'Spontane' tekeningen en voorstudies Cultuur& Kunst n Fotoreportage over homowereld Zuid-Afrika Tragikomedie spettert weinig 'Flossen' toont de kunst van kolder MAANDAG 1 NOVEMBER 1993 941 11 Etsen Ensor in Kröller-Muller otterloEen kleine tentoonstelling over het werk van James En sor is tot en met 23 januari 1994 in het Rijksmuseum Kröller- Muller te Otterlo te zien. De tentoonstelling omvat 25 etsen van de kunstenaar. James Ensor (1860 - 1949) wordt gezien als een voorloper van het expressionisme en surrealisme. Hij had grote j invloed op de kunst van het begin van deze eeuw. De etsen in het museum laten twee kanten van Ensor zien. Enerzijds zijn j fascinatie voor de natuur, landschappen en ruimte. Anderzijds de kunstenaar die zich als toeschouwer van de mens opstelt, hem een masker voordoet en een marionet van hem maakt. Meesters uit Dordrecht in Japan dordrecht/nagasaki In Nagasaki in Japan zijn vanaf dit week einde 32 Hollandse meesters uit het Dordrechts Museum te zien. De werken uit de 17de, 18de en 19de eeuw hangen in de reconstructie van Paleis Huis ten Bosch in Nagasaki Holland Vil lage. De tentoonstelling „Masters of Dordrecht" word vergezeld van een foto-expositie over Dordrecht. Het is de derde keer dat er een dergelijke omvangrijke Nederlandse tentoonstelling in Nagasaki is. De lening aan Japan heeft voor Dordrecht voorde-x len: eindelijk kunnen daar schilderijen uit het depot worden ge toond waar anders geen plaats voor is. Acket Office begint Midwinter Festival den haag Paul Acket Office, de organisator van het North Sea Jazz Festival dat elke zomer in Den Haag wordt gehouden, be gint met een „Midwinter Muziek Festival". Op vrijdag 10 en za terdag 11 december heeft de eerste aflevering plaats in het Con gresgebouw in Den Haag. Er treden uitsluitend Nederlandse ar tiesten op. Op 7 podia spelen beide avonden in totaal 200 arties ten. Onder de gecontracteerden zijn André Haze§, Karin Bloe men, de Jazzpolitie, Hans Dorrestijn, Mathilde Santing en Imca Marina. Het is de bedoeling dat dit festival, net als North Se&, jaarlijks terugkeert. Publiek neemt literaire boek serieus amsterdam De vijf kanshebbers voor de Publieksprijs voor het Nederlandse Boek behoren allemaal tot het literaire genre. Dat meldt de Stichting Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek (CPNB). Twee Nederlandse boeken werden door het pu- bliek uitgekozen: „Heren van de thee" van Hella Haasse en „De ontdekking van de Hemel" van Harry Mulisch. De hit „De ver borgen geschiedenis" van Donna Tartt, Isabels Allendes „Het j oneindige plan" en Jung Changs verhaal „Wilde Zwanen" over de geschiedenis van China onder Mao waren de andere drie boeken die het vaakst werden genoemd door de klanten van de j boekwinkel. Er werden in totaal 12.000 stemmen uitgebracht. Op woensdag 3 november wordt de winnaar bekendgemaakt. De prijs is een bedrag van 15.000 gulden. Pepijn organiseert jazz-marathon den haag Het door subsidie-afbouw bedreigde Haagse vestzak theater Pepijn organiseert op zondag 14 november vanaf het middaguur tot na middernacht een jazz-marathon. Het draagt j uiteraard een wat demonstratief karakter, want Pepijn wil abso luut niet dicht. Rein de Graaff, Jasper van 't Hoff, Cees Slinger, Frans Eisen, Ferdinand Povel, Ack van Rooij, Soesja Citroen, Rob j Agerbeek en Wim Overgaauw zijn onder de deelnemers aan de marathon. Pepijn is altijd een podium voor jonge cabaretiers en jazzmusici geweest. Saruwatari ontpopt zich als talent RECENSIE LIDY VAN DER SPEK K&O Koffieconcert door Mitsuko Saruwa tari. piano, met werken van Mozart, Cho pin en Ravel. Gehoord 31/10 in de Kapel zaal. Leiden. Hoe een talent zich in de loop van een concert kan ontpop- j pen, bewees Mitsuko Saruwata ri gisteren in de Kapelzaal. Be gon haar optreden matig inspi rerend - Mozart's Sonate in D, KV 576 klonk braaf, zonder per soonlijke visie, 't liet geen posi- I tiéve en geen echt negatieve in druk achter -in het derde deel, j de Marche Funèbre, van de So- I nate nr 2 van Chopin kwam de grote ommekeer in haar spel. Zij kwam tot rust, in balans en De Grote Overgave maakte zich van haar meester. Indrukwek kend bezonken en doorleefd spel in deze mars, met een vir tuoze vlinderlichte afsluiting van de Finale presto. Na de pauze in 'Gaspard de la nuit' van Ravel bloeide en groeide haar spel tot grote hoogte. De drie delen Ondine, Le Gibet en Scarbo zijn geïnspireerd door 'gedichten in proza' van Aloysi- us Bertrand (ca 1830), een voor loper van Baudelaire. 'Ondine', een van de meest geraffineerde pianostukken uit de literatuur, op geen enkel ander instrument dan de piano tot zijn recht ko mend, werd adembenemend mooi vertolkt. Bezwerend klon ken de reeksen verticale akkoor den, met van het begin tot aan het slot die spannende ostinato bes in 'Gibet', het minst moei lijk te spelen deel, dat Ravel op droeg aan zijn vriend Jean Mar- nold. Tot slot speelde Saruwata ri het derde deel 'Scarbo', dat het karakter van een scherzo met twee thema's heeft, bril liant en dartel, toch zonder gro te pretenties in de richting van een open eind. Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw' op zeldzame expositie Het Amsterdams Historisch Museum koestert een bij zondere schat aan tekeningen uit vele eeuwen die door hun grote kwetsbaarheid maar mondjesmaat mogen worden getoond. De huidige expositie „Hollandse mees ters uit de Gouden Eeuw" is daarom een van de zeldza me keren dat een breed publiek van de rijkdom van deze schat kan meegenieten. De selectie van ruim 200 teke ningen bevestigt opnieuw het meesterschap van de kun stenaars uit de bloeitijd van de Nederlandse cultuur. AMSTERDAM FRAN^OISE LEDEBOER Aanleiding voor de tentoonstel ling is de publikatie van het vierde deel uit de catalogusserie over de tekeningen van het mu seum. Pas twaalf jaar na het verschijnen van het derde deel over Rembrandt en de teke naars uitzijn omgeving, kon de ze monnikenarbeid aan „Ne derlandse tekenaars geboren tussen 1600 en 1660" worden afgerond. Uit de prachtige band van uitgeverij Waanders blijkt dat de auteurs die lange periode zeker nodig hadden: elke teke ning is voorzien van een gede tailleerde toelichting over de kunstenaar, de toegepaste tech niek en de aan- en verkoop van het werk door de eeuwen heen. Zo ontstond een standaardwerk voor liefhebbers van oude teke ningen. In tegenstelling tot de alfabeti sche rangschikking in de catalo gus is de expositie thematisch ingericht. De bezoeker wandelt langs landschappen, portretten, figuur- en dierstudies en scènes uit het dagelijks leven. De kun stenaars uit de 17e-eeuw ge bruikten de tekening als snelle en spontane manier een idee vast te leggen of de compositie van een schilderij te bestude ren, maar maakten ze ook als zelfstandig kunstwerk voor de verkoop. Een mooi voorbeeld van een spontane tekening zijn twee studies van een zittende jongen die Adriaen van de Velde naast elkaar op één blad plaatste. Links heft hij het hoofd op, rechts kijkt hij naar zijn voet. In beide studies draagt hij een kor te broek, maar links heeft Van de Velde hem over zijn over hemd ook een wambuis aange trokken De kunstenaar heeft de jongen op deze „toepasbare voorstudie" later in twee schil derijen verwerkt. Adriaen van Ostade speciali seerde zich in „konstig geko- leurde teekeningen" voor de verkoop. Zijn kleurrijke en ver makelijke tekening „Feestende boeren in een herberg" past in de traditie van het uitbeelden van het boerenleven die terug gaat tot de 16e-eeuwer Pieter Bruegel de Oude en zijn navol gers. Je kunt je goed voorstellen dat Van Ostades levendige tafe relen met onderwerpen als „Het schrapen van een varken" en „Binnenplaats met een vrouw die mosselen schoont" in de Gouden Eeuw als warme brood jes over de toonbank vlogen. Landschappen Een groot deel van de collectie bestaat uit tekeningen van kun stenaars die in de eerste plaats als schilder bekendheid kregen. Prachtige Hollandse landschap pen van Aelbert Cuyp, koeien i Paulus Potter watermolen tussen bo- ■4 .•-* J men van Jacob van Ruisdael maken duidelijk hoezeer deze schilders ook de tekenkunst be heersten. Cornelis Visscher spe cialiseerde zich in getekende portretten. Zijn „Jongen met een muts van schapevacht" en de andere portretten van zijn hand zijn hoogtepunten van de ze expositie. De basis voor de tekeningen- collectie van het Amsterdams Historisch Museum werd ge legd door de rijke kolenhande laar Carel Joseph Fodor (1801- 1860), naamgever van het mu seum aan de Keizersgracht dat plaats moest maken voor het nieuwe Vormgevingsinstituut. In de periode 1932-1937 heeft Fodor-conservator I.Q. van Reg- teren Altena deze collectie ver breed door de aankoop van be langrijke werken. Het ligt in de bedoeling dat tenslotte ook twee delen over Hollandse teke naars uit de 18e en 19e eeuw verschijnen. De expositie „Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw" in het Amsterdams Historisch Museum (Kalverstraat 92, Am sterdam) duurt tot en met 9 ja nuari 1994. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en zaterdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. De kunstenaar Adriaan van der Velde (1636-1772) heeft deze 'Zittende jongen' op deze 'toepas bare voorstudie' later in twee schilderijen verwerkt. foto pr River Phoenix (23) overleden LOS ANGELES Rtr/DPA BEELDENDE KUNST RECENSIE INGRID APPELS Expositie 'Out in Africa', foto's van Kadir van Lohuizen met begeleidende teksten van Bart Luirink Fotogalerie De Kleine Klup, Nieuwe Rijn 1, Leiden, geopend ma t/m za 10-22 uur. zo 12-22 uur. Tot 19 november. Homo zijn in Afrika valt niet mee. De stigma's en vooroorde len zijn zo groot dat er in veel landen niet eens een homo-or ganisatie bestaat. In Zuid-Afrika komen pas sinds de erosie van het apartheidssregime clubs van de grond. 'Nu Mandela vrij is, zijn wij ook aan de beurt', werd er gezegd. De homo scene bloeit echter tegen de verdruk king in. De zware vooroordelen leven bij links en rechts, blank en zwart. En homoseksualiteit is in het puriteinse Zuid-Afrika nog steeds strafbaar. De fotograaf Kadir van Lohui zen en journalist Bart Luirink maakten samen een reportage over het homoleven in* Zuid- Afrika. Ze reisden in het najaar van 1992 langs de 'gay she beens', de illegale huiska merkroegen van Soweto en Kwathema-townships en de nichtendisco's in Hillbrow, de roze wijk van Johannesburg. Met hun fotoserie ontsluiten Van Lohuizen en Luirink dit tot voor kort verborgen Afrika. Al leen dit is al een grote verdien ste te noemen. Daarnaast zijn zowel de teksten als de zwart wit foto's indrukwekkend. Ner gens belerend of moraliserend. De feiten mogen voor zich spre ken. En dat levert prachtige, sterke portretten op van men sen die, verborgen en wel, een grote trots en levenslust uitstra len. De veelbelovende acteur River Phoenix is gisteen in Los Ange les op 23-jarige leeftijd overle den. De acteur begon zijn jeug dige carrière in 1986 in de film Stand By Me. Phoenix zakte zondag in elkaar na een bezoek aan een nachtclub en overleed 50 minuten later in een zieken huis in Los Angeles. Volgens vrienden gedroeg hij zich raar vlak voordat hij be wusteloos neerviel. De politie van Los Angeles stelt een onder zoek in. Phoenix speelde onder meer in de films My Own Private Idaho, Indiana Jones And The Temple of Doom, Little Nikita en Sneakers. Hij werkte aan de verfilming van de roman Inter view with a Vampire van Anne Rice onder regie van de Neder lander George Sluizer. LEIDSE SCHOUWBURG WEGENS WERKZAAMHEDEN IS DE KASSA GESLOTEN OP DINSDAG 2 NOVEMBER a.s. legale huiskamerkroegen in Soweto. foto kadir van lohuizen n der Hulst en Jolien de Bruyn; regie: Tilde van Haaster, licht en geluid Henk van Oers; gezien 30/10 Micro theater Imperium, Leiden Aldaar nog te zien 4.5,6,11,12 en 13 november. Onverwerkte verledens, onvermogen om te com municeren en psychische problemen; het is ellen de wat de klok slaat in 'Een hond begraven'. Twee broers, die elkaar jaren niet hebben ge zien onthullen wat hen bezighoudt. De een is on gelukkig getrouwd en gaat vreemd, de ander ver denkt hun gestorven vader van een nazi-verleden en kan de herinneringen aan de seksuele uitspat tingen van zijn broer en ouders niet vergeten. Zijn vriendin, de schijnzwangere Muriël, leeft in een filmwereld, maar zorgt er met haar gedrag voor dat de broers eindelijk met elkaar praten. Ondanks de misère zijn de dialogen doorspekt met grappen, al komen die in het toneelstuk niet zo duidelijk tot uiting. Dat komt vooral door het gebrek aan timing van de acteurs, de vonk ont breekt. De spelers zijn op hun best als ze een duidelijke handeling hebben. Als Muriël al spek etend en wijn dripkend op de bank zit, speelt ze natuurlijk vlot en is er wel dat vonkje. Ook tijdens de scène waarin ze na al dat gevreet over haar nek gaat wordt het spel spannend om naar te kijken. De scènes die zich afspelen op het toilet komen ove rigens goed tot uiting door een mooie decor vondst. Op het toneel staat een toilet met raam pjes die met wit doek verduisterd zijn. Als er ie mand op het toilet zit ziet de toeschouwer zijn schaduw, als in een silhouettenspel. Deze scènes maken van 'Een hond begraven' tot een voorstel ling die weliswaar niet spettert, maar wel heel RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'Flossen' Idee en spel Jim van der Woude en René van 't Hof Gezien 30/10, LAK- theater, Leiden. Zelfs op de trappen van de pu bliekstribunes zitten toeschou wers. Het LAK is afgeladen vol. Kennelijk schept een gezamen lijk optreden van Jim van der Woude en René van 't Hof grote verwachtingen. Beiden zijn met hun expres-, sieve mimiek grootmeesters in visuele humor. Veel tekst heb ben ze dan ook niet nodig. En als er al van tekstmateriaal ge bruik wordt gemaakt, is dat ze ker niet het sterkste deel van hun programma. Naast de nodige flauwiteiten demonstreren beide heren in 'Flossen' bij vlagen de kunst van ware kolder. Bijvoorbeeld het inzepèn van twee nepbaarden in de kapperscène zou zelfs ver velend zijn, wanneer daar niet twee mensen met die spreek woordelijke uitstraling stonden die dit soort slapstickhumor perfect beheersen. Een enkele keer is hun werk zelfs een beetje dubieus. Met behulp van een jurkachtig kos tuum, Arabisch aandoende keelklanken en een gek petje halen Van 't Hof en Van der Woude malle fratsen uit. Erg smaakvol kun je deze humor toch niet noemen, zelfs al is het allerminst kwaadaardig be doeld. De onnavolgbare manier daarentegen waarop René van 't Hof in de strandscène op een minihanddoekje gaat liggen, of de tragikomische, kleinzerige sadomasochist, die Van der Woude in de SM-scène speelt: op zulke momenten tonen deze heren hun grote klasse. Voor wie zijn gevoel voor hu mor op de juiste golflengte weet af te stemmen, valt er dus bij 'Flossen' het nodige te genieten. Na afloop van het anderhalf uur durende optreden (voor een voorstelling 'zonder verhaal of rode draad' absoluut het maxi mum) weerklonk dan ook een daverend applaus. Federico Fellini (1920-1993) Fellini is dood. Het klinkt alsof er een eik is geveld. Of dat de laatste dinosaurus definitiefis uitgestorven. Voor deze Europese gigant hadden zelfs de Amerikanen het grootste respect. Ze kenden hem vijf keer een Oscar toe; voor zijn films La Strada (1954), Nights of Cabiria (19571,8 1/2 (1963) en Amar- cord (1973), waarna begin dit jaar nog een Oscar volgde voor Fellini's hele oeuvre. Meer dan wie ook is hij de man geweest die ook aan de massa te bewijzen wist dat het betrek kelijk ordinaire medium 'film' wel degelijk 'kunst' kon zijn. Tien jaar oud was hij, toen hij al eens wegliep van zijn ouder lijk huis'in Rimini, om mee te reizen met een circus, waar het zijn speciale taak werd een zie ke zebra te verzorgen. In 1937 verliet hij definitief de stad aan de Adriatische Zee waar hij in 1920 was geboren als zoon van een handelsreiziger. In de oorlogsjaren trok Federi co Fellini aanvankelijk rond met een toneelgezelschap en ontwierp komische sketchjes. In Rome ging hij stripverhalen tekenen voor het satirische weekblad Mare Aurelio, hij be dacht grappen'voor de komie ken Macario en Fabrizi, stu deerde een beetje rechten, werkte soms als misdaadjour nalist en schreef hoorspelen voor de radio. Daar leerde hij Giulietta Masina kennen, met wie hij in 1943 trouwde, tóa de bevrijding kwam Fellini in contact met Roberto Rosse- lini die hem vroeg te assisteren bij Roma Citta Aperta en ver volgens Paisa, de films die de geboorte markeerden van het Italiaanse neorealisme. In 1952 debuteerde hij officieel met Lo Sceicco Bianco, met de jonge Michelangelo Antonioni als re gie-assistent. De film lag in het regelrechte verlengde van het soort strips dat Fellini ooit ge tekend had en het bleek geen succes. Een jaar later echter veroverde hij in één klap zowel de critici als het publiek met I Vitelloni, een film over opgeschoten jeugd en hun lamlendige strijd tegen de verveling in een suf provinciestadje. De film had nog de stijlkenmerken van het neorealisme, hetgeen niet meer het geval was met La Strada (1954), de film die Felli ni's internationale doorbraak markeerde en hem zijn eerste Oscar opleverde. Met zijn twee volgende films (II Bidonc, 1955 en Notti di Cabi ria, 1957) keerde de cineast nog even terug in de stijl van het neorealisme, maar vanaf La Dolce Vita 1960) is dat defini tief voorbij. De film won de Gouden Palm van Cannes en was internationaal een feno menaal succes. Zijn twijfels aan zichzelf en de artistieke .zingeving maakte hij tot onder werp van zijn volgende film: 8 1/2 (1963) waarin hij voor het eerst beelden van werkelijk heid en fantasie mengde. Toch moest zijn allergrootste en rijkste meesterwerk nog ko men. Tussen drie barokke Federico Fellini bij de Oscar-uitreiking begin dit jaar. De Italiaanse regisseur kreeg de onderscheiding archieffo to ap zijn totale oeuvre. spekstakelstukken in Satyri- con (1969) Roma (1971) en Casanova (1976) veroverde Fellini de harten van vriend en vijand met Amarcord, de mo numentale film die hij wijdde aan zijn jeugd in Rimini. Het 'voetvolk' dat hem in de weg zat met praktische bezwa ren of modieuze verlangens om 'inspraak' zette hij voor gek in zijn orkestfilm Prova d'Or- chestra (1979). Helemaal fout viel een jaar later Citta Delle Donne, een film die als 'onver beterlijk seksistisch' in de hoek werd gezet. Ernstiger was dat de film niet zo goed was en een uitstalkast leek van eerder e'n beter door Fellini behandelde thema's. Augustus dit jaar keerde Fellini terug naar zijn geboortestad Rimini en logeerde er in het Grand Hotel dat ooit heeft gefi gureerd in zijn film Amarcord. In datzelfde, legendarische ho tel werd hij geveld door een beroerte. Ogenschijnlijk herstelde hij snel. Nog geen twee weken la ter verzamelden zijn vrienden zich aan zijn bed en de mees ter vertelde dat hij nu tenmin ste wist waarover zijn nieuwe film zou gaan; over zijn ziekte en de beelden die hij gezien meende te hebben. Twintig ok tober zou hij uit het ziekenhuis van Ferrara ontslagen worden. Daarop vooruitlopend bracht hij 17 oktober een bezoek aan echtgenote Giulietta Masina in Rome en werd onwel. Hij be landde in een coma waaruit hij Fellini, de meesterdromer niet meer is ontwaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11