■tl. 'Tegendraads en dwars was en is hij' JAN ROT Cultuur&Kunst "Topstukken De Lakenhal bijeen gebracht in boek Mierzoet impressionisme onder communistische dictatuur 'Soms wil ik wel eens sarren' Popmuzikant stapt over naar kleinkunst Rot is liefde "ontwapenend, sentimenteel kreng met een voorliefde voor kitsch" (De Volkskrant) vr. 17 december 20.30 uur KAPELZAAL K&O tel.071-131943/141141 JRIJDAG 10 DECEMBER 1993 -Winnaars cabaretfestival in Solution tiLLECOMWinnaars van het Leids Cabaret Festival 1993 treden ranavond op in Solution. Hester Hofman ('Een slimme meid'), fieter de Rijk ('Veni vidi video') en G. v.d. Kroon zijn vanaf acht aur te zien en te horen aan de V.d. Endelaan 7. Cantatedienst in Wassenaar mjVASSENAAR» De laatste in de serie cantatediensten van dit jaar is iondag 12 december te beluisteren in de Wassenaarse Dorps kerk. Het Haags barokensemble o.l.v. Jaap Hillen brengt de ad- ventscantate 'Schwingt freudig euch empor' van Bach ten geho re. Aanvang: 19.15 uur. Kerstmusical in Maranatakerk leiden De kerstmusical 'The Virgin' van de Britse componist fïdrian Snell wordt zondag 12 december uitgevoerd in de Mara- jiathakerk aan de Morsweg. De groep Christmas Voices is spe ciaal samengesteld om de musical uit te voeren. Aanvang: 20.00 uur, toegangsprijs 10 gulden. Latoya Jackson, zuster van pop ster Michael, zegt het niet lan ger voor zich te kunnen hou den. In Israël beschuldigde ze haar broer van kwalijke praktij ken met minderjarige kinderen. „Ik heb er nooit iets over willen zeggen, maar ik ben zelf seksu eel misbruikt en daarom weet ik wat het is," verklaarde ze op een drukbezochte persconfe rentie in Tel Aviv. „Deze kinde ren zijn getekend voor de rest van hun leven en ik wil niet dat kleine onschuldige kinderen dat blijven doormaken." „LaToya ligt de familie al een hele tijd dwars. Dit is weer een van haar vervelende acties", zo reageert Willy Gijsman van de Leiderdorpse Michael Jackson fanclub op de jongste beschul digingen aan het adres van de popster. Volgens Gijsman is de echtgenoot én manager van La1 Toya, Jack Gordon, het brein achter de openbaarmaking van zijn vrouw. „De man is alleen maar uit op geld." Louis Andriessen winnaar van het 3 M muzieklaureaat 1993: Nederlands Dans Theater 2 een genot om te zien DANS recensie maarten baanders Voorstelling: 'Arrivés et Nouveautés' door Nederlands Dans Theater 2 Gezien 9/12. Schouwburg, Leiden Het nieuwe programma van Nederlands Dans Theater 2 is samengesteld uit werk van een oudere en twee jongere choreo grafen. De jonge choreografen krijgen bij deze groep de kans hun ideeën uit te werken met jonge dansers, die voor alles openstaan. 'Step Lightly' is wat je doet. als je het ijs nog niet vertrouwt, maar toch naar de overkant wilt', staat in de toelichting bij het dansstuk van Paul Lightfoot. Dit geeft de titel 'Step Ligtly' iets ironisch. Je wilt lichtvoetig zijn om je doel te bereiken, maar maakt je bij elke stap zwaar zor gen of het goed gaat. Deze spanning zit ook in de muziek van Le Mystère des Voix Bulgares. waardoor Lightfoot zich duidelijk heeft laten inspi reren. Schelle, extatische vrou wenstemmen zingen muziek die tegelijk ook heel markante traditionelè trekken heeft. Zo is ook de dans: de bewegingen zijn gepassioneerd, op het koortsachtige af. Ook uit lang zame passages spreekt een on begrensd verlangen naar hou vast. Maar de wijde, zwierige bewegingen worden afgewisseld door neerslachtige, ineengedo ken houdingen en schudden met vuisten. Het valt op dal de jonge dansers dit werk zo door leefd uitvoeren. De tweede choreografie, 'No vember Steps', is een werk uit 1977 van Jiri Kylian en laat dui delijk zijn stijl zien: een ingeto gen tempo, indrukwekkende groepsdansen en duetten en trio's met ingenieus op elkaar afgestemde lichaamshoudin gen. Door ongelijkheden kwa men de grote-groepspassages niet uit de verf, maar de inge wikkelde trio's en duetten wer den sterk uitgevoerd. Het programma besloot met 'Pertrol-Head Lover' een- gloed nieuw werk van de jonge Australiër Gideon Obarzanek. Het is een verfrissende parodie op moderne populaire dansen op heavy-metal muziek. De grapjes met plastic auto's, die de dansers als een zwemband om hun middel droegen waren erg vermakelijk. Maar de humor zat ook in de dans en daarbij was het niet zomaar een paro die: de bewegingen werden soe pel en virtuoos uitgevoerd en dat is met dit soort dans verras send en een genot om te zien. De humoristische toon wordt echter halverwege losgelaten. Helaas was het verband met het begin niet duidelijk. Ik miste de vlotte sfeer en dit stond me in de weg. zodat ik me niet meer door de bewegingen kon laten Als criteria om voor de 3 M-muziekprijs in aanmerking te komen hanteert de jury de 'eigenzinnigheid, creativiteit en het doorzettingsvermogen' van de kandidaten. De componist Louis Andriessen geeft, volgens de jury, van alle tot nu toe verkozen laureaten op de meest extreme wijze inhoud aan het hoofdstuk 'eigenzinnigheid'. „Te gendraads en dwars was en is hij. Nooit accepteerde hij de bestaande traditionele uitingsvormen, uitvoerings praktijk en structuur van het muziekleven. Hij creëerde zelf nieuwe." Louis Andriessen, geboren in 1939 in Utrecht, is een telg uit een beroemde 'muziekdynas- tie'. Zijn vader Hendrik en zijn broer Jurriaan zijn eveneens be langrijke componisten. An driessen studeerde compositie bij zijn vader en later bij Kees van Baaren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na het behalen van de compo- sitieprijs van dit conservatori um studeerde hij verder bij Lu ciano Berio. Sinds 1974 is hij aan het conservatorium als do centverbonden. Andriessens muziek wordt gekenmerkt door de raakvlak ken met popmuziek èn die van klassieke componisten als Bach, Ravel, Satie, Strawinsky, maar ook Thelonious Monk. Hij heeft een voorkeur voor een sterke, soms agressieve en heldere klank, simpele structuur en toonmateriaal en strakke rit mes. Hij schrijft binnen tien mi nuten, gewoon voor het plezier en om de geest lenig te houden, een Fuga waar, aldus de jury, 'Johann Sebastian Bach buiten gewoon tevreden over zou zijn- ",,Hij schrijft door de bank ge nomen meer goede dan foute noten en componeren is voor hem 'een beetje de rommel op- Met Peter Schat, Reinbert de Leeuw, Jan van Vlijmen en Misha Mengelberg is hij een van de voortrekkers die het mu zikale landschap van Nederland een ander gezicht heeft gege ven. In de jaren zestig behoorde hij tot de groep 'Notenkrakers' die het conservatieve beleid van de Nederlandse symphonie-or- kesten hekelden. Nadat hij in 1972 een compositie onder de naam 'De Volharding' had ge schreven, kwam het tot de op richting van een compleet or kest, dat tot op de dag van van daag naam maakt met de ver tolking van hedendaagse mu ziek. Tot zijn oeuvre behoren ook elektronische muziek, filmmu ziek en muziektheater. Over dit laatste fenomeen zegt het jury rapport: „Wij vinden het thans heel gewoon te spreken van 'muziektheater' en 'kleine en sembles'. Maar 25 jaar geleden bestonden deze begrippen nog niet. Er was opera en er beston den symfonieorkesten. De lau reaat van heden heeft de eerder genoemde begrippen min of Vice premier Wim Kok reikt in de Leidse Pieterskerk het 3M Muzieklaureaat uit aan Louis Andriessen. meer uitgevonden, samenstel lingen als 'opera en muziekthe ater' of 'de orkesten en de klei ne ensembles' zijn aan hem te danken." Het vierdelige theaterproject 'De materie' beleefde zijn eerste opvoering tijdens het Holland festival 1989. Met Peter Greena- way maakte Andriessen.de tele visiefilm 'M is for Man, Music and Mozart'. Twee keer ontving hij een andere belangrijke on derscheiding: de Matthijs Vermeulenprijs (1977 en 1992). Onlangs verscheen bij de bezige Bij een boek over de componist: 'De Slag van Andriessen.' Het was de zevende keer dat het 3M Muzieklaureaat werd toegekend. Eerder werden alt- foto dick hocewoninc violist Henk Guittart, componist Theo Loevendie, barokmusicus Ton Koopman, concertorgani sator Jan Zekveld, hoboïst Bart Schneemann en dirigent Rein bert de Leeuw met de prijs ver blijd. Russische kunst te koop in Wassenaarse galerie Renate Dorrestein krijgt Annie Romein-prijs wassenaar irene van beveren Kleurige schilderijen van mooie meisjes, keuvelende kindertjes en harige hondjes, gemaakt door Russische kunstenaars, hangen in driedubbeldikke rijen aan de wanden van de Wasse naars e galerie Gérard. Het is een mierzoet impressionisme, een soort burgerlijke edelkitsch, die in niets lijkt te stroken met de ideologie van het commu nistische Rusland, maar die thans wel het kapitalistische marktmechanisme van vraag en aanbod flink in beweging zet. Drie voorgaande exposities bij Gérard waren binnen een week uitverkocht en met de huidige tentoonstelling gaat het ook hard. De voor iedereen toe gankelijke voorstellingen in combinatie met de voor dit soort kunst lage prijzen (vari ërend van 1500 tot 15.000 gul den) blijken een gat in de markt te zijn. Misschien droomt meni ge koper wel van een goede be legging want, wie weet, breekt die nu nog onbekende impres sionist straks wel internationaal door. Galeriehouder G. Vingerhoets is zichtbaar tevreden met deze gang van zaken. Wat hem twee jaar geleden toen de Russische ambassade hem benaderde, een gok leek, blijkt nu een goudmijntje. Inmiddels heeft hij op uitnodiging van die ambas sade met zijn zakelijke partner een snoepreisje naar Moskou en St. Petersburg gemaakt. Via de Hermitage en het Bolsjoi- Menige kaper droomt misschien van een goede belegging als zijn of haar nu nog onbekende F ussiche im pressionist internationaal doorbreekt. foto loek zuyderduin ballet naar ateliers om daar kunst aan te kopen. Russische kunstenaars zijn volgens Vingerhoets verenigd in een soort kartels met een zaak waarnemer, die de schilders af schermt van kopers. Persoonlijk contact met de kunstenaars was daardoor niet mogelijk. In maart volgend jaar hoopt Vin gerhoets via een collega in St. Petersburg wèl in contact te ko men met een aantal schilders. Misschien krijgen de kopers dan wat meer informatie over de 20 exposanten. Want meer dan wat gegevens over leeftijd en opleiding zegt Vingerhoets nu niet over hen te weten. Hij heeft hun werk vanwege „de prettige voorstelling en de aangename kleuren" gekozen uit stapels schilderijen waartus sen zich ook heroïsche portret ten van Stalin en gelukldge ar beiders bevonden, het verwer pelijke propagandamateriaal van een dictatuur waaronder miljoenen mensen zijn ver moord. M.C. Bown's boek over de sovjetkunst tussen 1930 en 1970 leert dat natuurgetrouw weer gegeven baadsters en balletdan seresjes, vergelijkbaar met het werk in Wassenaar, gewoon voorkwamen naast de propa- gandakunst van het sovjet-regi me. Vreemd genoeg werd dat niet als decadente burgerkunst gezien, terwijl het impressionis me wèl werd verboden. Onder de terreur van Stalin moest alles natuurgetrouw geschilderd worden. Socialistisch realisme werd de officiële stijl. Pas na zijn dood werd de keus voor an dere stijlen weer geleidelijk aan vrij. Uit dit post-Stalin tijdperk da teren vrijwel alle doeken in Wassenaarse Art Gallery Gérard. Politiek vind je er niet terug, daar zegt Vingerhoets niet in te willen doen. „Het zijn dezelfde sentimentele en romantische thema's die ook in het westen worden geschilderd. Het is dus allemaal erg onschuldig." Maar of dat ook gezegd kan worden van een schilderijtje waarop een aantal toch wel rea listisch afgebeelde heren in uni form is te zien, valt te betwijfe len. De voorstelling lijkt ver dacht veel op de verheerlijking van vooraanstaande partijleden. Vingerhoets vindt dat het niets met socialistisch realisme van doen heeft. „Daar distan tieer ik mij van." Het doekje is wel anders dan het overige werk geeft hij toe: „Het is een pro beerseltje om te zien of de men sen het aardig vinden. Het stelt belangrijke schildersleraren voor en dat maakt het juist zo aardig om het hier te hebben. Een stukje geschiedenis. Daar moet helemaal niet zoveel ach ter worden gezocht." Russische schilders in Neder land is nog tot 13/12 te zien, dagelijks van 12-17 uur, in Art Gallery Gérard, Rijksstraatweg 358, Wassenaar. Met haar messcherpe uitspra ken over het eeuwigdurende ge bakkelei tussen de seksen, heeft Renate Dorrestein menig toe hoorder - met name mannen - tot blinde razernij gebracht. „Soms wil ik mensen wel eens sarren, maar het gaat toch re gelmatig met mij op de loop. Dan denk ik dat ik zeer genuan ceerd zaken toelicht, en dan staan ze alweer klaar met de bijl," zegt ze met een verbaasde blik, al of niet gespeeld. Veel tandengeknars en ver guizing is haar deel geweest, maar daaf staat tegenover dat ze nu een stap heeft gezet rich ting letterkundige eregalerij. Vandaag ontvangt ze de Annie Romein-prijs, de tweejaarlijkse literaire prijs van het blad Opzij, voor haar hele oeuvre dat be staat uit tien boeken. Dorresteins schrijversloop baan begon in de journalistiek. Maar uiteindelijk bleek die niet meer dan het keukentrapje waarmee ze de felbegeerde sta tus van romanschrijfster kon bereiken. „Terwijl ik nog in de journalistiek werkte, heb ik wel acl)t, negen jaar lopen leuren met onverkoopbare manuscrip ten. Dat waren echt slechte boeken. Het heeft mij heel veel tijd gekost om mijn eigen stem te vinden. Altijd als ik een ma nuscript terugkreeg met een af wijzing, was ik eventjes diep te leurgesteld, en dacht vervol gens: ja het kan ook stukken be ter." In '84 publiceert uitgeverij Bert Bakker eindelijk haar ro mandebuut 'Buitenstaanders'. Het jaar daarvoor manifesteer de ze zich al op een andere ma nier binnen het literaire bedrijf. Ze stond toen aan de wieg van de Anna Bijns-prijs, die in het leven werd geroepen om de vrouwelijke stem 'in de litera tuur te promoten. Tot op de dag van vandaag is ze hartstochte lijk bestuurslid van de stichting, die onlangs de vijfde Anna Bijns-prijs toekende aan Elisa beth Keesing. Dorrestein: „Ik was net bezig met het verzen den van de persberichten. Mijn hele hoofd zat vol met Bijns en Keesing. Toen belde Cisca Dres- selhuys van Opzij mij op en zei dat ik zelf een prijs had gekre gen. Via allerlei lagen moest dat tot mij indalen en toen barstte ik tol mijn eigen verrassing in dat Isaac Claesz. van Swanenburg in 1568 van zichzelf schil- een van de hoogtepunten uitde collectie van het Stedelijk Muse- De Lakenhal. foto»pr leiden »jan rusdam Voor het eerst in de geschiede nis van het Stedelijk Museum jDe Lakenhal zijn hoogtepunten 'uit de collectie en de geschiede nis van Leiden bijeen gebracht ^in een boek. Burgemeester Goe- koop en cultuurwethouder j2 Koek kregen gistermiddag in het museum de eerste exempla ren aangeboden van het fraai* vormgegeven boekje dat tot stand is gekomen dankzij de ruimhartige financiële steun zo van een aantal in Leiden geves- tigde bedrijven. Directeur Jetteke Bolten van het stedelijk museum verklaar de tijdens de officiële presenta tie bijzonder trots te zijn op het boekje waarvan de inhoud voor een breed publiek toegankelijk s is. De collectie van De Lakenhal omvat in totaal duizenden kunstvoorwerpen. „In en met j het gebouw getuigen zij van de gÊt geschiedenis van een typisch n Hollandse stad en haar bewo- ners, van voor- en tegenspoed, - van welvaart en armoede en alle schakeringen daartussen", al dus Bolten in een voorwoord bij het boekje. Ruim 80 voorwerpen zijn af- gebeeld, in kleur, variërend van schilder- en beeldhouwkunst i vanaf de 16de eeuw tot heden, kunstig geweven tapijten, zilver, i glas, tin, tegels, meubels en j penningen. Ook historisch in- terressante voorwerpen uit het 5, dagelijk leven, zoals een weef- 2 getouw uit de dekenfabriek van Latoya Jackson 1 beschuldigt broer Michael Zaalberg, een bloemschaal en een vaas, horen tot de hoogte punten van De Lakenhalcollec- De vroegste voorwerpen date ren uit, het begin van de 15de eeuw, de meest recente werken zijn in de afgelopen jaren door het museum verworven, zoals de TL-lamp 'Lazzorro', van de Leidse ontwerper Frans van Nieuwenborg, en drie bronzen beelden van Henk Visch met als titel 'Drie gratiën'. Natuurlijk ontbreken de aller beroemdste werken uit De La kenhal-collectie niet in het boekje: 'Het laatste oordeel' van Lucas van Leyden en het doek van Van Bree met burgemeester Van der Werff die, tijdens het beleg van Leiden, zijn arm of li chaam aanbiedt als voedsel voor de hongerende bevolking. Leiden heeft een aantal belang rijke kunstenaars voortgebracht, 'zoals Rembrandt, Jan Steen en Jan van Goyen, van wie ook werken in het boekje zijn opge- Net zoals met de opstelling in het museum zelf het geval is, is ook in het boekje gekozen voor een chronologische ordening van de kunstvoorwerpen. Daar naast wordt, in grote lijnen, de sociaal-economische geschie denis van Leiden geschetst waaruit moge blijke dat de kunst en cultuur onlosmakelijk verbonden zijn met het histo risch verloop van de stad. Het boekje 'Hoogtepunten, Ste delijk Museum De Lakenhal Leiden' werd samengesteld door de conservatoren van het •museum onder redactie van Pieter van der Heijden. Het is vanaf vandaag te koop bij de balie van het museum voor f 19,50. tranen uit. Ik dacht dat prijzen dingen warep die je weggaf, toen zat ik ineens aan de ont vangende kant." Pas na enig aandringen geeft ze toe dat ze aan de fantasie een veel grotere waarde toekent dan alleen een vluchtmogelijkheid uit de realiteit: „Ik laat natuur lijk zien dat er méér bestaat dan alleen de dominante werkelijk heid. In die zin is verbeeldings kracht voor mij zéér belangrijk." Het werk van Dorrestein mag dan doortrokken zijn van het ir reële, de jury van de Annie Ro mein-prijs complimenteert haar desalniettemin met de volgende woorden. 'Als geen ander heeft zij het feministische gedachten- goed omgesmeed tot prachtige literatuur'. Dorrestein: „Ik zie mijzelf inderdaad als produkt van de vrouwenbeweging. Maar ik weet niet zo precies wat dat feministische gedachtengoed nou precies is. Het is geen doos waaruit wij een velletje papier kunnen halen met daarop onze beginselen." Een half jaar geleden ver scheen haar laatste boek 'He den Ik', dat Dorrestein zelf niet tot haar literaire werk rekent. Het is een documentair verslag Renate Dorrestein: „Ik dacht dat prijzen dingen waren die je weggaf." foto »cpd waarin ze uit de doeken doet hoe haar lichaam en geest wor den gesloopt door de nog nau welijks serieus genomen ziekte ME. Dorrestein: „Op het mo ment gaat het erg goed, maar dat kan heel goed een tijdelijke opleving zijn. Misschien zwijn ik er wel tussendoor. In elk ge val ben ik alweer aan het schrij- wording."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 27