De glibberige top van de geldpiramide M 7 Spreekwoorden ZATERDAG 30 OKTOBER 1993 Veel mensen denken dat spreek woorden een diepe wijsheid bevat ten. Ik geloof daar niets van. Ik moet het eerste spreekwoord nog tegenkomen dat ook maar een klein beetje wijsheid bevat, diep of on diep. Spreekwoorden zijn gewoon een andere manier van zeggen wat je van iets vindt. Een gewone dinsdagavond in restaurant /Willy's te Beverwijk. Zo'n 3.000 mensen zijn op jacht naar 4.800 gulden belastingvrij. o'n vijf tot tien uur per week is ze M a er mee bezig, zegt de vrouw. Wat ze in die tijd doet? Nou, mensen bellen en de piramide op gang houden, hè. Daar gaat het tenslotte om, want je wilt toch allemaal zo snel mogelijk toppen? Haar dochter doet ook mee, hartstikke gezellig is dat. Nee, getopt heeft ze nog niet, maar daar om is ze vandaag juist in Beverwijk. „Want hier kofri je de mensen tegen die graag willen meedoen." En dat er een hoop mensen willen meedoen is duidelijk merkbaar op deze koude dins dagavond. Ruim 3.000 spelers en aspiranten hebben er een kwartiertje wachten in de rij en een rijksdaalder entree voor over om res taurant 'Milly's' bij de Zwarte Markt te mo gen betreden. Het gesprek gaat over niets an ders: piramides, toppen en geld. In de mud volle hal achter het restaurant heerst een sfeer van verbondenheid. Het lijkt wel alsof er een geheim genootschap bijeen is. Maar hoe werkt'die mysterieuze geldver- meerdering dan? Volgens de organiserende stichting Com Liberté is het systeem zo klaar als een klontje. Je hebt een piramide, waar van de basis bestaat uit een blauwe balk van zestien vakjes, verdeeld in twee op elkaar ge stapelde rijen van acht vakjes. Daarboven zit een groene balk van acht vakjes, daarboven een gele met vier vakjes, die weer wordt ge volgd door een oranje balk met twee vakjes en één rood topvak. Een beginnende deelnemer die alleen door een speler kan worden geïntroduceerd komt eerst in een vakje op de blauwe balk. Hij schrijft twee cheques op naam van drie honderd gulden elk uit. Eén daarvan is voor de speler die recht boven hem in de groene balk staat, de andere gaat naar de speler in het rode topvlak. Bij een volle piramide ont vangt die 'topper' dus van alle zestien deel nemers in de blauwe balk een cheque van driehonderd gulden, waarop hij met 4.800 gulden de piramide verlaat. De cheques wor den tot dat moment door de stichting be heerd. Splitsen De zestien 'blauwe' spelers in de onderste balk gaan vervolgens zelf op zoek naar twee nieuwe deelnemers, die hun plaatsen moe ten innemen. Dat betekent dat zich onderin 32 nieuwe spelers aandienen, waarop de pi ramide wordt gesplitst. Acht van de blauwe spelers schuiven door naar de groene balk in de eerste piramide, de acht anderen komen op groen in de nieuwe piramide. Daar ont vangen ze van de twee nieuwe spelers onder hen een cheque van driehonderd gulden, waardoor ze in pricipe hun eigen inleg terug hebben. Die krijgen ze echter pas in handen als ze 'op oranje staan'. Onderin de piramide herhaalt het aanbren gen van nieuwe spelers zich telkens weer, waardoor de piramides zich blijven splitsen en de spelers elke keer een rij naar boven op schuiven. Uiteindelijk moeten ze op het rode topvlak terecht komen. Om vaart in de pira mide te brengen, kunnen spelers ook zichzelf weer in de blauwe balk inschrijven, waardoor ze nog maar één nieuwe deelnemer hoeven te zoeken. Dat 'onder zichzelf inschrijven' kan worden herhaald tot de speler alle posi ties bezet, van blauw tot rood. Coin Liberté noemt dat de -'gratis doorloper zonder che- Volgens de organisatie kan het systeem niet stuk, volgens statis tici móet het vastlopen en volgens de deelnemers is het vooral een makkelijke manier om aan geld te komen. Nederland is in de ban van het 'financieel piramide-systeem De Regel van Vier', beter bekend als de geldpiramide. Wat ooit be gon als een 'geldvermeerderingsspel' voor een groepje spiritis ten, is in twee jaar tijd uitgegroeid tot een waar volksvermaak, compleet met 'piramide-parties' thuis en massa-bijeenkomsten door het hele land. Ruim dertigduizend mensen spelen met maar één ding voor ogen: de top halen en 4.800 gulden opstrij ken. „Want, beste mensen, toppen is ons aller doel!" „En worden de jeans toch wat vuil, straks kunt u een heel pakket nieuwe kopei ques': „Want u schrijft natuurlijk geen che ques uit aan uzelf1.", meldt de folder triom fantelijk. Op dit moment zijn er zo'n 1.850 piramides actief, waaraan ongeveer 30.000 mensen deelnemen, allemaal op jacht naar 4.800 gul den. Belastingvrij, wel te verstaan. Coin Libe rté heeft het uitgezocht: omdat de deelne mers zelf nieuwe spelers moeten aanbren gen, hebben ze invloed op het verloop van het spel. Er wordt daarom geen kansspelbe lasting geheven. Ook de 'gewone' fiscus kan niet aan het geld komen, omdat de deelne mers het geld alé gift aan de andere spelers verstrekken. Onderzoek door onder meer de Haarlemse politie heeft eerder geen strafbare feiten aan het licht gebracht. Huiskamer Ook al noemt de stichting het systeem duide lijk, voor de leek is het moeilijk te doorgron den. Daarom wordt op elke bijeenkomst uit gelegd hoe het spel werkt, ook in Beverwijk. „Mensen", zegt 'spreekstalmeester' Pieter de Graaf, „blijf toch niet allemaal staan. We heb ben hier.de gewoonte er een gezellige huis kamer van te maken. Ga er lekker bij zitten. De vloer is vanmiddag nog gezogen. En mochten de jeans toch wat vies worden: als u besluit vanavond in ons systeem te stappen, dan kunt u binnenkort een heel pakket nieu we kopen!" Zijn uitnodiging gaat erin als koek. Een groot deel van de menigte dromt naar voren en vlijt zich neer op het koude be ton. De Graaf volgens de badge op zijn borst erelid van Coin Liberté kent zijn zaakjes. Als een Hans van der Togt op leeftijd begint hij aan de uitleg van het spel. Geholpen door teksten en tekeningen op een flip-over'Pi ramide, en ontdek dat niets in het leven toe val is!', schreeuwt het eerste vel vertelt hij zijn publiek alle ins en outs. In de zaal staat een interruptiemicrofoon. Een aspirant-deel neemster wil weten of haar moeder de top mag innen als ze zelf straks een jaar op reis gaat. „Toe maar, een jaar. Hoeveel keer hebt u al getopt? Ha ha ha! U hebt nog niet getopt? Gaat u in dat geval eerst een jaar weg en komt u dan uw toppen halen. Want, mensen, u moet actief worden als u meedoet. Doe je zelf en anderen dat plezier. Er is in dit spel maar één soort verliezer, en dat zijn de men sen die niet actief worden." De ervaren spelers hebben geen boodschap meer aan die mededeling van het erelid. Ge bogen over tafels vullen groepjes mensen met ingespannen gezichten de officiële pira mide- masters in. Tegen de achtermuur van de zaal staat een rij 'loketten', waar de papie ren moeten worden ingeleverd. Tientallen spelers wachten er geduldig op hun beurt. De organisatie roept via de intercom geregeld spelers en bestuursleden om. Aan alle kanten worden nieuwkomers in de piramides in de geheimen van de geldvenneerdering inge wijd. Er is op deze avond in Beverwijk weinig meer van te merken dat het piramidespel ooit is begonnen als een spiritistische aangelegen heid, bedoeld om 'op een andere manier te gen geld aan te kijken'. Toch ziet vrijwilliger Jan Smit, een van de spelers van het eerste uur en oud-bestuurslid van Coin Liberté, het oorspronkelijke karakter nog dwars door de geldhonger heen. „Vroeger had het allemaal een wat esoterischer karakter, maar ik denk dat het idee er nog steeds in zit. Als je topt, moet je toch eerst een antwoord zien te vin den op de vraag of je op deze manier wel geld wilt verdienen. Zonder er echt voor te werken, bedoel ik." Op de vraag of dat niet eerder met calvinistisch schuldbesef dan met een spiritistische kijk op geld te maken heeft, antwoordt Smit grinnikend: „Calvinisme kan toch ook heel spiritistisch zijn, of niet?" Waaiertje Erelid De Graaf krijgt aan het eind van zijn optreden van het bestuur twee doosjes enve loppen aangereikt. Hij houdt de spanning er nog even in door de aanwezigen te wijzen op de verkoop van een brochure, inschrijffor mulieren en een videoband „ideaal voor uw piramide-parties" en dan is het mo ment suprème daar: de toppen worden uitge reikt. Stralend stappen de 'toppers' naar vo ren, familieleden met fototoestellen en vi deo-camera's in hun kielzog. Winnaars wor den glunderend vereeuwigd voor het schema van de piramide, een waaiertje cheques in de hand. Even eerder had De Graaf nog een hartelijk applaus gevraagd en gekregen voor de vrijwilligers, „zonder wie dit allemaal niet mogelijk was geweest". Geroutineerd leidde hij daarmee de aandacht af van een vraag over de zogenoemde 'topafdracht': elke top per betaalt Coin Liberté 300 gulden. Dat was kort geleden nog 180 gulden, merkte de vra gensteller op. Misschien dat de stichting eens zou kunnen uitleggen waarom de afdrac/it omhoog gaat terwijl het aantal spelers toe neemt? „Mensen", zegt De Graaf na het open doekje voor de vrijwilligers, „juist bij meer spelers heeft de stichting meer werk. Op onze centrale in Nieuwegein zitten twaalf mensen, die allemaal voor u, ja voor werken. Coin Liberté maakt nu al voor 800.000 gulden kos ten per jaar. U begrijpt dat daar iets tegen over moet staan." Het groeiende aantal deelnemers baart een volgende vragensteller zorgen. Doet op een gegeven moment niet heel Nederland mee, wil hij weten. Dat is immers wat statistici voorspellen. De Graaf adviseert de twijfelaars zich geen zorgen te maken. „Dit is een kring loopsysteem. Van alle deelnemers schrijft tachtig procent onder zichzelf in. Een pirami de heeft 31 posities, maar die kunnen wor den ingenomen door vijftien of acht mensen. Laat u niet in de war brengen door vervelen de berichten. Dit systeem loopt niet vast." Triomfantelijk: „Er zijn nog meer dan genoeg nieuwe mogelijkheden in het piramidege- beuren!" Risicodragers Een van die 'vervelende' statistici is dr. B. van der Genugten, hoogleraar kansberekening en mathematische statistiek aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. Volgens hem loopt het systeem wel degelijk onherroepelijk een keer vast. „De essentie is eigenlijk heel simpel", zegt Van der Genugten. „Als er wordt getopt, moet er geld worden uitge keerd. Dat geld moet ergens vandaan komen, namelijk van de zestien mensen onderin de piramide. Noem hen maar de risicodragers." „Die verhouding van één op zestien houdt in dat het aantal risicodragers ontzettend vee' sneller toenmeemt dan het aantal uitgekee de toppen. Bij duizend toppen heb je 15/ mensen nodig om het geld voor de toppe'^ fourneren. Bij 16.000 toppen zijn dat 230.000. En stel dat er 260.000 topper?]*! den moeten worden'uitgekeerd, da daar bijna vier miljoen risicodrager11 er aldus Van der Genugten. Volgens de hoogleraar kan het s1 ,ia3r0™ maar op één manier eindigen: e H 11 z den mensen die nooit geld zi" e. SP dijt ontzettend snel uit. Elke cr 8,5 |e ea niveau opschuift, komen er v£r men^en. Die risicodragers willen ee n'1' Op dat moment gaat irrecn °P elkaar wachten en zijn er |een /™en meer te vin- den die die twee chcqu-"8"™ "''schrijven. Hoe de organisatie d>k onlk™1' er zu"™ piramides instorten. gaat de mense geld kosten. De org?sa"? heeft zdf al uitge rekend dat de me*™ d.e met op de top staan in dat gevaj8™1331 340 8»ld™ kwll'" En hoe zit hel c*ume<h« waarover Coe'-iberté het heeft? Ach dat onder jezelpischn)v™ maakt het alleen maar nodelns ing™lkke!d ze8> Van der (ienugtenJSatuurlijk schnjf ]e geen cheques aan jezelf^1- maar dat betekent ook dat ïe ze niet krijr uitbetaa,d- Als )e vaak onder 'eze,f inschri*. ontvang je dus ook niet de volledi ge 4 fnO gulden. Bovendien is ook dan het. aanM toppers veel en veel kleiner dan het aa(ral risicodragers. Het kringloopeffect is dis volstrekt te verwaarlozen. Zo simpel is M'n ex In de Beverwijkse markthal wint de overre dingskracht van De Graaf het vooralsnog van de nuchtere berekeningen van de statistici. De mensen ruiken geld en laten zich gewillig overtuigen door het verhaal van het erelid. Want: „Valt uw piramide stil, tsja, dan heeft u gewoon te weinig gedaan. Beste mensen, ac tie is reactie. U moet gewoon doorgaan! Zo werkt dat nu eenmaal in het leven." De pira mide als afspiegeling van het dagelijkse Ie ven. Bij de uitgang blijk* uit een gesprek tussen twee vriendinnen dat spel en werkelijkheid vaker door elkaar lopen: „Dus ik zeg tegen 'm, ik ben blij dat ik van die goser af ben. Ik ben namelijk met m'n piramide van 'm afge splitst. Toen zegt-ie tegen me: hij zoekt an ders nog wel een vrouw hoor! Dus ik zeg: schatje, vergeet het maar, hij is m'n ex!" Hila risch lachend verlaten de twee het terrein van Milly's. En dan nog iets. Stel dat iemand met een schoon geweten vol naïef vertrouwen is in de medemens. Ik bedoel: hij zoekt ner gens wat achter omdat hij zelf geen vlieg kwaad doet. Zulke mensen beslaan. Kun nen we over zo iemand nu zeggen: 'Zoa' de waard is, vertrouwt hij zijn gasten'?'1'" gens mij niet. Want dit spreekwoord een uiterst kwaadaardige ondertoot~aar" mee komen we waarschijnlijk aan ke™ van de zaak: het spreekwoord voc *?,aa' geen wijsheid toe, maar wel kno' com" rhentaar. Of juist tevreden spinnend co'len,aar Dat zien we bij 'Zoals het klc', 1UIS tlkt- tikt het nergens'. Opniem/ru^ s«eha|; te nul komma nul. Wie hp nelijk tevreden thuis. horen'. Maar daar geen kwaad woorc,. UJdr j a i ii a t'-h emie in dat is dan ook alles. Ngen A Want voor evenveel; js voor de een mans gras altijd grjaer dat Hoc het in geldt dit en voor dsle|d is, zal je uit de een concreet gey, ,eren En evenmin spreekwoordeijneen gesteld is. Ie kunt hoe het in heUbmiken als je ze gebrui- spreekwoordfers njet j-iet spreekwoord ken kunt, ej^ar COmmentaar toe, verder voegt allefyoor(}en zjjn een nauwelijks niets. Sp^njer van commentaar geven op verhuld' D U nog dat er wijsheid schuilt in ftle vaten klinken hel hardst'? Soms is aar en soms niet. Ie zult eerst moeten ötellen of de situatie zich ervoor leent, /als dat zo is, voegt het spreekwoord er zrder niets nieuws aan toe. Ie geeft alleen iemand een trap door hem een hol vat te noemen. Daar is niets op tegen, maar wijs heid komt er niet aan te pas. Soms is een vogel in de hand beter dan tien in de lucht. Inderdaad. Maar menigmaal is het andersom veel beter: beter tien in de lucht dan een in de hand. Niet alleen uit oogpunt van milieu is dat beter, maar ook als het gaat om investeren. Ik geef toe dat we dan het spreekwoord niet gebruiken, maar dat is precies wat ik zeggen wil: het spreekwoord is alleen maar waar in situa ties dat het waar is. Het idee dat spreek woorden wijsheid zouden bevatten, is een merkwaardige vergissing. JOOP VAN DER HORST universitair docent Nederlands Neem nu eens een spreekwoord als: 'Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten'. Wat is daar diep aan? Men gebruikt zo'n spreekwoord om aan te geven dat ie mand zijn medemensen, zijn collega, zijn buurman, niet vertrouwt, en dat dat komt doordat hij zelf ook vals speelt. Maar of het echt daardoor komt, is zeer de vraag. Als mijn collega een oplichter is, en ik weet dat, heb ik reden om hem te wantrouwen. Dat hoeft toch niet te komen doordat ik zelf ook een schurk ben? U zult misschien zeggen: in die situatie gebruiken we dit spreek woord dan ook niet. Dank u wel voor het vertrouwen, maar ik concludeer dan dat het spreekwoord alleen maar bruikbaar is in si tuaties waarin iemands achterdocht inder daad voortvloeit uit zijn eigen kwade in borst. Oftewel dat dit spreekwoord alleen maar bruikbaar is, alshet bruikbaar is. Dat is een open deur intrappen. Je kunt niet in het algemeen zeggen dat wantrouwen al tijd komt door eigen slechtigheid. Soms wei en soms niet. Het spreekwoord heeft daar niets aan toe te voegen. In situaties waarin het wèl zo is, kan je het gebruiken, en an ders niet. Wie het spreekwoord gebruikt, zegt in feite niets anders dan: dit is zo'n si tuatie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 35