'Een Leids schilder van ras' Daryl Hall koestert heroverde vrijheid Cultuur Kunst Kale plekken van het aanraken Dageraad der Gouden Eeuw Eigen imperium voor Imperium ZATERDAG 4 DECEMBER 1993 19 Een verhelderend interview hoeft niet lang te duren, weet ook Daryl Hall. Als gespreks partner is de Amerikaanse rock 'n soul-zanger dan ook net zo flitsend als de talloze hits die hij in de jaren tachtig met zijn vas te maatje John Oates af scheidde. Nog altijd dus een snelle jongen, deze blonde vete raan (44) uit Philadelphia, ten minste zolang muziek in het spel is. De totstandkoming van zijn derde solo-album 'Soul Alone' is illustratief voor zijn grote slagvaardigheid. Daryl Hall had bij wijze van spreken amper ge hoord van jongere geestverwan ten als The Family Stand en The Chimes, maar kwam met de kopstukken daarvan wel binnen de kortste keren tot klinkende resultaten. Een kwestie van even aftasten om te kijken of je op eikaars golflengte zit en dan meteen ook doorbeuken. Soms levert dat dan niets op, heb je pech gehad. Maar in dit geval heeft al die driftigheid weer eens gewerkt," aldus Hall met betrekking tot zijn gelegen heidspartners, enerzijds Mike Peden (The Chimes), anderzijds Peter Lord en Jeff Smith (allebei The Family Stand). Na enig aandringen wil hij wel toegeven dat deze represen tanten van de 'nieuwe soulge- neratie' hem in de studio toch een beetje als hun muzikale peetvader zijn blijven zien. ,,Ik wilde dat natuurlijk niet, dus heb ik er alles aan gedaan om een werkverhouding te schep- pen op basis van gelijkwaardig heid. Dat kan alleen door je nieuwe partners veel vertrou wen te schenken. Met name bij Mike Peden is dat goed gelukt, want zijn inbreng is veel groter geweest dan was voorzien." Stardom Daryl Hall heeft gemakkelijk praten met boven zijn stoere hoofd het aureool van 'Ene helft van het meest succesvolle roek- duo uit de geschiedenis van de Amerikaanse hitparade'. Hij kent alle kneepjes van het vak, is welgesteld en zit op stardom allang niet meer te wachten. Voor de roem heeft hij het trou wens nooit gedaan, benadrukt hij nog maar eens. Als dat zo was geweest, dan hadden John Oates en hij de populariteit van hun 'sophisticated blue eyed soul' nog wel verder uitgebuit. „Wat wel eens wordt vergeten is dét de popmuziek een ver gaarbak is van mensen met uit eenlopende doelen. De een doet 't vooral om de media te kunnen manipuleren, de ander omdat-ie kwijlt van de luxe le vensstijl, weer een derde puur voor de muzikale uitdagingen. Ik durf mezelf tot die laatste ca tegorie te rekenen, want ik heb me altijd door mijn artistieke instinct laten leiden. John en ik hebben hebben vaak met onge loof gekeken naar de berekende aanpak van sommige collega's en het effect daarvan. Niet zel den was het allemaal zo door zichtig, zo goedkoop als wat, maar trapte het publiek er wel Haaien Het juist niet willen meewerken aan dergelijke praktijken is een van de redenen geweest om achter Hall Oates een punt te zetten. Het hele apparaat achter het 'droomkoppel' was zo uit zijn krachten gegroeid dat de twee heren om wie het was be gonnen zich niet meer de baas waanden. Naast de onvrede over de oprukkende haaien nam in de loop der jaren ook de behoefte aan eigen avontuurtjes toe. In 1985 leidde die drang tot Daryl Hall's vorige solo-project 'Three Hearts In The Happy En ding Machine' plus een onver wachte breuk die tijdelijk bleek. De alom gewilde hereniging le verde vervolgens nog twee al bums op ('Ooh Yeah!' uit 1988 en 'Change Of Season' uit 1990), maar inmiddels was de 'twee-eenheidsgedachte' voor de beide gelouterde talenten niet meer zaligmakend. „Ik sluit niet uit dat ik ooit weer iets met John zal gaan doen," reageert Hall onmiddel lijk op de voor de hand liggende vraag over de stand van zaken rond zijn onderlinge relatie met Oates. „Dat kan in principe van alles zijn. Een nieuw album, een toertje, een televisie-special, noem maar op. Echte hinder nissen zijn er in élk geval niet, want we gaan nog steeds goed met elkaar om. Dat we elkaar niet zoveel' zien komt vooral doordat hij in New York bezig is met allerlei klussen als producer en ik veel van mijn tijd elders, voornamelijk Londen, door breng. Onze levens zijn zo met elkaar verweven, alles bij elkaar al bijna 25 jaar, dat we elkaar al tijd weer zullen opzoeken. We hebben alleen gezegd, voorlopig gaan we eerst eens allebei onze eigen gang, omdat we toch zo iets hebben van 'We moeten ook eens ontdekken wat we zonder elkaar precies waard zijn'.' Daryl Hall: John en ik hebben hebben vaak met ongeloof gekeken naar de berekende aanpak van sommige collega's en het effect daarvan." foto cpo leiden Theater Imperium is sinds gisteren officieel 'baas in eigen huis'. Dat wil zeggen dat het theater de voordeur niet meer hoeft te delen met De Leidse balletschool, maar een eigen ingang heeft. Wethouder Hennie Koek verrichte gistermiddag de officiële opening en woonde, op het podium, een speciale voor stelling bij. Met de 'scheiding' was een grote verbouwing gemoeid. De entree werd veranderd en is nu 'rustiger' ge worden. Er werd een nieuwe geluidssluis aangelegd en de tribune werd verbouwd. Van het Anjerfonds kreeg Imperium geld voor nieuwe stoelen en die staan nu op de nieuwe, mobiele, tribune. De capaciteit ging omhoog van 70 naar 80 plaatsen. foto jan holvast Prachtige sculpturen in Leidse Stelling Gallery In Stelling: een kleine 20 voor het merendeel prachtige sculp turen; klinkende kunstenaars namen als Maillol. Visser en Manzoni; en de intrigerende ex- positietitel 'De aanraking - De huid'. Volgens de samenstellers van de tentoonstelling staan de ma teriaaleigenschappen van de beelden centraal. De verklaring voor deze keuze kan aan de hand van een groot deel van de sculpturen hard gemaakt wor den, maar niet bij het werk dat als uitgangspunt voor de expo sitie is genomen: 'I.a Méditerra- née' van Aristide Maillol. Dit beeld is het eerste dat het Rot terdamse Museum Boymans- Van Beuningen aan een galerie in bruikleen heeft gegeven. En het gaat niet om zomaar een beeld dat in het depot stond te verstoffen, maar om een werk dat in vrijwel ieder kunsthisto risch overzicht wordt vermeld. Maar dit terzijde. De zinnelijke rondingen van 'Zittende vrouw', zoals 'La Me- diterranée' ook wel wordt ge noemd, doen een sterk beroep op de tastzin. Zo dwingend zelfs dat een schouder van het volup tueuze naakt in de loop der ja ren een kale plek heeft gekregen van het vele aanraken. Heel toepasselijk bij de gege ven tentoonstellingstitel. De vormgeving bepaalt de wens om het materiaal aan te raken. Dat dit koud, donker brons is doet niets af aan het sensuele effect van het beeld. Het had even goed warm en licht hout kunnen zijn. Stelling meent enerzijds dat het brons door zijn donkere kleur overeen komt met de war me uitstraling van de vrouw en anderzijds daarmee contras teert door zijn hardheid en kil heid. Het lijkt een nogal gewilde interpretatie om een belangrijk kunsthistorisch werk koste wat het kost binnen een eigen ten toonstellingstheorie onder te brengen. Hel contrast tussen materiaal en beeldtaal is wel duidelijk aanwezig bij Hans van den Bans 'The Last Waltz'. een zwaar lo den gordijn dat de illusie wekt licht en luchtig in de wind te wapperen. 'Nuagc' lijkt iets Ie zeggen over hoe ver kunst eigenlijk van ons afstaat. Ook op een exposi tie waarvan de titel heel uitno digend begint met 'De aanra king'. Alsof de beschouwer vrij is ae werken te betasten, zoals eigenlijk nodig is om er ten vol le van te kunnen genieten. Maar de kwetsbaarheid en vooral de kostbaarheid van de beelden staat dat in de weg. Toch is alleen voor Carel Vis sers 'Mozes' enige distantie werkelijk gepast. Het is een mo nument voor zijn gestorven hondje, waarbij materiaal en vormgeving onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Het be staat uit het schedeltje van het. diertje op grijs papier. Het is van een ontroerende eenvoud. Sokolov op tournee door Nederland den haag De Russische pianist Grigory Sokolov geeft op zondag 12 december zijn tweede recital in de Serie Meesterpianisten in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij vertolkt werken van Brahms, Chopin en Prokofjew. Sokolov maakt voor zijn recital eerst nog een korte toernee door Nederland. Op 8, 9 en 10 de cember is hij te beluisteren in Maastricht, Groningen en Rotter dam. Grigory Sokolov was wat je noemt een wonderkind. De in Leningrad geboren Rus trok al op 5-jarige leeftijd de aandacht in de Russische muziekwereld vanwege zijn buitengewone talent. In 1966 won hij op zijn 16de de gouden medaille op het Tsjaikowsky Concours in Moskou waarna zijn carrière een vlucht nam. Inmiddels heeft Sokolov meer dan 2000 concerten gegeven over de hele wereld. Politieke prenten in Den Haag den haag Donderdag 9 december opent kamerlid Aad Nuijs de tentoonstelling Politiek in Prent '93 in de Burgerzaal van de Tweede Kamer in Den Haag. Dat heeft de stafdienst Communi catie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal bekendge maakt. De expositie zal bestaan uit zo'n 144 prenten van 18 be kende politiek tekenaars. De collectie is samengesteld d'oor de stichting Pers en Prent en is te zien tot 21 januari 1994. Concert The Cocteau Twins delft» The Cocteau Twins komen voor een - vooralsnog eenma lig - optreden naar Nederland. Op 1 februari concerteert de Schotse band in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. In sep tember van dit jaar brachten de Schotten hun laatste cd uit, Four Calender Cafe. De kaartverkoop begint zaterdag 11 decem ber. Amsterdam In het Rijksmuseum is men druk bezig met de inrichting van de tentoonstelling 'Dageraad der Gouden Eeuw' - Noordneder landse kunst 1580-1620. Op de tentoonstelling is niet alleen schil der- en prentkunst te zien, maar ook zilver, tapijten, glas, textiel en meubelen. Op de foto hangt men twee etsen op van Hendrick Golt- zius. foto anp Meerderheid Nederlanders leest bijna nooit een boek amsterdam anp Ruim 20 procent van de Neder landers van 10 jaar en ouder leest nooit een boek. Drieënder tig procent leest af en toe (5 boeken per jaar). Daar tegen over verslindt één op de vijf mensen 40 boeken per jaar. Bij na een kwart van de Nederlan ders van 10 jaar en ouder leest regelmatig een boek (25 per jaar). Dat blijkt uit het rapport 'Profiel van de Nederlandse boekenconsument' dat is uitge bracht door de Stichting Speur werk Betreffende het Boek. Als de twee groepen die het meest lezen bij elkaar worden geteld, blijkt dat 44 procent van de Nederlanders zeer vaak of geregeld boeken leest. Het gaat om 5,9 miljoen Nederlanders, waarvan 2,5 miljoen mannen en 3,4 miljoen vrouwen. Het NIPO heeft een jaar lang iedere week 100 personen on dervraagd over hun lees-, koop- en leengedrag. Het was voor het eerst dat dat gedrag op zo'n grote schaal werd onderzocht. Het onderzoek werd gefinan cierd door het ministerie van wvc, het Nederlandse Biblio theek en Lektuur Centrum, de Koninklijke Nederlandse Uitge versbond. de Nederlandse Boekverkopersbond en de boe kenclub EC1. Van de Nederlanders van 10 jaar en ouder kan 20 procent worden gerekend tot de catego rie 'zeer vaak'-boekenlezers. Deze 1,6 miljoen vrouwen en 1,1 miljoen mannen lezen zo'n 40 boeken per jaar. De helft van de 'zeer vaak'-lezers is tussen de 20 en 45 jaar oud. Ruim 40 pro cent heeft hoger onderwijs ge noten. 'Zeer vaak'-lezers geven de voorkeur aan fictie. Litera tuur scoort met 23 procent het hoogst. Van de 'zeer vaak'-le zers is 59 procent lid van de openbare bibliotheek. Het onderzoek heeft zeven consumentenprofielen opgele verd. Daaruit blijkt dat de bi bliotheken hun publiek vooral vinden onder de verstokte le zers (2,2 miljoen). De boekhan dels en boekenclubs zijn in de eerste plaats afhankelijk van de echte boekenkopers. Blok Steel brengen Hoofdzonden met humor Voorstelling. 'Angelless' door Blok Steel. Gezien 3/12 LAKtheater Leiden. Nog te zien: 4/12 LAKtheater 20 30 uur. Wie 'Angelless' ^jet komt ogen te kort. Blok Steel hebben een acrobatische stijl. Ingewikkelde verstrengelingen worden afge wisseld door buitelingen, ren nen en elkaar optillen. Het tem po kan hoog oplopen. Bij al de ze inspanningen is er ruim schoots plaats voor humor en speelsheid. De sfeer is onge dwongen, op een sympathieke manier ongepolijst. Verheven pretenties zijn er niet, terwijl het thema gewoonlijk juist zwa re, serieuze associaties oproept. 'Angelless' gaat over drie van de Zeven Hoofdzonden. In een prachtige openingsscène, waar in de twee dansers en drie dan seressen zich langs een muur laten zakken, betreedt Luiheid het toneel. De geestig weerge geven lamlendigheid gaat over in ingenieuze bewegingen met prachtig vormgegeven stoelen, waarmee de dansers klimmend en kronkelend over het toneel bewegen. De tweede Hoofdzon de, Lust, zweept de dansers op tot felheid en erotische gebaren. De danseressen doen in de acrobatische krachttoeren niet onder voor de dansers. De der de Hoofdzonde, Hebzucht, leidt tot uitdagingen, die uitmonden in energieke bewegingen, ver spreid over de hele dansvloer. Hoe ingewikkeld en moeilijk de bewegingen ook zijn, de voor stelling spreekt direct aan door de herkenbare alledaagsheden die er met veel humor in ver werkt zijn. Het is een plezier om op zo'n onderhoudende manier te zien welke Hoofdzonden ons bestaan bedreigen. Willem Hendrik van der Nat geëerd met monografie 'Hoe vaak is het niet ge beurd, dat kunstenaars, die geen gelijke tred hielden met de laatste ontwikkelin gen, bij voorbaat gedoemd waren om te worden opge nomen in de rijen der naamlozen.' Die verzuch ting uit de kunsthistoricus Willem L. Baars in de inlei ding van zijn deze week gepubliceerde boek 'Wil lem Hendrik van der Nat, een schilder van ras'. Voor wie de Leidse kunstge schiedenis enigszins kent, is W.H. van der Nat (1864-1929) geen onbekende. Hij geldt als een van de eerste plaatselijke navolgers van het impressionis me van de Haagse School, die de top van zijn kunnen bereikte in een reeks intieme portretten van geiten, schapen en ander kleinvee. Hoewel Van der Nat in de eerste decennia van onze eeuw een landelijke en zelf internatio nale populariteit genoot, raakte hij daarna in de vergetelheid, omdat hij niet behoorde tot het soort vooruitstrevende kunste naars, wiens namen terecht ko men in de kunsthistorische handboeken. Dat Van der Nat desondanks de storm van de avantgarde heeft weten te trot seren en nu zelfs wordt geëerd met een heuse monografie en (binnenkort) een retrospectief in de Haagse Pulchri Studio, duidt op de aanwezigheid van bijzondere kwaliteiten in zijn werk. En inderdaad, wie de fraaie reprodukties in het kersverse boekwerk bekijkt, komt tot de conclusie dat Van der Nat be schikte over een uitzonderlijke tekengave en een goed gevoel voor kleurcompositie. Dit, ge koppeld aan een gevoelig obser vatievermogen, leidde in veel gevallen tot uitmuntende schil derijtjes. Zijn weinig verrassen- Schapen die over een hek kijken, ee de onderwerpskeuze echter werkte af en toe zeer in zijn na deel, waardoor er in zijn oeuvre ook veel zwakkere, sentimentele stukken voorkomen. Verster Willem van der Nat ging op 17- jarige leeftijd naar de kunstaca demie in Den Haag. waar hij zijn veel beroemder geworden plaatsgenoot Floris Verster ont moette, met wie hij tot diens dood, in 1927, bevriend bleef. Die vriendschap was één van de redenen om het boek uit te ge ven. De editie is verzorgd door de 'Stichting Kunstkring Groen- oord' te Oegstgeest, een initia tief van de daar woonachtige collectioneur Martin Seegers. De naam van zijn stichting ver krijttekening van W.H. van der Nat. wijst naar het landgoed 'Groen- oord' aan de Haarlemmertrek vaart, waar Floris Verster meer dan 30 jaar woonde en contac ten onderhield met een selecte kring van contemporaine cul tuurdragers, onder wie Van der Nat. 'Ik had altijd al het plan om 'iets' te doen met de vrienden van Verster,' zegt Martin See gers. 'Toen stuitten we op het bijna volledige archief van Wil lem van der Nat, en ik riep: hier ligt een boek!' Dat boek is er ge komen, en het ziet er piekfijn uit. Hoewel de tekst van Willem Baars een nogal verdedigende ondertoon heeft en weinig kri tisch is ten opzichte van Van der Nat, laat het boek zich uit stekend lezen en worden vele tot nu toe onbekende feiten en werken overzichtelijk gepresen teerd. Stillevens Interessant zijn bijvoorbeeld de zorgvuldige tekeningen van Van der Nat, die uitgebreid aan bod komen, net als de vele kleine stillevens die de schilder op la tere leeftijd heeft vervaardigd. Juist daarin lijkt Van der Nat ge heel voorbij te zijn geraakt aan tijdgebonden, romantiserende of commercïele invalshoeken. Veel duidelijker dan voorheen wordt ook Van der Nats diepe bewondering voor Floris Verster zichtbaar, die hij in enkele voor stellingen zelfs expliciet navolgt. De inzichtelijke wijze waarop dergelijke hiaten in de kennis foto artic photodesicn zijn opgevuld, maakt het boek van Kunstkring Groenoord en Willem Baars tot een solide toe gang tot het werk van Willem van der Nat. 'Een kunstenaar,' zoals Baars schrijft, 'die wars van alle actuele gebeurtenissen om hem heen, trouw was geble ven aan zijn eigen principes.' 'Willem Hendrik van der Nat, een schilder van ras', door Wil lem L. Baars, is te koop bij boekhandel boekhandel Kooy- ker, Breestraat 93, bij lijsten maker en kunsthandel Art De- co, Morsstraat 47 of door 49,50 gulden over te maken op bankrekeningnummer 567045269 van de Stichting Kunstkring Groenoord, Oegst geest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19