'Wij kunnen veel leren van Japanners' Cultuur&Kunst Film Zingen, filmen en tango Ike en Tina: Goede tijden, slechte tijden DONDERDAG 4 NOVEMBER 1993 FILMS IN LEIDEN Fenomenale rot van Angela Bassett als Tina Turner FILM OVERZICHT LETTY STAM X, Haarlemmerstraat 52. Leiden Jacquot de Nantes, di 9/11 en woe 10/11, 20 30 uur Filmhuis LVC, Breestraat 66. Leiden Sur, do 4/11vr 5/11zo 7/1120.45 uur Tango, een geschiedenis, za 6/11 20 45 en 22.15 uur Agnès Varda deelde dertig jaar van haar leven met regisseur Jacques Demy. Hij werd zwaar ziek en Varda besloot om, voor dat hij haar zou ontglippen, hem vast te leggen op film. De my (maker van films als Les pa- rapluies de Cherbourg en Une charnbre en ville) zette zijn vroegste jeugdherinneringen op papier waarop zij haar scenario schreef. En dat mondde uit in Jacquot de Nantes, volgende week te zien in de X in Leiden. Varda geeft geen verslag van een zieke man die terugkijkt op zijn jeugd en hoe die jaren hem beïnvloedde in zijn latere werk. Jacquot de Nantes is veel eerder een speelfilm dan een docu mentaire. Demy groeit op in de havenplaats Nantes. Als jochie wil hij geen brandweerman worden maar filmer en met zijn broertje speelt Jacquot scènes uit zelfverzonnen stukken. Zijn moeder heeft er geen moeite mee dat voor een huisbioscoop de deur van haar linnenkast in tweeën wordt gezaagd. Varda schildert een heel ge lukkige wereld waarin Jacquot opgroeit. Ook de Tweede We reldoorlog gooit niet echt roet in het eten. Zijn verlangen om filmer te worden verstoort het gelukkige gezinsleven. Vader wil dat hij naar de ambachtsschool gaat en een vak leert. Die instel ling drukt de stemming: pa zwijgt en Jacquot smijt met din- xPATIOJIS ipenen gen. Een beroemde acteur die hij zijn eerste animatiefilm laat zien. trekt vader over de streep. Varda toont de verbanden tussen gebeurtenissen in De- mys jeugd en zijn latere films. Het buurmeisje dat ongewenst zwanger werd, stond model voor de zwangere Cathérine Deneuve in Les parapluies de Cherbourg Demy's moeder die zo ongeveer alles zingend doet en ook de neuriënde monteurs in vaders garage maken duide lijk waar de regisseur zijn voor liefde voor gezongen dialogen vandaan heeft. De gebeurtenissen uit zijn jeugd zijn grappig en aandoen lijk verfilmd. Tussen die beel den uit zijn kinderjaren en films is de duidelijk zieke Demy zelf te zien. Varda heeft haar lief ontroerend vastgelegd. In de wetenschap dat Demy niet lang meer te leven heeft, filmde ze zelfs de haartjes op zijn arm en de huid van zijn wang. Bijna wanhopig maar nergens senti menteel. De liefde is ook het onder werp in Sur van Fernando So- lanas, te zien in LVC. Floreal komt na vijf jaar gevangenschap onder de Argentijnse dictatuur weer vrij. Zijn vrouw heeft ge durende die tijd een verhouding gehad met een wederzijdse ken nis. De twee pakken de draad van hun relatie met wel heel ge mengde gevoelens weer op. Op de achtergrond weerklinkt de tango, de muziek van liefde, wanhoop, erotiek en rebellie. In Tango, een geschiedenis, ook in LVC, vertelt regisseur Humberto Rios over het waarom van deze aanstekelijke muziek en de ge lijknamige, ingehouden dans. Jacquot de Nantes: veel eerder een speelfilm dan een documentaire. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 Leidseplein tel. 6278806 Fiorile 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 2 The piano 12 j., dag. 13, 21.30 Belle van Zuylen a l., dag. 15.45, 18.45 ALFA 3 The vanishing 15 j., dag 13.30, 16,19.30,22 ALFA 4 Menace II Society 16 j.. dag. 19.30, 22, do vr ma di ook 13.30, 16 ALHAMBRA 1 Weteringschans tel. 6233192 The firm 16 j., dag. 16.45, 20.15, do vr ma di ook 13.15 ALHAMBRA2 The piano 12 j.. dag. 18.45, 21.30, do vr madiook 13.15 BELLEVUE CINERAMA Marnixstraat 400 tel. 6234876 Jurassic park a l dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 Sliver 16 j.. dag. 13.15, 16, 19 15. 22 CALYPSO 1 Marnixstraat 402 tel. 6234876 The firm 16 j dag. 13.15, 16.45, 20.30 CALYPSO 2 Indecent proposal a I .dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 tel. 6236615 Fiorile 16 j., dag. 14.15, 16.45, 19.30, 22.15, zo ook 11.15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Le petit prince a dit a l., dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zo ook 11.15 CINECENTER-PIERROT Trois couleurs: blue 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, zo ook 11.15 La double vie de Veronique 16 j., dag. 22.15 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO. Jamon Jamon 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zo ook 11.15 CINEMA 1 INTERNATIONAL August Allebèplein 4 tel. 6151243 Jurassic park a.I., dag. 15,19, 21.45, za zo 13.15, 16, 19, 21.45 wo ook 15, 19. zo 10.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL The fugitive 12 j., dag. 18.45, 21.30 CITY 1 Leidseplein tel. 6234579 Tina 12 j.. dag. 13.15, 16,18.45, 21.30 CITY 3 Last action hero a.I.. dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 CITY 4 Cliffhanger 16) dag. 13.15. 16. 18.45,21.30 CITY 5 Guilty as sin 16 j.. dag. 13.15, 16. 18 45.21.30 CITY 6 In the line of fire löj .dag. 18.45,21.30. do vr ma di ook 13.15,16 CITY 7 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 DESMET Plantage Middenlaan 4a tel. 6273434 IVitelloni dag. 19 Trois couleurs: Blue dag. 19.15, 21.15, zo ook 14.15 Het is een schone dag geweest dag. 20.45, zo ook 14 Amor ...No! dag. 22.15, zo ook 16.30 Late night movie dag. 23, zo 13 Gay Cinema za 24, zo 16.15 KRITERION 1 Roetersstraat 170 tel. 6231708 Raise the red lantern 16 j.. dag. 17.30 The grying game 16)., dag. 19.45 The cement garden 16 jdag 22.15 Sneak preview di 22.15 KRITERION 2 Het teken van het beest zo 15 Wild at heart ma 19.30 Enchanted April 16 j.. dag 17.15, zo ook 15 Citta delle donne. dag 19.15 (beh. ma) Mean streets 16 j. dag. 21.45 RIALTO 1 Ceintuurbaan 338 tel. 6623488 Gas food lodging do t/m zo 18 Avetik ma t/m wo 18 The woman from the lake of scen ted souls dag. 19.45,22 RIALTO2 La dolce vita dag 19, zo ook 15 Autumn moon dag. 22.15 THE MOVIES 1 Haarlemmerdijk 161 tel. 6386016 The piano dag. 17.15, 19.30, 21.45, vrza zoook 15 THE MOVIES 2 Bad Lieutenant dag. 19.45, 22, za zoook 15 Where angels fear to tread dag. 17 30, zoook 15 THE MOVIES 3 Het schaduwrijk dag. 17.30, 19.30 The cement garden dag. 21.45, vr za ok 00.15 La noche de los mayas za zo 15 THE MOVIES 4 Orlando dag. 17,30 Intervista dag. 19.45, za ook 15 The crying game dag. 22 TUSCHINSKI 1 Reguliersbreestraat tel. 6262633 The house of the spirits 16 j., dag. 13.15,20 TUSCHINSKI 2 Born yesterday a.I., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Jurassic park dag. 13.15, 16. 18.45, 21.30, za nacht 00.30 TUSCHINSKI 4 The fugitive 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Sliver 16 j.. dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 TUSCHINSKI 6 In the line of fire 16 j.. dag. 13.15. 16. 18 45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Bodyguard a.I.. doorlopende voor stelling dag. 11.45. 14.15, 16.45. 19.15,21.45 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Trois couleurs: Blue, dag. 18, 20. 22 Als er iemand in de Amerikaanse muziekwereld een mo nument verdient, dan is het Tina Turner. Een zangeres die eerst in de jaren zestig samen met Ike Turner een be grip werd in de popmuziek en die vervolgens, begin jaren tachtig op haar 43ste op de solotoer ging en een absolute megaster werd. Befaamd om haar energieke optredens, haar sexy uitstraling in steeds blotere jurkjes en glitter pakjes. Een 50-plusser met de dynamiek van een 18-jari- De film begint grappig met een jonge Anna Mae die de kerk wordt uitgestuurd omdat ze de dirigente van het koor in de war brengt met haar geblues. Daar na maken we een sprong in de tijd naar 1958 en vinden haar als tiener terug aan de voeten van Ike Turner en zijn Kings of Rhythm, de grote attractie van de stad St. Louis. Als Anna Mae op een avond een microfoon in haar hand gedrukt krijgt om mee te zingen is Ike zo verbluft van haar stem, haar flair en haar eigen stijl, dat hij haar direct een contract aanbiedt. Het duurt niet lang voor ze, in 1960, met A Fool in Love hun eerste grote hit hebben. Maar de successen op de bühne staan haaks ©p de gang van zaken in hun privéleven, waarin Ike zich ontpopt als een dictator die Ti- na regelmatig mishandelt. Dat wordt nog erger als de Ike en Ti- na Turner Revue aan succes in boet en Ike en Tina ook artistiek uit elkaar groeien. In 1977 komt het tot een rechtszaak en gaat het tweetal definitief uit elkaar. Tina moet daarvoor wel alles wat ze heeft inleveren. Alleen haar artiestennaam overi gens bedacht door Ike mag ze behouden en in 1980 begint ze in haar eentje aan een suc cesvoile comeback. Je hoeft niet per se van de muziek van Tina Turner te hou den om toch van What's Love got to do with it te kunnen ge nieten. Het is een met veel vaart gemaakte film over een arties- RECENSIE HENK MAURITS Tina What's love got to do with it. Te zien: Studio, Leiden, Euro Cinema 3. Al- phen aan de Rijn; Cineac 1Den Haag. En toch staat ze al sinds 1959 op het podium, zoals blijkt uit de film What's Love got to do with it, waarin we in ruim anderhalf uur door het fotoalbum blade ren van Anna Mae Bullock, zoals Tina Turner in werkelijk heid heet. Een film die geba seerd is op haar samen met de Amerikaanse popjournalist Kurt Loder in 1986 geschreven auto biografie Ik, Tina. Ook bij de totstandkoming van de film was ze nauw betrokken: de meeste nummers werden opnieuw door haar op de geluidsband in gezongen en haar vaste mana ger Roger Davies, was tevens een van de uitvoerend produ centen van de film. Dat betekent bij voorbaat dat zo'n film niet erg objectief is over het leven van de geportret teerde. Net als Richard Atten- borough's film over het leven van Chaplin en onlangs nog de verfilming van het leven van Bruce Lee, is What's Love got to do with it een kritiekloze hel denfilm. Tina wordt er nogal zwart-wit in afgebeeld als het slachtoffer van de bruut Ike Turner, haar ontdekker en tijde lijke echtgenoot. Maar het aan vankelijke slachtoffer ontpopt zich uiteindelijk op feministi sche wijze tot een held. What's love got to do with it is een met veel vaart gemaakte film over het artiestenechtpaar Ike and Tina Turner. tenechtpaar, dat niet met maar ook niet zonder elkaar kon le ven. De ruzies en afranselingen worden in de film nogal breed uitgemeten en leveren een een zijdig beeld op in het voordeel van Tina. Ike slaat z'n vrouw, rotzooit met andere vrouwen, gebruikt coke, is onbetrouw baar, onberekenbaar en op de duur zelfs gevaarlijk. Maar dat Tina, gezien haar energieke per soonlijkheid vermoedelijk ook geen katje was om zonder handschoenen aan te pakken, laat zich niet moeilijk raden. Maar los van het 'waarheids gehalte' is What's Love got to do with it een zeer genietbare mu ziekfilm rond twee fenomenen uit de popmuziek. Want wat voor boeman Ike ook geweest is in het dagelijks leven van Tina, hij was destijds wel een voor treffelijke muzikant met een goeie neus voor talent, zonder wie de carrière van Tina Turner er ongetwijfeld anders zou heb ben uitgezien. Voor de liefhebbers van de 'sixties' geef de film en passant een prachtig tijdsbeeld, met snel veranderende modes, inte rieurs, kleding en kapsels. Met name de modebewuste Ike, een opvallende rol van acteur Lau rence Fishbume, blijkt een windvaan die met alle trends meewaait en die het liefst zelf de hele garderobe bepaalt van Tina en het naar hem genoem de achtergrondkoortje, de Iket- tes. Maar de ster van deze 'Tina- show' is actrice Angela Bassett. Wesley Snipes, hoofdrolspeler in Rising Sun: INTERVIEW PIETER VAN LIEROP The Rising Sun gaat in Nederland op 11 november in première. Rising Sun, van de altijd interessante re gisseur Philip Kaufman The unbearable lightness of being)is een misdaadfilm met als pikante achtergrond de overna me van een Amerikaanse onderneming door Japanners. Sean Connery en Wesley Snipes moeten als Japan-specialisten (in een onderlinge meester-leerling-verhou ding) een moord onderzoeken. Ze ach terhalen niet alleen de identiteit van de dader, maar leggen tevens de mechanis men bloot achter de verbijsterende machtstoename van Japan in de Ameri kaanse economie. Rising Sun is gebaseerd op een roman van Michael Crichton, die ook Jurassic Park geschreven heeft. Het boek veroor zaakte commotie, omdat er van racisme sprake zou zijn. Voor regisseur Kaufman reden om het scenario op een aantal punten af te zwakken, iets waar hij weer bonje over kreeg met Crichton. De stel- lingname van de film is overigens nog provocerend genoeg. Hoofdrolspeler Wesley Snipes evenwel kan onmogelijk van Japannerhaat beschuldigd worden: „Zwarten hebben geen problemen met Japanners. Tenminste geen andere pro blemen dan die door blanken veroor zaakt worden. En de Japanse cultuur spreekt me erg aan in tal van opzichten. Ik ben getraind in Japanse vechtsporten, hetgeen me vooral bevalt omdat daarbij niet alleen het lichaam maar ook de geest gescherpt wordt. Er zit een filosofie achter." „De Afrikaanse cultuur heeft veel ge meen met de Japanse. Voor Afrikanen representeert alles wat jij doet je hele fa milie, net als bij Japanners. Het kind dient pal te staan voor de eer van de grootouders. De voorouder-verering, het gebruik van totems, de drums in de mu ziek, de manier van communiceren, het heeft allemaal grote verwantschap. De Japanners hebben een groot gevoel voor eer en respect. Dat is wat wij in het wes ten kwijt zijn. Wij hebben respect voor niets of niemand meer. Wij kunnen veel leren van Japanners." Oorlog Maar er is die opvatting 'zakendoen is oorlog'. De Amerikanen beklagen zich er over dat je met Japanners niet eerlijk za ken kunt doen. Omdat je niet met één on derneming te doen krijgt, maar achter die onderneming een gesloten front aantreft van de hele branche. Je hoort dat ook in de film beweren. „Het komt doordat Amerikanen an ders dan Japanners uitgesproken indi vidualisten zijn, ook bij het zakendoen. Ze voelen de competitie veel persoonlij ker: kijken hoe ze die ene andere vent uit de markt kunnen drukken. Japanners zien het nationaal belang. Ze voelen ver antwoordelijkheid ten opzichte van hun hele volk, de levensstandaard. En dat is wel degelijk fair. Ze hebben twee bom men op hun dak gekregen. Waarom zou een natie die twee keer getroffen werd door het meest destructieve wapen dat ooit is uitgevonden, nog vertrouwen hebben in de rest van de wereld? Of spe ciale consideratie hebben met de V.S.; de natie die hen dat heeft aangedaan?" VHHHHHBwSaa Wesley Snipes: „Ik voel verantwoordelijkheid voor de zwarten van Amerika. Ik ben tenslotte vader van een zwarte zoon." Die bommen zijn toch niet voorde grap geworpen. Er was wel iets aan voor afgegaan. „Maar men heeft gebruik gemaakt van een wapen waarvan men de catastrofale effecten nog niet eens kende. Dat is wat Japan heeft ondergaan als een unfaire manier van oorlogvoeren, terwijl de V.S. ook met conventionele middelen had kunnen winnen. De Amerikanen hebben die bommen niet alleen gegooid om de oorlog te bekorten, maar ook omdat ze die bommen nu eenmaal hadden en wel eens wilden zien wat er gebeurde als ze gebruikt werden. En nadat die ene bom gegooid was, lag Japan op de knieën. Maar Amerika moest zo nodig terugko men om er nóg eentje te gooien. Het is die tweede bom die de Japanners het meest gekrenkt heeft. En dan de Japan ners kwalijk nemen dat ze zich revan chistisch gedragen, dat is hypocriet. Want dat is wat Amerikanen zelf voort durend doen. Ze zijn erg huichelachtig. Desalnietmin houd ik van Amerikanen. Maar ze zijn stapelgek." „Waarom ik toch van ze houd? Omdat ik zelf Amerikaan ben. Mijn smaak, mijn voorkeuren het is allemaal bepaald door dat ik in Amerika geboren ben en opge groeid. Maar ik weiger me te laten ver blinden door binnenlandse propaganda. Die anti-Japanse emoties leven ook hele maal niet bij de meerderheid van de Amerikanen. Een doorsnee-burger kijkt heus niet verschrikt op als hij alweer een Honda ziet langsrijden. Die denkt heus niet: 'Goh, wat een mooie auto. maar ik mag hem niet kopen, want dat zou slecht zijn voor onze nationale auto-in dustrie!' De doorsnee-burger ligt niet wakker van de Japanse economische op mars. Het is alleen een probleem voor de grote jongens, de lui die al stinkend rijk zijn." Het betekent ook niets vooreen filmac teur wanneer alweer een eerbiedwaardi ge, oude Hollywood-maatschappij eigen dom is geworden van een Japanse onder neming? „Helemaal niets. Waarom zou ik? Ik ben zwart en behoor tot een volksdeel dat 400 jaar lang verdrukt werd door blanke Angelsaksen. Ik denk: als het waar zou zijn dat de Japanners de boel hier over nemen, laten we dan maar eens afwach ten of die ons misschien menswaardiger zullen behandelen. Wie weet? Het kan me absoluut niets schelen. Japanners stellen trouwens meer geld beschikbaar voor het maken van films beschikbaar." Alarm-signaal Maar juist dit soort twistpunten vor men het onderwerp van de film Rising Sun. „Phil Kaufman beschouwt zijn film als een alarm-signaal voor Amerika: als wij niet beter gaan zorgen voor ons eigen huis, onze eigen samenleving, dan gaat het heel erg fout. Dat is ook zo. Het is nu al zo dat we nauwelijks nog produceren, alleen maar consumeren. Onze industrie was de belangrijkste van de wereld. Te genwoordig willen zelfs Amerikanen geen Amerikaanse auto meer kopen, als je immers zeker weet dat hij kapot gaat voor je 50.000 kilometer hebt gereden. Men zal zijn verantwoordelijkheden weer moeten nemen en juist niet als de 'politie' van de wereld. Het enige waar bij ons belang aan gehecht werd. was militaire suprematie. Naar educatie werd nauwelijks omgekeken. We leveren geen wetenschapsmensen meer af, alleen nog juristen. Omdat iedereen voortdurend bezig is te procederen tegen iedereen. Dat is immers snel verdiend geld. Dat zal allemaal moeten veranderen." Waar Wesley Snipes het meest naar uit ziet, dat is het spelen van Miles Davis in een film over diens leven. Dat hij die rol krijgt is zeker. Nog niet helemaal zeker is of die film geregisseerd zal worden door Spike Lee, de man die Wesley Snipes zijn eerste hoofdrollen gaf: in Mo'Better Blues en Jungle Fever. De thans 31 -jarige acteur speelde daarna in onder meer New Jack GYyen The Waterdance. Ter wijl bij ons Rising Sun nog uit moet, zijn al weer twee nieuwe Snipes-films aan tocht: het Stallone-vehikel Demolition Man (momenteel nr. 1. in Amerika) en Assasinslmet Johnny Depp). Ineens speelt hij twee keer een affreuze moor denaar. Zit daar een element van emancipatie achter? Het idee dat je als beroemde zwarte acteur niet alleen maar integere, voorbeeldige en aardige personages wilt spelen, maar rotzakken net zo goed? „Precies. Als je afkomstig bent uit een weinig gerespecteerd deel van de sa menleving en je krijgt toch succes, dan wordt er druk op je uitgeoefend. Men wil je claimen als kampioen voor de goede zaak. Maar als je je in die rol laat druk ken, riskeer je dat je totaal geïsoleerd komt te staan en net zo bijziend wordt als wanneer je aan de foute kant zou staan. Het is daarom belangrijk dat je beseft dat kunst universeel is en dat ac teurs dat ook moeten zijn. Ze moeten kunnen creëren en communiceren via alle elementen van het leven. Je kunt je beperken tot laten zien hoe het beter zou kunnen, maar ook kun je reflecteren wat nu niet deugt. Je moet ten dienste staan van alle twee. Vooral ten opzichte van de goede zaak die je wil helpen, zou het dom zijn om je te beperken tot een be paald soort films. Intussen zal ik nooit vergeten waar ik vandaan ben gekomen en ik voel verantwoordelijkheid voor de zwarten van Amerika. Ik ben tenslotte vader van een zwarte zoon. Ik heb ver antwoordelijkheid voor zijn toekomst." die een fenomenale rol neerzet als Tina Turner. Misschien niet in elk zangnummer perfect li psynchroon. maar zo sterk ge acteerd dat Tina er jaloers op moet zijn. Zij draagt de film op haar frêle schouders en brengt Tina op een overtuigende en geloofwaardige manier tot le ven. Daarbij op de geluidsband overigens stevig geholpen door mevrouw Turner zelf. Dat die kon zingen wisten we al een tijdje. Voortborduren op Chinese succesformule RECENSIE JOS DE PUTTER The women from the lake of scented souls. Te zien Cmematheek, Haags Film- JiuiS. In China kent men inmiddels de toverformule om een Wes ters publiek te behagen. De twee groten uit de Chinese ci nema, Zhang Yimou en Chen Kaige, hebben de toon gezet en vierden op alle grote Westerse festivals triomfen. Zhang met verhalen over onderdnikte, maar sterke vrouwen, Chen meer met symbolische lyriek het ging er allemaal in als koek. Een film als The women from the lake of scented souls, inmid dels ook al weer bekroond met de Gouden Beer op het festival van Berlijn, borduurt wellicht wat al te nadrukkelijk en op zichtig voort op de succesfor mule. Regisseur Xie Fei heeft, op een bekwame manier, zoveel is zeker, de thematiek uit Zhangs films verbonden met iets van de vorm van Kaige. Zijn film kent een veel minder rigide vorm dan de eerste films van Zhang Yimou, maar her haalt wel een aantal bekende motieven; we maken kennis met een plattelandsvrouw, die in haar eentje een sesamolie- handeltje runt. Haar man, aan wie ze als jong meisje is uitge huwelijkt, is een goklustige dronkelap. Zo herkennen we al snel de overeenkomsten met Het rode korenveld, waarin Gong Li als ongelukkige echtge note een wijnstokerij had en /u- Dou, waarin ze onder gelijk soortige omstandigheden een ververij leidde. De hoofdrolspeelster uit Xie Fei's film is al even onverzette lijk: ze houdt haar man als ook haar halfgare zoon in het gareel, heeft de beste sesamolie uit de streek en doet zaken met een Japanse zakenvrouw, waardoor de hele regio opstoomt in de vaart der volkeren. Xie Fei lar deert dat verhaal met fraaie beelden van prachtige bloemen langs mistig water, spelende kinderen, rituelen, roddelende dorpsvrouwen. Soms creëert hij betoverende scenes, zoals wan neer zijn voor de buitenwereld zo sterk ogende hoofdrolspeel ster in haar eentje haar verdriet uitschreeuwt tussen de wuiven de riethalmen, maar vaak maakt de film toch een wat ge makzuchtige indruk. Alsof men ons te eenvoudig en voorspel baar heeft willen behagen met wat kennelijk in eigen land als het 'Chinees exotisme' herkend wordt en nu als formule wordt gehanteerd. De prachtige slotscène, waar in de moeder eindelijk haar in de loop van het verh.i.ii m< harder wordende masker aflegt tegen haar wanhopige schoon dochter, en er een verzuchting klinkt over een beter lot voor de vrouw in een moderner China, doet daar weinig aan af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21