Rising Sun ondanks grote namen een flets zonnetje Fascinerende documentaire van Sonia Herman Dolz Film Ridderromantiek van de bovenste plank Onmogelijke love-story in westelijk havengebied Three of Hearts: veilige kijk op vrouwenliefde DONDERDAG 11 NOVEMBER 1993 FILMS IN LEIDEN Werkgroep Cultuur Alkemade, Dorpshuis de Alkeburcht, Noordhoek 3, Roelo- farendsveen: Cyrano de Bergerac, met II Decamerone ma 15/11, 20.0C di 16/11, 22 30 uur en Saló o Ie 120 nate di Sodoma, ma 15/11, 22.30 u di 16/11,20.00 uur Hij heeft lef, flair, charme, hu mor. Als hij zijn mond open trekt, blijken de redenaarskun sten van politicus Hans van Mierlo niets meer te zijn dan stotterend gestamel. Hij is ver liefd op zijn nichtje Roxanne. En heeft een verschrikkelijk gro te neus. Helaas leeft hij in een tijd dat een mens nog niet naar een plastisch chirurg kon stap pen. Edmond Rostand (1869- 1918) tekende zijn verhaal op. Jean-Paul Rappenau verfilmde het: Cyrano de Bergerac, mor gen te zien in het Dorpshuis in Alkemade. Gérard Depardieu (oh, wat is hij toch lelijk. En oh, wat kan die man acteren.) is Cyrano, een legerofficier in het Frankrijk van een paar eeuwen terug. Het tempo van de film is dan ook aangepast aan die tijd. Cyrano houdt ervan de gegoede burge rij te jennen. Als zijn scherpe tong hem er niet uitredt, heeft hij altijd nog zijn degen. Een onstuimig mens, soms een ver schrikkelijke klier, maar zo charmant dat het moeilijk is voorgoed gebrouilleerd met hem te raken. Hij is in stilte verliefd op zijn nichtje Roxannnc (Anne Bro- chet). Zij vindt zijn neus afstote lijk en ze houdt bovendien al van Christian, een mooi zij het wat dom donkerblondje. Uit liefde voor Roxanne raakt Cyra no bevriend met de jongen. En hij gaat ver. Cyrano schrijft en bezorgt Christian's liefdesbrie ven. Hij draagt ze voor. En als postbode stelt Cyrano zelfs zijn leven in de waagschaal. Waar dat allemaal toe leidt? Tot rid derromantiek van de bovenste plank. In vergelijking met Pier Paolo Pasolini is Cyrano een doetje. De Italiaanse regisseur (1922 - 1975) schopte voor zijn tijd hard tegen de schenen van or de, gezag en moraal. Met zijn films en zijn openlijk uitgedra- Gerard Depardieu als Cyrano de gen homoseksualiteit in zijn zeer katholieke vaderland. Cul tureel Centrum de X en LVC filmhuis in Leiden brengen een retrospectief van Pasolini's werk. Komende week draaien II Decamerone en Saló o le 120 Giornate di Sodoma in de X. In Pasolini's films komen noodlot, toeval, religie, sex, mystiek en marxisme versus de moderne consumptiemaat schappij aan de orde. Juist om dat hij weinig op had met de moraal van de wereld waarin hij leefde, koos de regisseur vaak voor verfilming van klassieke verhalen. In II Decamerone toont hij zijn visie op acht ver halen van Boccacio. In het ge lijknamige boek zijn de hoofd personen jongemannen die hun stad zijn ontvlucht vanwege een pestepidemie. Met het vertellen van verhalen verdrijven ze de tijd. Pasolini toont een stel le venslustige mensen die vrijelijk, slim en sluw omspringen met liefde en erotiek. In Said o le 120 giornate di So doma maakte de regisseur ge bruik van D.A.F. de Sade's boek 'Les 120 joumées de Sodome'. Drie sjieke vrouwen vertellen verhalen aan vier hoogwaardig heidsbekleders: een hertog, een bisschop: een rechter en een bankier. Wat ze horen brengen .ze 'meteen in praktijk. En dat moeten naakte jongens en meisjes bezuren want de verha len gaan over seksueel geweld en perversie. De film kwam uit na de moord op Pasolini want hij werd, terwijl hij nog bezig was met de montage, bruut naar een andere wereld gehol pen door één van Romes crimi nele straatjongens. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Hartverscheurend 16 j., dag. 13.30, 16. 19.30, 22, zo 16, 19.30,22 Manufacturing Consent 16 jz> ALFA 2 King of the hill a.l., dag. 13.30, 16, 19.30,22 ALFA 3 Fiorile 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 4 The piano 12 j., dag. 13, 21.30 Belle van Zuylen a.l., dag. 15.45, 18.45 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The firm 16 jdag. 16.45, 20.15, do vr madiook 13.15 ALHAMBRA2 The piano 12 j., dag. 18.45, 21.30, do vr madiook 13.15 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400tel. 6234876 Jurassic park a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Sliver 16 j., dag. 13.15, 16, 19.15, 22 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 The firm 16 j., dag. 13.15, 16.45, 20.30 CALYPSO 2 Guilty as sin 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMACORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Fiorile 16 jdag. 14.15, 16.45, 19.30, 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Le petit prince a dit 12 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zo ook 17, 19.30, 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Jamon Jamon 16 j.dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Jurassic parka.I., dag. 19, 21.45, 15, z 13.15,16 CINEMA 2 INTERNATIONAL Sliver 16 j., dag. 18.45,21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Tina 12 dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CITY 3 Rising sun 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 In the line of fire 16 j.dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 CITY 5 Menace II society 16 j., dag. 13.15. 16, 18.45,21.30 CITY 6 Three of hearts 161 dag. 13-15, 16. 18.45,21.30 CITY 7 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. Romance de Valentia, dag. 19, 22.15 Trois couleurs: Blue dag. 19.15, 21.15 Het is een schone dag geweest dag. 20.45, zo ook 14.15 dag. 23, o 16.15 night m Gay Cinema KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 17.30 The grying game 16 j., dag. 19.45 The cement garden 16 j., dag 22.15 Sneak preview di 22.15 Enchanted april zo 15 KRITERION 2 De bunker zo 15 Raising Arizona ma 19.30, vr 14.30 Mean streets 16 j., dag 17.15 Citta delle donne, dag 19.15 (beh. My own private Idaho dag. 21.45 RIALTOl Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 I Vitelloni dag. 18 The woman from the lake of scen ted souls dag. 19.45, 22 RI ALTO 2 Gas, Food Lodging dag 18 Festival: Fade to Black dag. 20, zo ook 13,15 La dolce vita do t/m za 22 Autumn moon zo t/m wo 22.15 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 King of the hill a.l., dag. 17.15, 19.30,21.45, za zoo'ok 15 THE MOVIES 2 The piano 12 j., dag. 17,30, 19.45, 22, k 00.15, i THE MOVIES 3 Bad Lieutenant 16 j., dag. 19.30, 21.45, vr za ook 00.15, za zo ook 15 Orlando 16 j., dag. 17.30, za zo 17.30, 22, vr za ook 00.15 The crying game 16 j., dag. 19.45 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 The house of the spirits 16 j., dag. 13.15, 16.30, 20 Child of a big city zo 10.30 TUSCHINSKI 2 Rising sun 12 j., dag. 13.15, 16, Jurassic park a.l., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 In the line of fire 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 6 Born yesterday a.l dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Single white female 16 j., doorlo pende voorstelling dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Trois couleurs: Blue, dag. 18, 20, 22, zo ook 15 RECENSIE HENK MAURITS Hartverscheurend. Te zien: Babyion 2, Den Haag. 1-Iet heeft even geduurd, maar vanaf deze week kunnen we op kleine schaal in Nederland ge nieten van de slotfilm van de Nederlandse Filmdagen: Hart verscheurend Hoewel genieten misschien niet het juiste woord is want de film riep bij mij eer der gevoelens van onlust en irri tatie op. Misschien dat sociolo gen er over twintig jaar een prachtig portret in zien van de jaren negentig, maar voor de bioscoopbezoeker van 1993 is het soms afzien bij deze onmo gelijke love-story in het weste lijk havengebied van Amster dam. Filmmaakster Mijke de Jong doet in haar eerste lange speel film een aardig bedoelde poging om het leven te schetsen van enkele stadsnomaden in Am sterdam. Mensen die wonen in afbraakpanden of op oude vrachtboten aan het IJ. Margi nalen die zich niet wensen te conformeren aan een geordend burgerlijk bestaan. Vrijheid blij heid, is het devies van hoofd persoon Loe, die af en toe als zangeres optreedt en ook nog wat vaags doet in het vluchte lingenwerk, maar die vooral veel ruzie maakt met haar vriend Bob. De pest is dat ze verliefd is op de verkeerde man. Want in plaats van een voor de hand lig gende verhouding met haar se ropositieve, aan drank en drugs verslaafde zangpartner Johnny, valt ze op de keurige Bob, die gewoon een baan heeft bij een advocatenkantoor, nadenkt over de toekomst en die een ap partement heeft dat in niets lijkt op de wanordelijke woonboot van Loe. Twee mensen met zo'n totaal verschillende manier van leven en denken, dat je je meteen al afvraagt wat die twee in godsnaam in elkaar zien. Loe en Bob zijn als duo zo ongeloofwaardig dat de film, net als hun relatie, van meet af aan geen enkele levenskans heeft. Wat tussen het ge schreeuw en de beledigingen over en weer vooral blijft han gen is een milieuschets van het leven van een groepje moderne stadsnomaden, maar zelfs daar in wordt de geloofwaardigheid ondermijnd door het 'Lustig ist dat zigeunerleben'-gevoel dat de film af en toe uitstraalt. En dat net zo clichématig is als het junkenbestaan van Johnny, het yuppenleven van Bob, of het overleven (en de dood) van de illegale vreemdeling Kemal. Wat deze chaotische film vooral ontbeert ii duidelijk i Mark Rietman als Bob dige personages, bijrollen die elkaar houden, dialogen die iets toevoegen aan het verhaal, ('please, please') minder mo- gebeurtenissen die verband met dieus klinken, en vooral een re- DER NOUWEN Sean Cannery als producent en wijsgeer in Rising Sun Je kunt de laatste tijd geen bioscoop meer binnnenlo- pen of Harvey Keitel komt net toevallig voorbij op het scherm. In The Bad Lieute nant, The Piano, Young Americans en nu weer in Rising Sun. Meestal niet in een hoofdrol, zoals in, The Piano, maar bijna steevast in een sterke bijrol als poli tieman. In Rising Sun is dat al niet anders en zijn te genspelers zijn ditmaal niemand minder dan de inmiddels grijze gentleman Sean Connery en coming man Wesley Snipes. RECENSIE HENK AAAURITS Rising SunrTe zien Studio, Leiden, Asta 2, Den Haag. Een film met grote namen, ge baseerd op een boek van Mi chael Crichton (Jurrassic Park), geproduceerd door Sean Con nery en geregisseerd door Philip Kaufman, de maker van The Unbearable Lightness of Be ing. Maar dat dat nog geen pas poort voor succes is blijkt uit deze wat mysterieuze crime story, die als rode draad heeft het oplossen van een sexnloord. Maar dit moordverhaal is inge kapseld in zo'n ingewikkeld net werk van nevenintriges dat het bijna aanbeveling verdient om van tevoren het boek van Crich ton te lezen. In de film zijn Connery en Snipes twee politie-types die opdracht hebben gekregen een sexmoord op te lossen in het gebouw van een Japanse firma. Maar zij worden gedwars boomd door enkele Japanners die de zaak in de doofpot willen stoppen. Parallel daaraan zijn we getuige van een handelsoor logje tussen Amerikanen en Ja panners rond de overname van een Amerikaans computerbe drijf door een grote Japanse fir ma en waarbij alles geoorloofd lijkt (afluisteren, chantage, moord) om de andere partij uit balans of in het diskrediet te gisseur die wat te vertellen heeft pseudo-vrijheid en die niet blijft hangen in een van het IJ. clichématige sfeertekening van pIIM eens een lesbisch stel centraal staat, ligt het zwaartepunt van de film niet bij de moeizame re latie tussen Connie (Kelly Lynch) en Ellen (Sherilyn Fenn) maar bij de platonische verhou ding die tussen Connie en Joe (William Baldwin) opbloeit. In een plezierige variant op When Harry met Sally worden de twee hartsvriend(inn)en die gezellig samen voor de spiegel staan te flossen en gezamelijk in bed hun liefde voor vrouwen bespreken. Het zijn ook de meest overtuigende scènes van de film, meesterlijk neergezet door de goed gecaste Baldwin en Lynch. Dat Sherilyn Fenn als object van hun beider begeerte niet uit de verf komt ligt niet geheel aan haar. Regisseur Yurek Bogaye- vicz ontloopt de werkelijke uit daging die het verhaal biedt en houdt'scenes tussen Lynch en Fenn tot een minimum beperkt. Ronduit storend is een onzinnig misdaadverhaaltje dat voor ac tiemomenten moet zorgen maar de verwikkelingen alleen maar in de weg staat. Het weerhoudt Three of He- arts ervan het niveau van een Singles of When Harry met Sally te bereiken, ai maken de rake humor en een ironische kijk op seksualiteit de film zeker een bezoek waard. Een Hollywood-komedie waarin een driehoeksverhouding wordt opgevoerd bestaande uit een lesbisch stel en een mannelijke prostitué is opmerkelijk genoeg om even bij stil te staan. Zo scheutig zijn ze in de filmstad immers niet in het portretteren van welke minderheid dan ook. En wat blijkt: als het verras singseffect uitgewerkt is heeft Three of Hearts genoeg draag kracht om te blijven overtuigen. Wanneer Ellen haar vriendin Connie verlaat, zit deze zonder partner om de bruiloft van haar zusje te bezoeken. Ze huurt gi golo Joe in om de honneurs te als hen een plezierige platonische vriendschap ontstaat biedt Joe aan om Ellen voor haar terug te winnen. Hij is ervan overtuigd elke vrouw te kunnen verove ren, en wil Ellen's hart dusdanig breken dat deze terugkeert naar haar ontroostbare vriendin. Tot Joe's eigen verbazing valt hij echter zelf als een blok voor El len. Die ziet de zelfingenomen jongeman voorlopig niet staan. Hoewel Three of Hearts zich nadrukkelijk presenteert als een eigentijdse komedie waarin nu Sempai Sean Connery (links) en zijn kohai Wesley Snipes in Rising Sun. brengen. Tussen de bedrijven door worden door Kaufman de cultu rele verschillen tussen Japans en Amerikaans zakendoen uit de doeken gedaan, waarbij Connery als gids fungeert voor de argeloze kijker. Connery heeft een tijd in Japan gewoond en weet hoe je met Japanners moet omgaan. Hij is de sempai, de oudere wijze man, die de jongere kohai (Snipes) inwijdt in de eerste beginselen van de Japanse cultuur. Het taalgebruik van Connery is dan ook door spekt met Oosterse termen en Confuciaanse wijsheden. Niks mooiers dan Connery die op eens kwaad uitroept: 'Ik ben nu heel, heel okatta'. De hamvraag is natuurlijk wie er nou slimmer of slechter zijn: de Japanners of de Amerikanen. Aanvankelijk lijken de Japanse zakenlieden de slechteriken, maar uiteindelijk doen de Ame rikanen niet voor hen onder. De Amerikaanse politie is (op nieuw) corrupt, de zakenwereld onbetrouwbaar en de politiek chanteerbaar. Alleen Connery staat als een Cesar boven de partijen en vormt met name voor de Japanners een baken van eerlijkheid, wijsheid, en be- griP- Dat de angst voor de Japan ners er bij de Amerikanen goed inzit blijkt bijvoorbeeld uit hun voorsprong op het terrein van de audiovisuele media. Kauf man laat dat zien door de ver nuftige technologische retouche van een video-disk, die een rol speelt in de oplossing van de moord. Maar gelukkig is er een (geëmigreerde) Japanse die voor de Amerikanen werkt, waardoor alles toch nog goed- komt en de oorlog onbeslist eindigt. Het bezwaar dat kleeft aan Ri sing Sun is dat Kaufman geko zen heeft voor een veel te inge wikkelde vertelvorm. Het ver haal wordt deels verteld in flash-backs aan de hand van een ondervraging van Snipes. Een soort raamvertelling die de structuur van de film nodeloos ingewikkeld maakt. Het is toch al moeilijk genoeg om de talrij ke personages rond de onder handelingstafel en achter de schermen uit elkaar te houden en enigszins te kunnen volgen hoe het nou precies zit met die lugubere sexmoord. Gelukkig houdt Kaufman wel van span nende beeldwisselingen zodat je je geen moment verveeld Dat gelardeerd met zijn milde ironie en grapjes in de marge (Keitel, die als hij een sushi krijgt aangeboden zegt: 'Als ik kwik wil, eet ik wel een thermo meter') zorgen voor een onder houdende film, maar RisingSun blijft een wat flets zonnetje dat niet echt wil stralen. Het zwaartepunt van de film ligt niet bij de moeizame relatie tussen Connie (Kelly Lynch) en Ellen (Sherilyn Fenn) maar bij de platonische verhouding die tussen Connie en Joe (William Baldwin) opbloeit. Romance tussen torero en stier RECENSIE HENK MAURITS Romance de Valentia. Te zien: Desmet, Amster dam. 't Venster, Rotterdam. Goede documentaires in de bioscoop of in het filmhuis zijn een zeldzaam heid. Daarom is het een klein mira kel dat we in twee weken tijd opeens worden verrast met twee opmerkelij ke Nederlandse documentaires. Na Jos de Putter's wonderschone docu mentaire Het is een schone dag ge weest, die vorige week in de bioscoop kwam is het deze week de beurt aan Romance de Valentia van Sonia Her man Dolz. Dat klinkt heel buiten lands allemaal, maar Dolz is gewoon een Nederlandse filmmaakster met Spaanse voorouders. Haar moeder is de bekende beeldend kunstenaar Dora Dolz. Een Nederlandse produk- tie dus, maar wel met een onderwerp dat zo Spaans als het maar zijn kan: de Romantiek, heldendom en doods verachting van het stierenvechten. Natuurlijk zijn er mensen die vin den dat stierenvechten verboden moet worden, maar dan wel graag nadat ze deze bijzonder fraaie docu mentaire hebben gezien. Een juweel tje van camerawerk, enscenering en (parallel) montage. Documentaires zoals je ze bijna niet meer ziet. Geen parade van sprekende hoofden zoals de doorsnee-televisiedocumentaire, maar een virtuoos filmisch verslag van een speurtocht naar de wortels en de drijfveren van het stierenvech ten. Een obligaat, verplicht nummer voor Span je-toeristen, maar tegelijk een stukje eeuwenoude cultuur dal in Spanje net zo gekoesterd wordt als bij ons het voetballen. En bij een cul tuur horen liederen, kranten, tijd schriften, radioprogramma's, ritue len, helden en glorieuze doden. Al dat soort elementen zijn terug te vinden in de documentaire van Dolz. De torero die de heilige Maria om steun vraagt bij het volgende ge vecht, het jongetje dat voor de poort van de arena oefent met zijn rode lap, en de stierenfokker die met lief de vertelt dat het pijn doet van bin nen als je beste stier wordt gedood. Maar de dood, de ultieme doodsteek aan het eind van elk stieregevecht, speelt in Romance de Valentia slechts een ondergeschikte rol. Bij Dolz zien we geen felrealistische beelden van doodbloedende stieren of sadistische picadores, maar een eerlijk gevecht 'tussen intelligentie en kracht', zoals iemand het in de film noemt. Dolz concentreert zich op drie per sonages: Juan, een jongen die ervan droomt om stierevechter te worden, Enrique, die met zijn 20 jaar al de belangrijkste torero van Spanje is en Manuel, een stierenfokker. Zij vor men de rode draad in deze vibreren de documentaire over het stieren vechten in Spanje. Een-film die de mythe rond het stierenvechten volle dig in stand houdt, die misschien een te geromantiseerd beeld Iaat zien, maar die een waar genot is om naar te kijken, zonder dat je achter de schutting hoeft weg te duiken voor het bloed. Al deinst Dolz er niet voor terug om ook precies te laten zien wat er na een gevecht met de dode stier gebeurt: die wordt meteen ge vild. Alleen gaat hij niet naar de sla ger, maar wordt zijn geprepareerde kop eervol bijgezet in de Eregalerij van Dappere Stieren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21