Afstandelijk en veelvoudig talent rG Cultuur Kunst Zee- en strandgezichten in Katwijkse galerie Ibsens werk als confronterend tribunaal 'Verloren' debuut Reve al uitverkocht 'Wij maken plattelandsmuziek' Deep Purple: het oude liedje CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -356472. PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071-3>o472 Jan Blokker in Wassenaar wassenaar Journalist en columnist Jan Blokker zal op dinsdag 9 januari, in de Dorpskerk te Wassenaar, de jaarlijkse Comenius Lezing houden. Drs. Aad Nuis, bekend als schrijver, dichter, lite rair criticus en kamerlid voor D66, zal als co-referent een bijdra ge aan de discussie leveren. De lezing draagt als titel 'Het beeld van Nederland' en wordt muzikaal omlijst door het Haagse Da- litrio. Het programma begint om 20.00 uur. Verhalen uit kleurrijk Nederland leiden» Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland geven 18.000 gulden subsidie voor het project 'Verhalen uit een kleurrijk Ne derland' van de Stichting Steunfunctie Kunstzinnige Vorming (SSKV) uit deze provincie. Op vijf nog uit te kiezen Zuidholland se scholen zal de stichting extra aandacht besteden aan de ver telcultuur die in multiraciaal Nederland voorkomt. In totaal zul len zo'n 80 leerkrachten en 2.000 leerlingen bij het project be trokken zijn. De docenten worden getraind door een professio nele allochtone verteller en er komen onder meer vertelvoorstel lingen. Bijna 14 miljoen dollar voor Matisse new york» Een collage van Henri Matisse, 'la vis' uit 1951 en ge schat op 10 miljoen dollar, heeft bij het veilinghuis Sotheby's in New York 13,75 miljoen dollar opgebracht. De collage van ge verfd papier met een hoogte van 1,8 meter werd gekocht door een Amerikaan die anoniem wil blijven. Het bedrag is het hoog ste dat ooit is neergelegd voor een collage van de kunstenaar. Het afgelopen jaar werden wel twee keer eerder bedragen van ruim 14 miljoen betaald voor schilderijen van Matisse. Letterkundig Museum belicht leven en werk van Kouwenaar en Haasse: 'Zee, duin en de veilige haven' is de titel van een verkoopten toonstelling die van 6 november tot en met 15 januari te zien is in galerie 'De Witte Duif in Kat wijk aan Zee. Een grote collectie schilderijen van overwegend Nederlandse kunstenaars beeldt onze kuststreek aan het eind van de vorige- en begin deze eeuw uit. Eén van de bekendste zee schilders is Meeuwis van Buren. Deze in 1902 geboren Rotter dammer toont het water in zijn werken zo levendig, dat het lijkt alsof de golven zo van het doek komen rollen. Zijn plaatsgenoot Johan Briedé (1885) was vooral illustrator en graficus, wiens zeeën meer getekend zijn. Ro mantische, ondergaande zon nen boven de waterplas komen van de hand van L. Hopman. Het duinlandschap kende ook haar liefhebbers. Zo was daar Sam Schellink (1876-1958), pla teelschilder bij de Porceleyne Fles, die tevens aardig overweg kon met olieverf. Van hem is in 'De Witte Duif een oud 'Duin gezicht' te zien. Niek van der Plas (Leiden 1954) kent het Katwijkse strand leven van jongs af aan en heeft het vaak geschilderd. De Hage naar Louis Soonius (1883-1956) kon het strandleven uitbundig weergeven. Een mooie tekening van hem ontbreekt niet in de galerie. Bekende havenschilders in Nederland zijn de Rotterdam mer Willem Bos (1906) en Evert Moll (1878-1955). Ook met hun werk kan men kennis maken in 'De Witte Duif. De kunstenaars P.J.A. Wagemans (1879-1955) en J.C. van der Heijden (Leiden 1911) leken even van hun geloof af te stappen. De één gerenom meerd stadsschilder en de an der vooral landschapsschilder schilderden zowaar wat havens op het linnen, die ook in Kat wijk te bewonderen zijn. De Leidse schilders Frans de Nocker (1884'-1955) en W.J. Pas man naakten een combinatie van alle kustelementen: 'Door kijkje tussen duinen naar strand en zee'. Het thema van de expo sitie wordt het beste weergege ven op het oudste schilderij (1860) in de galerie: 'Zittend in de duinen vertelt een oude zee man aan zijn kleinkinderen over het leven op zee' door H.W. Last (Amsterdam 1811- Haarlem 1873). 'De Witte Duif, aan de Ko ninginneweg 12a te Katwijk aan Zee is uitsluitend op zaterdagen geopend van 11.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. Geen losse briefjes met in vallen of verworpen versies vol doorhalingen. Aan niets is te zien of en hoe Gerrit Kouwenaar worstelt met taal op de tentoonstelling in het Letterkundig Muse um in Den Haag. Ter ere van de zeventigste verjaar dag van de dichter tonen de vitrines alleen het eind resultaat. Gisteren, tijdens de opening van de ten toonstelling, kwamen daar nog eens twee werken bij. Kouwenaar kreeg als ver jaarscadeau het ongebun delde gedicht Er is geen el ders waar het anders is (Querido) met foto's van Pier Pennings en Zomerge dicht (De Uitvreter). den haag letty stam De dichter verkeert in ver trouwd gezelschap. Vanaf de muren kijken de personages op de schilderijen van Lucebert uit over zijn oeuvre. Met hem treedt Kouwenaar in 1948 toe de Hollandse Experimentele Groep, onderdeel van de Cobra beweging. Hij maakt zijn eerste experimentele gedichten. Aan het loslaten van tradities en zijn geheel eigen wijze van schrij ven, heeft Kouwenaar zijn faam te danken. Hij werd vele malen literair bekroond. Het tentoonstelling is samen gesteld uit het privé-bezit van de dichter en de eigen collectie van het Letterkundig Museum. Op het arrestatiebevel van de Duitsers na laat hij nauwelijks iets van zichzelf zien. Wel wordt duidelijk dat hij niet alleen dicht maar ook romans, novelles en essays heeft geschreven. Na 1951 wijdt hij zich aan de poë zie en het vertalen van onder meer Berthold Brecht en Harold Pinter. Hij pakte ook een Perry Mason-avontuur aan van Erie Stanley Gardner in een Bezige Bij-serie met de prachtige naam 'Schrik in plastic'. Foto's en tekeningen van de schrijver wisselen de geschriften af. Zo is te zien dat Kouwenaar ooit snorloos was. Op een teke ning van zijn broer David heeft hij een dun streepje onder de neus dat op latere foto's uit groeit tot de huidige versie met gekrulde punten. De ogen bo ven die snor kijken de bezoeker meestal vorsend soms zelfs ronduit afwerend aan. Kouwe naar houdt afstand. Jammer, Haasse signeert Oeroeg, haar romandebuut uit 1948. want nu is de tentoonstelling niet meer dan een uitstalkast van zijn werk terwijl het de wa gen over het leven van deze in vloedrijke dichter niet beant woordt. Een nieuwsgierigheid die Kouwenaar bovendien nog eens aanwakkert met zijn afwe rende blik. Hélène Serafia Haas se is minder afstandelijk. Ze is in februari 75 jaar geworden en heeft voor de tentoonstelling over haar leven en werk het no dige afgestaan aan het Letter kundig Museum. Zo blijkt dat Haasse op meerdere gebieden getalenteerd is. Ze tekende een heel knap zelfportret als 15-jari- ge. Ook schreef Haasse gedich ten, toneelstukken en vertalin gen. En er hangen prachtige fo to's van haar rol als Mariken van Nieumeghen. De schrijfster studeerde in 1943 af aan de to neelschool in Amsterdam. Al spoedig schreef ze teksten voor het Tingel-tangelcabaret van Wim Sonneveld. En volgens een theatertijdschift zong Lia Dorana Haasses' liedjes met 'frissche stem'. Uit die tijd stamt ook een grappige showfoto met de schrijfster als glamourdame. Een rol die haar duidelijk niet ligt want het portret toont een lief, wat verlegen meisje. Haar boek De tuinen van Bomarzo inspireerde Carel Willink tot zijn 'Onnodige getuigen', ook te zien op de tentoonstelling. An dere schilderijen hebben de his torische Figuren uit haar romans als onderwerp. Een eerste aan zet voor een boek in dit genre schreef ze al zeer jong. Als 12- jarige voltooide ze drie hoofd stukken over de strijd tussen de rekkelijken en preciezen. Manuscript Met Oeroeg het boekenweekge schenk in 1948, werd ze op slag bekend. Haasse schreef de no velle op uitnodiging van de Commissie voor de Propaganda van het Nederlandse Boek. Zo dwong ze zichzelf om na de dood van haar dochtertje weer te leren leven. Op de tentoon- stelling is de eerste pagina te zien van het handgeschreven manuscript compleet met door halingen. Na Oeroeg schiet haar produktie omhoog. Bijna jaar lijks verschijnt er werk van Haasse ondanks het feit dat ze inmiddels twee dochters heeft. De tentoonstelling geeft een indrukwekkend beeld van de zo getalenteerde auteur. De catalo gus, verschenen als Schrij versprentenboek 35, diept dat nog eens uit. Kees Snoek gaat in op Haasses band met haar ge boorteland Indonesië. Doesch- ka Meijsing verhaalt over de fic tieve romans. Rudie van der Paardt beschrijft de vroege his torische romans terwijl Nelleke Noordervliet een bijdrage levert over haar latere historische ro mans. De catalogus is rijk geïl lustreerd en al even ruim voor zien van uitgebreide onder schriften. Wie het zicht op de vele uitgaven van Haasse kwijt is geraakt, vindt steun in de bio- /bibliografie achterin. De tentoonstelling over Gerrit Kouwenaar is te zien tot 3 janu ari en de Hella S. Haasse-expo- sitie duurt tot 25 april in het Letterkundig Museum aan het Prinses Irenepad 10 in Den Haag. Hier en in de boekhandel is ook Ik maak kenbaar wat be stond. Leven en werk van Hella S. Haasse, Schrijversprenten boek 35 te koop voor 39,50. 'Gerrit Kouwenaar leest over Brecht', een schilderij gemaakt door Hendrik Valk in 1964. FOTO PR Hella Haasse wint Publieksprijs 1993 amsterdam gpd In het Betty Asfaltcomplex in Amsterdam toonde Hella Haas se zich gisteren zichtbaar ver guld met de toekenning van de Publieksprijs 1993 voor haar 'Heren van de Thee'. „Ik vind het een grote eer dat zoveel le zers voor mijn boek de drempel van een boekwinkel overstapten en ook nog eens een stembiljet invulden", aldus Haasse in haar dankwoord. Ze kreeg 9.6 pro cent van de stemmen van in to taal 13.177 deelnemers. De stemming rond de Pu blieksprijs voor het Boek van het Jaar wordt georganiseerd door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederland se Boek (CPNB) en had voor de zevende keer plaats. CPNB-di- recteur Henk Kraima maakte donderdag bekend dat het aan tal deelnemers dit jaar met 10 procent is gestegen. Verspreid door het hele land konden ze de afgelopen weken in bijna 1000 bibliotheken en boekwinkels een stembiljet invullen. Strop dreigt voor Congresgebouw en Danstheater den haag«anp Het Nederlands Congresge bouw, het Danstheater in Den Haag, het North Sea Jazz-festi val en tal van andere culturele instellingen hangt een strop van zeker 700.000 gulden boven het hoofd door het dreigende faillis sement van de Nationale Reser- veringslijn. Dit heeft de advo caat van de Reserveringslijn, mr. P. Garretsen, gisteren be vestigd. De schuldeisers hebben vol gens Garretsen een schikkings voorstel afgewezen, zodat een faillissement bijna onafwend baar is. De Landelijke Reserve ringslijn houdt zich sinds enige jaren bezig met het bespreken van plaatsen bij theaters en fes tivals. De schuld aan de culture le instellingen bestaat uit niet of niet volledig gepleegde afdrach ten van reeds gehouden voor stellingen en reserveringen van kaarten voor de periode decem ber 1993-juni 1994. Volgens Garretsen hebben de eigenares sen van de reserveringslijn ge woon pech gehad met het za ken doen is er niet onoirbaars met het geld gebeurd. De kos ten van een nieuw opgezet ma gazine vielen te hoog uit en er waren problemen met een nieuw compu terprogramma. theater CONGRESGEBOUW Den Haag wo 10 nov. - 20.15 uur Kassa 070-354 80 00 Bespr.bur.Haagsche Crt 070 - 365 68 06 recensie wunand zeilstra 'Een vijand van het volk' van Henrik Ibsen in de bewerking van Arthur Miller door het Theater van het Oosten Regie- Koos Terpstra. Spel: Willem Kwakkelstein, Geert Lageveen, Veerle van Overloop, Esgo Heil, Arjan Kindermans, Victor Löw, Leo Janssen, Henriëtte Stroet en Cees Geel. Gezien: 4/11 schouwburg. Leiden. In de enscenering van Koos Terpstra is 'Een vijand van het volk' van Henrik Ibsen tot een confronterend tribunaal gewor den. De toeschouwer wordt als het ware uitgedaagd om mee te denken met de argumenten die over en weer vliegen. Ook al duurt dat zonder pauze twee uur lang, het verloop van het debat is spannend genoeg om het met aandacht te blijven vol gen. In een wirwar van schijn heiligheid en ongrijpbare machtsmechanismen zie je het wanhopige gevecht van iemand die gelijk hééft en toch op aller lei manieren wordt belemmerd om dat gelijk aan zijn kant te krijgen. Een zekere dokter Stockmann namelijk heeft ontdekt dat het water van het te ontwikkelen kuuroord in zijn stad ernstig is verontreinigd. Zijn broer, die als burgemeester zitting heeft in het bestuur van dat kuuroord, zet alles in het werk om te voor komen dat dit nieuws wereld kundig wordt gemaakt. Het zou immers desastreus zijn voor de veelbelovende economische ontwikkeling van het stadje. Decor is er nauwelijks. Plaats van handeling en het tijdsver loop zijn hier irrelevant gewor den. Door deze strakke ensce nering verdwijnt de handeling van het stuk naar de achter grond. Resteert een debat over principiële kwesties, waar niet aan te ontkomen valt, want er wordt vrijwel uitsluitend ge speeld aan de rand van het po dium met het gezicht richting toeschouwers. Die aanpak werkt goed, zo goed zelfs, dat het opvallend matige acteren van sommige spelers erdoor wordt gecompenseerd. Alleen de rijk geschakeerde rol van Victor Löw als dokter Stock mann staat als een huis. De an deren zijn öf grijze muizen öf benaderen de eendimensionale slechterikken zoals die vroeger in de zwart/wit-schema's van politiek theater voorkwamen. Een tuin als een plaatje? de Tuinen Ruud Aanhane Wassenaarsewcg 71 Telefoon (01718) 7 56 27 Telefax (01718) 7 56 27 Tussen Katwijk en Wassenaar. The Prodigal Sons volgende week in De Schuit in Katwijk zwolle theo hakkert Vroeger was hij wel eens lange re tijd zoek. Dan had hij „een bepaalde kronkel in de kop," zoals hij dat noemt. „Het is me nigmaal voorgekomen dat ik tij den van huis was en mijn moe der niet wist waar ik was. En als ik dan belde, zei ze altijd: 'Hé, verloren zoon'." Daarom ook heet de popgroep waar Erwin Nijhoff (21) nu in speelt The Prodigal Sons. En niet alleen omdat Nijhoff die ervaringen heeft. „We zijn allemaal stuk voor stuk door onze eigen moe ders wel eens verloren zoons genoemd. Daarom voelen we ons ook zo verbonden met die naam." The Prodigal Sons dus. Twee jaar geleden speelden ze in de Finale van de Grote Prijs van Nederland. De respons was wei nig opbeurend. Maar wat is de wraak zoet. De eerste cd van The Prodigal Sons snoert alle sceptici en critici de mond. De melodieuze gitaarrock op 'Wine of Life' is van exportkwaliteit. Vergelijkingen werden al ge trokken met The Black Crowes en Lynyrd Skynyrd. „Southern rock," knikt Erwin Nijhoff. Origineel? Welnee, maar wie maalt daar om? Wie is nog ori gineel tegenwoordig? „Ik denk dat wij oude muziek op een eigen manier brengen. De oude invloeden zijn goed te horen. Daar ontkom je toch niet aan. Muziek die je ooit hebt ge hoord komt op een bepaalde manier weer naar buiten als je zelf muziek maakt. Dat is bij ie dereen zo. Ook bij de Rolling Stones. Die hebben vroeger toch ook naar Muddy Waters geluisterd en al die oude blues jongens. Bij ons hoor je de Sto- nes-invloeden, Led Zeppelin, misschien Elvis." Want voor Erwin Nijhoff be gon de muziek met Elvis. Zijn vader draaide die oude singletjes grijs. „Dan kom je daarna vanzelf bij de Stones en de Beatles. Je hoort later van al les, maar die eerste muziek is toch wat je het beste bijblijft." En dat hoor je gewoon aan The Prodigal Sons. Bepaald niet iets om je voor te schamen, meent Nijhoff. „Als je nu nog claimt iets nieuws te brengen, dan pies je jezelf in de laars." Zo verbonden als de 'verloren zonen' zich voelen met de naam van hun band, zo verbon den voelt Erwin Nijhoff zich ook met zijn geboortestreek: de Noord-Sallandse streek rond Zwolle. „Ik ben er heel erg trots op waar ik vandaan kom. En dat hoor je aan de roots-rock van The Prodigal Sons. Ik vind dat we plattelandsmuziek maken, tamelijk directe muziek, geen gepiel." Het is alleen jammer dat er in zijn geboortestreek zo weinig groepen zijn waar Nijhoff zich aan op kan trekken. „In het westen zit de boel dichter bij el kaar en dat werkt inspirerend. De ene Amsterdamse band ziet de andere 'groot' worden. Daar door kweek je een bepaalde mentaliteit aan. Dat is hier min der. Ik word maar door weinig bands hier uit de buurt geprik keld." Verantwoordelijk voor het dampende geluid van 'Wine of Life' is, naast Nijhoff, ook een onbekende producer. Hij ver schuilt zich achter de naam Di- Maestro. Nijhoff wil de identi teit niet onthullen. „Daar praten we niet over. Die persoon vond het beter voor ons niet met hem geassocieerd te worden. Laat de muziek het werk doen, niet de naam." En de muziek doet haar werk. De single 'You still think' haalde net niet de hitparade, maar het album loopt goed en er staat een enorme tournee op stapel waarbij ook België en Duitsland worden aangedaan. Next stop Amerika? Nijhoff, heel nuchter: „Graag.-Maar misschien klinken we wel te Amerikaans voor Amerika. Ik heb wel eens ge hoord dat Europees klinkende bands voor Amerikanen interes santer zijn." Donderdag 11 november staan The Prodigal Sons op de planken van sociëteit De Schuit aan de Voorstraat 57-59 in Kat wijk. leiden annemiek ruygrok Vijfhonderd exemplaren van het echte debuut van Gerard Reve had Piet van Winden van het Leidse antiquariaat Aioloz gis terochtend tot zijn beschikking. Vandaag is de door Reve in ei gen beheer en getekende oplage uitverkocht. Gold 'De Avonden' als het vermeende debuut van de volksschrijver, in feite debuteer de hij op 16-jarige leeftijd met 'De Terugkeer', een 16 pagina's tellend boekje, dat 11 gedichten van zijn hand bevat. Hij stencil de het in 1940 eigenhandig in Amsterdam waarop het in een oplage van 50 exemplaren ver scheen. 'De terugkeer' wordt slechts genoemd in het in 1981 verschenen 'Archief Reve'. Daarin zijn 9 van de 11 gedich ten opgenomen. De Leidse antiquaar Piet van Winden stuitte een paar jaar ge leden bij toeval op foto's van het bundeltje en nam contact op met Gerard Reve. Dat lever de toen niets op. Maar begin dit jaar meldde de auteur zich bij het Leidse antiquariaat met de mededeling dat hij een origineel van het bundeltje te pakken had gekregen en dat hij het aan de vooravond van zijn 70ste ver jaardag opnieuw in eigen be heer wilde uitgeven. Het boekje werd gefotogra feerd en, voorzien van de hand tekening van de auteur, in een oplage van 500 uitgegeven. Voor 35 gulden was het sinds gisterochtend bij Aioloz te koop. „Vanaf half acht stond de tele foon niet meer stil. De exempla ren vlogen de deur uit. Geen wonder, want normaal gespro ken moet voor zo'n bibliofiele uitgave 150 tot 1500 gulden worden neergeteld", aldus Van Winden. The Prodigal Sons: origineel? Welnee, maar wie maalt daar om. Van het nieuwe elan, dat dit voorjaar resulteerde in het 22- ste album The Battle Rages On', bleek in het Rotterdamse sportpaleis weinig over. In plaats van eens een ferme frisse wind te laten waaien in de oren van de 10.000 fans, greep het pionierskwintet toch weer veel vuldig terug op de overbekende klassiekers. De prominente in breng van Gillan was daarbij natuurlijk een duidelijke meer waarde ten opzichte van het concert van twee jaar geleden. Voorts getuigde ook de nieuwe laser- en diashow van het ge wenste raffinement. 'La werd het feest der herkenning rond 'Child In Time' leep opgeluis terd door het befaamde 'rotsportret' van de albumhoes van 'Deep Purple In Rock'. Bij het zoeken naar evenwicht in 'etalageruimte' tussen snaren- ridder Ritchie Blackmore en toetsenacrobaat Jon I-ord ging laatstgenoemde weer eens in de fout door zich te vergrijpen aan brokjes Beethoven en Mozart. recensie louis du moulin Concert Deep Purple Gehoord 3/11, Ahoy' Rotterdam Deep Purple wenste in het uit verkochte Ahoy' alleen te wor den gefotografeerd op tientallen meters afstand. Niet zozeer we gens de groeven op de gezich ten van deze krasse hardrock- knarren, maar om te voorko men dat er kiekjes in omloop komen die er op duiden dat de heren het goed met elkaar kun nen vinden. De reünie in de meest succesvolle bezetting ter gelegenheid van het zilveren ju bileum van dit Britse betonin- stituut berust niet op hervon den vriendschap maar is vooral ingegeven door het (zakelijk) verstand. Op het persoonlijke vlak kunnen we elkaar wel schieten, maar muzikaal heb ben we het altijd goed kunnen vinden, luidt kort samengevat Gillan's verklaring voor de her eniging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 27