Cultuur Kunst 'Zien we haar of zien we haar niet?' A ewonderirig 99 -LAK-Theater open - met de feestdagen Gepassioneerd kerstconcert Jubilate Meer eigen inkomsten podiumkunst haalbaar ■pNDERDAG 16 DECEMBER 1993 17 Boeken Joop van den Ende Z Jen andere televisie coryfeeën zijn door Gerrit Komrij vereeuwigd in een prachtig simpel lijkende spiegelroman. \l 'Dietrich', rond de kerst in het LAK-Theater. foto pr Vlet de muzikale theaterproduktie. 'Dietrich' vestigt het LAK- theater een nieuwe traditie: rond de kerst een feestelijke voor telling op het programma zetten. Directeur Roland Helmer be- poort niet tot het slag mensen dat de feestdagen maar een saaie boel vindt en daarom wegvlucht in het werk. „Integendeel. Het B'geeS persoonlijke frustratie over wat ik moet doen met de feestdagen en dat daarom het LAK-Theater open is. Ik heb wel ets met feesten." „We hebben wel eens 'Cosi fan tutti' gebracht de eerste twee weken van december. Dat was boven onze stand want het LAK Was daar veel te klein voor. Mensen kwamen toen mooi aange kleed naar het theater. Het was heel feestelijk en er hing een keel leuke sfeer. Ik kan het bijna niet beschrijven. In Utrecht bij het kerstcircus ben ik eigenlijk op het idee gekomen iets te doen pet de feestdagen. Dat was zo leuk. Meestal is er weinig te doen pet de kerst. Ik denk dat we met deze voorstellingen veel men- ien een plezier doen." Vijf mannen en een geheimzinnige vrouw spelen 'Dietrich' in het LAK: 'God maakte de vogels en de vissen, de bloemen en de bomen, de wolken en de zee. En Hij had er een handje van om onweerstaanbare vrouwen te creëren zoals bij voorbeeld Mariene Dietrich'. Die woorden gebruikte Bar- rie Stevens op de Leidse Uitdag in september tijdens een voorproefje van de muziekproduktie 'Dietrich'. Op don derdag 23 december is de première van het stuk over het leven en de liefdes van deze legendarische en al even ge heimzinnige schoonheid in het LAK-Theater. 0p termijn minder conservatoria jj haag «anpdenten en de slechtere kans op werk voor afgestudeerden j Tweede Kamer acht het on- rechtvaardigen niet dat alle op- (tkoombaar dat het aantal leidingen blijven bestaan, pservatoria op termijn door Staatssecretaris Cohen (hoger fies of opheffing wordt ver- onderwijs) wil twee opleidingen inderd. Nederland telt er nu in de Randstad en twee in de Het teruglopend aantal stu- provincie. Wie Dietrich zegt, zegt Sehn- sucht, verlangen naar. Een hun kering zo sterk dat het bijna een obsessie is. De blonde godirp had vele smachtenden in haar ban. Die geheimzinnige en on bereikbare Maria Magdalene Dietrich (Berlijn, 1901-Parijs, 1992) maakte furore in 1930 met 'Der Blaue Engel'. Na het vertrek van haar ontdekker, schepper en regisseur Josef von Sternberg werden haar films minder, maar haar roem bleef. Dietrich groeide uit tot een my the en weet zelfs over haar graf heen nog mensen te bekoren. Zoals Paul van Ewijk, zanger, danser, acteur en schrijver van 'Dietrich'. „Buiten Marilyn Monroe om is er geen vrouw in deze eeuw geweest die zo'n uitstraling heeft. Dietrich had een sensua liteit die je heden ten dage niet meer ziet. En dat zonder maar een spoortje bloot te laten zien. Tegenwoordig staan mensen met hun prammen met alleen een nietje ertussen gewoon in een blad. Dietrich speelde ook met de liefde. Man met vrouw, man met man, vrouw met vrouw. Dat is van alle tijden. Ze weet van het begin af aan een mythe te creëren." In het LAK-theater staat Van Ewijk straks op het toneel met de al genoemde Stevens, Arie Cupé, Bastiaan Verhorst en Eli sabeth Loot-Verlee. Voor de kij kers: Van Ewijk is de langste man op het podium. Pianist Henk Bokkinga zorgt voor de muzikale begeleiding. Stevens schreef de choreografie en maakt zijn debuut als zanger. De spelers kennen elkaar van grote produkties als 'Revue, Re vue', 'Funny GiiT en 'Amerika' bij Jos Brink en Joop van den Ende. De zes staan voor het eerst in- deze samenstelling op toneel. Een gelegenheidsforma tie, maar wel eentje die meer wil dan alleen 'Dietrich' spelen. Gelogen Van Ewijk is er van overtuigd dat het stuk straks in het LAK- theater zonder moeite de men sen weet te verleiden. „Het ver baasde me dat vorig jaar, toen het vrouwtje 'krak' zei, er zo'n hausse aan publiciteit losbrak. Posters, biografieën vlogen de winkel uit. Ze staat op de cover van de filmkalender van dit jaar. Dietrich is zo groot. Ze is van al le tijden. Ik denk dat ze een heel groot publiek aanspreekt. Als een soort sentimental journey." „Voor dit stuk heb ik gebruik gemaakt van biografieën. Er is een hoop onzin geschreven maar Donald Spoto heeft een goed boek afgeleverd. Ook heb ik de biografie van Maria Riva gelezen, haar dochter. Het is geen fris boek maar waar rook is, is vuur. Riva wist heel veel van Dietrich's laatste jaren die Een voorproefje van de muziekproduktie 'Dietrich', tijdens de Leidse Uitdag: „We suggereren dat Mariene lijfelijk aanwezig is. Komt ze straks in glitterjurk en bontjas achter dat scherm vandaan?" ze eenzaam op haar flat in Pa- is een heel bijzondere film ge- rijs doorbracht. En ik heb uiter- worden. Schell vertelt zijn kij- aard haar autobiografie gelezen kers dat hij een documentaire hoewel elk woord daarin is ge- maakt met een persoon die niet logen." meewerkt. Je ziet ook een scène „Maar ik heb me vooral geba- waarin Schell tijdens een verga- seerd op een documentaire die dering zich wanhopig afvraagt Maximilian Schell in 1984 van wat hij met het mens aanmoet." haar maakte. Dietrich vond zichzelf dik en lelijk en wilde Imitaties niet worden gefilmd. Haar my- „Dat geheimzinnige is ook in the, alles wat ze had gedaan 'Dietrich' terug te vinden. Je noemt ze in die film 'quatsch' of moet je voorstellen dat op het 'dreck'. Ik geloof dat het woord toneel een scherm staat met 'quatsch' wel 300 keer voor- daarachter Marlène. Je ziet al- komt in die documentaire. Het leen haar silhouet. Daarvoor spelen vier heren situaties uit haar leven, scènes over mensen die ze heeft ontmoet en zingen uiteraard al haar hits. We sugge reren dat Mariene lijfelijk aan wezig is. Komt ze straks in glit terjurk en bontjas achter dat scherm vandaan? Zien we haar? Zien we haar niet?" „Dat we haar imiteren past helemaal bij Dietrich. Zelf zegt ze ergens: 'Ik ben mijn hele le ven al geïmiteerd'. Dat vier mannen haar spelen, is ook niet verwonderlijk. Dietrich hulde foto hielco kuipers zich in mannenkleren en vrijde net zo gemakkelijk met een man als met een vrouw. De rol van Elisabeth, onze enige dame, blijft een mysterie. Net zo'n mysterie als Dietrich. En nee, dat ga ik ook niet verklappen. Dat moet iedereen zelf maar komen zien." De première is al uitverkocht. Wel zijn er nog kaarten te koop voor de try-out op 22 decem ber, de voorstelling op 24 de cember en die van 26 tot 31 december. Bioscoopbezoek stijgt flink amsterdam gpd De Nederlandse bioscopen zullen 1993 optimistisch kunnen afsluiten. De belang stelling van het publiek voor filmvoorstellingen stijgt flink. Tot medio november was het aantal bezoekers al 22 pro cent hoger dan in de over eenkomstige periode van 1992. En alles wijst erop dat tot het eind van het jaar dit cijfer nog verder toeneemt. Daar zijn grotere publieks films die zojuist in première zijn gegaan of nog moeten gaan, verantwoordelijk voor. Dit blijkt uit cijfers van een aantal bioscoopconcerns die samen een marktaandeel van 75 procent hebben. De resul taten hebben dit jaar een grote schommeling te zien te geven. Over de eerste 8 we ken van dit jaar bedroeg de stijging ten opzichte van '92 nog 51 procent: de periode daarna daalde dit percentage gestaag tot niet meer dan 10 tot en met augustus. Maar sindsdien is de stijging weer toegenomen tot genoemde 22 procent. De toename in de laatste maanden wordt toegeschre ven aan het grote succes van 'Jurrassic Park'. Ook 'The Fu gitive', 'Indecent Proposal', 'Cliffhanger', 'The Piano', 'Hot Shots.II' en 'The House of the Spirits' bleken popu lair bij het publiek. i deze rubriek komen al of J niet bekende i streekgenoten aan het jwoord die, hetzij direct, etzij zijdelings, met kunst en cultuur te maken febben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een 'kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde [echten. Van de snuifdoos van oma tot het jrijsgedraaide muziekstuk ii alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Dick i Boot, bedrijfsleider bij Ultima Design aan de ïoofdstraatpromenade in Noordwijk, zijn iewondering uit voor een jindelaar van Borek Sipek. ylondriaan, daar griezel ik èn. Ik zie liever de krullen van Sipek." Wat mij aantrekt in het werk van Borek ^7Sipek is vooral zijn speelse, fantasierijke vormgeving. Zijn jiitenissige meubels, glazen jet stekels en noppen, bestek 1 architectuur zijn heel jnctioneel, maar stralen door an rijkdom aan barokke urnen een vrolijkheid uit die, ttj zeer aanspreekt. Itima Design brengt )orwerpën van heel veel sroemde top-ontwerpers: aiilipe Starck, Ettore Sottsass, lerangelo Caramia... noem aar op. Vaak ontwerpen met n heel strakke vormgeving, aar kan ik ook zeker pvondering voor hebben. We fcbben bijvoorbeeld een jeepot van Starck. Die is vrij rak, maar zo ingenieus Irmgegeven dat het toch heel pgant is. Vind ik dus heel ooi. Maar werk als dat van ondriaan, daar griezel ik van. pn zie ik liever het barokke, de [uilen van Borek Sipek. Zoals 6zq kandelaar. Ik hou van al jn werk. Maar deze kandelaar absoluut mijn favoriet. Hij pstaat uit twee glazen kelken, p ene, een blank, glazen kelk is |n vaasje en de andere, auwachtige is de voet van de Indelaar. Er zijn twee ïrgulde, metalen krullen aan pvestigd. Die combinatie van aterialen is een onderdeel van beks werk dat me ook heel erg pcineert. jvind het eigenlijk een object, tachtig om naar te kijken, jatuurlijk hoort er een kaars in. Maar dat vaasje vind ik niks. Een lullig bosje tulpen er in zou het ontwerp helemaal teniet doen. Dat is dus absoluut verboden. Er zou ook geen krul meer aan moeten zitten. Zoals het nu is, is het perfect. De kandelaar heet 'Marcel'. Ik vind het eigenlijk niet zo'n. geschikte naam. Een vrouwenaam zou beter bij het sierlijke ontwerp passen. Sipek heeft eens een stoel ontworpen waarbij hij zich liet inspireren door een danseres. Die heeft hij Bambi genoemd. Het is een heel sierlijk ontwerp, met ranke gebogen pootjes en een vlinderachtige leuning. In de kandelaar moet een mooié strakke kaars staan. Geen gedraaide Goudsuof zo. Dat is dan net weer teveel van het goede. Ik zou ook geen interieur willen met alleen maar Sipek - ontwerpen. In een sober ingerichte ruimte komen enkele van zijn objecten gewoon het bestuit. Mensen die in de winkel komen reageren heel verschillend op het werk van Borek Sipek. Je vindt het mooi, of juist verschrikkelijk. Een tussenweg is er niet. Ik ken mensen die er van dromen en anderen die er absoluut nachtmerries van krijgen. Als klanten in de zaak het werk van Sipek afschuwelijk vinden probeer ik ze niet van het tegendeel te overtuigen. Ik vertel weieens iets over de achtergrond van de ontwerper, of ik laat iets heel anders van hem zien. Het frappante is dat heel veel mensen die de kandelaar lelijk vinden het bestek van Sipek wel mooi vinden. En dat is toch ook heel barok. Echt zo'n bestek waar Lodewijk-de-nog-wat mee had kunnen eten. Helaas staat de kandelaar, ondanks dat ik hem zo Het grootste deel van de po diumkunstinstellingen is uitste kend in staat om vijftien pro cent eigen inkomsten te verwer ven. Tot die conclusie komt het onderzoèks-adviesbureau Be renschot na een onderzoek dat volgde op de behandeling in het parlement van minister D'Ancona's Cultuurnota. In die nota kondigde de be windsvrouwe aan dat de gesub sidieerde podiumkunstinstellin gen tenminste vijftien procent van de exploitatie zelf moesten kunnen verdienen, in plaats van volledig te varen op overheids subsidies. De minister wilde daarmee de culturele sector sti muleren meer bezoekers te trekken, de inkomsten te ver groten en tegelijkertijd de af hankelijkheid van subsidies te verkleinen. Zesentwintig gezelschappen protesteerden tegen het voorne men en beweerden dat de norm voor hen niet haalbaar was. Be renschot is het daarmee niet eens. Wel adviseert het bureau de norm geleidelijk in te voeren bij een aantal instellingen en die te verlagen of zelfs geheel achterwege te laten bij een klein aantal gezelschappen. De protesten waren vooral af komstig uit de toneelhoek. Be renschot erkent dat het in deze sector moeilijk is om meer pu bliek en daarmee meer eigen inkomsten te krijgen. Uit het rapport blijkt ook dat de gezel schappen die de norm wèl ha len, dat op andere manieren doen dan met het aantrekken van meer publiek. Bovendien zijn de mogelijkheden voor de gezelschappen om meer pu bliek te trekken beperkt, omdat ze afhankelijk zijn van de thea ters. Een voorbeeld van nauwe sa menwerking tussen gezelschap pen en theaters valt te zien in Arnhem en Eindhoven, waar met steun van WVC en de Ver eniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecteuren het zogenaamde 'Proeftuinproject' is gestart. Dat is erop gericht om doör middel van onderzoek en inzet van marketingtechnieken meer publiek te trekken. Volgens de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschap pen doen de gezelschappen in Nederland het vergeleken bij de ons omringende landen al niet slecht. In Duitsland en Enge land is sprake van een daling van het aantal bezoekers. In Ne derland was de ontwikkeling tot nu toe gunstiger. De VNT-gezel- schappen trokken 13 procent meer publiek in het seizoen 1992-1993, dan in het jaar er voor. De gemiddelde zaalbezet ting voor het hele gesubsidieer de toneel kwam daarmee op 67,5 procent. In Engeland is dat volgens de VNT 57 en in Duits land 67 procent. waren er de bekende kerstliede ren, maar bijna allemaal in een nieuw en verrassend mooi jasje gestoken, zoals de altijd weer bijzondere 'Little drummer boy' waarbij Joris Bol van achter uit de kerk perfect ritmisch zijn monotone tromgeroffel liet ho ren en langzaam met Sander van Marion naar voren trad om vervolgens, het hele lied, als rots in de branding te fungeren. Jubilate zong gepassioneerd en gedisciplineerd. Van Marion laat z'n enorme koor ook voort varend, ritmisch en vaak in een heerlijk snel tempo zingen, en hoe makkelijk dat ook lijkt on der deze dirigent, iedere beetje kenner weet wel beter. De bariton Imrich Lobo viel mij niet mee. 't Was duidelijk dat hij graag Harry Belafonte wilde nadoen, maar door zijn veel te groot vibrato en toch ook door zijn lang niet altijd zuivere intonatie en zijn kleine volume bleef zijn zingen over 't alge meen onder de maat. In de als hoofdwerk na de pauze origineel gekozen kerst- musical 'Love Transcending', door Peter Bontje bewerkt voor mannenkoor, schitterde de alt Jakobijn Wallis. Opvallend in deze musical was ook weer het goed gekozen pittige tempo, de frisse aanpak van dit populair- klassieke werk, ook al zweende het af en toe wél wat naar kitsch. bewonder, niet bij mij thuis op tafel. Hier in de winkel kan ik er ook de hele dag naar kijken. Dat geeft me wel een beetje het gevoel dat-ie van mézelf is. Natuurlijk zou ik hem graag kopen. Ik denk dat er nog wel eens een dag komt dat dat gebeurt. Maar, de kandelaar is behoorlijk aan de prijs. Dat is ook de reden waarom hij no^ niet thuis staat. nenkoor 'Jubilate' o.l.v. Sander v rion. Gehoord: 14/12, Grote Kerk, Noord- Het buitengewoon goed georga niseerde kerstconcert van 'Jubi late' duurde niet lang maar gaf tóch op alle fronten waar voor z'n geld. Nóg iets wat opviel: deze keer was met Addie Potters gezorgd voor een declamatie die echt goed was. In elk vers vond zij de juiste toon, helder, gevoelig maar zonder overdre ven pathos. Om te onthouden voor volgend jaar. Vóór de korte onderbreking

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17