'Zulke dingen gaan er in als koek' Beroemde musicals in Congresgebouw Cultuur Kunst Hedendaags realisme op Dag van de Kunstuitleen Italië bewijst laatste eer aan Fellini Uzlyau: ongekunsteld maar niet perfect Drama en humor hand in hand in 'Sweeney Todd' Bugatti: functionele auto op afscheidsexpositie Wim Crouwel De Bugatti 35B uit 1928. ei gendom van Pink Floyd-toet senist Nick Mason, is de grote blikvanger op de afscheids- tentoonstellingvan Boymans- directeur Wim Crouwel. De popmuzikant racet in Enge land nog regelmatig met de hemelsblauwe zescilinder, die ruim 200 kilometer per uur haalt. Maar nu dient de bij zondere auto ter illustratie van het functionalisme uit de jaren twintig als stroming in de vormgeving. „Want Bugat ti was ontwerper en kunste naar. Beroemde vormgevers als Mart Stam. Marcel Breuer en Le Corbusier verwezen vaak naar de logica van de auto-ontwerpen van Bugatti." aldus Crouwel. De museumdirecteur wordt deze maand 65 en hij heeft voor de tentoonstelling be roemde ontwerpen uit zijn geboortejaar 1928 verzameld om er zijn liefde voor het functionalisme mee te tonen. De Rotterdamse fabriek van Van Nelle. de buisstoelen van Breuer. Rietveld en Le Cor busier. glazen vazen van Co- pier, lampen, drukwerk, let ters. De letter Futura. door Crouwel tot dé Boymans-let ter' verkozen, is een ontwerp uit 1928. Crouwel: „Ik ben altijd ge ïnspireerd geweest door de vormgeving uit het functiona lisme. Ik heb pas nog plak boeken gevonden uit mijn studententijd. Ik knipte toen alles wat er op betrekking had uit de kranten. Ik was toen dus al bezig met mijn grote liefde. Ik vind nog steeds het functionalisme de belangrijk ste stroming van de laatste twee eeuwen." 'Schoonheid en transpa rantie, logica en vernuft'. Museum Boymans-van Beu- ningen, 31 oktober t/m 9 ja nuari. den haag De legendarische musical 'Hair' stond model voor de levensidealen van veel jongeren uit de jaren zestig. Het Nederlands Congresgebouw in Den Haag wordt zondag 14 november overspoeld met 'love en peace', tijdens een hedendaagse uitvoering van dit theaterstuk. De liefhebbers zullen alleen even moeten wachten, want woensdag 10 novem ber is eerst een andere tijdloze uitvoering aan de beurt: 'A Chorus Line'. Dit is de langst lo pende produktie (15 jaar achtereen op Broad way), die in de loop der jaren vrijwel alle gro te prijzen in de wacht sleepte, waaronder 9 Tony Awards. Bij het uitbureau van K O, aan de Oude Vest 45 in Leiden, zijn kaarten te koop voor de musicals. Dagelijks van 9-17 uur en op zaterdag van 9-12 uur. Telefoon, 071-141141. foto roy beusker WOENSDAG 3 NOVEMBER 1993 Wim Crouwel, een estheet voor wie zelfs de plakjes kaas geometrisch verantwoord moeten zijn leiden Het Centrum Beeldende Kunst (CBK) in Leiden en SBK Rijn streek/Kunstuitleen voor Al phen en omstreken doen zater dag 6 november mee aan de na tionale 'Dag van de Kunstuit leen'. Op deze dag houden 53 centra, met in totaal 79 uitleen- punten, open huis van 10 tot 17 uur. Als thema is gekozen voor 'hedendaags realisme'. Hiermee hopen de organisatoren het pu bliek beter te informeren over deze kunststroming. In Leiden schildert kunste naar Henry Verboket tijdens de openingsuren 'live' portretten van bezoekers. Er is een presen tatie te zien van de speciaal voor deze gelegenheid uitge brachte grafiekmap 'De Vreem de Wereld'. De deelnemende kunstenaars zijn: Kinke Kooi, Helma Pantus, Leslie Browne. Nour-Eddine Jarram. Rommert Boonstra en Carolein Smit. Ten slotte is in de tentoonstellings ruimte van het gebouw grafiek van Ton van Summeren te be zichtigen (t/m 29 november). Voor geïteresseerden zijn er en kele aanbiedingen, die alleen gelden op 6 november: elke nieuwe abonnee krijgt een kunstboekje, onder hen worden zes prenten uit de grafiekmap Pianist Moravec in Meesterserie leiden Het Residentie Orkest verzorgt op vrijdag 5 november een con cert uit de Meesterserie in de Stadsgehoorzaal te Leiden. De pianist Ivan Moravec zal hier aan solistische medewerking verlenen. Onder leiding van de Amerikaanse dirigent Gerard Schwarz brengt het orkest uit voeringen van de Ouverture 'Der Schauspieldirektor', het Pianoconcert K.V. 503 van Mo zart en de Serenade nr. 1 van Brahms. Schwarz is bekend als Music Director' van het Seattle Symphony Orchestra en het New York Chamber Symphony Orchestra. Jarenlang voerde hij het kamerorkest van Los Ange les aan. Hiermee maakte hij te vens talloze plaatopnamen. Ook de solist Moravec is meerdere malen op het vinyl geperst, on der meer met opnamen van de pianoconcerten van Brahms en de balladen van Chopin. Het grote publiek kent hem door zijn spel in de wereldberoemde film 'Amadeus'. Het concert be gint om 20.15 uur. Toegangs kaarten zijn dagelijks te verkrij gen tussen 9 en 17 uur bij het uit bureau van K&O in Leiden, tel. 071-141141. Kunstestafette verloot en voor f 12,50 is het boekje 'Hedendaags realisme' verkrijgbaar. Het programma van Alphen begint al op vrijdagavond om 18.30 uur. Susan Schildkamp exposeert de originele tekenin gen die zij maakte bij Ignace Schretlens' kinderboek, 'Waar is de beer van Boukje?'. Leerlingen van verschillende Alphense ba sisscholen hebben een kunst werk gemaakt, gebaseerd op dit verhaal. Schildkamp beloont de winnende groep met een abon nement op de Kunstuitleen en een exemplaar van het boekje. De zaterdag is tussen 10 en 16 uur volgestopt met activiteiten. Een kleine greep: v.o.f. BeeVee Multilied treedt op. In een vari- été-achtige voorstelling geven de kunstenaars Hans Peelers Innemée en tekstdichter/com ponist Tom America een leven dige cursus kunstbeschouwing. En kunstenares Ellen van Toor laat zien hoe ze collages samen stelt en haar handgemaakte boekjes voorziet van kleine kunstwerkjes. Wie in de periode van 6 no vember tot 2 december een werk van een Alphense kunste naar koopt bij de STAA-galerie, Hofman en Van der Zee of de Kunstuitleen, krijgt 20 procent korting op de aankoopprijs. rome AP Regisseurs, duizenden filmlief hebbers en de Italiaanse pre mier hebben gisteren Federico Fellini de laatste eer bewezen in de studio waar hij lag opge baard en waar hij een groot deel van zijn oeuvre opnam. Terwijl fans en vips afscheid namen van de met Oscars on derscheiden regisseur klonk op de achtergrond muziek van Ni no Rota, de componist die veel van de muziek voor Fellini's 20 bioscoopfilms schreef. IU;n be droefde Lina Wertmuller, een regisseuse die met Fellini werk te aan 8 1/2', verklaarde dat Studio 5 eigenlijk „altijd Felli- ni's koninkrijk, zijn werkelijke thuis" was. De studio was voor de gele genheid aangekleed in het de cor van de laatste scene in Felli- ni's 'The Interview', een auto biografisch werk. Achter de kist stond een enorm doek waarop een blauwe hemel met wolken was geschilderd. muziek recensie dick hermsen Concert: Ensemble 'Uzlyau' Traditionele muziek en keelzang uit Baskirië (Oeral, Rusland) Gezien: 2/11, Cultureel Cen trum de X, Leiden. Neem een muziekgezelschap uit het kleinste dorp van Baski rië. Bij voorkeur het ensemble dat het altijd zo goed doet op het jaarlijkse dorpsfeest in het lokaal van de plaatselijke kroeg. Zet ze vooral goed in de kleder dracht van de streek. En organi seer vervolgens met deze groep een tour door Nederland. Nogal onwennig stond en semble 'Uzlyau' gisteravond in Cultureel Centrum de X op de planken: zes muzikanten, voor wie het nog niet geheel duide lijk was dat een presentatie op een podium meer is dan alleen maar aardig een instrument kunnen bespelen. Een gedetail leerde beschrijving van de man doline is interessant, tenzij Het verteld wordt in defRussische taal. De oude vrouw van het ge zelschap, ogenschijnlijk dik in de honderd, kon goed liederen vertolken. Toen ze werd aange spoord de mandoline ter hand te nemen, natuurlijk wilde ze graag iets spelen, krulden de te nen tot ver onder de rood pluche bioscoopstoelen van het theater. Had ze het instrument voor het eerst in handen? Er werd vals gezongen en on ritmisch gedanst. Maar ondanks al deze oneffenheden, of mis schien juist hierdoor, was het concert toch heel aantrekkelijk om naar te kijken en luisteren. Niets gekunsteld, geen streven naar perfectie. Gewoon eerlijk muziek maken zoals we dat thuis gewend zijn. Moet dat dan anders als je op een podium staat? Het programma bestond uit veel korte stukken, soms gezon gen, dan weer gespeeld. Hierbij werden verschillende, uit het gebied afkomstige, instrumen ten gebruikt. De kuraï is een soort herdersfluit. Bijzonder wordt het, wanneer bij het be spelen ervan de eigen stem meeklinkt. Hierdoor ontstaat een speciaal soort tweestem migheid. Vooral heel mooi klonk de ku raï bij de begeleiding van liede ren. Het fenomeen 'keelzang' is iets dat in het westen nauwe lijks bekend is. Bij deze zang techniek wordt één toon steeds herhaald. Door een speciale keeltechniek ontstaat er een tweede toon, op den duur een derde, vierde, enzovoort. Het op deze manier opbouwen van zo genaamde boventonen is eigen aan de Baskirische cultuur. Vooral de meditatieve werking ervan is belangrijk. Heel knap werd dit gedemonstreerd, al hoewel de boventonen niet al tijd even goed uit de verf kwa- Volksmuziek moet puur en eerlijk zijn. Daaraan ontbrak het bij dit concert geen moment. Dat er door 'Uzlyau' hogere ei sen gesteld hadden kunnen worden aan de presentatie, maar ook aan de uitvoeringswij ze van een groot deel van de stukken, liet geen twijfel. „Ja, heerlijk aan een tafeltje zitten en met typografie bezig zijn, daar verheug ik me op. De dagelijkse druk van zo'n museum met alles wat erin omgaat, om die straks kwijt te zijn, dat vind ik een verrukkelijk vooruit zicht!" Wim Crouwel ver trekt als directeur van Boy- mans-van Beuningen. Óp 21 november wordt hij 65. rotterdam hans hoffmann Hij ontvangt ons hoffelijk in zijn lichte werkkamer. Een lange, slanke, elegant geklede man die met uitgestoken arm, waardoor een goudkleurige manchet knoop zichtbaar wordt, een Zwitsers gatensloeltje van alu minium uit 1936 als zitplaats aanbiedt. Over de acht jaar die hij in Rotterdam heeft doorgebracht, zegt hij monter: „De tijd zal le ren of die periode mijn naam krijgt of dat het een absoluut naamloze periode is geweest die niets teweeg heeft ge bracht." U hebt het uiterlijk van Ne derland mede vormgegeven... „Dat roepen ze almaar." ...met bijvoorbeeld het beeld merk van Rotterdam, de cijfer- postzegels, het telefoonboek, een nieuw alfabet. Waar had u het meeste schik in? Crouwel: „Ik ben altijd het meest gefascineerd geweest door ontwerpopgaven die een zo groot mogelijk publiek be reikten, zoals dus de telefoon gids en de postzegels. Aan de andere kant, ik heb ruim twintig jaar lang alle catalogi voor het i Stedelijk Museum in Amster dam gemaakt. Die zijn heel be palend voor mij geweest, maar ze bereikten een veel kleiner Wim Crouwel: „De tijd zal leren of mijn periode mijn naam krijgt of dat men naderhand zal constateren dat het een absoluut naamloze periode is geweest die niets teweeg heeft gebracht." foto archief publiek, een cultureel publiek. Ik heb daar dus een tweeledig gevoel over, maar toch..., wan neer je als ontwerper de kans krijgt voor een groot publiek te werken is dat altijd interessan- U heer de hogepriester van Vorm en Stijl. Een super-estheet die van strakke lijnen houdt en van wie zelfs de plakjes kaas op het brood geometrisch verant woord dienen te zijn. „Ja, dat is eens een keer ge zegd. Zulke dingen gaan er na tuurlijk in als koek. Het is leuk bedacht, maar allemaal onzin. Ook dat ik een plantenhater zou zijn, omdat ik eens heb gezegd dat planten door hun vormen alleen maar onrust bevorderen. Nou, dat heb ik inderdaad ge zegd, om de dingen eens extra scherp aan te zetten. Maar juist die uitspraken hebben een waanzinnig lang leven. Die raak je nooit meer kwijt. Kan me niks schelen ook." Zou u Rotterdam niet eens be hoorlijk willen vormgeven? „Ik heb geen erg grote aan vechting om dat- te doen. Nee, zeg, dat gaat absoluut boven mijn macht, al moet ik toegeven dat mijn handen soms jeuken als ik iets zie dat me niet bevalt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me waanzinnig heb geërgerd aan die kubuswoningen van Piet Blom. Ik vind het een concept van een kunstenaar, maar op het moment dat het concrete architectuur gaat worden levert het ruimte op die maar voor zeer weinig dingen echt ge schikt en bruikbaar is.". „Van recentere datum is mijn afkeer van die moderne archi tectuur langs de snelwegen. Die narigheid deelt zich hier en daar ook al aan de stad mee. Het totaalbeeld van Rotterdam is imposant en als je over de Maasboulevard de stad binnen komt zie je een fascinerende skyline, maar als je in de details gaat duiken blijft er hooguit een kwart over dat de moeite waard U bent geen architect... „Nee, maar als ik ooit op deze aarde terugkom, wil ik 't wel worden." ...en u bent geen kunsthistori cus, zoals de meesten van uw collega - m useu mdi recteu ren. U bent ontwerper. Is dat aan Boy mans te merken? „Nee, helemaal niet. Daar was men wel bang voor, toen ik hier kwam. Heel wat mensen dachten dat ik de vormgeving wel het primaat zou geven, maar dat heb ik daarom juist niet gedaan. Ik heb er natuurlijk belangstelling voor gehad en ik heb de kans gehad een heel mooi paviljoen voor de afdeling moderne kunstnijverheid te bouwen, maar ik heb absoluut niet méér aandacht aan toege paste kunst besteed dan aan beeldende kunst. Misschien miste u de ij delheid van' menige museumdirecteur om een persoonlijke koers te va- „Die directeuren maken soms wél een monument van hun museum en geven hun naam aan een periode. De tijd zal le ren of mijn periode mijn naam krijgt of dat men naderhand zal constateren dat het een abso luut naamloze periode is ge weest die niets teweeg heeft ge bracht. Maar ik heb nu eenmaal gefunctioneerd zoals in mijn aard ligt." rotterdam hans visser Simone Kleinsma en Ernst Daniël Smid in 'Sweeney Todd Wie de musical 'Sweeney Todd' heeft ge zien zal zich in het vervolg pas na enige aarzeling laten scheren door een onbe kende kapper. Maar gelukkig is er veel meer dan alleen wat horror in 'Sweeney Todd' dat de Nederlandse versie van de ze musical tot een van de beste prpduk- ties in het lopende theaterseizoen maakt. Het gegeven is al minstens zo oud als het Oude Testament. Een heer met veel macht laat zijn oog vallen op de vrouw van een heer ponder macht en zorgt er voor dat de arme man ver van de vrouw wordt verwijderd, zodat de snodaard de begeerde vrouw in bezit kan nemen. Al dus wordt een gelulddg getrouwd kapper uit het Londen van de vorige eeuw door een begerige rechter op basis van valse beschuldigingen levenslang verbannen naar het dan nog onherbergzame Australië. De rechter kan zijn gang gaan. Maar waar het Nieuwe Testament in een later stadium vergevingsgezindheid leert, daar besluit de opeens teruggekeerde kapper zijn gram te halen. En daarover gaat 'Sweeney Todd'. Christopher Bond schiep met dit gege ven een toneelstuk en Steven Sondheim, wellicht de meest artistiek begaafde mu sicalmaker van deze tijd, maakte er een stevig stuk muziektheater van. Dat Koen van Dijk, tekstdichter van 'Cyrano, de musical', erin slaagde Sondheims vondsten behoorlijk te hertalen is al een prestatie op zich. Daarbij worden ze 'tot op de komma' verstaanbaar gezongen. Tot in de kleinste rollen is deze niet al te grote reisproduktie vrijwel optimaal bezet. Verder is aan deze musical zowat alles de moeite waard. Om te beginnen de muziek die volledig ten dienste staat van het verhaal. Geen balletten of grote 'songs', maar muziek die expressief is en past bij personen, sferen en situaties. De ontwikkelingen van de laatste honderd jaar in het klassieke genre zijn daar hoor baar niet vreemd aan. En dan het idee om een musical le bouwen rond het gegeven van een thril ler. Er is geen een moment waarop de spanning even wegzakt. Zeker niet voor de pauze. De dialogen, trio's en kwartet ten zijn fascinerend, zowel qua acteren als muzikaal, want er wordt fenomenaal gezongen. Drama, humor en wat romantiek gaan in deze voorstelling in de juiste doserin gen hand in hand. Waar bariton Ernst Daniël Smid als de kapper Sweeney Todd in de rol van zijn leven, nog zelfs in een soms dramatisch gezien weinig hou vast biedende omgeving, een geweldige climax weet op te bouwen, daar ziet Si mone Kleinsma als de verkoopster van buitengewoon bijzondere pasteitjes een moment later kans die te doen ontladen door het publiek een daverende lach te ontlokken. Maar soms schuilt in haar optreden toch een klein gevaar. Want hoe virtuoos JGeinsma als de handlangster van de wrekende barbier ook met haar komisch talent omgaat, binnen haar rol blijkt ze toch iets te veel Kleinsma zelf te zijn. Dan is daar soms bijvoorbeeld weer even een vleugje 'Sweet Charity'. Ze zou zelfs iets te jong kunnen zijn voor haar rol. Maar voor zover al dit kritiek mag heten, valt die weg bij de wijze waarop ze zich manifesteert in de slotscènes. Nog een prachtige rol is die van de Ca nadees James Hutchinson als de begeri ge rechter. Heerlijk slecht, pervers zelfs, tegenover de pure grofheid van het I>on- dense aëhterbuurtpubliek. F.n wat te zeg gen van Petra Burger als de inmiddels volwassen en begerenswaardig gewor den dochter van de barbier. Bij dat alles is het te prijzen dat Van den Ende een dergelijke 'moeilijke' musical in produk tie heeft durven nemen. Want het pu bliek moet wel even moeite doen van al dat moois ten volle te genieten. De musical 'Sweeney Todd' is op 10 en 11 mei 1994 in de Leidse Schouwburg te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21