Cultuur Kunst MEUBELPLEIN LEIDERDORP* 'De winnaar heeft altijd gelijk' ABONNEMENT OP WOONBLAD BIJ MEUBELAANKOOP! ^ewondering Ontslag dreigt bij Gemeentemuseum Acteurs blijven overeind staan in zaal vol lawaai Nieuwe dansen stellen teleur DEN HAAG CPD Bij het Haags Gemeentemuseum dreigen ontslagen als gevolg van de slechte financiële situatie, die na het vertrek van directeur Rudi Fuchs aan het licht kwam. Mogelijk moeten zelfs complete afdelingen in het museum worden opgeheven. De interim-directeur, en heoogd opvolger van Fuchs, Hans Locher. schrijft dat in een brief aan de afdelingshoofden en de leden van de medezeggenschapscommissie van het museum. Locher verstuurde de brief na een onderzoek dat de medezeggenschapscommissie kort geleden onder het personeel heeft gehouden. Daaruit werd duidelijk dat de werksfeer er na het vertrek van Fuchs (nu directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam) niet beter op is geworden. GRATIS Als u vóór eind oktober bij een woonblad naar keuze. Vraag MtubHpInn indcrdorp i,P h un «k a Meubelplein Leiderdorp een nieuw naar de akticvoorwaarden in de meubel koopt of bestelt, dan krijgt u kei! Kom eens langs en laat u v« van ons een gratis abonnement op sen door ons complete assortiment. «ndtn ajw ™uMcn m ,ir«TV-«nc nin mVnmK»* pion Indndoq) n ifmunt *m Xionlc upjen SfcvKr» DONDERDAG 28 OKTOBER 1993 IHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -356472. PIV -CHEF JAN RIJSDAM, 071 -356473 'Op Hoop van Zegen' spreekt tot verbeelding recensie wunand zeilstra 'Op Hoop van Zegen, spel van de zee in vier bedrijven' van Herman Heijermans door Mimiek's Theater Regie Johan van Amerom. Met Cary van der Plas als Kniertje. Ge zien 27/10, Tripodia, Katwijk aan Zee Aldaar nog te zien: 28,29 en 30/10 Nagenoeg onverstaanbaar is de scène waarin Kniertje haar be roemde 'de vis wordt duur betaald' uitspreekt. De zaal zit name lijk tjokvol met scholieren. Achterin is voortdurend lawaai, waar door de tragiek van het vissersleven van rond de eeuwwisseling maar moeizaam overkomt. De spelers lieten zich hierdoor niet uit veld slaan. Bewonderenswaardig. De jubileumproduktie van de tienjarige toneelgroep Mimiek heeft gisteravond dus nog niet het resultaat gehad, dat men er zich na een lange periode van intensieve voorbereiding van had voorgesteld. Gelukkig komen er nog een paar voorstellingen. Kniertje Vermeer heeft jaren geleden haar man en twee zonen verloren. Ze zijn alle drie op zee verdronken. Desondanks stuurt ze ook haar twee andere zonen naar zee. Door armoe gedwon gen moet ze nu eenmaal het risico van het vissersbestaan aan vaarden. Alle bange verwachtingen komen uit. Het schip 'Op Hoop van Zegen' vergaat tijdens een heftige storm. De woeste zee en het niet zeewaardig zijn van het schip zijn de oorzaak daarvan. Het is sociaal drama met de hardvochtige reder Bos aan de ene kant en Kniertje met de overige vissersvrouwen en andere dorpsbewoners aan de andere kant. Mimiek's heeft er veel aan gedaan om al dit persoonlijk leed en sociaal onrecht integer over het voetlicht te brengen. Cary van der Plas als hoofdpersoon Kniertje draagt haar rol met een mengeling van ingehouden verdriet en noodzakelijke hardheid. Ook de vele andere acteurs (de cast bestaat uit maar liefst zes tien spelers) hebben zich met ijver ingeleefd in hun rol, wat bij een niet-professioneel gezelschap de één beter afgaat dan de ander. Het uiteindelijke resultaat met authentieke aankleding en half realistisch en half abstract decor mag er nu al zijn. Zonder stoor- factor en met nog meer inspeelervaring kan de voorstelling al leen beter worden. In Katwijk, met de zee en een vissersverleden zo dicht bij huis, moet dit alom bekende stuk uit de Nederlandse toneelliteratuur nog sterker tot de verbeelding kunnen spreken. 'Back to the roots' in De Burcht recensie dick hermsen thuishonk, laat hij zich begelei- Concert: Percy Strother Bezetting Percy den door een achtmansforma- Strother zang, gitaar; Steve York basgi- tie. Voor deze tour laat hij zich jaar, mondharmonica; Jan Mittendorp, gi- s|echts begeleiden door een gi- taar Gezien: 27/10, Sociëteit De Burcht. Leiden tanst, Jan Mitteldorp en een bassist, Steve York. De muziek is puur en eerlijk. Hij gaat gekleed in een nette Geen harmonische uitstapjes, outfit. Hij rookt niet, drinkt ver- geen complexe solo's, alles heel se sinaasappelsap en verkoopt simpel en direct. Zijn donker- CD's in de pauze. Tot zover bruine stem klinkt ongepolijst heeft het nog maar bitter weinig maar toch heel aangenaam, met blues van doen. Wanneer Zijn gitaarsoli zijn slecht van ti- hij de gitaar ter hand neemt en ming, weinig origineel en melo- alle leed van zich af zingt, ver- disch zwak. Ze worden echter raadt hij echter direct zijn roots, met zo'n overtuiging gebracht Bluesgitarist Percy Strother dat ze toch nog acceptabel deed gisteravond in sociëtèit De overkomen. Muzikaal komt de- Burcht de zwarte muziektraditie ze 'Mister Blues' met band vast herleven. In Minneapolis, zijn en zeker beter uit de verf. dans recensie maarten baanders '100,000' CC', 'Arrabal', 'Jour de Fête' door Dansgroep Reflex Gezien 27/10 LAKtheater Leiden Nog te zien 28/10 LAK theater 20 30 u Het nieuwe programma van Dansgroep Reflex opent met '100.000 CC', een choreografie uit 1991 van Hans Tuerlings. Het werd eerder uitgevoerd door Dansgroep RAZ en het heeft deze reprise zeker ver diend. '100.000 CC' is een goed moedige ontmoeting tussen twee dansers. De sfeer is bedrij vig, de bewegingen afwisselend, van hoekig tot slapstick achtig en zitten vol aardige detaiigeba ren. Met herhalingen wordt een fraai effect bereikt, dat doet denken aan een oud filmpje dat telkens opnieuw gedraaid wordt. Prachtig is de slotscène met een gestileerde goochel- voorstelling. Hans Tuerlings laat zien over veel humor en gevoel voor theater te beschikken. Juist op dit punt schieten de twee andere werken op het pro gramma tekort. Het zijn 'Arra bal' en 'Jour de Fête' van Patri- zia Tuerlings. Ook zij hanteert theatérelementen, maar de kracht en de overtuiging ont breken. 'Arrabal' wordt gedanst door drie vrouwen en een man. De man maakt spectaculaire sprongen, de vrouwen bewegen veel aardser, variërend van tob- berig tot ferm. Onduidelijk blijft wat zich tussen de man en de vrouwen afspeelt. Ze zoeken el kaar, maar op een onbewogen manier. Op momenten waarop zich iets van dramatiek lijkt te ontwikkelen, is er tegelijk spra ke van onverschilligheid. Dit dansstuk mist elke relativering. 'Jour de Fête', verrast door het prachtige decor en de fraaie kostuums. Maar het is erg moeilijk een lijn te zien in de bewegingen, waardoor een on aantrekkelijke grilligheid ont staat. Terwijl de muziek, de 'Bo lero' van Ravel, geleidelijk har der wordt en tenslotte het to neel bulderend vult, verliezen de bewegingen steeds meer aan kracht. Aanstekelijke 'Don Pasquale' opera recensie monica schiks Don Pasquale. komische opera van Doni zetti door de Kameropera Warschau en het Orkest Warschau Stnfonietta. Solisten Agnieszka Kurowska. Jacek Laszczkowski. Bogdan Sliwa en Jerzy Mahler Regie Jitka Stokalska Muzikale leiding Mieczyslaw Nowakowski Gehoord 27/10, schouw burg. Leiden. De glimmend kale schedel van dirigent Nowakowski is voor de vaste operabezoekers van de Leidse Schouwburg een ver trouwd beeld geworden. Vóór het begin van een akte draait hij zich om naar de zaal en neemt het voor hem bedoelde applaus in ontvangst. De komische opera Don Pas quale is beknopt van opzet: één enkele intrige zonder de door gaans omslachtige neven- ver wikkelingen. Don Pasquale, een komische maar ook deernis wekkende rol van Jerzy Mahler, trouwt op zijn oude dag met Norina. De huwelijksakte is nog niet ondertekend of zij ontpopt zich tot een feeks die het huwe lijk voor Don Pasquale tot een hel maakt. Hier verandert Agnieszka Kurowska van een lieflijk zingend pruimenmondje in een bitsgevooisde tiran. Uit eindelijk wil hij van haar af en stemt toe dat zij met haar ge liefde, Ernesto, trouwt. Donizetti's muziek is luchtig romantisch en biedt een voort durende stroom van onder huids luistergenot. Het actieve oor luisterde naar het 'Belcan to'. de welluidende klank van de vier solisten. De tenor Ernesto, de smachtende en soms ver twijfelde verliefde, had zeer ge voelige melodieën. Af en toe be kroop je de neiging om eens lekker mee te doen, zó aanste kelijk werd er op het podium gezongen. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Leidenaar Elger Niels, student koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium en dirigent van het vocaal ensemble C Sharp Minor, zijn bewondering uit voor een tekening van de Russische componist/pianist Sergei Rachmaninov (1873-1943). „Je ziet hem hier echt op l een breekpunt." Deze tekening van Rachmaninov hangt ^y ^y altijd boven mijn klavier. Ik trof het ooit aan bij een grammofoonplaat en ik heb het laten kopiëren. Lenny Pasternak, schilder en vader van Boris, maakte de tekening in 1916. En dat was voor Rachmaninov een zeer dramatische tijd. Qua tekening is het zeker niet het grootste meesterwerk dat Pasternak l Heeft gemaakt. Het is een snelle impressie van Rachmaninov, U hoogstwaarschijnlijk gemaakt I tijdens een concert in kleinere I kring. Pasternak heeft hem patsboem getekend. Hij komt er zelf niet tussen met wat hij denkt en voelt. Rachmaninov was met Alexander Skrjabin de grote persoon van het muziektoneel uit die tijd. Skrjabin overleed in 1915. Zijn dood en dat portret van Rachmaninov uit 1916 hebben sterk met elkaar te maken. Skrjabin's laatste vrouw J bleef achter zonder geld. mRachmaninov gaf toen een serie Ntoncerten waarbij werk van Koos Terpstra met Ibsen in schouwburg: Skrjabin speelde om geld in te zamelen. En dat is vrij uniek omdat hij nooit eerder muziek van anderen had gespeeld op piano. Rachmaninov was heel erg gevoelig voor de dood. Als jongen maakte hij mee dat twee broers en een zusje overleden. Rachmaninov zocht altijd het mooie. En dan is de dood iets waar je je mee moet verzoenen. In 1916 waren er al zo veel mensen gestorven in de Eerste Wereldoorlog. Tegelijkterijd sterft Skrjabin, een enorm componist. Kennelijk had de dood voor niemand ontzag. Op het portret zie je Rachmaninov echt op een breekpunt. Rond diezelfde tijd raakt hij in een persoonlijke crisis en hij komt in een kuuroord terecht. Hij gaat anders componeren en gebruikt alleen nog maar religieuze verzen. Op 'Vocalise' komt helemaal geen zang meer voor en hoor je alleen piano en stem. Daarna is het lange tijd stil. Een punt van wanhoop zou je kunnen zeggen. In het kuuroord ontmoet hij de zangeres Nina Koshetz. Zij inspireerde hem om toch weer muziek te maken. Van die tekening van Pastemak gaat een bijzondere kracht uit door de dramatiek die er achter zit. De tekenaar heeft in een kort moment een schets gemaakt waarbij je meteen het innnerlijk van de geportretteerde ziet. En voor dat innerlijk heb ik ook weer bewondering. Rachmaninov zocht in een heel moeilijk mensenleven naar schoonheid. Dat heeft hij proberen uit te drukken in zijn muziek. Muziek die hij schreef met een A pen gedoopt in zijn eigen bloed. Eén man tegen de massa, een prachtig gevecht stelt re gisseur Koos Terpstra zich daarbij voor. Hij maakte er dan ook een voorstelling van en wel 'Een vijand van het volk' van Henrik Ibsen, bij Theater van het Oosten in Arnhem. Het is Terpstra's eerste 'grote zaal'-produktie. „Spannend. Het is niet moeilijker dan iets maken voor de kleine zaal, wel anders. Ik moet oppassen, dat het niet vervlakt." arnhem ruk van rotterdam Terpstra studeerde theaterwe tenschappen en dramaturgie, maar kwam er al snel achter dat regisseren hem het beste lag. In Leiden begon hij een eigen groep, het Brandtheater. Daar na ging alles dermate op rolle tjes, dat hij er zelf nog versteld van staat. Er kwamen aanbie dingen van de Haarlemse To neelschuur, De Brakke Grond in Amsterdam en Fact in Rotter dam. „Binnen zes jaar is het al lemaal gebeurd. Ik doe nu wat ik altijd graag wilde doen, maar ik heb geen seconde aangevoeld dat ik zo snel op zo'n positie af stevende." In 'Een vijand van het volk' komt een arts in een welvarend kuuroord erachter, dat er ernsti ge milieuproblemen zijn. Hij denkt er goed aan te doen hier van melding te maken. Maar dat wordt hem niet in dank af genomen door de autoriteiten en de vele anderen die een goed bestaan danken aan de aanwe zigheid van de gasten. De arts houdt evenwel voet bij stuk. „De waarde van het stuk zit voor mij in het feit, dat één ie mand in principe en zelfs aan toonbaar gelijk heeft, maar toch door de anderen kapot wordt gemaakt", zegt Terpstra, „en dat zijn gelijk er dan niet meer toe doet, want per definitie heeft de winnaar gelijk. Ik hoop dat ik dat mechanisme in de voorstelling duidelijk maak. Foutje Het mechanisme is volgens hem eenvoudig te traceren in de dagelijkse werkelijkheid van nu. „Er is van alles mis met het milieu, maar daar wordt alleen maar over gezeurd, niet echt iets tegen ondernomen. Elke dag hoor je weer dat de ozon laag dunner wordt. Nou, en? Het is steeds weer hetzelfde ver haal. Als je dat lang genoeg blijft vertellen, gaat het tegen je wer ken. Dan hoef je zelf maar één foutje te maken, of je wordt daar op gepakt. Dan kun je alles verder nog zo goed gedaan heb ben, maar je gaat onderuit door iets waar het eigenlijk helemaal niet om gaat. Ik hoop dat litte ken open te leggen en schrij nend te maken." „Het is een thematiek waar eigenlijk wel om gelachen kan worden. Maar ik probeer er via een omweg grimmigheid in te rammen. Er zitten veel elemen ten van een komedie in het stuk, maar het moet niet 'in en uit de kast' worden. Ik heb niets tegen lachen, maar in het thea ter vind ik een combinatie van komedie en tragedie interessan ter." Het toneelbeeld is kaal. „Mooi kaal", aldus Terpstra. „Een deel van de vloer loopt schuin op en daar hangen de ruiten van het huis. Maar ik wil de niet zo'n benauwd huiska merdecor. Ibsen schreef het stuk wel met zo'n decor in het achterhoofd, maar ik probeer het allemaal zo strak mogelijk aan het publiek over te brengen. Dat het publiek niet iets krijgt van: 'Wat een zielige dokter', al is die dokter natuurlijk wel hart stikke zielig." Een sobere mise-en-scène dus, zonder speciale effecten. „Ja wel", zegt Terpstra grijnzend, „ik heb negen speciale effecten: de acteurs." „Omdat ik tot nu toe 'kleine zaal'-produkties gemaakt heb, ben ik gewend vrij intiem te 'Een vijand van het volk' is in een eenvoudige mise en scène gezet. „Ik heb negen speciale effecten: de ac teurs", zegt regisseur Koos Terpstra erover. foto eduard coblijn werken. Waar ik nu op moest letten is, hoe groot de gebaren moeten zijn en wat ik juist klein moet houden. Tijdens de repe tities is een voorstelling ont staan, die in elk geval niet meer in een kleine zaal kan. Maar ook dat is betrekkelijk, want niet alle grote zalen zijn hetzelfde. 'Vijand van het Volk' is don derdag 4 november in de Leid se schouwburg te zien. Vooraf gaand aan de voorstelling geeft Koos Terpstra een (gratis toe gankelijke) inleiding. Deze be gint om 19.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21