Phil Collins' zorgen over de wereld r - I ZATERDAG 4 DECEMBER 1993 Een tobber zal Phil Collins nooit worden. Maar hij maakt zich wel zorgen over de vele p misstanden die hij ziet. g Kinderen die LSD gebruiken bomaanslagen in Noord-Ierland, daklozen, het gebrek aan communicatie tussen ouders en kinderen. Collins trekt zich deze zaken aan, en hij zingt er over. 'Hé, hier maak ik me ongerust over. Jullie misschien ook?' THEO HAKKERT lechts aan de kwaliteit van zijn po- i lo-shirt is te zien dat hij zich een dure smaak kan veroorloven. Ver der is alles aan Phil Collins (42) bijna spreek woordelijk gewoon. Hij geldt als de meest ge wone man binnen de popmuziek en hij doet ook geen enkele'ftioeite dat beeld bij te stel len. Het zal dus wel zo zijn. „Ik schaam me zelf ook regelmatig voor hoe ik er uit zie." Maar ondertussen heeft hij het met dat guiti ge hoofd en die wijkende haargrens wel tot geslaagd filmacteur geschopt. Aan succes toch geen gebrek. Hij verkocht wereldwijd van zijn zes solo-cd's 35 miljoen exemplaren. Daarnaast speelt hij al sinds 1970 in de rockgroep Genesis. Collins is ook nog eens net zo aardig als al tijd van hem gezegd wordt. Alleen: heel wat serieuzer dan je zou verwachten van een man die in de hele wereld tophits scoorde met dansdeuntjes als Can't hurry love, Two hearts en Sussudio. „Het is gewoon midlife-crisis," zegt hij on omwonden. „Je wordt 40 en dan ga je terug kijken.. Ik ben bij het sinaasappeltje in de rust. Je denkt na over de eerste helft. Over de kansen die je kreeg, over de drie goals die je gescoord hebt en over die ene bal, die je ver domd graag gemaakt had..." Terugblik Bij Collins resulteerde dat terugblikken in een aantal indrukwekkende liefdesliedjes. „Anderhalf jaar geleden begon het. Ik zat midden in een toernee met Genesis. Ik ging echt terugkijken. Met m'n familie foto's en films van vroeger nog eens tevoorschijn ha len. Ik heb een film waar mijn vader in voor komt op video laten overzetten. Dat soort dingen." „Gedurende die Genesis-toernee doken er opeens overal allerlei oude vrienden en ken nissen van me op. Sommige mensen had ik al twintig jaar niet meer gezien. Er waren er zelfs bij die ik sinds mijn achtste niet meer had gesproken. Opeens begon ik ook te dromen over vroe ger. Er verschenen mensen in mijn dromen die ik totaal vergeten was. Het duurt dan een week voor je ze weer uit je gedachten hebt. Kortom, op allerlei manieren kwamen er her inneringen boven. Eerst stop je die weg. Net als scheuren in de muur, waar je snel een be hangetje overheen plakt. En als ze weer zichtbaar worden, plak je er nog een laag op. Maar dat hou je niet vol. Uiteindelijk vertaal den mijn emoties zich in liedjes. Zo is deze plaat begonnen." Collins vindt Both Sides zijn meest per soonlijke plaat tot nu toe. Persoonlijker nog dan Face Value, zijn eerste solo-album uit 1981 waarop hij de pijnlijke ervaringen met de scheiding van zijn eerste vrouw van zich afschreef. Later zei Collins dat hij zonder die scheiding nooit een solo-carrière zou zijn be gonnen. 'Both Sides' is een echte solo-cd. Phil Col lins schreef alle nummers, bespeelde zelf alle instrumenten en produceerde het geheel. Hij nam het album in zes weken tijd in zijn klei ne studio thuis op. Helemaal in z'n eentje. „In die tijd vlogen mijn vrouw en ik regel matig heen en weer naar Los Angeles. We hebben daar een huis gekocht, dat we nu la ten restaureren. Ik ging er ook naar toe om met producers en regisseurs te praten over mijn filmplannen. Soms bleef mijn vrouw, die de verbouwing leidt, een paar weken in L.A.. Dan zat ik thuis in Engeland wat in mijn studio te pielen. Terwijl ik voornamelijk wachtte op berichten uit LA over filmcon tracten, kwamen er berichten uit mijn geheu gen/' „Ik maakte wat demo's, zonder direct aan een plaat te denken. Des te meer ik speelde, des te meer behoefte ik had alles alleen te doen. Het kwam regelmatig voor dat ik de teksten bedacht onder het zingen. Het werd zo persoonlijk dat ik niemand bij me in de studio wilde hebben. Deze liefdesliedjes zijn voor mij het belangrijkst op deze plaat. Het zijn de meest persoonlijke die ik geschreven heb sinds 'Face Value'. Ik praat niet graag over de inhoud, want ik wil niemand pijn doen. Die nummers gaan over mensen die heel erg belangrijk voor mij zijn. Mensen ook, van wie ik weet dat ik belangrijk voor hen ben". Invloeden „Vriendinnetjes bijvoorbeeld. Je hebt geen idee hoe belangrijk die zijn voor je latere le ven. De wijze waarop je in je tienerjaren door de andere sekse wordt behandeld, heeft grote invloed op hoe je zelf later met hen omgaat. Je eerste liefde, de eerste vriendin met wie je naar bed ging, de vriendin waar je het langst verkering mee had - jarenlang zie je ze niet. Je vergeet ze. Het leven draait verder. Ie der gaat zijn eigen weg. En opeens begin je over ze te dromen. Zonder aanwijsbare reden komt er van alles terug wat je allang vergeten was. Die mensen kunnen zich in deze liedjes herkennen. Ze weten dat het over hen gaat. En meteen werden er ook conclusies getrok ken in de roddelbladen. Zij dachten dat deze plaat weer over mijn ex-vrouw ging, net als 'Face Value'. Maar dat is niet waar. Weet je, ik sprak mijn ex-vrouw gisteren nog. En voor het eerst hadden we geen ruzie...." „De volgende conclusie die getrokken werd, was dat mijn huidige huwelijk in puin ligt. En dat is ook niet waar. Het gaat fantas tisch. Maar omdat ik die mensen geen pijn wil doen, kan ik er niet over praten. Dan kan ik net zo goed meteen hun namen noemen. En ik zóu er zo graag over willen praten. Over een paar jaar kan het. Maar ja, dan is natuur lijk niemand meer geïnteresseerd." Het zijn dan ook de andere nummers op de plaat waar Collins zich wel over uit wil la ten. De nummers over sociale onderwerpen als daklozen en de bomaanslagen van de IRA. Het is niet voor het eerst dat Phil Collins geëngageerde songs speelt. Op zijn vorige studio-album, But Seriously.., stond de hit Another day in paradise, waarin Collins het opneemt voor de daklozen. Over hetzelfde onderwerp gaat ook Both sides of, the story, zijn nieuwe top 10-hit. „Dat zijn de invloeden van buitenaf. Er staan een paar liedjes op, waarin ik uitleg hoe ik tegen de wereld van nu aankijk. Hoe komt het toch dat het zo'n zooitje is overal? Het gaat niet alleen om daklozen. In het vliegtuig las ik gisteren een bericht over druggebruik op basisscholen. Ik ben niet tegen het ge bruik van drugs. Wel tegen misbruik, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar kinderen die op school drugs kopen... Kinderen van 9, 10, 11 die trippen op LSD... Wat staat ons nog meer te wachten? Als zij volwassen zijn, hoe ziet de samenleving er dan uit?" „Als je dat leest, denk je terug aan de situatie van tien, twintig jaar geleden. Toen was het niet zo. En dan schrijf je Sons of our fathers." Oplossingen heeft hij ook. „Laten we nou eens proberen de familie bijeen te houden. Ouders die weer adviezen en aanwijzingen geven. Dat gebeurt toch niet meer?! Vad'ers proberen zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen. Een beetje overwerk, laat thuis, moe, de televisie aan, je kent dat wel. En de moeder werkt ook. In plaats van dat ze moeder is. Komt ook moe thuis. Gaat ook televisie kijken. De kinderen hebben een eigen toestel in hun kamer, want ze willen niet zien wat hun ouders willen zien. Gepraat wordt er helemaal niet meer. Daar maak ik me zorgen over. Daar schrijf ik dan over: Hé, hier maak ik me ongerust over. Jullie misschien ook?" „Een beetje interactie met de kinderen is niet slecht, hoor. Als ik mensen vraag wan neer ze voor- het laatst met hun kinderen hebben geluncht, vragen ze: 'Is dat belangrijk dan?'. Of kijk naar de centra van de grote ste den in Amerika. Daar lopen kinderen rond. met geweren. Zo'n gun is hun American Ex press-kaart. 'Ik heb er een, want jij hebt er ook een'. Het antwoord van sommigen daar op is: pak die geweren af en stop die jongens in de cel. Volgens mij worden ze daar alleen maar nóg bitterder van. Eenmaal terug op straat begint het zo opnieuw." „De andere aanpak is dat je erkent dat ze op een vuilnishoop leven, dat de kwaliteit van hun leven volledig shit is. Tja, dat vraagt lange termijnbeleid en dat kost geld. Maar ik vind het vooral een kwestie van mentaliteit en houding. Gewoon niet langer zeggen: 'ik sta hier, jij staat daar, mooi zo'. Verbeterin gen zijn mogelijk als we het er over eens kun nen worden dat er iets mis is en niet langer ontkennen dat er wat aan de hand is." „Ik ben geen pessimist. In 'Sons of our fathers' zing ik ook I'm a believer. Ik geloof dat we er uit kunnen komen. Maar hoe lan ger we het laten woekeren, hoe meer er te corrigeren valt." Misverstand Naar aanleiding van het nummer We wait arid we wonder heeft zich, in de korte tijd dat de cd nu uit is, al een wereldwijd misverstand verspreid. De song gaat over Noord-Ierland en de bomaanslagen van de IRA. Collins leg de in een uitzending van Capitol Radio uit wat hij met het nummer bedoelde. Op de vraag of hij niet bevreesd was voor repressai- les van de IRA, antwoordde hij niet echt ont kennend. Bovendien zei hij bij wijze van scherts: 'Ik moet op mijn post gaan letten'. Niet dat hij echt verwachtte bombrieven te ontvangen, maar het leed was al geschied. 'Phil Collins is bang voor een aanslag' schre ven de kranten. De volgende dag was Collins voor promotie in Noorwegen toen zijn vrouw ongerust aan de telefoon hing. Ze was gebeld door een vriendin uit Miami. Via de radio daar was omgeroepen dat de IRA Phil Collins had bedreigd. „Het is mijn eigen schuld. Maar de song is ook verkeerd begrepen. Het is geen anti-IRA- lied. Ik heb het juist tegen onze regering. Ik vraag ze: hoeveel schade moet de IRA nog aanrichten voordat het tot jullie doordringt dat er een einde aan moet komen. We móe ten met deze onzin stoppen. Onschuldige kinderen, moeders, soldaten, allemaal onno dige slachtoffers. In principe is het correct dat de regering zegt niet voor terrorisme te zwichten. Maar in de praktijk werkt dat niet. Tweehonderd-jaar geleden werd er gescho ten. Tegenwoordig worden mensen opgebla zen. Het escaleert en het moet ophouden. Het is geen anti-IRA-lied dus. Het gaat over de reactie van een ouder. Van een mens. Je leest: 'Negenjarig kind opgeblazen'. Dan zeg je: 'Hé Major, hoeveel kinderen van 9 moeten er nog opgeblazen worden voor we een op lossing zoeken?'. Ik wil de politiek niet in. Het enige wat ik wil is mijn ongerustheid uitspreken en vra gen: 'Maken jullie je geen zorgen?'. Ik gebruik de muziek niet om de wereld te verbeteren, maar om duidelijk te maken wat me bezig houdt." „Ik begrijp de situatie niet. Dat pretendeer ik ook niet. Het is-mij veel te gecompliceerd. Ik zeg ook niet dat 'zij' het bij het verkeerde eijid hebben en dat 'wij' in ons gelijk staan. Ik weet zeker dat de IRA-aanhangers ervan overtuigd zijn dat ze gelijk hebben. Maar het zou toch wel heel aardig als we met de kerst dagen gewoon onze inkopen zouden kunnen doen zonder het risico te lopen opgeblazen te worden." Instant-succes 'Both Sides' laat een andere Phil Collins zien dan we gewend waren. Geen luchtige dans- alleen ballads. Geen gladde pro- duktie, wel ruis. Geen blazers, \yel mooie, melodieuze pop. De plaat is een instant-suc ces. Collins kreeg deze week in Frankrijk en Duitsland al gouden en platina cd's voor 'Both Sides' uitgereikt. In Nederland was de plaat al goud voordat-ie in de winkel lag. Hij kreeg er een speciale Award voor: anderhalf miljoen cd's alleen al in ons land. Er is sprake van enige opluchting, vooral bij Collins zelf. „Ik had geen twijfel over de vraag of ik dit album wel had moeten maken. Maar toen de plaat af was, had ik geen idee of mensen hem goed zouden vinden. Ik heb het dan niet over de critici. Wat dat betreft wordt het steeds moeilijker voor mij, want welke criticus is nog bereid met een open oor naar een Phil Collins-plaat te luisteren? Het gaat om de fans. Ik heb veel loyale fans, maar het zou goed kunnen zijn dat een groot percen tage van hen vooral van mijn up-tempo nummers als Can't hurry love, Sussudio en Two hearts' houdt. En van die feestmuziek staat er maar heel weinig op deze plaat. Het is mijn eerlijkste, mijn meest complete plaat. Wie hier niet van houdt, weet niet wat ik wil." Muziek voorop In april gaat Phil Collins in Nederland optre den. In het eerste gedeelte van de show komt het ingetogen werk van 'Both Sides' aan de orde in een speciaal daarvoor te bouwen klein, zwart-wit decor. De muziek wordt ge speeld door een klein combo. Pas in het tweede gedeelte staat de volledige groep in de schijnwerpers. Muziek blijft voorlopig de boventoon voe ren bij Phil Collins. „Voor films heb ik nu geen tijd. Ik lees wel voortdurend filmscripts. Ik heb net voor Steven Spielberg wat stem metjes gedaan voor een tekenfilm die in 1995 uitkomt. Ik ben daarin een hond. Twee da gen inpraten en dan zij nog twee jaar teke- Maar film is alleen belangrijk als ik er mee bezig ben. Dat geldt ook voor de muziek. Ik doe wat ik doe en op dat moment doe ik niet wat anders. Ik kan me goed voorstellen dat ik bijvoorbeeld eens drie speelfilms achter el kaar maak zonder tussendoor een instru ment aan te raken. Maar ik zal nooit de mu ziek totaal afzweren. Dat is mijn primaire be zigheid. Maar ja. ik wil ook meer acteren...." Phil Collins: „Het is gewoon midlife-crisis. Je wordt 40 en dan ga je terugkijken. FOTO ALASTAIR THAIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 33