Het superioriteitsgevoel van Dou Muziek in de schaduw van het Derde Rijk Kwaliteits-documentaires op zesde filmfestival Teddybeer ruim ton op Centrum in Leiden knapt Oostaziatische kunst op Cultuur Kunst Beeldhouwer Henk van den Idsert overleden DINSDAG 7 DECEMBER 1993 Exposities in de regio regio in de bibliotheek van Hillegom is tot het eind van deze maand werk te zien van Thelma Brouwerens en Frans van Rhijn. Brouwerens exposeert bronzen beeldjes en Van Rhijn toont schilderijen en aquarellen. Kunstenares Nellie van der Meijden exposeert tot en met 17 januari haar aquarellen in het restaurant van het St. Elisabethziekenhuis in Leiderdorp. In de bibliotheek van Alphen aan den Rijn toont Jan Slagter, onder de titel 'Tus sen schitterende herinneringen en schrille werkelijkheid' tot 4 januari zijn borduursels. Marijke Koek en Hans Schrum expose ren tot en met 10 januari keramiek en schilderijen in het ge meentehuis van Alkemade. Leidse galerie op kunstbeurs leiden De Leidse galerie Liga Nieuw Beelden neemt deel aan Art Fair Autotron '93, een van de grootste Nederlandse kunstbeur zen die van 9 tot en met 12 december wordt gehouden in het Autotron te Rosmalen. Ongeveer 50 Nederlandse kunsthandela ren en galeriehouders tonen op deze beurs hun recente aan winsten en de meest bijzondere werken uit hun collecties. Op de beurs komen vrijwel alle kunststromingen uit de 18de tot en met de 20ste eeuw aan bod. Freaks Hairy's in De Droomfabriek leiden De 'recht-toe-recht-aan' rockband Freaks Hairy's speelt aanstaande donderdag in De Droomfabriek aan de Oude Singel 56 in Leiden. Het optreden begint om 22.00 uur en de toegang is gratis. 'Titanica' in Haags Omniversum i haag Het ruimtetheater Omniversum brengt vanaf 17 de cember de Europese première van 'Titanica'. Het stoomschip Titanic, het meest luxe lijnschip ooit gebouwd, kwam in 1912 in botsing met een ijsberg en zonk: 1523 mensen verloren daarbij het leven. Bijna 80 jaar later ging een Canadees, Amerikaans- Russische expeditie op zoek naar het scheepswrak. Stephen Low maakte een film waarin hij een verbinding legt tussen deze ex peditie en de legende van de Titanic. Beelden van het 'onzinkbare' schip, zoals deze nu op de zeebodem ligt, worden getoond en geplaatst tegenover de goed behouden archieffoto's uit 1912, waarop alle pracht en praal van het schip te zien zijn. Titanica is te zien op vrijdag, zaterdag en zondag om 17.00 en 20.00 uur (reserveren van 9.00 tot 12.00 uur: 070-3545454). p a(In zijn woning in Bergen (N-H) ,mt is gisteren de beeldend kunste naar Henk van den Idsert op 72- jarige leeftijd overleden. ;tral De in Alkmaar geboren Van lonjden Idsert verwierf grote be- Po-kendheid door zijn dier- en vrouwenfiguren. Hij hakte ze bij voorkeur uit grote brokken gra- 71-, niet en hardsteen. Met name 4 ronde, ingetogen en weinig ge- >.,za| detailleerde vormen waren ken merkend voor zijn werk. Van den Idsert liet zich onder meer "ipu 6 jr - .30 Een Canadese vezamelaar heeft wö gisteren op een veiling in Lon- '~]den 49.500 Britse ponden (ongeveer 135.000 gulden) be- n7,taald voor een 85 jaar oude .Hj'blauwe teddybeer met de naam j l Elliot. of fj De Duitse firma Steiff maakte ide beer ongeveer in het jaar e 1908 als etalagemodel voor het 30,!Londense warenhuis Harrods, maar de klanten bleken de kleur niet aantrekkelijk te vinden zo adat er daarna geen blauwe be- zijn gemaakt. „Bont gekleurde beren werden niet z.'tJ 145 knuffelbaar gevonden als bruine jrrjj beren", aldus Leyla Maniera Binnen de muren van het Rijks museum voor Volkenkunde in Leiden is sinds kort het Cen trum voor conservering van Oostaziatische kunst in Neder land gevestigd. Het centrum is onderdeel van het Deltaplan voor cultuurbehoud van het mi nisterie van wvc. Een van de eerste wapenfeiten was om een kleine groep Japanse schilderin gen geheel volgens traditionele wijze en techniek opnieuw te monteren. Ze zijn inmiddels aan het British Museum in Lon den in bruikleen afgestaan. Een specifiek probleem bij Eric J. Sluyter schrijft nieuw boek over Leidse schilder 'Veel schilderijen van Gerrit Dou kunnen mijns inziens beschouwd worden als een zelfbewuste reflectie op zijn eigen schilderspraktijk, als een 'Lof der schilderkunst',' zo lichtte gistermiddag de kunsthistoricus Eric Jan Sluyter de titel toe van zijn nieuwe boek 'Lof der Schilderkunst'. Het eerste exemplaar werd in het Prentenkabinet van het Kunsthistorisch Instituut van de Rijksuniversiteit over handigd aan burgemeester Goekoop. leiden onno schilstra Het boek van Sluyter is als ze vende deel verschenen in de 'Zeven Provinciën Reeks'. In de ze serie wordt telkens een ander onderwerp uit de Nederlandse geschiedenis toegelicht voor een publiek dat niet noodzake lijk uit vakspecialisten hoeft te bestaan. In 'Lof der schilder kunst' gaat het om Gerrit Dou (1613-1675). Begonnen als leer ling van Rembrandt, wist deze Leidse schilder zich op te wer ken naar een vrijwel even grote roem als zijn vermaarde leer meester, ook al ontwikkelde hij in de loop van zijn leven een welhaast tegenovergestelde stijl, techniek en thematiek. Terwijl Rembrandt meer en meer de rauwe verfmassa zichtbaar liet, verdween bij Dou de verf uit eindelijk in spiegelgladde op pervlakken; waar Rembrandt monumentaal schilderde, spe cialiseerde Dou zich in miniatu ren; en waar Rembrandts mo tieven steeds soberder werden, groeiden Dou's schilderijen gaandeweg uit tot exuberante uitstallingen van kostbaarheden en rariteiten. Eric Jan Sluyter kwam voor het eerst beroepsmatig in aan raking met Dou toen hij de su pervisie op zich nam voor de grote tentoonstelling over Leid se Fijnschilders, zes jaar gele den in de Lakenhal. Het onder zoek dat Sluyter verrichte voor de daarbij verschenen catalogus bracht hem op het spoor van Jan Orlers en Philips Angel, twee tijdgenoten die, beiden in 1641, zeer lovend over de toen 28-jarige Gerrit Dou hebben ge- van het veilinghuis Christies. „Elliot heeft niet veel liefde mo gen ontvangen", voegde zij er- De 33 centimeter lange beer met ogen van knoopjes werd verkocht door een Brit die ano niem wilde blijven en aange schaft door een Canadees die zijn bod telefonisch uitbracht. In 1991 werd het hoogste be drag voor een teddybeer neer geteld dat ooit is betaald: 55.000 pond. De veiling van gisteren bij Christies was geheel gewijd aan speelgoedberen, afkomstig uit de gehele periode dat de knuf feldieren bestaan. De eerste be ren werden gemaakt in Duits land in de jaren 1880. schreven. De teksten van Orlers en An gel boden Sluyter de tamelijk unieke gelegenheid om de waardering voor Gerrit Dou te benaderen vanuit eigentijdse begrippen. Dat gegeven vormt dan ook het uitgangspunt voor het boek, dat goeddeels gewijd is aan een nauwkeurige analyse van de teksten van Orlers en, met name, Angel. De titel van het boek verwijst ook naar de tekst van Philips Angel: deze sprak in 1641 een lofrede op de schilderkunst uit voor de Leidse schildersgemeenschap. Onder de titel 'Lof der Schilder-Konst' werd dit nogal taaie kunsttheo retische betoog in 1642 gepubli ceerd. Sluyter toont in zijn boek aan dat er opmerkelijke overeen komsten bestaan tussen de theorie van Philips Angel en de schilderijen van Gerrit Dou. Zo stelt Angel bijvoorbeeld dat de schilderkunst belangrijker is dan de beeldhouwkunst, omdat deze levensechte illusies kan creëren zonder plastische mate rialen te hoeven gebruiken. Dat Dou er gelijksoortige opvattin gen op na hield, zou kunnen blijken uit de nadrukkelijke wij ze waarop hij in veel schilderij en beeldhouwwerk heeft nage schilderd: een proeve van zijn superioriteit als schilder, want welke beeldhouwer deed hem dat na? Verrassend is dat Sluyter de breed aanvaarde opvatting be strijdt dat aan Douss schilderij en een verkapt soort moralisme omtrent de ijdelheid en vergan kelijkheid ten grondslag ligt. Meijsing in gesprek met Goedegebuure De schrijfster Doeschka Meijsing gaat op dinsdag 14 de cember een literaire conversatie aan met Haagse Post-criticus Jaap Goedegebuure. Dat ge beurt om kwart over acht in So ciëteit de Burcht. Burgsteeg 14 in Leiden. Meijsing schreef op haar der tiende als eerste zin in haar dagboek: „Ik wil schrijver wor den." Na zeven romans, blijkt dat dat wel gelukt is al kan ze van haar schrijverschap niet leven: ze recenseert wekelijks boeken voor Elsevier. Het thema van haar i is steeds de spanning tussen verbeelding en werkelijkheid. Haar laatste twee liefdesromans 'De beproeving' (1989) en 'Vuur en zijde' (1992) laten zich als detectives lezen. Extra concert Phil Collins utrecht gpd AFBEELDING DE LEIDSE FIJNSCHILDERS Aan de hand van vele voorbeel den laat Sluyter zien dat Gerrit Dou veeleer een schilder moet zijn geweest, die trachtte zijn trotse opvattingen over de po tentie van zijn schilderschap te verbeelden. Het boek verschaft aldus een verfrissend inzicht in de bedoelingen van een schilder als Dou en de wijze waarop be wonderaars naar zijn werk ke ken. Zou het dan inderdaad waar zijn, dat Dous schilderijen in veel opzichten bedoeld zijn als een 'lof der schilderkunst'? Sluyter maakt dat met deze stu- elk geval Eric J. Sluyter, 'De lof der schilderkunst, over schilderij en van Gerrit Dou (1613-1675) en een traktaat van Philips An gel uit 1642', uitgeverij: Verlo ren, Hilversum. Omdat de kaarten voor de concerten van Phil Collins, op 8 en 9 april in Utrecht, in een mum van tijd waren uitverkocht, is er een derde optreden van deze Engelse popzanger gepland. Phil Collins begint zijn Europese tournee nu in Nederland op vrijdag 1 april in de Prins van Oranjehal in Utrecht. Ook de repetities voor de tournee vinden in Neder land plaats. De nieuwe cd van Phil Collins. Both Sides', heeft inmiddels de eerste plaats van de cd-hitparade be reikt. De kaartverkoop voor het concert op 1 april (geen grap) begint zaterdag 18 december. inspireren door reizen door Frankrijk en Afrika. In Noord-Holland verwierf hij extra bekendheid door de beel dentuin rond zijn atelierwoning in Bergen. Elk jaar trok deze permanente, maar wisselende expositie vele honderden be zoekers, die Van den Idsert er aan het werk konden zien. In oktober hield de provincie Noord-Holland een van Van den Idserts laatste exposities in het gebouw Noord-Holland aan de Dreef in Haarlem. De kunstenaar wordt donder dag begraven. Maximum Bob niet in LVC het concert dat Maximum Bob zaterdag 11 december in het LVC zou geven, gaat niet door. De formatie heeft zich zelf opgeheven. In plaats daarvan staat een Grunge Dance Special gepland. Het LVC is zaterdag 11 december om negen uur geopend. gpd Marillion komt De Britse symfonische band Marillion komt in maart vol gend jaar voor drie concerten naar Nederland. Het eerste is op 24 maart in Groningen, op 26 maart staat de formatie in Ge leen en op 29 maart in het Am sterdamse Paradiso. De voor verkoop begint op zaterdag 15 januari. Honderdvijftig documentaires zijn te zien op het zesde International Docu mentary Filmfestival Amsterdam (IDFA). Van 8 tot en met 16 december speelt dat zich af in Arthouse Alfa, het Nederlands Filmmuseum, De Balie en Paradiso. Een festivadat tevens een ontmoetingsplek is voor producenten en financiers. Een van de doelstellingen van het IDFA is altijd geweest de documentaire weer terug in de bioscoop te brengen. Ook op dit punt is een klein succesje geboekt. Na afloop van het festival zullen in een zaal van Ar thouse Alfa permanent documentaires worden vertoond. Hoofdschotel van het festival is het competitieprogramma met veertig films die meedingen naar de Joris Ivens Award. Een zeer gevarieerd internatio naal aanbod dat een aardige graadmeter is. Historische en actuele documenten, maar ook aangrijpende 'verhalen uit het leven'. In 'Birthplace' is te zien hoe een joodse man terugkeert naar zijn Poolse geboorteplaats om daar in een weiland de botten van zijn vermoorde vader op te graven. 'I am a Promise' is een schok kend verslag van het alledaagse leven op een school in een probleemwijk in Phila delphia. Gedoemde kinderen, behalve dat ene meisje dat haar verslaafde ou ders heeft opgegeven en nu bij een zelf uitgekozen 'grootvader' woont. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Competitie Nederland komt met vijf competitiefilms goed voor de dag. Veel stof voor discus sie zal ongetwijfeld 'Jaar 1 - Alan Reeve na dertig jaar opsluiting' opleveren. Filmmaker Joost Seelen volgde de Brit Alan Reeve na zijn vrijlating uit een Ne derlandse gevangenis. Een poging in Ne derland een nieuw leven te beginnen wordt gedwarsboomd door processen rond zijn uitzetting. Prachtige Neder landse documentaires als 'Bewogen ko per', 'Het is een schone dag geweest' of 'Romance de Valentia', die bij de com petitie zeker een goede kans zouden ma ken, mogen helaas niet meedoen omdat ze al eerder in Nederland in première gingen. Een vervelende reglementen kwestie die waarschijnlijk volgend jaar is opgelost. Wel zijn deze films te zien in het programma-onderdeel 'Highlights', met de beste Nederlandse documentai res van het afgelopen jaar. 'Highlights' bewijst het opnieuw: de Nederlandse speelfilm mag dan internationaal weinig voorstellen, de Nederlandse documen taire mag daarentegen gezien worden! 'Media en oorlog' is de titel van een speciaal thema-programma. Een onder werp waar het festival gewoonweg niet omheen kan. Uiteraard veel actueel ma teriaal over en uit voormalig Joegoslavië, naast klassieke documentaires over oor logssituaties zoals 'Le ciel, la terre' van Joris Ivens en 'Mourir a Madrid' van Fre deric Rossif. Aan de hand van deze en andere films gaat het IDFA nader in op de rol die media spelen bij het beïnvloe den van de publieke opinie. 'Warning: These Images Might Be Disturbing' is de titel van een voorstelling met discussie over oorlogsbeelden die het publiek juist niet te zien krijgt. De persoonlijke top-10 is dit jaar sa mengesteld door de Australische film maker Dennis O'Rourke. In Nederland is hij tot nog toe weinig bekend. Zijn werk terrein ligt vooral in de landen rond de Stille Oceaan. In zijn films speelt de spanning tussen de westerse en traditio nele culturen de hoofdrol. Onder zijn fa vorieten vinden we 'Calcutta' van Ixiuis Malle. 'Fata morgana' van Werner Her zog en 'Sans soleil' van Chris Marker. Een belangrijk motto van O'Rourke: 'Ik ben gaan geloven dat in films niet zoiets bestaat als waarheid, alleen maar inter pretatie'. Het landenthema, dat dit jaar Indone sië had moeten zijn, kwam te vervallen omdat de Indonesische overheid een aantal politiek gevoelige films niet be schikbaar wilde stellen. Om het gat in de programmering op te vullen werd geko zen voor een selectie van Oscar-winnen de documentaires uit de afgelopen der tig jaar. Stuk voor stuk prachtige films die veelal nog nooit in ons land te zien waren. Misschien niet erg actueel, maar voor het publiek zeker de moeite waard. Pauline Micheels op zoek naar symfonie-orkesten in roerige tijd conservering van Oostaziatische schilderingen is dat zij door gaans opgerold worden be waard en daardoor moeilijk op exposities, dus vlak, kunnen hangen. Dat kan alleen als er een goed evenwicht wordt be reikt tussen de verschillende pa piersoorten en -diktes van de montering en er rekening wordt gehouden met de verschillende zijde- en brokaatsoorten van de omlijsting. Hoofd van het centrum in Leiden is Philip Meridith. die na zijn studie kunstgeschiedenis een opleiding van ruim elf jaar volgde in een atelier in Kyoto. amsterdam gpd „Het is een boek over gewone mensen vóór en tijdens de oor log. Musici, in dit geval. En als een speurder ben ik op onder zoek gegaan naar het reilen en zeilen van de mensen in die pe riode." Jaren die voor de Am sterdamse historica Pauline Mi cheels tot leven kwamen in tal loze archieven en in verhalen van vele getuigen. Ze noteerde dat alles in het proefschrift 'Mu ziek in de schaduw van het Der de Rijk, de Nederlandse symfo nie-orkesten, 1933-1945'. Het is een onderzoek, waarmee ze on langs promoveerde aan de de Universiteit van Amsterdam. Een fascinerende studie, die bij vlagen zelfs iets in zich heeft van een roman. Ze tekent met zorg het Nederlandse muziekle ven van die dagen, sociaal en artistiek en laat zien hoe de na zi's zelfs voor de oorlog vanuit Duitsland daarop invloed pro beren uit te oefenen. Als treffend voorbeeld noemt zij de wijze waarop de Duitsers al bij het huwelijk van prinses Juliana en prins Bernhard in 1937 afdwongen dat niet de 'Lippe Mars' zou worden ge speeld maar het Horst Wessel- lied. Dirigent Peter van Anrooy weigerde en met hem nog een aantal leden van het Residentie- Orkest. Ze werden vervangen Pauline Micheels. De Ereraad, die de musici direct na de bevrijding moest 1 de oorlog, komt in haar boek over als een halfslachtig college. goudmijn. Maar bij het Rotter dams Philharmonisch Orkest hadden ze bijna niets. Natuur- door dirigent Walther Boer van de Koninklijke Militaire Kapel en een aantal van diens musici. De speurtocht was soms makkelijk, zoals bij het Amster dams Concertgebouworkest, chief beschikt. „Een dat o\ pleet lijk, door het bombardement. Maar ook in Haarlem was niets te vinden. En wat ik bij het Utrechts Symfonie Orkest aan trof was don:weg gered van de straat. Het meeste was al weg gegooid als oude rommel." Mengelberg Hoe gewetensvol de onderzoek ster ook probeert een zo com pleet mogelijk beeld van die tijd te geven, ze ontkomt er toch niet aan veel aandacht te beste den aan de Amsterdamse diri gent Willem Mengelberg. Hij komt in haar verhaal naar voren als een in wezen tragisch perso nage. Een figuur, die geen flauw benul had van wat zich in de wereld om hem heen afspeelde en daar uiteindelijk slachtoffer van werd. „In politiek opzicht was hij een onbenul. l.outer gericht op de muziek, daarbuiten bestond niets. Je kunt dan ook zeggen dat hij na de oorlog is veroor deeld wegens het missen van elk moreel inzicht. Natuurlijk heeft hij het opgenomen voor de joodse orkestleden. Maar dat zette niet zo veel zoden aan de dijk. Meer profijt hadden ze van het feit dat ze speelden in zo'n beroemd orkest als dat van het Concertgebouw." Berucht is het interview met Mengelberg kort na de Neder landse capitulatie. Hij zegt dan in de Völkischer Beobachter blij te zijn dat aan die zinloze strijd een einde is gekomen dat hij met zijn vrouw en vrienden een glas champagne op het einde van de strijd heeft gedronken. Is hij naar waarheid geciteerd of is de verslaggever indertijd 'on zorgvuldig' te werk gegaan? Ik heb dat onderzocht. De inter viewer was bepaald geen rod deljournalist." De Ereraad, die de musici di rect na de bevrijding moest be oordelen op hun gedrag tijdens de oorlog, komt in haar boek over als een halfslachtig college. „Je moet die raad zien in de context van die tijd. Hij was op gericht door mensen die al in de oorlog het idee hadden na de bevrijding schoon schip te wil len maken. Ook de orkesten moesten een zuivere start ma ken. Maar je ziet dat al na een paar maanden het publiek to taal geen boodschap meer had aan die raad. Het waren leken die rechtspraken. Pech dus voor de musici dat zij al zo kort na de bevrijding zijn veroordeeld." Deugden de leden van het Concertgebouworkest zélf ei genlijk wel? „Er zaten nogal wat Duitsers in en daar waren ook foute musici bij. Maar het wa ren niet allemaal verraders. Wel zullen de andere collega's zich in hun nabijheid wel eens onge makkelijk hebben gevoeld. Er zaten immers ook communis ten in het orkest. Toch is het en semble in die jaren een eenheid gebleven. De foute orkestleden zijn in de meeste gevallen bij andere orkesten terecht geko- 'Muziek In de schaduw van het Derde Rijk', door Pauline Micheels. Uitgeverij Walburg pers, Zutphen. 494 pag. Gei'ïlustreerd. Prijs: 49,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19