Op mensenjacht door
achterland van Texas
Bertolucci (Last Emperor) komt met loze kerstboodschap
X
Beethoven doet aan gezinsuitbreiding
Film
LVC komt met bescheiden
in memoriam Fellini
Muppet Christmas Carol
amusante familiefilm
DNDERDAG 16 DECEMBER 1993
"Steven Spielberg ruikt Oscars
hollywood Zal het Steven Spielberg dan toch lukken? Na een
tarrière zonder een enkele Oscar lijkt dit jaar het tij te zullen ke-
j-en voor de meest succesvolle regisseur uit de geschiedenis. Zijn
1 sjaatste film Schindler's List is unaniem lovend ontvangen door
He Amerikaanse critici, en geldt als een van de voornaamste
kandidaten voor de belangrijkste Oscars. De film is zowel door
15 He critici van Los Angeles als door National Board of Review uit
geroepen tot beste film van het jaar. Schindler's List is een oor-
Fogsdrama over een Duitse industrieel die het leven van duizen
den Joodse arbeiders redde door ze in zijn Poolse fabriek te werk
°fe stellen. Vanzelfsprekend zal Spielberg's Jurassic Park hoge
logen gooien bij de tecnische Oscars. Als de andere belangrijkste
et kanshebbers voor de hoogste filmonderscheidingen worden
vooral Jonathan Demme's AIDS-drama Philadelphia, de voltooi
jngvan Oliver Stone's Vietnam-trilogie Heaven Earth en Jane
(Campion's The Piano genoemd.
ILMS IN LEIDEN
overzicht annemiek ruygrok
/c Filmhuis, Breestraat 66, Leiden: In
emoriam Federico Fellini: Amarcord do
;n vr 17/12, 20.45 uur; La Dolce
18/12 en zo 19/12, 20.45 uur.
jkhuis, Vrouvvenkerksteeg 10, Leiden:
tile Buddha van Bernardo Bertolucci,
712 t/m 30/12, (vr 24/12, za 25/12 en
126/12 gesloten), 19.00 en 21.45 uur;
vis couleurs bleu van Krzystof Koe-
ovski op dezelfde speeldata, 20.00 en
22.15 uur
zijn gebruikelijke rariteitenkabi
net temidden van gestileerde
studiodecors, passen binnen de
kinderlijke subjectiviteit van de
hoofdfiguur. Een ingetogen en
bezonken film met poëtische,
gevoelige en ironische momen
ten. Slechts een enkele uitspat
tingvan uitbundigheid.
La Dolce Vita uit de vroege ja
ren zestig, is Fellini's toeganke-
lijkste film. Marcello Mastroian-
ni stort zich als verslaggever in
het rijke, Romeinse leven van
de jet-set. Glitter, glamour, cor
ruptie en decadentie doen hem
na zeven dronken nachten en
ontnuchterende morgenston
den concluderen dat het leven
leeg is. De scène waarin Anita
Ekberg een bad neemt in de
Trevifontein is velen op het net
vlies gegrift. De aristocratie, die
Fellini tot haar huizen en palei
zen had toegelaten, voelde zich
danig in het dure hemd gezet.
En het zou lang duren voor het
weer goedkwam.
Het Leidse Kijkhuis biedt de
komende dagen twee premiè
res: Little Buddha van Ber
tolucci (zie vooteen recensie el
ders op deze pagina) en Trois
Couleurs Bleu met Juliette Bino
che. Krzystof Kieslovski schetst
hierin het psycho-drama van
een jonge vrouw die man en
kind kwijtraakt en zo weer in
staat is van haar absolute vrije-
hid te genieten. Zij wil eigenlijk
zorgen dat het zo blijft, maar
beseft tegelijkertijd dat absolute
vrijheid onmenselijk is want
een ontkenning van liefde en
moraal.
et LVC zou, nadat het in juni
itgebreid aandacht besteedde
an de onlangs overleden Itali
aanse filmtycoon Federico Felli-
nu toch wel moeten weten
esjat 's mans voornaam slechts
:n r telt. Niettemin rept het
ersbericht hardnekkig over
rederico. Maar goed, een
niesoor die daar op let. Want
etrekkelijk kort na het ver
heiden van de regisseur, zet
it filmhuis tenminste een 'in
ïemoriampje' voor Fellini op
et programma. En dat is weer
prijzen.
In Amarcord, door velen be
bouwd als Fellini's beste film,
aat de regisseur terug naar zijn
ingensjaren. Hij bracht die in
e jaren dertig door in een
orpje aan de Adriatische kust.
lij schildert de dromen van de
inge Fellini tussen de familie-
erikelen met een waanzinnige
om. Dromen die worden ge-
oed door de totaal andere we
id om hen heen: Het toerisme
i een luxueus hotel, een crui-
er'eschip dat voorbijvaart, de bio-
coop. Maar ook: De opkomst
an het fascisme. De figuren uit
rBIOSCOPEN AMSTERDAM
ILFAI
Leidseplein tel. 6278806
Aladdin a.l. do t/m zo 13.15, 16,
19.30, 22, ma t/m wo 12, 14.30,
17, 19.30, 22
1LFA2
The firm 16 j., dag. 13.15, 16.45.
20.15
ALFA 3
Paparazzi 16 jdag. 19.30, 22
I The muppet Christmas carol a.l., dag.
13.30, 15.30, 17.30
Alfa 4
The piano 12 j., dag. 13, 15.45,
18.45,21.30
ALHAMBRA 1
Weteringschans tel. 6233192
|:,e Aladdin a.l,, dag. 13.15, 16, 18.45
jl? The house of the spirits 16 jdag. 21
[fALHAMBRA 2
The muppet Christmas carol a.l., dag.
j 13,15.45,18.30
j The firm 16 j., dag. 20.45
BELLEVUE CINERAMA
Marnixstraat 400 tel. 6234876
i Sleepless in Seattle a.l., dag. 13.15,
16, 19.15, 22
-INERAMA 2
Jurassic Parka.I., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
1ALYPSO 1
Marnixstraat 402 tel. 6234876
Farewell to my concubine a I., dag.
13.15, 16.45,20.30
CALYPSO 2
Night and the city a.l., dag. 13.15,
16, 19.15, 22
CINECENTER-CINEMACORALINE
Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615
Much ado about nothing a.l dag.
14.15, 17, 19.30, 22.15, zoook
I 11.15
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
The wedding banquet 16 j., dag.
14.30, 17, 19.30, 22, zoook 11.15
ICINECENTER-PIERROT
1 Fiorile 16 j., dag. 14.15, 16.45,
I 19.30, 22.15, zoook 11.15
jCINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
I Le petit prince a dit 12 j., dag.
14.30, 17, 19.30, 22, zoook 11.15
CINEMA 1 INTERNATIONAL
-J August Allebèplein 4 tel. 6151243
Aladdin a.l., do vr ma di wo 15, za zo
13, 15.30
A perfect world 12 j., dag. 18.45,
21.45
CINEMA 2 INTERNATIONAL
Aladdin a.l., dag. 19,21.30
A perfect world 12 j., do vr ma di wo
14.30, zazo 13.15, 16
CITY 1
Leidseplein tel. 6234579
A perfect world 12 j., dag. 12.30,
15.30, 18.30,21.30
CITY 2
Beethoven's 2e a.l., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 3
Tina 12j.,dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
CITY 4
In the line of fire 16 j., dag. 13.15,
16, 18.45,21.30
CITY 5
The real McCoy a.l., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 6
The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 7
Hard Target 16 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
DESMET
I Plantage Middenlaan 4a tel.
6273434
Het is een schone dag geweest 16 j.,
Eastwood geeft Costner de rol van zijn loopbaan
Zo'n 25 jaar na z'n doorbraak als The Man With No Na
me beleeft Clint Eastwood zijn beste jaren. Als regisseur
met zijn terecht bekroonde western UnforgiverL Als ac
teur in de thriller In the line of fire. Met A Perfect World
houdt hij dit hoge niveau nog even vast.
politie op een afstand te kun
nen houden.
Haynes beseft al snel dat zijn
kwaadaardige partner een blok
aan z'n been is. Hij ontdoet zich
van hem, en gaat alleen met de
jongen verder. Al snel ontwik
kelt zich tussen de twee een
verstandhouding die verder
gaat dan die van kidnapper en
gevangene. Ogenschijnlijk doel
loos het achterland van Texas
doorkruisend, wordt het duo
opgejaagd door een verbeten
U.S. Marshall (Eastwood) en
consorten.
Op het eerste gezicht lijkt A
Perfect World uit te draaien op
een confrontatie tussen twee
mannen aan weerskanten van
recensie mark van den tempel
Perfect World. Te zien: Lido 2, Leiden. Eu
ro Cinema 2, Alphen a/d Rijn
Voor A Perfect World keerde re
gisseur Eastwood terug naar de
jaren zestig, een periode waarin
het geloof in de Amerikaanse
Droom nog volop leefde. Voor
Butch Haynes (Kevin Costner)
blijkt de wereld echter verre van
perfect. Hij is geen slechte kerel,
maar werd door omstandighe
den tot een leven van misdaad
gedwongen. De film opent met
zijn ontsnapping uit de gevan
genis, waarna hij en zijn maat
een jongetje kidnappen om de
de wet. Dit blijkt schijn, A Per
fect World is Costner's film, en
de rest is bijzaak. Voor de film
onderging de ster een opmerlij-
ke transformatie, wat resulteert
in een rijke, genuanceerde rol
die tot het laatst blijft verrassen.
Zijn scènes met de jeugdige
ontdekking T.J. Lowther zijn ei
genlijk allemaal de moeite
waard. Grappig wanneer de
twee op voedseljacht gaan, ont
roerend als het gemis van een
vaderfiguur in het leven van de
jongen duidelijk wordt.
Costner schrikt er ook niet
voor terug zijn karakter van een
duistere kant te voorzien, wat
leidt tot tenminste één ze
nuwslopende scène. Eastwood
blijft ditmaal als acteur op het
tweede plan. Zijn Texas Ranger
is een ingetogen variant op 'Dir
ty' Harry Callahan, en de scènes
van diens mensenjacht zijn van
weinig invloed op het verloop
van het verhaal.
A Perfect World: Clint Eastwood opnieuw in dubbelrol voor en achter de camera.
Wel verdient Clint Eastwood goed op te zetten. Hij probeert waarmee hij Unforgiven draai-
lof voor zijn beheerste stijl van niet gelijk alles uit te leggen, de, heeft de regisseur wederom
filmen. Eastwood is een van de maar knoopt langzaam maar een intelligente, en overwacht
weinige cineasten die werkelijk zeker alle losse eindjes aaneen, humane film afgeleverd,
de tijd neemt om een verhaal Gesteund door hetzelfde team
dag. 20.45, zo ook 12.30
Trahit 16 j., dag. 18.45, 22.15, zo
ook 14.15
Vacas dag. 19, 21
Late night movie dag. 23, zo 13
Gay Cinema za 24, zo 16.15
KRITERION 1
Roetersstraat 17U tel. 6231708
House of the spirits 16 j., za. 18, 21,
zo 14.45
My own private Idaho 16 j., dag.
17.45 (beh. za)
Three of hearts 16)., dag. 20, 22.15
(beh. za en di 22.15)
Sneak preview di 22.15
KRITERION 2
Barton Finkvr 14.30, ma 19.45
Star wars: A new hope zo 15
Riff Raff 16 j., dag. 17.30
The young americans 16 j.dag
19.30
Monthy python 16 j., dag. 21.45
RIALTO 1
Ceintuurbaan 338 tel. 6623488
The women from the lake of scented
souls 16 j., dag. 17.45
The wedding banquet 16 j., dag.
19.45, 22
RIALTO2
Querelle 16 j., dag. 17.45
March comes in like a lion 16 j., dag.
19.45,22
Tampopo 16 j., zo 15
THE MOVIES
Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016
Much ado about nothing a.l., dag.
17.15, 19.30, 21.45, za ook 15, zo
Johnny Meijer zo 14.30
THE MOVIES 2
The baby of macon 16 j., dag. 17.30,
19.45, 22, za ook 15, zo ook 14, ma
22
THE MOVIES 3
The piano 12 j., dag. 17.15, 21.45,
za ook 15, zoook 14
The cement garden 16 j., dag.
19.30, vr za ook 00.15
THE MOVIES 4
Orlando a. I., dag. (beh. do) 17.30
Belle van Zuylen a.l., dag. (beh. do)
19.45, za ook 15
Bad Lieutenant 16 j., dag. (beh. do)
22
TUSCHINSKI 1
Reguliersbreestraattel. 6262633
Aladdin, dag. 13.15,16 (Nederlands
gesproken)
Little Buddha a.l., dag. 20.30
TUSCHINSKI 2
Little Buddha a.l., dag. 14
Beethoven's 2e a.l., dag. 18.45,
21.30
TUSCHINSKI 3
Beethoven's 2e a.l., dag. 13.15, 16'
Aladdin (Amerikaanse versie) a.l.,
dag. 18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
Jurassic park a.l., dag, 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 5
Rising sun 12 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 6
The house of the spirits 16 j., dag.
13.15, 16.30, 20.30
TUSCHINSKI CINEAC
Sneakers a.l., doorlopende voorstel
ling dag. 11.45, 14.15, 16.45,
19.15,21.45
DE UITKIJK
Prinsengracht 452 tel. 6237460
Trois couleurs: Blue 16 j., dag. 18,
22
Romance de Valentia 16 j., dag 20
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
Little Buddhanaïeve verheerlijking van het Boeddhisme
Met zijn nieuwste film Little
Buddha is Bernardo Bertolucci
weer teruggekeerd naar de
pracht en praal zoals we die
kennen uit The Last Emperor.
Een film die destijds werd over
laden met Oscars, terwijl zijn
volgende film The Sheltering Sky
geen echt succes was. Zijn
nieuwste, Little Buddhazit er
zo'n beetje tussenin: Voor lief
hebbers van exotische reizen en
cultuurtoerisme is het een dro
omreis naar sprookjesachtige
paleizen in Nepal en Bhutan,
maar als film stelt Little Buddha
hevig teleur, door het gebrek
aan dramatiek en de bijna
evangelische toonzetting.
Bertolucci's kerstboodschap
lijkt op die van een missionaris
die het Christendom preekt. Al
leen is het Christendom inge
ruild voor het Boeddhisme en
de geboorte van Christus voor
die van Prins Siddharta, de late
re Boeddha. Evenenals de
meeste bijbelfilms uit het verle
den met uitzondering van
Martin Scorsese's The Last
Temptation of Christ (destijds in
religieuze krijgen beschouwd
als een godslastering) is Little
Buddha een buitengewoon bra
ve film. Een sprookjesach
film, die op kinderlijke en devo
te wijze het levensverhaal ver
telt van de grondlegger van het
Boeddhisme, dat inmiddels een
jaar of 2500 oud is.
Nou begreep Bertolucci als
ervaren filmmaker ook wel dat
hij niet alleen kon aankomen
met een propagandafilm over
het Boeddhisme en de puurheid
van het kloosterleven in Bhu
tan. Dus bedacht hij het verhaal
van de reïncarnatie van een be
langrijk boeddistische spriritu-
eel leider, de Lama Dorjé, in een
blondgelokt Amerikaans jonge
tje in Seattle. Het duurt dan ook
niet lang of er staan twee boed
distische monniken op de stoep
bij Jesse, zoals de kleine uitver
korene heet. Of-ie voor een
proef maar even mee wil komen
naar een klooster in Bhutan.
Natuurlijk zijn zijn ouders
sceptisch en willen ze daar aan
vankelijk niets van weten, maar
Amerikaans jongetje verdwaald in Boeddhistisch klooster.
de twee monniken weten ze
gaandeweg te overtuigen door
ze in te wijden in de grondbe
ginselen van het Boeddhisme.
Bertolucci doet dat door als pa
rallelvertelling bij stukjes en
beetjes het levensverhaal van
Prins Siddharta te vertellen. De
prins die het paleis van zijn va
der verlaat om het ware leven te
leren kennen en kennis te ma
ken met mensen die lijden en
ongelukkig zijn. Na zeven jaar
leven als asceet ontdekt hij de
Middenweg, het pad dat uitein
delijk leidt tot Verlichting.
Intussen is Jesse al met zijn
vader in Kathmandu geland,
waar een tegenkandidaat van
hem blijkt te wonen. Later komt
er nog een derde kind bij, zo
waar een meisje, en met zijn
drieën gaan ze onder leiding
van Lama Norbu, hun geestelijk
leider, naar een boeddhisten
klooster in Bhutan om daar op
de proef te worden gesteld. Dat
zelfde gebeurt in het paralelle-
verhaal met Siddharta, die als
een echte god alle verleidingen
van het dagelijks leven weet te
doorstaan en na deze laatste
vuurproef de status van Boed
dha bereikt.
In het spoor van de hippies
uit de jaren zestig trekt Ber
tolucci in Little Buddha naar
Nepal en het is aan zijn vaste
cameraman Vittorio Storaro wel
toevertrouwd om daar het
mooiste van het mooiste op
film vast te leggen. Sommige
scenes zijn van een oogverblin
dende schoonheid, maar qua
verhaal hoort Little Buddha
thuis in de Disney-reeks. Veel
uiterlijke schoonheid, veel
mooie, wijze woorden, maar
een film zonder innerlijke dyna
miek. Een film waarin ook Ber
tolucci gekozen heeft voor de
Gouden Middenweg, maar
daarop gebeuren helaas maar
weinig spannende dingen.
In Hollywood zijn ze dol op films als
Beethoven. Gemaakt voor weinig geld en
zonder al te hoge verwachtingen bleek de
komedie een wereldwijd succes. Het zijn
films als Beethoven waar de studio's het
grote geld mee binnen halen, en niet de
met sterren beladen budgetverslinders waar
zoveel reclame voor wordt gemaakt. Op
Beethoven's 2nd, natuurlijk vertaald met De
2e van Beethoven, kon je dus wachten.
Veel is er niet veranderd. Beethoven heeft
zijn plekje in het huis van de familie New
ton bevochten, en zoekt nu een levenspart
ner. Zijn keus valt op een nauwelijks min
der fors Uitgevallen St.Bernard-teefje, en
niet lang daarna verbergen de kindertjes
Newton vier snoezige pups in de kelder.
Wanneer Beethoven's geliefde de inzet
wordt van een onverkwikkelijke scheidings
procedure sluipt er wat drama in de film, en
acteurs Chris Penn en Debi Mazar zorgen
voor enkele geïnspireerde momenten als
het sluwe stel dat de kleine Beethoventjes te
gelde wil maken.
Dit onverwachte kijkplezier wordt echter
subiet de nek omgedraaid zodra naast de den de revue moeten passeren. En
amoureuze verwikkelingen van de viervoe
ters ook de liefdes van de diverse gezinsle-
Beethoven en zijn levenspartner.
de makers een warm pleidooi over de zege
ningen van het gezinsleven in stelling bren-
met als hoogtepunt een vliegen
de Scrooge boven winters Lon
den en beschikken Kermit
De Kikker, Miss Piggy en Gonzo
over zo veel charisma (dat je dat
van poppen kunt zeggen!) dat
The Muppet Christmas Carol
nog een hele amusante film is
geworden.
Het verhaal is bekend: De
vrek Scrooge weigert z'n em-
ployées vrij te geven voor kerst,
wordt vervolgens in de kerst
nacht gekweld door de geesten
van het Kerstverleden, -heden
en -toekomst, en vanzelfspre
kend overwint uiteindelijk de
kerstgedachte.
De Muppets zijn in het ver
haal geïntegreerd als de be
faamde tegenspelers van gierige
Scrooge: Kermit is een jamme
rende boekhouder, Miss Piggy
zijn echtgenote en Gonzo wordt
opgevoerd als verteller Char
les Dickens zelf. Dat klinkt ge
compliceerd voor een jong pu
bliek, maar de film houdt vol
doende vaart en inventiviteit
om jong en oud te boeien.
Het idee van de Disney-studio
om na de dood van Jim
Henson, de schepper van de
Muppets, een nieuwe Muppet-
film te maken, bleek aan de kas
sa flink aan te slaan. The Mup
pet Christmas Carolgebaseerd
op de beroemde kerstvertelling
van Charles Dickens, bleef in
Nederland een jaar op de plank
en wordt nu in het zicht van
kerstmis uitgebracht.
Eigenlijk is deze Muppet-film
een redelijk gewaagd idee. De
sfeer van de verhalen van Dic
kens laat zich op het eerste ge
zicht niet zo eenvoudig combi
neren met de toch licht anar
chistische toon van de Muppe
ts. De film is dan ook enigszins
onevenwichtig, ook al omdat
Michael Caine in de hoofdrol
van de gierige Scrooge zo goed
loopt te acteren dat het gevaar
bestaat dat hij alle aandacht
opeist.
Maar tegelijkertijd zijn de
special effects zo verzorgd