirf genten Zubin Mehta, Herbeij* von Karajan en Leonard Ben) stein zijn te herkennen, beert nog even de macht ové het orkest te grijpen. Intussen blijkt dat Prokofief zelf de rol van opa moet spelen Bijzonder aardig wordt 1 gens het bekende verhaal beeld gebracht. Daarbij kome bovendien de instrumenten i beeld, die in de versie van Pr< jj kofiev alleen maar zijn te horei Het oorspronkelijke educatie\ doel van het stuk is daarme niet uit het oog verloren. Als het verhaal is afgerond gaan de makers nog even vei j der. Want onderweg naar hui j ontmoeten Peter en zijn op h een groep dansers die een voo stelling geeft op muziek va1 Prokofievs 'Ouverture op Hej breeuwse thema's'. In een vou gende scène treft de componii een aantal collega's aan die d 1 neren bij zijn 'Klassieke Symfc nie': Beethoven, Mozart, Bac en Wagner, ze maken er ee heerlijk potje van. I Knap en zeer verzorgd allö maal. Maar achteraf overheerï het gevoel dat de vorm beland rijker is geweest dan het uiteir* delijke werk. Een zoveelste p« ging op televisie iets aardigs tP doen met klassieke muziel Maar het is toch fascinerend ol Abbado met een echt orkest aajj het werk te zien, ook al is dat televisie. (Uitzending, Eerste Kerstd 12.00 uur, Nederland 3)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10