Magistraal vaarwel aan de Peking Opera
Onbekend recent materiaal
uit voormalig Joegoslavië
Film
Twee Engelstalige
films bij Aids-festival
Smoorverliefde fee
wordt misdadige feeks
Robert de Niro en de Wet van Murphy
JNDERDAG 2 DECEMBER 1993
21
Farewell To My Concubine: meesterwerk van Chen Kaige
(ark Blood wordt niet afgemaakt
^llywood Dark Blood, de film waaraan acteur River Phoenix
erkte toen hij op 30 oktober jl stierf, zal niet worden afge-
taakt. Tot dat besluit kwam produktiemaatschappij Fine Line
matures na overleg met regisseur George Sluizer. Hoewel er nog
laar drie weken te draaien waren, bleken de resterende opna
men onmogelijk af te ronden met behulp van een stand-in. De
■enes overdoen met een nieuwe acteur zou te kostbaar worden.
feorge Harrison's Handmade ontbonden
on» De produktiemaatschappij Handmade Films die aan
b basis stond van een wedergeboorte van de Britse film begin
[ren '80, is opgeheven door ex-Beatle George Harrison en zijn
Jpkenpartner Denis O'Brien. De rechten op de 24 films die door
Éandmade werden geproduceerd waaronder successen als
Time Bandits en Mona Lisa en flops als Shanghai Surprise en
track 29 zijn te koop. Handmade Film ontstond in 1979 toen
Je popzanger besloot geld te steken in The Life of Brian van het
Bonty Python-team. De firma is na Goldcrest en Palace Pictures
Ie laatste van de succesvolle onafhankelijke Britse produktie-
liaatschappijen die het loodje heeft gelegd.
ims in leiden
film
overzicht» annemiek ruygrok
JC, Breestraat 66, Leiden 'Over our
fed bodies', vr 3/12, 20.45 uur; 'Absolu-
positive', za 4/12, 20.45 uur, LAKCi-
ïa, Cleveringaplaats 1, Leiden: 'Mys
tery Train', ma 6/12,20.30 uur.
over de medische kant van de
ziekte aids, maar het treurige
verslag van elf personen die se
ropositief zijn bevonden en
(nog) niet aan de ziekte zelf lij
den. Het elftal is afkomstig uit
zeer uiteenlopende kringen: ho
mo's en hetero's, etnische min
derheden, oud en jong, allemaal
kampen ze met de geestelijke
gevolgen van een ingrijpende
diagnose.
Met kwinkslagen vertellen zij
over hun vanzelfsprekend aan
wezige leed. Geen zware kost,
deze film van documentaire-ve
teraan Peter Adair (die zelf
tragische bijkomstigheid ook
seropositief is). De film is vrij
moedig en warm en bouwt in
alle rust en intimiteit de kracht
op om iedereen aan te spreken.
Je moet dan wel Engels kunnen
begrijpen, want ook deze film is
niet ondertiteld.
Na deze kommer en kwel is
het wel eens prettig om iets vro-
lijkers te aanschouwen. Dat kan
bij Mystery Train van Jim Jar-
musch (in LAKCinema). De mu
ziek van Elvis Presley en een
driemaal gelost schot zijn de
verbindende factoren in dit
drieluik dat zich in het legenda
rische Memphis afspeelt. Jar-
musch observeert de hoofdper
sonen, vreemdelingen in de
Verenigde Staten, en toont het
publiek hun lotgevallen met een
knipoog.
:t Aids-filmfestival duurt ook
ize week nog voort. In het LVC
aaien in dit kader twee rol-
Over our dead bodies
p}n Stuart Marshall, een En-
rlstalig produkt (zonder Ne-
;rlandse ondertiteling). Deze
-itse film uit 1991 is letterlijk
:n beeld van een tijd. Een do-
imentaire over de opleving
in de radicale homostrijd in de
renigde Staten. De homobe-
eging gooit spectaculaire mid-
:len in de strijd, die veel publi-
teit opleveren.
Groepen als 'Act Up' en
}ueer Nation' trekken, vooral
nder jongeren, veel aandacht
t halen het thema aids uit de
oezelige anonimiteit. Een
x>rt Greenpeace van de homo-
iweging. Dat deze ontwikke-
ng niet zonder conflicten gaat,
at de film ook zien. Marshall
aagt zich af waarom een der-
ilijke revival van homo- en
dsactivisme in de VS wèl,
laar in Europa niet lukt. Maar
in antwoord op die vraag geeft
2 film niet.
Een diep menselijk menselijk
ocument is vervolgens Absolu-
•ly Positive. Het is geen film
Knipoog naar Kubrick's Lolita in The Crush
Bioscopen Amsterdam
Door de prachtige ensceneringen is Farewell To My Concubine zoiets als opium voor het oog. Fascinerend en angstaanjagend.
ALFA l
m Leidseplein tel. 6278806
Rising sun 12 j., dag. 1?, 15.45,
I 18.45,21.30
er^LFA 2
Night and the city a.Idag. 13.30,
JAi 16,19.30,22
.ALFA 3
Fiorile 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,
he! 21.30
Ö1LFA4
.ip Hartverscheurend 16 j., dag. 13.30,
3g 16. 19.30, 22
ALHAMBRA 1
Weteringschans tel. 6233192
The house of the spirits 16 j., dag.
13.15,16.30,20
injALHAMBRA 2
The firm 16 j.. dag. 13.15, 16.45,
20 15
'bellevue cinerama
Marnixstraat 400 tel. 6234876
The firm 16 j. dag. 13.15, 16.45,
20.30
CINERAMA 2
Jurassic Park a.l., dag. 13.15, 16,
- 18.45,21.30
CALYPSO 1
Marnixstraat 402 tel. 6234876
Farewell to my concubine a.l., dag.
13.15
(CALYPSO 2
The piano 12 j., dag. 13.15, 16,
19.15,22
CINECENTER-CINEMA CORALINE
Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615
Fiorile 16 j., dag. 14.15, 16.45,
19.30, 22.15 (beh. di 22.15) zo ook
11.15
Much ado about nothing 16 j., di
22.15
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
Le petit prince a dit 12 j., dag.
14.30, 17, 19.30, 22, zo ook 11.15
CINECENTER-PIERROT
Jamon jamon 16 j., dag. 17, 22.15
La double vie de Veronique 16 j.,
dag. 14.30, 19.30, zoook 11.15
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Arizona dream 16 j., dag. 14.30,
19.15,22
CINEMA 1 INTERNATIONAL
August Allebèplein 4 tel. 6151243
Aladdin a.l.. dag. 18.45,21.30
5 CINEMA 2 INTERNATIONAL
Jurassic park a.l., dag. 17,21.45
CITY 1
Leidseplein tel. 6234579
Hard target 16 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
•j city 2
Aladdin a.l dag. 13.15, 16. 18.45,
d 21.30
CITY 3
r Three of hearts 16 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 4
In the line of fire 16 j., dag. 13.15,
16.18.45,21.30
CITY 5
The fugitive 12 j., dag. 13. Ï5, 16.
18.45,21.30
CITY 6
The real McCoy a.l., dag. 13.15, 16,
t 18.45,21.30
CITY 7
Tina 12 j.. dag. 13.15, 16, 18.45.
21.30
DESMET
Plantage Middenlaan 4a tel.
6273434
1 Het is een schone dag geweest 16 j.,
dag. 19, zoook 13
Trahir 16 j., dag. 19.15, 22.15
Romance de Valentia 16 j., dag.
20.30, zo ook 14.30
Trois couleurs: Blue 16 j., dag.
21.15
Het is een schone dag geweest dag.
19, zoook 13
Late night movie dag. 23, zo 13
Gay Cinema za 24, zo 16.15
KRITERION 1
Roetersstraat 170 tel. 6231708
House of the spirits 16 j., za. 18,21,
zo 14.45
Dag. 17.30, 19.30, 22, vr za ook
00.15 iedere voorstelling een andere
film
Sneak preview 16 j.. di 22.15
KRITERION 2
Close encounters of the 3rd kind zo
15. vr za 00.15
My own private Idaho 16dag
17.45 (beh. za)
Menace II society 16 j., dag 20 (beh.
ma en za)
The young Americans 16 j., dag
22.15 (beh. za)
Do the right thing 16 j., vr 14.30,
ma 19.45
RIALTO 1
Ceintuurbaan 338 tel. 6623488
Querelle 16 j., dag. 17.45
March comes in like a lion 16 j., vr
20.30, za t/mwo 19.45,22
RIALTO2
I Vitelloni 16 j., dag. 17.45
The woman from the lake of scented
souls dag. 19.45, 22, zoook 15
THE MOVIES
Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016
The baby of macon 16 j., dag. 17.30,
19.45, 22, vr za ook 00.15, za zo
ook 15
THE MOVIES 2
The piano 12 j., dag. 17.15, 19.30,
21.45, za zo ook 00.15
THE MOVIES 3
La dolce vita 16 j., za zo 14.30
The cement garden 16 j., dag.
17.30, 22, vr za ook 00.15, za zo
ook 15
The crying game 16 j., dag. 19.45
THE MOVIES 4
Orlando a.l., dag. 17.30
Belle van Zuylen a.l., dag. 19.30
Bad Lieutenant 16 j., dag. 21.45, vr
za ook 00.15
TUSCHINSKI 1
Reguliersbreestraat tel. 6262633
Aladdin, dag. 13.15,16 (Nederlands
gesproken)
Aladdin, dag. 18.45, 21.30 (Ameri
kaanse versie)
TUSCHINSKI 2
The crush 12 j., dag. 13.15,16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
Jurassic park a.l., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
The fugitive 12 j,, dag. 13.15, 16.
18.45,21.30
TUSCHINSKI 5
Rising sun 12 j.. dag. 13.15, 16,
18.45.21.30
TUSCHINSKI 6
The house of the spirits, dag. 13.15,
16.30. 20.30
TUSCHINSKI CINEAC
A few good men 12 j., doorlopende
voorstelling dag. 11.45,14.15,
17.45, 20.45
DE UITKIJK
Prinsengracht 452 tel. 6237460
Trois couleurs: Blue 16 j., dag. 18,
20, 22, zoook 15
De mooiste films worden
op dit moment gemaakt
door twee Chinese filmma
kers. Twee voormalige
klasgenoten van de film
academie in Peking, die
sinds het midden van de
jaren tachtig het ene na het
andere meesterwerk afle
veren. Hun namen: Zhang
Yimou en Chen Kaige, met
aan hun zijde de beeld
schone Chinese actrice
Gong Li, de ster uit films
als Het rode korenveld, Ju
Dou, Raise The Red Lantern
en nu weer Farewell To My
Concubine, die deze week
in première gaat. De vierde
film van Chen Kaige, in
Cannes dit jaar terecht be
kroond met een Gouden
Palm voor de beste film
van het festival.
film
recensie henk maurits
Farewell To My Concubine. Te zien: Stu
dio Theater, Leiden; Babyion 1, Den Haag.
Maar terwijl Yimou, Kaige en
Gong Li intussen wereldfaam
hebben verworven, hebben ze
in eigen land nog volop te kam
pen met de censuur. De Chine
se autoriteiten hebben moeite
met hun kritische kijk op de
Chinese samenleving en ook
Farewell To My Concubine werd
na de première deze zomer on
middellijk verboden. Men kon
zich niet vinden in het open
einde (ofwel het ontbreken van
een stichtelijke boodschap voor
het volk) en het homoseksuele
karakter van een van de hoofd
personen. In China is homo
seksualiteit 'officieel' een onbe-
film
recensie henk maurits
The Crush, Te zieri: Cineac 2, Den Haag.
Wat Sue Lyon was voor de film
Lolita, is Alicia Silverstone voor
Alan Shapiro's film The Crush
(letterlijk: de verliefdheid), die
deze week in première gaat.
Shapiro blijkt goed naar de klas-
sieket van Kubrick uit 1962 te
hebben gekeken, als het gaat
om het modelleren van een ver
leidelijke jonge fee. Maar daar
mee houdt elke vergelijking op,
want terwijl Kubrick met Lolita
een meesterwerk achterliet,
komt Shapiro met The Crush
niet verder dan een vlakke,
doorsnee suspense-thriller.
Lolita ging over een vroegrijp
meisje dat als de ultieme ver
leidster het hoofd op hol brengt
van een oudere man. In The
Crush zijn de rollen omgedraaid
en is de verleidelijke tiener, Da-
rian, wanhopig verliefd op een
oudere man. Haar probleem is
dat ze pas 14 is, maar qua intel
ligentie en fysieke ontwikkeling
een stuk rijper. Daarom voelt ze
zich meer aangetrokken tot ou
dere mannen dan jongens van
haar eigen leeftijd. Het is dan
ook geen verrassing dat ze di
rect verliefd wordt op Nick, de
kend verschijnsel.
Dit als korte inleiding op een
film die in bijna drie uur vijftig
jaar Chinese geschiedenis in
beeld brengt. Van de tijd van de
mandarijnen rond 1925 tot en
met de Culturele Revolutie in
1966 en de turbulente jaren
daarna. Een magistraal filmepos
dat door Kaige intelligent en
met een scala van artistieke
nieuwe huurder in huis.
Nick weet niet zo goed raad
met de verleidelijke nimf en
houdt de boot af, met als gevolg
dat Darian alleen maar zwaar
der verliefd op hem wordt.
Wanneer Nick dan ook nog een
affaire begint met een collega,
slaan bij Darian de stoppen
door en verandert de lieftallige
fee in een zwartgallige feeks. Ze
blijkt tot alles in staat, saboteert
zijn werk, zet hem voor schut in
het openbaar, veroorzaakt on
gelukken en ontpopt zich uit
eindelijk als een levensbedrei
gende psychopate.
Thematisch is er verwant
schap met films als Fatal Attrac
tion en The Hand that Rocks the
Cradle, waarin ook een man het
slachtoffer wordt van de bezits
drang van een vrouw. Zoals
Glen Close zich in Fatal Attrac
tion als een slang vastbeet in
Michael Douglas, doet Darian
er alles aan te krijgen wat haar
verwende hartje begeert. Dat
zoiets een averechtse uitwer
king kan hebben heeft ze blijk
baar nog niet geleerd, zoals ze
als kind van rijke ouders ook
niet gewend is haar zin niet te
krijgen. Nou kun je als puber in
derdaad behoorlijk wanhopig
van worden van een onbeant
woorde liefde, maar wat Sha-
middelen langzaam wordt op
gebouwd. Zijn film is een over
rompelende kruising van film,
theater en opera. Verteld aan de
hand van twee hoofdpersonen,
Dieyi en Xiaolou, die vanaf hun
jeugd aan elkaar worden gekop
peld en die hun hele verdere le
ven tot elkaar zijn veroordeeld.
Lotsbestemming is een be
langrijk thema in de Chinese sa-
Alicia Silverstone in The Crush als
vroegrijpe Lolita die valt op oude
re mannen.
piro hier allemaal bij elkaar ver
zint komt inderdaad alleen in
films voor. Hoewel, de film over
twee kinderen die een ander
kind vermoorden een tragi
sche realiteit in Engeland
moet nog steeds worden ge
maakt.
The Crush is Shapiro's eerste
speelfilm voor de bioscoop,
maar lijkt door zijn vlakheid en
voorspelbaarheid op een snel
gemaakte televisiefilm. De in de
film opgevoerde karakters en
gebeurtenissen doen onecht,
clichématig en gekunsteld aan
en de voor de finale bewaarde
suspense is nauwelijks span
nend. Blijft over een nieuwe
Lolita in de persoon van Alicia
Silverstone, en die is zeker het
bekijken waard.
menleving en bepaalt ook het
leven van Dieyi en Xiaolou die
carrière maken bij de Peking
Opera. Daar spelen ze de
hoofdrollen in 'Farewell To My
Concubine', waarbij Dieyi met
zijn bijna vrouwelijke schoon
heid de harten wint van vele
aanbidders. Maar Dieyi wil niets
liever dan zijn rol van concubi
ne op het toneel ook in het wer-
film
recensie henk maurits
Night and the City. Te zien: Metropole 2,
Den Haag.
Night and the City is een be
roemde film noir-klassieker van
Jules Dassin uit 1950. Een sfeer
volle zwart-wit film met in de
hoofdrol Richard Widmark die
's nachts op de vlucht is voor
een stel gangsters die nog een
appeltje met hem te schillen
hebben. Ook in de nieuwe
Night in the City van Irvin
Winkler, vanaf deze week in de
bioscoop, komt het aan het ein
de tot een afrekening tussen de
hoofdpersoon (Robert de Niro)
en twee gangsters. Maar daar
mee houdt elke verdere vergelij
king op.
Winkler droeg zijn film nog
wel op aan Jules Dassin, maar
voor het overige heeft Night and
the City niets meer van doen
met de klassieker van Dassin.
Het lijkt eerder op misbruik van
een bekende filmtitel uit het
verleden. Maar een kniesoor die
daarop let, want het publiek
komt immers niet voor een 're
make' van Dassin's film, maar
om te genieten van 'de nieuw
ste De Niro'. En zijn fans zullen
zeker niet teleurgesteld worden
door Harry, zoals hij heet in de
ze film.
Net als in Raging Buil, waar
voor hij ooit een Oscar kreeg,
kelijke leven voortzetten aan de
zijde van Xialou. Die laat zich
echter inpalmen door de mooie
prostituee Juxian (Gong Li), die
de oorzaak is van jaloezie, ver
wijdering en uiteindelijk ver
raad. Het lot van de concubine
in de opera die zich aan het ein
de ombrengt, is ook het lot van
Dieyi, wanneer hij beseft dat
zijn 'koning' hem heeft verra-
Robert de Niro.
komt De Niro in Night and the
City in het boksmetier terecht.
Toentertijd om als zwaarge
wicht zijn slag te slaan, en nu
om munt te slaan uit het orga
niseren van een bokswedstrijd.
Maar hij krijgt daarbij zoveel te
genslagen te verwerken dat het
een gevecht tegen de bierkaai
wordt. Volgens een oude man
beantwoordt Harry's leven dan
ook aan de Wet van Murphy:
'alles dat fout kan gaan, gaat
ook fout.'
In werkelijkheid is Harry geen
bokspromotor, maar advocaat.
Een bluffer, die zijn geld bij el
kaar sprokkelt met Heine lou
che zaken voor sloebers en hal
ve criminelen. In de kroeg van
zijn vriend Phil heeft hij een
grote bek, maar door de echte
grote jongens, zoals de gang
den.
Door de prachtige enscene
ringen is Farewell To My Concu
bine zoiets als opium voor het
oog. Fascinerend en angstaan
jagend. Naast de fantastische
acteerprestaties, het dynami
sche camerawerk, de kleurrijke
opera-opvoeringen met zijn
schitterende kostuums en ma-
ke-up, wordt je ook meege
sleept door het overrompelende
verhaal. Een verhaal dat is op
gebouwd uit verschillende la
gen. Niet alleen lopen de ge
beurtenissen uit de opera geraf
fineerd over in het dagelijks le
ven van Dieyi en Xiaoyou, daar
onderdoor loopt ook nog eens
de lijn van de Chinese geschie
denis: de inval van de Japanners
in 1937, de intocht van het
volksbevrijdingsleger van Mao
in 1949 en de Culturele Revolu
tie in 1966.
Aan de hand van het leven
van de twee hoofrolspelers
wordt de ondergang van de Pe
king Opera in China verteld, die
op zich weèr een metafooor is
voor de maatschappelijke om
wenteling die in China heeft
plaatsgevonden en waarin de
mandarijnencultuur werd inge
ruild voor de revolutionaire
volkscultuur van Mao, en waar
in absoluut geen plaats meer
was voor de traditionele, aristo
cratische Peking Opera.
Chen Kaige tekent het per
soonlijke drama van Dieyi en
Xiaoyou tegen de achtergrond
van de strijd van de Oude tegen
de Nieuwe Maatschappij. Een
politieke omwenteling die van
het lot van Dieyi en Xiaoyou
een tragisch noodlot maakt. En
die er in 1993 nog toe kan lijden
dat Chinese autoriteiten de cul
tuur aan banden leggen door de
films van twee van de meest ge
talenteerde Chinese filmmakers
te verbieden.
sterbaas Boem-Boem wordt hij
niet serieus genomen. Met de
organisatie van een grote boks
wedstrijd wil hij zichzelf bewij
zen, maar net als met Richard
Widmark loopt het slecht met
hem af.
Het karakter van Harry en ook
de sfeer van de film opgeno
men in hartje New York doen
sterk denken aan Stephen
Frear's film Accidental Hero.
Daarin zet Dustin Hofman een
vergelijkbaar typetje neer van
een 'loser', die geboren lijkt
voor het ongeluk. Irvin Winkler
slaagt er zeker in hel begin van
de film in een beeld te schetsen
van het hectische, dynamische
New York. Zoals Harry, die geen
moment kan stilstaan of z'n
mond houden, is ook de camera
voortdurend in beweging en zil
Harry letterlijk op de hielen.
Ook de geluidsband met mu
ziek, straatgeluiden en geluids
effecten draagt bij aan de sfeer
tekening van de 'big city'.
Maar het is niet de desolate,
beklemmende sfeer die van
Dassin's film zo'n enerverende
ervaring maakte. Tegenover de
lege straten bij Dassin, zet
Winkler een vibrerend New
York met daarin De Niro als al
om aanwezige gangmaker. Hij
is degene die dfe film aan de
gang houdt, maar een knock
out' is deze nieuwe De Niro ze
ker niet.
Op Internationaal Documentaire Filmfestival
voorbeschouwing jos de putter
International Documentary Filmfestival, Amsterdam Uitgebreid pro
gramma in Alfa, Filmmuseum, De Balie en Paradiso Van 8 t/m 16 de
cember Info: 020 - 6273329
Het zesde Internationale Documentaire Filmfestival
gaat op donderdag 9 december in Amsterdam van
start. Het programma bestaat uit een competitie (met
zo'n veertig films) en enkele aparte onderdelen,
waaronder een zogenaamd Highlights-programma
met Nederlandse documentaires. De bedoeling van
het festival is om die films onder de aandacht van
buitenlandse bezoekers te brengen, want een op het
oog groots opgezette internationale markt is het
meest in het oog springende nieuwe aan dit festival.
Voor het overige is vooral de aandacht voor de situ
atie in voormalig Joegoslavië interessant. Verschillen
de filmmakers presenteren onbekend recent materi
aal en er vindt een debat plaats over de rol van de
media in de oorlog. Een vooraf gepland speciaal on
derdeel over Indonesische documentaires is op het
laatste moment afgelast, omdat de Indonesische au
toriteiten veel films niet vrij wilden geven. De reden
die ze gaven is typerend voor de drogredenen die dic
tators spuien als het hen uitkomt: 'de films zouden
door de makers niet bedoeld zijn geweest voor een
buitenlands publiek'. Een van de geselecteerde films
toonde de verkiezingen op Irian Jaya in 1963, en dat
is een herinnering die kennelijk niet iedereen even
goed uitkomt.
Johnny Meyer etterbak, archieffoto
Het Indonesië-programma is vervangen door een
onderdeel dat waarschijnlijk veel toeschouwers zal
trekken: de documentaires die tussen 1958 en nu een
Dscar wonnen, worden veelal voor het eerst in Ne
derland gepresenteerd.
Eveneens controversieel is de Nederlandse produc
tie Jaar 1, een film van Joost Seelen over Alan Reeve,
die uit een Britse gevangenis naar Nederland vlucht
te, een politieagent doodschoot, in de gevangenis be
landde en na zijn vrijlating tot bestuurslid van de
Coornhert-liga werd benoemd, hetgeen zeer veel be
roering wekte. Jaar I gaat op het festival in wereld
première, evenals Johnny Meyer, een film van John
Appel over de Jordaanse accordeonvirtuoos, die in dit
erg amusante portret als een ware etterbak naar vo
ren komt. Op z'n graf ligt nog altijd geen steen, om
dat niemand die voor hem wenst te betalen, maar
spelen kon hij als geen ander. Zelfs Archie Shepp
kwam langs om te luisteren, maar toen was Johnny
net aan het stofzuigen de jazzlegende moest maar
wachten.
Echt cinematografische hoogstandjes vinden we
maar zelden in de competitie, maar op dit zesde fes
tival zijn naast thematisch interessante films toch
ook enkele hoogtepunten te verwachten, zoals de
nieuwste films van Frederick Wiseman (Zoo) en D.A.
Pennebaker. die de verkiezingscampagne van Bill
Clinton volgde en die onderneming de titel The war
room meegaf. De documentaires van Rudolf van den
Berg, onder meer bekend van ziin portret van Sal
Santen en zijn controversiële stellingname in de Is-
raelisch-Palestijnse kwestie zijn in een retrospectief
te zien.
Oude klassieker onherkenbaar in Night and the City