Limburgse roversbendes op de buis Sir David Frost schrijft boek over zijn TV-leven Rtv show Komisch herkauwen 'Nette mensen' en de wondere wereld van de seksindustrie VRIJDAG 19 NOVEMBER 1993 KRO werkt aan gedramatiseerd beeld over de Bokkerijders CLOSE UP Gerard van Putten ven leek het er I woensdagavond ver- dacht veel op dat de Nieuwe Koeien ook op het werk terrein van Studio Sport graas den. Zo aan de stem te horen een jonge knaap die ooit nog wat hoopt te bereiken in de TV- journalistiek, hield na Polen- Nederland enige voetballers van Oranje de microfoon onder de neus. Je kon horen dat hij an derhalf uur diep had nagedacht over de vragen die hij na afloop zou stellen. Of Ed de Goey van plan was feest te gaan vieren, nu de kwalificatie voor het WK- voetbal in Amerika verwezen lijkt was. En waarom er geen blijheid van het gezicht van De Goey viel af te lezen. Chef Kees had voor Dennis Bergkamp en Jan Wouters vragen van gelijke strekking in petto. Dat was nog eens herkauwen op niveau! Als of de regenjas van Harry Ver- meegen in de catacomben van het Lech-stadion rondbanjerde. Zal de chef van Studio Sporter gek van hebben opgekeken dat zo'n Wouters hem vroeg of hij, Kees dus, soms zijn badslippers ergens was tegengekomen? Er bestaat evenwel een wezen lijk verschil tussen de jongens van Studio Sport en Die Twee van Nieuwe Koeien. Sinds jaar en dag benaderen Spaan en Vermeegen de sport in het alge meen en de voetballerij in het bijzonder vanuit een komische invalshoek. Dat kan best verfris send werken, want op zich is er niets tegen humor in de sport. Het wordt pas ernstig als iets dat serieus bedoeld is doorslaat naar het komische. Kale Kees wordt geacht als chef-sport van NOS-TV een voorbeeldfunctie te vervullen. Maar wat valt er voor een wie weet ambi tieuze knaap nu van zo'n routi nier te leren, als de chef in een voorbeschouwing tegen de bondscoach zegt: „Polen-Ne derland, hè." Wat zal beste brave Kees daar mee bedoeld hebben? Verzin daar als bondscoach maar eens iets gevats op. Dat leer je niet in Zeist, op de mediatraining van de trainerscursus. Of veronder stelde 46-jarige Kees dat 46-jari- ge Advocaat best een geheugen steuntje kon gebruiken? Op die leeftijd wil het brein wel eens haperen, da's waar. Maar an derzijds had Advocaat toch nimmer de indruk gewekt dat hij bezig was voor D(oor) S(amenspel) V(ooruit) P(ijnac- ker) en Cruijff de weg vrij te ma ken naar de kwalificatie voor het toernooi om de Gezond heidsbokaal, georganiseerd door de voetbalvereniging Tot Heil Onzer Ribbenkast. Die Twee van Studio Sport bezig als Die Twee van Nieuwe Koeien. Spaan en Vermeegen hebben school gemaakt en zullen daar ongetwijfeld even om gegniffeld hebben. Daar waar het geurt naar het aroma van het kleed- kamerzweet heeft Vermeegen Vermeegen en Spaan: Nieuwe Koeien in de kleedkamer. foto kippa de produktie van geregisseerde nonsens tot kunst verheven. Spaan en Vermeegen hebben zich een aantal jaren onttrok ken aan de sport, maar ondanks hun creatie van Popie Jopie rustte er nauwelijks zegen op hun omzwervingen buiten de lijnen van sportveld en sport zaal. De Gewone Man vermocht indertijd dan wel een glimlach op te roepen, verder vonden Spaan en Vermeegen in hoofd zaak zichzelf leuk. De heren moesten ondervinden dat tus sen „hé, daar heb je die twee weer" en „hè, daar heb je die twee weer" een beduidend gro ter onderscheid bestaat dan een anders gekanteld leestekentje. Niet langer wisten ze de lachers op hun hand; in plaats daarvan werd hoongelach hun deel en dat is tamelijk funest voor een komisch duo. Ze hoefden bij wijze van spreken maar een tweegesprekje te voeren en de Jansen Tilanus zakte spon taan tot op de enkels. Omdat Spaan en Vermeegen in de mening verkeren dat herkau wen net zo veel zin heeft als ou we koeien uit de sloot halen, hebben ze begin dit jaar nieuwe koeien van stal gehaald om het oude ambacht op te pakken. En het moet gezegd dat de heren geen onverstandige beslissing hebben genomen. Vroeger op de radio vielen ze in Tussen Starten Finish op met hun spe ciale kijk op de zo conservatieve sportwereld. Het rolpatroon leg den die twee toen al min of meer vast. Als de intellectueel in de studio zit hij zich daar gere geld plaatsvervangend te scha men voor het onbenul van Ver meegen, die als razende repor ter op alles en iedereen afgaat om dan ongeveer de vragen te stellen die Kees en Knaapje na mens Studio Sport woensdag avond in Poznan afvuurden op de heren voetballers van Oran je. Wat Vermeegen doet is gespeel de domheid; in werkelijkheid is hij intelligenter dan hij zich voordoet. Als het hem echt ernst is, weet Harry van ande ren precies datgene gedaan te krijgen wat hij als TV-maker te voren in z'n hoofd had. In een grijs verleden liet hij een even streberige als publiciteitsgeile grensrechter tien sprintjes trek ken en hem evenzovele malen de vlag omhoog steken. Voor de bewuste vlaggenist is het na dien nog maar sporadisch vlag getjesdag geweest. En die ene voetbaltrainer, die de absolute top als einddoel zag en daarvan zittend op een dug-out luid keels melding maakte, mag na zijn beklagenswaardige schreeuw om aandacht vandaag de dag als assistent nog slechts pilonnen versjouwen bij een in de marge opererende betaalde voetbalorganisatie. Spaan en Vermeegen zijn terug in de sport en daar zijn de he ren, zo tonen ze elke dinsdag avond in Die Twee: Nieuwe Koèien. het best op hun plaats. Er wordt weer gelachen binnen de lijnen, zodra er een baard met regenjas in het vizier komt. Neem zelfs die bloedserieuze Van Gaal, de man die voetbal tot wetenschap verheft door el ke spelsituatie op z'n kladblok vast te leggen. In gesprek met Vermeegen produceerde de Ajax-coach laatst minstens twee mondverrekkingen. Het mirakel van de Meer was geschied. Advocaatje gaat op reis, tierelie- reliere. Niet als bondscoach weliswaar, dat schijnt contrac tueel aan JC, de voetbalalmach- tige uit Barcelona te zijn voor behouden, maar als toerist. De geluksjas die Harry Vermeegen bondscoach Dick Advocaat eer der dit jaar aanbood, bleek hem wonderwel te passen. Die Twee zoeken het amuse ment in de sport. Het is sport journalistiek met een knipoog naar de serieuze sportpers. Maar wie van één onzer verslag gevers had niet graag Johan Cruijff de uitspraak willen ont lokken dat voetballers alleen maar hebben te doen wat hij wil en dat zij, die zich niet aan dat regime willen ontwerpen lekker thuis moeten blijven? Fantasie overtreft soms de wer kelijkheid; Vermeegen liet Brian Roy tot diens verbazing („onge looflijk dat ik dit doe") dagdro men dat Oranje naar Amerika ging. En Studio Sport trapte woensdag in Poznan in de vlaai van Nieuwe Koeien en ging ver volgens languit. Vijfhonderd bladzijden vol anekdotes, interviews en cartoons HAARLEM FRED VAN GARDEREN David Frost, sinds be gin dit jaar Sir Da vid, wordt wel ge zien als de beste TV-interviewer die tot nu toe verscheen. De Brit, die op een gegeven mo ment gelijktijdig een talkshow in Engeland en de Verenigde Staten had lopen, krijgt uit zijn opponent wat hij wil horen. Daarvoor zet hij verschillende tactieken in. Moet het vlijm scherp, dan doet hij het vlijm scherp, werkt de fluwelen aan pak, dan pakt hij zijn gast met fluwelen handschoenen aan. Maar zijn allesomvattende kracht is zijn kennis en zijn as sociatievermogen. En zijn plaats in de wereldmaatschappij: daar Sir David Frost heeft heel wat be ruchte TV-uitzendingen op zijn naam staan. foto anp een deel van het Britse publiek het teveel vond. Toen de Britse commerciële TV in 1983 een antwoord zocht op het succes van het BBC-ontbijt- programma 'Breakfast Time', startte het 'TVAM'. Daarin de presentatoren David Frost, Mi chael Parkinson, Anna Ford en Angela Rippon (in Nederlandse begrippen vertaald: van Paul Witteman tot en met Sonja Ba rend). Maar het programma wilde niet aanslaan. Uit onder zoek bleek dat de nog slaperige Brit zich irriteerde aan de al veel te frisse en vlijmscherpe David Frost. Frost is dan inmiddels begon nen met zijn autobiografie. De in 1939 geboren zoon van een strenge methodistische voor ganger, heeft zijn boek geba seerd op zijn werk. Nauwelijks staat hij middenin. Hij kijkt dan ook nergens echt iets over zijn jeugd, vrijwel geen passages uit zijn van op. privéleven. Het boek staat vol met interviews, Berucht werd zijn uitzending waarin hij hippies scripts, werkfoto's, en cartoons. op bezoek had. Het kleurrijke gezelschap hield een sit-in, rookte marihuana en zong 'Hara- krishna'. En dat allemaal rechtstreeks 'on the air'. Iedereen in de studio was in rep en roer en de wereld sprak achteraf schande, maar Frost ging gewoon tussen de blowende hippies inzitten en bleef zijn vragen stellen. Ook nadat het gezel schap 'stoned' naar de werking van de microfoon vroeg, bleef Frost zichzelf. Dit voorval klinkt nu, anno 1993, als een incidentje, maar in de jaren '60 betekende zo'n voorval een revolutie. Maar niet voor Frost. Zoiets kan gebeuren. Wereldberoemd werden zijn interviews met de voormalige president Richard Nixon en diens mi nister van buitenlandse zaken, Henri Kissinger. Nixon was al heel snel nat van het zweet en Kis singer, bekend om zijn rappe tong, begon, na een bombardement aan feiten om zijn oren te heb ben gekregen, onzeker te stotteren. Ook tijdens andere interviews was Frost zo overheersend, dat Zijn 'TV-leven' begint bij het BBC-programma 'That was the week that was' (het Britse voor beeld van VARA's 'Zo is het toevallig ook nog eens een keer') en het boek eindigt in 1970 als hij naar New York trekt om daar een nieuwe TV-show te gaan maken. Daar tussen liggen ruim 500 bladzij den feiten, gebeurtenissen en anecdotes. Van de Gouden Roos in 1966 tot de rol van John Cleese en Ronnie Corbett in zijn shows en van zijn inter views met de leden van The Beatles tot zijn ge sprek met een jonge prins Charles. Wie het TV-leven van Frost een beetje kent, weet dat het met dit boek niet afgelopen kan zijn. Sterker nog: het gaat nu pas echt beginnen. We wachten dan ook met smart op deel twee. (David Frost An Autobiography. Uitg.: Harper Collins. Ned. uitg.: Nilsson Lamm. Prijs: f 65,55.) MARGRATEN/HILVERSUM JAAP TIMMERS De KRO-televisie gaat binnenkort het ge dramatiseerde ver haal over de Bokkerijders uit zenden, de roversbendes die het straatarme Limburgse land aan de vooravond van de Franse Re volutie (1789) teisterden. De ge schiedenis wordt bezien door de ogen van de opgroeiende jongen Martien. De crew onder leiding van re gisseur Karst van der Meulen werkt momenteel in het glooi ende landschap bij Margraten. De opnamen voor de Legende van de Bokkerijders zijn in de laatste week. De ruim vijf mil joen gulden kostende serie is een coproduktie van omroepen uit Nederland, België (BRT), Frankrijk (France 3) en Duits land (ZDF). Hoofdrolspelers zijn Hugo Metsers (de schout), Lennert Hillege (Martien), Eugene Ber- voets (dokter Kirchoffs), Joost Prinsen (Lei de Tinnegieter), Fi- desse Hunter (Anna Swinkels), John Leddy en Huib Broos. Het script is geschreven door Dick van den Heuvel op basis van het boek van Ton van Reen over de Bokkerijders, getiteld Ont snapt aan de galg. In de tweede helft van de achttiende eeuw vormden zich in heel Europa 'honger-bendes', zoals de schrijver ze noemt. De leefomstandigheden waren bar, opstandige burgers besloten korte metten te maken met de laatste feodale heersers in Euro pa. Echt voet aan wal kregen ze, volgens schrijver Ton van Reen, alleen op Sicilië, waar de mafia werd gevormd, en in Parijs, waar woedende burgers de Bas tille bestormden en de aanzet gaven tot de revolutie. In Lim burg hadden de rovers ook re delijk wat aanhang bij de burge rij. Niettemin werden ze mas saal opgepakt en geëxecuteerd. „Een voorbeeld van zo'n misda dige overlevingsbede is de Ben de van Jan de Lichte, waarover Louis Paul Boon een boek heeft geschreven." Van Reen putte de informatie In de Bokkerijders speelt Hugo Metsers de rol van schout en Fidesse Hunter neemt de rol van Anna Swinkels voor haar rekening. voor zijn boek uit de talrijke jus titiële archieven in Duitsland, Nederland en België. „Ze waren door allerlei verschillende plaat selijke potentaten opgepakt. Het was geen georganiseerde vervolging." Zwarte kapitein De hoofdfiguur in het televisie- verhaal, de Zwarte Kapitein, is gemodelleerd naar de belang rijkste historische bendeleider uit die dagen Mathijsse, die ac tief was in de buurt van Valken burg. De spanning in het ver haal, dat in dertien delen van elk 25 minuten op de buis komt, wordt voor een deel op gebouwd rond de geheime identiteit van de Zwarte Kapi tein. De betiteling 'Bokkerijders' ontstond rond 1840 toen voor het eerst gegevens over het Limburgse bendewezen werden opgetekend. Het land verkeerde in chaos, volop op zoek naar een identi teit. Intellectuelen en weten schappers weken uit naar Bel gië, waartoe Limburg volgens velen moest behoren. De arme garde bleef achter. Schrijver van Reen: „Het waren allemaal losse staatjes geworden. De bendes kregen achteraf de schuld van alles wat slecht was. De 'bok' is een ander woord voor 'de dui vel', net als 'Joost' uit het spreekwoord 'Joost mag het we ten'. De gezamenlijke identiteit in Limburg werd gevonden in het Roomse geloof. De tiental len bendes kregen achteraf de verzamelnaam Bokkerijders. De opnamen van de Legende van de Bokkerijders gingen tot nogtoe niet over rozen. Het team had te kampen met regen val en ziekte, waardoor de pro- duktieschema's in de war wer den geschopt. Om continuïteit in de beelden te krijgen moest de regie als het opklaarde wach ten op een wolkje dat voor de zon kroop. De KRO heeft voor ogen om 'een stukje geschiedenis van Nederland' te beschrijven. De eis die de KRO stelde aan pro- duktiemaatschappij Belbo Film was dat de voertaal Nederlands was, wat ondanks het feit dat het een internationaal project geworden is, aardig gelukt is. Scriptschrijver Van Den Heu vel vertelt hoe veel werk en tijd is besteed aan het verhaal. „In korte tijd heb ik gewerkt met acht verschillende dramaturgen en ik heb dertien versies van het script moeten maken." In de loop van de produktie was het ZDF aangeschoven, die onder foto G pd meer als voorwaarde stelde dat de serie in afleveringen van 25 minuten werd aangeboden, ter wijl het stuk op dat moment zes afleveringen telde van vijftig mi nuten. Van den Heuvel is van me ning dat het nauwgezet volgen van de historische feiten een onmogelijke opgave is. „Het is een familieserie geworden. We hebben ervoor gekozen om een hoofdpersoon te kiezen waar mee de kijker zich kan identifi ceren. Daardoor wordt hij het symbool van de Limburger die zijn sociale strijd moest aan gaan. Het verhaal is geconstru eerd." Harry Prins van Belbo Film Productions: „Het is drama, fic tie, en dus geen geschiedsschrij- ving." Het boek 'Nette mensen in een nieuwe tijd' van Hans van der Kamp is g« dringend geschreven verslag van de opzienbarende belevenissen van de blootbladen. Van der Kamp: „Ach, journalis ten werpen zich zo vaak op de fictie, waarom zou de roman schrijver de werkelijkheid niet gebruiken? Hooguit heb ik het nodige spektakel achterwege gelaten, om de geloofwaardig heid van het verhaal in stand te houden. Truth is stranger than fiction." En dat blijkt maar weer eens al te waar als we de roman doorbladeren. De eindredactri ce van 'Partydoll' bij voorbeeld, die het lezersonderzoek betref fende de vraag of de heren spetters nu wel of niet geheel onbedekt moeten worden afge beeld fraudeert, is, vertelt Van der Kamp, niemand minder dan de immer toch zo waar- heidslievend lijkende journalis te-feministe Bernadette de Wit. Samen met collega Onno Reiter -en dat is in het echt Eddy Es- man, eens de initiator van de blootreportage van Vanessa in Penthouse, nu kookjoumalist- moffelt ze zakken vol post die voor volledig bloot pleit weg omdat de affiches van een Da vid mèt eikeblad al van de per sen lopen. U ziet, dames, aan wie u indertijd het meest op vallende gemis van de Playgirl te danken had. De bekende Ne derlander die als 'lijdend' voor werp figureert in het erotische verhaal waarmee de 'ik' defini tief doorbreekt in de blootbla den-wereld en die.., leest u dat zelf maar, is Ramses Shaffy. Tot slot krijgt u van de auteur nog Simon Pauw cadeau, de jour nalist die zich onverwacht en vol verve op de markt van de 06-lijnen heeft gestort. Simon Pauw is Hans Knoop. Let wel, het is in het geheel niet noodzakelijk om alle na- ;en sensatieverhaal, maar een in- ik-figuur bij de 06-lijnen en de foto frank fahrner men achter de namen per se te weten. Ook zonder 'sleutel' is 'Nette mensen in een nieuwe tijd' een van de opvallendste en beste boeken van dit moment. Maar het maakt het wel span nender. Nog eentje dan? Voor uit: de quizmaster die in een hoofdstedelijk etablissement verzucht dat hij wilde dat er eens iemand zo'n mooi homo- erotisch verhaal over hem zou schrijven? Hans van der Togt. Tip voor in het café en de bil jartclub: bewaar dit 'Wereldje' in uw exemplaar van 'Nette mensen in een nieuwe tijd' en u weet lekker een heleboel meer dan de niet-voorgelichte lezer. En als u Frans Molenaar met een namaaksnor door de stad ziet lopen, weet u hoe het komt. Vanaf deze week ligt er een boek in de boekhandel dat be looft het wereldje (en omstre ken) hevig in beroering te gaan brengen. Hopen stof zullen op waaien in de diverse grachten gordels, bij echte VIP's en na maak VIP's, bij beroemdheden algemeen en in menig gere nommeerd advocatenkantoor. Dat boek, dat moet u dus maar gauw op uw verlanglijstje voor Sinterklaas zetten. Opdat u zich in het café en bij de biljartclub niet handenwringend behoeft af te vragen waarover iedereen het toch steeds heeft. Het heet 'Nette mensen in een nieuwe tijd' en is het romandebuut van Hans van der Kamp. Van der Kamp was hoofdredacteur van het eerste Nederlandse bloot blad voor dames, 'Playgirl', en van 'High Society', bekend in selecte kringen van Appelscha tot aan het Drie landenpunt. In 'Nette mensen' be schrijft hij nu de wondere wereld van de seksindus trie. Het is een knap debuut. On danks het sjeuïge onderwerp en een aantal verbluffen de onthullingen, is het geen goedkoop sensatie-verhaal geworden, maar een indringend ge schreven verslag van de opzienba rende belevenissen van de ik-figuur bij de 06-lijnen en de blootbladen. Sen satie zal er desal niettemin zeker komen. Enige voor-gepubliceerde vingeroefe ningen voor deze roman leid den reeds tot een voorpagina artikel in Het Parool, een kort geding en een boze brief van een Amsterdamse pornokeizer Vanwaar die hopen opwaaiend stof? 'Nette mensen in een nieuwe tijd' is een sleutelro man. De betrokken personen, in het boek keurig met een fic tieve naam aangeduid, sluipen met valse baarden en zonne brillen door de stad, terwijl de lezers gniffelend 'wie-is-wie?' zitten te spelen. Wat de namen betreft van de blootbladen waar het in het boek allemaal om draait, 'Partydoll' en 'Upper Ten', die mogen gezien de vroegere werkkring van de au teur voor zichzelf spreken. Maar het is natuurlijk aardig om te weten dat de overijdele couturier Dekkers, die koste wat het kost onaangekleed in de 'Partydoll' wenst te worden afgedrukt, in het echt Frans Molenaar heet. Dat de sexy se cretaresse Wendy Gruyters nie mand anders is dan Lorette Welter, die ooit samen met een WD-fractielid naakt voor Play boy poseerde in de Tweede Ka mer. En dat de popster Don Sway, van wie na een streng di eet nog een laatste restje drankvet moet worden wegge retoucheerd ten behoeve van een 'centerfold' van zijn macho lichaam, beter bekend is als Barry Hay. Hoe ik dat weet? Bij een goed gevuld glaasje werd de auteur prettig loslippig en verklapte enige van zijn sleutel geheimen aan 'Het Wereldje'. En let op, er volgen er nog meer. Maar laat ons beginnen met Van der Kamp zelf. Hij werd in 1955 in Haarlem ge boren en is begon nen als fotograaf: „Mijn journalistieke hoogtepunten uit die tijd zijn bij de oudere Nederlan ders nog steeds be kend: reportages als 'Nederland in bad', 'Borsthaar' en 'Een Gigolo' zijn tot op de dag van vandaag goede voorbeelden van wat slechte smaak aan moois kan opleveren wan neer zij in haar zui verste vorm wordt toegepast." Daarna volgde nog een aan tal flitsende carriè res. Van der Kamp was columnist, hoofdredacteur, rijk, vrijwel failliet, schrijver van korte verhalen -hij publiceerde in De Held en in Penthouse- il lustrator. notoire innemer en geheelonthouder. Via deze om weg bekeerde hij zich tenslotte definitief tot het schrijven. Twee jaar geleden zette hij - nog vóór sluitingstijd!- in een bekend café te Amsterdam met een klap zijn glas op de bar, zoende uitgever Theo Sontrop - die hij enkele minuten daar voor nog 'Paulus de Vooska- bouter' had genoemd- op het kale hoofd en zei: „Het wordt tijd om die roman te gaan schrijven." En die ligt nu dan in de winkel. Vele, vaak hemelter gende, dingen die er in voorko men, heeft Van der Kamp aan den lijve ondervonden. De vraag rijst dan ook: Hoe auto biografisch is 'Nette mensen'? Het Wereldje PANDA DE L'ISLE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 8