'Roddelen, natuurlijk, maar je schijt niet buiten je eigen nest' Rtv show 'Mijn onhandigheid is stukje entertainment' Duiken voor groene klodders en Jacinta heeft niets met Max Avondvullend programma voor gehandicaptensport VRIJDAG 5 NOVEMBER 1993 14 Albert Mol schrijft boek na zestig jaar artiesten vak Braakhekke met 'Kookgek' op televisie Het is fris buiten. Bin nen steekt Albert Mol de kaarsen aan. gooit een blok hout in de open haard. De 76-jarige, in spijker broek met baseballpet en oranje bril op. wil nog graag midden in het leven staan. Zij het met de kanttekeningen die je na zestig jaar in het artiestenvak mag maken. Dat is ook precies wat hij doet in zijn nieuwste boek: 'Breek me de bek (niet) open'. De basis van het boek wordt gevormd door telefoongesprek ken die Albert Mol heeft gehad met Frans Mulder, deel uitma kend van de theatergroep 'Pur per' en door Mol negentien jaar geleden ontdekt. ..Ik ben voor al mijn boeken anders te werk ge gaan. 'Wat zien ik' heb ik inge sproken op een dictafoon. 'Het doek viel te vroeg' is gebaseerd op interviews met die prachtige interviewer Tony van Verre. Voor 'Breek me de bek (niet) open' leek het me aardig tele foongesprekken als uitgangs punt te nemen. Frans zou mij vragen stellen of ik zou onder werpen aandragen. En het uit gangspunt was steeds: Hoe kijk je op je 76e terug op al die ja- In zijn voorwoord schrijft Frans Mulder dat Albert als eis vooraf stelde dat hij Frans eerst zou ontmoeten bij een work shop die Albert gaf in Egmond voor de 'Humaniversity'. ,,Ik vond dat belangrijk. Ik geef daar al dertien jaar theater workshops. Er wonen mensen die aan het afkicken zijn: van drank, van drugs en van God weet wat tegenwoordig nog meer op de wereld te koop is." „Nu wil het geval dat de Hu maniversity mede wordt geleid door mensen die de Baghwan- beweging zijn toegedaan. Dat heeft al tot misverstanden ge leid. ik probeer journalisten al jaren duidelijk te maken dat ik niet bij die beweging hoor, er niet bij wil horen en ook geen Albert Mol: „Als ik al die zogenaamde sterren van nu bekijk, denk ik toch: voor wat voor vak heb je nu gekozen?" foto cpd plannen in die richting heb. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen sympathie voor die Huma niversity heb." „In Egmond heb ik Frans vooraf uitgenodigd. Als hij het belachelijk zou hebben gevon den wat ik daar deed, was ik niet met hem in zee gegaan. Maar hij raakte wel ontroerd. Hij begreep het. Dat betekende voor mij dat ik hem mijn ver trouwen kon geven." Nieuwe sterren In het boek worden vele onder werpen aangesneden. Zoals de 'Nieuwe Sterren', die worden gevormd door het medium tele visie, het publiekelijk, in dag- en weekbladen, afmaken van colle ga's en de behandeling van be jaarden vandaag de dag. „Mijn opmerkingen over tele visie hebben als grond verba zing. Als iemand een keer een quiz heeft gewonnen en terug mag komen, wordt hem of haar gevraagd: 'En, heeft u reacties gehad, want u bent nu een be kende Nederlander'. Ik moet dan aan Beppie Nooy denken, met wie ik in De Jantjes heb ge speeld. Als ten koste van haar ooit een grapje werd gemaakt, zei ze: 'Ik heb niks terug'. Nou, als ik al die plotseling gevormde sterren op grond van niks zie, dan heb ik dus ook niks terug." Mol weet dat hij moet oppas sen niet te worden versleten als een zeurderige oude man. „Maar als ik al die zogenaamde sterren van nu bekijk, denk ik toch: voor wat voor vak heb je nou gekozen? Dat moet toch een vak zijn waarin je over vijf entwintig, dertig jaar ook nog mee zou moeten kunnen. Op zo'n moment komen mij de woorden van Wim Sonneveld in gedachten: 'Een carrière in dit vak is: doorgaan tot het niet meer kan'. Dat veronderstelt wel motivatie en karakter." Mol is ook niet iemand die een pleidooi wil voeren voor de vermeende goede oude tijd. Evenmin wil hij 'omzien in wrok'. „Maar ik behoud me het recht voor aan te geven hoe sommige dingen uit hun voe gen zijn geraakt. Neem het ge roddel over collega's in de openbaarheid. Natuurlijk is ge roddel van alle tijden. Wij de den het ook en heel erg. Maar daar schreef je geen column over. Met andere woorden: je schijt niet buiten je eigen nest." Bejaardenzorg In 'Breek me de bek (niet) open' komen ook andere zaken aan de orde, zoals de bejaardenzorg. Nou ja, zorg. „Ik spreek hier niet alleen als iemand die zelf nu op leeftijd is. Ik treed al sinds jaar en dag op in bejaardente huizen. Tja, die koninklijke on derscheiding die ik hier in huis heb, heb ik heus niet gekregen voor mijn werk als danser, als acteur, maar voor mijn sociale werk." „Maar wie heeft verzonnen dat wanneer je altijd als vrij mens hebt geleefd, je als je oud bent in een tehuis opeens met regels te maken krijgt, enkel en alleen omdat een directrice dat het beste voor je vindt. En dan het jaar van de ouderen. Er moest meer zorg voor die cate gorie komen. Het eerste dat werd gedaan, was bezuinigen op de gezondheidszorg. En dan zeg ik: dat hele jaar is een bele- diging." „Ook het pleidooi, door be- zuinigingsdrang ingegeven, om de thuiszorg weer te bevorde ren. Menigeen in een bejaar dentehuis ziet nu al z'n kinde ren niet meer op zondag, omdat ze druk zijn met zichzelf. Wat is het voor onzin te verwachten dat die kinderen zich nu ineens wel weer om oma of opa gaan bekommeren. Ik denk dat ik hierover en over nog wat zaken in een vervolg op dit boek eens flink ga uithalen. Bij nader in zien: ze mogen me de bek best weer openbreken." TH en wirwar van auto's I blokkeert de straat. Er wordt krachtig over en weer gescholden en een uit de kluiten gewassen sportieve- ling in een turquoise trainings pak is bezig de voorbumper van zijn buurman op artistieke wijze te verbouwen. Waarop buur man woedend zijn raampje opendraait. Niet verstandig, een boos uitgespuugde groene klod der treft hem vol in het gezicht. Mijn toch geheel onschuldige vervoermiddel krijgt en passant ook nog een paar opstoppers en dan heeft trainingspak zich af doende uitgeleefd en kunnen we doorrijden. Soms lijkt het geen slecht idee je op een rusti ge herfstmiddag in Amsterdam uitsluitend nog te verplaatsen in een gepantserde jeep. En ik ben nog wel op weg naar iets uitermate beschaafds en chics: de opening van de tentoonstelling van Jacinta Hey- mans in Le Garage, hèt society- restaurant van de hoofdstad. Ja cinta is een dochter van de 'Ma- terie'-schilder Eduard Heymans en een leerling van de alom spraakmakende Patty Harpen- au, wier werk vele wanden siert van Lutjebroek tot Tokio. Jacin ta heet op de fraai glanzende uitnodiging per abuis Jacintha. Maar deze kleine vergissing wordt meer dan goed gemaakt, want de vernissage van Jacinta zonder h blijkt alras een enorm succes waar bewonde rende ooh's en aaah's niet van de lucht zijn en de portefeuilles vlot worden getrokken. Al kort na de aanvangstijd is het stampvol in Le Garage. Max Heymans nipt aan een glaasje kir. Frank Govers, in een ge waagde combinatie van Schotse ruiten, houdt het vooralsnog bij een bubbelend Spa'tje. Schilde res Astrid Engels in het illus tere gezelschap van collega's Patty Harpenau en Ans Markus goed voor het bij elkaar pense len van de meest formidabele bedragen voor goede doelen al om is sexy omhuld door een woeste krokoprint. En ze meldt een primeur: Astrid heeft de Rouwkaarten ontworpen voor het aanstaand huwelijk van Henk Phantom-Poort en Marjo- lijn Keunings. Ria Valk heeft zich voor een middagje moder ne kunst gehuld in een sportie ve bodywarmer van spijkerstof en Bobby Valk overweegt de aanschaf van een Jacinta Hey- mansje vanuit een pluizig mos- terdkleurig jasje. Redelijke prijs De officiële opening wordt ver richt door Hans Gruyters. Die maar meteen het mysterie Tijdens de opnamen van zijn programma 'Kookgek' snijdt Joop Braakhekke een stukje van zijn vinger af, hij laat dingen vallen en worstelt om het bereide maal uit de oven te krijgen. De meesterkok vindt dat niet erg. „In het program ma is mijn onhandigheid een stukje entertainment." Braakhekke is vanaf zon dag zestien keer bij de AVRO te zien met het tele visieprogramma 'Kook gek', waarin hij een kwar tier lang zijn culinaire kun sten mag vertonen. Zijn uitgangspunt is 'het waar om' van het koken. „Alles heeft een reden. De vraag waarom een gerecht op een specifieke manier klaar moet worden ge maakt, en niet anders, daar gaat het mij om", zegt Braakhekke. Het moet wel zo eenvoudig mogelijk, vindt de uitbater van het Amsterdamse restaurant 'Le Garage'. „Koken en eten zijn de gewoonste za ken van de wereld. Ik wil daarom heel eenvoudige dingen vertellen. Iedereen moet het programma kun nen volgen." Dat sluit goed aan op de kritiek die zijn vroegere Kerse- tuin-collega Jon Sistermans over hem uitte. „Braakhekke is geen betere kok dan de gemid delde huisvrouw", heeft Sister mans onlangs gezegd. Braak hekke raakt niet van de kook van deze woorden, want de huisvrouw is de doelgroep van zijn programma. Hij vindt het ook niet erg dat diezelfde Sistermans een half uur vóór Kookgek het culinaire programma Koken met sterren verzorgt bij RTL 4. Samen met Catherine Keyl, en een bekende Nederlander. „Je kunt ze mijn concurrenten noemen, maar concurrentie is normaal in het leven." Braakhekke heeft ook elke week gasten in zijn programma, maar dat hoeven niet altijd ster ren te zijn. Het draait uiteinde lijk om hemzelf. „Ik wil mensen naar me laten kijken." De gastheer van 'Le Garage' Joop Braakhekke: „Koken en eten zijn de gewoonste zaken v vertellen, ledereen moet het programma kunnen volgen." liep al tien jaar rond met het idee een kookprogramma te be ginnen op televisie. Maar vol gens hem hadden de omroepen lange tijd geen belangstelling. Hij kon met zijn potten en pan nen vorig jaar wel terecht bij de Amsterdamse lokale zender AT 5. Het werd een succes, en toen was er wél belangstelling van de omroepen. „En daar ben ik blij om, want ik wil mensen graag laten zien dat koken een leuk vak is. Het is ook een wijze van leven. Ieder een heeft weer een ander eetpa troon. Dat hangt af van het le ven dat iemand leidt." En wat staat er in de eerste af levering op het menu? „Lamssteak met verse gember. Dóódsimpel om te maken", vindt Braakhekke. (Eerste uitzending zondag 7 november, 17.58 uur, Neder land 1) Het Wereldje PANDA DE L' ISLE doorprikt waarover alom hevig wordt gefluisterd: Nee, Jacinta Heymans is geen familie van Max Heymans. Max spreekt weliswaar over haar als „mijn enige echte neef', maar dit is slechts een inside-grapje voor de liefhebbers van bedekte toe spelingen op seksuele geaard heden. En hij eindigt met een welgemeend advies aan het ge zelschap waarvan hij „vermoedt dat er toch wel wat geld verza meld is". „Er is nil nog de mo gelijkheid een Jacinta Heymans te kopen tegen een alleszins re delijke prijs. Kijkt u dus toe met passende begeerte." Hetgeen geschiedt. „Ik heb er al een ge zien hoor", meldt een dame. „Die wil ik!" Haar echtgenoot doet een laffe poging zijn porte feuille te verdedigen. „Negen bontgekleurde olifanten? Waar moeten we die dan hangen?" „Niet zeuren Karei. Nil kan het nog." Een eindje verderop vindt een soortgelijke echtelijke dis cussie plaats. „Maar 4.200 gul den. Mèt passepartout en lijst. Jan, dat moeten we gewoon dóen!" Het enthousiasme voor Jacin- ta's doeken, bontgekleurde weergaven van het 'onderbe wuste' in naïeve stijl, is groot. In navolging van de elitaire intel lectuele kunstgenieters die hier verzameld zijn, zal tout kunst minnend Nederland binnenkort niet zonder een Jacinta aan de wand kunnen. De kunstenares bedankt Hans Gruyters voor zijn ferme woor den, Joop Braakhekke voor de gastvrijheid en Patty Harpenau voor twee jaar lessen en steun: „Dikke kus, Harpenau!" Rob Hoeke, voor de gelegenheid ge tooid met een leeggelopen bin nenband om het hoofd, dreunt vrolijke rythm blues door het pand, terwijl twee dames strij den om het schilderij 'Circle of Eternal Life'. Het doet Patty Harpenau ge noegen het succes van Jacinta's werk te zien. „Ieder schilderij dat hier hangt, heb ik geboren zien worden. Dat is heel bijzon der." Het moge u opgevallen zijn dat na een ware Harpenau- explosie, het opeens opmerke lijk stil rond haar is in de bla den. Dat is geheel expres, vertelt ze. „Ik werd echt doodziek van die bladen. Wat leuk begon, in de vorm van aandacht voor mijn werk en voor wat ik te zeg gen had, werd een ware nacht merrie. Ze belden mijn moeder midden in de nacht. En mijn buren „Weten jullie nog een leuk verhaal over Patty?" Het had echt helemaal niets meer te maken met waar ik mee bezig was. Ik houd me nu dus geheel afzijdig van de pers." Huwelijk Het laatste dat we in geuren en kleuren over haar konden lezen, was het op handen zijnde einde van haar nog maar kort geleden gesloten huwelijk. Bij dezen we derom een primeur: dat huwe lijk is er helemaal nooit ge weest. Patty: „Ik heb het vlak voor de geplande datum afge zegd". Op het ogenblik is Patty bezig met een kunstprogramma dat ze voor de televisie heeft ge schreven. „Deze week wordt er een 'pilot' opgenomen en dan gaan we kijken of er een om roep in geïnteresseerd is. Het wordt beslist niet zo'n doodsaai kunstprogramma waarin een gezellige belegen knar gaat ver tellen over technieken waarin niemand is geïnteresseerd. Het wordt een heel leuk, spranke lend programma over wat er al lemaal in de kunstwereld ge beurt. Ik probeer ermee de weg te banen voor de jongere gene ratie kunstenaars. Die hebben het erg moeilijk nu er geen sub sidies meer zijn. Ze komen van de Academie af, en wat moeten ze dan?" Patty heeft buitengewoon so ciale ideeën over hoe het in de kunstwereld zou moeten toe gaan. „Iedere beeldende kun stenaar die exposeert, zou een nog onbekende collega mee moeten laten exposeren. Want als je zelf succes hebt, moet je een ander daarin laten meede len." Mede dankzij Patty kan de wereld dan nu genieten van de werken van Jacinta Heymans, die vroeger van haar beroemde vader zijn atelier niet in mocht. Eén kunstenaar in de familie vond hij wel genoeg. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en het resultaat hiervan is te zien aan de wanden van Le Garage. Wie een Jacinta Hey mans aan de muur wil hebben, haaste zich. Krachtmeting topsporters bij AVRO r bij. Angela Groot huizen presenteert in de studio. Bas Westerweel en Jessica Broekhuis zijn op locatie, waar ze diverse opdrachten binnen een bepaalde tijd uit moeten voeren. Iedere seconde levert weer geld op voor de gehandi captensport. Voor het programma hebben de producenten van IDtv, Harry de Winter, en van K&B Media, Friedwart van Barford en Ruud Koornstra, de handen ineen ge slagen. Harry de Winter bena drukt dat Sporters voor Sporters geen inzamelingsactie is. ,Het geld is de afgelopen maand binnengekomen via de loten. We wilden niet weer een charity-program ma maken, want die zijn er de laatste tijd al genoeg geweest. We willen spannende televisie maken met als uitgangspunt steun aan de gehandicaptensport en aanslui tend daarop de uitslag van de actie. En spannende televisie is het zeker want iedereen wil we ten of Cruyff van Van Hanegem wint", aldus De Winter. De opbrengst wordt gebruikt voor de uitbreiding van de faci liteiten, om nieuwe materialen aan te schaffen en om huisvesti- gingsproblemen op te lossen. Topsporters van nu en vroeger die tegen elkaar strijden om geld bij elkaar le krijgen voor de gehandicaptensport in Neder land. Dat is de opzet van de ac tie Sporters voor Sporters.* die zaterdag wordt afgesloten met een avondvullend televisiepro gramma met dezelfde naam. Tijdens Sporters voor Spor ters wordt de uitslag van het speciale totospel bekend ge maakt, waaraan iedereen in de voorbije weken kon deelnemen. Het publiek kon de uitslagen van twaalf speciaal voor de actie georganiseerde wedstrijden tus sen bekende sporters voorspel len, via een toto-formulier. Voor de winnaar van de toto ligt één miljoen gulden klaar. Het is de makers gelukt pro minente sporters of ex-sporters aan het programma te laten meedoen. Om er een paar te noemen: Johan Cruyff en Wil lem van Hanegem nemen straf schoppen, de finalisten van het WK voetbal in 1974, Nederland en Duitsland, spelen nog eens. tegen elkaar, en de wielrenners Erik Breukink en Claudio Chi- appucci gaan onderling uitma ken wie het snelst de Limburgse Cauberg beklimt. In het programma zijn alle twaalf duels te zien, en bekende sportverslaggevers geven er In het programma Sporters voor Sporters neemt wielrenner Eric Breu kink het op tegen collega Claudio Chiappucci. Samen gaan ze de Lim burgse Cauberg te lijf. foto archi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 14