Eco-biologische kleding uit eigen land Chopin Tafel naar eigen idee en exclusief Leven en wonen Klein grut nu verplanten Vinja 933: multifunctionele bank L'Oreal doet geen dierproeven meer MAANDAG 18 OKTOBER 1993 TUIN Om het moeilijk te maken willen lang niet alle planten op hetzelfde moment worden verplant. Bladverliezers willen pas uit de grond als ze het blad kwijt zijn, blad- houders kunnen vroeg in de herfst of laat in het voorjaar het best van plaats veranderen. Met vaste planten kan de hele winter wor den gesjouwd, op het kleine grut na. Dat kleine grut, al dat goed dat wel eens rotsplant, een andere keer randplant wordt genoemd, wortelt zeer oppervlakkig. Een beetje vorst en de wortels staan in bevroren grond. Staan ze eenmaal vast, dan is dat geen probleem, zijn ze net van de ene plek naar de ande re verhuisd, dan kan dat wel eens mis lopen. De wortels verdrogen, de plant is weg. Niet doen dus. Maar nu is het nog tijd om ze elders neer te zetten. De grond is nog warm, de lucht vochtig, de wortels kunnen zich snel en gemakkelijk hechten. Mocht het onverhoopt droog worden na het verplanten of mocht er abnormaal vroeg vorst komen, dan zullen we een beetje moeten helpen. Gewoon water geven zodat we ze door de eerste moeilijke tijd heen helpen. Het aardige van al dat kleine grut: Aubrietia, Arabis, Alyssum, Ibe- ris, Sedum, rotsanjers, Verastium, enzovoort, is, dat de planten ge makkelijk gescheurd kunnen worden. We kunnen er dus veel meer van maken. Hiervoor halen we de planten zorgvuldig uit de grond. We kijken dan goed waar de mooiste en beste wortels zitten. Daar na scheuren we de pol in zoveel stukken als we nodig hebben. De rest kan op de compost. De kleine stukken plant, per definitie voorzien van mooie gezonde wortels, worden nu geplant. Uiteraard in grond die niet alleen los is van structuur, maar ook eventueel is verbeterd, liefst met zelfge maakte compost, desnoods met potaarde. In streken met klei kan de grond luchtiger gemaakt worden met scherp zand en eventueel turf. Maar planten die niet van zure grond houden, zoals anjers, krijgen juist een heel klein beetje landbouwkalk. De wortels worden stevig in de grond gedrukt. We gieten de plan ten altijd aan, ook bij regen. Dat beetje regen kan niet op tegen een forse straal water die de aarde tussen de wortels spoelt. Daar is het na het verplanten om begonnen. Dan kunnen ze zich gemakkelijk hechten. Bij vroege vorst verdient het aanbeveling om pas verplant grut veiligheidshalve iets bescherming te bieden. VRAAG EN ANTWOORD B. BEERS uit HAARLEM heeft en aantal vragen over wilgen en fuch sia's. De 'waterwilg' is waarschijnlijk de Salix alba, een forse groeier die in de loop van de wintermaanden in vorm gesnoeid mag wor den. De Salix integra (is deze-witbont?) heeft eerst in een pot ge staan, maar staat nu in de volle grond. Ik vermoed dat deze plant op stam is gekweekt en dan is het zaak om de stamvorm in ere te houden. Uitdunnen na de bloei is dan noodzakelijk. Er zijn zelfs mensen die dit soort wilgjes ria de bloei als het ware knotten, zodat ze elk jaar uitsluitend jong hout hebben. Maar zo radicaal is niet noodzakelijk. Wat fuchsia's aangaat: zelf snoei ik mijn planten een heel klein beetje voor ze in de winterrust gaan. Pas in maart, als ze uit de rust gehaald worden en ook nieuwe aarde krijgen, worden ze flink op maat gesnoeid. Heel tijdeigen is de vraag van J. A. VAN STEIJN uit BLOEMEN- DAAL. De vraag luidt: wanneer mag ik de verdorde stengels van de grote planten verwijderen. Het antwoord luidt: de beste tijd is pas in het voorjaar, omdat ook veel dieren plezier hebben van al deze opstaande stengels. Bovendien houden ze de vorst aan de grond iets tegen en zijn ze heel mooi als het sneeuwt. Maar als er teveel bezwaar tegen is, kan men ze in de herfst verwijderen als ze hele maal afgestorven zijn. De stengels van de overblijvende Helianthus gebruik ik vaak als bamboestokken. Een heel belangrijke vraag komt van H. J. DINGJAN uit LEIDEN. De vraag luidt: mogen aardappelschillen in het GFT-vat? Het antwoord luidt: Néén, in geen geval! Afgezien van het feit dat de aardappels, vooral de Bintjes, met héél véél gif worden gekweekt, worden ze ten overvloede ook nog met kiemremmend spul behandeld. Aardap pelschillen, tenzij uit biologische bedrijven, horen dus in de vuil- 1 niszak. Soms is het lachen geblazenbij het lezen van de brieven van de trouwe lezers. Zo ook bij het lezen van de brief van J. STIEKEMA uit HEEMSTEDE. Die heeft ijverig alle slakken tussen de compost ge stopt en vraagt zich nu af of ze straks ook weer meekomen als de compost uitgestrooid wordt. Om te beginnen zullen de slakken de hitte die in de composthoop ontstaat tijdens de omzetting niet overleven. Maar de exemplaren die leven aan de buitenkant van de hoop zullen zich ongetwijfeld voortplanten. Met de eitjes die ze af zetten komen dan volgend voorjaar weer slakken in de tuin. Het advies luidt dus: géén slakken in de compost. Zijn er geen vogels of kippen in de buurt. Die zijn er dol op. A.C. VAN DER PERK uit KATWIJK tobt met haar Tiboutchina. Uit alles maak ik op dat de plant iets teveel zorg in de vorm van water heeft gehad. Deze plant die ruim een meter hoog kan worden, wil wel geregeld natgehouden worden, maar kan niet tegen een 'natte voet'. Dus vlug uit de pot halen en nieuwe aarde geven op basis van compost. Gedurende de winter ongeveer 10 graden C. In het voor jaar op een lichte niet-zonnige plaats, 's Winters mag er wel een paar uur zon op schijnen. Om de luchtigheid goed te houden kan men de pot op een omgekeerde schotel in een bak met water zet ten. De wortels worden dan niet te nat. In het voorjaar geregeld bij mesten. Zo verzorgd zal de Tiboutchina volgend jaar vast wel weer mooi worden. Komt er bij u al tuinierend of wandelend in de natuur een vraag op? Greet Buchner zal proberen voor u het antwoord te vinden. De vraag kunt u opsturen naar Damiate Dagbladen, Postbus 507, 2003 AP Haarlem, t.a.v. de redactie LEVEN EN WONEN. Katoen geteeld op gifvrije grond, zonder chemische middelen JEANETTE STUUROP 'Going eco' is een duidelijke trend in de confectie-industrie. Ieder zichzelf respecterend merk heeft wel een 'ecolijn' in de collectie. Ergane Organic Wear, anderhalf jaar geleden opgericht, heeft in middels de vierde collectie volledig ecologisch-biologische kleding gelanceerd en heeft zich voor het eerst gepresenteerd op de inter nationale modebeurs Igedo in Düsseldoif. Ergane Organic Wear werkt hoofdzakelijk met katoen. De produktie van de katoen wordt streng bewaakt, evenals de veredeling van het produkt. Het natio nale Skal-certifïcaat dat aan de stoffen is gehecht is daarvoor de ga rantie. indigo voor deze winter en maïsgeel, roodbruin en petrolgroen voor de ko mende zomer. Weliswaar zijn die niet zo knallend van kleur als in de 'gewo ne' kledingindustrie, maar Anita Bo nes, die samen met Wieneke Reith de collectie ontwerpt, blijft optimistisch: „Ook dat zal nog wel komen". Wat betreft de knopen heeft Ergane de keus laten vallen op ongebeitste parelmoer, olijfhout en kokosnoot Bones heeft nog een boeiende aan vulling op dat knopenverhaal: „Dat parelmoer is afkomstig van afgestor ven oesterbanken. We vroegen ons af, of we voor de nieuwe collectie niet iets anders konden bedenken, een wat intensere kleur, zoals bijvoor beeld koraal. Dat kon ook, zei onze le verancier. Ook van afgestorven ban ken. We zijn er uiteindelijk achterge komen, dat dat gewoon helemaal niet mogelijk is. Dat koraalbanken hele maal niet afsterven. Dus vindt men geen koraal in onze collectie. Ook ge recycled glas leek ons een aardige grondstof, maar ook dat idee hebben we moeten laten varen, omdat er toch te veel verf werd gebruikt". De vrouw achter dit in Arnhem geves tigde bedrijf is Wieneke Reith. Ze volgde de lerarenopleiding tekenen en textiele werkvormen in Nijmegen, oriënteerde zich in het ecologische circuit, is als docente verbonden aan een vormingscentrum en gaf in bin nen- en buitenland tal van workshops op het gebied van milieu. „Al die acti viteiten brachten haar terug naar de kleding", zegt Betty Bennis, die de publiciteit voor het bedrijf verzorgt. De kleding wordt inmiddels ver kocht in Nederland, maar ook in Duitsland, Zwitserland, Luxemburg en België. Scandinavië, Oostenrijk en Engeland hebben belangstelling ge toond voor de zomercollectie 1994. Zuiver katoenen kleding voor jong en oud, dik en dun, man of vrouw want zo wil Reith het. Zuiver katoen blousestof, tricot, interlock, denim en canvas vormt de grondstof voor Ergane. De firma Bo Weevil (Ermelo) heeft plantages in Turkije, India en Paraguay onder haar beheer, waar ka toen op een zodanige wijze wordt ge kweekt, dat dat biologisch ecologisch verantwoord is. De katoen groeit op gifvrije grond, krijgt geen kunstmest, pesticiden en ontbladeringsmiddelen toegediend en tijdens het veredelings- proces wordt geen gebruik gemaakt van chemicaliën. Als alle katoen op deze wijze zou worden geproduceerd, zou dat wereldwijd een teruggang van 20 procent in het gebruik van land- bouwchemicaliën opleveren, zo is be rekend. De hoofdkleur van de biologische kleding is ecru, maar er is nu ook na tuurlijk bruin op de markt, terwijl daarnaast 'mixen' mogelijk zijn. Voor het drukken van dessins wordt ge bruik gemaakt van biologisch af breekbare drukinkt in bijvoorbeeld kleuren als okergroen, aubergine en Naaigaren En Ergane doet liever geen conces sies. Moet dat echter soms wel doen. Zo is er nog steeds geen katoenen naaigaren op de markt, dat op dezelf de manier krimpt als katoenen stof. Dat is, zo blijkt, „een wereldwijd pro bleem, waarvoor nog geen oplossing is". Daarom is gekozen voor de meest verantwoorde oplossing. In de nieuwe zomercollectie is gebruik gemaakt van elastische tricot, waarin 3 procent elastan is verwerkt. Men moet er ove rigens voor zorgen „onder de 5 pro cent natuuronvriendelijke grondstof fen" te blijven en dat lukt. Het streven is straks ook voor de kleding een Skal- certifïcaat te verwerven. Ecologische kleding moet lang mee kunnen, zo redeneert Ergane. Van daar dat wordt gestreefd naar tijdloze ontwerpen met speelse elementen, hoewel de legging ook deel uitmaakt van de nieuwe collectie. Blij is men met de bruine denim, die na de eerste paar wasbeurten dieper van kleur wordt en die vooral voor bermuda's, rokken en overhemden zeer geschikt blijkt te zijn. Overigens: er is geen pantalon in de collectie te vinden die sluit rnet een rits. Het bedrijf werkt al les af met knoopsluitingen. De wintercollectie wordt gebracht in de maten small, medium en large, voor de komende zomercollectie wordt daar nog een extra large aan toegevoegd. Telt de wintercollectie tien grondmodellen, die voor de zo mer zit nu al tegen de dertig. Door te werken met uni en soms gedessineer de stoffen wordt het aantal combina ties aanzienlijk groter. Met de Vinja 933 heeft ontwerper Hugo de Ruiter een bank ontworpen, geschikt voor verschillende mensen en verschillende houdingen. Door de vaag-tonde vorm van de rugleuning en de rug kussens heeft deze bank iets uitgesproken gebor gens. Je kunt in een van de hoeken gaan zitten als je vrij korte benen hebt; daar ïs de zitting korter. Langere mensen zitten misschien liever in het midden of, om nog wat comfortabeler te worden gesteund, enigszins schuin in de hoek. De rugkussens zijn twee aan twee gekoppeld en door middel van een geraffineerd bevestigings systeem (waarop patent is aangevraagd) gemak kelijk verplaatsbaar^ zonder kans op wegglijden. Wil je lekker languit liggen, dan even schuiven met de kussens en je kunt je hoofd daarop neer vlijen, zonder dat de armleuning je een stijve nek bezorgt. De kussens voelen lekker zacht aan en ze vormen in alle standen een harmonisch geheel met zitting en frame. Je kunt met de kussens veel kanten op, maar al tijd een esthetische. Wie fors van lengte is en bij het proefzitten merkt dat de bank toch nog wat aan de lage kant is (zodat je niet ontspannen zit en wat moeilijk omhoog komt) kan de standaard voetjes van 1,5 cm laten vervangen door andere van 3 cm. De bank wordt geproduceerd door Leo- lux. L'Oreal, 's werelds grootste cosmeticabe drijf, heeft vorige week laten weten zijn pro- dukten niet meer op dieren te testen. Het be drijf lijkt met deze be slissing door de knieën te zijn gegaan voor een zeer militante organisa tie die opkomt voor de rechten van dieren. De in Washington ge vestigde organisatie 'People for the Ethical Treatment of Animals' (Mensen voor een ethi sche behandeling van dieren), begon in 1989 een campagne tegen l'Oreal omdat het be drijf uitzonderlijk wreed gebruik maakte van proefdieren. PETA zei te beschikken over bewijzen dat l'Oreal muizen levend liet ver branden om de uitwer king van een bepaald zonnebrandmiddel te testen. Onderdeel van de campagne vormden een consumentenboy cot en zeer in het oog lopende protestacties, zowel in Frankrijk als in de VS, waar Helena Rubinstein en andere dochtermerken van l'O real zijn gevestigd. PETA heeft zijn cam pagne ook tegen andere cosmeticabedrijven ge richt. Rond de 500 be drijven, waaronder gro te als Revlon, Avon en Chanel, hebben inmid dels toegezegd geen dieren meer voor het testen van hun produk- ten te gebruiken. Het volgende doelwit van PETA wordt Gillette. SPREEKUUR Als ik 's morgens naar mijn werk rijd, heb ik meestal Radio 4 aan staan. Zo vroeg op de ochtend draait men meestal aan het tijdstip aangepaste muziek en vaak zitten daar etudes van Chopin bij. Prachtige muziek, intrigerende componist. Niet alleen op muzikaal gebied verdient Chopin onze warme belangstelling, ook op medisch gebied is hij de moeite van het be studeren waard. Hij werd geboren in 1810 in Warschau, ontpopte zich al snel tot pia no-virtuoos en vertrok op 20-jarige leeftijd naar Parijs. Daar werd hij beroemd als com ponist en pianist, maar zijn gezondheid liet te wensen over, zodat hij in 1838 naar Mal- lorca vertrok om daar te kuren. Op Mallorca leefde hij samen met de schrijfster Georges Sand en beleefde enkele op artistiek gebied zeer vruchtbare jaren. De verhouding met Sand was echter niet voor de eeuwigheid en hij keerde terug naar Parijs, waar hij in 1849 stierf. Nu ja, zult u zeggen, daar is niet zoveel bij zonders aan. Componist sterft vóór hij 40 wordt. Zal wel aan de tering zijn geweest. Per slot van rekening liep half Europa in die jaren rond met tuberculose. Inderdaad heeft men lang gedacht dat Chopin tuber culose had en daaraan uiteindelijk ook is overleden. In de muziekencyclopedie waar ik zijn levensbeschrijving in heb opgezocht, staat ook braaf vermeld dat Chopin aan consumption ten onder ging. AJs we echter kijken naar zijn levensloop en beschrijvingen van hem door zijn vrienden, dan dringt een geheel andere diagnose naar de voorgrond. Chopin was een buitenge woon magere man, die zich echter een on geluk at zonder daarvan aan te komen. Op het eind van zijn leven woog hij minder dan 40 kilo. Daarnaast hoestte hij veel en gaf daarbij (oneerbiedig gezegd) bakken sputum op. Bovendien was hij steriel. Geor ges Sand, zijn minnares gedurende meer dere jaren, is nooit zwanger van hem ge weest, hoewel zij onconventioneel genoeg was om zonder gehuwd te zijn een kind ter wereld te brengen. Deze drie symptomen doen niet denken aan tuberculose, maar aan een aangeboren, erfelijke ziekte, die tegenwoordig bekend staat onder de naam cystic fibrosis, oftewel taai-slijm-ziekte. Cystic fibrosis, CF voor het gemak, komt onder blanken tamelijk veel voor. In Neder land worden jaarlijks ongeveer 3600 kinde ren met deze ziekte geboren. De ziekte is recessief overerfelijk, dat betekent dat beide ouders drager moeten zijn van het CF-gen, en dat het kind beide genen moet hebben om verschijnselen van de ziekte te verto nen. Meestal wordt de diagnose gesteld als het kind nog klein is.^n tot zo'n twintig jaar ge leden was CF ook een echte kinderziekte. Kinderziekte in een lugubere betekenis van het woord. Bedoeld wordt dat 5096 van de patiëntjes overleed voor ze vijf jaar oud wa ren. U kunt zich voorstellen dat deze sterfte totaal niet opviel in de algemene kinder sterfte van de vorige eeuw. Men vermoedt nu dat ook in ontwikkelingslanden CF wel licht veel frequenter voorkomt dan tot nu toe gedacht werd, maar daar om diezelfde reden aan de aandacht ontsnapt. De andere helft van de patiëntjes werd ou der, tot veel ouder. Recent is bekend gewor den, dat dit mildere verloop van de ziekte samenhangt met een andere mutatie in het CF-gen. Chopin heeft denkelijk aan zo'n mildevorm geleden. De verschijnselen van CF zijn te wijten aan een stoornis in het transport van het chlori de-ion. Hierdoor is het zweet abnprmaal zout en is slijm, met name in longen en al vleesklier, veel taaier dan normaal. Dit taaie slijm leidt al vroeg tot verstopping van klier- buizen in de alvleesklier, waardoor bepaal de verteringssappen het voedsel niet meer kunnen bereiken. Het gevolg is dat vetten onvoldoende worden opgenomen en met de ontlasting het lichaam weer verlaten. Diarree en groeistoornissen zijn een be langrijk symptoom van CI-\ Ook in de lon gen zit het taaie slijm, waar het kleine luchtwegen afsluit en een ideale voedings bodem vormt voor bacteriën. Al heel jong hebben CF-patiëntjes dan ook chronische longinfecties, en geven ze veel sputum op. Tegenwoordig is CF niet meer uitsluitend een kinderziekte. Door verbeterde behan deling, die tegelijkertijd zowelde verte ringsproblemen als de longinfecties te lijf gaat, wordt de helft van de CF-patiënten nu ouder dan 27 jaar, een dramatische verbe tering ten opzichte van vroeger. f MARISKA KOSTER Drie ontwerpen uit de Ergane-collectie gemaakt van ecru-kleurige katoen. FOTO 0PD Twee bijzonder gevormde tafelbladen. Een tafel is een blad dat op één of meer poten staat en wordt meestal in serieproduktie vervaardigd. Hoe groot de keuzemogelijkheden ook zijn, er is toch een zékere beperking aan ver bonden. Heel nieuwe mogelijkheden biedt een Nederlandse fabrikant die al sinds een halve eeuw toonaangevend is op het gebied van aanrechtbladen voor de 'fijnere keuken'. Wil je een ta felblad in de vorm van een boomblad, of volgens een ontwerp dat op de vleugels van een vlinder lijkt? Of rond met een rechte 'uitloop'? Een tafel zonder rechte kanten, met welvingen dié aan pure fantasie ontsproten lij ken? Dat is allemaal mogelijk. Het blad kan van hardhout worden ge maakt, samengesteld uit zorgvuldig geselecteerde balkjes die naadloos in elkaar zijn gelijmd, met een doorlo pende structuur of uitgevoerd in stro ken die aan de lamellen van parket doen denken. Een combinatie van in kleur contrasterende houtsoorten is ook mogelijk en dat kan in de perfect afgewerkte rand als een zwaluwstaart - motief zichtbaar zijn. Wie het om praktische redenen in een geheel uit kunststof gemaakt blad zoekt kan eveneens kiezen uit een enorm assortiment, van laminaten tot zogeheten volkern-kunststoffen. Ook wat de randafwerking betreft heb je het maar voor het zeggen: softline of strak-recht, in hout of kunststof, vloeiend in elkaar overgaand, en de dikte van het blad visueel dikker dan wel dunner laten lijken. Op de onvermijdelijke vraag 'wat gaat dat kosten?' kan de fabrikant vrij snel (en vrijblijvend) een antwoord FOTO CPD geven. De prijs wordt globaal geba seerd op materiaal en het bladopper vlak, waarbij zaagverlies bij extreme vormen natuurlijk ook moet worden ingecalculeerd. Het blijft uiteraard niet bij een blad; daar moeten ook poten onder, en die zullen in juiste harmonie met het blad moeten zijn. De fabrikant, Bald BV in Dongen, spreekt dan ook niet van 'poten', maar van creatieve steunen of kolommen. De keuze daarvan hangt nauw samen met vorm en aard van het tafelblad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 27