Kunst 'Wat een enorm stuk is dat' ewondering 'Kunst in CBK op afbetaling' Dans door vakkundige Kozakken Klanken uit ogen en oren Kamerkoor Duijfjes ontroert niet met zwaar geschut 3NDERDAG 11 NOVEMBER 1993 FILM Hij was charmant, Z. I grappig, klierig, schreef hartsmeltende lief desbrieven en had een idioot grote neus: Cyrano de Bergerac, te zien in Alkemade. BOEKEN Na Kuifje cirkelde ZZ Dirk Frimoutals tweede Belg door de ruim- !te. In tegenstelling tot de stripheld schreef hij er wel een boek over. Zes eenden brengen 110.000 gulden op )en haag Een schilderij met zes eenden, geschilderd door Mexander Max Koester (1864-1932), heeft gisteren bij veiling Van Stockum in Den Haag 110.000 gulden opgebracht. Het werk was op 17.500 gulden geschat. Koester, een Duitser, schilderde eenden bij de vleet. Zijn werk is dus niet zeldzaam, maar op het ogenblik internationaal zeer gewild. Het gisteren door een bui tenlandse handelaar betaalde bedrag is ongewoon hoog voor een schilderij van het formaat 53 bij 81 centimeter. Grotere doe ken van Koester brengen wel vaker rond een ton op. Phil Collins naar Utrecht rotterdam Phil Collins geeft op zaterdag 9 april een concért in de zojuist geopende Prins van Oranjehal ii>Utrecht. Het optre den maakt deel uit van zijn 'Both Sides Tour '94". De populaire Engelse zanger-drummer stond vorig jaar nog in de Kuip, maar toen als lid van de groep Genesis. Zijn laatste concert onder ei gen naam dateert van mei 1990 in Ahoy'. De Prins van Oranjehal is minder comfortabel dan het Rotterdamse sportpaleis, maar heeft wel een grotere capaciteit: 17.500 bezoekers. De voorver koop begint zaterdag 20 november. Informatie-avond regisseurscursus den haag Voor de vierde keer geeft het Zuidhollands Centrum voor Amateurtheater een meerjarige cursus amateurregisseur. De cursus begint op 21 april, duurt drieëneenhalf jaar en wordt op donderdagavond aan de Mauritskade in Den Haag gehou den. Zij die de cursus succesvol afronden, krijgen een door WVC erkend certificaat. Aan deze cursus gaat een verplichte selectie cursus vooraf. Een informatie-avond is er op donderdag 25 no vember, acht uur in Theater de Poort, Paviljoensgracht 18 in Den Haag. Opgave voor deze avond kan telefonisch: 070- 3624961 of 070-3630384. Jazz op Prinses Christina Concours iden haag Behalve klassieke muziek wil het Prinses Christina Concours, dat volgend jaar zijn zilveren jubileum viert, ook aan- Idacht besteden aan jazz. Jeugdige jazzmuzikanten kunnen zich Itot 1 december inschrijven. Het jazzconcours wordt op 12 en 13 (februari gehouden in het Koorenhuis in Den Haag. Er zijn prachtige prijzen te winnen, waaronder een optreden op het 'North Sea Jazz Festival. Inschrijfformulieren zijn verkrijgbaar bij ialle middelbare en muziekscholen en bij het secretariaat, Ei- jsenhowerlaan 81,2517 KK Den Haag. Daar is ook informatie over het concours te krijgen op telefoonnummer 070-3382151. jKunst tijdens de maaltijd leiden/regio» Kunst komt niet alleen tot zijn recht in een muse- |um of galerie. Tijdens het wegprikken van een vorkje is het eveneens goed kunst kijken. In restaurant La Place van de Leid- se V D-vestiging is tot eind deze maand werk te zien van Max Velthuis, de auteur van kinderboeken die zijn eigen werk illu streert. Vorig jaar kreeg hij zowel de Gouden Penseel als de Zil veren Griffel voor zijn boek 'Kikker in de kou'. Bij restaurant Ja- cobswoude aan de Dorpsstraat in Leimuidenis tot eind decem ber werk te zien van de schilderes Jenny Eleveld-Withaar. 'Be dreigde beelden uit land, water, bos en wei' is de titel van de tentoonstelling schilderijen en aquarellen. leiden wim koevoet Met een spaarregeling of de mogelijkheid tot gespreid be talen willen Leidse raadsle den de verkoop van kunst werken door het Centrum Beeldende Kunst (CBK) aan trekkelijk maken. Dat lieten ze gisteravond weten in de raadscommissie onderwijs, cultuur en emancipatie. Wet houder H. Koek (PvdA) stelde een regeling in het vooruit zicht waardoor kunstkopers de betaling over een nader te bepalen periode kunnen uit smeren. Hoe lager de drem pel, hoe liever het ook de wethouder is. Over de nieuwe functie van het CBK bestaat alom enthousiasme. Ook bij kunstleners. Reeds honderd van hen hebben al belang stelling getoond voor de aan koop van kunstwerken. Bang dat de verkoop door het CBK de kunstmarkt ver stoort, is niemand. Uit on derzoek blijkt dat kunstleners zelden of nooit kunst kopen in galeries. Bovendien koopt het CBK van de verkoopop brengsten nieuwe werken aan. Dat is een oppepper voor de kunstmarkt. De raadsleden stemden gisteravond ook in met de spelregels bij de verkoop van kunstwerken. Kopen kan al leen nadat het kunstwerk een jaar is geleend en de kunste naar op de hoogte wordt ge houden van de bestemming van zijn werk. Een kunstwerk hoeft niet eerst in het CBK tentoonge steld te worden voordat het de verkoop in kan. De prijs van een werk wordt pas vast gesteld nadat er belangstel ling voor is getoond. Een speciale commissie, waarin onder anderen de directeu ren van het CBK en de La kenhal zitting hebben, be paalt de verkoopprijs. De la kenhal heeft het eerste recht van aankoop. Ook bedrijven kunnen kopen bij het CBK. Jules Croiset speelt 'Keanbij Haarlems Toneel 'Vooruit, werkpaard! Ploeg je door Shakespeare!' Een markante zin uit het toneelstuk Kean, waarmee het Haar lems Toneel de theaters afreist. De acteur Jules Croiset laat hem neerkomen als een knallende zweepslag. Een opmerkelijk afgeslankte Croiset speelt Edmund Kean, de legendarische Shakespeare-acteur, die van 1787 tot 1833 in Engeland leefde. een deel van het leven van de Engelse acteur Edmund Kean, die van 1787 tot 1833 leefde. Hij was de beroemdste Shake speare-acteur van zijn tijd, die volgens de overlevering op het toneel in de rol van Othello overleed. In werkelijkheid werd hij inderdaad onwel tijdens het spelen van Othello, maar hij overleed enkele weken later. Het was Alexander Dumas père (de vader van de schrijver van De Drie Musketiers) die over Kean een drakerig melodrama schreef. In het begin van de ja ren '50 vroeg de vermaarde Franse acteur Pierre Brasseur aan Jean Paul Sartre of deze het stuk voor hem wilde herschrij ven. Het Haarlems Toneel speelt die versie. Cammermans: „In dit stuk zit alles. Daar zit Shakespeare in, Othello, Hamlet, Lear, daar zit ook Feydeau in en La Biche. Er zit wat tragiek in, natuurlijk, maar ook een grote dosis hu mor. Sartre heeft dat met zijn rijke geest tot een wervelend to neelstuk gemaakt. Als alles kan lopen zoals mij dat voor ogen staat, dan wordt dit een voor stelling waarin het publiek in humor gedompeld wordt, hu mor met dramatische accenten. Want al zitten er wel veel dra matische momenten in, Kean is geen drama." Jules Croiset lijkt de acteur om Kean te spelen. De beroemde acteur die op latere leeftijd zijn roem voelt tanen. De acteur die weet dat hij niet slechter zal worden, maar ook niet veel be ter. Leeftijd, drank en vrouwen spelen hem parten. Croiset ac teert in alle toonaarden. Dan weer zacht en ingehouden van toon wat voor hem altijd een opgave is en dan weer de re gisters open waarvan hij zicht baar geniet. avond zijn rol van Othello niet te spelen. Na veel gesoebat en gesmeek om hem heen zwicht de potentaat en herroept Kean zijn koppig besluit met het pa thos dat hem eigen is gewor den. Dat is Croiset wel toever trouwd. De nu 72-jarige Paul Cam mermans, Belgisch acteur en regisseur, regisseert 'Kean'. Hij kwam voor het eerst naar Ne derland in 1960, toen hij bij de Nederlandse Comedie samen met Ank van der Moer De Geta toeëerde Roos van Tennessee Williams ging spelen. Diverse gezelschappen, onder meer de Haagse Comedie met Cees Laseur, hadden de toen al be roemde Belg gevraagd naar Ne derland te komen. Cammermans bleef in Neder land en het zou tot 1972 duren voordat hij weer naar België te rug ging. Troefkaart Twee jaar geleden haalde Joan na Bilska Cammermans over om samen met Anne Will Blan- kers de komedie Troefkaart bij het Haarlems Toneel te komen spelen. Cammermans: „Maar regisseren, dat vind ik toch echt prettiger. Je houdt je met alle rollen bezig, je graaft door het hele stuk Dat vind ik nog steeds iets geweldigs. Toen Joanna mij vroeg om Kean te regisseren, voelde ik er eerst niet eens zo veel voor. Weer voor een tijd weg uit België... maar toen ik het stuk gelezen had, aarzelde ik geen moment. Wat een enorm stuk is dat. Werkelijk on gelooflijk dat het in Nederland nauwelijks is gespeeld." Het toneelstuk Kean gaat over Jules Croiset als Edward Kean, hier met Irma Hartog: Jules heeft dat geweldige wat die acteur Kean moet hebben gehad, dat heeft hij." Cammermans: „Dat kan alle maal bij deze rol. Ik heb me er over verbaasd, toen ik dit fan tastische stuk las, dat een Ko van Dijk dit nooit gespeeld heeft. Een rol die hem op het lijf geschreven is. Jules is eigenlijk ook zo'n acteur, hij is er aan toe. Jules heeft dat geweldige wat die acteur Kean moet hebben gehad, dat heeft hij. Als ik dit stuk eerder gekend had, dan had ik die rol zelf graag willen spelen." FOTO JAAP PIEPER Kean van Jean Paul Sartre, naar Alexander Dumas. Haar lems Toneel. Regie Paul Cam mermans. Met Jules Croiset, Bernard Droog, Jim Berghout e.a. Te zien: 13 november, schouwburg, Leiden. jn deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken jiebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt de Noord wijkse kunstenares Maya van Hall haar bewondering uit voor een maalsteen die zij heeft gevonden in de woestijn: .Eigenlijk zou deze rubriek 'De verwondering' moeten heten." Ik heb erg diep nagedacht over wat ik zou kiezen. Het is een gebruiksvoorwerp ;eworden, een maalsteen. Ik zet lem maar even neer op een okkel. Is die mooi of niet? Hij is luizenden, misschien wel een niljoen jaar oud. k heb het gevonden tijdens een ocht door de Sahara. We reden n een auto over een vlakte vol :eien. Ik gilde plotseling: itoppen! Tussen alle otsformaties zag ik deze steen. )at is nu mijn schat. Als ik er laar kijk zie ik de hele woestijn veer voor mij. iigenlijk zou deze rubriek de 'erwondering moeten heten, vant het was wel heel bijzonder lat die ene steen mij opviel, inderen zagen hem niet. Maar 'oor mij was deze steen meteen inders dan alle anderen, omdat lie z'n vorm heeft gekregen loor mensenhanden. Hij is ;ebruikt om graan te malen, of >m verfpigment mee fijn te naken. )ie steen lag daar als een >addestoel in de woestijn. Ik oei me er weieens schuldig )ver dat ik hem heb neegenomen. Maar ik kon het liet laten. Die woestijn is zo mmens groot dat ik dacht die :ne steen wel mee te kunnen lemen. Aan de andere kant heb k niet het gevoel dat ik hem lezit. Hij hoort aan de aarde... Gewoonlijk ligt hij op mijn werkkamer. Meestal op de verwarming. Ik vind het prettig als ik die steen oppak dat-ie warm is. Dat doet mij weer aan de woestijn denken. Het was ook warm toen ik hem in de woestijn oppakte. Wat mij het meest fascineert is dat hij door mensenhanden vorm heeft gekregen. Dat er zulke mooie dingen ontstaan uit de noodzaak er mee te werken. Ik heb er ook steun aan in mijn eigen werk. Als ik te gecompliceerd bezig ben brengt een blik op die steen mij weer terug tot de kern, tot waar het eigenlijk om gaat: m'n werk ontdoen van alles wat teveel is. Die steen drukt, ondanks de hardheid van het materiaal, een bepaalde kwetsbaarheid en breekbaarheid uit die ik in mijn werk ook graag tot uitdrukking breng. En dan moet er niets zijn dat dat in de weg staat. Wat ik er ook zo mooi aan vind is dat die steen e'e'n stuk is. Vaak vind ik het bestaan zo gefragmenteerd. Dat geeft mij soms het gevoel dat ik zappend door het leven ga. Maar die steen is helemaal heel. Die zegt me: dit is wat je wilt, waar je naar zoekt. Het heeft te maken met het verlangen heel te zijn en niet allemaal stukjes. Soms heeft mijn bewondering voor deze steen ook met een droom te maken. De droom dat mijn eigen werk, als dat in de grond is gezakt en weer wordt opgegraven, ook nog iets van betekenis heeft voor iemand- Eigenlijk voel ik me er niet echt schuldig over dat ik hem heb meegenomen.... Misschien breng ik hem nog weieens terug. tekstpan rusdam foto hielco kuypers dans recensie maarten baanders Voorstelling: Folkloristische dans door Staaisdansensemble 'Stavropol' Gezien 10/11schouwburg. Leiden. Het Staatsdansensemble 'Sta vropol' maakt zijn eerste tour nee door Nederland. In zijn twaalfjarig bestaan heeft de groep een uitgebreid program ma met vrolijke en zeer gevari eerde dansen opgebouwd. Tijdens de voorstelling bleek dat de Kozakken nog veel meer bewegingen kennen dan de vaak spectaculaire sprongen waarmee ze beroemd zijn ge- muziek recensie monica schiks Het Nederlands Kamerkoor o.l.v Paul van Nevel met muziek van Cipnano De Rore Gehoord op 10/11 in de Taffehzaal. Lei den. Als een detective speurt de Bel gische dirigent Paul van Nevel naar onbekende Renaissance componisten zoals Cipriano De Rore (1516- 1565). Na grondige analyse van de muziek weet Van Nevel het koor te inspireren tot heel bijzondere uitvoerin- theater recensie dick van teylingen Barbara Duijfjes speelt In het voorbijgaan van Amon Grunberg. Concept en spel Barbara Duijfjes Regie en tekstbewerking Liesbeth Coitof Muziek Jose'-Luis Gre'co Decor: Floor Oskam Licht Bemd Wout- huysen Kostuums: Paulette Boschung De vrouw die Barbara Duijfjes het toneel op sleurt, heeft het niet makkelijk. Ze heeft weinig contact met haar zoon, ook al niet het zonnetje in huis, en vraagt zich af of ze het leven niet beter kan stoppen. Om haar woorden kracht bij te zet ten rolt ze met gekwelde blik over de grond. Haar zoon is ja rig, hij wordt 22. maar viert al sinds zijn negende geen feestje. Misschien hoopt ze dat hij toch nog even komt. Ze keert zichzelf binnenstebuiten, haalt schrij nende anekdotes aan en ver wijst kort voor het eind van de worden. Er werden virtuoze zwaarddansen uitgevoerd, waarbij de vonken eraf spatten. Danseressen wervelden in zeer snelle rondedansjes over het to neel en er was een zeer gevari eerd scala aan pasjes te zien, soms behoorlijk moeilijk, maar vakkundig uitgevoerd. In enkele gedeeltes was iets van een verhaaltje verwerkt. Die gingen over mannen die vrou wen het hof maakten en nog al eens lik op stuk kregen. Ook verscheen er een oude man, leunend op een stok. Hij waag de ook eens een dansje en kon niet van de vrouwen afblijven. gen. De Vlaamse componist De Rore stond hoog in aanzien bij grote componisten uit zijn tijd (De Lasso) en daarna (Monteverdi). Hij beheerste de subtiele kunst om de betekenis van het woord in muzikale taal weer te geven. De argeloze hedendaag se luisteraar zal veel ontgaan van de speciale melodische of ritmische effecten. Maar hoe zouden wij ongevoelig blijven voor het levendig opflakkeren voorstelling naar haar vergaste ouders. Zelf was ze door het Ro de Kruis al op de lijst van slacht offers geplaatst en moest ze aantonen dat ze nog wel dege lijk leefde. 'In het voorbijgaan' is een so lovoorstelling van Barbara Duijfjes. Na haar opleiding aan de Amsterdamse toneelschool koos zij voor een vrij experi mentele vorm van theater waar in beweging een belangrijke rol speelt. De voorstelling zit vol tegen stellingen. De vrouw die Duijf jes speelt laat veel van zichzelf zien, maar ontroerde me deson danks niet, omdat je niet weet waar haar gekweldheid vandaan komt. Ja, uit de oorlog, kun je bedenken, maar hoe dan, en hoezo? Ze legt haar emoties bloot, maar wordt geen con creet persoon. Deze verhaaltjes waren erg sim pel, zelfs wat flauw en vormden niet het sterkste punt van de voorstelling, zeker niet wanneer ze erg de nadruk kregen. Behalve dans bood de voor stelling ook zang. Met zijn warmbloedig gezongen liede ren, nu eens weemoedig dan weer vitaal, droeg de zanger Kajatski mooi bij tot de Kau- kasische sfeer en dat geldt zeker ook voor de zangeres Moerygi- na met haar felle, open Stem. lammer was dat de instrumen tale begeleiding gedurende de hele voorstelling te hard was. van een melodie of het somber dreunen van een ritme? Een concert van het Neder lands Kamerkoor is steeds weer een belevenis. Wie naar de zan gers kijkt ziet de klanken niet al leen in hun mond gevormd worden, maar ook haast uit hun ogen en oren stromen. Het on derscheid tussen diepe, zware klanken en heldere lichte gelui den wordt bijna tastbaar. Een concert van het Nederlands Ka merkoor is nog steeds een rijke belevenis. Het decor is bijzonder esthe tisch, met kroonluchters, kolen gruis, koperen platen, fraaie ou de lampen, mooie tafels en glaswerk, en dat allemaal schit terend uitgelicht. Ook de mu ziek is zeer verzorgd: speciaal gecomponeerde flarden van Jo- se'-Luis Gre'co en veelal Oost- europese volksmuziek zijn ef fectief en wisselen elkaar mooi af. Mooie plaatjes en zorgvuldi ge stilering botsen met de rauw neid van het leed. De symboliek is zwaar, overdadig en vaak nogal voor de hand liggend. Het lijkt er op dat tekstschrij ver Arnon Grunberg uitsluitend het verwijzen naar concentra tiekampen voldoende motive ring vond voor al dat ongcrelati- veerde lijden. Vooral dat vind ik irritant aan 'In het voorbijgaan': indruk proberen te maken met een tragiek die buiten de voor stelling ligt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19