uit: 'Éminence grise is een mooie term voor ouwe lui' 'Ik schrijf mijn teksten zoals ik denk en praat' Rtv show Het kleurrijke leven van een striptekenaar MAANDAG 13 DECEMBER 1993 Madonna. foto anpi Phil Collins in Humo: ,,Ik heb altijd mijn vuile was! buiten gehangen. Toen Face va-j lue zoveel succes had, was ik| echt verbaasd, want die plaat was niets meer dan een thera- j peutische afweerreactie, een|2 creatieve manier om mijn echt scheiding te verwerken. Mijn 2. ex-vrouw was toen ook razend, j omdat ik al onze moeilijkheden zomaar voor het publiek te grabbel gooide. Maar dat was| tegelijk de kracht van die plaat." Hans Böhm in VARA TV-Maga- „Ik doe geen dingen die niet bij I mij passen. Dan zou ik niet ge- 2 lukkig zijn. Gert en Hermiem doen dat wel. Die zijn hun hele1 leven christelijk geweest en zet ten vervolgens hun dochters in 2 een naaktblad. Ik heb begrepen dat Hermien ook heeft overwo gen om voor 100.000 gulden d'r rok op te'lichten, maar dat zei nog meer geld wou omdat ze bang was haar vrienden te ver liezen. Met andere woorden: als ik genoeg betaald krijg, dan zijn 2 die vrienden niet zoveel meer 2 waard. Ia, als je zulke totale te- - genstrijdigheid in je leven toe- r laat, doe je jezelf geweld aan. Daar zou ik slapeloze nachten van krijgen en dat wil ik niet. l\ Gerrit Komrij in Humo: N ,,Als ik een heleboel van die ho- moseksuele stellen bezig zie, tl werkt dat op mijn lachspieren, c Ik hou niet van verwijving, ik d hou van mannen die mannen zijn. De meeste nichten werken j w ontzettend anti-erotiserend op me. Wat niet wil zeggen dat ik r( naar de vijand ga overlopen J ti hoor, nóóit!" !g Acteur Bruce Weitz (Mick Bel- D ker) in Humo: „Toen ik aan Hill Street Blues v begon, was ik al 36. Oud genoeg d om te begrijpen dat succes j5 vluchtig is. Eigenlijk hoef ik nu ,R nooit meer te werken, want ik g heb mijn centen heel slim geïn vesteerd. Veel van mijn vrien- t den waren niet zo verstandig en j R zitten nu in ernstige financiële problemen. Ik doe het minder [j en minder, acteren. Omdat ik j p met tal van andere dingen bezig J E ben: ik hou van vissen, ik ga ook j vaak duiken en ik trek tijd uit voor mijn familie. De meeste j acteurs zijn dag in, dag uit bezig met acteren. Ik heb mijn hob- by's. Ik heb vijf vissersboten en j twee duikboten op Hawaï.j Jan Mulder over Son ja Barend in Elsevier: „Sonja transformeert fragmen tarisch. Voor de gewone kijkers is het nauwelijks waar te ne men, maar een televisiebe roemdheden-expert ziet de klei ne verbouwing onmiddellijk. Als je het eenmaal weet, gaat het als volgt in z'n werk. Op de re- dactievergadering wordt de hoofdgast van de komende uit- zending bepaald. Laten we zeg gen dat het een geblesseerde hordenloopster is, die ook aan I de weg timmert voor de bestrij- j ding van rassendiscriminatie. Die politiek bezig is en in de I volgende legislatieve periode een plaats in de PvdA-fractie krijgt èn die, naar verluidt, via j een geruchtmakende affaire i 1 met de chef d'équipe van het j Olympische Comité een plaats- je in de ploeg voor Atlanta ca- j deau heeft gekregen. Leuk j mens. Sonja wordt dan ook leuk I 1 mens. Zij heeft zin in deze hor- denloopster. Zij voelt zichzelf al j over de hindernissen heen wip pen. Zij wordt in een seconde i jaren jonger en voelt een paar- I destaart opkomen." 1 Mr. Aart Geurtsen, voorzitter i van het Commissariaat voor de Media in Spreekbuis: „Ik geniet bekendheid als de Pittbull van Hilver- I sum. De Gestapo? O, die was niet tot mij doorgedron- j gen." Anny Schilder Nederlandstalig op z'n Volendams 1 i en wondere kleine I wereld toch, Volen- dam. Het rustieke dorp aan het IJsselmeer is in al le toonaarden bezongen, maar de lofzang zal vermoedelijk nooit verstommen. Aan zangers trouwens geen gebrek, daar aan de Dijk, maar ook dat verhaal is al talloze malen verteld. De fa milienamen hebben alleen voor buitenstaanders enige zeggings kracht. Ons kent ons ter plaatse alleen vanwege de bijnamèn, want er is geen beginnen aan om al die Zwarthoeden, Kwak mannen, Jonken, Bonden, Veer mannen en Schilders uit elkaar te houden. Al telt de Volendam- se gemeenschap een kleine 15.000 ingezetenen, ze lijken el kaar allemaal te kennen. Neem Annie Schilder, die sinds kort naar buiten treedt als Anny Schilder. Aanschouw haar op eigen grondgebied. Niks kapsones, daar houden ze op Volendam niet van. De ene voorbijganger heeft ze nog niet gegroet, of de hand gaat alweer omhoog om naaf een andere passant te wuiven. Heeft abso luut niets te maken met het be drijven van PR-activiteiten. En nog minder met de promotie van haar nieuwe CD. Zou ver spilde moeite zijn; nergens loe ren ze zo kritisch naar elkaar als in Volendam. Elkaar groeten kost niets. Maar er moet wel iets bijzonders worden gepresteerd, wil een Volendammer voor het kunstzinnige werk van een of andere dorpsgenoot in de bui del tasten. Annie Schilder heeft haar voornaam enigszins aangepast. Het is nu dus Anny Schilder, Toch wel opmerkelijk, nu ze net een Nederlandstalige CD heeft uitgebracht. Wat is Hollandser dan Annie? Met ie in plaats van met y? Al die tijd zong ze als An nie in het Engels. En nu als An ny gaat ze ineens over op haar moedertaal. Navraag leert dat ze dat zelf nooit had gedacht. „Maar ja, zo weinig dingen in het leven zijn te voorzien." Uitermate verrassend is haar repertoirekeuze. Liedjes die ooit werden gezongen door Marian ne Faithfull, Ellen Foley en Na- na Mouskouri heeft ze voor een belangrijk deel voorzien van Nederlandse teksten. Deed ze altijd al, teksten schrijven. Niet zelden samen met Ernst Renout, bandlid van Next One, de Volendamse groep waarmee ze sinds een aantal ja ren optreedt. „We deden het als hobby, teksten maken. Nooit gedacht dat ik ooit een hele Ne derlandstalige CD zóu maken. Het idee ontstond vorig jaar. Toen trad ik op bij de Hollandse Hitdag. Ik was daar nooit ge weest. Wat had ik er ook te zoe ken? Maar ze hadden me ge vraagd. Of ik een medley wilde zingen met liedjes van de Zan geres zonder Naam. Het was een eerbetoon aan haar. Ik heb gezegd: ja, dat wil ik wel doen. En het was Chiel van Praag die zei: dat moet jij meer doen. Ik heb daarover nagedacht en toen kwam ik tot de slotsom: waaromniet?" Overstag Anny Schilder maakte demo's. En ze had nog teksten kant en klaar liggen, dat was wel zo makkelijk. „De platenmaat schappij was meteen enthou siast. Dat was natuurlijk mooi, dat die overstag was. Niet dat ik uit was op een Nederlandstalige CD. Maar toch. Ik zeg niet dat ik ermee doorga, maar je weet nooit. Je kan je zo veel voorne men in het leven, maar het gaat zo vaak anders dan je denkt. Ik denk niet zo lang vooruit. Waar het repertoire vandaan is geko men? Tja. Je werkt samen met mensen die je al heel lang kent en als die eenmaal weten dat je met zoiets bezig bent, dan gaat het eigenlijk vanzelf." Producer Will Hoebee droeg het nodige materiaal aan. Bij voorbeeld Kameraad, een liedje van Lenny Kuhr en Herman Pieter de Boer. En zo kwamen ook anderen met voor haar bruikbaar repertoire op de proppen. Anny's vriendinnen met name. „Zodra ik weet van een nieuwe CD, schakel ik ze in. We kennen elkaar al zo lang. Dan zeg ik: dat en dat staat op stapel. Vervolgens gaan ze zoe ken naar passende melodieen. Nu moet ik zeggen: ze zijn bijna wat je noemt freaks. Zij lopen muziekbeurzen af om te speu ren naar zeldzame dingen. Zou ik nooit kunnen. Ik heb daar ook geen zin in. Het is niet dat ik er geen tijd voor heb, ik wil er gewoon geen tijd voor vrij ma ken. Maar zij komen dan aan met nummers waarvan ze den ken: dat is wel iets voor haar. Ze kennen m'n genre natuurlijk door en door, ze hebben alles wat ik ooit heb op plaat heb uit gebracht. En dan organiseren we een middag, gaan we schif ten. Behalve werken is dat ook nog eens gezellig." Vreemde gewaarwording Het was voor haar, Anny Schil der bekent het in alle oprecht heid, een vreemde gewaarwor ding dat haar bij wijze van hob by geschreven teksten ineens voor professionele doeleinden gebruikt werden. „Er kwam zo veel meer druk op te staan. Bo vendien was het eng om mezelf in het Nederlands te horen zin gen. Toen ik het eerste bandje terughoorde, kromp ik zowat in elkaar. Ik dacht: Wat is dit? Maar gaandeweg begon ik het leuk te vinden, ook omdat de reacties zo enthousiast waren. Ik heb die teksten uit mezelf geschreven, zoals ik vond dat ik dingen moest verwoorden. Weet je dat je dan opeens ont dekt dat je Volendamse bent? Echt waar, hoor. Wij hebben een zinsbouw, die is in het Alge meen Beschaafd Nederlands niet aanvaard. Voor mij klinken sommige teksten zoals ik ze heb geschreven natuurlijk, maar zo vanzelfsprekend blijkt dat niet te zijn. Wij hebben bijvoor beeld, en dat hoor je ook op de CD terug, een manier van for muleren die ongeveer zo gaat: Ik voel wanneer ik nodig heb jouw steun. Zo ben ik, zo zijn wij, gewend ons uit te drukken. Als je het volgens de regels van het Nederlands wil doen, is dat krom. Hele discussies hebben we erover gehad in de opname studio." Maar ze hield voet bij stuk. Wat dat betreft is Anny Schilder een rasechte Volendamse: ei genzinnig tpt en met. „Mijn ar gument was steeds: maar zo Anny Schilder: „Nooit gedacht dat ik nog eens een Nederlandstalige CD zou maken." foto dijkstra heb ik het opgeschreven, zo denk ik en zo praat ik. Boven dien: als je het gaat omgooien, blijft er van de tekst weinig over. Afgezien daarvan: als ik het an ders zou hebben moeten zin gen, had ik mezelf geweld aan gedaan en had het er niet zo overtuigd uitgekomen." GESPROKEN'6 Madonna in VARA1(; éTV-Magazine: „Nee, maagd was ik zeker niet toen ik.- debuteerde in de komedie Despera\ tely seeking Susan. Susan leeft in de film net zoals ik vroegerj deed. Ik heb er nooit een ge-bg heim van gemaakt dat ik op rij-i ke mannen val. Vroeger ging ik gewoon met zo'n man meeLg naar zijn paleisje en als ik er ge-L g noeg van had, vroeg ik altijd een paar duizend dollar te leen, diej ik natuurlijk nooit teruggaf." 'Niemand de deur uit' terug bij RTL 4 Zijn dochter Debbie is het huis uit, maar dat wil nog niet zeg gen dat het leven van stripteke naar Wouter er wat overzichte lijker op wordt. Echtgenote Els zit het vrolijke warhoofcj nog voortdurend achter de vodden en datzelfde geldt voor zijn uit gever Wiebe. De nog thuis wo nende dochter Suzan maakt het er ook allemaal niet makkelijker op. RTL 4 brengt de comedy-serie Niemand de deur uit vanaf van avond weer terug op het scherm. Hetty Heyting en Jack Gadellaa schreven acht nieuwe aflevering. Aldus is definitief af stand genomen van de originele scripts van de Britse serie Keep it in the Family, waarop Nie mand de deur uit is gebaseerd. Ging net in de vorige reeks al lemaal nog om een tekenende losbol, een stabiele moeder, twee opgroeiende dochters en een bemoeizuchtige uitgever, de serie krijgt nu een iets ander karakter. Dal de ene dochter in middels het ouderlijk huis heeft verlaten, is daar niet vreemd Meteen al in de eerste afleve ring blijkt uitgever Wiebe door omstandigheden gedwongen een kamer te gaan huren bij Wouter. De rol van Wiebe wordt daardoor belangrijker en dat is een goede zet geweest, gezien het komische talent van acteur Rik Hoogendoorn. Zijn verering voor echtgenote Els (Henriëtte Tol) zorgt, nu hij met haar on der één dak woont, natuurlijk voor de nodige verwikkelingen. Maar ook voor moeder Els gaan er dingen veranderen, want zij krijgt een baantje bij een rela tiebemiddelingsbureau. En dat zorgt aan het thuisfront vanzelf sprekend voor een herverdeling van de huishoudelijke taken. Omdat acteur Cees Heyne, die de rol van Wouter speelde, te kennen had gegeven met de se rie te willen stoppen moest er naar een andere striptekenaar worden gezocht. Dat is uitein delijk Louis Kockelmann gewor den, die net klaar was met zijn werk voor Medisch Centrum West. Dat hij erg veel lijkt op zijn voorganger is louter toeval, begrijpen we... (RTL 4, vanavond om 20.30 De cast van 'Niemand de deur uit': van links naar rechts Louis Kockel mann, Henriëtte Tol, Natasja Goedemans en Rik Hoogendoorn. foto henny miltenburg Jaap van Meeleren stopt met presentatie RTL 4 Nieuws Bijna zijn hele arbeid zame leven heeft Jaap van Meekren geroepen dat hij zijn omroep- carrière zou afsluiten als nieuwslezer. Het komt er niet van; zelfs heren met een onbe rispelijke reputatie maken hun woorden soms niet waar. Wat Van Meekren wel doet, is stop pen met de presentatie van het weekendnieuws. Maar denk nu niet dat de man met het sonore geluid voortaan zal zwijgen. In januari zal Van Meekren te zien zijn in Vragenvuur over de ver kiezingen; eerste uitzending op 16 januari met Lubbers) en in het programma Het leven gaat door, waarin de gezondheids zorg centraal staat. „Nieuws lezen vind ik echt iets voor oudere mensen. Die hoeven zich niet meer zo te be wijzen. Dat zie je ook in het bui tenland, waar het nieuws vaak wordt gepresenteerd door wat rijpere figuren. Die komen door hun leeftijd ook waj geloofwaar- digerover." Een mensenleven lang, om precies te zijn 47 jaar, beweegt de 70-jarige Jaap van Meekren zich al in de wereld van de om- roepjoumalistiek. Hij werkte in het voormalige Nederlands-In- dië bij Radio Batavia. En in Ne derland bij KRO, Radionieuws dienst ANP, Wereldomroep, NRU en NOS, AVRO en Veroni- Een ijdele man, Van Meekren, da's waar. Maar confronteer hem niet met zijn image van éminence grise onder de inter viewers en presentatoren, dan voelt hij zich geroepen zichzelf te relativeren. „Éminence grise? Ach, dat is gewoon een mooie term voor ouwe lui." In 1989 maakte Van Meekren de verrassende overstap van Vero nica naar RTL 4. En dat was niet zómaar een transfer. Eind vori ge maand, toen Van Meekren werd bevorderd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau, legde Ruud Hendriks als plaatsver vangend Algemeen Directeur van RTL 4 en 5 de volgende ver klaring af: „Het belang van jouw 'ja' mag niet onderschat wor den. Het waren dagen waarin het voortbestaan van RTL 4 aan een zijden draadje hing en je nam een groot risico door je na een glansrijke carrière in een onzeker avontuur te storten." Van Meekren was in 1989 de eerste presentator die de over stap maakte van de publieke omroep naar RTL 4, dat overi gens nog RTL Véronique heette. Achteraf zegt Van Meekren: „Ik had nooit gedacht dat ik dat nog zou meemaken. Maar in mijn vakgebied maakt het geen barst verschil of je nou voor RTL 4 of voor de publieke om roepen werkt. Met uitzondering misschien van de EO. Ik heb het overigens altijd wel erg prettig gevonden bij die 'jongeren- clubs'. Daardoor kon ik mijn er varing overdragen op jongeren. Die leren overigens verdomd snel. Veel sneller dan ik had ge dacht. Sommigen wisten in het begin nauwelijks hoe ze een te levisie moesten aan- en uitzet ten." Hendriks en Van Meekren („ik vind Ruud een zeer uitzon derlijk mens") kennen elkaar al vele jaren. Aanvankelijk deed Hendriks alleen radiowerk. Maar hij wilde ook TV-ervaring opdoen. Van Meekren zorgde ervoor, dat Hendriks de kans kreeg bij AVRO's Tele vizier. Op zeker moment vertrok Hendriks naar Veronica en weer later naar RTL. Hij nam Van Mee kren in zijn kielzog mee naar RTL 4. „Natuurlijk heb ik daar heel lang over nagedacht. Want ik wilde niet het risico lopen dat ik als lokaas zou dienen voor collega's." Knap Voor de volledigheid schetst Van Meekren nog even hoe de zaken er in 1989 bij RTL Véroni que voor stonden ten opzichte van concurrènt TV 10, het met veel poen gelanceerde en later mislukte TV-project van Joop van den Ende. „TV 10 had echte sterren. RTL had één aftandse ster en dat was ik." Hoe betrokken Van Meekren zich als weekendpresentator van RTL 4 ook voelt bij het Jour naal van het officieel Luxem burgse station, hij meent er te gelijkertijd voldoende afstand van te kunnen nemen om een vergelijkend warenonderzoek te doen waarin ook het NOS-Jour- naal wordt betrokken. Van Mee- krens conclusie: het NOS Jour naal en RTL 4 Nieuws ontlopen elkaar in kwalitatief opzicht niet of nauwelijks. „Dat vind ik knap van ons. De redactie van RTL 4 Nieuws is aanzienlijk kleiner is dan de redactie van het NOS Journaal. Het enige verschil is dat wij verreweg de beste nieuwslezer van Nederland hebben. En dat is Loretta Schrij ver. Ik heb Loretta zelf laten weghalen bij de Wereldomroep. We hebben erg op haar moeten inpraten, voordat ze de overstap maakte." Voor een man die in het om- roepmilieu een beetje te boek staat als een schoolmeester, is Van Meekren opvallend mild over de kwaliteit van de Neder landse televisie. „Ik denk dat het niveau helemaal niet zo slecht is. We halen overal prij zen weg op festivals. Maar goed: wat Is goed. Wat is het criteri um? Ik, het publiek, de TV-criti- ci of de bazen? Neem Paul de Leeuw. Vind ik verschrikkelijk. Die man doet de goede smaak teveel geweld aan. Maar hij scoort bij het publiek en daar werkje voor." Slechter De actualiteitenprogramma's kunnen Van Meekren nog maar nauwelijks boeien. „Ze zijn alle maal slechter geworden. Ze hebben geen nieuwe vormen bedacht, hoewel ik ook niet zou weten hoe dat zou moeten. De enige die niveau heeft weten te behouden is Brandpunt De KRO is überhaupt het meest herkenbaar. Op Nederland 2 zitten ze allemaal in de grota pot. AVRO Televizier heeft er onder geleden, dat er vijf eindredacteuren zijn ver trokken." Echt gecharmeerd van de aanpak van NOVA is Van Meekren ook niet. „Het is voor mij niet de som der delen gewor- den. Ik vond NOS Laat en Achter het Nieuws apart beter. Als er niets aan de hand is, zoeken ze het ook bij NOVA in het liefdesleven van de bij. Wat ik ook een nadeel vind, is dat NOVA zoveel ver schillende presenta toren heeft. Daar door heeft het pro gramma geen eigen gezicht gekregen. En dat vindt het publiek wel be langrijk." Bijna al zijn col lega's van 'toen' hebben de top bereikt van de maatschappelij ke ladder. De een is omroep- directeur ge worden. De an der is in het men. En weer een ander bracht het tot omroepadvi- seur. Maar Van Mee kren bleef altijd de het journa listieke handwerk. Nooit naar iets 'hogers' ge streefd? „Die vraag ver wondert mij. Ik heb nooit een bestuurlijke functie geam bieerd. Dat is zo'n baan waarbij altijd mensen klaar staan om aan de poten van je stoel te za- Jaap van Meekren: „In mijn vakgebied maakt het geen barst verschil of je voor blieke omroepen werkt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 12