'Nederland is enorm kritisch' 'Lieve lasten' een lust voor het oog Heldere Othello met veel vaart en weinig poespas Cultuur Kunst Spaanse bioscopen uit protest dicht Kerstconcert met enige hindernissen iDINSDAG 21 DECEMBER 1993 Bijna 2000 Spaanse bioscopen hebben gisteren geen films vertoond. Bioscoopeigenaars wil den met de 24-uursstaking protesteren tegen een nieuwe Spaanse wet die vergaande be scherming biedt aan Spaanse en Europese films. Minister van cultuur Carmen Alborch voerde onlangs een quotummaatregel in voor Europe se films. In grote Spaanse steden moet voort aan één op de drie filmvoorstellingen van Spaanse of Europese makelij zijn. Daarmee wil Alborch het grote aanbod van Amerikaanse films op de Spaanse markt aan banden leggen. Spaanse acteurs, regisseurs en producenten zijn over de maatregelen zeer enthousiast, maar de bioscoopeigenaars zijn woedend. De Amerikaanse films brengen het meeste geld in het laadje en filmdistributeurs en bioscoopex ploitanten vrezen voor een teruglopend bezoe kersaantal. Bioscoopeigenaars zijn bovendien zeer ontstemd over een andere maatregel van Alborch. De minister van cultuur wil ook het nasynchroniseren van Amerikaanse films sterk beperken. De Spaanse filmwereld kwam de afgelopen weken ook door een andere ontwikkeling in het nieuws. De regering van de autonome deelrepubliek Catalonië wil dat bioscopen meer dan de helft van hun films in het Cata laans gaan vertonen. Bioscoopeigenaars die zich niet aan deze verplichtingen houden, worden gestraft met forse boetes, die per over treding tot meer dan 100.000 gulden kunnen oplopen. Critici van de plannen van de Cata laanse president Jordi Pujol hebben de maat regelen als funest bestempeld. Volgens hen is de quotumregeling de doodsteek voor de Spaanse film in Catalonië. Muztheater. Regie: Allan Zipson. Spel: Theo Fransz, Herman Bolten, Elvira Out, Arend de Geus, Victor Reinier, Colla Mars man en Machiel van Cooten. Gezien: 20/12, schouwburg, Leiden. Het toverwoord lijkt 'vaart' om de jonge videoclip-generatie in het theater te kunnen boeien. Maar hoe krijg je die vaart in een klassieker als 'Othello' van William Shakespeare? Het Muz theater vertrouwde op de kracht van eenvoud die kennelijk zo veel tempo kan suggereren dat gisteravond een zaal vol scho lieren geluidloos is blijven kij ken. Daarmee leveren deze ac teurs een prestatie van formaat. Er wordt gespeeld op een kaal plankier. Met behulp van één wand met grote schuifdeuren zijn snelle scènewisselingen mogelijk waardoor verschillen de speelruimtes ontstaan. Het toneelbeeld verandert dus re gelmatig, en toch kan niets hier de aandacht van het verhaal af leiden. Jonge acteurs, eigentijds ge kleed in keurige kostuums of modieuze jurken, spreken dui delijke taal zonder tot huis-, tuin- en keukenspraakgebruik over te gaan. Dat alles draagt bij tot de kenmerkende eenvoud van deze voorstelling, die de herkenbaarheid van het drama aanmerkelijk vergroot. Zo wordt recht toe recht aan zonder poespas gespeeld waar het hier om gaat. Een paar korte kernachtige scènes maken duidelijk dat er aan de grote liefde tussen de Moorse generaal Othello en zijn jonge vrouw Desdemona niet valt te twijfelen. Door jaloezie en machtswellust gedreven zaait echter Othello's vertrou weling Jago met beangstigende precisie twijfels over de trouw van Desdemona. Hoewel van ontrouw absoluut geen sprake is, is toch het kwaad al geschied: wantrouwen vertroebelt de blik van Othello die te laat zijn on gelijk inziet. Van meet af aan is Jago de duivelse intrigant. fJij bekent al gauw in zijn vertrouwelijke on deronsjes met het publiek, dat hij 'de Moor' haat. Herman Bol ten speelt Jago als een onschul dig ogende, maar achterbakse kwaadspreker. Theo Fransz on derstreept op een overtuigende manier de extreme onstuimig heid van Othello; tegenover een jeugdig publiek hoef je immers de abrupte omslag van liefde zonder voorbehoud tot onvoor waardelijke afkeer niet psycho logisch diepgaand te motiveren. En Elvira Out is een zelfbewuste Desdemona die eerder veront waardigd dan wanhopig op haar vermeende ontrouw rea geert. Er wordt haar immers groot onrecht aangedaan. Zo staat bij deze voorstelling hel derheid over de onderlinge rela ties voorop. 17de-eeuws stilleven voor De Lakenhal leiden Het Stedelijk Museum De Lakenhal heeft uit een particu liere verzameling een belangrijk vruchtstilleven van Jan Davidsz de Heem in bruikleen gekregen. Het 'Vruchtstilleven met portret van de kunstenaar' schilderde De Heem in 1628, in zijn Leidse periode. Jan Davidsz de Heem is een van de belangrijkste stille venschilders uit de Gouden Eeuw. Rond 1630 behoorde hij, naast aanstormende talenten als Jan van Goyen en Rembrandt van Rijn, tot een generatie Leidse schilders die de schilderkunst in ons land ingrijpend zouden veranderen. Werkgroep animatiefilm bij K&O leiden Liefhebbers van tekenfilms kunnen bij K&O, onder pro fessionele leiding, een cursus volgen over het maken van een animatiefilm. Een tekenfilm bevat 24 beeldjes per seconde die beeldje voor beeldje getekend moeten worden. Gedurende 25 avonden zal gewerkt worden aan een scenario, het tekenen van beeldjes, de inkleuring, het schilderen van de achtergronden en tot slot het opnemen van de beeldjes. Alle fasen worden doorlo pen en het eindprodukt zal na afloop van de cursus in première gaan. De cursus begint op 18 januari. Inschrijving is vanaf heden mogelijk, tel. 071-141141. Kaarten voor nieuwe show Gaaikema den haag/leiden 'De wereld is gek, nu wij nog' is de titel van de nieuwe one-man show van Seth Gaaikema. Ernst en humor, kern en onzin, gezond verstand en totale waanzin wisselen el kaar af in dit programma waarvan Gaaikema zelf zegt: ,,Het lijkt er op dat we van de wereld een beestenboel hebben gemaakt, maar beesten kunnen niet lachen, wij wel." Voor de voorstelling op vrijdag 7 januari in het Haagse Diligentia zijn bij het Uitbu reau van K&O, aan de Oude Vest 45 in Leiden, tot en met 31 de cember, kaarten verkrijgbaar. Seth Gaaikema: 'De wereld is gek, nu wij nog'. foto janswinkels muziek recensie li dy van der spek Kerstconcert van het Rijnlands Chr Man nenkoor 'Vox Humana' o.l.v. Sander van Marion, m.m.v. Hilary Summers, alt, Jan Vayne, piano. Peter Bontje, synthesizer, Wim Loef, orgel. Léonie Metz, declamatie en het Arpeggio Trio. Gehoord 20 december in de Stadsge hoorzaal te Leiden, aldaar nog vanavond. Sander van Marion maakte van zijn kerstconcert een minder groot spektakel dan andere ja ren, al ontbrak de Intrada 'Wij hebben de kaarsen ontstoken' ook deze keer niet. Ik waag me af of er voor de afwisseling eens geen andere opening is te ver zinnen. Al zijn de pianissimo's van 'Vox Humana' niet altijd flu weelzacht en homogeen, al schitterden er ca 15 koorleden door afwezigheid wegens de rondwarende influenza, Van Marion maakte er weer een mooie avond van, echter met enige hindernissen. De kleine bezetting van piano, hobo, fluit en harp zou mijns inziens per fect gewerkt hebben als de ver sterking niet op volle kracht aanstond. Als je rechts op het podium de harpiste zag zitten spelen en je hoorde écht te hard de harp links uit de hoek op je afkomen, dan heeft dat een zeer vervreemdende werking. Ongetwijfeld kon men weer zijn hart ophalen aan het im provisatietalent van Jan Vayne. Zijn drang om met veel glamour, overdonderende dy namiek en razendsnelle loopjes te jongleren komt (helaas) soms wat te bombastisch over. Vóór de pauze waren er enige hoogtepunten te beluisteren zoals de Psalmhymne, voortva rend en jubelend gezongen, en de altijd weer gevoelvolle dan sende interpretatie van 'Nu zijt wellekome'. Na de pauze een muziekvie- ring van het kerstevangelie 'Ho pe was bom' van Ed Kee en Brian Carr met een prachtig stralend gezongen 'Unto us!'. Vox Humana had met de alt Hi lary Summers een stem geko zen die heel goed paste bij het eigen klankidioom. Was haar timbre in de verschillende regis ters wisselend van kleur, soms wat te schel, zij leverde een in drukwekkende evenwichtige bijdrage aan dit kerstfeest. Het Arpeggio Trio, bestaande uit Anke Anderson, harp, Han Kapaan, hobo en Dieks Visser fluit, speelde onder meer een onbekende maar verrassend mooie kerstballade van Chr. Le- fèbre. Expositie in Amsterdams Tropenmuseum Lawrence Renes (23) dirigeert bijna alle grote symfonie-orkesten Lawrence Renes is pas 23 jaar, maar zijn carrière als dirigent heeft niettemin een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De laatste tijd gaat alles zelfs zo snel dat hij probeert wat af te remmen. Maar toch. Deze week leidt hij het Noord hollands Philharmonisch Orkest in 'De Notekraker' van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Een reeks van vijf familie concerten waarin Leoni Jansen het beroemde sprookje van Hoffmann vertelt. Komende maand dirigeert hij het Nederlands Studentenorkest en daarna heeft hij afspraken met bij na alle grote symfonie-or kesten in het land, terwijl hem nog tal van verplich tingen in het buitenland wachten. alkmaar hans visser Een vioolspelend vriendje bracht de jonge dirigent uit Leidschendam ooit op het idee ook zo'n instrument te gaan be spelen. Al snel bleek hij talent te hebben. Zó veel dat hij al op zijn veertiende in het Nationaal Jeugdorkest zat. Dat betekende hard studeren. ,,Op het gymnasium heb ik menig uurtje verzuimd Met toestemming van de leraren. Er gens onder in het gebouw was een ruimte waar ik een lesse naar had staan en daar zat ik onder schooltijd te studeren. Tegelijkertijd bezocht ik ook het conservatorium. Toen ik over ging naar de zesde klas, het exa menjaar, besloot ik te stoppen. Een moeilijke beslissing voor ie dereen, ook voor mij. Maar ik voelde gewoon: de muziek, dat gaat het worden." „Intussen was ik ook al gaan dirigeren. Dat begon op mijn veertiende. In het jeugdorkest speelden we Tsjaikovski, onder leiding van Adam Gatehouse. Ik zei hem op zeker moment dat hij een bepaalde passage anders zou moeten doen. Een wijs neusje was ik. Maar hij werd niet kwaad. In plaats daarvan gaf hij me de partituur van het stuk. Misschien om me te laten merken hoe moeilijk het is om je aan de hand daarvan een beeld te vormen van het stuk." „Na het gymnasium ben ik naar het conservatorium in Am- it Een draagzak met een spiegeltje ;i om kwade geesten af te schrik- u) ken, een draagwieg met een mi- tiLriooltje om de plas af te voe- j ren en een antilopevel geeft de baby die erin zit snelheid en be- héndigheid. Deze en nog twee honderd andere soorten 'draag- wiegen' uit allerlei culturen zijn ra :te zien in het Tropenmuseum in u 'Amsterdam. Daar loopt de ten toonstelling 'Lieve lasten, hoe kinderen gedragen worden', die tot en met 28 augustus 1994 duurt. De tentoonstelling wordt m ondersteund met foto's, teke ningen, video's en een diapre- u sentatie. Hoe kinderen worden gedra gen op verschillende plaatsen in de wereld is het thema van 'Lie- 7 ve lasten'. Op foto's kun je dui- 0 delijk zien hoe mobiel een moe- der is wanneer haar kind in een 4 draagzak zit. Opvallend is ook P Tiet verschil tussen de functie van draagzakken in de westerse en niet-westerse samenleving. f Een Thaise vrouw bijvoorbeeld U draagt haar kind in een doek 3 dat daar de rest van de dag zal blijven terwijl de vrouw werkt. In scherp contrast daarmee 1 staat de Nederlandse vrouw Cfinet haar kantoorbaan. Aan ear bureaustoel hangt de lauw met wit gestreepte draag zak waarin ze die ochtend haar 5 kind naar de crèche heeft ge- j bracht. Op het bureau staat naast de computer een foto van ■it'haar baby. i Klimaatverschillen zijn van jgrote invloed op de manier waarop kinderen gedragen wor- /e den. Een Eskimomoeder bij- i> voorbeeld draagt haar kind in 11 haar jas op haar rug. Het kind krijgt eerst een dun linnen jasje aan waarmee het aan de 'rug van de moeder vastzit; daar overheen komt de huiden jas van de moeder en bij extreme kou wordt de capuchon van de ie jas over het kinderhoofdje ge daan. In Afrikaanse landen wordt een baby weer heel een- 3 Voudig bloot in een enkele 5 draagband gedragen, of ligt het gewoon los op een plateautje dat aan de rug van de moeder hangt. Boze geesten Prachtig zijn de rijkelijk met kraaltjes versierde draagzakken uit Noord-Amerika en ook de Chinese draagdoeken zijn heel mooi. De kleurrijke motieven die op de doeken- geborduurd zijn hebben bijna allemaal een betekenis. De vleermuis staat voor geluk en rijkdom, de lotus bloem garandeert betrouwbaar heid en zuiverheid. Een diago naal kruis beschermt moeder en kind tegen ongeluk en ramp spoed. Een opmerkelijk detail is het spiegeltje dat op een van de Chinese draagdoeken is beves tigd: het moet de kwade geesten wegjagen. Wanneer een boze geest erin kijkt schrikt hij zo erg van zijn eigen beeltenis dat hij meteen de benen neemt. Bijgeloof heeft veel makers van draag-constructies bezigge houden. Zoals kralen, rinkels en schelpen de kwade geesten moeten weghouden, worden goede geesten daarentegen aangetrokken door voedsel. Een Tanzaniaans draagvel is ge maakt van antilopehuid, de ou ders hopen dat de snelheid en de behendigheid van het dier zullen overgaan op hun kind. Er is een aantal ingenieuze manieren bedacht om het kind in de draagzak te laten plassen zonder dat het zichzelf bevuilt. Zo is er een draagwiegje uit Af ghanistan waarin een soort mi- ni-riooltje is aangebracht. Het plasje komt keurig in een potje onder het wiegje terecht. Conservator Itie van Hout heeft zich bijna drie jaar lang beziggehouden met de samen stelling van de tentoonstelling. De draagzakken zijn afkomstig uit musea van over de hele we reld. „Het doel van het Tropen museum is om het dagelijks le ven te weerspiegelen," zegt ze. „En het dragen van kinderen is in veel landen zo'n alledaags verschijnsel, dat we er gewoon niet omheen konden. Voor wie meer wil weten over 'Lieve lasten', is een boek met een gelijknamige titel te koop. Een Maori-vrouw met kind, op een schilderij van G. Lindauer (1878). foto tropenmuseum Het is geïllustreerd met veel fo to's en tekeningen. In december is 'Lieve lasten' nog verkrijgbaar voor fl. 39,50, daarna kost het fl. 45,-. Het boek is te koop in de winkel van het Tropenmuseum en in de boekhandel. 'Lieve lasten', hoe kinderen gedragen worden' is tot en met 28 augustus 1994 te zien in het Tropenmuseum, Linaeusstraat 2, Amsterdam. Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. In weeken den en op feestdagen van 12.00 tot 17.00 uur. Gesloten op 25 december, 1 januari, 30 april en 5 mei. sterdam gegaan, voor viool en orkestdirectie. Maar die combi natie was te zwaar en ik besloot me te concentreren op het diri geren." Zangers „Veel dirigenten hebben een hekel aan opera, omdat ze niet graag werken met zangers, maar ik vind dat juist heerlijk. Op Malta heb ik mijn eerste opera gedirigeerd: 'Tosca'. Bij Opera Amsterdam ga ik 'La Bo hème' doen." „Ik ben nu gastdirigent van het Filharmonisch Orkest van Zagreb. Die stad is een eiland van vrede in ex-Joegoslavië. Je hebt er twee symfonie-orkesten, een opera-orkest, een kameror kest, een radiokoor en een ama teurkoor van professioneel ni veau. Elke avond is er een opera te zien en de concertzaal met 1600 plaatsen zit bijna dagelijks vol." „Het voordeel van werken in Zagreb is dat ik er kan doen wat ik wil. Nederland is enorm kri tisch. Hier zou ik nooit de Gur- relieder van Schönberg kunnen dirigeren. Maar daar... Om die reden werk ik nu heel bewust ook in Skandinavië en Vene zuela. Niemand kent mij in die landen, zodat ik mijn repertoire kan opbouwen, ervaring kan opdoen met Beethoven en Bruckner. Want daarvoor heb ben ze me hier niet nodig. We hebben toch Haitink, Sawallisch en noem maar op." „Volgend jaar ga ik opnieuw naar Japan. In mei breng ik daar een Strauss-programma. Japan is ook zo'n heel ander land. Je kunt er van een orkest heel makkelijk precies gedaan krij gen wat je wilt. Maar op den duur mis je in die orkesten de grote karakters, zoals je die in Europa hebt." Kansen „Werken met het Noordhol lands Philharmonisch Orkest vind ik ook heel prettig. Het or kest werkt hard, neemt snel iets op. Het orkest bestaat voor de helft uit oude rotten, waar de andere helft, de jongeren, veel van kan leren." „Ik heb wel eens geklaagd dat Nederlandse dirigenten hier geen kansen krijgen omdat er alleen belangstelling voor bui tenlanders zou bestaan. Maar er is de laatste tijd om mij heen zo veel gebeurd, dat ik echt niet mag klagen. Toch wil ik eerst verder groeien. Iedere dirigent heeft dat nodig. Haitink is nu zo goed als hij is omdat hij zich zo veel jaren heeft kunnen ontwik kelen. Solti, toch altijd al een groot dirigent geweest, heeft vijftig jaar naar zijn huidige ni veau kunnen toewerken. En ik? Ik ben nog hartstikke jong. 'De Notekraker', Noordhol lands Philharmonisch Orkest met Leoni Jansen, dinsdag 21 december, De Speeldoos, Zaandam; woensdag 22 de cember De Meerse, Hoofd dorp; donderdag 23 december, De Purmaryn, Purmerend; zondag 26 december, Concert gebouw, Haarlem (uitver kocht). li»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19