UIT 9 Rob van Hulst en zijn liefde voor de Wallen 'Plezier in je werk hebben mag absoluut niet van zuurpruimen' 6 Rtv show Jongeren maken samen toneel om 'af te kicken' van criminaliteit eXshop cabifls WOENSDAG 3 NOVEMBER 1993 157 10 MCW-acteur schrijft boeiend boek over rosse buurt AMSTERDAM PIETER VAN DE VLIET Lekker stappen in de rosse buurt. Dat lijkt het personeel van herstellingsoord De Kim in Noordwijk een leuke manier om het tweejarig bestaan te vieren. Op een zaterdagmiddag meldt het gezelschap zich vol ver wachting bij de Brakke Grond aan de Nes. De 36-jarige acteur Rob van Hulst is leider van de rondgang. In z'n dagelijkse klof fie, spijkerbroek met nog wat, ziet hij er gewoontjes uit, zo heel anders dan de 'enge' dok ter Koning op de televisie in Medisch Centrum West. Voor vertrek naar het 'beloof de land' geeft hij nog wat raad gevingen. Let op je tasjes, maar meer nog op het verkeer. Auto mobilisten hebben in de krappe straatjes alleen maar oog voor de meisjes; voetgangers zien ze niet. Maak geen foto's van de meisjes want dan ben je op z'n minst je camera kwijt. Praat niet met voorbijgangers. Bemoei je niet met vechtpartijen. Want het kan allemaal de bedoeling hebben de aandacht af te lei den. En dan is een portemon nee gauw weg. Waarmee hij niet gezegd wil hebben dat het zo onveilig is op de Wallen. Hij wil juist laten zien dat de warme buurt méér is. Dat er ménsen wonen. Dat er mooie huizen staan. De War moesstraat is niet alleen het po litiebureau. Eens was het de deftigste straat van Amsterdam. Joost van den Vondel woonde er. Al moet gezegd dat diens statige huis vandaag de dag minder bekend is dan het te genovergelegen pand waarin condomerie 'Het Gulden Vlies' is gevestigd. 'Condomerie bekender dan Lubbers' zette NRC Handels blad boven een artikel over het vrolijk ogende winkeltje. Con dooms zijn er in alle soorten en smaken. Niet in alle maten. Me dium bestaat niet. Minimum al helemaal niet. Alles heet large. En dan is er nog extra extra lar ge, groter dan groot. Het mooi ste exemplaar is het muziek- condoom. Op het hoogtepunt klinkt de Stars en Stripes, het Amerikaans volkslied. Rob: ,,A1 wat oudere dames van de Rotary kochten, voor de curiositeit natuurlijk, condooms met een smaakje. Buiten ruil den de dames. Want de een hield niet van drop en de ander niet van banaan." Huisarts Op het Oudekerksplein 50 woonde jan Groothuyse, de be kendste huisarts uit de rosse buurt. Zijn patiënten: pooiers, prostituées, transseksuelen, tra vestieten, junks. Dag en nacht was hij bereikbaar. Op elk uur kon je voor een receptje aanbel len. Of het nou om methadon of slaappillen ging, de dokter deed niet moeilijk. Ook kon je altijd wel een glas whiskey krijgen. De dokter stond 'midden in het le- Rob: „Hij liet de meisjes in hun waarde. Hij luisterde echt naar hen. Steevast vertelden ze hoe hoog de huren van de pees kamertjes waren en hoe weinig ze overhielden. Meestal was zo'n gesprekje aanleiding om over écht leed te beginnen. Het staat in Rob's boek getiteld: 'Uit het Leven'. Ook dat de dokter depressief was en op 13 decem ber 1983 uit het leven stapte. Als geen andere arts heeft Groothuyse strijd geleverd te gen geslachtsziekten. Doordat Met Rob van Hulst stappen in de rosse buurt. Dat lijkt het personeel van herstellingsoord 'De Kim' een leuke manier om het tweejarig bestaan te vieren. foto roland de bruin Rob van Hulst demonstreert in een seksshop een ingenieus apparaat dat om onduidelijke redenen 'Tarzan' heet. foto roland de bruin de vrouwen hem vertrouwden had hij er succes mee. Als ze ge zond bleken gaf hij hen een kaartje met een stempel. „Dan konden de pooiers zien dat hun wijf oké was", legt Rob uit. „Die kaartjes hingen ze voor het raam. Een soort keurmerk voor de klanten." Nu komt de GGD elke maand langs. „Dat noemen ze hier de APK-keuring." Op de Oudezijds neemt Rob het gezelschap mee naar een seksshop. De mannen krijgen de unieke kans om zich ongege neerd aan al het uitgestalde vlees te vergapen. Ze kijken alle maal, sommigen gretig. Voor die ene keer is dat toegestaan, gelegitimeerd. Rob van Hulst demonstreert een ingenieus apparaat dat om onduidelijke redenen Tarzan heet. Het is het meest verkochte kunstding, meldt hij. Kunstig ook, want het kan kwispelen. Een vrouw vraagt, nogal na drukkelijk, wat het aapje ver mag dat bovenop het ding is ge monteerd. Het blijkt dat door een druk op de knop het tonge tje van het dier razendsnel heen en weer gaat. „Wat een pop penkast", mompelt iemand, „het lijkt wel een tupperware- party". Rob, achteraf: „Volgens mij weet die vrouw precies hoe het apparaat werkt. Ze had er gewoon lol in om om die vraag te stellen." Heroïne De kop van de Zeedijk is 'schoon'. Junks vertonen zich daar niet meer. De smalste en kronkeligste steegjes die op de Zeedijk uitkomen zijn met hek ken afgesloten. Daar kan niets meer gebeuren dat het daglicht niet kan velen. Op de eerste kruising is het beeld als van ouds. Daar kunnen verslaafden snel alle kanten op. Schichtig flitsen ze heen en weer. Wat op valt is dat de blik immer op de grond is gericht. Want de politie maakt op gezette tijden schoon schip. Dan ontdoen dealers en hun handlangers zich snel van hun verboden lading. Dan ligt heel even de heroïne op straat. Rob laat zijn stem dalen. „Die man daar heet Henkie." AJs ac teur houdt hij er van de span ning op te voeren. „Ik ken Hen kie. Soms geef ik hem geld. Dat heeft voordelen voor hem en voor mij. Hij kan weer wat ko pen en dat scheelt weer een au toradio. Als tegenprestatie ver telt hij wel eens wat aan men sen die ik rondleid. Ik sta hier met dames van een Leids dis puut. Hij vertelt hoe het is om junk te zijn, geeft de dames tot slot beleefd een hand en meldt terloops dat hij seropositief is. Had je die dames naar hun handen moeten zien kijken." Met de volgende groep die Rob die middag rondleidt gaan we naar een echte hoerenkast. Elf hockeyers uit Tilburg die om de teamgeest te bevorderen jaarlijks samen op stap gaan. Stoer ogende jongens, zo op het eerste gezicht mannen van de wereld. „Er gaat iemand naar binnen", zegt eentje. Er klinkt een mengeling van opwinding en verbazing in door. Kennelijk ziet hij het voor het eerst in het echt: een man die bij een hoer binnenstapt. Even later stom melt de hockeyer met z'n team genoten de nauwe trap op die leidt naar de zwoel verlichte vertrekken van de SM-prostitu- ée. Lucifera noemt ze zich. Als Lucy is ze in 1965 in Loenen aan de Vecht geboren. Lucy is min of meer toevallig 'in het le ven' beland. Iemand wist wel een kamer op de Wallen. Ze had geen werk. Deed wel eens boodschappen voor de prostitu ées: hoofdzakelijk rollen keu kenpapier en condooms. En toen zat ook zij voor het raam. „De eerste avond was shoc kerend, al die ogen die op me gericht waren. Dat was erger dan de eerste klant. Sommigen blijven stilstaan, alsof ze een schilderij bekijken. Ze praten met elkaar in de derde persoon over het meisje. Het meisje? Meer een ding. Als je een paar goede klanten hebt gehad lach je er om. Gaat het slecht dan zit je je op te vreten." SM Lucifera heeft het beter sinds ze zich heeft gespecialiseerd in SM. „Een meesteres heeft het voor het zeggen. Het merendeel van mijn klanten heeft een ze ker niveau, dominant in de ge wone maatschappij, maar in mijn gezelschap onderdanig." De medemens pijnigen, ook al gebeurt het op zijn uitdrukkelijk verzoek, heeft ze moeten leren. „Van bepaalde dingen had ik in het begin slapeloze nachten, omdat ik het niet begreep, het absoluut niet kón begrijpen. Het 'waarom' hield me soms dagen bezig." Als de hockeyers wat schutte rig binnenkomen staan haar mooie ogen koel, maar niet on welwillend. Ongemakkelijk zoe ken de jongens een plekje tus sen de martelwerktuigen. „Vloeit er wel eens bloed", vraagt iemand. „Nee", zegt ze. Maar er staat wel een kistje met EHBO-spullen onder handbe reik. „En wat vind je man ervan? Luciferea: „Wat zou hij ervan moeten vinden? Dat het een goede handel is, 125 gulden per half uur. Al is de investering hoog. Hier hangt voor 80.000 gulden aan attributen." Rob wil zijn kennis van de Wallen verkopen aan het be drijfsleven. Weekenden voor be drijven organiseren. „Van de motivatie van een hoer kunnen managers leren. Als je niet zo'n mooie kop hebt maar fraaie lan ge benen moet je die hoe dan ook accentueren. Je moet weten wat je sterkste punten zijn om goed te kunnen verkopen." ('Uit het Leven' ligt volgende week in de boekwinkels en kost 24,90 gulden) Veronica-discjockey Gijs Stcivennan bijt van zich af ook zo'n man. Een echte gigant. Fantastisch zoals die zijn shows presenteerde. En óók een waar het plezier van af droop." Haas tig voegt Staverman er aan toe: „Voor alle duidelijkheid. Ik wil me absoluut niet met die man vergelijken. Je mag er slechts van dromen ooit dat peil te kunnen halen." Herkennen Gijs Staverman is inmiddels toegetreden tot het leger der be kende Nederlanders. „Het heeft voor- en nadelenzegt hij. „Ik vind het vaak leuk als mensen me herkennen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Het nadeel is dat je ook snel een stempel krijgt op gedrukt. Als je een keertje uit je humeur bent, wordt dat vaak uitgelegd als hooghartig. Of men roept bij voorbaat zomaar wat. Laatst ging ik in Schagen, waar ik nog steeds woon, de kroeg in. Ik was er al een tijdje niet geweest. Zonder dat ik nog maar één woord had gezegd, kreeg ik te horen: 'Moet je hem zien lopen, dat hang de artiest uit'. Wat een onzin. Ach, ik heb die gasten een biertje gegeven. Toen was het over. Maar raar is het natuurlijk wel als mensen zo vooringenomen reageren. Nee, dan de avonden dat ik in disco theken werk. Daar maak ik weer het andere uiterste mee." Grinnikend: „Daar moet je de meiden van je afslaan. Het klinkt raar om dat over jezelf te vertellen, maar het is echt zo. Een vriend van me geloofde het ook niet. Die is een keer meege- weest. Wist niet wat ie zag. Gek hé, dat er zo verschillend wordt gereageerd. Sowieso is het gek dat mensen reageren alleen omdat je af en toe met je kop op de buis komt. Televisie blijft wat dat betreft toch een merkwaar dig fenomeen. Maar wel leuk." Serie documentaires van Humanistische Omroep Stichting HILVERSUM JAAP TIMMERS Kicking shoes' is de ti tel van de theatervoor stelling van een groep Amsterdamse jongeren die door middel van toneel proberen 'af te kicken' van de crimi naliteit. De jongerenaf deling van de Hu manistische Omroep Stichting (HOS) schenkt in YOY aan dacht aan deze bijzon dere vorm van toneel. In het programma ko men zaken aan de orde als discriminatie, 'mer- kengeilheid', de in vloed van reclame, agressie en idealen. De programmama kers volgden twee van de jongeren, Cheyenne en Karim, tijdens de re petities van het toneel stuk en daarbuiten. De opbouw van de docu mentaire is nogal rom melig, er ontbreekt uit leg over de doelstelling van het theater. Boven dien is niet helder wie van de spelers gevolgd wordt, welke spelers een criminele achter grond hebben. In de loop van het 25 minuten durende pro gramma neemt de hel derheid echter toe, ze ker als meer informatie wordt verstrekt over de persoonlijke achter gronden van de Cheyenne en Karim. Aardig is dat de kijker zijn woordenschat kan uitbreiden. Het 'stelen' of 'jatten' van spullen is er niet meer bij, te genwoordig wordt ge sproken over het 'flas- hen'van schoenen. Volgende week woensdag zendt YOY de documentaire Fans uit. De negentienjarige Angela is wild van zan ger Marco Borsato. Jel- le (12) koopt alles van The Nits en Petra loopt achter de garageroc kers van The Kliek aan. Als ze de trein mist doordat een optreden uitloopt brengen de bandleden haar naar huis. Een ontwapenen de aflevering. (Uitzendingen: van avond en 10 novem ber, 19.00 uur, Neder land 1) Je bent een middelmatige discjockey maar je heet Gijs Staverman. Dan krijg je in ieder geval nog duizend meiden achter je aan.' Of deze. 'Staverman is een middelmatige kloon van al die andere middel matige discjockey's die dagelijks te horen en te zien zijn'. Het 'mikpunt' van dit soort uitspra ken haalt de schouders op. „Ach, wat moet ik daar nu mee? vraagt de 28-jarige dj zich af. Sinds twee jaar presenteert hij op radio én televisie de Veroni ca top-40. In de Veronica-studio blijkt één ding overduidelijk. Kritiek of niet, de Noordhollan der heeft plezier in zijn werk. „Ja, onder meer een popblad met nogal wat pretenties als OOR, vindt mijn manier van presenteren maar niets. Dat mogen ze schrijven. Natuurlijk wel. Alleen ben ik niet verplicht daar wakker van te liggen. Dat doe ik dus ook absoluut niet. Als ik zoiets lees, vraag ik me wel af wat de schrijver nu precies wil. Dat soort van journalistiek be drijven verschilt eigenlijk in niets van de manier waarop de roddelbladen te werk gaan. Die schrijven ook maar raak over je privé-leven, zonder dat ze je icennen. In feite doet zo'n seri eus blad precies hetzelfde." Volgens Staverman vergeten zijn critici gemakshalve dat 'zijn' publiek bestaat uit tieners van rond de vijftien jaar. Pu bliek dat over het algemeen een andere smaak heeft dan de wat oudere popliefhebber. „De wat oudere popliefhebber houdt vaak niet van dat top-40 werk. l^aat staan van de man of vrouw die de platen aankondigt en aan elkaar praat. Maar als je een beetje bekend bent, krijg je hoe dan ook kritiek. Dat is nu een maal zo. Nee, ik zal daar absoluut nooit op reageren. Dat vind ik een teken van zwakte. Ze doen maar. Voor mij is het plezier in mijn werk belangrijk. Na tuurlijk snap ik mensen die zeggen: 'Hou je kop nu eens een tijdje. Je zit maar door de mu ziek heen te klets en.' Probleem is dat ik binnen een paar uur alle platen aan bod wil laten ko men. Dus draai je er verschillende aan het einde weg om het volgende num mer alvast aan te kondigen. Dat is nu eenmaal mijn werk." Bandjes Zeven jaar lang sol liciteerde Staver man bij verschillende omroe pen. Maar vooral Veronica be stookte hij onophoudelijk met bandjes waarop hij zijn kunnen liet horen. In zijn vrije tijd 'piel de' hij bij allerlei plaatselijke etherpiraten. Uiteindelijk be sliste de toenmalige Veronica- baas Lex Harding dat de vast houdendheid van 'die Staver man' beloond moest worden. „Na de middelbare school heb ik een blauwe maandag op de kunstacademie gezeten. Daarna heb allerlei baantjes ge- .had. Voordat ik bij Veronica werd aangenomen, werkte ik bij een groothandel in foto-appara- tuur. Totdat twee jaar geleden mijn droom werkelijkheid werd. Ik werd professioneel discjoc- key. Vervolgens is het hard ge gaan. Ik begon met een pro gramma in de nacht. En nu pre- r ik zowel op de radio als Gijs Staverman: „Mijn publiek bestaat uit tie ners van rond de vijftien jaar." foto joop boek op televisie de top-40. Daar naast doe ik de aankondigingen tijdens de shows van Robert ten Brink en Mare Klein Essink en presenteer de strandconcerten. Ook trek ik met onze discotheek het land door. Ik werk zeven da gen in de week en werk me he lemaal uit de naad. Maar dit is gewoon heerlijk om te doen. En ik hoop ook dat ik dat uitstraal. Alleen schijnt dat van sommige zuurpruimen absoluut niet te mogen. Terwijl ik juist vind dat je op de televisie .veel te veel mensen ziet met zo'n houding van 'ik doe dit wel, maar vind het eigenlijk verschrikkelijk'." „Rot dan op, denk ik dan. Ga vis verkopen of iets anders doen. Hoeveel mensen zijn er nu nog op televisie waar je ademloos naar zit te kijken? Ro bert ten Brink heeft volgens mij die uitstraling. Willem Ruis was Cheyenne is door de programmamakers gevolgd tijdens de repetities van het toneelstuk en daarbuiten. foto cpd GESPROKEN VARATV-Magazine: ,,0ude huizen zijn gebouwd door j mensen; moderne woningen be dacht door architecten. Doordat biologen steeds de loftrompet ste ken over het vogelnest, ijverig van veertjes in elkaar gevlochten, heeft bij veel architecten de me- ning post gevat dat mensenhui zen het best op vogelnestjes kun- j nen lijken. In elke doorzonwoning vind je naast de ouderslaapkamer een stel kinderslaapkamers. Waarom geen wijnkelder, een bil- jartzaaltje, een bibliotheek? Al die kinderkamers brengen jonge stel letjes maar op een idee. Zo ko men we nooit van het woningpro bleem af. Of van de architecten." j Victoria Principal in de AVRO-bode: ,,ln de film 'Naked lie' speelde ik een succesvolle advocate. Het was een zware en dramatische rol. Op zich bevalt me zoiets wel, maar veel liever zou ik eens een keer een comedy willen doen. Ik weet ook dat ik het kan, maar nie mand geeft me de kans. Ik ben het slachtoffer van mijn uiterlijk." 'J Victoria Principal wordt nooit ge vraagd om in een comedy te spe len. Volgens de actrice komt dat door haar uiterlijk, foto archief Actrice Hilde van Mieghem in Hu- mo: De journalisthad een heel ca hier gemaakt over het stuk 'Moe- I der waarom leven wij'?. Over ie dereen en fatsoenlijk woord, en over mij? Eén regel:'Hilde van Mieghem (Mariette): de rol van een gekneusd prikkelpopje is haar op het lijf geschreven'. Een ander blad probeerde me af te schilde ren als een verleidelijke del die in kroegen hangt, en met de ene na de andere man in bed duikt. Ik lig er wakker van. Is het mijn uitstra- j ling? Denken ze dat ik Mariette ben of Blonde Dolly? Of zijn die journalisten allemaal gefrustreer de mannen die mij afschilderen als de hoer waar ze het liefst van al bij zouden kruipen? Omdat ze dat niet aan zichezlef durven be kennen, moet er natuurlijk wraak genomen worden." Kiki Classen in Privé: Ik heb het financieel altijd moei-l lijk. Het geld komt met bakken binnen, maar gaat er met bulldo- zers weer uit. Ik heb geen gat in mijn hand, ik heb gewoon geen handjes! Mijn moeder zou het j ideaal vinden, als ik met een bo- j kehouder zou trouwen, maar ik val nu eenmaal niet op boekhou- j ders." Mare Klein Essink in VARA TV-Ma- gazine: ,,Het is heerlijk om je één keer per maand uitte leven met 'De Staatsloterij Show'. Gewoon live. Even totaal iets anders doen. Ik kan helemaal met goed voetbal len, dus ik zal nooit in het San Si- ro-stadion spelen, maar ik kan wel voor negen camera's en een kolkende massa in een immense zaal staan. Dat is wat anders dan acteren. Acteurs zijn leuke men sen hoor, maar als ik alleen met acteurs zou werken en altijd op locatie zou moeten draaien zou ik knettergek worden. Ik wil geen kunstlul worden." André Hazes in Story: ,,Mijn vrouw Rachel en ik zoeken alles samen uit voor de babyka mer. Alhoewel, Rachel weet toch het beste wat er allemaal voor komt kijken. Ik wijs wel eens wat dingen aan, die ik leuk vind. Als het aan mij ligt neem ik zo'n kin derbed in de vorm van een speed boot mee. Maar ja, wat moet zo'n hummel daar nou mee?" Herman van Veen in Privé: ,,lk houd van prinses Irene. We houden al twintig jaar van elkaar. Ze is een wereldmokkel." Presentatrice Maya Eksteen van 'Lief en Leed' in het Veronica-pro- grammablad: Ik wilde me echt niet presente ren als een gladde juffrouw, die doet alsof ze alles weet. Ik heb absoluut niet het idee dat ik het al per fect kan. Maar ik vind wel dat ik voor een beginneling niet slecht doe."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10