Magiër Magor jaagt vooral
de kleintjes angst aan
Vrije tijd
Droge smeren
Voor- en nadelen
diverse laksoorten
VW-rol
Space-Swatch
Crystal Memories
VRIJDAG 22 OKTOBER 1993
REDACTIE HENRIETTE VAN DER HOEVEN
DINGEN
DOE-HET-ZELF
In en rond het huis valt er regelmatig wel
iets te smeren. Een moderne en praktische
methode is het droog smeren. CFS brengt
hiervoor een teflon spray in de handel.
Teflon is de handelsnaam voor een kunst
stof die voluit polyfluortetraethyleen (PTFE)
heet. De spray is een op basis van dit pro-
dukt samengesteld smeer- en glijmiddel.
Teflon spray moet dun en gelijkmatig wor
den opgespoten. Het laagje is in een oog
wenk droog en hard. Het te behandelen op
pervlak moet goed schoon en droog zijn. De
uitgeharde laag is hard. superglad en antis-
tatisch. De slijtvastheid is groot, zodat de
noodzaak van een volgende 'smeerbeurt'
zich pas veel later zal aandienen. Het pro-
dukt is o.m. te koop in dhz-zaken en bouw
markten. Een busje van 300 ml kost rond de
ƒ16.
Al in de oudheid kende men manieren om
hout een fraaie, sterke afwerking te geven.
Begrippen als China- en Japanlak zijn bij af-
werkers van meubels e.a. nog altijd beken
de begrippen. Ook logen, oliën, harsen en
wassen werden voor afwerking van hout ge
bruikt. Wat jonger zijn de schellak en spiri-
tuslak, net als drogende oliën. Toen, in een
weer later stadium, alkydharsen en polyu-
rethanen werden ontwikkeld, kwamen er
goed verwerkbare en kwalitatief hoogwaar
dige transparante en blanke lakken voor in
terieurafwerking.
De zorg voor het milieu heeft geleid tot de
ontwikkeling van oplosmiddelvrije produk-
ten. Deze zijn intussen net zo goed als de
traditionele lakken. Wel vereisen ze een
aangepaste werkwijze, omdat water nu een
maal trager verdampt dan een oplosmiddel.
Ook de reactie van het watergedragen pro-
dukt op hout is anders.
Blank
Voor blanke afwerking van hout kan de
consument kiezen uit een breed pakket van
lakken: cellulose-, alkydhars-, polvuret-
haan-, eencomponentige zuurhoudende.
waterafdunbare acrylaatlak en combinaties
hiervan.
De oplosmiddelhoudende lakken verwer
ken allemaal goed en zijn ook van goede
kwaliteit. Als de keus op waterafdunbare
lakken valt, zijn de met polyurethaan ver
sterkte acrylaatlakken aan te bevelen. Beide
laksoorten kunnen op vrijwel alle onbehan
delde ondergronden worden toegepast,
zonder speciale voorbehandeling en
meestal ook op oude laklagen die dan na
tuurlijk wel eerst ontvet en opgeschuurd
moeten worden.
Transparant
Van oorsprong blanke, maar ingekleurde
lakken hebben gewoonlijk een basis van
oplosmiddelhoudendepolyurethaan/alkyd-
harsen, of waterafdunbare acrylaatdisper-
sies. Daarmee kun je wit hout. zoals vuren
en grenen, het uiterlijk van tropisch hard
hout geven. Of modekleuren als wit en grijs,
waarbij dan toch de nerfstructuur van het
hout zichtbaar blijft.
Als het om onbehandeld, of terdege van ou
de lagen ontdaan hout gaat, bestaan er bij
transparante afwerking twee mogelijkhe
den: beitsen met bij voorbeeld waterbeits
en vervolgens blank aflakken of direct met
een transparant ingekleurde lak afwerken.
Beide methoden hebben voor- en nadelen.
Beits plus blanke aflak geeft geen aanzetten
en kwaststrepen en 'zakkers' zijn vrijwel on
zichtbaar. Nadeel is dat het extra werk kost
en iets duurder is.
Transparant ingekleurde lak geeft in één ar-
beidsgang zowel kleur als bescherming. Het
nadeel: kans op kwastaanzetten of -strepen,
en misschien zichtbare zakkers. Als de laag
verslijt of beschadiging oploopt, verdwijnt
bij reparatie ook de kleur. Wil je een al ge
lakte ondergrond van een ander, donkerder
kleurtje voorzien, dan kan dat uitsluitend
met ingekleurde lakken, want beits hecht
niet op oude laklagen.
Werkmethode
Bij het verwerken van zowel blanke als
transparant ingekleurde lakken gelden be
paalde regels om tot een goed resultaat te
komen:
Schuur de ondergrond met korrel 240 of
nog iets fijner.
De ondergrond moet droog, stof- en vet
vrij zijn.
Gebruik een platte kwast en werk in de
nerfrichting van het hout.
Verdun de eerste laklaag eventueel met
maximaal 10 procent.
Laat de opvolgende lagen voldoende dro
gen.
Breng voldoende lak aan: op onbehan
deld hout bij voorkeur 200 tot 250 ml per
vierkante meter, in 3 4 lagen.
Tijdens verwerking èn drogen is de beste
omgevingstemperatuur 18 20 graden, in
elk geval niet beneden de 10 graden.
Bij verwerking van satijn- of eiglans. half-
mat of matte lakken op onbehandelde, zui
gende ondergronden dient eén eerste laag
in de glans/ briljantversie te worden aange
bracht.
Het spreekt vanzelf dat altijd de verwer
kingsvoorschriften van de fabrikant moeten
worden opgevolgd.
NIEUWE CD'S
Wim Koevoet Ken Vos Paul Korenhof
Olympische
Robby Valentine The magic infinity Poly-
dor.
Voortaan, belooft
Robby Valentine
(25), zal hij de bom
bast in zijn muziek
beteugelen. Toch
gaat ook zijn tweede
album, The magie
infinityvoïïedig ten
onder aan een stort
vloed van holle
klanken.
Op de titelsong, waarmee deze afschuwelij
ke plaat opent, wordt de luisteraar bescho
ten. De explosies zijn prachtig op de ge
luidsband gezet, de timing is dik in orde
maar het waarom blijft volstrekt onduide
lijk. En zo is het een beetje met alles wat hij
maakt. Valentine en zijn drie begeleiders
doen hun uiterste best als Queen te klinken.
Valentine's zang doet steeds meer denken
aan het afgeknepen stemgeluid van Mi
chael Jackson maar voor het overige is Joe
Satriani Time Machine Relativity/Sony.
Voor het eerst heeft de sublieme Ameri
kaanse gitarist Joe Satriani een kapstok ge
vonden waaraan hij ook z'n meest extreme
werk kan ophangen. Time Machine is een
vergaarbak van nieuw materiaal, live-opna
mes en overblijfsels geworden. Vandaar dat
we nu dan eindelijk kennis kunnen nemen
van de zestien minuten lange Woodstock
Jam uit 1990 met medewerking van bassist
Doug Wimbish en drummer Simon Phillips.
Eindelijk is nu dan ook z'n eerste in een
zeer beperkte oplage verschenen mini-
elpee uit 1984 op CD gezet. Satriani had in
die tijd geen geld voor begeleiders en haalt
daarom maar bas- en drumgeluiden uit zijn
gitaar. Time Machine is het beste gitaaral
bum dat ooit is verschenen.
bril
Na de Olympische zonne
bril Barcelona '92 en Albert -
ville '92 komt Bausch en
Lomb nu met de Ray-Ban
zonnebril Lillehammer '94,
net als de twee voorgangers
afgeleid van het model
Wayfarer van het merk. Het
bruine montuur ziet er door
zijn nerfachtige structuur
uit alsof het van hout is ge
maakt, op de veren zijn
blauwe sneeuwkristallen
verwerkt. In de rechterveer
staan het Olympische logo
en de naam Lillehammer
'94; in de linkerveer ziet
men een serie op oude
Scandinavische rotstekenin
gen gebaseerde pictogram
men, die wintersporten
voorstellen. De bril is uitge
rust met grijs G-15-glas, dat
voor natuurgetrouwe kleu
ren zorgt en 85 procent van
het licht blokkeert. Op het
glas zijn de Olympische rin
gen te zien.
JAZZ
Kevin Eubanks Spirit Talk Blue Note/EMI
Music.
Gitarist Kevin Eubanks is op deze CD in een
serieuze stemming. Dat betekent in dit ge
val veel gebruik van de akoestische variant
en veel ruimte voorverstilde klanken. Eu
banks heeft gekozen voor religieus aan
doende titels als Contact. Union, Earth Par
tyen Inside. Mensen die allergisch zijn voor
enigszins zoete klanken hoeven echter niet
bang te zijn om dit album eens te beluiste
ren, want Eubanks kan af en toe onver
wacht fel te keer gaan op het Spaanse mo
del. En dat is dan geen haastig gerammel,
zoals we dat van vele fusion-gitaristen ken
nen. Eubanks articuleert met een doelma
tigheid die zeldzaam lijkt te zijn geworden.
Een andere reden om naar Spirit Talk te
luisteren is de uitstekende, gevarieerde rit
mische begeleiding van Dave Holland (con
trabas) en Mark Mondezir of Marvin 'Smit-
ty' Smith op slagwerk. Dit is een CD die on
danks de hoge artistieke kwaliteit een groot
publiek zal aanspreken.
Ken Valitsky Species Incompatibility
Knitting Factory Works/Rough Trade
Zij die belangstellen in de nog altijd snel
veranderende wereld van de nieuwe New
Yorkse muziek
kunnen vanaf nu
nog een serieuze
geluidensmid op
hun lijstje zetten.
Ken Valitsky ge
bruikt de typi
sche handels
merken van deze
muzieksoort: een
bijzonder groot
vocabulair en haast neurotische afkeer van
het statische. Collages maken kan iedereen,
maar deze gitarist annex computerpro
grammeur weet daar ondanks veel gebruik
van onder meer industriële omgevingsge
luiden en soms irritante synthesizerklanken
smakelijke, samenhangende stukken van te
bouwen. Het doseert de tempi, geluidstapij
ten, klankwisselingen en natuurlijk elemen
ten uit de meest diverse muziekhoeken met
overleg: van Balinese gamelan m synthesi
zer omgezet tot loopjes uit de barokmuziek.
Ook akoestisch gezien is er het een en an
der te beleven, zoals het haast hysterische
altsaxspel van Thomas Chapin in het titel
stuk of het soms simplistische gitaarwerk
van de leider in Certificate of Existence.
KV
KLASSIEK
Sarasate Carmen-Fantasie Zigeunerwei-
sen. Tartini Sonate in g (Duivelstriller).
Ravel Tzigane. Wieniawski Légende.
Massenet Méditation. Fauré Berceuse
Anne-Sophie Mutter (viool), Wiener Philhar-
moniker o.l.v. James Levine DG
Nog steeds halen mensen hun neus op voor
zo'n verzameling populaire werkjes, alsof
het louter om oppervlakkige virtuositeit zou
gaan. De violiste Anne-Sophie Mutter be
wijst echter dat dit wel degelijk muziek is
die op zichzelf kan staan, en die niet alleen
maar geschikt is als 'toegift'.
Essentieel is wel dat de uitvoerenden hun
werk serieus nemen, maar daaraan is hier
geen gebrek. Ongeacht of het een bravoure-
werk van Sarasate betreft of de veel ingeto
gener Berceuse van Fauré, Mutter ontplooit
een allure de grootste vioolconcerten waar
dig en bewijst daarnaast ook weer eens haar
enorme technisch kunnen met vioolvuur
werk van de eerste orde. Ook dirigent James
Levine en de Wiener Philharmoniker weten
er trouwens mee om te gaan en de opname
(volgens het nieuwe 4D-systeem van DG)
klinkt beeldschoon.
Crusell Klarinetconcerten nr. 1-3 Antony
Pay (klarinet), Orchestra of the Age of Enligh
tenment - Virgin
In de barok-actie met kortingsbonnen van
de Nederlandse platenhandel ook aandacht
voor de Finse klarinettist en componist
Bemhard Crusell (1775-1838). Zijn compo
sities mogen zich verheugen op een groei
ende aandacht van de kant van hedendaag
se klarinettisten, zowel met oude als met
nieuwe instrumenten. Antony Pay bespeelt
een kopie van een klarinet van Heinrich
Grenser uit 1810 en doet dat even virtuoos
als aanstekelijk met een uiterst fraaie toon-
vorming. Dat het orkestspel een fractie
minder alert klinkt, doet aan de charme van
het geheel weinig af.
PK
SPELLETJES
Swatch heeft al heel wat bekende namen
weten te strikken om een horloge te ont
werpen. Dit seizoen is het de Franse desig
ner Jean-Charles de Castelbajac. Zijn inspi-
Tovenaar Magor is aan het kokkerellen en
krijgt daarbij assistentie van twee tot vier
koksmaatjes. Zij dragen de verschillende
ingrediënten aan, maar proberen zonder
dat de tovenaar het ziet kleefspinnen in de
dampende brij te gooien. Die zorgen er
voor dat de toverdrank stroperig wordt en
dus onbruikbaar.
Ogenschijnlijk is er niet veel aan de hand,
maar Magor is achterdochtig en vertrouwt
zijn assistenten voor geen cent. Hij houdt
alles nauwlettend in de gaten. De assisten
ten daarentegen dreigen nogal onvoorzich
tig te werk te gaan omdat ze allemaal als
eerste van hun ingrediënten af willen.
Dat laatste is dan ook meteen het doel
van Magor. de eerste die zijn ingrediënten
kwijt is, wint.
In de doos vinden we een grote tovenaar,
een speelbord, 32 ingrediënten en een spel
regelboekje. De spelregels staan duidelijk
omschreven, dus je kunt meteen aan de
slag. Helaas, helaas, we hebben geen 1,5
batterijen (micro LR 03) bij de hand en
moeten dus wachten tot de winkels weer
open zijn.
Die batterijen zijn broodnodig, want an
ders verzet Magor geen poot. En juist dat is
de essentie van het spel.
Het ontbreken van batterijen is een van
de hinderlijkste dingen die je kunt aantref
fen bij een gezelschapsspel. Het spel mag
dan nog zo fraai en gedetailleerd zijn uitge
voerd, het ontbreken van batterijen irriteert
mateloos. Maar tot de spelfabrikanten wil
dit maar niet doordringen.
De kartonnen schijfjes met afbeeldingen
van ingrediënten hebben op de achterzijde
verschillende kleuren. Voor elke speler zijn
er acht in één kleur. Elke speler kiest een
kleur en gaat zo aan het speelbord zitten
dat hij voor de ronde aflegvelden in dezelf-
Vertrouwt Magor zijn koksmaatjes of wil hij de ingrediënten controleren?
de kleur zit.
Magor beweegt zich rond de toverketel
op de zwarte velden. Daar vandaan zal hij
bezweringen mompelend rond de tover
drank schuifelen.
Het spel kan beginnen. Elke speler legt
een van zijn ingrediëntenkaarten, met de
afbeelding naar beneden, op zijn eerste af-
legveld. Welk ingrediënt dat is, mag ieder
voor zich bepalen. Je mag alleen niet begin
nen met het schijfje met de twee kleefspin
nen.
FOTO PR
De jongste speler zet Magor een veld
vooruit. Hij moet dat met een gecontroleer
de klap doen, want dan wordt het elektro
nische contact in werking gezet. Magor be
gint opgewonden te flitsen en te bliepen.
Hij vraagt zich namelijk af of hij zijn assis
tenten zomaar kan vertrodwen of moet
controleren welk ingrediënt zij aan het to-
verbrouwsel hebben toegevoegd.
Als zijn toverhoed blijft branden nadat de
pieptoon is opgehouden, wil Magor de in
grediënten controleren. Iedereen moet zijn
laatst afgelegd schijfje omkeren.
Degene die stiekem een schijfje met een
kleefspin heeft afgelegd, moet de schijf te
rugnemen. Degene die het schijfje met de
twee spinnen heeft neergelegd, moet zelfs
zijn laatste twee schijfjes terugnemen.
Nadat alle schijfjes door Magor aan een
uitgebreid onderzoek zijn onderworpen,
gaat het spel verder. Iedereen legt weer
tegelijkertijd een nieuw ingrediënt af en
de volgende speler verzet Magor. Wanneer
het lampje met de pieptoon uitgaat, ver
trouwt de magiër zijn assistenten en mag
het volgende ingrediënt worden afgelegd.
Zo gaat het spel verder totdat de tover
drank is voltooid en een van de spelers al
zijn schijfjes is kwijtgeraakt. Maar nadat
Magor ook het allerlaatste schijfje heeft ge
controleerd, blijkt pas of die speler ook
daadwerkelijk de winnaar is. De andere
spelers gaan net zo lang door totdat ook zij
al hun ingrediënten kwijt zijn.
Magor is een leuk spel maar dan wel voor
spelertjes van 5 tot pakweg 10 jaar. Dat
heeft te maken met de verbeeldingskracht
die een tovenaar uitoefent op de jonge ziel
tjes. Ze kijken echt met spanning uit naar
het moment dat Magor de schijfjes weer wil
controleren. Degene die stiekem een
kleefspin heeft afgelegd, zweet bijkans
peentjes.
Het spel zit gedegen in elkaar, de karton
nen schijfjes zijn stevig genoeg voor de
soms wat hardhandige kinderknuistjes.
Magors lampje deed het na enkele ronden
nog steeds, maar het is de vraag of het net
zo lang meegaat als de rest van het spel.
Zorg er wel voor dat met Magor niet wordt
gegooid of gesmeten.
Magor van Ravenburger. Richtprijs: 35
gulden.
Deze golftas is een van de 24 miniatuurtjes
(ongeveer anderhalve centimeter hoog) uit
de nieuwe Swarovski-serie Crystal Memo
ries. Leuk om cadeau te geven, de prijs ligt
tussen de 23 en 68 gulden, ook leuk om per
thema te verzamelen. Er zijn 6 thema's:
Oost. West Thuis Best (huishoudelijke voor
werpjes): In de ban van muziek; Pure Passie
(sport); Kinderjaren; Fantasiewereld en Ac
cessoires (tasjes enz.) Meer informatie: tel.
02230 - 60500.
Keukenrolhouder
nieuwe-stijl
ratiebron was de ruimte. Vaak sieren UFO'S
en hemellichamen de banden. Op de
kunstzinnige wijzerplaat voeren primaire
kleuren de boventoon. De wijzers creëen
elk uur een geheel ander gezicht. De
swatches zijn er vapaf 85,-. Meer informa
tie: tel: 043 - 252550.
Nooit meer getob om aluminium- of vers-
houdfolie uit de gleuf van de houder te wur
men: in de nieuwe Roll-O-Mobil van Bra-
bantia liggen de rollen niet los, maar wor
den stevig tussen twee conussen geklemd.
Daardoor kan de folie niet in de houder te
rugrollen. Bovendien kunnen de rolhouders
zowel in een frame van metaaldraad vvor
den opgehangen als
afzonderlijk in een la
worden weggeborgen.
Een complete set (op-
hangframe, twee rol
houders met snijmes
en keukenrolhouder)
kost 69,50), maar de
rolhouders voor
kunststof en almumi-
niumfolies zijn ook af
zonderlijk te koop
27,50). Meer infor
matie: tel: 04904 -
82222.
Wie 'alles' spaart op het gebied
van Volkswagens, is vast blij te
maken met deze houder, be
stemd voor het kleinste kamer
tje van het huis. De op de foto
afgebeelde closetrolhouder is
van plastic en is (met rol) te
koop in de kleuren mint, roze,
rood en zwart. Hij kost 37,50.
Er is ook een stenen uitvoering
(zonder rol) in de kleuren zwart
en blauw. Die komt op 18,50.
Meer informatie: Pin-Up tel.
058 - 155966.