UIT 'Een voorrecht om vele dingen tegelijk te doen' Rtv show 7 Enorme scheldpartijen wekken af en toe ook ontroering op Anders bekeken: een gezin met twee moeders 'Denk niet wit, denk niet zwart actueler dan ooit' WOENSDAG 20 OKTOBER 1993 De veelzijdigheid van Ron Brandsteden Laatst trof Ron Brandsteder tussen de post een opmerke lijke brief aan. Afzender: ie mand uit Emmen. Die had zijn CD ge kocht. Meneer had naar Brandsteders liedjes geluisterd en zowaar een traantje moeten wegpinken. De teksten troffen hem, niet in de laatste plaats omdat hij ze kon verstaan. Brandsteder zingt op zijn net ver schenen CD Alleen met jou alle twaalf nummers in het Nederlands. Zes tek sten heeft hij zelf geschreven, bij be staande melodieën van onder anderen Rod Stewart, Kenny Rogers en Julio Iglesias. Alleen met jou was nog niet uit of er werd bekendgemaakt dat Ron na zeven seizoenen stopt met de Honey moon Quiz en met ingang van 18 de cember begint met de Jong Geluk Show, waaraan jonge stellen die sinds kort een baby hebben kunnen meedoen. Het kader is dan toch ineens duide lijk. Ron doet een aantal dingen tegelijk en past niet in dat ene vakje waarmee hij het meest bekend is geworden: dat van quizmaster. Usberg ,,En zelfs van dat werk kun je zeggen dat de vergelijking met een ijsberg op gaat. Tien procent zit boven water: dat wat op de televisie te zien is. De andere 90 procent zit eronder. Dat is het voor bereidende werk: het verzinnen van verrasende, nieuwe dingen, het selecte ren van de kandidaten. Die moeten uit verschillende delen van het land komen en het liefst ook uit verschillende socia le milieus. Het gaat erom dat een zo M ijn voorlaatste CD W heette Wilde Bloemen Die maakte hij toen zijn vermaarde groep nog maar net was opgeheven. Ook alweer drie jaar geleden. Nu is er een nieuwe CD van Frank Boeijen alleen, zij het omringd door eminente musici. Jazz in Bar celona heet het album. „Kun je je dat voorstellen: Jazz in Bar celona?" Maar ach, het aan de orde stellen van contrasten ('Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit') was altijd al een van zijn handelsmerken. Hij omschrijft de 16 nummers op het nieuwe album als „een reis door verschillende stijlin vloeden". Dat slaat vooral op de muziek, waarvoor mensen borg staan, zoals de gitarist Loek Schrievers en Rens van der Zalm, die zo veel instrumenten bespeelt dat Frank hem „een menselijke synthesizer" noemt. Verder figureren op de CD Ro bert Jan Stips en Henk Hofstede van The Nits en de jazzband The Houdini's. „Ja, ik ben blij dat ik nu even de tijd heb genomen. Wilde Bloemen heb ik eigenlijk veel te snel opgenomen, nadat de groep uit elkaar was gegaan." Het besluit om de groep te ontbinden, is hem niet in de kouwe kleren gaan zitten. „Maar je moet in je leven soms keuzes maken. Dat heb ik altijd gedaan en het is niet altijd te voorkomen dat je daarmee an dere mensen pijn doet. Als je nagaat: elf jaar lang hebben we ieder jaar een CD gemaakt. We waren afgeladen met optredens. Het werd in de loop der jaren zo'n machinerie. Het werd heel moeilijk, ook voor de anderen." Keurslijf „Op den duur kreeg ik het ge voel in een keurslijf te zitten. Ik had het idee dat, ais we zo door zouden gaan, er geen mogelijk heid meer was om me verder te ontwikkelen. Totdat het mo ment aanbrak dat ik me reali seerde dat als ik zo verder zou gaan, ik mezelf geweld zou aan doen. Er viel niets nieuws meer toe te voegen." „Na Wilde Bloemen heb ik be sloten heel zorgvuldig te werk te gaan. Ik heb veel liedjes ge schreven en daaruit heb ik uit eindelijk deze 16 geselecteerd. Het sleutelwoord blijft inder daad: contrasten. Zeker ook in de muziek, want tegenwoordig kan alles, in dit postmoderne tijdperk. Het leek me leuk: din gen die je niet verwacht. Het kon heel goed, omdat de con trasten ook al in de teksten za- Ik heb zelf het idee dat ik daadwerkelijk een richting heb ingeslagen die voorheen niet mogelijk was. Nu moet ik erbij zeggen dat ook de tjjd is veran derd. En dat zeg ik niet alleen omdat ik wat ouder ben géwor dén. Je wordt zo veel vaker dan vToeger geconfronteerd met de dood. Ook jonge mensen, hoor. breed mogelijk publiek zich voelt aan gesproken. Dat laatste was niet het geval met De Tweede Jeugcl Show. Het idee was leuk en ik heb er zelf heel veel lol aan be leefd: het duiken in al die archieven, het terugzien van al die oude film- en nieuwsfragmenten. Maar al gauw werd duidelijk dat alleen mensen van boven de 30 lol beleefden aan dat programma en dat was niet de opzet." Hij begon in 1979 met de Showbizz Quiz. Ervan leven kon Brandsteder niet, want er werden in een seizoen maar zes shows gemaakt. „Het voordeel van die tijd was dat je langzaam je vorm kon zoeken. Nu is het allemaal anders. Als ik nu zou moeten beginnen, zou ik binnen twee uitzendingen moeten scoren, an ders zou ik afvallen. Maar ach, ook dat heeft z'n voordelen. En het kan denk ik niet anders. Er zijn zo veel netten waar naar de mensen kunnen kijken, de con currentie is zo groot. Maar al met al ben ik er druk mee. Tegenover de zes shows in 1979 staan er nu 60 per seizoen. Daarbij zitten ook de afleveringen van Wie Ben Ik. Die zou ik voor geen goud willen missen. Afge zien van het lachen: die Van Duin houdt m'n hersens lenig. Je moet con stant op je quivive zijn. Bovendien denkt hij voortdurend vier zetten voor uit. En je hebt de neiging er telkens in te tuinen, vooral als hij je dan zo aan kijkt... hij kan zo ontwapenend kijken met die Golden Retriever-kop." Film Veel tijd om zich op het zingen te con centreren blijft er niet over. „Ik vind dat niet erg, hoewel het zingen een warm plaatsje in mijn hart heeft. Per slot van rekening zong ik al voordat ik met m'n radio- en televisiewerk begon. Maar ik beschouw het als een voorrecht dat ik van al die dingen die er in die branche zijn te doen, een graantje kan meepik ken. Ik heb hoorspelen gedaan. Ik heb in de film Vledder gespeeld, samen met Joop Doderer, en later in Field of Ho nour. En dat vond ik fantastisch. Als je vraagt wat ik nog wel eens zou willen doen dan is het in een film spelen. Het is heel anders werken dan voor televi sie, maar het feit dat je zes weken lang met het zelfde gezelschap bij elkaar bent, zo intensief met elkaar omgaat, dat vond ik fijn. Zie je. ik hou van men sen. Als de sfeer bij wat je maakt maar goed is. Weet je dat ik dat het belang rijkste vind? En al zullen sommige men sen zeggen dat het een beetje versnip perd is wat ik doe, ik ben er dankbaar voor dat ik van al die verschillende din gen kennis mag nemen en dat ik eraan mag meedoen. Je wordt er rijker van. Net zo goed als je rijker wordt van de nare dingen die je in je leven mee maakt. En waar het allemaal goed voor is? The Old Man and The Sea, hè, van Hemingway: die oude man die uitein delijk daar bovenop z'n berg zit en naar beneden kijkt, naar het gekrioel en die weet dat er andere waarden in het leven bestaan. En welke dat zijn? Jean Gabin heeft dat liedje gezongen, dat Ko van Dijk ooit in het Nederlands heeft gezon gen: Ik weet, waarvan de portee is dat hij niets zeker weet, maar dat dan ook heel zeker weet. Misschien is het daar allemaal goed voor." Ron Brandsteder doet een aantal dingen tegelijk en past niet in dat ene vakje waarmee hij het meest bekend is geworden: dat van quiz master. foto roland de bruin Frank Boeijen: „Elf jaar l^ng hebben we elk jaar een CD gemaakt. Het werd in de loop der jaren zo'n machine rie." foto archief Je realiseert je ineens dat je niet alles kunt regelen, dat een wat dan heette 'maakbare samenle ving' niet mogelijk is." Jazz in Barcelona' bevat ook een paar vrolijke nummers. „Ja, dat mag ook wel eens worden benadrukt. Ik probeer de gren zen te ontdekken van wat in Nederlandstalige popmuziek mogelijk is. Daarbij horen ook vrolijker teksten of teksten over seks en erotiek en die zijn niet gemakkelijk op een goede ma nier in het Nederlands te schrij ven. Maar het gaat erom dat ik ook. over andere dingen dan zwaarwichtige zaken schrijf. Op die zwarte kant wordt vaak de nadruk geleged en ik ontken ook niet dat ik die in me heb. Maar ik ben heus niet altijd me lancholiek. Ik kan ook best relativeren. Ik bedenk heus wel als ik terugkijk: Goh, heb ik me daar en daar in dertijd nou zo druk om ge maakt?" Er is vrijwel niemand meer die in zijn omgeving niet iémand aan AIDS heeft verloren. Onaf gebroken hoor je over de gru welen in het voormalige Joego slavië. De wereld is definitief een ander tijdperk ingegaan. Als je de toestand vergelijkt met de jaren tachtig.... Het machts evenwicht bestaat niet meer. Die Muur is afgebroken, Man dela is vrij. Maar de wereld ziet er anno nu niet beter uit. Het is een rare bedoening. Ik weet wel: het is maar hoe je naar het leven kijkt. Maar je kunt je ogen niet meer sluiten voor de dingen die gebeuren. Je wordt trouwens wel gedwon gen. In het nummer Paradijs zeg ik dat we ons wel eens mo gen herinneren dat we eigenlijk uit het paradijs komen. Maar het nummer heb ik geschreven omdat er in de motorkap van m'n auto een hakenkruis was gekrast." Minkukel „Tien jaar geleden zong ik Denk niet wit, denk niet zwart. Het is actueler dan ooit. De Centrum Democraten hebben hier mis schien nog niet zo heel veel aanhangers en gelukkig een minkukel aan het hoofd. Maar je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt als er iemand met charisma opstaat als leider van die club, zoals je al hier en daar in het buitenland ziet. En dan moet je er nog maar helemaal niet aan denken wat er gebeurt als ook in Nederland een economische recessie inzet. Je kunt je ogen niet sluiten voor dingen en ik schrijf over wat ik Ik denk dat we van een aantal ideeën af moeten. Het nummer Schreeuw zonder geluid heb ik een paar dagen na de vliegramp in De Bijlmer geschreven. Ik zag opeens tussen al die bloemen die de mensen voor dé slachtof fers neerlegden een aantal bos sen die waren verbrand. Ik vond dat zo typerend. En ik vond er ook iets in van mijn eigen ge moedstoestand op dat HILVERSUM GPD Wie de film En Route van Paul Ruvens wil zien, moet wel tegen een stootje kunnen. Enorme scheldpartijen over en weer, bijna een uur lang, overheersen de documentaire roadmovie die de VPRO in het kader van de serie Lolapaloeza (Lolamoviola) vandaag uitzendt. De scheldka nonnades komen van Lou (Jack Wouterse), Wiske (Marieke Heebink) en in mindere mate van reclasseringsman André (Bart Klever). En route is volgens Ruvens geheel gefilmd „vanuit de beklemming van een auto". Drie kwartier lang kunnen we de gesprekken (nou ja, gesprekken) volgen vanaf de achterbank van een Amerikaanse slee („pitbull-auto"), die wordt bestuurd door de gedetineerde Lou; hij heeft een illegaal verlofpasje voor één dag we ten te versieren. Lou roept de hulp in van zijn vrouw Wiske. De gedetineerde wil namelijk zijn Turkse maat, die ook in de gevangenis zit, hel pen. Het heeft iets te maken met een gedwon gen huwelijk. De hele film door moet hij in het kader daarvan eventjes een kleinigheidje rege len. Niet tot vreugde overigens van Wiske, die met lede ogen moet aanzien welk verkeerd pad Lou bewandelt. De gesprekken tussen Lou en Wiske voorin de rijdende wagen liegen er niet om. De scheldwoorden vliegen je om de oren. Het vo cabulaire van het tweetal lijkt zich uitsluitend te beperken tot schuttingtaai, hoewel er spaarzame momenten zijn dat Lou en Wiske elkaar zelfs in vriendelijke, soms aandoenlijke bewoordingen bejegenen. En route kent zonder meer beklemmende, aangrijpende momenten. Beluister het volgende dialoogje maar eens. Zij: „Hoe durf je het in je dikke kop te halen." Hij: „Volgens mij ben jij een hele grote, bange, schijtlijster geworden." Zij: „Jij en ik, dat is echt kut met peren." Ruven: „Het is een beetje de bedoeling dat je als voyeur op de achterbank zit." En Route een low budget-project van 100.000 gulden wekt overigens een beetje de indruk dat er veel wordt geïmproviseerd. „Maar elke punt kom ma is gespeeld." Marieke Heebink heeft thea ter- en filmervaring. Dat geldt ook voor Jack Wouterse, die bijvoorbeeld een rol had in De Noorderlingen. Lolamoviola is een maandelijkse serie van acht programma's waarin jonge, dan wel rela tief onbekende cineasten en TV-makers experi menteren met vormen van low budget drama. Eindredacteur Bram van Spunteren: „Ik vond dat Paul Ruven moest beginnen. Paul heeft aangetoond, dat hij met eenvoudige middelen iets moois kan maken Het komende seizoen komen Karin Traida, Wolke Kluppel, Nicola van Kilsdonk, Bram van Splunteren zelf en Ian Kerkhof nog aan bod. (Nederland 3, vanavond om 23.21 uur) HILVERSUM MONIQUE BRANDT Manfred was zes en Erwin vier jaar toen hun vader Marcel inmiddels Marcella zijn transsexuele gevoelens voor het eerst ging uiten. Voor het gezin, met name voor moeder Ada, was dat natuurlijk een grote emotionele schok. Het huwelijk kwam op losse schroeven te staan, maar Ada, die zelf werd grootgebracht in pleeggezin nen, besloot voor haar gezin te knokken. De film volgt het gezin gedu rende drie jaar, vanaf 1990. In de film praten de gezinsleden buitengewoon open over de veranderingen die zij meema ken, de opvoeding, de proble men waar ze mee kampen en de reacties van de buitenwereld. Marcella vertelt hoe ze als kind van vijf al wist dat ze eigenlijk een meisje wilde zijn. Stiekem droeg de jonge Marcel zijn moeders kleren, maar toen hij door zijn ouders werd betrapt en daarvoor zwaar werd ge straft, werden die 'vreemde' ge voelens verdrongen. We zien fo to's van Marcel op latere leef tijd: een stevige, kalende man, de Marcel die nu niet meer be staat. De verdrongen gevoelens sta ken na het huwelijk van Ada en Marcel toch weer de kop op. Marcel ging eens in de maand naar NVSH-avonden met een koffer vol dameskleren. Het was het 'gezinsgeheim', want voor de buitenwereld bezocht hij zijn toneelclubje in Rotterdam. La ter besloot Marcel wel openlijk uit te komen voor zijn transsexualiteit. In 1986 volgde een geslachtsveranderende operatie. „Ik wilde mijn lichaam nu eindelijk aanpassen aan mijn gevoel." Superpotten De twee zoons, inmiddels tie ners, waren behoorlijk in de war door de grote veranderingen in hun familie. Ze waren boos, bang voor de reacties van de buitenwereld en zagen hun ou ders als „superpotten, mutsen". Aanvankelijk wat gegeneerd zit ten ze erbij als hun ouders pra ten over de familieproblemen. Later voelen de twee zich meer op hun gemak. Ze zijn, te de tijd verstrijkt, ook kelijk milder over hun ouders. Ada en Marcella worstelen in tussen intens om een nieuwe vorm voor hun relatie te vinden. Opvallend is de openhartig heid van met name moeder Ada, een openhartigheid die soms zelfs enige plaatsvervan gende schaamte oproept. Transsexualiteit binnen een gezin, het is een boeiend thema voor een TV-programma, maar de vraag is in dit geval of pro grammamaakster Eveline van Dijk de gezinsleden niet met iets meer terughoudendheid had moeten benèderen. Ze legt de intieme gevoelens van de be trokkenen wel érg onbarmhartig bloot. Enig gevoel voor privacy van de kant van de makers en een meer zorgvuldige eindre dactie was zeker niet misplaatst geweest en had de film wat 'smaakvoller' gemaakt. Nu roe pen sommige beelden Ada 'filosofeert' over sex met een eventuele toekomstige partner, een familieruzie over het geven van AIDS-voorlichting aan de zoons zelfs lichtelijk afgrijzen op en dat kan toch niet de be doeling zijn geweest, zeker niet van de gezinsleden zelf. GESPROKEN Paul Witteman in VARATV-Magazine: „Voetbal kijk ik altijd bij vrienden. Juichen of schreeuwen doe je niet in je dooie een tje. Zelfs ergernis wil ik delen." De Vlaamse schrijver Paul de Wispelaere in Humo: „Het feminisme heeft een gene ratie vrouwen onnodig ongelukkig gemaakt." Cyrano-ster Bill van Dijk in Privé „Ik moet hier op Broadway kei hard werken, meestal duren de repetities tot 9 uur 's avonds. Daarna neem ik mijn nieuwe tek sten door of ik ga met mijn tegen speler schermen. Voor eten en drinken is nauwelijks tijd, maar dat is hier sowieso geen feest, le dereen hier haalt wat of laat iets brengen. Zo lang ik hier ben, heb ik alleen uit karton of plastic ge geten. Zelfs in de meest chique zaken kreeg ik de koffie uit plas tic bekertjes." Actrice Kiki Classen in Story: Kiki Classen: „Als ik in een scene zonder truitje moet, doe ik het zonder truitje. Ik ben niet tegen bloot." foto'archief „Ik heb geen moeite met bloot. Mijn moeder zei vroeger al dat ik schaamteloos was. Exhibitionis tische trekjes heb ik niet hoor. Ik heb niet zoiets van: oh mag ik weer uit de kleren? Het is voor mij heel simpel. Ik kom op de set om te werken. En als de verantwoor delijke mensen vinden dat een bepaalde scène zonder truitje moet, doe ik het zonder truitje." Joanna Johnson, alias Caroline uit i The Bold and the Beautiful in Weekend: „Ik had er gewoon mijn buik van j vol. Ik was uitgekeken op Caro line. Maar misschien had ik nog meer moeite met het opgefokte wereldje in Hollywood. Zo weiger de ik me nog langer te onderwer pen aan al die ongeschreven re gels betreffende je uiterlijk. De wereld waarin ik door The Bold in verzeild was geraakt, maakte me almaar depressiever. Ik begon mezelf steeds lelijker te vinden en het ouder worden beangstigde VTM-ster van Marcel Vanthilt in Humo: „Ik ben een maagd en dat zijn Pietjes Precies. Ik zie hier bijvoor beeld een bos sleutels op tafel lig gen, zomaar achteloos neerge gooid. Dan begin ik te roepen en te tieren, maar ik ben ook een vat vol tegenstellingen. Ik was on langs in Afrika, waar de drek van de muren liep. En daar deden de vuiligheid en de wanorde me niks. Een kakkerlak in de koffie? Leuk! PattyBrard in VARA TV-Magazine: „Waarom ik altijd in roddelbladen sta? Omdat ik een opvallend mens ben en er ook nog anders uitzie dan de gemiddelde per soon. Ik denk altijd dat de men sen zoiets hebben met mij, dat ze ook met John McEnroe hebben: ze zouden me eigenlijk willen ha ten, maar tegelijkertijd willen ze ook weer weten wat ik aan het doen ben. Zo van, oh wat een irri tant mens, maar kijk dan toch hoe leuk, want ze doet wel dat en dat. Het is eigenlijk 'the woman they love to hate'." RutgerHauer in Privé: „Het is me opgevallen dat er ner gens ter wereld een land is waar i de mensen met zulke zure gezich- I ten rondlopen als in Nederland." Wim Bosboom in de Haagsche Cou rant: „Is het rechts als ik zeg dat Ne derlanders soft en weekhartig zijn, als ik ons volk wel eens wat tebolletjes aan zee noem? Er is in ons land een overvloed van aller lei softe instanties die zichzelf heel gaarne aan het werk houden. Zoals welzijnswerkers die voortdu rend cliënten zoeken als ze geen drugsverslaafden hebben, nemen ze alcoholis ten, en als die dronkaards op zijn, storten ze zich op lui die aan gokkasten zijn verslaafd." Frank Boeijen zweert bij contrasten NUMEGEN GPD Gespierde taal in TV-film En Route Anders Bekeken, van links naar rechts: Erwin, Manfred, Ada la. foto joos va Marcel - den broek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 10