'Aankopen kunst aantrekkelijker' Jaarprijzen Stripschap uitgereikt Welhaast perfecte Evensong Slapstickhumor van W.A.C.K.O. VERBJJ STEREND Cultuur Kunst Streetparade ter ere van Laurentius Portretten en een buitenbeentje bij Ars Swingende Dulfer neemt te weinig gas terug Koninklijke subsidie voor jonge kunstenaars MAANDAG 18 OKTOBER 1993 Specially made for de Bijenkorf by Tlowftf d'Ancona wil nieuwe financieringsregeling Minister d'Ancona van WVC is op zoek naar mogelijkhe den om, zonder rentevergoedingen door het Rijk, vanaf 1995 toch een aantrekkelijke financieringsregeling voor de aankoop van beeldende kunst tot stand te brengen. ,,Er moet een groter en breder aanbod voor de consu ment bereikbaar worden", aldus de bewindsvrouw dit weekeinde bij de opening van een gezamenlijke plek van zeven Amsterdamse galeriehouders. Deze beperking zorgde voor de nodige opschudding in de gale riewereld. ,,Ik streef ernaar zoveel moge lijk mensen in aanraking te brengen met onze cultuur. Dat betekent dat we ons niet meer kunnen beperken tot een aan bod van pure avant-garde en ri sicovolle kunst, maar dat we ook moeten erkennen dat de consument het recht heeft zijn eigen voorkeuren te volgen", al dus d'Ancona. „Ik wil ervoor waken dat door ingrijpen van de overheid bepaalde kunstvor men via goedkope financie ringswijzen aangeschaft kunnen worden en andere niet." In de nieuwe regeling gelden voor iedere kunstkoper in Ne derland voortaan dezelfde re gels. Dat betekent dat een deel De minister kondigde verder aan dat ze inmiddels contact heeft gezocht met mogelijke fi nanciers. Daarbij is ook Rabo- bank-dochter De Lage Landen, partner van WVC bij de uitvoe ring van de huidige rentesubsi dieregeling. Dankzij een jaar lijkse WVC-subsidie van drie miljoen gulden kan de particu lier daardoor renteloos kunst op krediet kopen. In september werd bekend dat deze financieringsregeling over twee jaar verdwijnt. Na overschrijdingen tot een record bedrag van 13 miljoen gulden in 1990, werd de regeling op 1 ja nuari van dit jaar al beperkt van 180 tot 62 galeries en het maxi male bedrag van drie miljoen. van de rentekosten zelf opge bracht moet worden. De stren ge selectie van de deelnemende galeries door de Raad voor de Kunst kan echter worden opge rekt, waardoor een groter en breder aanbod bereikbaar wordt. De minister is niet bang voor verlies van kwaliteit: „Aan gezien ik voorzie dat bij de uit voering van een nieuwe rege ling de branche zelf een promi nente rol zal spelen, is dat, neem ik aan, geen groot pro bleem meer." De locatie aan de Lijnbaans gracht 312-318 biedt onderdak aan de hedendaagse kunst-ga leries Akinci, Apunto, The Dra wing Room, Johan Jonker, Lu- men Travo, Oele en Schoo. „We proberen zo nieuwe energie te genover de recessie op de kunstmarkt te stellen", aldus initiatiefnemer Leyla Akinci. De galeries blijven hun eigen ten toonstellingen presenteren, maar zijn van plan gezamenlijk aantrekkelijke evenementen te organiseren die tot een extra toeloop van publiek kunnen lei- Baljurken Hofvijver dansend ten onder den haag Twintig paraffine baljurken op de Hofvijver gaan op de avond van de 24ste oktober dansend ten onder. Het Shusaku Dormu Dance Theater geeft een voorstelling die volgens de makers van de baljurken, Patchwork, een waar spektakel zal worden. Er doet zelfs een hijskraan mee. „Het bal op de Hofvij ver zal kortstondig en voor het laatst tot leven worden gebracht. De dansers zullen de oude glorie doen herleven. Maar ook zul len zij verbeelden wat leeft in de hoofden van diegenen die hun jurken hebben achtergelaten. Zo vlakbij het regeringscentrum kan het niet anders of er bestaat een verband", luidt de mysteri euze voorspelling van de initiatiefnemers. Five Blind Boys of Alabama treden op Amsterdam The Five Blind Boys of Alabama, 'veteranen van de gospelmuziek', zijn nog maar met vier over. Niettemin brengen zij, begeleid door vier muzikanten, hun liederen ten gehore. Concerten zijn er onder meer in Amsterdam (Paradiso, 3 no vember), Den Haag (Dr. Anton Philipszaal, 5 november), Rotter dam (Zuidplein, 7 november), Utrecht (Vredenburg, 10 novem ber) en Amstelveen (Cultureel Centrum, 13 november). muziek recensie hans keuzers Concert: Candy Dulfer Funky Stuff; ge zien 17/10 LVC, Leiden Na haar succesvolle debuutal bum Saxuality - o.a. goud in Amerika - lijkt Candy Dulfer met de opvolger Sax-a-go-go haar succes moeiteloos te conti nueren. De tweede korte inten sieve toernee werd gisteren af gesloten in het LVC in Leiden. Dulfer opent met een up tem po funky nummer, gevolgd door 'So What' een sterk uitgevoerde cover van Miles Davis. Trom pettist Ivan van Hetten, samen met Dulfer voor het grootste ge deelte op de voorgrond, valt hier op door zijn gedoseerde toongebruik en sterke dynami sche climaxen. Dulfer heeft de neiging bij de eerste serie - snellere - songs haar soli te lang uit te breiden en te weinig naar een hoogte punt te werken. Veel van het materiaal wordt met te veel in strumenten muzikaal volledig volgeplamuurd. Alleen de rusti ge cover 'I can't make you love me' geeft de dankbare afwisse ling in het geheel. Pas vlak voor de pauze komt daarnaast de broodnodige vocale ondersteu ning op het toneel. De dansbare soul met een funky mengel moesje ligt dan voor het opra pen met de Averidge White Band-cover 'Pick up the pieces' en het Prince-nummertje 'Sun day Afternoon'. Candy Dulfer omringt zich met klasse-muzikanten. Dat de ze toppers ook nog langdurige soli krijgen is echter meer dan hinderlijk. De lang uitgespon nen bas-, drum- en orgelsoli haalden de vaart uit het optre den. Wat meer afwisseling in de setlist en wat gedoseerder ge bruik van soli had dit optreden van Candy Dulfer een stuk aan trekkelijker gemaakt. recensie ben wagemaker Expositie: Portretten en beelden van 10 Ars-leden. Tot 31 oktober, gebouw van Ars Aemula, Pieterskerkgracht 9, Leiden. Openingstijden* di en do 10-12, za 13-16 Zowel in de schilder- als beeld houwkunst is het portret als ge nre altijd een veel beoefende bezigheid geweest. Dat is niet zo vreemd, want niet alleen vroeger vond menig zichzelf respecterende notabel of magi straat dat zijn beeltenis voor het nageslacht bewaard diende te blijven. Overbekend zijn de por tretten van kooplieden van Hol landse meesters, of gewoon de simpele grafische afbeelding van Hare Majesteit op onze muntstukken. Toch wist bij voorbeeld iemand als Rem brandt meer weer te geven dan alleen de afbeelding van de ge portretteerde. Hij gaf zijn mo dellen een psychologische di- isie, met de beeltenis werd ook de persoonlijkheid van de betrokkene vastgelegd. Dat al leen de groten onder ons deze vaardigheid beheersen zal geen verbazing oproepen. De expositie van 10 Ars-leden verbaast om die reden evenmin. Alle portretten zijn in eerste in stantie alleen weergaven. Maar ten Bergman legt in oranje, blauw en roze-bruin de ruwe impressie van een gelaat vast waarbij de mond slechts met één rode veeg wordt aangege ven. Victor Bouter toont met één mannelijk en twee vrouwe lijke naaktportretten dat hij de aquareltechniek beheerst: met een potlood bepaalt hij eerst zijn contouren en vervolgens wordt verfijnd de verf aange bracht. Eén ervan krijgt iets dro merigs doordat de vrouw haar hoofd achterover laat hellen en haar gezicht afwendt alsof zij naar iets staart dat voor de kij ker niet zichtbaar is. John Hak kaart laat zien dat de krasserige lijnen van etsen tot goede por- amsterdam/den haag anp Koningin Beatrix heeft vrijdag in het Koninklijk Paleis in Am sterdam de koninklijke subsi dies voor de Vrije Schilderkunst 1993 uitgereikt aan zes jonge kunstenaars. Richard Brouwer (Den Bosch), Pierre Cops (Eindho ven), Rens Janssen (Utrecht), Michael Raedecker (Amster dam), Wouter van Riessen (Arn hem) en H.W. Werther (Den Bosch) vielen in de prijzen. De koningin reikt de konink lijke subsidie voor Vrije Schil derkunst jaarlijks uit. Iedere Ne derlandse beeldende kunste naar die zelfstandig werkt en op 1 januari de leeftijd van 35 jaar nog niet had bereikt, kan mee dingen naar een Koninklijke Subsidie (5000 gulden). Dit jaar deden 675 kunstenaars er een gooi naar. Uit de ingezonden werken stelt de jury ook een expositie samen. Het werk van 31 kunste naars is tot en met 24 oktober te zien in het Koninklijk Paleis. De verschillende activiteiten worden mogelijk gemaakt door de Stichting Koningin Juliana en door de Stichting Koninklijk Paleis te Amsterdam. THEATER recensie wijnand zeilstra 'Everything we always wanted door W.A.C.K.O. Gezien 16/10, schouwburg Leiden. 'Acts, muziek, songs' kondigt het programmablaadje aan. Die eenvoudige opsomming is han dig gekozen. Wat Manou Ker- sting en Chiel van Berkel in het theater brengen, valt namelijk moeilijk met een genre-aandui ding weer te geven. Beide heren kennen elkaar van de Antwerpse theateroplei ding. Ze vormen een komisch duo en noemen zich W.A.C.K.O.: Weird Asshole Cra zy Knock Out. De keuze voor zo'n nadrukkelijk komisch aan doende naam maakt je wat huiverig. Inderdaad blijkt hun aanpak af en toe gewild leuk over te komen. Bijna alles is leuk bedoeld, en dat is o zo moeilijk vol te houden. Ze proberen dat overigens wel. Hun uithoudingsvermogen en optimale inzet doen daarom sympathiek aan. Ruim ander half uur gaan ze zonder onder breking van een pauze in een flink tempo te keer. Het is gro tendeels slapstickhumor, waar je van moet houden, met af en toe enige swingende muziek ter afwisseling. Dat laatste is een sterke troef, vooral wanneer Manou Kersting voor begelei ding op bas zorgt. 'Everything we always wanted to do on stage but never were allowed to' is de omslachtige ti tel. Het komt meestal neer op absurde uitvergroting van alle daagse situaties. Bijvoorbeeld de restaurant-scène: de ober dwingt de klant tot overmatige wijnconsumptie, wat met de nodige fysieke gewelddreiging gepaard gaat. Beide heren, kaal geschoren en in donker pak met stropdas gekleed, leggen hierbij grote lenigheid aan de dag. In talrijke variaties keert dit soort humor steeds terug. Daar mee kun je een avond vullen, maar heb je met deze reeks los se sketches ook een avondvul lend programma?! Vol trots ci teert het programmablaadje loftuitingen uit de pers. Het ta lent van dit duo wordt kennelijk alom bejubeld. „Wie W.A.C.K.Ó. niet grappig vindt, moet zich dringend laten nakijken." Als 'De Morgen' gelijk heeft, is dat zeer verontrustend. Tijdens de Stripdagen in Breda zijn gisteen de jaarprijzen van het Stripschap toegekend en uitgereikt. In de categorie oor spronkelijk Nederlands werd tot album van het jaar gekozen 'Meccano 1: Beauregard' van Hanco Kolk. „In eerste aanblik chaotisch, bij lezing volstrekt helder, vaak spannend en gere geld hilarisch", aldus de jury over dit album. tretresultaten kunnen leiden en Gerard de Wit toont een zelf portret. De in de vitrine aanwezige beelden van Goke Leverland vallen buiten het portretgenre. Op een lange zwart marmeren zuil valt weliswaar een bronzen vrouwenbuste te herkennen, maar dit groen gepatineerde sculptuurtje is zodanig vormge geven dat gezegd kan worden dat bewust van een realistische weergave is afgezien. Datzelfde geldt voor een menselijke vorm op een plaatje van wit marmer waarvan Leverland de zijden weloverwogen ruw en ongepo lijst heeft gelaten. Het beeldje laat zich qua vorm nog het best vergelijken met een touwtrekker die zijn voorste voet schrap zet en met zijn lichaam laag over de grond een denkbeeldige te genstander weerstand biedt. Gelet op de verenigingsnaam 'Ars Aemula' (streven naar kunst) mag gezegd worden dat Leverland een buitenbeentje is. voorschoten Horen en zien verging je soms, af gelopen zaterdagmiddag in de dorpskern van Voor schoten. Muziekvereniging Laurentius vierde het zeventigjarig bestaan en dat kon natuurlijk niet on gemerkt voorbijgaan. Vandaar dat de vereniging een aantal collega-orkesten, zoals Adest Musica uit Sassenheim, had uitgenodigd om het feest extra luister bij te zetten in een zogenaamde streetpara de. Van alle kanten kwamen de muzikanten toege stroomd om vervolgens in het centrum samen te komen en een nummertje ten beste te geven. FOTO HIELCO KUIPERS Jubileumconcert Joop Brons in Hooglandse Kerk recensie wilfred simons Evensong en jubileumconcert ter gelegen heid van het 40-jarige jubileum van Joop Brons, organist en koordirigent aan de Hooglandse Kerk. Anglicaanse songs, N Aria detta Frescobalda; C. Parry, I was glad; G. Morandi, Introduzione, tema con variations Gehoord Hooglandse Kerk, 17/10, Leiden. Bruhns, Praeludium in e; H. Sumsion, They Kerkklokken roepen vlak voor that go down to the sea; G. Frescobaldi, een kerkdienst altijd: "Kom luis teren naar het woord van de Heer! Hebt uw naasten lief!" maar gisteravond riepen ze vol overtuiging: „Eert loop Brons! Hebt uw naasten lief!" Voor één keer mochten de kerkklokken van de Hooglandse Kerk vast wel afwijken van het vaste stra mien, want veertig jaar lang heeft Brons het muziekleven in de kerk gedragen. Aanvankelijk als organist, maar later ook als dirigent van de Leidse Cantorij en als drijvende kracht achter de Evensongs. Brons' grote liefde is de Angli caanse kerkzang en hij streeft ernaar die met zijn koor nauw gezet tot klinken te brengen. Ónder zijn leiding is de Cantorij dan ook uitgegroeid tot een van de beste koren in de Leidse re gio. En dat liet het ook gister avond weer horen. De koor klank is kortweg te karakterise ren als transparant, kernachtig en gewijd. De adembeheersing is welhaast perfect, de voor dracht zeer precies. Alle koorle den zijn dienstbaar aan de to taalklank. Zo'n klank kan ook saai zijn. Alles staat of valt met de kwali teit van de composities. De An glicaanse evensongs zijn echter zo rijk aan sfeer, thema's, sa menklanken en dissonanten dat zij wel moeten ontroeren. Hondsmoeilijk soms om dege lijk uit te voeren, dat wel. Ook als organist toonde Brons zijn klasse. Is hij als begeleider volstrekt dienstbaar, als solist toont hij een grote persoonlijk heid. Hij heeft een enorme greep over het materiaal; daar door heeft hij veel vrijheid om zijn eigen interpretatie te laten doorklinken. Het lijkt pure een voud en vanzelfsprekendheid. De Introduzione, tema con uari atione van G. Morandi bijvoor beeld klonk simpel als een slaapliedje. Maar wie goed luis terde, kon horen hoe achter die eenvoud een leven lang zweten en ploeteren schuilgaan en hoe moeilijk zo'n interpretatie ei genlijk is. Buitenlands album van het jaar werd. 'Soda 4: God stierf vanavond' van Bruno Gazzotti en Tome. „Bruno Gazzotti heeft met zijn eerste complete ver haal binnen de reeks Soda een album neergezet dat staat als een huis. Het scenario van To me is origineel en heeft in alle opzichten bijgedragen tot een prima eindprodukt", staat in het juryrapport. Het album 'Douwe Dabbert 17: Bombasto met het boze oog' van Piet Wijn en Thom Roep werd door scholieren uit Breda gekozen tot het beste jeugdal- bum. De winnaars kregen de bron zen Stripschappenning van Jaap De Belgische tekenaar Kamakurgka, bekend van onder meer de strip'Bobje' en internationaal doorbrekend nu hij ook voor The Newyorker mag tekenen, was zo blij met zijn stripschapprijs die hem zaterdag werd uige- reikt, dat hij hem wel wilde opeten. foto anp van Oostveen, de voorzitter van het Stripschap. De belangrijkste prijs van het Stripschap, de Stripschapprijs, was vorige maand al toegekend aan de Belgische tekenaar Ka- magurka. De prijs, een oorkon de en een beeldje, werd hem zaterdag uitgereikt. Beide heren van W.A.C.K.O., kaal geschoren en in donker pak met stropdas gekleed, leggen grote lenigheid aan de dag. foto pr Comfortabele, korte mantel met capuchon, 80% wol. 36 t/m 46. In gemêleerd beige, donkerbruin, groen, ecru en In unl-camel of marine. Van 529 Voor 299 'Mantels' de Bijenkorf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 11