De Lange Mars van welgevormde benen Tina Turner: een bron van inspiratie Angela Bassett als Ti na Turner in de film 'What's Love got to do with it', foto» pr IN OOMKES 1 [emands leven samenvatten in twee uur, kan dat? In What's Love got to do with it, de speelfilm over het leven van ia Turner, weet regisseur Brian Gibson dat tot een goed einde te brengen, slaat hij onder meer één 'echtge- Tina's filmcarrière (TommyMad Max) invloed die ze op Mick Jagger uitoefende nog wat belangrijke details over. tVhat's Love got to do with it geeft desal- ittemin een betrouwbaar beeld van Tina's bulente leven, al ligt er over haar geschie- inmiddels het romantische waas dat pas als een sluier over iemands leven t nadat ze overleden is. De film is verras- ïd betrouwbaar omdat het boek I. Tina in ofdlijnen wordt gevolgd, en ondanks de ifmazigheid van het medium de waarheid wezenlijk verdicht. de biografie Ik, Tina vertelt de hoofdper- aan journalist Kurt Loder hoe ze op het itteland (Nutbush, Tennessee) opgroeide der de subtiele leiding van haar oma, de wereld leerde kennen in de pachtclubs St. Louis, tot vrouw werd gekneed door ndleider en echtgenoot Ike Turner en na grote, persoonlijke strijd uitgroeide tot n megaster in de jaren tachtig. Lil' Anna ie Bullock, zoals Tina's werkelijke naam dt, heeft inderdaad een Lange Mars achter welgevormde benen. haar biografie als de film gunt één scène uit Tina's leven, de plaats die historisch gezien ook verdient. Die speelt :h af op 7 maart 1966 als Turner voet zet in opnamestudio van producer Phil Spector zelf toen al een legendarische persoonlijk- en inmiddels een mythische figuur, was de eerste producer die uitgroei- tot een ster; zijn opnametechnieken nwege de massaliteit bekend staand als \e Wall of Sound hebben de pop diep- and beïnvloed. In de eerste helft van de jaren zestig was nog een tamelijk gesegregeerde aatschappij; de rassen leefden langs elkaar Om het cru te stellen: toen Tina door Vanaf 4 november draait in een groot aantal Nederlandse bioscopen 'What's Love got to do with it'. In deze biografische film wordt het leven geschetst van de sterzangeres Tina Turner. Haar opkomst, de successen met de Ike Tina Turner Revue, de mishandelingen, het stukgelopen huwelijk en de lange weg naar nieuw succes komen aan bod. Spotlight op een bijzondere vrouw, en de actrice die haar met succes speelt. tussen praat over een allesverterende, en misschien wel hopeloze liefde. In de film zie je hoe de studio volgepropt zit met strijkers, cellisten, paukenisten, een 25-koppig achtergrondkoor. Afgescheiden van de rest zingt Tina haar partij in. De schrijnende zinnen kosten haar zoveel ener gie dat ze uiteindelijk daiipt van het zweet en haar bloes moet uittrekken, zodat ze in het pikdonker half ontkleed River Deep Moun tain High staat in te zingen. De scène is feite lijk documentair verfilmd en verraadt aan- voor detail. Dat is terecht, want deze song vestigde Ti na's naam eerst goed. Ze toonde aan dat 't haar wèl en Ike Turner die het zo graag wilde uiteindelijk niet gegeven zou zijn om de cross-over naar het blanke publiek te maken. De Spector-produktie leidde uitein delijk tot een definitieve vervreemding van man en vrouw; de song voorspelde eigen lijk het hopeloze van hun tragische liefde. Tina die haar man niet wilde, maar uit eindelijk moest verlaten. Critici behandelen de carrières van ar tiesten als Tina Turner of Michael Jack son vaak vanuit de invalshoek dat hun muziek in de loop der tijd aan 'zwart' heeft verloren. Zoals Wacko acko zijn huid zelfs letterlijk liet verbleken en zijn haar liet ont- kroezen, zo gaf Tina zich over aan de adviezen van typisch 'blanke' producers als Rupert Hine en Heaven 17 of aan het song schrijversduo Terry Britten en Graham Lyle (verantwoordelijk voor What's Love got to do with it). Zelfs zegt ze over die koerswijziging dat ze niet langer zo wilde schreeuwen als Ike Turner haar ooit opdroeg. In wezen is een artieste niet beperkt tot zwart of wit repertoire; dat laat de ongelofe lijke loopbaan van Tina zien. Phil Spector toonde het al in 1966 aan; het effect en het succes zouden nog lang op zich laten wach ten. De Lange Mars is het in ieder geval waard geweest. welk repertoire laat je haar zingen zodat ze èn zichzelf kan zijn. èn dat heel brede pu bliek bereikt. Spector was de Wagner van de Pop. Hij sta pelde via moeizame, in wezen nog monofo- nische opnamen instrument op instrument, geluidspoor op geluidspoor. Samen met Jeff Barry en Ellie Greenwicht, twee veteranen uit de liedjesfabriek Tin Pan Alley, schreef Spec tor River Deep Mountain High. Het was een daverend opus, een tienerdrama over een hartverscheurende liefde; ogenschijnlijk over een meisje dat diepe herinneringen koestert voor haar lievelingspop maar onder Australische manager Roger Davies, deed hij dat niet op grond van het respect dat hij had voor verleden. Davies zag net als zeventien jaar eerder Spector, dezelfde kansen. Hier had je een vrouwelijke entertainer met een universele uitstraling. De vraag was alleen: Spector werd benaderd moesten Martin Lu ther King en Malcolm X nog worden ver moord. Spector besefte als een van de eer sten dat sommige zwarte artiesten in staat waren een cross-over naar het blanke publiek te maken. Tina Turner, uitgerust met eigen lijk een mannelijk keelgeluid en daarmee contrasterend, een hyper-vrouwelijke uitstra ling, had groot potentieel. Toen Tina Turner na haar echtscheiding van Ike en een groot aantal jaren in het hotel circuit eindelijk onder contract kwam van de PIETER VAN LIEROP» Angela Bassett kan geen noot zuiver zingen. Toch zet de actrice een ijzersterke Tina Turner neer in What's Love Got To Do With It. Deze ver filming is even openhartig als Tina Turners biografie; in beide vertelt de zangeres open hartig over de hel die haar huwelijk met bandleider Ike Turner jarenlang is geweest. lke Turner, de talentscout die Anna Mae Bullock heeft ontdekt en haar tot ster vorm de, wgrdt gespeeld door de acteur Laurence Fishburne. Hij maakt van Ike, die later met Tina trouwde, haar jarenlang uitbuitte en veelvuldig mishandelde, een gedenkwaardige creatie. Ook Fishbume kan op het witte doek niet verhelpen dat Tina, in de gedaante van Angela Bassett, opnieuw de show steelt van lke. Angela Bassett: „Ik geloof dat het een ver standige keus is geweest om in alle zang nummers de originele geluidsbanden met Ti- na zelf te gebruiken, want zelfs een actrice die tien keer beter kan zingen dan ik, zou door de mand vallen als ze probeerde het unieke geluid van Tina Turner na te bootsen. F,n voor mij was de rol al moeilijk genoeg. Ik werd vooral in het begin heen en weer geslin gerd tussen opwinding over de zeer dankbare rol die ik te spelen kreeg, en angst om af te gaan. Omdat je overtuigend zult moeten zijn terwijl je iemand speelt die niet alleen nog leeft, maar bovendien over de hele wereld bekend is." „Het is een emotioneel zeer veeleisende rol, vanwege onder meer die mishandelings- cène's. Daarnaast zijn er de speciale fysieke eisen. Tina is buitengewoon mooi, energiek en zeker van zichzelf; iemand met een bijna magische uitstraling. Het kost sowieso al veel zelfvertrouwen om te acteren voor een film, maar om dan zo iemand te moeten spelen, dan moet je toch wel erg stevig in je schoe nen staan. Dat kan niet alleen maar goed gaan." Mishandelingen „Het voordeel van film is dat, als je het even niet allemaal meer bij elkaar kunt houden, je 'Cut!' mag roepen. Zodat je het nog eens op nieuw kunt proberen en er met stukjes en beetjes toch genoeg verzameld kan worden van wat je nodig hebt.'" Het bijzondere van What's Love Got To Do With It is dat het niet gaat om een futiele muziekfilm met een speciaal sensatie-ele ment maar om een film die het thema 'mis handeling binnen het huwelijk' behandelt. En dat op een wijze die direct aanspreekt: het kan iedereen gebeuren, het overkwam zelfs Tina Turner. Het is die invalshoek die What's Love Got To Do With It ook voor Angela Bas sett maakte tot een belangwekkend project. „Ik denk dat het goed is dat Tina met die feiten naar buiten kwam. Veel vrouwen met soortgelijke ervaringen achter de rug, hebben daardoor troost gevonden. Ik merk het zelf. Ik bedoel: ik spéél alleen maar Tina Turner en ik word voortdurend benaderd door vrou wen zwart, blank, Aziatisch die zeggen: 'Die film. dat was mijn leven'. En dan barsten ze in huilen uit. Ik kan dan niet veel meer doen dan zo iemand een beetje vasthouden." „Nee, ikzelf heb geen ervaringen met mis handeling. En ik zal het nooit meemaken ook. want ik pak absoluut meteen mijn kof fers als er zelfs maar dreigend naar me gewé zen wordt. Maar ik heb het wel in mijn om geving zien gebeuren. Het komt voor in alle lagen van de samenleving. Op de middelbare school al kende ik meisjes die regelmatig door hun vriendjes werden afgerost en die dat pikten." „Eén reden waarom het vaak veel langer getolereerd wordt dan je als buitenstaander begrijpelijk vindt, wordt trouwens ook in de film aangegeven. Zo'n slachtoffer probeert zich mentaal te distantiëren van wat haar overkomt, alsof het een ander betreft. Tina zegt in de film: 'Mij raakt hij niet. want hij raakt alleen de buitenkant, maar ik zit bin nen!' Het klinkt absurd, maar zo wordt het zelfrespect verdedigd. „Voor Tina Turner zijn er verschillende rede nen geweest om die mishandelingen zo lang over haar kant te laten gaan. Allereerst een gevoel van loyaliteit, vanwege wat ze aan lke verschuldigd meende te zijn. Maar er was ook het gevoel dal ze geen kant op kon. Zij deed de was en hij betaalde de rekeningen. Ja. hij stak ook alle inkomsten in zijn zak, na tuurlijk. Al mocht ze wel eens een bontjas ko pen om er goed uit te zien als mevrouw Tur ner. Maar ze had nog geen vijf dollar die van haarzelf waren. De toekomst van de kinderen is ook een factor geweest. Hoe voed je vier kinderen op als je je het in je uppie moet zien te rooien zonder een dollar op de bank?" Angela Bassett. die eerder te zien was in onder meer Malcolm X van regisseur Spike Lee, kreeg de rol bepaald niet cadeau. „Tevo ren moest ik een screentest doen waar niet alleen bekeken werd wat ik als actrice waard was, maar ook gekeken werd of ik genoeg op Tina zou kunnen lijken. Je hoeft natuurlijk niet haar dubbelgangster te zijn. maar het moet wel een beetje kloppen. Make up en kostuums doen natuurlijk wonderen, maar we hebben ook een beetje dezelfde ogen, de zelfde bouw, bijna dezelfde mond. En ik heb het emotionele bereik om haar te kunnen portretteren." Hard werken i.Het moeilijkste was om in dertig dagen voorbereiding een conditie op te bouwen om na te kunnen doen wat Tina Turner op een podium presteert. Ik bedoel: ze is grootmoe der, maar je moet haar bezig zien tijdens een concert! Die energie! Ze heeft hakken zo hoog als potloden, met twee meiden van ne gentien naast zich en die danst ze fris als een madelief vierkant de planken af. Ver bijsterend! Hoe kan ze dat?" ..Het betekende voor mij dat ik gedurende die dertig dagen hard, heel hard heb moeten werken. Ik was doodsbang dat ik de rol onder controle zou krijgen en het dan op de fysieke eisen moest laten afweten. Ik heb me bewus teloos getraind om dat niet te laten gebeuren. Soms slierf ik van de spierpijn en ik ben ook wel eens een tikkeltje ingestort. Maar ik was op tijd klaar voor hel begin van de opna men." „Voor de screentest had men mij negen songs gegeven die ik moest instuderen. Hoe het klonk deed het er niet toe, maar het moest er overtuigend uitzien. Sommige nummers, zoals Proud Mary, kende ik al van buiten, sinds mijn jeugd. Andere moest ik in studeren en via video-tapes leren playbacken en echt leren presenteren in Tina's stijl, com pleet met dans-acl op een groot podium. Want het zou in de concertscène's zijn dat je het makkelijkst door de mand kon vallen. En al zing je het niet zelf, het moet wel kloppen. Je moet weten, zelf gevoeld hebben, dat na zo'n rauwe, karakteristieke Tina Turner-uit haal er een kort moment moet volgen om bliksemsnel nieuwe adem te verzamelen voor je verder zingt. Dat zijn de details waar mee je het makkelijkst de mist in gaat." Steun „Ik heb het nodige aan research gedaan. Nee. die dingen sprak ik niet met Tina door. Maar ze kende het script, kwam bij de opnamen kijken en steunde me. Ze heeft tevoren alle choreografie voorgedaan op tapes. Ze kende nog precies de pasjes en dansjes bij de oude nummers, compleet met alle bewegingen van de Ikettes. Dat hielp enorm. Ze heeft tips gegeven hoe je bij voorbeeld je hoofd moet schudden of waar je op zeker moment met zo'n microfoon moet blijven. Ze leende me zelfs een paar kostuums." ,,lk vind haar een zeer indrukwekkende persoonlijkheid. Mijn fascinatie voor haar ontleen ik-overigens vooral aan een foto. Een foto van Tina, waarop ze lacht. De pret die je in haar ogen ziet. die levensvreugde die lke Turner er nooit uit heeft weten te meppen. Dat gaf mij inspiratie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 29