Zelfs voor Sir Andrew is succes niet voorspelbaar Cultuur&Kunst Nederlandse versie 'A Chorus Line' mist kwaliteit Libanees Maalouf wint Franse Prix Goncourt Knappe tekeningen missen originaliteit Toneelgroep Amsterdam vervangt plotseling actrice Dans voor componist Mishima Steeds meer buitenlanders in Nederlandse dansgezelschappen Dames in beeld bij 'Oudheden' DINSDAG 9 NOVEMBER 1993 CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071-356472, PIV -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356472 Het lichaam in de film alphen aan den run Het lichaam op het witte doek is het onder werp van de filmcyclus die donderdag 11 november begint in het Alphense Parkhlmhuis. Na een inleiding over de ontluiste ring van het stoffelijk omhulsel draait Peter Greenaway's film 'Zoo, A Zed and Two Noughts' als illustratie. Op 16 december is het theatrale lichaam aan de beurt met 'Pink Ulysses' van Eric de Kuiper. 20 januari gaat 'Irishumi' van regisseur Takahajashi in op het Japanse lichaam. 17 februari onderstreept Videodro- me' van David Cronenberg het geweldadige lichaam in de film. Het programma begint steeds om 20.30 uur. Kaarten zijn te koop bij het Parkfilmhuis. Exposities in de regio regio» In 't Huys Dever in Lisseis vanaf 13 november een twee weken durende tentoonstelling met ontwerpen van zes plaatse lijke architecten. Tot 29 november toont het gemeentehuis in Alkemade keramiek van Geri Graveland. Tekeningen van de Leidse Itta Smeets zijn tot december te bezichtigen bij galerie Orez Mobiel in Den Haag. De plaatselijke schilder Rik Berkhout exposeert vanaf 14 november in café Querelle in Alphen aan den Rijn. Na de opening om 22.00 uur is de kunstenaar te horen als lid van de band Whatever. Seniorenochtend in Volkenkunde leiden» In het kader van de zojuist geopende tentoonstelling 'De Glorie van Sri lanka, boeddhistische en hindoeïstische bronzen uit Sri lanka's nationale collectie', is er morgen in het Rijksmuse um voor Volkenkunde een lezing voor senioren. Roelof Munne- ke, conservator van de afdeling zuidwest en centraal Azië, be spreekt aan de hand van dia's de ontwikkeling van beide gods diensten op Sri Lanka. De lezing is van half elf tot halfeen in het museum aan de Steenstraat 1 theater recensie martin hermens A Chorus Line Concept: Michael Bennett Script James Kirkwoord Nicholas Dante Muziek Marvin Hamlisch Liedteksten. Edward Kleban Vertaling Tetske van Os- sewaarde Rob van de Meeberg Cho reografie en regie Troy Garza. Muzikale leiding Nico van der Linden M m v. Just Meyer, Carola van der Weijde, Marie Jo- sée Joore, Ferdy Blomkwist e v a Gezien: 4/11, Cultureel Centrum Amstelveen (première) Tournee door het land Wie wil schitteren in een musi cal moet in elk geval alle thea terdisciplines onder de knie' hebben. En dan nog komt er een flinke portie geluk bij kijken om in een groots opgezette show te mogen verschijnen. De Amerikaan Michael Bennett heeft dat allemaal aan den lijve ondervonden. Hij begon als chorus-dancer en groeide uit tot een uiterst succesvolle choreo graaf en regisseur van musicals. Bennett was dan ook bij uit stek de man die over de moei zame strijd voor een rol in een musical een show kon schrij ven. In 'A Chorus Line' laat hij zien dat alleen talent niet vol doende is voor een carrière in die moeilijke theatervorm. In een uiterst sober decor zet Ben nett een aantal dansers/zangers neer die hij hun eigen levens verhaal laat vertellen. Dat was zö'n succes, dat de show het vijftien jaar lang volhield op Broadway. De Stichting KunstWerk brengt nu een Nederlandse ver sie van deze Broadway-hit op de planken. Die is bedoeld als een poging om de arbeids marktpositie van podiumkun stenaars in ons land te verbete ren. Dat streven leverde de pro- duktie meteen het label 'werklozenproject' op. Een titel die de stichting liever kwijt is. Maar of dat met 'A Chorus Line' lukt, blijft de vraag. Wat direct opvalt, is het ge brek aan beheersing van alle theaterdisciplines. Het dans werk blijkt voor de meeste spe- Iers geen al te groot probleem te zijn. Maar zodra het op zingen en acteren aankomt, valt de een na de ander door de mand. Daardoor wordt er geen span ning opgebouwd in de voorstel ling, komt er nauwelijks emotie over het voetlicht en vraag je je tijdens het finale-nummer af waarom al die mensen in Broadway-achtige glitterpakjes rondlopen. Want geen van hen zou een auditie bij Michael Bennett doorstaan hebben. Gelukkig zijn er enkele licht puntjes. Carola van der Weijde (Cassie) en Corine Boon (Val) steken zowel qua dans als zang boven hun collega's uit. Marie Josée Joore zet een exacte kopie van Sheila uit de filmversie van 'A Chorus Line' neer. Daarmee is Joore een van de weinigen die haar rol tot het eind toe karakter meegeeft, al komt ze vocaal veel tekort. Just Meyer, die zijn spo ren in de Nederlandse musical al verdiend heeft, vertolkt op voortreffelijke wijze de rol van Zach, de man die de auditie af neemt. De Nederlandse vertaling van 'A Chorus Line' getuigt even eens niet van vakmanschap. Tetske van Ossewaarde en Rob van de Meeberg hebben de ori ginele tekst te veel afgezwakt. De liedteksten zijn van een be denkelijk niveau en nauwelijks te zingen. Wat de produktie nog enigszins overeind houdt, is het spetterende danswerk geba seerd op Michael Bennett's ideeën en de uitstekend spelen de muzikanten. Hun muziek brengt meer emotie in de show dan alle, in oorsprong zo prach tig geschreven dialogen en mo nologen bij elkaar. Zit er misschien wat meer in? Ik vrees het niet. Slechts enkele spelers zullen - eventueel met wat bijscholing - hun plekje vin den in het musical-theater. Het merendeel mag blij zijn als de Stichting KunstWerk ze voor een nieuwe produktie contrac- teerd. De 44-jarige Frans-Libanese schrijver Amin Maalouf heeft gisteren in Parijs de Prix Gon court toegekend gekregen. Maalouf krijgt de meest presti gieuze van de ruim 1500 lite raire prijzen van Frankrijk voor Zijn roman 'Le Rocher de Ta- nios' ('De Rots van Tanios'). De roman van de in Libanon geboren en sinds 1976 in Frank rijk woonachtige schrijver is een kroniek van het leven in een ne gentiende eeuws dorp in Liba non waar christenen, kopten, joden en moslims vreedzaam den haag hans visser Den Haag aan zee, ofwel: Scheveningen. In een decor waarin decennia geleden de vorsten van Europa zich kwamen verpozen, daar dook onlangs de koning van de hedendaagse musical op: Andrew Lloyd Webber. Echte adel, want vorig jaar verhief de Britse vorstin hem in de adelstand. Sir Andrew dus. Webber zegt in Los Angeles te werken aan een Amerikaanse produktie van zijn jongste hit, 'Sunset Boulevard', zijn visie op het gelijknamige filmverhaal over een oude actrice. Glenn Close zingt daarin de hoofdrol. Een geweldige ervaring voor Lloyd Webber. „Het is opwin dend om weer eens te ervaren hoe goed deze actrice ook nog kan zingen." Zijn aanwezigheid in Los An geles is niet vreemd. Hij houdt graag een vinger aan de pols bij nieuwe produkties. Zijn eigen onderneming The Really Useful Group, begeleidt elke buiten landse versie van zijn musicals om te garanderen dat die zullen voldoen aan de eisen die het publiek stelt. „Het garandeert dat een buitenlandse voorstel ling van hetzelfde niveau is als die we in Londen zélf hebben ontwikkeld. En waar mogelijk ga ik graag ergens naar een voorstelling van mijn werk kij ken." Net aangekomen uit Los Ange les en op weg naar zijn thuisha ven Londen was hij even in Ne derland. In Joop van den Endes musicaltheater bekeek hij de Nederlandse versie van zijn 'The Phantom of the Opera' en ontving hij het het eerste exem plaar van de bij deze voorstel ling behorende cd. Gesneden koek voor de Britse componist? Hij zegt deze 'opera', sinds de première in 1986 nu al zo'n paar honderd keer te hebben gezien. Maar zoals een heer van stand dat kan doen verklaarde hij inderdaad bijzonder ingeno men te zijn met het werk van Henk Poort, Joke de Kruijf, Pe ter de Smet en al die anderen. Kortom: „Excellent." Is deze 'Phantom' misschien zelfs beter dan de produkties in Londen en New York? „Nee, dat kan ik niet zeggen. Wel anders. De akoestiek is hier heel goed, maar het tempo in de opera scènes ligt iets te laag. Dat zal niet anders kunnen: het ligt aan het Nederlands. Dat moet nu eenmaal verstaanbaar worden gezongen. In Japan zal dat zeker nog moeilijker zijn." Romantiek The Phantom' is een van zijn favoriete musicals. Al bij de re petities bleek dat alles meteen op zijn plaats viel, terwijl het in die fase vaak een ware worste ling is, die tot talloze verande ringen leidt. Daarbij verrastte het hem zoals hij met de ro mantiek in het verhaal wist om te gaan. „Nooit geweten dat ik zo veel gevoel voor romantiek had." Toppers-in-de-dop moeten de opleiding krijgen die ze verdie nen. Dat is het credo waarmee het Koninklijk Conservatorium landelijk op zoek gaat naar jon ge getalenteerde muzikanten en dansers vanaf acht jaar. De speurtocht begon zaterdag in het Arnhemse Musis Sacrum. Eerst demonstreerden leerlin gen van de muziek- en dans vakopleiding van het Haagse conservatorium hoe ze met hun vak bezig zijn. Daarna konden de kunstenaar(tje)s in spe voor- Bedenkelijk Zo heeft hij met 'Jesus Christ Superstar' moeten ervaren wat het ontbreken van die eis kan betekenen. Veertig verschillen de produkties zijn daarvan uit gebracht en vele daarvan waren van een soms zeer bedenkelijk Deze rockmusical, die in 1971 voor Lloyd Webber en zijn toen malige tekstschrijver Tim Rice de doorbraak betekende, keert terug in de Londense theaters. Hij zoekt naar een nieuwe frisse aanpak en een regisseur die het helemaal anders, vanuit een nieuwe optiek zou kunnen aan- beeldende kunst recensie martine ballast Expositie Tekeningen en etsen van Bas van der Poll Te zien t/m 18 november. Hofman Van der Zee Kunstzaken. Hooftstraat 209, Alphen aan den Ri|n Openingstijden wo do en za van 11-17 uur. vr van 13-21 uur Bas van der Poll is een groot vakman. In die zin dat hij zijn technieken perfect beheerst, een uitstekend gevoel voor compositie heeft en de mense lijke figuur volledig tot zijn recht laat komen. Zijn teke ningen in gemengde techniek roepen onherroepelijk herin neringen op aan oude romein- se fresco's uit bijvoorbeeld Pompefi. En zijn etsen, studies van het menselijk lichaam, kunnen zo uit een schetsboek van Leonardo da Vinei zijn ge scheurd. Bas van der Poll (1947) stu deerde o.a. aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kun sten in Den Haag. Van 1976 tot 1993 was hij aan deze Aca demie verbonden als docent. De menselijke figuur is altijd het uitgangspunt geweest in zijn werk. In vele series teke ningen. schilderijen en gra fisch werk onderzocht hij de mogelijkheden om dit thema uit te beelden. Zijn werken werden, behalve in Nederland, tentoongesteld in de meeste grote steden van Europa en in de Verenigde Staten van Ame rika. Zoals gezegd Van der Poll maakt schitterende dingen. Mooi om naar te kijken, om bij te zwelgen over voorbije tij den. Prachtige kleuren en mooie mensen. Overgoten met een klassicistische saus. Telkens is één figuur, man of vrouw, de hoofdrolspeler. Niet voor niets heet deze nieuwe serie dan ook 'Figura'. Maar er mist iets in al deze schoonheid. Spanning en vooral originaliteit. Want tel kens ga je als toeschouwer au tomatisch vergelijken. Met die fresco's van tweeduizend jaar geleden. En met tekeningen uit de Italiaanse Renaissance. pakken. „Ik heb eens een Ja panse versie gezien die veel in druk op mij heeft gemaakt.' Maar eerst moet er nog een an der project worden afgerond Een toneelstuk over het Eurovi sie Songfestival. 'Een leuk stuk' zo belooft hij. Het is alsof alles wat hij maakt een succes wordt. Maar het is voor hem toch steeds weer af wachten. „Je weer nooit wat het wordt en bovendien blijf je al tijd aan een produkt schaven. Zo heb ik voor Starlight Ex press' een speciale Las Vegas- versie gemaakt die niet langer dan negentig minuten mocht duren, zonder pauze en met zes nieuwe 'songs'. Zo blijft zelfs een oud succes toch nog span nend." amsterdam gpd De eerste try out van 'Cocktail', het nieuwe toneelstuk van To neelgroep Amsterdam (TGA), is afgelast. Reden: actrice Catheri ne ten Bruggencate was op het laatste moment niet beschik baar. TGA-woordvoerder René van der Pluijm wil bevestigen noch ontkennen dat hieraan een conflict met regisseur Titus Muizelaar vooraf is gegaan. Olga Zuiderhoek heeft de rol van Ten Bruggencate in 'Cock tail', een bewerking van Gerard- jan Rijnders van 'Cocktail Party' van T.S. Eliot, inmiddels overge nomen. „Olga heeft in twee da gen het onmogelijke gedaan: ze speelt nu vrijwel foutloos en zonder script deze behoorlijk zware rol." Over het voortijdige vertrek van Ten Bruggencate wil de TGA-woordvoerder geen bij zonderheden verstrekken. „Vóór de eerste try out werd ge speeld is de rol van Catherine ten Bruggencate vervangen. Er gebeuren wel vaker dingen in het repetitielokaal die tot rol wisselingen leiden." Op de vraag of Ten Bruggen ca te in dienst blijft van TGA antwoordt Van der Pluijm: „In principe wel. Ze is niet ontsla gen of zoiets." samenwonen. Het is de zesde roman van de schrijver die in 1983 debuteerde met 'Les Croi- sades vues par les Arabes' ('De Kruistochten gezien door de Arabieren'). De Prix Goncourt bestaat uit een symbolisch geldbedrag van 50 franc (16 gulden). De werke lijke waarde van de prijs is van een heel andere grootte. Win naars van de Prix Goncourt zijn niet alleen verzekerd van literai re roem tot ver over de Franse grenzen, maar ook van oplages van minimaal 300.000 exmpla- Conservatorium zoekt toptalent den haag gpd spelen en praten met studenten en docenten. In januari worden in Groningen en Helmond eveneens audities gehouden. Volgende week is er in Arnhem de mogelijkheid om aan een- dansauditie deel te nemen. De opleiding aan het Konink lijk Conservatorium is uniek: muziek- en dansvakopleiding en basisschool, atheneum, havo en mavo tegelijk. De roosters van kunst- en schoolopleiding zijn op elkaar afgestemd. Om het de leerlingen extra makke lijk te maken krijgen ze alle les sen binnen het zelfde gebouw. parijs Het Tokyo Ballet danst 'M', een dans gewijd aan en op muziek van de Japanse componist Yukio Mishima in een choreografie van Maurice Béjart. Het ballet wordt in de Parijse Opéra uitgevoerd. foto EPA amsterdam franqoise ledeboer De contacten tussen de Neder landse danswereld en het bui tenland zijn de afgelopen dertig jaar sterk toegenomen. In drie van de vier grote Nederlandse gezelschappen zijn buitenland se dansers zelfs geleidelijk de meerderheid gaan vormen. Bui tenlandse groepen kwamen steeds vaker naar ons land en dat was ook omgekeerd het ge val. Met als koploper het werk van Hans van Manen; zijn Ne derlandse choreografieën zijn bovendien een populair export- produkt geworden. Deze ontwikkeling blijkt uit onderzoek dat Ton Bevers van de Erasmus Universiteit de af gelopen jaren verrichtte naar de internationale banden van de Nederlandse danswereld. In het nieuwste Dansjaarboek wijst de hoogleraar kunst- en cultuur wetenschappen erop dat exacte cijfers over de connecties met het buitenland tot nu toe ont braken. Bevers geeft een opsomming van cijfers die danshistorici ze ker zullen kunnen gebruiken. In 1959 waren bij voorbeeld 16 van de 17 dansers van het Neder lands Dans Theater nog van Ne derlandse origine. Tot 1968 blijft het percentage Nederlan ders boven de 75 procent; daar na loopt het terug en in 1992 heeft nog maar 11 procent van het Haagse gezelschap de Ne derlandse nationaliteit. Bij Het Nationale Ballet signaleerde Be vers een daling van 74 procent Nederlanders in 1961 naar 42 procent in 1992, bij Scapino Rotterdam van 80 procent in 1970 naar 40 in 1990. Alleen bij het Folkloristisch Danstheater waren de Neder landers in 1990 met 60 procent nog in de meerderheid; in 1970 bedroeg dat percentage echter nog 95 procent. Je vraagt je af in welke mate deze grote instroom buitenlanders invloed heeft ge had op sfeer, beleid en kwaliteit van deze gezelschappen. Is de Nederlandse dans daar alleen maar beter van geworden of zijn er wellicht ook negatieve invloeden te bespeuren? Krijgen Nederlandse dansers nog kan- sen genoeg, of waren er toch al te weinig talenten beschikbaar door de structurele problemen bij het dansvakonderwijs? Eva van Schaik wijst er in haar bij drage terecht op dat de slechte aansluiting tussen onderwijs en praktijk al meer dan 20 jaar een heet hangijzer is. Ook in het nieuwste Theater jaarboek wordt over de grenzen gekeken, maar Gerrie Bleijcn berg pakt dat vooral filosofisch aan. Ze had meer dan genoeg van het informatie-geweld over internationale conflicten op de televisie en zocht in het theater naar mogelijkheden tot „bezin ning, kritiek en betekenisge ving". Voorstellingen als „Count your blessings" van Toneel groep Amsterdam en de Hol land Festival-produktie ..The Cave" van Steve Reich stelden haar kennelijk niet teleur. „Juist door zijn vermogen tot vertra ging en detaillering, lijkt het theater een bij uitstek geschikt medium voor betekenisgeving en als zodanig een wapen tegen hetinformatiegeweld". Beide jaarboeken zijn uitga ven van het Theater Instituut Nederland en kosten 25 gulden. Er staan zoals gewoonlijk ook weer veel handige adressen en prachtige foto's van voorstellin gen uit het afgelopen seizoen peter te lintel hekkert Dat er tussen vrouwen uit de Griekse Oudheid en uit deze tijd vele verschillen, maar vooral ook vele overeenkomsten zijn, is te zien op een tentoonstelling in het Leidse Rijksmuseum voor Oudheden. Deze expositie, die tot medio april duurt, laat aan de hand van beeldjes, vazen en kruiken globaal zien hoe de vrouwen zo'n 25 eeuwen gele den leefden in Griekenland, Zuid-Italië en West-Turkije. Het grootste deel van de col lectie was privé-eigendom van mevrouw G. Schneider-Herr mann. Deze van oorsprong Duitse kwam in de jaren '20 naar Nederland en legde in haar leven een enorme verzameling van archeologische vondsten aan. Het museum nam vorig jaar na haar overlijden de hele collectie over. Daar zaten opval lend veel onderwerpen bij die over vrouwen in de Griekse Oudheid gingen. Besloten werd om hiervan een selectie te ma ken en die aan te vullen met ei gen materiaal. In een kleine ruimte op de benedenverdieping staan ver schillende vitrines opgesteld, waarin het centrale thema is uitgewerkt in kleinere thema's. Zo is er een kledingvitrine, waarin de klederdracht van de vrouwen aan bod komt. Ook staat er een 'glazen kast' die dieper ingaat op 'vrouwen in de Griekse Mythologie'. Hierin zijn onder andere beeldjes van de godinnen Athena (bescherm vrouwe Athene), Artemis (jacht), Demeter (landbouw) en Aphrodite (liefde) te vinden. Verder is te zien wat de be langrijkste taken van de vrou wen waren. „Het baren van erf- bordje. Omdat bordeelbezoek in die tijd algemeen geaccep teerd was, is daaraan ook de no dige aandacht besteed. Op al lerlei vazen staan schilderingen, die prostituées (pornai) op gro te mannenfeesten (zogenoemde symposia) uitbeelden. Onder het motto 'ijdelheid kent geen tijd' stelde het muse um zelfs een vitrine samen, met kapsels en make-up van de Griekse dames. Ligt de nadruk tegenwoordig vooral op rond borstigheid. smalle tailles en een bruine teint, toen was het ideaalbeeld van vrouwen wel even wat anders. Bijna allemaal hadden ze een witgeplamuurd gezicht en zwarte wenkbrauwen en oogkassen. Op hun hoofd zat vaak het 'meloenkapscl', waar bij het haar in strengen naar achter liep en in een knot sa menkwam. Olie- en parfumflesjes in alle soorten en maten geven aan dat ook de Oude Grieken lekker rui ken op prijs stelden. Meest op vallende voorwerpen zijn het bronzen handspiegeltje, de be nen haarpinncn en de gouden sieraden, die samen een toilet tafel vormen uit de vierde en derde eeuw voor Christus. Het grappigste is toch wel een ste nen rammelaar afkomstig uit Apulië, de derde eeuw voor on ze jaartelling. Een vaas met daarop de inname van Troje is één van de oudste attributen van de tentoonstelling. De tentoonselling is nog een half jaar te bezichtigen. Daarna gaat de collectie voor een deel het depót in. 'Vrouwen in de Griekse Oud heid'; Rijksmuseum voor Oud heden, Rapenburg 28. De ex positie duurt nog tot medio april. Informatie: 071-120748.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 9