'Ernesto Marcellino winnaars Cameretten Nederland herdenkt sterfdag Mondriaan Cultureel programma aids dag Cultuur Kunst Mineralen te kust en te keur Hallo Venray: huiskamergezelligheid om te koesteren 1pAANDAG 29 NOVEMBER 199394iU CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071-356472 Onaantastbare droom Momix dans recensie maarten baanders Voorstelling: 'Passion' door Momix Dance Theatre. Gezien 27/11schouwburg. Lei- De voorstelling 'Passion' van Momix Dance Theatre uit de USA geeft je het gevoel dat je in een kalme roes verkeert en al lerlei visioenen hebt. Het zijn visioenen die van ver komen, die zich afspelen op een niveau dat boven emoties verheven is. De dans. een opeenvolging van korte scènes, speelt zich af ach ter een doorzichtig scherm waarop dia's geprojecteerd wor den van bloemen, zonnebloem pitten, godenbeelden en andere afbeeldingen die alle iets uni verseels uitstralen. De dansbe wegingen die daar doorheen zichtbaar zijn, staan dicht bij wat natuurlijk is, maar toch krij gen zij net even iets mee waar door ze juist ver van het alle daagse staan. Zo is op het hoofd staan niets bijzonders, maar wel als de danser daarbij zijn hoofd buigt en op zijn nek steunt. Met lichaamshoudingen en groepsbeelden waarin hun li chamen aan elkaar gegroeid lij ken vormen de twee dansers en drie danseressen vreemd ge vormde levende wezens met ve le tentakels. Het ziet er fascine rend uit, al moet choreograaf Moses Pendleton zich ervoor hoeden in trucjes te vervallen, bijvoorbeeld als de benen van een vreemd bewegende danse res de benen van een ander blij ken te zijn. De geraffineerde be lichting, de muziek van Peter Gabriel, de perfecte timing en de grote technische vaardigheid van de dansers dragen ertoe bij dat deze choreografie als een onaantastbare droom over je heen komt. Sommige bewegin gen, zelfs sprongen over een grote afstand, worden vertraagd uitgevoerd, zodat ze zich onder water lijken af te spelen. Veel houdingen en bewegingen heb ben een erotische lading, maar door de vreemde vormen van de verstrengelde lichamen krijgt de erotiek iets absoluuts, iets wat ontdaan is van de impulsen en emoties die er gewoonlijk bij horen. In enkele scènes worden een voudige voorwerpen gebruikt. Ook hierin laat de groep een opvallende perfectie zien: snel draaiende paraplu's, vloeiend bewegende figuren met buigza me stokken en een lang lint dat door een danseres snel rondge draaid en -gezwaaid wordt, waarbij ze elke beweging van dit grillige ding volkomen in haar macht heeft. Waarom heet de voorstelling 'Passion'? De muziek, ontleend aan de film 'The Last Tempta tion of Christ', en één scène die doet denken aan het kruisi gingstafereel, suggereren dat het verhaal van Christus' lijden is weergegeven. Misschien is dit ook zo, maar afgezien van deze twee verwijzingen is de voor stelling een aaneenschakeling van associaties waarvan de be tekenis open blijft. Gelukkig maar, want juist in dit associa tieve ligt de grote kracht van 'Passion'. amsterdam gpd De belangrijkste Nederlandse theater- en dansgezelschappen geven tot 12 december voorstel lingen waarvan de opbrengsten naar het Aids Fonds gaan. het is de eerste keer dat rond Wereld Aids Dag op 1 december ook een breed opgezette landelijke culturele manifestatie is georga niseerd. Onder het motto „Time To Act" wordt meegewerkt door onder meer Toneelgroep Am sterdam, het Nederlands Dans theater, Reflex, De Trust, Thea tergroep Hollandia en Intro- dans. In dat kader past ook een lan delijke scholieren prijsvraag. In totaal kwamen 1500 reacties op een advertentie in schoolagen da's waarin werd opgeroepen op een originele manier te be schrijven hoe de deelnemers met vriend of vriendin over vei lig vrijen zouden beginnen. De winnaar wordt 1 december in de Pieterskerk in Leiden be kendgemaakt tijdens een feest waar ook Ruth Jacott zal optre den. In de kerk wordt verder de herdenkingsquilt voor René Klijn onthuld, de aan aids over leden zanger die landelijke be kendheid kreeg door zijn optre den bij Paul de I-eeuw. Op initiatief van het Aids Overleg Nijmegen en het Nij meegse filmtheater Cinema- riënburg wordt tot en met 15 december in elf steden, waaron der Leiden (in LVC en de 'X') ook een aids-filmfestival geor ganiseerd. Amsterdam gpp fury mist actualiteit en woede tfeer leuk dan boos. Die al geruime tijd heersende klein- unsttrend is ook dit jaar op Cameretten niet doorbro- :en. De 28e editie van dit cabaretfestival kende zaterdag- ïvond in het Rotterdamse Luxor (niettemin) wel een loeiende finale. Met ten slotte een dubbele triomf (eerste Jg'ilaats en publieksprijs) voor het Gelderse duo Ernesto er/larcellino. Het koppel Meneer De Bruin en Van de Ven deiit Zevenaar eindigde als tweede. De persoonlijksheids- H,irijs was voor nummer drie: de Middelburgse Els Aust- "Jnann. We zijn in elk geval klaar om overal op in te springen", luidde de nuchtere reactié van eerstge noemde, de strakke 'woordspe ler' van de twee malle manne tjes, die van jury-voorzitter Boudewijn Spitzen toch ook te horen kregen dat -hun act als ambitieuze straatmuzikanten niet geheel vlekkeloos was be vonden. Met name het gebruik van gedichtjes en 'versleten te- legramgrappen' had het keuze korps als niet zo creatief erva- ury en publiek waren het dus ëei grote lijnen eens over wie de "Heeste indruk had gemaakt, 'oor de beide winnaars Ernest leuving (32) en Marcellino Bo ers (36) echter nog geen reden neteen te gaan dagdromen iver een gouden toekomst. Wat we nu gaan doen? Eerst naar eens een flinke boswan- eling maken om een beetje bij komen. Voor de rest is het ven afwachten wat er gebeurt. In vergelijking met het win nende tweetal was het andere duo Meneer De Bruin en Van de Ven (voornamen Renée en Chris) verbaal minder scherp en ook veel fysieker ingesteld. Een wat beschaafdere uitgave van Waardenberg en De Jong, zou je kunnen zeggen. Tussen deze herenleut door wierp de 47-jari- ge Els Austmann zich op als de meest subtiele nieuwkomer. Haar 'Bitterkoekjes' was (mede dankzij pianiste Dominique Mars) ook muzikaal het interes santst. Hoofdingrediënt bij deze herintredende actrice was de tussenbalans die een vrouw van middelbare leeftijd opmaakt: bitterzoet en o zo herkenbaar. De jury (waarin naast Spitzen Mies de Heer, Bert Visscher, Maks Mulder en Jacques van Veen) was over het gesignaleer de peil van deze editie niet on tevreden, maar had wel twee dingen bijna overal gemist: het inhaken op de actualiteit en 'het vreselijk uit de bol gaan van kwaadheid'. Zou er een aan moedigingsprijs hebben be staan, Bet Spitzen verder weten, dan zou die zijn toegekend aan Marion Groenewoud uit Zwolle, die tijdens de aanloop tot de eindstrijd (vanaf woensdag) vooral had geïmponeerd met haar kwetsbare opstelling op het podium. Een beetje vreem de opmerking van de scherp rechters, omdat de bestaande prijzen (aan de eerste is een geldbedrag van 2000 gulden verbonden) juist niet meer be helzen dan het stimuleren van aankomend talent. Kweet (vaste) presentator Re née Pennock zich met verve van zijn taak, anders lag het met special guest Raymond van het Groenewoud. De Vlaamse trou badour was duidelijk niet inge speeld op zijn enige begeleider (saxofonist Jan Koper) en mocht zich gelukkig prijzen dat de zaal hem zeer goedgezind was. recensie onno schilstra .jknnelies Dijkman, 'Wellicht', te zien 4 december, wo-za 12-17 uur; zo 1; uur, De Waag, Leiden tei)e Waag in Leiden is gebouwd z olgens een klassieke systema tiek. Geen vorm is zonder func- eijie, geen materiaal zonder ex pressie en geen maat zonder djiiecieze relatie tot het geheel, sijuist daardoor vormen spiritua- aakeit en praktische gebruiks waarde in dit gebouw een aan- Tajename eenheid. In deze ruim- leije, waarin zich destijds de ba- dknsen voor het wegen van goe- rijfleren bevonden, was het bele- irtjen van evenwichtsgevoel es- i. entieel. Daartoe bracht de ar chitect een strenge symmetrie- as aan, die dwars door het ge bouw loopt. Opmerkelijk gevolg daarvan is dat er in de muren van de hal een aantal blinde ra men en deuren voorkomt. De kunstenares Annelies Dijkman haakt in haar bijdrage aan de tentoonstellingscyclus rond 'De Muur' in De Waag aan bij dit merkwaardige motief van deuren die geen ruimte ontslui ten en vensters die geen licht doorlaten. De overdrachtelijke betékenis daarvan ligt voor de hand: de filosoof Leibnitz be schreef de kern van de mense lijke psyche reeds als een 'ven ster zonder uitzicht'. De expositie van Annelies Dijkman bestaat uit een aantal deuren en ramen zonder prakti sche functie. Ze lijken een ver plaatsing van een materiële naar een geestelijke realiteit te willen uitdrukken, door de doorgang van het blinde venster heen. Om die psychologische beweging nader te accentueren heeft Dijkman centraal in de Waag een labyrintje van buxus- struiken gemaakt, symbool voor de spreekwoordelijke zoektocht naar verband tussen innerlijk en uiterlijk. Het probleem van de exposi tie zit 'm juist Ln de spreekwoor delijkheid. De metaforische rijk dom van het venster zonder uit zicht, de blinde deur en het doolhof is niet werkelijk in de materie opgeroepen. Annelies Dijkman verplaatst haar publiek niet van de materiële werkelijk heid van de Waag naar de wer kelijkheid van de geest. Integen deel. De spiritualiteit in de ar chitectuur van de Waag is ver vuild met de banale confectie van het tuincentrum en de bouwmarkt. Dijkmans labyrint is feitelijk niet meer dan een slordige verzameling gifgroene plantenbakken met slechtge- snoeide hagestruikjes. De Hu- bo-vormgeving van de deuren wekt nog geen seconde de in druk dat zich daarachter iets van belang zou bevinden, mate rieel noch zinnebeeldig. Is het denkbaar dat een dergelijke in stallatie nog enig effect zou sor teren in een minder sacrale ruimte, geplaatst in de Waag ge tuigt hij slechts van een botte misvatting. leiden» Mineralen en fossielen lagen er te kust en te keur. Jong en oud konden ze gisteren bewonderen tijdens de geologische manifestatie in het Pesthuis. De kring Rijnland van de Stichting Geologische Activi teiten bestaat 20 jaar en dat werd dit weekeinde gevierd. Gisteren mocht het 'gewone' publiek de jubile ummanifestatie De Gesteente-cyclus bijwonen en velen maakten gebruik van deze mogelijkheid. rote overzichtstentoonstelling in Den Haag Pianiste Ogura heeft groot inlevingsgevoel muziek recensie susanne lammers Piano-recital: Kikuko Ogura met werken van Ravel, Mozart en Schumann. Ge hoord 28 december, K O. Kapelzaal Lei- Soms is het inderdaad het beste met de deur in huis te vallen. Kikuko Ogura schudde het pu bliek goed wakker met de prélu de uit Le Tombeau de Couperin van Maurice Ravel. Dit werk, geschreven ter nagedachtenis van zes vrienden, gevallen in de Eerste Wereldoorlog, bestaat uit zes delen met elk een eigen ka rakter. Het vergt inlevingsgevoel de verschillende sferen, van droevig tot levendig tot uitdruk king te brengen. Dat kon ze. Vooral het derde deel bracht ze subliem. Het Rondo van Mozart in A klein is van een heel ander kali ber. Het lijkt op een verdrietig walsje en laat de melancholie doorklinken. Technisch perfect, maar afgemeten, kwam het niet geheel tot zijn recht. Na de pauze volgde Schu- manns Fantasie, opus 17. Schu mann schreef dit oorspronkelijk om fondsen te werven voor het Beethoven-monument in Bonn, maar hij droeg het uiteindelijk op aan Franz Liszt omdat deze het leeuwendeel van de kosten voor zijn rekening nam. Beetho ven klinkt door in dit stuk. Het duidelijkst is dit in het derde deel, waarin Schumann echo's uit de Mondschein-sonata laat doorklinken, versierd met een themaatje dat zo lieflijk is dat het haast pijn doet. Ook in het tweede deel zijn schaduwen van Beethoven (Sonata op. 101) ver werkt volgens de vertolkster. Dit tweede deel is krachtig, haast agressief van toon. Niet zo ver wonderlijk, want Schumann was op het moment dat hij dit schreef verwikkeld in een recht zaak met zijn toekomstige schoonvader over zijn huwelijk met Clara Wieck. Voor haar schreef hij het eerste deel, een klacht naar eigen zeggen. Ogura trof voor deze Fantasie de juiste toon: het verlangende begin met een etherisch einde, de mars, waarbij Schumann enigszins aan het publiek van destijds tegemoet kwam, krach tig en een beetje dreigend en het derde deel (geschreven na dat de gelieven verenigd waren) poëtisch wegstervend. Ik hoop dat K O haar nog eens uitnodigt. De rest van de 7 tot 8 miljoen gulden op de begroting is ge dekt door bijdragen van WVC en de gemeente Den Haag en een aantal sponsors. De ten toonstelling reist na Den Haag nog naar Washington en New York. Aanloop In de'aanloop naar de Mondri- aan-retrospectieve worden overal waar hij heeft gewoond of gewerkt bijzondere tentoon stellingen gehouden. In Amers-- foort, waar hij op 7 maart 1872 is geboren, wordt het Mondri- aanhuis officieel geopend met een documentaire expositie over zijn leven en zijn ideeën en worden kunstwerken getoond - in de Zonnehof - die door Mon driaan zijn geïnspireerd. In Winterswijk wordt aandacht ge schonken aan de tekenlessen die de jonge Piet van zijn vader en van oom Frits heeft gekre gen. In Uden worden de molens getoond en in Amsterdam wordt zijn Parijse atelier in de Beurs van Berlage nagebouwd en wordt, inliet Gemeente-ar chief, een tentoonstelling van zijn Amsterdamse werk (1892- 1912) gehouden. In het Kröller Miillermuseum wordt aandacht gegeven aan tijd- en Stijl-ge- noot Bart van der Leek. Domburg Belangrijk in de ontwikkeling van Mondriaan is zijn verblijf in Domburg geweest. Daar kwam hij in contact met Jan Toorop en diens vriendenkring en hij kreeg er de gelegenheid om te exposeren in het door Toorop gebouwde expositie-paviljoen- tje. Het gebouwtje zal worden nagebouwd en de tentoonstel- Piet Mondriaan. Compositie I met rood, geel en blauw (1921), olieverf op doek. ling uit 1912 wordt herhaald. van de Amerikaan Gunther Fototentoonstellingen, wan- Schuller completeren het Mon dei- en fietsroutes, jongerenpro- driaan-eerbetoon. jecten, door Jiri Kylian en Hans Het 'Mondriaan-jaar' - door van Manen nieuw geschreven het Nederlands Bureau voor balletten en een in opdracht Toerisme als het toeristisch van de Eduard van Beinum- hoogtepunt van de winter 1994- stichting geschreven compositie 1995 al over de hele wereld ge- FOTO HAACS GEMEENTEMUSEUM propageerd - wordt niet officieel geopend. Of men moet de uit gifte van drie door Walter Nik kels ontworpen postzegels in fe bruari, gecombineerd met vie Mondriaan-telefoonkaarten in het najaar als zodanig willen be schouwen. pop recensie hans keuzers Hallo Venray: Henk Koorn, zang/gitaar, Toon Moerland, zang/gitaar, Peter Ko- nings, bas/zang, Dim Veldhuisen, drums. Gezien: 27/11LVC, Leiden. Na het uitbrengen van hun goed ontvangen album 'The More I laugh, the hornier due gets,' was het optreden op Pink pop '92 voor Hallo Venray on getwijfeld het voorlopig hoogte punt in het bestaan van de band. Schijnbaar moeiteloos to verden Henk Koom c.s een nog boeiender opvolger uit de hoge hoed. Het accent lag zaterdag in het LVC in eerste instantie op het spelen van nieuw materiaal, maar met name in de toegiften werd er behoorlijk naar het hardcore-verleden teruggegre pen. De up-tempo nummers klin ken vol en vet, soms met een licht psychedelisch tintje zoals in 'Not so Long', dan weer echt typisch Amerikaans in 'Bad In fluences'. De uitstapjes naar an dere popgebieden zijn zeker niet het sterkst. De nieuwe single 'Miracles' is een slome draak van het zuiverste water en de belegen country-song 'Euge ne' wordt dan wel hartstochte lijk meegezongen door het pu bliek, veel meer dan een opvul- lertje kun je het niet noemen. Frontman Koorn heeft een bijna truttige, cabareteske ma nier van presenteren. De af stand tussen publiek en groep wordt zo uiterst klein gehou den. Tijdens het concert voel je je meer op bezoek bij de gezelli ge Haagse familie Venray. Met name bij de Neil Young- mabootsing Tuck the Man' en het schitterend ingetogen ver tolkte 'Las Vegas' steelt gitarist Toon Moerland de show met glashelder uiterst subtiel gitaar- werk. Zijn soli zijn altijd over zichtelijk, met het juiste gevoel, een lekkere portie venijn, en een immer sterke climax. Bij de lange drie toegiften doet Hallo Venray ook niet moeilijk. Het speelplezier straalt er van af en hoewel er bij het heftige hardcore-werk nog wat missers zitten is het publiek al lang tevreden. Hallo Venray is een bandje om te koesteren en van te houden. Nieuwe bond voor Scenarioschrijvers haag hans lutz Jederland maakt zich op voor 0]iet Mondriaan-jaar. Ruim op Jijd - de echt grote herdenking stentoonstelling in* het Haags [g, iemeentemuseum begint pas jyip 17 december van het vol- ;end jaar - gaf de Stichting Mondriaan 1994 vorige week nzicht in de activiteiten ter her- lenking van het feit, dat de grootste vernieuwer in de beel- lende kunst sinds de Middel- :euwen' vijftig jaar geleden is ^verleden. De meeste nadruk komt te iggen op de overzichtstentoon- telling, die vanaf december 994 tot eind april 1995 in het laags Gemeentemuseum te :ien is. Een verzameling van lissen de honderd en honderd- 'ijftig schilderijen en tekenin gen wordt vanuit de hele wereld bijeen gebracht, Stuk voor stuk sleutelwerken uit het oeuvre van de 'meester van de Nieuwe Beelding' waarmee een com pleet beeld van de ontwikkeling van Mondriaan wordt gegeven, aldus waarnemend museumdi recteur dr. J.L.Locher. Er worden veel bezoekers ver wacht: zo'n driehonderddui zend. Reden voor stichtings voorzitter Frits Becht om zijn in Amsterdam en Barcelona be proefde 'tijdblokken-systeem' weer toe te passen. Kaarten kunnen alleen in de voorver koop worden gekocht (bij VSB- en GWK-vestigingen) en voor een blok van twee uur. Die voorverkoop begint eind augus tus van het volgend jaar. De be zoekers moeten zestig procent van de totale kosten opbrengen. drie organisaties van scena- Ifioschrijvers gaan per 1 januari hun krachten bundelen om ïterker te staan tegenover de vrije televisie-produ- ifcenten. De dramaschrijvers van '|le Vereniging van Letterkundi gen (WL), de Nederla'ndse Be- Ifoepsvereniging voor Filmers en èet Netwerk Scenarioschrijvers efiebben voor de nieuwe bond ipen doelgroep van zeker 300 icenarioschrijvers op het oog. Deze foto van Piet Mondriaan werd in 1929 in Parijs Gemaakt. FOTO HAAGS GEMEENTEMUSEUM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11