Cultuur Kunst 'Ik ben mijn eigen roddelblad' ewondering Hoe meer u zaterdag* wappert, hoe meer korting u krijgt. Kwetsbare 'Ramirez' is zeer de moeite waard Minister weet weinig van verval cultuurgoed Toonder: 'Venema, een fanaat' i DONDERDAG 4 NOVEMBER 1993 941 19 Exposities in de regio regio» Fn bibliotheek De Aarlezer, aan het Beukenpad 1 in Ter Aar, is de hele maand november een fototentoonstelling te zien van Ed v.d. Vuurst. Veel van zijn foto's zijn gemaakt tijdens rei zen naar Zaïre en Marokko. In het gemeentehuis van Leider dorp exposeert Lidie Bossen tot en met 9 december haar acryl op papier. Van 6 november t/m 10 december toont Dabaruch zijn schilderijen in het koetshuis en het kasteel op het landgoed Oud-Poelgeest, aan de Poelgeesterweg 1 in OegstgeesL In de bi bliotheek van Voorschoten, aan de Wijngaardenlaan 4, toont Coby Bus t/m 15 december monoprints die tot stand komen door laag over laag met textielverf gescheurde of gesneden pa pieren sjablonen te drukken. De expositie van schilderijen van Paul Stikkelorum, in de showroom van Demmenie, aan de Riet schans 68 in Leiderdorp, is verlengd tot 3 december. Werk van deze Leidenaar is tot 8 november ook te zien in Pulchri Studio aan de Lange Voorhout 15 te Den Haag. Expositie portretten van filosofen leiden Bij het Leidse antiquariaat Burgersdijk Niermans, aan de Nieuwsteeg 1 in Leiden, wordt tot en met 31 december een kleine verkooptentoonstelling gehouden van portretten van be roemde filosofen. Tentoongesteld worden onder meer portret ten van Descartes, Spinoza, Kierkegaard, De Beauvoir, Foucault en Wittgenstein. De zwart-wit etsen zijn gemaakt door de Utrechtse portretschilder en graficus Chris Buursen. Expositie Rembrandt verlengd Amsterdam De expositie 'Rembrandt in nieuw licht' in het Rijksmuseum in Amsterdam is verlengd tot en met 5 december. De tentoonstelling gaat in op de restauratie van zeven schilderij en van Rembrandt waaronder het vorig jaar aangekochte portret van Johannes Uyttenbogaert. Discussie Raddatz-Mulisch Amsterdam Op dinsdag 9 november vindt in het Goethe-lnstitut in Amsterdam een discussie plaats tussen Fritz Raddatz en Har ry Mulisch, twee exponenten van de hedendaagse Europese cul tuur. 'Raddatz begegnet Mulisch' begint om 20.00 uur. Kees van Kooten schrijft openhartig over zichzelf en zijn relaties Hij heeft een drang om te amuseren, zegt hij zelf. Men sen aan het lachen maken, dat vindt hij prachtig. Samen met Wim de Bie verschijnt Kees van Kooten tegenwoor dig als 'krasse knar' op tv, want hij is tenslotte 'al' 52. „We zijn nu halve tv-makers en halve schrijvers, omdat we nog steeds niet één van de twee dingen definitief heb ben moeten kiezen." Van Kooten zorgt wel steeds voor een van de best verkopende boeken van Nederland, zoals nu met 'Verplaatsingen' waarmee hij al weer wekenlang bovenin de boekenlijstjes staat. onverbiddelijk is. Dan mag ie mand zich wel eens verspreken of niet direct op het goede woord -komen, dat geeft niet. Maar bij schrijven telt dat wel. Dan moet het er goed staan. Dus het produceren van een stukje kost veel meer tijd dan het vervaardigen van een mo noloogtekstje voor tv. Boven dien schrijven we daar niet zo veel voor. Als we de zaak goed hebben doorgesproken dan is het hoofdzakelijk improviseren, zo wordt alles het meest natu rel, en dat is nu eenmaal onze stijl geworden." Eigen straatje Als hij met zijn boeken bij een genre zou moeten worden inge deeld, dan z Schrijven, zegt hij, is voor hem een tweede natuur geworden, maar nog steeds geen simpele zaak. „Ik zie een prachtig beeld en dan moet ik het ook op schrijven. Fantasie heb ik niet, ik moet echt zoveel mogelijk dingen meemaken en die dan een beetje over- en onderdrij ven. Ik kan niet goed iets ver zinnen. Schrijven betekent voor mij ook meestal blijven zitten tot er wat staat en bij twijfel: schrappen. Soms moet er ont zettend gepeuterd worden om de indruk te wekken dat het er zo is uitgeschoten." „Voor televisie kun je sneller werken, omdat het - hoe vreemd het ook klinkt - minder i Kees v Kooten graag in het vakje zitten met werk uit de jaren vijftig: God fried Bomans, Simon Carmig- gelt, Henri Knap, Mr. Elias, De Mallemolen, fantastisch. Die humor, een reactie op de oor log, is nu toch verdwenen. Mis schien omdat we columnisten hebben gekregen, die per defi nitie actueel en geëngageerd schrijven, dus niet echt op de lach uit zijn. Alleen Remco Campert houdt dat nog vol. De tijd is ook harder geworden. Men komt op voor een eigen straatje, een eigen mening, of men klaagt aan. Dat is ook terug te zien in onze tv-shows. Daar bij maken we ons af en toe op recht kwaad. We zitten ons eer lijk te ergeren en dat zeggen we dan ook." „In mijn hele werk heb ik ei genlijk de jaren '70 en '80 een beetje verslagen aan de hand van wat mijn gezin overkwam, hoe mijn vader heeft geleefd en is gestorven, hoe mijn hond was, de kinderen, de liefde, de drank, de drugs en alles wat in die jaren opkwam. Dat vind ik toch wel een prettige rol ach teraf en ik ben blij dat de men sen dat hebben willen volgen en daar tevreden mee zijn ge- Kees van Kooten: „Ik heb verteld dat ik overspelig ben geweest, dat ik coke heb gesnoven, dat ik hash e weed gebruikte en ook schreef ik c „Ik presenteer me graag als anti-held. Het is een slechte menselijke eigenschap, maar mislukken vinden we leuk. Denk maar aan Laurel en Har dy, Buster Keaton, Chaplin. Lukken is gewoon niet leuk. Nu hebben humoristen, als ik me zelf zo mag noemen, daar ook een soort magneet voor. We worden in dat soort situaties ge trokken. Kijk maar naar Cam pert en Carmiggelt." Voor de televisie werkt het anders, legt Kees van Kooten uit. „Daar nemen we bepaalde maatschappelijke zaken op de korrel met typetjes die meer dwarsdoorsneden van de bevol king zijn. We vinden het nog al rmijn prostatitis." tijd ons grootste compliment wanneer iemand zegt: dat is nou precies zo'n man als bij ons in de straat. Het zijn grootste gemene delers, cartooneske cli chéfiguren waar dan soms won derlijke dingen mee gebeuren." „Het is heel moeilijk om een aardige naam te bedenken, die niet te komisch is. Ik haal ze vaak uit mijn Haagse voetbal verleden, zoals Clavan, Akker mans. Dan onstaan wel eens ra re situaties. Die Akkermans bij voorbeeld bleek te bestaan en ook nog P. te heten. Die werd er een beetje paranoïde van. Hij scheen precies op de figuur te lijken en dacht dat wij het steeds over hem hadden. Hij wordt nu rector magnificus van FOTO DIN AND B de Erasmus Universiteit in Rot terdam. Dat zijn toch wel heel rare toevalligheden." Kees van Kooten is in zijn boeken vaak opvallend open hartig en heel persoonlijk. „Dan ben ik eigenlijk mijn eigen rod delblad. Die bladen vallen me dan ook nooit lastig. Ik heb ver teld dat ik overspelig ben ge weest, dat ik coke heb ge snoven, dat ik hash en weed ge bruikte en ook schreef ik over mijn prostatitis. Hoeveel man nen toentertijd niet dankbaar naar mij toekwamen dat het prostatitis-probleem nu eens een keer was opgeschreven... Kijk, dan heeft het ook een functie." Minister d'Ancona (wvc) weet veel te weinig over het verval van het Nederlands cultuur goed. Daarmee hangt een suc cesvolle reddingsoperatie in het luchtledige. Dit stelt de Algeme ne Rekenkamer, onafhankelijk controleur van rijksuitgaven, in het vanmorgen uitgekomen rapport Cultuurbehoud. De Rekenkamer heeft onder zoek gedaan bij 16 rijksmusea, de rijksarchiefdienst, de rijks dienst voor monumentenzorg en de rijksdienst voor het oud heidkundig bodemonderzoek. Bekeken werd of er inzicht be stond in de achterstanden bij Uit het onderzoek bleek da alleen de rijksmusea een goec beeld hebben van de achter standen en die ook planmatig aanpakken. De andere rijks diensten hebben dat beeld Zij werken met schattingen. Een planmatige aanpak van de ge constateerde gebreken i niet. d'Ancona heeft de kritiek van de Rekenkamer inmiddels afgewezen. Volgens haar er praktisch gewerkt worden Het maken van een plan i mogelijk omdat er niet genoeg informatie is voor het opstellen van concrete beleidsdoelstellin gen. i 'Eternal Curse on the Reader of These Pages' van Manuel Puig. Spel: Gernt Timmers en Marc Warning Regie Mirjam Koen. Gezien: 3/11, LAKtheater Leiden Aldaar nog te zien: vanavond. Titelfiguur Ramirez kan zich niets meer herinneren van zijn leven in Argentinië. Mondjesmaat geeft de voorstelling infor matie over wat deze voormalige politiek gevangene is overkomen. Via gesprekken met de jonge Larry probeert hij in een kliniek in New York vat te krijgen op het bestaan dat hem als oude zieke man nog rest. Deze Larry heeft politieke geschie denis gestudeerd. Omdat hij werkloos is, heeft hij zich door Ramirez laten inhu ren om af en toe met hem te gaan wan delen. Terwijl Ramirez niet weet wat hij met zijn onbekende verleden aan moet is Larry besluiteloos over zijn toekomst. Tijdens hun wandelingen spreken zij over tal van onderwerpen. Meestal dient Larry over zijn vroegere leven te vertel len. Met een verward ja, ja-gestamel, dat regelmatig terugkeert, probeert Ramirez dan de woorden van Larry tot zich door te laten dringen. Gerrit Timmers van het Onafhankelijk Toneel maakt daarbij de kwetsbaarheid van deze Ramirez zeer aannemelijk. Soms is zijn spel bijna doorleefd 'echt', maar steeds blijft er een duidelijke af stand van de acteur tot het door hem te spelen personage. Een soortgelijke ambi valentie zit er in het spel van Marc War ning als Larry, want het is nu eenmaal duidelijk niet de bedoeling van deze pro- duktie om zo 'naturel' mogelijk te spe len. Naast de twee acteurs loopt er een re- quisiteur rond die geregeld de volgende scène opbouwt. Zo wordt de voorstelling als het ware een onderkoelde weergave van hetgeen de makers in de roman van Manuel Puig heeft aangesproken. Hun belangstelling voor de intrigerende dia logen van deze romanpersonages weten de spelers over te brengen. Al dat gepraat is wel eens taai, maar nooit echt saai. Misschien had men het aantal licht vervreemdende vorm- vondsten iets kunnen doseren. Afgezien daarvan is deze bijna twee uur durende voorstelling over de mislukkende toena dering van twee individuen zeker de moeite waard. Tango in LVC Het Leidse Vrijetijds Cen trum (LVC) staat aanstaande zaterdag (21.00 uur) in het teken van de Argentijnse Tango. Het trio Tipico Tango opent de avond, met meren deels authentieke, traditione le tango's. Hoofdact is Sexte- to Canyengue die karakteris tieke en sterk ritmische tan go's ten gehore brengt. Beide bands behoren tot de (inter nationale top. Verder is er onder meer een tango-de monstratie en de film 'Tan go, een Geschiedenis'. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Leidenaar Fer Hakkaart, schilder en docent bij Ars Aemula Naturae, zijn bewondering uit voor de schilden van de Asmat, een koppensnellersstam uit Irian Jaya. „Soms is het zelfs jammer als je dingen weet." Ik ben geboren in Leiden. Als kind ging je op bezoek bij alle musea in de stad. Volkenkunde fascineerde me al op de lagere school. Ongelooflijk, die mensen die nog in het stenen tijdperk leefden. En ik kwam vaak bij een vriendje thuis waar kunst uit Indonesië hing. Ik dacht dan altijd: dat wil ik later ook als ik groot ben. Dus in de loop der jaren heb ik een aantal dingen gekocht of geruild tegen mijn eigen werk. Deze schilden zijn gemaakt door de Asmat, een stam van koppensnellers uit Irian Jaya. Ik vind het fascinerend dat juist zij zulke schitterende kunst maakten. Hoe meer geweld mensen gebruiken des te beter hun kunst is. Merkwaardig. Op het lieflijke Bali maken ze een heel ander soort kunst. Alle tekens op deze schilden hebben een betekenis, een achtergrond. En alles is heel gestileerd. Je hebt niet het drukke wat Indonesië heeft. Ik heb boekjes die al die al tekens verklaren. Dan nog is het moeilijk om alles te begrijpen. Misschien wel voor een antropoloog maar niet voor mij. Want een omschrijving als 'symbool voor een geheim, Marten Toonder had de overle den schrijver Adriaan Venema graag zijn lezing gegeven van de geschiedenis van de Toonder Studio's in de oorlogsjaren. „Het spijt me ontzettend dat hij dit niet heeft kunnen lezen", zei Toonder (81) gistermiddag in Amsterdam bij de presentatie van zijn boek 'Het geluid van bloemen'. De publicist Adriaan Venema, die vorige week dood werd aan getroffen nadat hij meermalen zijn zelfmoord had aangekon digd, verweet Marten Toonder en diens onlangs overleden broer Jan Gerhard met de Duit se bezetter te hebben gecolla boreerd. Het tweede deel van de Toon der autobiografie is geheel ge wijd aan de periode 1939-1945. De grootvader van het Neder landse beeldverhaal gaat in het boek uitgebreid in op het legale èn het illegale werk dat door Toonder en zijn medewerkers werd verricht. Ook het soms be kritiseerde tekenfilmwerk voor Duitse opdrachtgevers komt ter sprake. Het Verzetsmuseum Amsterdam houdt volgend jaar een expositie over 'Marien Toonder, tekenaar in oorlogs tijd'. „Hij is lelijk behandeld door Venema zei Toonder gisteren over zijn broer aan wie hij 'Het geluid van bloemen' heeft op gedragen, ',ik vind de hele naam Venema een ironie. Wie is dat? Een fanaat", sprak Toon der bitter. Marien Toonder verklaarde gisteren nog twee delen van zijn autobiografie te willen schrij ven. Hij ontving gisteren bij uit geverij De Bezige Bij overigens niet alleen het eerste exemplaar van zijn eigen biografie, maar ook een kersverse heruitgave van een boek van zijn vader, Marien Toonder sr. krachtig teken' helpt je ook niet veel verder. Ik hoef ook niet alles te begrijpen. Soms is het zelfs jammer als je dingen weet. Bij deze schilden gaat het me voornamelijk om de kunst. Ik weet niet of er met deze schilden is gevochten. Soms werden ze alleen voor het mooie gebruikt en ook wel om 'af te schrikken. Ik heb een keer een film gezien over hun manier van vechten. Als het hier knokken is, dan gaan ze op elkaar af en slaan ze op elkaar in. Daar blijven ze op een afstand van de tegenstander. Soms vliegt er eens een speer voorbij. Dan gebeurt er weer De schilden zijn ingesmeerd met witte, zwarte en oranje klei. Dat zijn pure aardekleuren. Die kwastachtige dingen zijn gewoon franje, gemaakt van gedroogd gras. De vormen vind ik heel spannend. Ik snap er niets van maar ik vind het prachtig. De manier van snijden, het kracht zetten om juist op die r kunnen maken. Net als over mijn eigen werk vind ik het heel moeilijk om over die schilden te praten en te vertellen waarom ze me zo fascineren^ Als je de primitieve kunst niet kent, mis je een hoop. Vooral als je schildert. Het leuke is dat ik nu in mijn eigen werk primitieve kunst toelaat. Ik ben bezig met een thema van een zendeling die in een wereld terecht komt die hij niet begrijpt. Misschien zit er toch wel wat in, dat hoe agressiever je bent des te beter je werk is. Schilderen doe je niet met je handen in je zalcken. Als y lief bent, niet kunt vli kun je geen goed sch maken. tekst letty stam foto loek zuyderduin C 1 Kortingen tot 15%. *6 November Eurocard Kortingdag in Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 19