Peter Jan Rens klauwt in de tijd j I J) ZATERDAG 6 NOVEMBER 1993 e mag voor hem zijn of tegen hein. Maar Peter Jan Rens gruwt ervan als zijn werk wordt beoordeeld met de ificatie: gaat wel of mmmwah, wel aar dig. Daar kan hij bij wijze van spreken de gordijnen mee worden ingejaagd. Het is bij hem alles of niks. „Ik haat onverschilligheid. Als je chagrijnig bent, wees dan goed chagrij nig. Als je juicht, ga dan uit je dak. Als ik mensen het gaat wel hoor zeggen, denk ik: ach, sodemieter op. Dan heb ik liever dat er geroepen wordt: Rens, da's niks. Daar kan ik wat mee." Hij houdt scherp in de gaten hoe het land over hem denkt. Pagina 250 van Teletekst wordt bij herhaling door hem opgeroepen. Rens is gewend de kijkcijfers en marktaande len aan een grondige analyse te onderwer pen. Als de kijkcijfers dalen, raakt me dat in mijn ziel. Wat is er in godsnaam aan de hand, vraag ik me dan af. Komt dat door de concur rentie? Ik neem dat heel serieus. Ik hoor col lega's wel eens zeggen: die kijkcijfers, ach. Ongelooflijk! Het is je handel.' Zonder kijkcij fers heb je geen middel van bestaan. Fysiotherapeut was hij in een ver verleden. En nu romanschrijver, filmacteur, meneer Kaktus, directeur van de B.V. Kaktus, spellei der en showmaster. Er zijn volgens hem wel degelijk raakvlakken te onderkennen tussen vroeger en nu. „Mensen die als kandidaat in de show zitten of mensen die ik film, bevinden zich in een extreme situatie. Met andere woor den: als ik in Geef nooit op de wens van een kind vervul, verkeert het in een bijzondere positie. Dan is dat kind de filmster en heeft dat een bepaalde zorg nodig. De positieve kant van de zorg, zeg maar. Aan de negatieve kant van de zorg bevinden zich de zieken. Er is in hun geval ook sprake van een extreme situatie, als ze zich onder behandeling moe ten stellen van een fysiotherapeut. Wat dat betreft is de overeenkomst tussen wat ik vroeger deed en nu doe wel degelijk aan te wijzen." Lichamelijk Net als vroeger is hij erg lichamelijk En als je niet oppast springt hij onveranderd het beeld uit. Rens bezweert dat hij daar nooit op is aangesproken. Zoenen zul je hem op televisie bijna niet zien doen, zegt hij. Tenzij de kan didaten nadrukkelijk aangeven dat ze op een kus van hem wachten. Het is zijn manier om mensen op hun gemak te stellen. Daarvoor heeft Rens drie technieken tot zijn beschik king. „Het kan al heel kalmerend werken door mensen bij de pols vast te pakken. Als daarvan niet de beoogde kalmerende wer king uitgaat, grijp ik naar de hand van de kandidaat. Da's al wat intiemer. In het uiter ste geval vat ik iemand in de zij. Dan heb je rust. Kinderen zoeken dat, dat geborgene, hupsakee. Volwassenen hebben dat veel minder. Maar verder is er niet zo veel verschil tussen de reacties van kinderen en volwasse nen op bijzondere situaties. Neem bijvoor beeld Doet-ie-'tofdoet-ie-'t niet:zodra ik met de kandidaten de trap alkorn, zoek ik hand contact. En daarna laat ik de mensen ook te gen me aan staan. Praat ik met de een. dan breekt aan mijn andere zijde dikwijls de pa niek uit. Voel ik aan de hitte van de hand van die kandidaat. En dein is het zaak die meneer of mevrouw een beetje op het gemak te stel len." Hij neemt mensen tegen zichzelf in be scherming. Zodra Rens merkt dat iemand de hectische spanning van de opname niet aan kan, grijpt hij in. „Dan zet ik de boel stop. Ik vind namelijk dat als iemand op televisie komt hij er ook goed op moet komen. Ik ben ervoor om iemand met mijn energie bhamm op te poetsen. Waar ik een absolute hekel aan heb is wijsneuzerigheid, dat past niet in de wereld van Peter Jan Rens. En zeker niet op televisie. Als iemand, een kandidaat, een grap over mij maakt of zich een alerte opmerking veroorlooft hou ik mijn mond dicht. Dan ga ik er niet overheen om de show naar me terug te halen. De show stelen ten koste van de kan didaten of gasten, laat ik graag aan anderen Het dichtst bij zijn ziel staat de schrijver. Omdat Peter Jan Rens in die hoedanigheid kan doen en laten wat hij wil. Al z'n andere bezigheden moet hij delen met anderen. Op zich heeft hij daar niets tegen. Maar een ei genhandig vervaardigd, geheel aan eigen brein ontsproten produkt geeft hem meer vol doening. Bevoorrecht „Ik ben razend trots op zo'n boek als Rauzer, dat goed loopt. Kijk, ik kan verschrikkèlijk ge nieten van de filmpjes die ik maakte voor #Geef nooit op. Heb ik zelf geschreven en zelf geregisseerd. Laatst heb ik een boksfilmpje gemaakt met Arnold Vanderlijde. Er zijn die het maar raar vinden dat ik zo reden over dat filmpje ben. Wordt er ge Zijn verbeelding laat hij zonder pardon aan de macht. Naar eigen zeggen overtreft bij hem de fantasie veelvuldig de werkelijkheid. Peter Jan Rens werd onlangs 43 jaar, maar is kind gebleven. Een man van middelbare leeftijd, die als een superconsument het leven flamboyant opzuigt. Een veelvraat in de goede zin des woord, die probeert uiteen etmaal meer te halen dan menselijkerwijs mogelijk is. Of zoals hij het uitdrukt: hij klauwt in de tijd. In Nederland en Duitsland bekend als TV-presentator en schrijver. De middenweg zal hij nooit inslaan, daar heeft hij niets te zoeken. „Bah, dat is de plek voordood van pierlala's." zegd: je bent niet bescheiden. Waarom zou ik dat moeten zijn? Ik sta er volledig achter. Voor mij is zo'n videootje een speelfilm in het klein. Een kind komt met een idee, wil graag vissen en ik maak er dan een verhaal over. Voor televisie heb je goed cameraspul, goede cameramannen, goed licht en goed geluid nodig. Nou, dan ga je filmen en dan kun je in een dag 7 a 8 minuten draaien. Dat is het toppunt, heerlijk. Maar de genietbaar- heidsfactor die samenhangt" met het schrij ven laat zich met niets vergelijken. Da's een andere trots. Als schrijver zit je helemaal al leen, pats, mooi. Zo'n Ine-figuur, het hoertje dat die vriendschap heeft met Rauzer. Dat jongetje ben ik dan. Die Ine. goh, daar ben ik zo verliefd op. En dat schrijf ik ook echt." Zijn veelzijdigheid is zijn zwakte, zegt Rens in eerste instantie. Maar zijn status van all- rounder heeft ook wel weer z'n voordelen. Soms voelt hij zich ten opzichte van schrij vers zelfs bevoorrecht. „Want die moeten hun ideeën toch ergens vandaan halen. En dan gaan ze reizen om her en der informatie op te doen. Ik haal mijn energie uit kinderen. Voor Geef nooit opzit ik met kinderen op zee. Om het zeevissen van nabij mee te maken. En dan kom ik erachter dat vissers tien dagen lang in een en hetzelfde pak rondlopen. Dat ze twee uur op gaan en twee uur af." Door Geef nooit op komt Rens overal. In Disneyworld was hij ook. En alle deuren gin gen voor hem. lid van de filmploeg, open. „Je wordt toegelaten tot plaatsen waar je nooit iemand zult aantreffen. Overal kom ik achter de coulissen. Je wordt geconfronteerd met de ins en outs van beroepen. Door de wensen die kinderen insturen. De kinderen boren met hun wensen bronnen aan, daar blijf ik op schrijven. Een schrijver die verder niets anders omhanden heeft, moet een kaartje kopen voor de dierentuin. Ik zie alle insides, alle ellende. Mijn veelzijdigheid komt mij in dat opzicht juist te hulp. En het gevaar is dat je erin verstikt." Rare verhouding Hij is van Velsen-Noord. Daar groeide Peter Jan Rens op in de onmiddellijke nabijheid van een natuurgebied, dat zich gaandeweg liet platwalsen door de oprukkende industrie van de Hoogovens. „In zoverre heeft dat mijn leven bepaald dat ik er een rare verhouding met de natuur en met de fabrieken aan heb overgehouden. Wat ze ook zeggen over het milieu, allemaal prima, maar daar bij de Hoogovens ligt één van de mooiste plekken van de wereld. Ik film er ook graag. Elke keer vind ik wel weer een excuus om daar te fil men. Brandende Liefde is daar toen opgeno men. Als ik het even niet meer weet ga ik er naartoe. Vorig jaar had ik dat nog, met Geef nooit op. Ben ik daar met Barry Stevens een dansfilm gaan maken. Met een kindje dat zo graag wilde dansen. Dan ga ik naar de zui- derpier, met op de achtergrond de Hoog ovens. Die rollende rook over de zee, prach tig is dat. Ik vind het een genot om langs de Hoogovens te rijden. Vooral als al die lichtjes branden. Ik vind dat ook het lekkere van Amerika, kerst in Amerika, met al die lichies. Bij mij komen spaarlampen er dan ook niet Chaos lijkt orde te scheppen in zijn be staan. Wie hem hoort praten, kan zich moei lijk aan de indruk onttrekken dat het denk proces zich bij hem nög sneller voltrekt. Zijn lenige géést laat hem uitbundige gedachten- sprongen maken: van de hak op de tak. Af en toe kan hij ook prachtig doordraven. En on gevraagd stellingen poneren en stokpaardjes berijden. Dat ouders hun kinderen informa tie onthouden om zodoende overwicht te be waren, bijvoorbeeld. En dat niet alles te leren is. Wie dat wel beweert, slaat volgens Rens domme taal uit. „Alles in het leven heeft te maken met doelstellingen. Ik moet mijn energie niet geven aan mijn financiën. Doe ik dat wel, dan wordt het gegarandeerd een puinhoop. Niet voor niets zitten hier op kan-' toor mensen om problemen op te lossen, die ik niet kan oplossen. Ik kan niets met mijn handen. Ik op een doe het zelf-cursus? Heeft absoluut geen zin. Ik heb overal televisies in mijn huis staan, in allerlei posities. Maar ik moet er niet aan zitten, daar word ik alleen maar zenuwachtig van. Toen RTL 5 nog in de lucht was, heb ik iemand in huis ge haald om al die apparaten op kanaal te zet- Veelvraat Fantasie en werkelijkheid lopen bij hem zo in elkaar over, dat het grootste deel van zijn be staan wordt ontleend aan fantasie. „Mijn werk bestaat uit fictie. Uit het absolute niets, uit wind moet je iets maken. Dat is volstrekt verslavend. Maar gelukkig zit het leven zo in elkaar dat degenen die zeggen ik pretendeer de werkelijkheid in mijn show of in mijn boek te scheppen het hebben over hun werkelijk heid. Het is nooit zoals het is. Als je een boek schrijft en je ziet daarvan de uiteindelijke verdiensten, is dat niet bar veel. Maar het krediet dat het je oplevert is onmeetbaar In zijn pand in de nabijheid van het Von delpark heeft Peter Jan Rens zijn eigen schijnwereld laten creëren. Het decor van een' privé-soap op enkele vierkante meters in de vorm van een kapitale badkamer, waar hij figuurlijk kan baden in luxe. „Ik ben een bad- freak en de badkamer is mijn filosofieplek. Daar doe ik ook inspiratie op. Ik heb een heel breed bad met een brede rand, waarop ik een fles witte wijn kwijt kan. En mijn boeken, da's heel belangrijk. Want ik heb constant infor- matiehonger. Mijn televisies staan constant op CNN en ik lees ontzettend veel boeken. Vroeger sloot ik me dagen op in de biblio theek, nu komen ze aan huis. En maar lezen, hè. Alles zit erop en eraan, aan die badkamer van mij. Hele mooie tegels. Een stoombad. Overal sproeiers. Ik spaar geen water nee, maar ik geef het geld niet uit aan een Jaguar of een Ferrari." De vraag wie Peter Jan Rens werkelijk is. lokt een denkpauze uit. Het zelfonderzoek le vert hem het beeld op van een veelvraat. „Een superconsument, die het leven opzuigt. Helemaal niets doen is er voor mij niet bij. In bad lees ik. Je hebt van die momenten dat de geest zo worden geteisterd door prikkels van buitenaf, dat ik maar een wandeling ga ma ken op het strand. Dat is voor mij het grote niets. Maar eigenlijk ben ik altijd bezig. Er zit een ongelooflijke tacticus in mij. Ik kan zo maar weglopen uit mijn televisiewerk of uit een vraaggesprek en me dan moeiteloos con centreren op mijn boek. Ik zit er meteen weer middenin. Want waar het in wezen om gaat is dat een verhaal een begin heeft en de lezer Peter Jan Rens: daarvandaan via het middenstuk naar het einde gevoerd moet worden. En hoe artistiek je ook bezig bent, als je de lezer niet van dat begin wegkrijgt faal je als schrijver." Hartstocht is naar eigen zeggen zijn levens elixer. Hij lijkt te putten uit een bijkans onuit puttelijke bron van energie. Het vonkt voort durend in hem, ook al behoort Rens naar medische normen wel degelijk tot de risico groep van veertigers. „Janah, maar ik doe veel. Ik sport. Ik ben er heilig van overtuigd dat het niet in je opkropt, als je alleen maar leuke dingen doet. Zou ik op een bank wer ken, dan had ik mijn eerste hartinfarct al te pakken gehad. Ik zit constant tegen mijn FOTO UNITED PHOTOS DE BOEK RON PICHEL grenzen aan. Elke dag loop ik tien kilometer. Zo hard mogelijk, tot ik kapot ben. En zo doe ik het ook op TV en als ik schrijf. Ik moet af geremd worden. Als het aan mij zou liggen, knalde ik er nog harder in. Soms hollen ze maar achter me aan. Tijdens het filmen, dan ga ik maar door. Dan zegt Annemiek, me vrouw Stemband, dan zegt dus Annemiek Hoogendijk: En nu gaan we eten. Ik heb het constant voor het zeggen, maar zij is mijn hoofdhandrem, mijn coach, ze filtert alles en schermt alles voor mij af. Hele volkstammen hebben zich al stuk gelopen op dat bolwerk. Mensen die wat van mij wilden." Als vele anderen maakte hij de overstap van de publieke omroep naa le. Hij wil, nee mag van RTL 4 niet in details treden, maar al met al was er met de transfer („het gaat niet alleen om mij, maar om het hele budget") een paar miljoen gulden ge moeid. „Het was een kwestie van geld. ja. RTL betaalde me zo veel meer. dat ik me ge vleid voelde. De VARA liet me overigens niet zo maar gaan. Vera Keur. de programmadi recteur. heeft echt voor me gevochten. Toen het gevecht bijna gedaan was. deed de VARA me nog een aanbieding. Het verschil met RTL. daar hadden we nog wel overheen kun nen komen. Maar dan gaan er andere dingen spelen. Bijvoorbeeld dat ik bij een station wil zitten en niet bij een omroep. Ik wil werken voor een zender, die niet gebonden aan eni ge geloof of overtuiging, als ideologie het ma ken van televisie heeft. Bij RTL is het een kwestie van goeie programma's maken met de advertenties als draagvlak." Hij mag nu dan grootverdiener zijn, Rens heeft ook wel eens een sof gehad. Een paar geleden nog kampte hij met een chronisch geldtekort. Er dreigde zelfs een bankroet ln reactie daarop trok Peter Jan Rens, anders dan anderen, zijn beste pak aan om zich in een duur restaurant culinair te laten venven nen. De maaltijd smaakte en financieel is het uiteindelijk ook goedgekomen met hem. Wat wil een mens als Rens nog meer? „Ik heb r co s genomen, maar gelukkig ben ik nooit failliet verklaard. Ik heb de de zaken altijd keurig kunnen regelen. Ach, soms gaan de dingen niet zo als je wilt dat ze gaan.' Duitsland In zekere mate gaat dat ook op voor zijn klus bij RTL Television. Zijn kennismaking met Duitsland is uitgedraaid op een flop, vindt programmadirecteur Marc Conrad. Rens is zo vrij die opmerking te nuanceren. Duits land is hem goed, fantastisch en slecht beval len. „Goed naar mijn normen, als ik praat over de kijkcijfers. Fantastisch waren de beleve nissen op straat. En slecht de ervaringen die ik met de Duitse televisiemensen heb opge daan. Wat ze daar van televisiemaken weten, is niet veel. Bekeken vanuit de gedachte Conrad was Tut er's oder tut er es nicht t flop. Volgens mijn contract moest ik marktaandeel van 16 procent halen. Is niet gelukt. De eerste keer had ik 23 procen daarna kwam ik tot 13. Niet helemaal ve wonderlijk. In Duitsland moesten ze aa mijn show wennen en SAT 1 heeft stevig op mij geprogrammeerd door er James Bond films tegenover te zetten. Bij RTL Television zijn ze keihard in denken en doen. Ze kijken naar de kijkcijfers en dan vragen ze zich af: welke reclame-inkomsten genereert dit pro gramma? Kan ik vrede mee hebben. Door het contract te ondertekenen, had ik daarvoor gekozen. Logisch dus dat ze besloten Tut e van prime time weg te halen. Ik zit nu op de vroege zondagmiddag. En wat zien ze bij RTL? Dat er een onwaarschijnlijk aantal kij kers naar de show zit te kijken. Laatst had ik een marktaandeel van 23 procent: drie mil joen kijkers. En nu wordt er gedacht: hoe is dit mogelijk?" Onlangs sprak hij Herr Thoma. volgens Pi- ter Jan Rens de God van de Duitse vestiging van RTL Hij is de baas en niemand anders. Als knecht mag Conrad zijn mening hebben, maar als Thoma vindt dat Tut er's geen flop is. is het geen flop. „Ik heb gezegd: jongehs. zeg maar wat jullie willen. Als jullie met me door willen gaan. prima. Maar het hoeft niet Ik sta voor een dilemma: als Duitsland met een enorme aanbieding komt kan ik een aantal projecten in Nederland niet doen Thoma vond Tut er's geen flop. Thoma heeft gemerkt dat ik de jongeren bereik en dat ik met startproblemen te kampen had. Ik heb een pilot gemaakt van Gib nicht auf Gewei dig. Bij RTL zijn ze aan het nadenken. Maar tussen ons gezegd en gezwegen acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat de samenwerking wordt verbroken. Ik zie me er volgend jaar zowel Tuter'sais Gib nicht auf presenteren' Minder goed nieuws heeft Rens te melden over meneer Kaktus. mevrouw Stemband e Kweeniet. Ze zullen vermoedelijk nooit met op televisie terugkomen. De Kaktus-show i te duur geworden. „RTL 4 wil de Kaktus-fi- guur in leven houden. Maar geschreven kin derprogramma's, daar moet geld bij. Je redt het niet met de sponsoring. Het is veel goed koper tekenfilms uit te zenden. Peter Jan Rens loopt nu met plannen rond om zijn boek Rauzer te verfilmen: een zesde lige serie op RTL 4. Hij probeert een formule te bedenken om dagelijks op televisie te zijn. En Rens werkt aan zijn roman Keaton. Des noods offert hij zijn nachtrust „Nee, aan een etmaal heb ik niet genoeg, maar ik geef nooit op. Daarom vind ik het ook zo'n mooie titel."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 35