Ér 'Laat mij maar tweede worden, anders word ik straks geleefd' Rtv show KRO-TV prolongeert succes van 'realistische serie' Ambulance 'Ik haat mezelf als ik in de spiegel kijk' Onzinnig niemendalletje VRIJDAG 26 NOVEMBER 1993 Hilda van der Meiden liever geen Miss World De 22-jarige Hilda van der Meulen uit Oudeschoot vertegenwoordigt mor gen Nederland op de Miss-World- verkiezing in het Zuidafrikaanse Sun City. Maar ze hoeft niet zo nodig te winnen. „Veel mensen denken dat zo'n miss-titel fantastisch is. Maar voor mij is het niet het einde. Je bent een jaar lang een produkt. De Russi sche die vorig jaar won, wordt ge leefd en is niet zo gelukkig. Dat is het contrast. Laat mij maar tweede wor den. Wie wint, moet veel en mag niks. Maar ik weet wel hoe het gaat. Als ik daar sta, zet ik me toch voor honderd procent in." Alles wat Hilda over de Miss- Worldverkiezing weet, heeft ze van horen zeggen. „Ik heb wel eens naar de Miss-Universeverkiezing geke ken. Toen dacht ik nog: Dat zal ik nooit doen." Begin november reisde ze af naar Zuid-Afrika. De afgelopen tweq we ken heeft ze zich met 88 concurren ten voorbereid op de competitie, die in Nederland rechtstreeks door FilmNet wordt uitgezonden. De verkiezing heeft plaats in amu- sementsstad Sun City, het Las Vegas van Afrika. „Ze willen het beeld dat er heerst van dat blanke lustoord doorbreken. Dit jaar doet voor het eerst een zwart meisje mee. Wij gaan ook de stad uit. Dan krijgen we ster vende mensen te zien. De organisa tie wil bekijken hoe je daar op rea geert. Van een meisje dat vorig jaar meedeed heb ik begrepen dat je dan het beste niets kunt zeggen." Mooiste vrouw Begin september werd Hilda in Aals meer verkozen tot de mooiste vrouw van Nederland. „Ze zeiden daar voor de uitzending al dat ik er als een ty pische Miss Holland uitzag. Lang blond haar. lieve uitstraling. Het meisje dat als tweede eindigde had kort haar. Die had het op voorhand een stuk moeilijker. De mensen zien iemand met kort haar niet als miss." De afgelopen maanden heeft ze als Miss Nederland talrijke society feestjes opgeluisterd. Ze deed pro- motiewerk voor FilmNet, is naar de uitreiking van het Gouden Kalf ge weest, woonde filmpremières bij en deed fotosessies. „De organisatie van Miss World Nederland bekijkt wat ik wel en wat ik niet kan doen en hoeveel ik daarvoor mag vragen. Ze vinden dat het openen van een su permarkt niet bij de status van een miss past." De eerste weken had ze er gemak van dat de organisatie alles voor haar regelde. Maar toen wist ze ook van niks. „Zodra ik uit Zuid-Afrika kom, wil ik mijn eigen zaken rege len. Ik kies het liefst zelf mensen om mee te werken. Wat ik doe, moet leuk blijven. Ik moest nu overal naartoe. Dat ben ik niet gewend, want ik ben altijd eigen baas ge weest en kon altijd zelf bepalen wat ik deed." Waar Hilda het moeilijk mee had, Nederlandse naar Sun City: 'Wie wint moet veel en mag niks was haar plotselinge bekendheid. „Die miss-titel is me overkomen." Was ze met paardrijden haar gro te passie beroemd geworden, dan had het anders gelegen. Kijk, wie be kend wordt door het paardrijden, heeft daar hard voor getraind. De er kenning komt geleidelijk en geeft voldoening voor de vele uurtjes die er in gestoken zijn. „Dan heb ik er vrede mee. Nu ben ik van de ene op de andere dag bekend, omdat ik er leuk uitzie." Niet leuk In de eerste weken vond Hilda dat helemaal niet leuk. „De mensen her kenden me op straat. Ik stapte uit de auto en ze wezen naar me. Dat vond ik eng. Nu is die aandacht wel wat afgezakt, gelukkig. Ik denk ook de hele tijd: ik moet aardig doen tegen de mensen. Onbewust zou ik dat ook wel doen, maar nu heb ik het gevoel dat het moet. Dat valt niet mee." Denk niet dat ze nu een hekel aan haar titel heeft gekregen. Welnee. De voorbereidingen op de televisie shows in Aalsmeer en de uitzending zelf noemt Hilda nog altijd „een ge zellige en heel leuke periode". Met een deel van de elf 'provincie-mis sen' die ze toen versloeg, heeft ze nog geregeld contact. „Bij hen be speur ïk totaal geen jaloezie." Dan waren er nog de hartverwar mende reacties. „Ik kreeg vooral veel brieven van mensen van boven de 65 jaar. Die schreven dat ze die uit zending zo mooi vonden en vroegen om een foto en handtekening. Dat kan ik natuurlijk nooit weigeren. Ik heb nu foto's met kaartjes laten drukken. Of ik die van de organisatie vergoed krijg? Nee. Als Miss Neder land krijg je alleen een kroontje en een titel. Dat is alles, maar dat vind ik niet erg. Ik heb nu een mooie kruiwagen voor het modellenwerk." In haar normale werk helpt Hilda vanuit Brussel een Amerikaanse fir ma met het opzetten van netwerken voor de verkoop van water- en luchtzuiveringsapparatuur. Haar vriend, die in Londen woont, is ver antwoordelijk voor het opzetten van de Europese netwerken. Na Zuid-Afrika en een vakantie in het buitenland vertrekt Hilda samen met haar vriend in februari waar schijnlijk naar Parijs. Hilda en haar vriend zijn ook van plan achtereen volgens Zuid-Frankrijk, Zwitserland, Milaan en Australië aan te doen. „Maar dat is bij de organisatie be kend. Ik heb van te voren gezegd dat ik veel zou gaan reizen. Dat was geen bezwaar. We willen een jaar of vier, vijf rondtrekken en dan zien waar we gaan wonen. Het mooie van het modellenwerk is dat ik dat overal erbij kan doen." De laatste tijd woont Hilda van der Meulen overal en nergens. Miss Ne derland heeft haar agenda de afgelo pen weken flink door elkaar gehus seld. Soms verbleef ze bij haar ou ders, dan moest ze weer naar Brussel en dan ging ze weer naar haar vriend. „Falko Zandstra doet aan top sport. Vergeleken met wat hij doet, is dit niets. Ik ga niet naar de schoon heidsspecialiste en ga alleen naar de kapper als het moet. Ik let op mijn eten, maar dat heeft met mijn leef tijd te maken en niets met de verkie zing. Ik train alleen om in conditie te blijven. Dat deed ik anders ook al. Ik ben gewoon doorgegaan met paard rijden en heb nooit gedacht: rustig aan, straks val ik, anders gaat het mis met deze miss." RTL herziet programmering HILVERSUM GPD Eind dit jaar gooit RTL de pi grammering van beide zendi drastisch om. Op RTL 4 wo| vooral in de vooravond (18. tot 20.00 uur) flink geschoy met programma's. RTL 5 md vanaf 20.00 uur een compact samenhangend blok wordt dat begint met een uitgebn nieuwsbulletin. Een en and werd gisteren aangekondigd l dens de presentatie van i RTL 4 en -5-programma's vo het eerste kwartaal van volgej jaar. „De vooravond op RTL baart ons nu de meeste zt gen", zo liet programmadir^ teur Bert van der Veer weten, oktober 1992 was het marktaa deel op dat tijdstip 30 procej Dit jaar zakte het aandeel nq 27,3 procent. ,,RTL Club is een weke piel geeft Van der Veer toe. Dat pi gramma maakt plaats voor et dagelijkse aflevering van Oogj tuige. Om half zeven volgt hi Rad van Fortuin. Het Rt Nieuws van half acht verhii naar 19.00 uur, waarna The Bi and The Beautiful om half ad de lucht in gaat. Het aanvanl tijdstip van Goede Tijden Slecl Tijden blijft gehandhaafd i acht uur. De veranderingen i RTL 4 worden per 20 decemb doorgevoerd. Het programmaschema vl RTL 5 ziet er na 1 januari hf anders uit. I.S.C.H.A. (het praj programma van Ischa Meijer), vanaf januari elke werkdag q 22.15 uur te zien en wordt ing kort «van 50 naar 40 minutd Bert van der Veer: „Ischa scoij nu een gemiddelde kijkdiclj heid van 1,1 procent. Zo ku nen we hem niet handhaven.' Ischa Meijer wordt elke avoi vooraf gegaan door een Sport. Het programma Week Y van Henk Loretta Schrijver lingen gaat naar het kwartiertje sport. Met het verwerven van de zendrechten van het nooi op Wimbledon heeft een sterke troef in handen, de US Open is in 1995 en bij RTL 5 te zien. gend algemeen directeur Hencjriks liet weten zijn over de eerste van RTL 5, dat begin van start ging. In 'Ambulance' komen mensen aan het woord die het slachtoffer zijn geworden van een (verkeers)ongeval of ernstige ziekte, waardoor hun leven totaal veranderde. foto kippa HILVERSUM MAARTEN HAFKAMP De serie Ambulance was in ja nuari van dit jaar vier keer op de buis. Met succes. Daarom zijn er dertien nieuwe afleverin gen gemaakt, waarin onderwer-' pen aan bod komen, die vooral zijn ontstaan uit spontane reac ties van kijkers. De eerste afle vering van de nieuwe reeks is vandaag bij de KRO te zien. In Ambulance komen mensen aan het woord die het slachtof fer zijn geworden van een (ver keersongeval of ernstige ziekte, waardoor hun leven totaal ver' anderde. De makers noemen Ambulance een realistische se rie over levensveranderende in cidenten. Veel mensen die heb ben gereageerd op de serie van januari hebben zelf een levens ingrijpend incident meege maakt en kunnen zich goed herkennen in de verhalen van hun lotgenoten. Volgens Michiel Praal, één van de makers, hebben de slachtoffers goede redenen het vei haal van hun ziekte of onge luk nog eens na te vertellen. „Voor hen is meedoen aan Am bulance belangrijk, omdat het bij de verwerking van het inci dent hoort. Ook willen ze aan hun lotgenoten en de kijker la ten zien, hóe ze dat hebben ver werkt." In januari waren er vier korte onderwerpen per aflevering te zien, nu zijn dat er twee. Die kunnen dan meer uitgediept worden. In de serie staat niet het incident centraal, maar wat er daarna gebeurt met het slachtoffer. Praal: „De vraag is hoe je toch nog een bepaalde waarde aan je leven kunt ge ven." Verwerken De serie laat dus geen treurende slachtoffers zien, maar mensen die het incident goed hebben kunnen verwerken. In de eerste aflevering vertelt Koos Rijkes hoe fijn hij het vindt dat hij nog leeft. Bij de vliegramp vorig jaar december, in Faro, Portugal, loopt hij zeer ernstige brand wonden op. Koos zal zijn leven lang ver minkt blijven, en moet elke dag intensief behandeld worden. Maar Koos voelt zich door het ongeluk als het ware herboren. „Ik voel me krachtig en opge wekt", zegt hij. Gerard Dekker moet zijn ver dere leven met een dwarslaesie in een rolstoel doorbrengen, na een ernstig auto-ongeluk. Hij moest een spookrijder ontwij ken en reed de sloot in. Een vrachtwagenchauffeur redde hem. Op de intensive care vecht Dekker voor zijn leven. Mede door de steun van zijn vrouw komt hij er bovenop. Ze leven nu in een aangepast huis, waar de vrachtwagen chauffeur ze komt bezoeken. Een emotioneel weerzien, want Dekker heeft hem na het onge luk vier jaar geleden niet meer gezien. Emotionaliteit, intensiteit en geloofwaardigheid vindt Mi chiel Praal belangrijk in Ambu lance. „Je zou er ook een dra maserie van kunnen maken. Dan zeggen mensen dat ze de verhalen een beetje overdreven vinden. Maar de werkelijkheid is absurder dan je denkt. En dat is mooier vast te leggen in een documentaire dan in een dra maserie." Ambulance is volgens het hoofd informatieve program ma's van de KRO, Ton Verlind, op vrijdagavond half negen ge programmeerd om een alterna tief voor de dramaserie Medisch Centrum West te bieden. (Uitzending, vanavond, 20.26 uur, Nederland 1) Frequin filmt in Pieter Baan Centrum De meeste TV-series zijn een afspiegeling van de werkelijk heid, maar dan dikker aangezet. De drama's die families als Car- rington en Ewing meemaken, kunnen levensecht zijn. De hoe veelheid ellende die dergelijke TV-gezinnen over zich krijgen uitgestort, is echter puur om de kijker te onderhouden. Zo is het ook totaal ongeloof waardig dat detective-schrijfster Jessica Fletcher tijdens al haar tripjes direct wordt betrokken bij een moord. Dat zij boven dien het politie-onderzoek keer op keer belachelijk maakt door zelf het misdrijf op te lossen, is natuurlijk allemaal onzin. Maar de kijker kijkt en dus is het geen probleem. Er zijn echter series die de pretentie hebben dat zij een re delijk juist beeld geven van de werkelijkheid. Het nieuwe NCRV-makelijtje Coverstory schijnt over de journalistiek te gaan. Maar al na enkele afleve ringen mag duidelijk zijn dat de serie daarmee niets heeft te ma ken. Al in de allereerste aflevering was het raak. De hele dag kiften met de hoofdredacteur, 's nachts stiekem rondneuzen bij een louche bedrijf en tot over maat van ramp je beste vriend- /collega verliezen. Vervolgens zelf op het nippertje aan de dood ontsnappen dankzij kor daat optreden van een collega die je tot op dat moment alleen maar voor de voeten liep. Als journalist hoe avon tuurlijk je ook bent aangelegd maak je dit niet snel mee. Maar verslaggever Berend van Zuilen stond in die eerste afle vering vooraan bij het uitreiken van spanning en drama. Nu is een eerste aflevering van een nieuwe serie altijd be doeld om de hoofdpersonen 'neer te zetten'. Berend moest zich dan ook meteen al ontpop pen tot een hardwerkende, principiële verslaggever en zijn hoofdredacteur als een man die ten koste van alles het blad wil verkopen. Maar omdat de makers de eerste aflevering meteen al een ingewikkeld verhaal wilden meegeven, kwamen de hoofd rolspelers akelig dicht in de buurt van karikaturen. Tijd om dé spelers op een rustige ma nier bij de kijkers te introduce ren, was er niet. Berend kwam dus naar voren als een ambitieuze workaholic 'Coverstory' blijft een oppervlakkig niemendalletje dat zijn doel een kijkje in de keuken van de journalistiek op geen enkele manier bena dert. foto gpd voor wie een normaal privéle- ven niet is weggelegd. De hoofdredacteur was er eentje die goedkoop wil scoren tenein de het produkt te slijten. Van ethiek en journalistieke regels had de man nog nooit gehoord. Het was eigenlijk meteen al dui delijk dat het tussen die twee nooit wat zal worden. Coverstor}', heeft helemaal niets met journalistiek te ma ken. Toegegeven, Berend be leeft zijn avonturen tijdens zijn werk voor een weekblad, maar het geheel is zo overtrokken dat Coverstory meer weg heeft van een politieserie. Inclusief moor den en achtervolgingen. Het is ook maar de vraag of exacte weergave van de werke lijkheid boeiend spel oplevert. Zet een camera op een wille keurige redactie en je kijkt urenlang naar een chaotisch ogende drukte en geconcen treerde mannen en vrouwen achter 'stille' tekstverwerkers. Dat hét anders kan, heeft de Amerikaanse serie Lou Grant ja ren geleden al bewezen. De journalisten die daarin de hoofdrol vervulden, waren geen helden maar normale mensen die met hun werk bezig ware a Het benaderde de realiteit red lijk. a Coverstory valt daarbij in h niet. Toch levert de serie ge onaardig amusement op. Spa ning en drama zijn in overvlo i| aanwezig. En dat zijn de ingrt' diënten die 't hem doen. Maf' nogmaals, met joumalisti heeft dat niets te maken. j Het acteerniveau is 'typis Nederlands'. De dialogen zi gekunsteld en de toon kri nooit een andere klank dan c van een opgezegd lesje. Alsof j eërste repetities zijn vastgelegd De ervaring die hoofdrolsp Ier Mare Klein Essink zou mo 1 ten hebben na tig jaar A 1 disch Centrum West levt 'fi geen noemenswaardige bijdi i ge aan het geheel. Het blijft eéc oppervlakkig niemendalletje c zijn doel een kijkje in de ke ken van de journalistiek geen enkele manier benadert. Het enige dat voor Klein Ba sink.pleit, is dat hij tijdens H.r acteren zijn presentatorsp heeft afgezet. En dat is mar goed ook, want het werkt w fi heel bevreemdend als je tijde een wilde achtervolging eigel lijk zit te wachten op het mt, ment waarop de ton eruit gaatic Hilda van der Meulen, het liefst de mooiste tweede. Harry is 34 en wordt verdacht van moord op zijn vrouw. Drie jaar geleden verliet zijn vrouw hem en toen hij zijn zoontje niet meer te zien kreeg ondanks een goede bezoekregeling, barstte de bom. „Ik haat mezelf als ik in de spiegel kijk", zegt hij nu. Harry is één van de ongeveer 200 verdachten die jaarlijks in het Pieter Baan Centrum in Utrecht onder zocht worden op verzoek van de rechter-commissaris. In het Pieter Baan Centrum probeert men te achterha len of de verdachte op het moment van het zware mis drijf geheel of gedeeltelijk toerekeningsvatbaar was. Zo kan een rechter verzocht worden om een verdachte TBS te geven. Ruim 45 procent van de onderzochten in het Centrum krijgt een TBS-advies mee en de rechter neemt in 95 procent van de gevallen het advies over. Willibrord Frequin filmde voor de RTL 5-reeks Achter gesloten deuren in misschien wel Nederlands meest bekende psychiatrische observatiekliniek. Harry lijkt helemaal niet op zijn plaats te zijn in het Pieter Baan Centrum. Hij maakt een zeer ontspannen indruk. Een zachtaardige man. „Een herbergier", zo omschrijft een van de groepsleiders hem. De directeur van het Pieter Baan Centrum wijst er ook op dat het meestal geen 'echte' criminelen zijn. „Het zijn mensen CLOSE UP die nog nooit van hun leven iets gedaan hebben en in eens in de fout gaan." Frequin volgt delen van de observatie van Harry. Ook de verdachten René (22, zedendelict), Ceryl (47, dood slag) en Peter (20, doodslag) komen aan het woord. Ze willen allemaal geholpen worden, behalve Ceryl. „Ik ben niet gek." Internaten Peter is een triest geval. Al sinds zijn twaalfde jaar ver blijft hij regelmatig in jeugdgevangenissen en interna ten. Tijdens een inbraak heeft hij geprobeerd iemand te dodeffc ,,lk weet niet hoe ik zo geworden ben. Ik ben nog maar twintig, zeggen ze, maar voor mijn gevoel is mijn jeugd al voorbij. Ik kan nu nog wat van mijn leven maken." Volgens Frequin was het niet makkelijk om het Pieter Baan Centrum in te komen met een camera. „De priva cy van de verdachten speelt een grote rol. Aan de ver dachten is duidelijk verteld wat de consequenties kun nen zijn van het meewerken aan het programma." Dat het Pieter Baan Centrum uiteindelijk toestemming gaf om te komen filmen was volgens Frequin te danken aan het vooroordeel dat er in huizen van bewaring leeft. „Onder gedetineerden bestaat angst om naar het centrum te gaan. Het heeft een niet al te goede naam. Willibrord Frequin filmde in het Pieter Baan Centrum. Hie|e de controleruimte waarde mensen, die daar verblijven, in)/; de gangen worden gevolgd. foto arch^ De directie wil daar verandering in brengen." Freqij31 wijst erop dat het Pieter Baan Centrum geen bemoeiL nis heeft gehad met de inhoud van het programma. „r in (Uitzending, vanavond, 20.55 uur, RTL 5) }i| i—r Jolanda Oull"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 8