'Ik stimuleer me een ongeluk' 'We willen perfecte rocksong maken' Regisseurs Toneelfabriek tonen vindingrijkheid Cultuur Kunst Fraaie bespiegelingen lin Nacht manoeuvre in x Saaie 'Oom Wanja' van Grzegorzewski Boerhaave neemt Zeeman-collectie op Voor het zestiende VARA Leids Cabaretfestival is aan melding in de maanden no vember, december en janu ari schriftelijk mogelijk bij: Leids Cabaret Festival. Postbus 246, 2300 AE Lei den. Telefonisch op num mer: 071-133985. Het festival heeft plaats in de Leidse schouwburg. De voorronden zijn op maan dag 14 en dinsdag 15 febru ari. op donderdag 17 febru ari is de halve finale en za terdag 19 februari is de fi nale. Niet iederen die zich aan meldt kan aan het festival meedoen. In de voorronden is plaats voor (maximaal) tien groepen. Voorafgaande aan de voorronden worden audities gehouden, waaruit de uiteindelijke kandidaten worden gekozen. Op 5 en 6 februari is er een workshop voor de geselecteerde kan didaten. 20 NOVEMBER 1993 —Klucht toneelvereniging Maskerade rupwetering Hectische ontwikkelingen rond een vrijstaand landhuis, dat voor zeer weinig geld gekocht is. Zal goedkoop jduurkoop blijken te zijn? Toneelvereniging Maskerade speelt vandaag en zaterdag 27 november de lducht 'Eigen schuld is 'goud waard' in het dorpshuis van Rijpwetering. Bovendien is er morgen om 14.00 uur een aparte voorstelling voor alle senioren [uit Alkemade. De twee andere uitvoeringen beginnen om 20.00 uur. ind Dokter Beenhakker in Boerhaave leiden De theatervoorstelling 'Beenhakker' is morgen weer in Museum Boerhaave. Voor de ogen van het publiek voert de chi- !rurg Beenhakker een alledaagse operatie uit. Het humoristische en informatieve optreden is speciaal ontwikkeld bij de tentoon- 1 stelling 'Van piskijkers en heelmeesters, Genezen in de Gouden Eeuw'. Er zijn er drie gratis uitvoeringen: om 14.00, 15.00 en 16.00 uur. Er gelden wel toegangsprijzen voor het museum, dat geopend is van dinsdag tot en met zaterdag, 10.00-17.00 uur, zon- en feestdagen 12.00-17.00 uur. Weekeinde vol muziek in regio leiden/regio Het octet Otti Strotti is morgen in het kader van Leiden Klassiek te horen in Jazzcafé The Duke. Het optreden be- gint om 15.00 uur. Het Noordwijkse Grand Café De Jongejuffer brengt dezelfde dag vanaf 15.30 tot 18.30 uur het Bob Rigter Kwartet, met lichte jazz. De Amerikaanse zangeres/componiste Faith Pillow zet morgenavond om zeven uur het Leidse Café Sus Antigoon op zijn kop met haar mengeling van gospel, jazz, blues en folk. Verder is er voor jazz-liefhebbers in Warmond ook nog wat te genieten in de Elephant Club bij partycentrum Dekker, waar Jaap Dekkers' Boogie Set speelt vanaf 15.00 uur. Kaarten a fl0,= zijn tot uiterlijk zondag 14.00 uur verkrijgbaar bij de recep tie, daarna gaat de prijs omhoog met f2,50,=. theater 1 recensie •conny van der zande Toneelstuk: Nacht manoeuvre. Door Ec centric Steady Stand. Tekst en regie Frank Berbee, muziek Tno Heyne, licht Kees van .eeuwen Spel o.a. Jaap Metzlar, Rene Wernars, Wilco Maas, Miranda van 't Wout, Kim van der Heijden, Pleun Schuurman, Astrid Valsman Gezien cul- >k tureel centrum X Leiden 19-11 Aldaar nog te zien 20-11 Repetitie en miniscule variatie, dat zijn volgens een van de per sonages uit het stuk Nacht de thema's waar het leven om draait. En deze zienswijze lijkt tevens de motivatie van ESS om het stuk Nacht voor de tweede keer op te voeren. Dit stuk, waarin een overlevende de j|rslachtoffers van een auto-onge luk in het hiernamaals opzoekt, bracht de experimentele thea tergroep eerder dit jaar in het Lak. De ruimte in het X-theater is kleiner en dat zou de voorstel ling krachtiger kunnen maken. De spelers staan nu dichter bij elkaar. Maar van dit voordeel wordt slechts beperkt gebruik gemaakt. De acteurs bewegen zich namelijk niet echt vrij door het gebruik van microfoons op standaards. Iedere speler staat achter zijn microfoon en af en toe verplaatst iemand zich, ze lijken op eilandjes te leven. En misschien is dat juist de bedoeling van de regisseur, maar een stuk waarin zo moei lijk een lijn of een kern te vin den is omdat de teksten zo ab stract zijn, kan wel een binden de factor gebruiken. En hoe onduidelijk het verhaal ook mag zijn, toch heb ik af en toe prachtige stukken tekst ge hoord, levensbespiegelingen die je haast zou willen opschrijven. Ik vraag me dan ook af of de tekst van Nacht zich niet beter leent om gelezen dan om ge speeld te worden. Want door het gebrek aan relativering en humor, die in de eerdere versie van Nacht wel aanwezig was, is het onmogelijk om de hele voorstelling te volgen. Eén boek kun je nog eens wegleggen, om daarna verder te gaan. Bij de voorstelling Nacht raakt de toe schouwer al snel de draad kwijt. 'GoeroeLeids cabaretfestival Harry Kies: RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Oom Wanja' van Anton Tsjechov Spel: Lou Steenbergen, Metta Gramberg. Bar bara Pouwels, Nelly Frijda, Gees Linne- bank, René van Asten, Rob van Houten en Georgette Rejewski. Regie, bewerking en theatrale vormgeving: Jerzy Grzegor zewski. Gezien: 19/11, schouwburg Lei den. Aldaar nog te zien: vanavond. j niet eerder vertoond: in het programmaboekje zit een mooi wit zakdoekje gevouwen, vast en zeker met de bedoeling om bij de desillusies van 'Oom Wanja' esthetisch verantwoord te kunnen snotteren. Een aardig aar, maar het doekje blijft ongerept, de aandrang tot geeu wen namelijk is aanmerkelijk groter. Ter toelichting bij het werk van de Poolse theaterregisseur Jerzy Grzegorzewski staat er -in het programmaboekje te lezen: „Het publiek moet de droom achtige sfeer in zijn theater on dergaan zoals bij muziek en dans." Maar alle loftuitingen aan het adres van 'theatertove naar' Grzegorzewski ten spijt, de door hem geregisseerde pro- duktie van 'Oom Wanja' gaat aan artistiek ingeklede saaiheid ten onder. De acteurs lopen doelloos rond op het podium dat met omge vallen karkassen van oude vleu gelpiano's is opgesierd. Ze lij ken moeite te hebben met de wat wazige opzet van dit mis lukte regieconcept. Er straalt in elk geval weinig bezieling van hen af. Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld Nelly Frijda en Rob van Houten, want het lijkt alsof zij in het verkeerde theater terecht zijn gekomen. 'Oom Wanja' gaat over mislukte kansen, ongrijpbare liefdes en perspectiefloze toekomstver wachtingen. Die stemmingen wil de regisseur hoofdzakelijk via associatieve beelden duide lijk maken. Jammer genoeg mislukt dat. Mogelijkerwijze hebben de acteurs tijdens de re petitieperiode met deze ook voor hen onwennige vorm van theater te weinig echte affiniteit kunnen ontwikkelen. Zelfs rou tiniers als Gees Linnenbank en Lou Steenbergen komen niet verder dan het neerzetten van gekwelde tobbers, die het zich zelf niet bepaald gemakkelijk maken. Voor wie niet door de beoogde dromerige en poëti sche sfeer wordt geraakt, blijft de allesoverheersende ontgoo cheling in het stuk in trage saai heid steken. THEATER RECENSIE conny van der ZANDE 'Goed sluiten, dfoog en koel bewaren' en 'Rustig aan moeder' Twee eenakters van Megan Terry door de Toneelfabriek Re gie Amanda Wolzak en Harm van Mar wijk. Spel o.a Loek Janssen. Jaap van de Zwan, Johanna Blankensteyn Gezien 18- 11-93 Microtheater Impenum, Leiden Al daar nog te zien 20. 25. 26 en 27 novem ber Matinee 28 november Gebrek aan vindingrijkheid kun je de beide regisseurs van de Toneelfabriek niet verwijten. En die vindingrijkheid is nodig om de moeilijk toegankelijke tek sten van Megan Terry te laten werken op het toneel. Amanda Wolzak regisseerde 'Goed sluiten, droog bewaren', een stuk over drie mannen fn de gevangenis die door hun ge vangenschap elkaar en zichzelf kwellen met levens- en gewe tensvragen. Wolzak houdt van soberheid. Zo wordt er iemand gewurgd zonder dat de acteurs elkaar aanraken. De suggestie van de ene man met koord en de ande re met een wanhopige blik zegt genoeg. Als de suggestie zo'n belangrijke rol speelt is ijzer- sterk samenspel vereist. De vrouwen in de tweede eenakter 'Rustig aan moeder' spelen zo goed samen dat ze wel een drie eenheid lijken. Dit stuk gaat over de keuzes die vrouwen in hun leven moeten maken. On danks het fragmentarische ka rakter is het stuk door sterke re gievondsten tot een afgerond geheel geworden. Overgangen van de ene scene naar de vol gende lopen soepel. Het is jammer dat de eerste eenakter wat minde! overtuigt, maar dat ligt niet aan het spel, maar vooral aan het stuk zelf. De overgangen tussen de sce nes zijn namelijk zo vreemd dat de spanning in het spel in een klap teniet wordt gedaan. Zo houdt het liedje Don't fence me in' dat wordt gezongen na de marteling van een gevange ne de boel nodeloos op. De spanning is weg en mocht ie op het puntje van je stoel hebben gezeten, dan is door zo'n ver storing de nieuwsgierigheid naar het verdere verloop van de voorstelling meteen voorbij. „Geld hebben interesseert me niet. Het naar je zin heb ben, dat is belangrijk. Dingen doen die je leuk vindt. Ik veroordeel mensen tot drie jaar armoe en ze kiezen er dolgraag voor. Omdat ze dan iets doen waarin ze gelo ven, wat ze fijn vindenn." De zestiende aflevering van het VARA Leids Cabaret Festival staat voor de deur. 'Cabaret- goeroe' Harry Kies er al druk mee. Voor het eerst niet meer in het bedrijfsverzamelgebouw aan de Evertsen- straat, maar in een indrukwekkend grachtenpand aan hetSteenschuur. De bloemen van Freek de Jonge en andere coryfeeën staan nog fris op het bureau. Harry Kies, directeur van Steek-produkties en tegenwoordig ook van de Vereniging van Theater- en Te levisieproducenten (VTP), maar bijna nog meer bekend als de grondlegger van het Leids Ca baret Festival, is blij dat de ver huizing achter de rug is. ,,We waren er aan de Evertsenstraat uitgegroeid. Sinds februari heb ben we naar een ander pand uitgekeken. Uiteindelijk is dit het geworden." Begonnen als goedwillende amateur - 'minder zelfs nog' - die het zoveelste lustrum van jongerenvereniging Augustinus met een cabaretfestival wilde opfleuren, is hij nu de trotse 'bezitter' van een uitgebreide cabaretstal, waarin raspaarden als Jack Spijkerman, Waarden- berg en de Jong, Bavo Galema, Verreck en Pleijsier, Lebbis en Jansen en Erik van Muiswinkel onderdak vinden. Om er slechts enkele te noemen. „Het is allemaal gekomen toen ik constateerde dat er zo weinig geëngageerd cabaret was. Ivo de Wijs was ermee ge stopt, Don Quishocking was het ik-tijdperk ingegleden en Bram en Freek waren ook andere we gen ingeslagen. Het was een volkomen onzakelijke manier van doen, een sprong in het duister om in 1979 weer een ca baret-festival te organiseren. We mochten een oproep doen in het jongerenprogramma van Koos Zwart. Daarop meldden zich vijftien kandidaten. De fi nale mochten we van de toen malige directeur, Hans van Dam, in de Leidse schouwburg houden. 'Latent talent' won. Ach dat talent is wel zeer latent gebleven." Spijkerman Maar het jaar daarop was het raak. Kies wist Jack Spijkerman, toen nog onderwijzer en hobby end met zijn 'Dubbel en dwars' het podium op te praten. „Dat was de start. Ik kreeg van alle kanten telefoontjes om 'Dubbel en Dwars' te boeken. Die speel de ik door naar Jack. Maar het werden er zoveel, dat hij het naast zijn baan er niet bij kon doen. Toen heb ik aangeboden om voor hem de boekingen te doen." Dat werd het begin van Steek- produkties, waarbij Steek staat voor Stichting Engagement En Kuituur. Het balletje ging verder aan het rollen toen foes in een Sittardse kroeg een goed ge sprek had met Martin van Waardenberg. Daar werd de kiem voor Waardenberg en De Jong gelegd. Een jaar daarop zat 'Zak en As' (met Justus van Oei en Erik van Muiswinkel) in de finale. En Kies, vlak voor zijn doctoraal sociologie, heeft sindsdien de universiteit nooit meer van binnen gezien. Een plaats in de finale van het cabaretfestival is geen waarborg om te worden opgenomen in de Steek-stal. De keus van Kies is altijd eigenzinnig. „Maar de mensen die aan het festival meedoen, weten wel dat ze erna kunnen rekenen op veel optre dens. Ik schop ze voor drie jaar de armoe in en ze zijn er nog blij mee ook." „Ik stimuleer me een onge luk", aldus Harry Kies over de begeleiding van het talent. Ook de gevestigde orde kan rekenen op zijn bijstand. „Toen Justus van Oei zei met 'Zak As te wil len stoppen,.heb ik erg m'n best De keus van Harry Kies is altijd eigenzinnig. foto hielco kuipers gedaan die keuze te relativeren. Om de optie naar de toekomst open te houden. Maar ik heb hem niet gedwongen een thea terprogramma te maken. Ik vind het mijn taak mensen in hun eigen wensen te stimule ren. En Justus en ik hebben plannen tot en met 1998, grote plannen." En als de stal van Joop van den Ende lokt? „Dan houd ik ze niet tegen. Je moet je ergens thuisvoelen. Commercieel èn artistiek. Als iemand zich bij Van den Ende thuisvoelt, dan betekent "het dat wij samen wei nig binding voelen." Commercie Als directeur van de Vereniging van Theater- en Televisieprodu centen stelt hij vast dat het Ne derlandse theater in rap tempo verandert. „De commercie doet zijn intrede, alles wordt ratione ler. Dat heeft een verschraling van artistieke experimenten tot gevolg. Een voorstelling moet nu vooral verkopen. Daarom worden zoveel televisie-coryfee ën naar het theater gehaald." Hoe ziet Kies de toekomst van zijn bedrijf? Is er over vijf jaar opnieuw sprake van uitbrei ding? „Het is in dit vak hollen of stilstaan. Maar mijn bedrijfsfilo sofie is het om niet te hollen. Ik streef naar een geleidelijke groei. En Steek-produkties le vert amusement, wat het pu bliek wil: cabaret en goede, ta lentvolle programma's. Geld in teresseert me geen zier. Als ik maar leuk kan werken." Buffalo Tom met nieuw album en concert leiden Het Museum Boerhaave in Leiden heeft er een nieuwe opstelling bij. Hierin zijn delen van de ap paratuur, waarmee Nobelprijswinnaar Pieter Zee man (1865-1943) werkte, opgenomen. In twee tij delijke minipresentaties is verder aandacht be steed aan enkele stukken uit het verloren gewaan de archief van deze fysicus. De hoogleraar staat de komende drie maanden centraal, omdat hij dit jaar vijftig jaar geleden is overleden. De nieuwe vitrine is een aanvulling op de al in het museum aanwezige collectie van Zeeman, die in 1902 de Nobelprijs voor fysica ontving. De oor konde en de medaille, die daarbij hoorden staan ook opgesteld. Tevens is er een dagboek te zien, waarin aantekeningen staan over de beroemde ontdekking van het Zeeman-effect. Dat verschijn sel toont de wisselwerking tussen licht en magne tisme aan en werd een belangrijk hulpmiddel om de structuur van atomen en moleculen te onder zoeken. Het historisch archief bleek een schat aan gege vens te bevatten over Zeemans leven en werk. Voor de 'gelukkige vinder' was het wel even schrikken, toen hij het materiaal in grote wanorde aantrof. In de laatste woning van de natuurkundi ge, aan de Stadhouderskade in Amsterdam, sta ken de spullen letterlijk uit alle hoeken en gaten. Eenmaal verzameld en geordend is het grootste deel van de verzameling naar het Rijksarchief Noord-Holland in Haarlem gegaan. Het Museum Boerhaave maakte hiervan een selectie en vulde die aan met materiaal uit haar eigen depot. De minitentoonstelling duurt tot februari. Het museum is geopend: van dinsdag tot en met zaterdag, 10.00-17.00 uur en zon- en feestda gen: 12.00-17.00 uur. De mooiste single van 1992? Geen twijfel mogelijk: dat was 'Taillights Fade' van het Ameri kaanse rocktrio Buffalo Tom. En laten we nu niet met flauwe te genwerpingen komen, dat dat een kwestie van smaak zou zijn. Zo is alles te relativeren en te nivelleren. In elk geval speelde Buffalo Tom zich vorig jaar met het melancholieke liedje de hit lijst in en liet als bonus ook nog eens nadrukkelijk van zich ho ren tijdens Pinkpop. Inmiddels zijn we een jaar verder en is er ook weer een nieuwe plaat. „Die plotselinge doorbraak met 'Taillights Fade' vond alleen in Nederland plaats," vertelt zanger/gitarist Bill Janovitz. „In de rest van de wereld gaat het met kleinere stapjes en doet elke nieuwe plaat het weer wat beter dan de vorige," vult bassist Chris Col- bourn aan. Op elke plaat gaat Buffalo Tom weer wat meer als Buffalo Tom klinken. Dat was ooit anders. De eer ste vier jaar van hun groepsbe staan moesten Janovitz, Col- bourn en drummer Tom Mag- gins, die elkaar aan de universi teit hadden leren kennen, voortdurend vergelijkingen met destijds trendsettende gitaar bands als Hüsker Dü en Dino- sour Jr. aanhoren. Logisch, want opperdinosouriër J. Mascus be hoorde tot hetzelfde studenten - vriendenclubje. De ommekeer kwam vorig jaar, met het album 'Let me co- me over' en het al genoemde 'Taillights Fade'. De muziek van de Buffalo's klonk opeens 'ope ner', het gitaargeluid minder 'moerassig'. Helderder. En die trend zet zich op het nieuwe 'Big Red letter Day' alleen maar voort. Nog wat minder zwaar het accent op de gitaar en meer op de zang. Meer koortjes. En vooral nadruk op 'de liedjes'. Wat opvalt als je alle vier de platen van het trio op rij draait, is dat dat gouden 'Taillights Fa de' van vorig jaar niet uit de lucht is komen vallen. Op de eerste plaat zijn al liedjes te ho ren die als een soort voorstudies te beschouwen zijn. En het nieuwe album kent een paar songs die regelrecht in het ver lengde liggen van het prijsnum- mer. „Logisch," zegt Chris Col- bourn. „Deze plaat is door de zelfde drie jongens gemaakt. En met dezelfde uitgangspunten. We hebben niet de pretentie om met een 'nieuwe' sound te experimenteren. We zijn ook technisch niet zulke begaafde musici. Onze middelen zijn be perkt. Maar met die beperkte middelen proberen we naar de perfecte rocksong te werken. We zijn eigenlijk een heel tradi tionele rockband." Waar het verhaal van 'Tail lights Fade' ook over mag gaan, het is in elk geval een weemoe dig verhaal. Zoals de meeste - en zeker de meest geslaagde - songs van Buffalo Tom wee moedige songs zijn. 'Big Red Letter Day' is een weemoedige Met elke plaat gaat Buffalo Tom w< plaat. Bill Janovitz zingt ge kweld. Hij heeft geen mooie zangstem, maar misschien zingt hij juist daarom wel zo mooi. Uitdaging Iets dergelijks geldt voor de concerten van de groep. Op de plaat worden zowel elektrische als akoestische gitaren gebruikt. En soms zelfs een piano. Op het podium zijn alleen bas, drums en elektrische gitaar beschik- ir wat meer als Buffalo Tom klinken. baar. „We zouden natuurlijk best een paar extra instrumen talisten mee op tournee kunnen nemen," zegt Janovitz. „Dan klinken we misschien live pre cies zo als op de plaat. Maar dit is een veel grotere uitdaging. Ik ben niet geïnteresseerd in het naspelen van onze songs. Ik wil ze elke keer weer opnieuw in terpreteren. Zoals mensen als Bob Dylan en Neil Young dat ook kunnen. Als dat je lukt, dan FOTO GPD/LEX VAN ROSSEN leer je ook weer iets nieuws over de song." Buffalo Tom jaagt niet op die ene megahit, zegt Chris Col- bourn. Niet op het snelle geld. Ze willen muziek maken. Hun eigen muziek, zonder consen- sies. Komende maandag, 22 no vember, geeft de groep een éénmalig Nederlands concert in het Amsterdamse Paradiso.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19