De zwembadpas op muziek Donald Judd, de meester van de kleur De laatste dans stelt teleur Cultuur Kunst Aardig programma Chatelet Timdelerclub slaat nieuwe weg in Feest in Leids Pesthuis I'TERDAG 27 NOVEMBER 1993 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071-356472. PIV -CHEF IAN RliSDAM. 071-356472 Weefsels in kerstsfeer £SE» Leden van de weefkring 'De Bollenstreek' stellen van 2 t/m 9 december hun kerst- en andere weefsels tentoon in Artopa. ig anaf het voorjaar is al naar de kerst 'toegeweven'. Openingstij- r en van Artopa, Grevelingstraat 50, zijn do, za en zo 13.30-16.30 ur, do 19.30-21.30 uur. »Vild Child terug in Leiden ei,jjpEN_* Robby Krieger, voormalig gitarist van The Doors, doet en Europese toernee met 'Wild Child', de Doors tribute-band, lp 2 december staat hij met de band in de Leidse Stadsgehoor- pal, waar na het succesvolle optreden van vorig jaar nu ook reer veel publiek wordt verwacht. Krieger schreef de Doors- (assiekers 'Light my Fire' en 'Touch Me', het optreden begint m 20.15 uur. kaarten zijn te koop bij de VW-bespreekbureaus n Ko (telefoon071-141141). lave Broek als de 'sound a like' van Jim Morrison. Kunstwerk speelt première Kees cle Jongen in de Leidse Schouwburg: i meubelen Vitrines Tafels volgens model Motlefstralen Alles uit eigen atelier GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon: 071 -21 80 55 De zwembadpas. Theo Thijssen maakte zeventig jaar geleden dit loopje be roemd in Nederland met zijn 'Kees de jongen'. In de Leidse Schouwburg is van af 1 december te zien hoe je de zwembadpas doet. Op muziek van Willem Breuker probeert de stich ting Kunstwerk 'Kees de Jongen' die avond uit. In hetzelfde theater is een dag later de landelijke premiè re. LEIDEN «LETTY STAM In zijn boek beschreef de on derwijzer, vakbondsman en po liticus Thijssen de avonturen van de 13-jarige Kees Bakels. Hij verwerkte zijn eigen jeugderva ringen in dit portret van deze Jordaanse schooljongen. Het is 1923 en in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog heerst er veel armoede en werkloosheid in Nederland. Vader Bakels is ziek. De winkelbel van zijn schoenenzaak klingelt steeds minder en de armoede maakt sluipenderwijs haar entrée in het gezin. Kees dagdroomt alle ellende van zich af. Hij is vast van plan beroemd te worden. In zijn fan tasie is hij dan weer een groot schermer dan weer een aanbe den dirigent. Ook als schilder viert hij triomfen. Van de winkel van zijn ouders maakt hij een wereldzaak. Kees maakt van al les wat hij doet een succes. Dat is niet zo raar want hij is ten slotte geen gewone jongen. Mensen zien het misschien wel niet aan hem af maar Kees kan alles. Tenminste, dat denkt hij. De slechte financiële situatie plus de ziekte van zijn vader maken ruw een eind aan zijn droomwereld. Kees moet van school af en gaat werken als jongste bediende op een kan- RECENSIE MAARTEN BAANDERS irstelling: 'De laatste dans/Der letzte door de PaardenKathedraal. Gezien 11 LAKtheater Leiden Nog te zien 27/11 LAKtheater 20.30 u DANS/MUZIEK componiste Anna Cramer ^73-1968) is één van de m'erk- ardigste personen uit de Ne- rlandse muziekgeschiedenis, woonde een tijd in Berlijn. In ar composities is heel duide- een persoonlijke gevoelsui- g te horen, maar een echt ei- aih stijl ontwikkelde ze niet. ar muziek is zoet, lyrisch, romantisch, vergelijkbaar :t het werk van Richard I auss. De kritieken op haar nposities waren niet alleen vijzend, maar ook neerbui- ïd. Al gauw verscheen haar rk niet meer in druk. Dit d >et haar erg gekwetst hebben. Z in 1934 hield ze op met com poneren en trok ze zich terug in Amsterdam, waar ze tot haar dood (ze werd 95) een eenzaam leven leidde. Ze raakte vervuild en sliep op oude kranten en muziekpapier. 'Ik ben een oude vrouw, maar een jong gestorven componiste.' Na haar overlijden werd in een kluis een koffertje met liederen en de opera 'Der letzte Tanz' van haar gevonden. Deze opera gaat over een vrouw die niet mag dansen van haar man. Ze moet zelf het gevoel gehad hebben niet te mogen componeren van de critici. Jam mer, want haar muziek is mooi. 'De laatste Dans/Der letzte Tanz' door de PaardenKathe draal is een gecombineerd por tret van Cramer in muziek en dans door danseres Anne Af- fourtit, Mezzo-sopraan Rachel Ann Morgan en pianiste Marjes Benoist. Het is duidelijk dat hier drie vakmensen aan het werk 34 RECENSIE LIDY VAN DER SPEK 0 Concert met werken van Bach door n van het Ensemble 'Chatelet' Saskia viool, Gerdien Romeijn, fluit. Inja Bot- cello, Dirk Luijmes, clavecimbel en ard Bernts, bariton Gehoord 26 no- iber in de Dorpskerk te Katwijk aan den Rijn Heilige Nicolaas gaat rond vijfde december boven Jo- nn Sebastian. De Dorpskerk s voor deze heiligste der nponisten nagenoeg leeg, wijl er nog wel een leerzaam iterklaasrijmpje prijkte in het ksel van de clavecimbel 'audi, Ie et tace, si vis vivere in pace' t zoveel betekent als luister, en zwijg als je in vrede wilt ften. msemble 'Chatelet" bracht aardig gevarieerd program- MUZIEK ma met louter werken van Bach senior. Een Triosonate waarvan vader Bach alleen de continuo- partij schreef en z'n zonen de bovenstemmen. Senior zal deze waarschijnlijk hebben gecorri geerd, want het klonk als een 'oprechte Bach', ongecompli ceerd en mooi uitgevoerd door Chatelet. De drie aria's van Bach uit drie Verschillende can tates waren letterlijk uit hun context gerukt. Mede hierdoor én doordat de bariton Gérard Bernts het hield bij een tech nisch goede en helder articule rende interpretatie, zonder enig gevoel voor drama en inhoud, waren deze programma onder delen weinig interessant of in drukwekkend. Dirk Luijmes bleek een zeer goede, betrouwbare én levendi ge clavecinist in Bach's Chro matische Fantasie en Fuga, waar in het eerste deel 'die Empfindsamkeit' van zijn zoon Carl Philip Emanuel was te be speuren met een ideaal gedo seerde dynamiek. Het mooiste was voor het laatst bewaard, de Triosonate in c moll uit 'das Musikalische Opfer', gecompo neerd in Bach's laatste levensja ren en gebaseerd op het thema dat, naar het schijnt, afkomstig vyas van Frederik de Grote, ko ning van Pruisen: een van Bach's schoonste composities. Wat in alle werken tot deze Triosonate toe opviel, was de sterk ritmische klank van de basso continuo die maar zelden op hol dreigde te slaan, de war me zeer standvastige toon van de dwarsfluit en de minder ge profileerde zwakke, wat slordige streek van de viool. THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA knjgen is de kunst', blijspel van Peter :e door de Timdelerclub Regie en be king Rob van der Wildt Met Riet n - de Wolf, Agnes Ouwerkerk - lij, Robert Emmen, Tjeerd van Wijk, ran Leeuwen, Jolanda van Gorkum, Krispijn. Magda de Frel, Ralph en ill v/d Wal en Cees van Niel's Band zien 26/11schouwburg Leiden it doet een popgroep als de es van Niel's band in een to- eluitvoering van de Timdeler- ib? De vraag is makkelijker iteld dan beantwoord. Eén ig is in elk geval al wel duide- de Timdelerclub wilde nu 1 is nadrukkelijk op de bijna Jerimentele toer. Deze durf i ditmaal andere wegen in te an, valt te prijzen. Bovendien heeft het werken met een regis seur van buiten de vereniging duidelijk nieuwe enscenerings- -mogelijkheden opgeleverd. Er is heel wat overhoop ge haald om tot een verwarring stichtende voorstelling te ko men. Zo lopen met grote regel maat merkwaardige personages over het podium. Ze dragen een mombakkes en lopen constant met allerlei spullen te sjouwen. Voeg daarbij nog een paar figu ren, aan wie een steekje los zit, en de verwarring is compleet. 'En krijgen is de kunst' gaat onafgebroken over het al dan niet verkopen van al dan niet echte smaragdstenen. De ma nier waarop de transactie-on derhandelingen gevoerd wor den, vertonen de logica van een gekke droom. Het leukste zou zijn, als het publiek zich door de humoristi sche kanten van deze gekke ver toning liet meeslepen. Helaas heeft men dat niet echt voor el kaar kunnen krijgen. Dat ligt voor een groot deel aan het speltempo dat af en toe meer vaart had moeten hebben. Misschien ligt het ook wel een beetje aan de regisseur die te veel ideetjes tegelijk heeft willen verwerken. Het totaal onver wachte optreden van een heuse popgroep is opzienbarend. Of het ook echt iets wezenlijks aan de voorstelling heeft toege voegd, valt te betwijfelen. Niet temin is deze produktie abso luut de moeite waard geweest. Kees de Jongen oefent zijn zelfverzonnen loopje. toor. Dat is het eind van zijn toch al niet zo onbezorgde kin dertijd. Het boek met zijn ont roerende hoofdpersoon en zijn o, zo herkenbare fantasieën be leefde herdruk op herdruk. In 1970 maakte Gerben Hel- linga een toneelversie van Kees en zijn droomwereld. Hij bleef dicht bij het boek. Alleen maak te Hellinga van de jongen twee personen: Kees 1, de realist en Kees 2, de fantast. Bij de pre mière maakte Toneelgroep Centrum theatergeschiedenis vanwege het applaus dat maar niet wilde verstommen. Hopen- lijk zijn de opvoeringen van de stichting Kunstwerk net zo suc cesvol. De club is speciaal opge richt om jonge artiesten podi umervaring te geven. West Side Story Kunstwerk is een initiatief van de Arbeidsvoorziening Gooi- en Vechtstreek. 'Kees de jongen' is de tweede produktie van de stichting. De voorstellingen van de musical 'A chorus line', hun eersteling, zijn net achter de rug. 'Leonard Bernstein on sta ge' wordt de derde en laatste produktie met muziek en liedjes van de man achter West Side Story. Margrith Vrenegoor regisseert 'Kees de Jongen'. Eerder oogstte ze veel succes met onder meer 'Het Koekoeksnest' naar het be roemde boek van Ken Kesey. Ditmaal droomt Kees zijn dro men en loopt hij zijn zwembad pas op muziek van Willem Breuker. Naast de veertien ac teurs staan even zo vele musici. Joep de Bont geeft gestalte aan Kees 1de jongen met beide be nen stevig op de grond. Wim Bouwens speelt nummer twee, de dagdromende Kees. De voorstellingen van 'Kees de jongen' in de Leidse Schouwburg zijn van 1 tot en met 3 december en beginnen om 20.15 uur. zijn. Toch stelt de voorstelling teleur. In zo'n portret kan je een levensverhaal vertellen, óf, veel abstracter, de stijl en de geest van de componiste artistiek ver werken. Het één èn het andere werd een beetje gedaan. Veel bleef hierdoor onduidelijk. Een ander zwak punt is dat gepoogd werd dans, zang en pianospel met elkaar te verweven. De zan geres danste ook, de danseres zong een stukje mee enz. Ze kunnen zich echt beter beper- kën tot hun eigen vak en dat geldt zeker voor de kleine stuk jes waarin geacteerd werd: deze kwamen onbeholpen over. Vraagtekens had ik ook bij de keuze van de muziek. Behalve van Cramer, werd ook muziek van Busoni, Schönberg en Kagel uitgevoerd. Allemaal erg mooi, goed uitgevoerd ook, maar wat hun plaats in dit portret was bleef onduidelijk. Nieuwe jaarlijkse poëzieprijs UTRECHT GPD Het VSB-fonds stelt met in gang van 1994 een bedrag van 50.000 gulden voor een jaarr lijkse poëzieprijs beschikbaar. Naast de AKO- en Librisprij- zen voor proza van elk een ton wordt de VSB-poëzieprijs de hoogste literaire prijs voor dichtkunst in ons land. Net als bij de AKO- en Li- brisprijzen worden eerst vijf genomineerden bekendge maakt, aldus VSB-fondsdirec- teur A. van de Beek. Dat ge beurt tijdens de eerstvolgende Boekenweek in maart. De uit reiking volgt in mei. Aan de uitgevers wordt verzocht voor 10 januari dit jaar verschenen bundels „oorspronkelijke Ne derlandstalige poëzie" op te sturen naar het secretariaat van de prijs. Dat wordt geves tigd in centrum De Rode Hoed in Amsterdam. De jury bestaat uit voorzit ter Hugo Brems, Wiel Kusters, Barber van de Pol, Agaath Witteman en de initiatiefne mer van de prijs Huub Oos terhuis. Rode Hoed-directeur Oosterhuis wil voorafgaand aan de prijsuitreiking een aantal bijeenkomsten met de genomineerden organiseren. king. Ook is er een foto-ten toonstelling en om een uur 's middag is er een mini-sympsoi- um waar èen lezingenserie, ge richt op een breed publiek, wordt gehouden. Onderwerpen van de lezingen die elk 20 mi nuten duren zijn: algemene geologie, edelstenen, fossielen en vulkanisme. Kinderen kunnen zich bezig- hoduen met onder meer het maken van modellen van mine ralen. De toegangsprijs voor de ze manifestatie die zondag tot vijf uur duurt, is een rijksdaal der per persoon. Een gezins- kaart kost zes gulden. De Kring Rijnland van de Stich ting Geologische Activiteiten viert komend weekeinde het 20- jarig bestaan. Dit wordt gevierd met een geologische manifesta tie onder de titel 'De gesteente cyclus. De Leidse wethouder van cultuur, Hennie Koek, opent deze manifestatie mor genmiddag in het Pesthuis. Zondag 28 december vanaf elf uur mag het publiek er een kijk je nemen. Onderdelen van de expositie zijn algemene geolo gie, gesteenteleer, mineralogie, fossielenleer, en steenbewer- Positieve ontwikkeling Martin van Dijk BEELDENDE KUNST RECENSIE MARTINE BALLAST Expositie Schilderijen van Martin van Di|k Te zien tot en met 9 december, di t/m za van 9-18 uur en 1e zondag van de maand 12-17 uur Galene Blei|enberg. Breestraat 113. Leiden Voor de derde keer alweer expo seert de Leidse kunstenaar Mar tin van Dijk bij Bleijenberg. En weer is er nieuw werk te zien. Van Dijk is in beweging en zijn werk groeit met hem mee. Inspiratiebronnen zijn twee reizen die Van Dijk de afgelo pen zomer maakte. Eén naar Denemarken en één naar Nor- mandië en Parijs. Een opletten de beschouwer kan beide reek sen met gemak uit elkaar hou den. De Deense werken zijn veel ruiger van opzet en don kerder van kleur. Opvallend is de afwezigheid van grote witte vlekken in het recente werk van Van Dijk. ,,Ik heb vier jaar gewerkt met veel wit. Daar ben ik nu vanaf. Ik vul nu het hele doek met kleur", al dus Van Dijk. Die kleuren zijn uitbundig als altijd, dit keer met veel paars. De inspiratie die de jonge Leidse kunstenaar tijdens zijn reizen opdoet wordt vertaald in doeken waarin het figuratieve en het abstracte vechten om voorrang. Pas bij een nadere be schouwing en een uitleg van de kunstenaar zelf zijn die figura tieve elementen er overigens uit te halen. Maar eenmaal als het ware in de huid van Van Dijk gekropen, ontluikt er voor de beschouwer een spannende we reld vol kleur en emotie. Van Dijk zelf over zijn bron nen en zijn werk: ,,Op mijn rei zen doe ik impressies op, proef ik sferen. Dat sla ik op in mijn hoofd. Verder maak ik veel fo to's. Uiteindelijk vertaal ik dat alles op mijn manier. Daarbij zijn voor mij de verf, de kleur en de vorm het belangrijkst. Daar gaat het om. Het gaat niet om het uiteindelijk plaatje." Waar de schilderijen van Van Dijk in eerste instantie een gro te moeilijk doordringbare chaos lijken, leidt nadere bestudering tot duidelijkheid. Zo zijn er be paalde patronen, als blikken en cirkels, die in bijna al de werken terugkomen. Tevens kent elk schilderij een epicentrum. Op dat punt concentreren zich de vormen, de kleuren en de lagen verf. Daar omheen bevindt zich het rustige gebied waar de verf glad is en de vlakken groter. Martin van Dijk is in ontwik keling. Het is een positieve ont wikkeling. Amerikaan krijgt morgen Sikkensprijs DEN HAAG HANS LUTZ De Amerikaanse kunstenaar Donald Judd heeft de wereld wijde belangstelling voor zijn werk vooral te danken aan de sculpturen die hij maakt: koele abstracties, waarin messcherpe lijnen hun esthetische betekenis ontlenen aan de kleuren waar mee de objecten zijn bespoten. Geen wonder, dat hij morgen de Sikkensprijs in ontvangst mag nemen: Donald Judd is de meester van de kleur. De toekenning van de Sikken sprijs is de aanleiding voor twee parallelle tentoonstellingen. In het Stedelijk Museum in Am sterdam is een beperkte keuze uit zijn ruimtelijke werk te zien; niet alleen sculpturen, maar ook meubels die al even strak en hoekig zijn. Veel interessanter is de expo sitie in het Haags Gemeente museum. Daar immers is voor het eerst het complete grafische oeuvre van Judd te zien. Wie beide exposities ziet kan zich niet aan de indruk onttrekken dat in Den Haag de voorstudies te zien zijn voor de definitieve ruimtelijke werken. En natuur lijk is er een directe relatie: het werken op papier geeft nu een maal een veel groter vrijheid om te experimenteren en uit te pro beren. Toch is het beslist zo, dat het grafisch werk een heel eigen, onafhankelijk bestaansrecht heeft. Dat wordt versterkt door dat Judd bijna altijd in reeksen werkt: een enkel visueel gege ven vormt het uitganspunt voor een serie omkeringen, spiege lingen en minimale variaties. (Niet voor niets wordt het werk van Judd tot de 'minimal art' gerekend). Het zijn echter niet zozeer de formele aspecten die het meest de aandacht trekken. Hoe leuk het ook is om te zien Het complete grafische werk van Donald Judd is in het Haags Gemeentemuseum te zien, zoals deze aquatint zonder titel (1974-1979). dat Judd zich af en toe liet ver leiden tot spelen met het per spectief en het tekenen van zo geheten 'onmogelijke vierhoe ken', waarin de hoeken van 'do zen' zo met elkaar zijn'verbon den zoals in de werkelijkheid onbestaanbaar is. Het is vooral het toepassen van kleuren die de op zichzelf dode geometri sche figuren leven geven. Kleu ren, die in verschillende intensi teit en structuur toegepast, het oog geboeid houden. En dat is maar goed ook. Want de verdeling van het op pervlakte van het papier in lij nen en vlakken is in wezen bui tengewoon simpel en weinig boeiend. Dat ze in de context van de tijd waarin ze zijn ont staan - de jaren zestig - een schok veroorzaakten in de kunstwereld doet daar weinig aan af. Het zijn juist de kleuren die binnen die eenvoudige 'om lijstingen' alle nadruk krijgen. De tentoonstelling in Den Haag is om nog een reden inte ressant. Door het tonen van het totale grafische werk ziet men de ontwikkeling van het kunste naarschap van Judd prachtig geillustreerd: van de expressio nistische. 'romantische' figura tieve litho's en houtsneden uit de jaren vijftig via de abstracte (maar nog steeds 'schilderachti ge') veelkleurige houtsneden foto GPD eind jaren vijftig/begin jaren nadg naai da makke, geome trische voorstellingen waarmee hij zich tot nti toe bezig houdt. Donald ludd. grafiek 1951 - 1993, in het Haags Gemeente museum. t/m 30 januari; open: di t/m zo 11 -17 uur; catalogus. Donald Judd, werken uit Ne derlandse openbare collecties en een Belgische priveverzame- ling. Stedelijk Museum, Amster dam, t/m 12 januari.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19