Zevenklapper als beloning GRATIA ARTIS Marlène Dietrichs koffers zijn eindelijk in Berlijn Cultuur Kunst Al meer dan miljoen kijkers Jurassic Park Populariteit moderne kunst kan ook averechts werken' 'Boymans en KunstHal moeten meer samen doen' Aangename vertwijfeling bij Van Summeren Schilderijen Brueghel te koop op beurs in Frankfurt JINSDAG 26 OKTOBER 1993 CHEF ANNEMiEK RuYGRO*. 071-356472. PLV -CHEF JAN RJJSDAM. 071-356472 Literair Café weer open alphen aan den run Het Litair Café Alphen opent donderdag 28 oktober het seizoen met de schrijfster Vonne van der Meer. Voor 'Het Limonadegevoel en andere verhalen' kreeg zij de Geenjan Lubberhuizenprijs. Haar eerste korte roman 'Een warme rug' stamt uit 1987. Na de roman 'Zo is hij' is onlangs 'Nachtgoed' uitgekomen. Het Literair Café is donderdagavond om acht uur bij Expressie '70. Muesli Brothers bij Droomfabriek ifiden» Gouwe ouwen uit de jaren 80 en 90 staan op het reper toire van The Muesli Brothers. Deze zevenmansformatie is van plan het publiek stevig te laten dansen. In de Droomfabriek, Ou de Singel 56, donderdag 28 oktober vanaf half tien. Astrologie en tarot bij boekhandel leiden Een demonstratie van het computer-programma 'Astro- spiegel' en uitleg over het Tarot-spel staan op het programma van boekhandel De Kier aan de Nieuwe Rijn. Dit in het kader van de 'Oktober feestmaand' bij deze boekhandel. De avond wordt gehouden donderdag 28 oktober van zeven tot negen uur. Gebroeders Flint in LAK leiden De Gebroeders Flint treden met Music Hall, het pro gramma gebaseerd op het werk van Paul van Ostaijen waarmee zij de Mimeprijs wonnen, vanavond op in het LAKTheater en niet, zoals in het bericht van zaterdag stond vermeld, in de Leid- se schouwburg. De voorstelling in het LAK aan de Cleve- ringaplaats begint om half negen. Kaarten zijn nog aan de kassa van het theater verkrijgbaar. Leidse band Divaz maakt eerste cd amsterdam anp BRUSSEL ANP De grote populariteit van de moderne kunst kan een ave rechtse uitwerking op de ont wikkeling hiervan hebben. Het Internationale Comité van Mu sea, het Icom, wil maatregelen treffen in samenwerking met de internationale museumraad Ci- mam. Het Icom vergaderde vorige week in Brussel. „Musea wor den, ten gevolge van die popu lariteit van de moderne kunst, meer en meer door overheden benut voor de culturele profile ring van stad of regio. Daardoor is een situatie onstaan waarbij er aan musea eisen worden ge steld waaraan ze niet altijd kun nen voldoen", aldus een woord voerdervan het Icom. „Deze tendens houdt het ge vaar in dat musea zich teveel concentreren op de meer toe gankelijke moderne kunst en de grote namen. De noodzakelijke betrokkenheid en verantwoor delijkheid van de musea voor de moderne kunst als geheel, dus ook voor de jonge kunste naars en de regionale kunst, ko men daardoor in de knel. Het Icom gaat nu met de in ternationale museumraad ge dragsafspraken formuleren. Daarnaast zullen regionale werkcomitées worden ingesteld om de praktijken in de verschil lende werelddelen te inventari seren. de Leidse formatie Divaz is nooit bang geweest voor enig avontuur. Behalve op tredens in kroegen en op podia in de Randstad, maakte Divaz in de zomer van 1991 een succesvolle tweeweekse tournee door Zuid-Frankrijk. Inmiddels was de band aan een nieu we uitdaging toe. Een ei gen cd maken. Dat leek de twee dames en vijf heren wel wat. Het resultaat wordt vrijdag 5 november bij de Leidse Vereniging van Popmuzikanten ten doop gehouden. leiden peter van veen Net als veel andere popmuzi kanten droomden de leden van Divaz al enige jaren van het ma ken van een eigen cd. Afgelopen winter werd de knoop doorge hakt. Na een periode van kei hard werken is de droom wer kelijkheid geworden. Reden voor een gesprek met twee Di vazieden, Mark Waaijenberg en Peter Schuitemaker. „De produktie van de cd verg de een doordachte voorberei ding. Wij hebben er immers voor gekozen alles zelf te doen en te financieren. Uiteraard wil den wij een goede opnamestu dio en fabriek voor het persen van de cd. Daarnaast gingen wij op zoek naar een drukkerij voor het tekstboekje en een beeldend kunstenaar voor het maken van een passende omslag. Ook heb ben wij de auteursrechten van onze nummers vastgelegd bij Buma/Stemra en dat betekende dat wij ons eerst moesten ver diepen in het auteursrecht. Het kostte al met al heel wat tijd, maar alles is naar tevredenheid verlopen. En we zijn op deze manier in aanraking gekomen met alles wat voor het produce De speelfilm lurassic Park van Steven Spielberg, die eind sep tember in Nederland in première ging, heeft in 25 dagen meer dan één miljoen bezoekers getrokken. Dat is volgens U1P. die de film in Nederland op de markt brengt, een absoluut record. Recordhouder was de film Flodder 1, die in 1986 in de kerst periode in roulatie ging. Na 28 dagen hadden 1.1 miljoen men sen de film gezien. De dino-film lurassic Park zal na 28 dagen naar verwachting 1.2 miljoen of meer bezoekers trekken. Flod der in .Amerika trok vorig jaar in 28 dagen 900.000 kijkers. Jurassic Park is in 101 bioscopen te zien Ook dat is een abso luut record. Flodder in Amerika stond in 98 bioscopen gepro grammeerd. Mark Waaijenberg (uiterst rechts) en Peter Schuitemaker (met bril) met (een deel van) de Leidse band Divaz: „Als je aan het opnemen bent, ga je op een heel andere manier over muziek nadenken." foto pr ren van een cd van wezenlijk belang is", vertelt Peter Schuite maker. Het opnemen van de Cd be tekende veel voor de band. Mark Waaijenberg: „Muzikaal moet het heel goed zijn. Als je aan het opnemen bent, ga je op een heel andere manier over muziek nadenken. Pas bij een echt goede weergave van de nummers hoor je hoe alles sa men klinkt, wat het effect is en wat de sound van de band is. In muzikaal opzicht hebben wij een enorme stap voorwaarts ge maakt. Je wordt heel kritisch. Heel belangrijk voor ons was de goede samenwerking met op nametechnicus Marcel van der Lans van ML Sound Recording Studio. Marcel fungeerde bij het maken van de opnames als on ze producer." Het resultaat is een cd van professionele kwaliteit. De op names van de nummers zijn uitstekend, bovendien is de pre sentatie prima verzorgd. De schijf is voorzien van een aan trekkelijke omslag van de hand van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Chris van Moorsel en bevat een tekstboekje met een aangename lay-out. De cd heeft de verrassende ti tel 'Squib' gekregen. „Dat is de Engelse vertaling van het woord zevenklapper. Het woord heeft voor Divaz een dubbele associa tie: de zeven staat voor de zeven bandleden, de klapper voor de cd als klapstuk. Wij zien hem namelijk als de bekroning van onze samenwerking. Divaz telt dus zeven leden, naast Mark (zang, gitaar, toet sen) en Peter (bas, zang) zijn dat Lydia van Weelie en Natasja Moekasan (zang), Loek van Een lino op zijde/papier 'Ars Gratia Artis' van Ton van Summeren is te zien in het Centrum Beeldende Kunst. beeldende kunst recensie roos van put Solo-expositie Ton van Summeren 'mixed-media' wer ken, te zien t/m 9 januari 1994 Stedelijk Museum de La kenhal, Oude Singel 28-32, di t/m vrij 10 00-17.00 uur, za en zo 12 00-17.00 uur. Grafiek Ton van Summeren, te zien t/m 29 november, Centrum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerkgracht 19/21, wo. t/m za. 12 00-17.00 uur, do avond 19 00-21 00 uur. zo 13 00-17 00 uur Catalogus met een inleiding van Philip Peters. 39,50 Binnen de serie solo-exposities van mar kante Nederlandse kunstenaars heeft de La kenhal met Ton van Summeren wel een heel bijzonder persoon binnen gehaald. Wie zijn werk nadrukkelijk bekijkt en meer over leest, blijft uiteindelijk in het stadium van aangename vertwijfeling steken. Het werk is niet onduidelijk in compositie of in houd, integendeel, de kunstenaar toont duidelijk zijn visie met beeldende associa ties. Maar toch ga je met meer vragen naar buiten dan je binnenkwam, of anders ge zegd, je ervaart de werkelijkheid zoals die zich tot nu toe aan je heeft getoond geheel anders. Van Summeren laat in zijn 'mixed media' verschijnselen zien die met het blote oog niet waarneembaar zijn. Enerzijds zijn dat elementen die je met een telescoop wel kan zien, zoals bijvoorbeeld planeten en ster ren. Eigenschap van deze genoemde hoe danigheden is dat ze groot en ver weg zijn. Anderzijds toont hij elementen die je niet kunt zien maar die er wel degelijk zijn. Je ziet ze als je door een microscoop kijkt, bij voorbeeld lichaamscellen en moleculen. Gemeenschappelijke kenmerken zijn dat geen van beide voor het blote oog direct zichtbaar zijn en dat je van het bestaan van beide weliswaar op de hoogte bent maar er eigenlijk niet dagelijks bij stil staat dat ze er zijn. Een ander kenmerk is dat het ene on metelijk groot is en het andere oneindig klein. Van Summeren maakt gebruik van foto grafie, een middel waarmee de suggestie van werkelijkheid wordt gegeven. Vervol gens voegt hij aan dit medium met een an der middel, bijvoorbeeld verf, een beeld toe. Hij gebruikt foto's uit de natuurwetenschap als materiaal. Deze blaast hij op tot enorme afmetingen, wat een vervreemdend effect tot gevolg heeft. Vervolgens voegt hij een element aan de foto toe. Dat element heeft dan de functie van een sokkel, als drager van een ander beeld. In het werk van Van Summeren hebben cijfers en letters veelal de functie van een sokkel, soms is de sokkel letterlijk opgevat. In een werk als 'Tactus' (1986) is een sok kel waarneembaar, maar niet in de vorm van cijfers. Je ziet een soort strengels met aan de uiteinden een champigronachtige Griezelfilm- acteur Vincent Price overleden los angeles rtr/upi Vincent Price, de koning van de moderne griezelfilm, is gisteravond in zijn huis in Los Angeles overleden. De 82-jarige acteur stierf na een lang ziekbed aan longkanker, verklaarde zijn woordvoerder Reggie Williams. Price werd het bekendst door de griezelfilms die hij in zijn latere carrière maakte. Daarin straalde hij zowel hu mor als dreiging uit. Hij speelde in meer dan 85 films, waarin hij voornamelijk schurken uitbeelde. Price vestigde zijn naam met een serie verfilmde verhalen van Edgar Allan Poe in de jaren '60. Onder zijn bekendste films zijn „The Fly", „The Bat", „House of Wax" en „House of Haunted Hill". De lange acteur met de ho ningzoete. bekakte stem en het dunne snorretje gaf een beschaafd tintje aan de hor rorfilms. „Ik heb soms het gevoel dat ik het donkere on bewuste van het hele mense lijk ras uitbeeld", zei Price eens. „Ik weet dat het morbi de klinkt, maar ik hou er- bolling. Eén van die bollingen rust als het ware op een vierkant met daarop letters die het woord 'tactus' vormen. De foto blijkt een microscoopfoto te zijn, sterk uitver groot, van de uiteinden van de tastzenuwen op een stukje vingertop. Als je iets aanraakt weet je zeker dat het werkelijkheid is, juist omdat je het aanraakt. Van Summeren plaatst een deel van dit element, de aanra kingszenuw op een vierkant met bovendien daar weer op vermeld het woord 'tactus'. Volgens Philip Peters, die de inleiding van de catalogus heeft geschreven, 'maakt het feit dat hier een deel van een aanrakingsze nuw op een sokkel is gezet, dit werk tot een ironisch monument'. Van Summeren gpeft door de toevoeging van beeldelementen uit zijn eigen verbeel ding, nieuwe betekenissen aan bestaande beelden. Doordat hij zijn onderwerpen haalt uit de onzichtbaar aanwezige werke lijkheid. deze vervolgens opblaast tot enorm formaat, ze uit hun context haalt en er een nieuw beeldelement aan toevoegt dat vele associaties oproept, ontstaat een geheel nieuw beeld met een eigen inhoud. Daardoor raakt de toeschouwer in aange name vertwijfeling. Mysteries die al aanwe zig waren in je belevingswereld krijgen een andere dimensie of er ontstaan geheel nieuwe mysteries. Dam (drums, zang), René Gul denaar (percussie) en Wim van Vliet (saxofoon). Tijdens optre dens speelt Divc.z behalve eigen werk ook covers van onder an deren Sting, de Talking Heads en enkele Caraïbische bands. 'Squib' bestaat louter eigen ei gen werk. „Het zijn geen zware nummers, zij hebben iets vro lijks, zij zijn allemaal swingend en volgens ons voor een breed publiek toegankelijk. Wij maken geen muziek om een bood schap uit te dragen. Wel vertel len al onze nummers zowel tekstueel als muzikaal hun ei gen verhaal. Het zijn popsongs met een kop en een staart." Op vrijdag 5 november om 22.00 uur vindt de cd-presen- tatie van Divaz' 'Squib' plaats bij de Leidse Vereniging van Popmuzikanten op de Middel stegracht 123. rotterdam anp De gemeente Rotterdam wil dat het museum Boymans van Beu- ningen en de KunstHal inniger gaan samenwerken. Ook Boy- mans is daar voorstander van, mits de KunstHal geen huur vraagt voor het tentoonstellen van met name de eigen verza meling moderne kunst. Binnen kort besluit dc gemeente over het zelfstandig voortbestaan van de zonder een eigen collec tie werkende KunstHal. Museumdirecteur Wim Crou- wel ziet twee alternatieven. Wat hem betreft steekt de gemeente jaarlijks één miljoen gulden ex tra (nu 1,5 miljoen) in de exploi tatie van de KunstHal, omdat die anders geen kans tot overle ven heeft. Als de gemeente dat niet wil, zou buurman Boymans de KunstHal kunnen overne men en zo tenslotte de ruimte krijgen die het al jaren nodig heeft. „Maar overname komt op de tweede plaats. We willen al ja ren uitbreiding. Onze collectie moderne kunst is bijna volledig in depót en komt er alleen uit voor speciale tentoonstellingen. We willen ook samenwerken maar niet alleen ten voordele van de KunstHal. Ze schurken graag tegen ons aan om via ons netwerk bruiklenen uit andere musea tentoon te kunnen stel len." Crouwel stelt zich voor de vo rig jaar geopende zalen van de KunstHal 1 te gebruiken voor wisselende exposities van met name toegepaste kunst en de overige ruimten te gebruiken voor de moderne kunst uit de Boymans-depóts. Rotterdam zou het liefst de formule KunstHal handhaven: een zelfstandig opererende ruimte met steeds wisselende van buiten af aangetrokken ex posities. Met andere woorden: geen filiaal van Boymans. Maar als er achter de schermen iets moois zou groeien tussen beide instellingen, dan zou de ge meente dat kunnen omarmen. frankfurt/den haag anp Op de kunst- en antiekbeurs Ars Antique '93 eind november/be gin december in Frankfurt, zijn twee werken te koop van Jan Brueghel de Jongere (1601- 1678). Kunsthandel Trost komt met een voorstelling van Suzanna in bad, die halverwege de zeven tiende eeuw moet zijn geschil derd. Het kunstwerk moet ruim 300.000 mark opbrengen. Dezelfde kunsthandel brengt ook een Maria Hemelvaart met Bloemenkrans op de beurs, dat Jan Brueghel de Jongere schil derde in samenwerking met Hendrik van Balen. Brueghel was vooral verantwoordelijk voor de bloemenkrans, Van Ba len voor Maria. Het tweetal ver vaardigde het werk aan het be gin van de zeventiende eeuw. Voor dit schilderij verwacht Trost „niet meer dan 300.000 mark." Hoogtepunt van deze Ars An tique is een getijdenboek uit het Parijs van de Middeleeuwen. Het wordt aangeboden voor 660.000 mark. berlun hans hoogenduk „Ik heb nog een koffer in Ber lijn", zong de „blauwe engel" Mariene Dietrich eens. Sinds zondag zijn het er een paar honderd. Voor ongeveer negen miljoen gulden heeft de Duitse hoofdstad de hele nalatenschap van Dietrich gekocht van haar dochter Maria Riva. Zondag was een kleine selectie van de uit meer dan 100.000 delen be staande erfenis te zien. Na een uitvoerige inventarisatie zal al les in een speciaal museum worden ondergebracht. Maria Riva overhandigde het stadsbestuur symbolisch twee poppen, die een grote rol in het leven van haar legendarische moeder hadden gespeeld: de negerpop uit de film de „Blau we Engel" en de Chinese pop die ze van haar regisseur Von Sternberg kreeg bij de première van „Sjanghai Express De 68-jarige Maria Riva imi teerde bij die gelegenheid haar moeder. Riva: „Ze zou ongetwij feld gezegd hebben: 'een muse um voor een filmster? ze zijn al lemaal gek geworden'. Maar, in haar hart zou ze trots zijn ge weest." Discipline De Dietrich-erfenis heeft een lang en bewogen leven. Direct naar haar dood op 6 december 1992 hadden de erfgenamen het veilinghuis Sotheby's opdracht gegeven alles te inventariseren en te catalogiseren. Medewer kers van Sotheby's waren wel op iets voorbereid, maar wat ze op 120 vierkante meter pak huisruimte in de buurt van New York vonden, overtrof de stout ste verwachtingen. Met Pruisi sche discipline had Dietrich al les verzameld wat ooit een rol in haar leven had gespeeld. De complete garderobe lag er, een riool, een sofa uit de Para mount-studio's, brieven van Er- nest Hemmingway, Erich Maria Remarque en Rossellini. Verder vonden ze meer dan 50.000 fo to's, het Amerikaanse legeruni form dat ze had gedragen toen ze aan het einde van de oorlog naar Duitsland reisde om tot woede van haar landgenoten voor de geallieerden op te tre den. Maar ook haar vroegere schoolschriften en tientallen dagboeken waren in koffers op geborgen. Verder werden privé- films met Jean Gabin. Hem mingway en John F. Kennedy gevonden. Het is de meest complete er fenis die een acteur of actrice ooit heeft nagelaten. En hoewel Berlijn tientallen jaren een haat liefde verhouding met Dietrich heeft onderhouden, wilde de stad koste wat kost deze verza meling hebben. Maria Riva zei zondag dat haar moeder het als een geschenk zou hebben ge zien dat al haar spullen in haar geboortestad zijn beland. Dat de relatie tussen het filmidool en de stad niet ideaal was. bewees ook de begrafenis van Mariene Dietrich bijna een jaar geleden. Het stadsbestuur was duidelijk verrast door de laatste wens van de filmster om in haar geboortestad te worden begraven en men slaagde er niet in voor een passende en tourage te zorgen. De Berlijners reageerden prompt: duizenden klapten toen de kist naar de be graafplaats werd gebracht, maar burgemeester Diepgen en zijn wethouders werden op boe-ge roep en een fluitconcert ont haald. Nu lijkt alles vergeven en verge ten. De stad wil in 1995 een deel van de aanwinst exposeren in het kader van de tentoonstelling „100 jaar film" en daarna zal de Dietrich-collectie het zwaarte punt vormen in een nieuw te bouwen museum. Alleen voor de dagboeken is al 110 strek kende meter vitrine nodig. Singapore Leden van de Australische dansgroep Leigh Wanen oefenen In Singapore met flamingo's. In de choreografie voor hun bieuwe ballet zijn de vogels als danspartners opgenomen De groep, bekend om zijn buitenissige vondsten, voert het ballet t/m 28 oktober uit in het vogelpark van Singapore, foto ipa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 21