Echte romantiek is altijd geloofwaardig Schijnhuwelijk leidt tot verbroedering der volkeren Tweemaal La Dietrich bij het LAK Publiek niet vies van 'hamburger' in de bios Bioscopen Late night movie dag. 23, zo 13 Gay Cinema za 24. zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 House of the spirits 16j.,za. 18,21, reek dag. k 00.15 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Miller's crossing vr 14.30, ma 19.45 Indiana Jones and the last crusade zó 15 My own private Idaho 16)., dag. 17.45 (beh.za) Menace II Society 16 j., dag 20 (beh. ma en za) The young Americans 16 j., dag. 22.15 (beh. za) RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 The women from the lake of scented souls 16 j., dag. 17.45 The wedding banquet 16 j., dag. 19.45,22 RIALTO2 Querelle 16 j., dag. 17.45 March comes in like a lion 16 j., dag. 19.45,22 THE MOVIES Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 The baby of macon 16 j.. dag. 17.30, 19.45. 22, vr za ook 00.15. za zo ook 15 Much ado about nothing zo 15 THE MOVIES 2 The piano 12]., dag. 17.15. 19.30, 21 45, za zo ook 15 THE MOVIES 3 La dolce vita 16j.,za zo 14.30 The cement garden 16 j., dag. 17.30, 22, vr za ook 15 The crying game 16)., dag. 19.45 THE MOVIES 4 Orlando a.I., dag. 17.30 Belle van Zuylen a.I., dag. 19.30, za ook 15 Bad Lieutenant 16 j., dag. 21.45, vr za ook 00.15 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 Aladdin, dag. 13.15, 16 (Nederlands gesproken) Aladdin, dag. 18.45,21.30 (Ameri kaanse versie) Pantserkruiser Potemkin zo 10.30 TUSCHINSKI 2 The house of the spirits 16 j., dag. 13.15, 16.30, 20.30 TUSCHINSKI 3 Jurassic park a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The fugitive 12 j, dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 The crush 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21,30 TUSCHINSKI 6 Rising sun 12 j., dag. 13.15, 16.30, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC The distinguished gentleman a I doorlopende voorstelling dag. 11.45, 14 15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Troiscouleurs: Blue 16 j., dag. 18, 20. 22. zo ook 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info' 'Stomme' film van Wim Wenders over filmpioniers Skladanowsky De Duitse filmregisseur Wim Wenders, bekend van onder meer Paris, Texas, heeft het le ven vastgelegd van de grondleg gers van de speelfilm, de broers Max en Emil Skladanowsky. De film Oline mich jab's det Kino nich (Zonder mij bestond de film niet) is met een handca mera gedraaid, kent geen geluid en duurt 15 minuten. In de ver sie van Wenders, getiteld, Ireeft een meisje, Gertrude geheten, de broers Skladanowsky geïn spireerd de bioscoop „uit te vin den". Op 1 november 1895 presen teerden Max en Emil Sklada nowsky in de Wintertuin aan de Friedrichstrasse in Berlijn hun „bewegende beelden". Het tweetal was uiterst creatief, ge zien de onderwerpen: Italiaanse Boerendans, Iets komisch aan de rekstok, Boksende kangoe- roe's. Het is overigens aller minst zeker dat zij erin geslaagd zouden zijn, eerder dan Louis en Auguste Lumière bewegende filmbeelden aan een publiek te Enkele jaren geleden was de onversneden romantische jcomedie When Hcirr)' met Sally een voor menigeen on verwachte hit. Billy Cristal en Meg Ryan waren hartver- Dverend als een bevriend stel dat na jaren kibbelen en grote tussenpozen van elkaar niet zien, eindelijk ontdek te dat ze vooe elkaar betsemd waren. In het spoor van dat succes heeft Nora Ephron, de scenarioschrijfster van When Hany met Sally, nu zelf Sleepless in Seattle, gere gisseerd gebaseerd op alweer een eigen script. FILM RECENSIE JOS DE PUTTER Sleepless in Seattle. Te zien Luxor Leiden, Asta 1 Den Haag. Net als When Harry met Sally durft Sleepless in Seattle een bij na onbeschaamd romantische joon aan te slaan. Het thema is bijna hetzelfde: namelijk hoe twee mensen die 'voor elkaar gemaakt zijn' elkaar te langen leste daadwerkelijk vinden. Het Scenario is met evenveel vernuft en gevoel voor detail uitge werkt. Ook de cast is wij wel hetzelfde; Meg Ryan is weer present als een jongedame die veel moet overwinnen om haar hart te kunnen volgen, en Tom Hanks is hoewel een minder acteur dan Billy Cristal ook uiterst geloofwaardig als de tej ruggetrokken jonge weduwnaar die zich in de slotscène over igeeft aan nieuw geluk. Dergelijke elementen klinken tin onze cynische tijden wel- Ihaast als een parodie, maar (niets is minder waar. De groot ste kracht van Sleepless in Se attle is dat deze romantiek nooit clichématig of sentimenteel wordt. Dat is goed beschouwd ongelooflijk: wanneer we in de openingsbeelden Tom Hanks samen met z'n zoontje zien treuren aan het graf van z'n juist overleden wouw en hem in voice-over horen vaststellen dat wie waagt naar het 'waarom' van dergelijk leed het risico loopt gek te worden, is de angst voor tenenkrommende goedko pe emoties nogal vanzelfspre kend. Maar Nora Ephron heeft veel in haar mars; ze blijft steeds in ventief en op de juiste momen ten ook lichtvoetig. En dat maakt Sleepless in Seattle uit eindelijk tot een kostelijke en gestroomlijnde 'romantic come dyZe houdt precies het juiste midden tussen enige zelfspot bij de personages, sprookjes achtige verlangens en menselij ke gevoelens. Bovendien be haagt ze de filmliefhebber met ook al prachtig gekozen klassie ke filmfragmenten die een rol spelen in het verloop van het verhaal, zonder dat dat ooit ge kunsteld wordt. Tom Hanks trekt zich na de dood van z'n wouw terug in een huisje aan de oever van een ri vier in Seattle, waar hij lang zaam vereenzaamt. Tot verdriet van z'n zoontje, die een radio programma belt. Pa legt vervol gens 'live' uit waarom hij zo van z'n wouw hield. Een van de luisteraars naar deze 'Slapeloze in Seattle' is Annie Reed (Meg Ryan), journaliste en juist ver loofd met een nogal stijve hark. Ze raakt geëmotioneerd door de woorden van Sam op de radio, maar ze is niet de enige: Sam ontvangt honderden brieven van alleenstaande dames die hem willen ontmoeten, en na advies van een collega (mooi bijrolletje van Rob Reiner, regis seur van When Harry met Sally) gaat hij een keer uit met ene Victoria. Het telefoongesprek waarin die afspraak wordt ge maakt, is kenmerkend voor het filmisch vernuft van Nora Ephron; die conversatie is opge deeld in veel schnitts, waardoor die het karakter van een boks wedstrijd krijgt. Maar het zoontje heeft het Tom Hanks (rechts) babbelt met zijn tegenspelertje Ross Mallinger. oog laten vallen op de brief van Annie Reed, die hen onder het mom van een artikel voor een tijdschrift heeft uitgenodigd bo venop het Empire State Buil ding op Valentijnsdag. Om die ontmoeting gaat het uiteindelijk in de film, en het moment su prème is zonder meer briljant opgebouwd, compleet met twee voorproefjes waarbij de een niet weet dat de ander al op zoek was en een filmische verbinte nis via de montage van de hoofdpersonen terwijl ze nog duizenden kilometers geschei den zijn. Daarna volgt nog veel pech en uitstel en dan, als een donderslag bij heldere hemel en gesteund door een schitterende montage, het 'oog in oog' boven New York. Dat alles orider bege leiding van songs als As time goes by, Stardust, Stand by your man en In the wee small hours of the morning, je moet het maar durven. Nora Ephron waagde het en hoe 'ouderwets' FOTO PR romantisch Sleepless in Seattle qua toon en thematiek ook mag zijn, het is wel op en top film. Films in Leiden Mariene kon bij Sternheini tegenspelers kleineren Europese film bang voor GATT-akkoord Europa is nog steeds op zijn hoede voor Hollywood. Met Frankrijk voorop is de EG bang dat Europa bij het open stellen van de handelsgrenzen met de VS door films uit Hollywood zal worden over spoeld. Zo wil de EG nog al tijd dat er slechts beperkt Amerikaanse televisiepro gramma's worden uitgezon den. Ondanks een dinsdag bijna afgesloten landbouwakkoord tussen de VS en de EG over de verlaging van de landbouw subsidies, werd het geschil over de EG-subsidies aan de filmindustrie niet opgelost De Algemene Overeenkomst inzake Tarieven en Handel (GATT) streeft een wije we reldhandel na, maar op film gebied geloven de Fransen daar niet in. Europese kopstukken, van Gerard Depardieu tot aan de regisseurs Bernardo Ber- tolucci en Sir Richard Atten- borough, willen dat de beper kingen op de import van Amerikaanse produkten ge handhaafd blijven om de ei gen Europese produkties meer ruimte te geven. Wim Wenders, de Duitse regisseur van onder meer Paris, Texas, noemt de Amerikaanse po gingen hun audiovisuele pro dukten in Europa te promo ten "extreem agressief'. Michelangelo Antonioni, Pedro Almodovar en nog eens 4.400 Europese filmacteurs, producenten, regisseurs en auteurs kochten pagina-grote advertenties in toonaange vende Europese kranten. „Het doel van de grote Amerikaan se bedrijven is de complete verovering van een markt die ze toch al nagenoeg domine ren", aldus de advertentie. En de Franse acteur Renaud: „Het is 'Dallas' of de Franse creativiteit." Toch, het Europese publiek is niet vies van een hambur ger in de bioscoop. „Wenders en consorten staan mijlenver verwijderd van de realiteit", meent Christian Nolens, mar- keting-directeur van de twee grootste bioscopen in Europa, Kinepolis in Brussel en Me tropolis in Antwerpen. „Ik be doel, ze hebben het contact verloren met de consument". In Kinepolis gingen de afgelo pen zes weken 140.000 men sen naar Jurassic Park kijken. De Franse zomerhit Germi nal, met Renaud en Depar dieu in de hoofdrolllen, werd gelijktijdig door 15.000 men sen bekeken. Ook op televisie geeft de VS de toon aan: vorig jaar expor teerden de Amerikanen tele visie-programma's en films naar de EG voor bijna vier miljard dollar (meer dan 7,5 milojoep gulden). De EG ex porteerde voor 300 miljoen (550 miljoen gulden) aan films en tv-programma's naar de VS. 9 DECEMBER 1993^43 ~Sleepless in Seattle waardig opvolger When Harry met Sally Trouwen op zijn Taiwanees in The Wedding Banquet Aan de opmars van de Chinese film in de Nederlandse biosco pen en filmhuizen, lijkt voorals nog geen einde te komen. Na Chen Kaige's meesterwerk Fare well to my Concubine en The Woman from the Lake of Scen ted Souls van Xie Fei is het deze week de beurt aan The Wedding Banquet van de Taiwanese re gisseur Ang Lee. Een komedie die zich in tegenstelling tot de eerder genoemde Chinese films afspeelt in Amerika en die ook aanzienlijk frivoler van aard is, zij het Wel met een serieuze on dertoon. Het aardige is dat we met The Woman from the Lake of Scen ted Souls en The Wedding Ban quet binnen één maand de bei de films te zien krijgen die be gin dit jaar op het filmfestival van Berlijn gezamenlijk werden bekroond met een Gouden Beer. Vermoedelijk een puur politieke keuze: de eerste film is namelijk afkomstig van het Chi nese vasteland, de Volksrepu bliek China, terwijl The Wad ding Banquet afkomstig is uit Taiwan, het eiland voor de kust De hoofdrolspelers in The Wedding Banquet aan de dis: vlnr. May Chin, stein. van China, dat zich de nationa listische republiek China noemt. Door een dubbele be kroning werden zowel de kool als de geit gespaard. Regisseur Ang Lee vond trou wens een aardige metafoor als oplossing voor de politieke pro blemen tussen China en Taiwan door in The Wedding Banquet de Taiwanese hoofdpersoon, Wai-Tung te laten trouwen met Winston Chao en Mitchell Lichten- FOTO PR de uit Shanghai afkomstige ille gale immigrante Wei-Wei. Maar i de dubbele bodem is wel dat f het om een schijnhuwelijk gaat, slechts bedoeld om de ouder wetse ouders van Wai-Tung zand in de ogen te strooien. Waar het om gaat is dat de naar New York geëmigreerde Wai-Tung al jaren samenwoont met een Amerikaanse vriend. Maar hij heeft dit nog altijd niet aan zijn ouders durven te ver tellen. Daarom moeten er aller lei listen en leugens worden be dacht wanneer Wai-Tang's ou ders opeens besluiten vanuit Taiwan naar Amerika te komen voor het regelen van de bruiloft van hun zoon. Wai-Tung denkt met een snelle trouwerij met een toevallige vriendin uit de brand te zijn. maar de zaken nemen een andere wending wanneer er vanuit de eigen cul tuurgemeenschap wordt aange drongen op een groot traditio neel huwelijksbanket voor hon derden gasten. Mensen die niet eerder weggaan voor het bruidspaar naakt onder de de kens ligt. De film is gemaakt in de stijl van de screwball-comedies uit de jaren dertig, maar mist de vaak vinnige en snelle dialogen uit die films. In het begin van de film zit je wat meesmuilend aan te kijken tegen de obligate en voorspelbare grappen en de ge forceerde bekkentrekkerij van de twee samenwonende man nen. Het doet bijna denken aan een blijspel van het Theater van de I^ach: een komedie in drie bedrijven rond een groepje mensen die met elkaar de 'grote leugen' instand houden. De lol moet komen uit de onverwach te ontwikkelingen, zoals de plotselinge komst van de ouders (eerste bedrijf), het verplichte huwelijksbanket (tweede be drijf) en geloof het of niet het feit dat de bruid in de huwe lijksnacht zwanger raakt (derde bedrijf) en dus de twee vrienden ruzie met elkaar krijgen. In de epiloog gaat iedereen daarna toch nog gelukkig zijns weegs. Het is niet helemaal duidelijk wat de jury in Berlijn bewogen heeft juist deze film te bekro nen. Het is een aardige, onder houdende komedie, maar daar is ook alles mee gezegd. Mis schien was men gecharmeerd van de twee olijke hoofdperso nen, of de vermakelijke verto ning rond het huwelijk en het daarop volgende banket, maar om zo'n film nou direct een Gouden Beer te geven is toch enigszins misplaatst. Laten we het maar houden op de ver broedering van de volkeren als sympathieke gedachte achter de film. reddende engel speelt in een vliegtuig dat op het punt staat neer te storten. Dietrich als sympathieke, doortastende vrouw in sobere kleding in plaats van de verleidelijke splitrokken, glitterjurken of rok- kostuums. Sternberg gaf Dietrich de kans haar tegenspelers wqg te spelen. In Shanghai Express Iaat hij door middel van bijzondere belichting haar schoonheid nog eens extra uitkomen. Maar haar tegenspeler (Clive Brook) krijgt nog een kans. Subliem camera werk toont Dietrich als Shang hai Lily. Brook is haar oude vlam. Verder figureren een wreede bendeleider (Warner Oland) en een driftige partizane (Anna May Wong) in deze ge schiedenis, die zich afspeelt tij dens een treinreis door China tijdens de burgeroorlog. Wie niet genoeg kan krijgen van oude filmprodukties met markante dames in de hoofdrol, kan dinsdagavond in de X te recht. Uit 1922 stamt Queen Kelly, een 'onvoltooide' van Von Stroheim met Seena Owen als een krankzinnige koningin. Een nonnetje wordt verliefd op een schelmachtige prins en vindt vervolgens onderdak in Oost- Afrika waar haar tante een bor deel drijft. Von Stroheim schiep hiermee een fascinerend en de cadent melodrama, maar maak te het nooit af. Deze gerecon strueerde versie laat wèl het he le verhaal zien, compleet met stilstaande beelden en onderti tels. Ook met Gloria Swanson. FILM LAKCinema, Cleveringaplaats 1. Leiden: twee films met Marlène Dietnch in het ka der van 'Dietrich in het LAK' 'No High way in the sky'. ma 13/12, 2000 uur en 'Shanghai Express'. 22 00 uur. In de pauze en na afloop van de films treedt Diana van den Driessche op met liederen van Diet rich en Bertold Brecht. Piet van Dooren verzorgt de piano-begeleiding. Cultureel Centrum de X, Haarlemmerstraat 52, Lei den: 'Queen Kelly' van Erich von Stro heim, di 14/12,20.30 uur Het LAKTheater begint zo lang zamerhand in Dietrich-sfeer te geraken. Komt rond en met de feestdagen de musical Dietrich van Barry Stevens op het LAK- podium, filmliefhebbers komen maandag alin de stemming met twee films waarin de diva een hoofdrol vertolkt. Weemoe dige liederen van Dietrich en Bertolt Brecht, in de pauze ver tolkt door Diana van den Driessche, maken er een com pleet melancholiek avondje Dietrichs verleidelijkheid is vooral terug te vinden in de films die werden geregisseerd door Josef von Sternberg, de man met wie ze jarenlang een affaire had (al snoepte ze intus sen naar hartelust ook bij ande re mannen èn vrouwen). Tijdens de oorlog biedt La Dietrich Amerikaanse soldaten ontspanning in haar one wo man shows.- Het verleidelijke en mysterieuze maakt dan plaats voor een praktische en hulp vaardige instelling. Dit loopt als een rode draad door No High way in the Sky, waarin ze de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11