Ik herken mezelf wel in Maria' 'Een liederlijke bende maffiosi' Rijksmuseum presenteert duurste tentoonstelling ooit JIL Cultuur& Kunst 18ATERDAG 11 DECEMBER 1993 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356472 -Heroes del Silencio naar Amsterdam Amsterdam Door ziekte moesten Heroes del Silencio hun con cert op 8 november in Roxy afgelasten. Ter vervanging komen ze nu op 24 januari in Paradiso. De oude kaartjes kunnen op die avond aan de kassa worden omgeruild. Wie nog geen kaartje heeft kan vanaf maandag 3 januari terecht op de bekende voor verkoopadressen. Kunstmaffia plundert Russische musea moskou Russische musea worden geplunderd door criminelen die antiek en kunst in het westen verkopen. Dat heeft de Russi sche krant Troed gemeld. In de eerste helft van 1993 viel de waarde van de gestolen kunst 20 keer hoger uit in vergelijking met vorig jaar, aldus de krant. Vladimir Mefti, hoofd van de re cherche-afdeling voor kunstdiefstallen bij de Moskouse politie, zei dat de overheid snel moet ingrijpen. De politie lost nog geen 40 procent van de gevallen op, zei Mefti. Veel musea hebben geen catalogus van hun collectie, waardoor de opsporing van gestolen en geëxporteerde kunst vrijwel onmogelijk wordt. Leidse directie-secretaresse debuteert in West Side Story Letterkundig Museum ziet af van verhuizing naar stadhuis |et Nederlands Letterkundig fluseum in Den Haag ziet af .an verhuizing naar het 'oude' tadhuis van de Hofstad aan de iroenmarkt. De gemeente Den laag had het complex aan het nuseum aangeboden. Volgens nuseumdirecteur Anton Korte- /eg heeft het onvoldoende kan- Dor- en studieruimte. Het Letterkundig Museum wil uit het huidige onderkomen bij het centraal station in Den Haag omdat het de huurprijs van 1,6 miljoen gulden per jaar te hoog vindt. Korteweg wil wel graag in Den Haag blijven, om dat zowel de collectie als het museum als instituut in Den Haag zijn opgezet. Er zijn echter al aanbiedingen uit Leiden, Rot terdam en Amsterdam om het Letterkundig Museum in die steden te vestigen. Anke de Vries schrijft zesde Kinderboekenweekgeschenk AMSTERDAM» ANP De auteur Anke de Vries schrijft het zesde kinderboekenweek geschenk. Het thema van de Kinderboekenweek 1994, die duurt van 5 tot en met 15 oktober, is 'De nacht'. Anke de Vries maakte in 1972 naam met haar eerste boek 'De vleugels van Wouter Pannekoek'. Ze kreeg een Zilveren Griffel voor haar tweede boek, 'Het geheim van Mories Be- sjoer'. Haar laatste boek 'Blauwe plekken' heeft kindermishan deling als onderwerp en won in 1993 met overweldigende meerderheid de Prijs van de Nederlandse Kinderjury in de leef tijdscategorie 10 tot en met 16 jaar. Het kinderboekenweekgeschenk wordt gedrukt in een opla ge van 230.000 exemplaren en cadeau gegeven aan iedereen die tussen 5 en 15 oktober voor 19,50 gulden aan kinderboeken koopt. Het geschenk werd eerder geschreven door Paul Biegel, Annie M.G. Schmidt, Thea Beekman, Jacques Vriens en Joke van Leeuwen. Ronald Veeren noemt haar, niet zonder trots, 'de ont dekking van het jaar'. De producent, die voor het Leids musicalgezelschap 'Pluimage' de regie van West Side Story op zich nam, is laaiend enthousiast over 'zijn' nieuwste aan winst: Annemieke van der Ploeg. Zij vertolkt Maria, de vrouwelijke hoofdrol in de ze inmiddels klassieke, ei genzinnige versie van Ro meo en Julia. West Side Story is op 16, 17 en 18 de cember te zien in de Leidse Schouwburg. LEIDEN PETER TE LINTEL HEKKERT De 25-jarige directie-secretares se bij de GG GD maakt haar debuut als actrice. Hoewel ze kan bogen op jarenlange zang ervaring in koren en bandjes stond ze niet eerder op de plan ken van het theater. Net als een groot deel van de cast overi gens. Niet minder dan achten dertig spelers en speelsters zijn al maandenlang bezig met de produktie. Voor Annemieke van der Ploeg gaat een heel nieuwe we reld open, sinds ze met de mu sical bezig is. Hoewel haar hui dige baan haar prima bevalt, wil ze zich helemaal gaan toeleggen op het theatervak. Ze heeft het er nu al razend druk mee. „Mo menteel volg ik, naast mijn werk, een vooropleiding zang aan het conservatorium. Dat is twee middagen per week. Daar komen dan nog eens vier 'Pluimage-repetities' en een hoop huiswerk bij. Het is moei lijk combineren, maar mijn baas vindt het goed als ik wat schuif met mijn werktijden. Zo lukt het me net." Reserves Uiteindelijk wil Annemieke van der Ploeg een volledige conser vatoriumstudie van zes jaar doen. Daarnaast wil ze zich be zighouden met toneel en dans. 12 AMSTERDAM» ANP Dver de tentoonstelling 'Dage raad der Gouden Eeuw' kan di- 5. recteur Henk van Os van het Rijksmuseum slechts in super latieven spreken. „Het is de grootste en duurste tentoonstel ling die ooit in dit huis is gehou den", zegt hij. De expositie, die de Noordnederlandse kunst van 1580-1620 belicht, bevat zo'n B50 kunstwerken. De expositie is duurt.tot en met 6 maart. Het is de laatste grote en dure presen- tatie in het Rijksmuseum. In de >e- komende jaren zal de nadruk liggen op het laten zien van hët ^etfeigen bezit, aldus Van Os. Met de expositie wil het mu- n seum veertig wezenlijke jaren - op de kaart van de kunstge- Bchiedenis plaatsen. Het gaat Dm de periode die vooraf ging aan de Gouden Eeuw, de bloei periode in de Nederlanden. Omstreeks 1580 gebeurde er op artistiek gebied vrijwel niets in de Noordelijke Nederlanden. Toch werd in de veertig jaar daarna de kiem gelegd voor de latere bloei. Over die „opmaat" voor de Gouden Eeuw gaat de expositie. Opvallend is de enorme varië teit aan getoonde voorwerpen. Er zijn schilderijen, prenten, beelden, meubelen, voorwer pen van glas, brons, goud en zil ver, tapijten, zijden (zak)doe ken, geborduurde voorstellin gen en wat niet al. Een groot deel van de kunststukken is af komstig uit de collectie van het Rijksmuseum. Wreed Wim Crouwel, tot voor kort di recteur van het Museum Boy mans-van Beuningen in Rotter dam, is verantwoordelijk voo de vormgeving van de tentoon stelling. Hij heeft er voor geko z^n de verschillende voorwer pen niet per kunststroming op te stellen, maar ze door elkaar Baume Mercier GÈNEVE MAlTRES HORLOGERS DEPUIS 1830 Ellen Smeede (Anita) en Annemieke van der Ploeg, in de rol van Maria (v.l.n.r.), tijdens de repetitie van West Side Story. foto henk bouwman Dat heeft wel tot gevolg dat ze haar baan moet opgeven, hoe wel studenten na hun 27e geen studiefinanciering meer krijgen. „Ik ben nu al reserves aan het opbouwen om dat straks alle maal te bekostigen", aldus Van der Ploeg. „Mijn oma zei altijd: Miek doe het niet, anders ga je naar de verdommenis! Maar dit is wat ik wil. Nu kan ik het nog doen, over een paar jaar mis schien niet meer." Min of meer toevallig kwam de GG GD-medewerkster in aanraking met 'Pluimage'. Een vriend speelde mee in Foxtrot, de voorstelling van vorig jaar. „Toen ik dat zag, leek het me zo geweldig om mee te doen. Aan vankelijk dacht ik dat het alle maal vaste leden waren en dat ik er moeilijk tussen zou ko men. Prompt zag ik in de krant een advertentie voor audities van de nieuwe produktie (West Side Story red.)." Nadat ze zich aangemeld had, mocht Van der Ploeg meedin gen naar de hoofdrol. Tot haar grote verassing zat ze bij de overblijvers en moest ze een tweede auditie doen. Daarin stond dansen centraal, terwijl in de eerste auditie het accent vooral op toneelspel en zang lag. „Ze vroegen een aantal om nog eens opnieuw te zingen", gaat ze verder, „volgens mij hadden ze toen al wat kandida ten in hun hoofd. Daardoor kreeg ik de hoop, dat ze mij misschien in gedachten had den. Dat bleek later ook het ge val." Maria Tijdens de repetities in de kan tine van de Scholengemeen schap Rembrandt bewijst Anne mieke van der Ploeg over een dijk van een stem te beschik ken. Ze voelt zich ook helemaal 'Maria': „Ja, dat is een heel in getogen, jonge vrouw, met een sterke eigen wil. Daar herken ik mezelf wel in." De meeste jonge spelers heb ben veel opgestoken van de meer ervaren acteurs. Met na me Patrick de Ridder, die in de 'story' de rol van Bernardo speelt, was voor Van der Ploeg van grote betekenis. „Van hem heb ik veel geleerd. En van Ellen Smeede, als' Anita, krijg ik heel goed tegenspel. We zwepen el kaar echt op. Trouwens, de hele groep redt het prima, we heb ben heel veel lol en zijn onder tussen behoorlijk aan elkaar ge hecht geraakt." 'Pluimage' speelde de musical al twee keer in besloten kring, tijdens try-outs in de schouw burg. „Gelukkig dat we dat ge daan hebben", meent Van der Ploeg, „zo konden we alvast wennen aan het spelen aan dat gebouw. We hadden daarvoor alleen geoefend in kleinere ruimtes en nu zat alles erop en eraan, decor, kleding, make-up, noem maar op. Het is een ge weldige ervaring om in zo'n theater te staan." Dialoog brengt stijlvolle Oedipus' RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'Koning Oedipus' van Sophocles door de Wassenaarse toneelcombinatie Dialoog Regie/bewerking: Wim J. Smit. Spel Arie Hilgeman. Dea Kuiper. Jaap van den Oe ver, Henk van den Bosch. Peter Knijnen- burg. Angela van Tol, Helma van der Zwet. Yda Hilgeman. Hanny van Klinge ren en Ria Zoutendijk Gezien: 10/12, Warenar, Wassenaar Aldaar nog te zien vanavond Vanaf de oprichting in 1976 streeft de Wassenaarse toneel combinatie Dialoog ernaar 'om op een zo hoog mogelijk niveau het betere toneelrepertoire te spelen'. Deze artistieke beleids lijn staat te lezen in het voor woord van het programma boekje. Dialoog koestert dus ambities, en zelfs dan is 'Koning Oedipus' van Sophocles een ge waagde repertoirekeuze. Vooral door het stijlvol ver eenvoudigde taalgebruik heb ben de Dialoog-acteurs zich hieraan gelukkig niet vertild. Deze 'Koning Oedipus' wordt gekenmerkt door een sobere maar efficiënte enscenering. Het aloude verhaal is genoeg zaam bekend. Onwetend ver moordde Oedipus zijn vader en huwde vervolgens zijn eigen moeder. De tragedie toont in een aantal scènes, hoe Oedipus langzaam maar zeker gaat be seffen, wat hij heeft gedaan. Door het taalgebruik te ver eenvoudigen zijn twee dingen bereikt. De spelers hoeven zich zelf hier bij de tekstbehandeling geen geweld aan te doen. Bo vendien komt' dit taalgebruik het speltempo van de voorstel ling ten goede. Voor zover deze klassieke tra gedie dat toelaat, is voor een bijna nuchtere, ingetogen speelstijl gekozen. Ook dat be tekent winst, want nep-klassie- ke verhevenheid werkt slechts averechts. Zonder opsmuk spelen Arie Hilgeman als Oedipus, Dea Kui per als Iokaste en Jaap van den Oever als Kreon mooie hoofd rollen. Het koor van vrouwen, hier bestaande uit inwoners van Thebe, is op acceptabele wijze bij de handeling betrokken. te presenteren. Dat betekent dat er zalen zijn met vitrines vol zil ver of goud, aangevuld met een buste of meubelstuk, terwijl de wanden worden gesierd met schilderijen. Crouwel heeft besloten het daglicht buiten te sluiten en ge heel met kunstlicht te werken. Sommige ruimtes zijn bijna he lemaal donker: alleen de vitri nes zijn verlicht. In andere za len is de verlichting sterker of zelfs fel. Door die afwisseling is het minder vermoeiend om de verschillende kunstwerken te bekijken. Er is ook gewerkt met gekleurde wanden. Het blauw of grijs daarvan versterkt de kunstwerken. Crouwels aanpak is een genot voor het oog. De tentoonstelling begint mét tamelijk dramatische schilderij en van Cornelis van Haarlem en Abraham Bloemaert. Bijzonder wreed is bijvoorbeeld Van Haar lems 'Kindermoord te Bethle hem'; het bloed spuit van het doek af. Van tijdgenoot Hendrick Goltzius zijn verschil lende tekeningen te zien, zoals de tekening van zijn eigen hand. Gesmokkeld De landschapskunst is kort na 1610 met tekeningen en prentjes en daarna met schilde rijen tot ontwikkeling gekomen. Bekend is Hendrick Avercamps 'Winterlandschap' uit de collec- GLAS EN SPIEGELS Glazen meubelen Vitrines Tafels volgens model Volmolenqracht 4 2312 PH Leiden (NL) Alles uit eigen atelier Telefoon: 071 - 21 80 55 Motlefstralen Rieks Swarte regisseert 'De Bedelaarsopera Dit portret van Hugo de Groot op 16-jarige leeftijd is gemaakt door Jan Anthonisz van Ravesteyn en te zien in het Amsterdamse Rijksmuseum. foto anp tie van het Rijksmuseum. Ook In tegenstelling tot de pren- verklapte „een beetje te hebben de stillevenkunst raakte in die ten is van de meubelen weinig gesmokkeld" met de tijd. Eén jaren in de mode. Op de ten- bewaard gebleven. R. Baarsen, van de gepresenteerde kasten toonstelling zijn daar een aantal hoofd van de afdeling beeld- valt net buiten de tijdsperiode: voorbeelden van te zien. houwkunst en kunstnijverheid, het exemplaar is uit 1622. fvatt (jernenj ^We/iers Meestergoudsmid - Horloger - Diamantair In- en verkoop - Taxaties - Ontwerp en reparatie in eigen atelier Centrum Leiden, Maarsmansteeg 21, naast V&D HAARLEM HOMME SIEBENGA „Het alcoholverbruik per hoofd van de bevolking is schrikba rend. Eén op de vijf vrouwen werkt in de prostitutie. Van een staatspolitiemachf is nog geen sprake, dus wemelt het van de privélegertjes en bodyguards. Het is één grote, liederlijke ben de maffiosi." Uit de losse pols schetst theatermaker Rieks Swarte de historische setting van het stuk dat hij als regisseur op de planken zet bij Zuidelijk Toneel: The Beggar's Opera van John Gay, die zich afspeelt in de achterbuurten van Londen be gin 18e eeuw. Terwijl Joop van den Ende op Broadway worstelt om zijn mil- joenenproduktie Cyrano uit de rode cijfers te helpen, keert Swarte terug naar de oerversie van de musical, voor het eerst opgevoerd in 1728. „De Beggar's Opera is eigenlijk de oudste musical. De opera's uit die tijd gaan over goden en my thische figuren, terwijl Gay voor het eerst over pooiers, bedrie gers en hoeren schrijft. Het stuk heeft geen recitatieven of aria's. Eigenlijk is het gewoon een to neelstukje met liedjes." Haarlemmer Rieks Swarte heeft een grote faam opge bouwd met voorstellingen waarin vormgeving en decor net zo belangrijk zijn als de ac teurs. Artistiek leider Ivo van Hove van het Zuidelijk Toneel zag Swarte's voorstelling Fran kenstein, waarin liederen van Schubert werden vertolkt. Dat beviel Van Hove zo, dat het hem een aardige gedachte leek hem voor Het Zuidelijk Toneel een keer een musical te laten regisseren - het liefst de Sound of Music. Swarte hapte toe, maar voelde meer voor The Beggar's Opera van John Gay. Swarte: „Ik werd aangetrok ken door het gegeven van een musical die zich afspeelt aan de onderkant van de samenleving. Het stuk gaat eigenlijk over straatarme mensen die zich omhoog werken. Het is geen toeval dat het zich in Engeland afspeelt. Daar bestaat sinds de tijd van Shakespeare tot nu toe een ongebroken traditie waarin een grote kloof bestaat tussen haves en have-nots. Maggie Thatcher had nooit kunnen be staan zonder die traditie. Men sen wonen in dozen en je ziet weer beelden van zwervers om een ton met een vuurtje. Het is ongelooflijk." De bestaande vertalingen van het stuk zinden Swarte aller minst. De meest recente, uit de jaren zestig, betitelt hij als 'na maak 18e-eeuws'. Om dat pro bleem op te lossen benaderde hij filmer, columnist en 'enfant terrible' Theo van Gogh. Niet omdat hij hem goed kende, niet omdat hij als vertaler op een in drukwekkende staat van dienst kon bogen, maar simpelweg vanwege zijn 'ongezouten voca- bulair'. Een klein voorproefje van het eigentijdse taalgebruik: „Ik snij je strot door, slettebak, Bavianen beffer." Die taal geeft al duidelijk aan dat het om volkstoneel gaat, ko mediespel, theater met een hele vette knipoog. Maar Swarte hecht ook belang aan de wat grimmiger kanten van het stuk. „Langzamerhand merk je dat het helemaal niet zo'n leuke bende is. Laatst kreeg ik tijdens een doorloop een enorme hekel aan het personage Lockit, de gevangenisbewaarder. Zo'n ge voel van: Ik ga het toneel op en sla die man in elkaar. Op zo'n moment ben ik dik tevreden." De Bedelaarsopera door Het Zuidelijk Toneel is de komende maanden te zien in 25 Neder landse en zes Belgische thea ters.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19