Kleur als machtigste wapen Cultuur Kunst Tslen Haag verzelfstandigt ijf kunstinstellingen iï ^Unlimited in Moskou: zo bont hadden lay en Anita het nog niet meegemaakt I Boek over Leidse schilder Van der Nat 'Kees de Jongen' vanuit droomperspectief DAG 3 DECEMBER 1993 >mité beveelt Goeie Mie aan Enj_» Een comité' van aanbeveling gaat regisseur Han Prins jrsteunen bij zijn poging een film te maken over de tijd en even van de Leidse gifmengster Goeie Mie. Vorige week Vjd bekend dat de opnamen zijn vertraagd omdat Prins er niet geslaagd het startkapitaal voor de film bijeen te krijgen. De jse bedrijfsmakelaar Smitsloo zal niet, zoals in het vorige be- It gemeld, een financiële commissie leiden, maar zitting ne- swh in het comité van aanbeveling dat initiatiefnemer en regis- r Han Prins helpt de speelfilm goed op de rails te krijgen. Moor Leidse gastschrijver advÉK? Margriet de Moor wordt in het studiejaar 1994-1995 ringtschrijver aan de Rijksuniversiteit Leiden. Zij zal een aantal jeges geven aan studenten en de aan het gastschrijverschap bonden Albert Verwey-lezing houden. Het gastschrijverschap I ten initiatief van de Leidse Letterenfaculteit, de K.L. Pollstich- I en NRC Handelsblad. Bedoeling er van is het contact tussen literatuur en de academische wereld te verbeteren. meerstkaarten te koop in De Lakenhal ren In het Stedelijk Museum De Lakenhal zijn ook dit jaar er kerstkaarten te koop. Afgebeeld zijn: Ijsvermaak op het gjgewater (J. Heenck 1779), Aanbidding der koningen 0 k|iutsnijwerk, circa 1500) en een set zilveren kandelaars (1791), (vaardigd door J. Kamphuis. En set van 10 kaarten kost f12,50, g_jjar de kaarten zijn ook per stuk te koop. 1 kli de|igen ruimte Toneelgroep Amsterdam 00 sterdam Toneelgroep Amsterdam (TA) wil per 1 augustus irlijks ongeveer 150 voorstellingen gaan spelen op een tijdelijk je| fade: het Transformatorhuis op het Westergasfabriek-terrein l8.(Kmsterdam-west. De bespeling van de nieuwe ruimte ten ranste gaan van het aantal voorstellingen dat TA jaarlijks in de idsschouwburg geeft. Het totaal aantal optredens in Amster- jn zal stijgen. De verhuizing zal ook gevolgen hebben voor het j (ptal tournees in het land. Er zijn plannen voor een nieuw the- voor Toneelgroep Amsterdam in de Marnixtraat, aar het geld hiervoor ontbreekt. Nadat eerder dit jaar duidelijk (jjgjrd dat een eigen theater nog jaren op zich zou laten wachten, -j^TA op zoek gegaan naar een tijdelijke eigen ruimte. Overzichtsexpositie van Leo Gestel in het Larense Singer Museum Een zelfportret dat Gestel maakte in 1913. haag anp Haagse stadsbestuur wil de I gemeentelijke kunstinstel- ;en verzelfstandigen. De ge krente beoogt daarmee meer krijgen voor het uitzetten i de grote lijnen, in plaats i dat ze zich bezighoudt met taken, t en W hebben besloten dat ïerst voorstellen voor privati- !'ng van het Museon en de linklijke Schouwburg op ta- komen. In 1996 kunnen de [men voor het Haags Ge- entemuseum, het Kooren- s en het Haags Historisch ■■bskou, dat is een totaal ande- wereld, verzucht zangeres ■Hita van de bekende Amster- imse house-formatie Inlimited. Het is zaterdag- cht, een uurtje of drie in I bskou's verzamelplaats voor puwe rijken annex mafiosi, de chtclub/discotheek Arlecchi- en zanger/rapper Ray in hun kleedkamer nog te hijgen van hun energie- techno house act. En reageren totaal verbijsterd als horen dat de meeste bezoe- rs van Arlecchino 150 'green- )0>' uit de portemonnee moes- 191 toveren om te kunnen 'jum- 11 n' op wereldhits als 'Twilight 19 >ne', 'No Limit' en 'Faces'. Zo !4>nt hadden Anita en Ray het "I >g niet meegemaakt. De 'andere wereld' begint in lecchino overigens al bij de g >or een particuliere bewa- 2 ngsdienst scherp beveiligde itree. Enkele als heer uitge- >ste figuren leveren er bij de etaaldetector hun schietwa- :ns in, sommige dames hun aangasflaconnetjes en elegan- steekwapens. Het wapentuig Vloskou is levensgevaarlijk', j! irzucht een vriendin die haar a aangaspatroon inlevert) kan gen inlevering van het verkre- ;n bonnetje bij het verlaten m de discotheek weer worden leegenomen. Anita en Ray zetten, met leegenomen danser en danse- ïs, de Moskouse mafia in elk ïval in beweging. Tegen één ur 's nachts worden de wereldberoemde Nederlanders' angekondigd en laten de onge- ïer 600 aanwezigen champag- e en wodka voor wat het is. len stroomt naar het podium m 2Unlimited van dichtbij te unnen zien. De mannen kijken wijlend naar de welgeschapen nita en de dames zijn verrukt ver het kekke kuifje van Ray. Waar vindt 2Unlimited nog en publiek waarvan de jongste iet jonger is dan pakweg twin- ig en maximum-leeftijd er niet Je doet? In Arlecchino hupt de 0-jarige zakenman bronsterig ond zijn helblonde vriendin an een veel recenter bouwjaar, let aantal echt trendy gekleden ruim in de minderheid tegen- iverde 'squares'. Ray's verwoede pogingen om iet publiek tot spreekkoren te lewegen stranden op de taal- larrière. De vraag 'Do you want o party' met 'yeah' beantwoor- Museum worden uitgewerkt. De drie instellingen zijn nu niet toe aan verzelfstandiging omdat ze al bezig zijn met reorganisaties. Het Gemeentemuseum moet bovendien het miljoenentekort verwerken dat na het vertrek van directeur Rudi Fuchs bleek. Volgens cultuurwethouder L. Engering is de verzelfstandiging geen verkapte vorm van bezui niging. „De instellingen houden hetzelfde budget, maar dan in subsidievorm. Op de lange ter mijn zal de maatregel de ge meente wel werk schelen en wordt dus op arbeidskosten be spaard." den, gaat nog wel, maar 'say no limit' ligt al te ver over de taal grens. Veel doet het er niet toe. Ray en Anita vinden verder alles best. Binnen een uur zit het er op. De volgende stop is Boeda pest, waar ze zullen optreden in een stadion waar wel twintig duizend man in kan. Wat dat betreft viel Moskou wat tegen. Twee optredens in Arlecchino, dat was het wel. „Weinig gezien hier, de gewone toeristische shit", bromt de manager, wiens naam ons even is ontschoten. Anita meldt op- Leo Gestel (1881-1941) speelde aan het begin van deze eeuw een belangrijke rol bij de vernieuwing van de schilderkunst in Neder land. In zes zalen van het Larense Singer Museum hangen tot 30 januari 180 werken van hem - olieverf schilderijen, gouaches, pastels en tekeningen - een overzicht uit de periode 1900-1940. Veel komt uit particulier bezit en is nooit eerder geëxposeerd. „Kenmerkend voor Gestel was dat hij zichzelf steeds vernieuw de. Eveline Heuves en Marijke Estourgie, samenstellers van het grote Gestel-overzicht, verbazen zich nog altijd over de vanzelf sprekendheid waarmee Gestels stijlen in elkaar overgingen. Heuves: „Het ging niet echt van 'kubisme, hup weg, expres sionisme'; de ene stijl vloeide voort uit de ander. Maar hij is nooit bij de verworvenheden van een vorige fase blijven han gen. Je kunt zien dat hij soms lang werkte aan een doek. Zijn schilderijen waren heel door dacht, uitgebalanceerd qua kleur en compositie. Dat lag in zijn aard. Hij was niet snel te vreden. Daarenboven was hij correct: altijd netjes in het pak, niet het uiterlijk van een bohé mien." Estourgie: „Hooguit in zijn jeugd waren er wat wilde jaren. Hij bewoonde in Amsterdam een atelier aan de Tweede Jan Steenstraat, een werkplaats die door heel wat kunstenaars werd bezocht en al gauw de Jan Steenzolder werd gedoopt. Hij heeft zich daar meteen na zijn academische studie als zelfstan dig schilder gevestigd. In 1904 reisde Gestel met stu diegenoot Jan Sluyters voor het eerst naar Parijs. Er zouden nog twee reizen volgen. Gestel gewekt dat het toch wel leuk was, de 'square' (Rode Plein) en de 'Lenin mountain' (Lenin heuvels). Voor de rest zit het 2Unlimi- ted nog steeds mee. Anita en Ray constateren vergenoegd dat hun nieuwste produkt 'Maxi mum Overdrive' het goed doet in de 'charts'. Amerika blijft nog een probleem, „daar hangen ze toch nog te veel aan rock", zegt Ray. We wensen ze succes. En troosten twee jonge verslagge vers van de lokale popzender maakte daar kennis met de im pressionisten, de fauvisten en de kubisten. Terug van zijn eer ste reis was er in eerste instantie nog geen zichtbaar spoor van een modernistische invloed. Heuves: „Overeenkomstig zijn aard moesten de opgedane in drukken eerst bezinken. Vernieuwing Een derde reis naar Parijs mar keerde een wending. Heuves: „Hij raakte onder de indruk van de kubist Picasso en van de schilders Derain en Rousseau le Douanier. Hij kwam tot een vlak-decoratieve stijl, zonder schaduw. In 1921 vestigde Ge stel zich in Bergen. Heuves: „Hij ging langzamerhand over tot foto gpd Radio Makimum, die de feno menen niet mogen interviewen. Een tegenvaller voor de pop zender, die een week lang recla me had gemaakt voor dit optre den. Zonder overigens de toe gangsprijs te vermelden. Ray: „Records zijn hier niet te krijgen van ons. Maar we zagen bij de kiosken in de stad wel stapels bootlegs, allemaal van onze platen opgenomen casset tebandjes die ze gewoon verko pen. Dan moeten we maar geld uit de show maken", grapt hij. het ontleden van de kleur en de vorm. Zoetjesaan neigde hij naar het kubisme." Hoogtepunt in Gestels kubis tische periode is zonder twijfel de episode Mallorca. Heuves: „Hij nam voornamelijk land schappen en haventjes als on derwerp, die hij geometrisch ontleedde. De indruk van diepte bracht hij niet teweeg door het gebruik van perspectief maar door de kleuren van in segmen ten opgedeelde vormen. De kleur en de rust die de composi ties uitstralen zijn fabelachtig. In de Mallorca-schilderijen be reikt hij bijna de abstractie. Op dat moment vindt hij dat hij het kubisme voldoende onderzocht heeft." Doors-mythe herleeft in Stadsgehoorzaal muziek recensie. dick hermsen Concert: Wild Child, voorprogramma: Robby Krieger Band. Gezien: 2/12, Stads gehoorzaal, Leiden. Hij lijkt op Jim Morrison. Hij beweegt als Jim Morrison. Zijn stem vertoont grote overkom sten met die van Jim Morrison. Hij heet Dave Brock en is de zanger van Wild Child. Gister avond speelde de band voor een bijna uitverkochte Stadsge hoorzaal in Leiden. Een cover band die volle zalen trekt moet wel heel bijzonder zijn. Wild Child is dat ook. Ze geven een imitatie van The Doors, de le gendarische band die eind jaren zestig furore maakte. Met het overlijden van Jim Morrison in 1971, is het ook ge daan met The Doors. Vanaf het moment dat de band stopt met spelen is de mythe geboren. De enorme belangstelling voor Wild Child is daarvan een .le vend bewijs. Het is een riskante onderne ming om zo'n charismatische band als The Doors na te boot sen. De tijdgeest van nu is zo volkomen anders. De hippies van toen streefden andere idea len na dan hun leeftijdgenoten van nu. Zelf zegt Dave Brock dat de show gezien moet worden als een musical met de sound- en lo.okalike als hoofdrolspeler. Hij heeft absoluut gelijk. Over de opzet van de show is goed nagedacht. Het half over de microfoonstandaard hangen, de ongecontroleerde passen, de melancholische blik in de ogen, hel klopt allemaal. De zanger heeft zijn idool duidelijk goed bestudeerd. Gezegd moet wor den dat het voorprogramma van Robby Krieger, hij speelde ooit gitaar bij The Doors, muzi kaal beduidend meer te zeggen heeft dan de hoofdact van de avond. Krieger is een gitarist van formaat. Hij is virtuoos en heeft een prachtige, stuwende gitaarklank. De band waarmee hij speelt klinkt uiterst solide. Waar het bij Wild Child aan ontbreekt is de muzikale zeg gingskracht. De unieke sfeer van een band als The Doors is de combinatie van uitstraling en muziek. Die roep je niet op door het hebben van eenzelfde uiterlijk en een overeenkomstig stemgeluid, hoe groot de gelij kenis ook mag zijn. Als imitatie behoort Wild Child tot de betere coverbands. Muzikaal heeft het allemaal niet veel om het lijf. De landschappen van Mallor ca bezorgden Gestel grote roem, maar Marijke Estourgie steekt de loftrompet over zijn minder bekende latere werk. „In de werken uit 1915-1917 zie je nog zijn voorkeur voor de geometri sche vormen waarin hij het landschap ontleedde. Gaande weg werd zijn palet donkerder en de penseelstreken forser. Zoals Le Fauconnier al eerder had gedaan, kwam hij tot een samensmelten van kubistische en expressionistische elemen ten." Estourgie: „In 1922 kwam er een diepe depressie. Hij over woog naar Parijs te gaan maar kreeg in Vlaanderen een zenuw- theater recensie wunand zeilstra 'Kees de Jongen', muziektheaterproduktie gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Gerben Hellinga naar de roman van Theo Thijssen. Regie en bewerking: Marg- rith Vrenegoor. Muziek: Willem Breuker. Gezien: 2/12, schouwburg Leiden (landelijke première). Aldaar nog te zien vanavond. De zwembadpas op muziek: dat is een beroemde scène uit 'Kees de Jongen' in een nieuw jasje. De nu door de Stichting Kunst werk uitgebrachte muziekthea terproduktie biedt een nieuwe kijk op Gerben Hellinga's to neelbewerking van de roman van Theo Thijssen. Deze stich ting is opgericht met het doel werk en podiumervaring te ver schaffen aan getalenteerde uit voerende artiesten. Ook in deze produktie zijn er vanzelfsprekend twee Kezen: het romanpersonage Kees Ba- kels is in twee rollen opgesplitst. Op die manier zijn de zelfge sprekken van de innerlijke en de uiterlijke Kees op toneel speelbaar gemaakt. Het stuk toont fragmenten uit het leven van een sympathieke inzinking. Zijn vrouw An, met wie hij tijdelijk gebroken had, snelde hem te hulp. Sindsdien is het tussen die twee altijd koek en ei gebleven. Hij woonde nog even in Amsterdam maar ves tigde zich in 1928 weer in Ber gen en later in Blaricum. Estourgie: „Vol goede moed be reidde hij zich voor op een overzichtstentoonstelling, die in 1929 zou worden gehouden. Midden in de voorbereiding overkwam hem een van de erg ste dingen die een kunstenaar kan overkomen. Zijn atelier brandde volledig af en 400 wer ken waren verloren gegaan. Ge lukkig was zijn werk ruim in de collecties van musea en verza melaars vertegenwoordigd. arme Amsterdamse volksjon gen. Na de dood van zijn vader staat hij zijn moeder zo goed mogelijk bij in haar armoede en neemt ten slotte een baantje aan als jongste bediende. Daar mee is de kindertijd van Kees definitief voorbij, de dromer moet steeds meer wijken voor de realist. Dat laatste gegeven heeft re gisseuse Margrith Vrenegoor een opvallend sterk accent meegegeven en tot richtlijn van haar voorstelling gemaakt. Tot aan de dood van vader Bakels wordt het gehele stuk als een fantasieverhaal verteld. Het is alsof we alles zien vanuit het perspectief van de dagdromen de Kees. Hij ziet zichzelf als een held, een fantastisch schermer, een talenwonder, een knappe musicus en de vaste vriend van de mooie Rosa Overbeek. Dat blijkt nieuwe mogelijkhe den te bieden. Deze muziekthe aterproduktie neemt duidelijk afstand van de toneelbewerking door Gerben Hellinga. Wars van elk realisme, dat nogal snel braaf overkomt en een hoog smartlapgehalte kan krijgen, passeren de huiselijke gebeurte- Traviata door regie verwoest opera recensie rob van der hilst La Traviata van G. Verdi, door De Neder landse Opera. Gezien 1/12 (première), Muziektheater, Amsterdam. De Amsterdamse Traviata is, wat het muzikale deel betreft, een juweel van een operapro- duktie. Het Nederlands Philhar- monisch Orkest verrichtte on der leiding van dirigent Graeme Jenkins puike prestaties. En on danks het feit dat de Australi sche sopraan Deborah Riedel een uur voor aanvang was be vangen door een opkomende griep - de nachtmerrie van ieder operahuis -, creëerde zij op hoogst emotionele en emotio nerende wijze de hoofdrol van de courtisane Violetta Valéry. Ook de Amerikaanse tenor David Kuebler begon bleekjes maar groeide in stempracht. De Zuidamerikaanse tenor Giron May kwam de twee-dimensio- naliteit echter maar nauwelijks te boven. Dit voert ogenblikke lijk naar het andere deel van de produktie, het beeld. Hiervoor tekenen de Duitse regisseur Alf red Kirchner, de decorontwer per Bernhard Kleber, belichter Hans-Joachim Haas en drama turg Klaus Bertisch. En natuur lijk kostuumontwerper Joachim Herzog. Diens duidelijk op 19e- eeuwse voorbeelden geënte ontwerpen waren subliem. Ech ter, dit kan absoluut niet gezegd worden van de prestaties van het viertal Kirchner-Kleber- Haas-Bertisch. De 'rode draad' die wat visua lisatie betreft door bijna alle produkties van DNO loopt, is dat de theatrale verbeelding al tijd 'aards' dient te zijn. Dit principe kan er toe leiden, dat in produkties van DNO het the atrale aspect het muzikale over heerst. Een conflict dus, wat al leen aanvaardbaar is wanneer muziek en beeld artistiek-gelijk- waardig zijn. Het 'beeld' van de Amsterdamse Traviata is dat niet. De zangers/spelers hadden dramaturgische aanwijzingen gekregen die hen tot wandelen de planken maken. Het decor is van een oubolligheid, die herin nert aan de reisprodukties uit de goeie-ouwe-tijd van Opera Forum. nissen en vooral Kees' dagdro men in flink tempo de revue. Een zeer strakke stilering is doorgevoerd; spelers en muzi kanten bewegen zich via cho reografische patronen over het vrijwel kale podium. Vooral de muzikale begeleiding versterkt de associatieve overgangen. Het levert hele mooie beelden op, maar heeft een klein nadeel. Deze voorstelling veronderstelt dat je het verhaal al kent. Zo niet, dan is de verhaallijn aan vankelijk moeilijk te volgen. Als vader Bakels eenmaal ge storven is (hij loopt als het ware stervend weg), maakt de dro merige sfeer plaats voor de don kere realiteit. Het tempo zakt dan helaas af, en met name het einde wordt nogal lang uitge sponnen. De meeste indruk maken dan ook de droomscè- nes, waaraan het gehele gezel schap met overtuigingskracht vorm geeft. De twee Kezen zijn dan op hun best, de rondlopen de muzikanten hebben een zin volle podiumfunctie en de ge beurtenissen op toneel krijgen een nieuwe dramatische span ning. 2Unlimited zet de Moskouse mafia in beweging. leiden De kleinzoon van de bekende Leidse schil- delijk Museum De Lakenhal kregen ook een exem- der W.H. van der Nat kreeg gistermiddag, in het plaar van de monografie. Leidse stadhuis, een exemplaar aangeboden van Op de foto: M.G. Seegers, bestuurslid van de het boek 'Willem Hendrik van der Nat, een schil- Stichting Kunstkring Groenoord, W.H. van der Nat der van ras!'. Het boek over het leven en werk van III, kleinzoon van de schilder, en de schrijver van de kunstenaar wordt uitgegeven door de Stichting het boek, Willem L. Baars (v.l.n.r.). Kunstkring Groenoord uit Oegstgeest. Cultuurwet houder Koek, de openbare bibliotheek en het Ste- foto hielco kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 17