Vrije tijd Handgemaakt Watermand Versieren met kant en band weer helemaal in S Glashelder schrift Minikeuken voor eenkamerwoning WRIJDAG 10 DECEMBER 1993 11 NIEUWE CD'S ^POP/POPULAIR The Orb Live 93 Island die goede oude tijd denken. Toch blijft er ruimte genoeg over voor prachtig getimede en overzichtelijke soli van Turren- tine. Een mooi voorbeeld van die gecombineerde factoren is de funky uitvoering van het be kende Ellington-stuk Caravan. Alleen in de paar ballads wordt het wat te zoetsappig als de strijkers wat al te nadrukkelijk en niet te oorspronkelijk hun werk doen. Hotel X A Random History of the Avant-Groove SST/Rough Trade Live 93, de titel van het Verde album van The Orb, lijkt op het eerste gezicht een grap. Toch dekt de vlag de lading volledig. Dr. Alex Paterson en zijn vier medewerkers hebben afgelopen zomer namelijk wel degelijk op getreden en van die concerten is nu een dubbel-CD met dik 140 minuten muziek uitge bracht. Een concert van het Britse ge zelschap oogt als een controle kamer tijdens de lancering van een raket. Nauwelijks zichtbare muzikanten die druk in de weer zijn met elektronische muziek- apparatuur. De indexen zijn volgestort met samples van bot sende biljartballen, jungle-ge- luiden, uit hun verband gerukte citaten en flarden filmmuziek. Opflikkerende lichtbalkjes en bandtellers wijzen hen de weg in hun eigen geluidscollages, die het midden houden tussen new age, house en opgeklopte onzin. Alsof het publiek de acti viteiten van de muzikanten in de studio bijwoont. Toch is Live '93 geen doorslagje geworden van studio-versies van Orb-nummers. Orb-com- j posities zijn geen blauwdrukken maar schetsen. De orgeldraaier zit veel meer vast aan zijn orgel- boeken dan deze maffe Britten aan hun voorgeprogrammeerde toetsenborden. Een baanbre kende plaat. Anderson, Bruford, Wakeman, Howe An evening of Yes music Fragile records In 1989 was de roemruchte symfonische rockformatie Yes in twee kampen verdeeld. Het ene dwong bij de rechter af dat het zich Yes mocht blijven noe men maar het andere kwam toch eerder met een CD - een prachtig album - op de markt. Later fuseerden de twee Yes-sen tot een hele grote en werd het publiek wijsgemaakt dat de CD van zanger Jon Anderson, drummer Bill Bruford, toetsen man Rick Wakeman en gitarist Steve Howe een slippertje van een alweer ontbonden afschei dingsbeweging was. Sinds kort ligt er echter een dubbel-CD, live opgenomen in 1989, in de bakken, met daarop zowel oude Yes-nummers als materiaal van de plaat van de vier genoemde Yes-leden. Alle dertien nummers worden weergaloos vertolkt. Vooral Bill Bruford speelt als een jonge hond. En Jon Anderson veroor zaakt ondanks zijn hopeloos ge dateerde gezever over de kos mos dikke lagen kippevel met zijn krachtige koorknapenzang, vooral in de medley Time and a word/Teakbois/Owner of a lone ly heart. Het grote probleem van deze CD is echter dat de kans groot is dat op korte ter mijn een live-album van het voltallige Yes verschijnt. WK JAZZ Stanley Turrentine If I Could Limelight/Polygram Deze CD doet sterk denken aan de CTl-platen uit de jaren ze ventig. De tenorist met het wendbare en aardse R B-ge- luid, Turrentine, wordt begeleid door een groep muzikanten on der leiding van Don Sebesky, die indertijd dikwijls verant woordelijk was voor de arrange menten op die CTI-produkties. Turrentine was trouwens vroe ger ook wel eens op die platen te horen. Behalve de strijkers op enkele stukken, doen het vooral gecombineerde geluid van de ronkende bassist Ron Carter, het virtuoze fluitspel van Hu- bert Laws en het effectieve drumwerk van Grady Tate aan DINGEN Het lijkt op papier een uitste kend uitgangspunt. Speel enke le bekende, pittige stukken in een groep met twee funky spe lende basgitaren en roek- drums, voeg daar nog een saxo fonist aan toe en geef het geheel een speelse titel mee. Een mooi plan, en het Californische label SST dat in het verleden borg stond voor originele produkties van groepen zoals The Minute- men of Cruel Frederick lijkt een garantie voor tenminste interes sante muziek. Helaas blijkt de nieuwe groep van basgitarist Tim Harding, vroeger leider van Always August, nog lang niet klaar voor het echte werk. Afge zien van aardig baswerk gaat er te veel mis op deze CD om er zonder gekrulde tenen naar te kunnen luisteren. Allereerst is er het valse en niet erg ritmische altsaxspel van een zekere J. Ghapery aan wie enige extra muzieklessen goed besteed zouden zijn. Dan zijn er ook nog de weifelend uitgevoerde inzetten en breaks waarbij je de musici als het ware op elkaar hoort wachten. Misschien dat het na een jaartje repeteren nog wat wordt. KV KLASSIEK Torelli Concerti grossi, op. 8.1 Musici. Philips Tartini Vioolconcerten (D.56, 96 en 113). Uto Ughi (viool), I Solisti Veneti o.l.v. Claudio Sci- mone Erato De actie 'Aangenaam... Barok Plus' lijkt ook dit jaar een enorm succes te worden. Met nog bijna twee maanden te gaan, zijn van de premie-CD al meer dan 220.000 exemplaren verkocht en het aantal ingewis selde bonnen ligt reeds rond de 100.000. Voor klassieke muziek zijn dat gigantische cijfers, maar het is niet zo verwonderlijk, als men zich realiseert hoe popu lair barokmuziek momenteel is en op welk niveau de aanbie ding staat. De onvermijdelijke I Musici ontbreken natuurlijk niet en hun visie op Torelli's Concerti grossi klinkt zoals alle platen van I Musici: warm en gepolijst met de typische klank die we al decennia van dit Italiaanse en semble kennen. Nog aantrekke lijker zijn de drie concerten van Giuseppe Tartini (1692-1770), die met schitterende muziek een wezenlijke bijdrage leverde aan de ontwikkeling van het volwassen vioolconcert. Het spel van I Solisti Veneti klinkt iets frisser en puntiger dan dat van I Musici, maar men kan strijden over de vraag of de fraaie solistische bijdragen van Uto Ughi wel of niet te veel op de voorgrond staan. Pecgolesi Salve Regina - Stabat Mater - Elizabeth NorbergSchuIz (sopraan), Nathalie Stutzmann (alt), The Hanover Band o.l.v. Roy Goodman RCA Prachtige muziek, maar het lijkt of solisten en orkest niet hele maal op dezelfde golflengte zit ten en daardoor ontbreekt de echte homogeniteit. Misschien had dit verholpen kunnen wor den door de stemmen minder op de voorgrond te plaatsen, maar het was kennelijk de be doeling de Franse alt Nathalie Stutzmann tot grote trekpleister te maken. Haar zang blijft een punt van discussie (en ook het feit dat een zangeres zo duide lijk haar stempel op deze CD drukt) maar een mooie stem heeft zij zeker en haar voor dracht blijft op de een of andere manier toch altijd fascineren. PK Koffie zonder chloorsmaakje Een uitneembaar anti-chloorfilter zorgt in het nieuwste koffiezetapparaat van Moulinex voor een puur kopje koffie. Het filtersysteem is samengesteld op vegetari sche basis. De glaskan is zo ontworpen dat er geen lucht bij de koffie kan komen. Deze koffiezetter, Crystal Arome, kost 109. Meer informatie: Moulinex 01820 - 23033. Verzamelobject Bij een verzamelaar vraag je je nooit af 'Wat zal ik hem of haar nu geven', wel blijf je met een verzamelaar in de familie steeds speuren naar nieuwe objectjes. Bij Hutschenreuther weet je precies waar je aan toe bent. Elk jaar komen er twee kerstverzamelobjecten bij: een klok en een bal. In 1978 kwam de eerste kerstklok op de markt en in 1986 kwam daar de kerstbal bij. Het thema voor de klok dit jaar is 'op de heide' en de bal staat in het teken van de bouwdoos. Voor de uitvoeringen in glas zijn de the ma's respectievelijk Provence en Griekenland. Prijzen vanaf 36,90. Meer informatie: Marc Meltzer, tel. 023 - 284528. Geheel in stijl Speakerboxen die bij het antieke, art-deco, zakelijke of romantische interieur passen, le vert het Brabantse bedrijf BNS uit Loon op Zand in de serie Design Series op bestelling. Dit is een voorbeeld van een geluidskolom voor het wat stoere, zakelijke Meer informatie: tel. 04166 - 2434. Handgemaakt en daarom ook heel duur zijn deze fees telijke glazen van Rosenthal, bedoeld om champagne of een mooie cocktail uit te drinken. Hulp bij het afwas sen moet je wel afwijzen, want je kunt het niemand aandoen een glas van ruim 400 gulden te breken, dat mag je alleen zelf. Meer informatie: tel. 043 -431967. Een watermand voor de hond, natuurlijk komt zo'n snufje overwaaien uit Amerika. Maar het ii niet alleen trendy. Zo'n water mand is ook heel hygiënisch (er trekken bij voorbeeld geen stof, zweet of bacteriën in), de door bloeding kan niet gekneld. De mand bestaat uit stevige schuimrub ber randen, een watermatras, een veiligheidskuip, een schuimrubber isolatiebekleding en een afrits- bare beschermhoes. Het enige nadeel is de prijs: ƒ229. Meer informatie: H20 trading, tel. 070 - 3562698. HOBBY Het verwerken van kant en band met verfijnde naaldtech- niek op kleding, kussentjes, zak doekjes zoals in oma's tijd, komt weer helemaal terug. In de Verenigde Staten is het ver werken van kantjes en bandjes in allerlei werkstukken uitge groeid tot een ware rage. Van cadeautjes voor tal van gelegen heden, waarbij in Amerika Kerstmis en Valentijnsdag de hoogtepunten zijn, maar ook van van huiselijke gebruiks voorwerpen wordt met 'wolken' van kant iets moois gemaakt. De techniek biedt onbeperkte mogelijkheden. Kartonnage is hiervan een goed voorbeeld. Fotolijstjes, omranding van spiegels, afgewerkt met een kleurig textielstofje, bewerkt met bandjes in een bijpassende kleur, en ten slotte als finishing touch van een subtiel kantrand- Fotolijstje voor romantici. Neem hiervoor twee stukken 2 mm dik karton van gelijk for maat, waarvan er één als passe partout is gesneden. Plak met tweezijdig klevend plakband vo lumevlies op het passe-partout en knip binnen- en buitenrand af. Leg het passe-partout met het volumevlies op de achter kant van de stof. Span de stof er met paperclips omheen en knip het open middendeel met een naad van 1,5 cm uit. Knip de hoeken in en lijm de stof op het karton. Verwijder de paperclips, vouw een korte kant om het karton en plak deze op de achterkant vast. Bekleed een even groot stuk karton, 1 mm dik, aan één kant en leg het achter het passe-partout. Maak nu de tweede korte kant en de lange zijden aan de achterkant van het karton vast. Aan de onderkant is nu een gleuf waarin de foto kan worden geschoven. Bekleed de 2 mm dikke achterkant met stof. Snij twee staanders van 10 cm, uit 1 mm dik karton, be kleed ze allebei aan één kant. Plak alle randen om, behalve de bovenrand en lijm de staanders op elkaar. Snij in de achterplaat op 10 cm afstand vanaf de on derkant een gleuf, haal er de flappen van de staanders door heen en plak één flap naar bo ven, en een tweede naar bene den. Plak satijnlint, bij voor beeld om de hoeken aan de voorkant, lijm het kant langs de rand van de lijst. Plak voor- en achterkant aan elkaar, zodat het kant er mooi tussen uitsteekt. Een heel andere toepassing is het bekleden van kleerhangers met een leuke stof en een weel de van kantjes, bandjes en fi- brefill. Schilder dan ook de haak van de hanger in een bijpassen de kleur en maak er een satij nen strik omheen. Er zijn nog meer mogelijkheden. Neem bij voorbeeld een strookje kant met iets grotere gaatjes en rijg daar het satijnband doorheen. Dat geeft een bijzonder fraai effect. Of plak band van verschillende kleuren of breedten op elkaar. DOE-HET-ZELF De glazen pen: een nieuwe schrijfsensatie. foto cpd Schrijven met glas....dat heeft een enigszins futuristische, science fiction-achtige Idank. Alsof er bijzondere materialen als glasvezels aan te pas komen, of misschien zelfs wel laserlicht, geleid door een glazen pen. Maar het is gewoon schrijven met een pen die helemaal van glas is. Nieuw? Nee, de eerste glaspen (de quill) ontstond rond 1865. Wèl nieuw is de sensatie die je ondergaat als je voor het eerst met zo'n pen schrijft. In eerste instantie sluit je zelfs uit dat het mo gelijk is met zo'n glazen puntje ook maar één lijn op papier te zetten. Met gemengde gevoelens zul je de pen in het inktpotje dopen, hem daarna zachtjes op papier zet ten om er vervolgens voorzichtig een trek kende beweging mee te maken. En tot je stomme verbazing komt er dan een heel mooie, dunne, haarscherpe lijn op papier. Aan de kantlijn haal je de pen eraf en je begint een tweede lijn, en een derde. Dat gaat zo door tot je met slechts één keer indopen een paar meter lijn hebt getekend. Zo zuinig schrijft de glaspen. Glashelder en in alle richtingen, want in het papier 'hap pen' doet hij niet. Vanzelfsprekend kun je met de pen schrijven, je snelle handteke ning zetten, tekenen, kortom, alles wat een gewone pen ook doet. Het enige verschil is dat de dikte van de lijn niet variabel is, zoals bij een metalen penpunt wel het geval is. Herontdekt Nadat de glaspen sinds de uitvinding van de vulpen (door Waterman in 1885) in de vergetelheid raakte, werd hij tijdens de Tweede Wereldoorlog herontdekt. Vanwege het tekort aan staal zocht men naar andere materialen en zo ontstonden zelfs vulpen nen met een glazen punt. Na de oorlog ver dween die pen naar zolder, om nu weer een nieuw leven te beginnen. De prijs van zo'n glaspen varieert van 17 tot 47 gulden, afhankelijk van de grootte en de glassoort. Zo zijn er heel mooie pennen van geaderd en/of gekleurd glas, slank of sierlijk Standaard Er zijn ook prachtige penhouderstandaards, al dan niet met 'aangebouwde' inktpot bij te koop. De prijs van een complete set, be staande uit een glaspen, een penhouder en een losse inktpot begint bij 57,50. Meer informatie: Lifestyle, Raamsdonks- veer, 01621-22298. Eenkamerwoningen zijn gewoonlijk voor zien van een tegen de wand geplaatst keu kenblokje. Omdat je liever niet vanuit je luie stoel of je bed naar de keuken (rommel) wilt kijken, worden allerlei camouflage-oplos singen bedacht. Zoals een gordijn van verti cale lamellen van plafond tot vloer, een boeken- of servieskast die haaks wordt ge plaatst om het keukendeel aan het oog te onttrekken. Er zijn tegenwoordig ook alle mogelijke ty pes en uitvoeringen in minikeukens te koop, meestal in een soort kastvermom- ming. Als het keukenwerk klaar is doe je de kastdeuren en/of de rolluiken dicht. Bij die kastkeukens zijn er ook modellen met aan- bouwmogelijkhcden. Zoals de minikeuken van Pro Art. Het basismodel bestaat uit een kast met kookplaat, afzetgedeelte en spoel bak boven een onderkast en koelkast. Tegen de achterwand erboven hangt een warmwatertoestel en er zijn bergplanken en zicht onttrokken. Door tegen de zijwand een etagere met speels ronde schapjes aan te brengen wordt extra afzetruimte gescha pen voor serviesgoed, broodrooster, citrus- pers en dergelijke. De kast is zo'n 90 cm breed. Als er ruimte voor is kan hier tegenaan nog een smallere kast worden geplaatst, met daaronder ruimte achter een deurtje, of een afwasma chine en erboven planken die ook weer met een rolluik kunnen worden afgesloten. Aan de zijkant daarvan kan dan nog een etagere worden geplaatst. De verschillende onder delen van deze kastkeuken hebben een mo dulaire opbouw, zodat ze onderling uitwis selbaar zijn. Een elegante oplossing voor mini-appartementen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11