'Muziek komt uit de hoogte' i \\\w\\v\ /////mum ii ivwwww Cultuur&Kunst Spannende dans met soms foutje Rijksmuseum presenteert gerestaureerd Gole-kabinet Kracht noch karakter in werk Van den Bosch Dwarsdoorsnede Vietnamese film 'Mozart-sonate verbetert intelligentie' Vingerwijzing bij kunstbeurs VRIJDAG 15 OKTOBER 1993 21 Groot aantal exposities in regio leiden/regio» Bijna elke tak van sport is het onderwerp van de schilderijen, aquarellen en zeefdrukken van René Broné. Ze zijn op het ogenblik te zien in de 'blauwe gang' van Holiday Inn te Leiden, De Alphense kunstenares Ger Kroese tekent en schildert voornamelijk bloemboeketten en landschappen. Deze hangen tot 10 november bij In Huis Co, Anne Frankkade 26, Alphen aan den Rijn. Ter herinnering aan de kunstenaar Rien Scholten wordt woensdag 20 oktober een expositie van zijn werk geopend bij Expressie '70 in Alphen aan den Rijn. De tentoonstelling duurt tot 12 november. Werk van Willem Faas is tot half decem ber te zien in het Noordwijkerhoutse congrescentrum Leeuwen- Swingen op dansmuziek en jazz leidrdorp/leiden» De Jackie Rain Mister Showband treden van avond op in de Leiderdorpse Muzenhof. Dansen en swingen is - voor personen boven 21 jaar - mogelijk vanaf acht uur. Het nieuwe seizoen van Jazz on Sunday begint zondagmiddag om half vier bij café 'Cheers' in de Leidse Doelensteeg. Daar treden op: pianist Jan de Bas, bassist Joris Bijleveld en slagwerker Karei Stuivenberg. Speciale gast is de Australische altsaxofonist Ian Wallace. Extra concert Sylvian Fripp Amsterdam Het concert van Sylvian Fripp op 21 november in het Amsterdamse Carré is uitverkocht. Daarom volgt de avond erna een extra concert. De voorverkoop begint morgen. David Sylvian en Robert Fripp treden ook op in Sittard (20/11), Eind hoven (24/11) en Groningen (25/11). Special guest is Michael Brook. Cursus jazz-improvisatie begint leiden De Streekmuziekschool Leiden Omstreken begint op 1 november met een cursus jazz-improvisatie die tien weken duurt. Docent Juan Martinez leert hoe men soepeler met zijn in strument kan omgaan, watje kunt doen op welke schema's en vooral: hoe je blijft swingen. Een inschrijfformulier is verkijgbaar bij de muziekschool, Rapenburg 22, Leiden. Er zijn nog maar een paar plaatsingskansen, dus spoed is geboden. Joop Brons 40 jaar organist en 25 jaar dirigent: dans Het Rijksmuseum in Amster dam toont van 19 oktober tot en met 23 januari het pas gerestau reerde 17de eeuwse kabinet van de meubelmaker Pierre Gole. De restauratie en conservering van dit meubelstuk heeft drie jaar geduurd en werd door de afdeling meubelrestauratie van het museum uitgevoerd. Het kabinet werd in 1990 op een veiling bij Sotheby's in Lon den gekocht, met steun van de Vereniging Rembrandt en de Rijksmuseum-Stichting. Voor het het be langrijke aanwinst op meubel- gebied. Na een voorzichtige schoonmaakbeurt werd het een maand lang tentoongesteld in de Eregalerij van het museum. Daarna begon de uitgebreide conservering en restauratie. Pierre Gole werd omstreeks 1620 als Pieter Gooien in het Noordhollandse stadje Bergen geboren. Op 20-jarige leeftijd vertrok hij naar Parijs, waar hij werk vond bij een meubelma ker. Omstreeks 1650 kreeg hij de titel meubelmaker van de koning kreeg. Tot zijn dood in 1685 zou hij vaste leverancier van het koninklijk huis blijven. Te snel. Zo oordeelden in 1953 de kerkgangers van de Leidse Bethlehemkerk - toen nog Kooikapel - over het spel van hun nieuwe organist Joop Brons. Na veertig jaar razen zijn vin gers nog steeds vliegens vlug over het klavier. De 64-jarige organist viert zondag een dubbel jubile um in de Hooglandse kerk want hij is ook 25 jaar ver bonden aan de Leidse Can- torij. Uiteraard brengt het koor een evensong, een dienst met Anglicaanse koormuziek die Brons zo'n kwart eeuw geleden in Lei den introduceerde. leiden «letty stam In het ouderlijk huis stonden een vleugel en piano. Het gezin Brons woonde op de beneden verdieping van het Boerhaave- complex. In het laatste oor logsjaar was het merendeel van de scholen gesloten en zaten de Bronsjes vaak thuis te spelen. Studieroosters bij de piano en vleugel zorgden ervoor dat alle jongens konden oefenen. Joop kwam zo op de gedachte om concertpianist te worden. Tot dat hij een keer werd gevraagd om op orgel een kerkdienst te begeleiden. Brons was meteen verliefd op het geluid. „De muziek van een orgel komt ergens vanuit de hoogte naar je toe. Dat is zo prachtig. Terwijl je met een piano veel dichter op de klank zit. Dat komt gewoon uit een houten kastje." Na de Bethlehemkerk kwam Brons in 1961 in de Hooglandse Kerk terecht. „Ze ven jaar later stopte de dirigent van de Cantorij en vroeg of ik het koor een tijdje wilde waar nemen. Dat doe ik nu al 25 jaar lang." Zoon Hans is inmiddels diri gent van de Cantorij. „Ik speel Joop Brons:Henry de Achtste was op het orgel vanaf het balkon. Vanaf die hoogte kun je wel wuiven maar geen aanwijzin gen geven en spelen tegelijk. De koorleden zwaaien hooguit te rug. Dus heb ik Hans gevraagd. Hij is bas en heeft, al zeg ik het zelf, een heel mooie stem. Bij de repetities geeft Hans aan en speel ik. Zo timmeren we de boel erin." Vuur Echtgenote Truus, zoon Eric en schoondochter Debbie zingen i beest v i vent maar zonder hem hadden we die prachtige muziek niet gehad.' hielco kuipers ook in de Cantorij. „En mijn vrouw helpt me met orgel spe len. Ze slaat de muziek om en bedient de registerknoppen. Daar kun je niet al spelende aan trekken. En ze houdt me bij de les. Als ik in het vuur van het spel de weg dreig kwijt te raken, wijst Truus me waar ik gebleven was. Als de Cantorij optreedt, speel ik alleen. Truus is sopraan en ik kan haar niet missen in de groep." Met de Cantorij brengt Brons de Engelse variant van een ves per: evensongs. „Die heb ik ge- importeerd. Ik ben helemaal ly risch over die muziek. Hoewel ze andere orgels hebben, pro beer ik de klank zo goed moge lijk na te volgen. En met wat ge goochel lukt dat wel. Anglicaan se koormuziek is nergens mee te vergelijken. Het is een heel eigen stijl. Sommige kerkgan gers vertelden me dat ze het te rooms vonden. Het lijkt af en toe wel een beetje op Gregori- „De Anglicaanse kerk ont stond toen Rome Henry de Achtste verbood te scheiden van zijn vrouw. Hij draaide toen de kerk de rug toe. Het was een beest van een vent die zijn vrouwen liet vermoorden. Aan de andere kant: zonder Henry hadden we die Anglicaanse mu ziek niet gehad. Zo zie je maar dat er uit iets slechts toch iets moois kan komen." De jubileumviering in c Hooglandse Kerk begint a. zondag om 19.00 uur. Rommelige, chaotische indruk en onduidelijkheid recensie roos van put Solotentoonstelling Hennie van den Bosch, schilderijen. Te zien t/m 31 oktober. Kunstcentrum Haagweg, Haagweg 4, Leiden, vrt/m zo 13-18 uur. Tot nu toe is ze niet echt naar buiten getre den met haar werk, omdat ze zich heeft wil len richten op haar eigen ontwikkeling als kunstenaar. In het Kunstcentrum aan de Haagweg is nu werk te zien dat in de jaren negentig is ontstaan en het meest recente uit 1993. Haar thematiek is volgens haar zeggen de binnen- en de buitenwerelden en de plaats waar je je dan bevindt'. Wat je verwacht bij thema's als deze is een ab stracte vormentaal met een symbolisch ge halte. Het meest herkenbare zijn nog de ab- ar daar is in feite alles Scène uit 'The Goldseeker' van Dao Ba Son. foto gate foundation De schilderijen geven een rommelige, chaotische indruk. Dit is onder meer het ge volg van de wijze hoe de schilderijen zijn opgehangen, van de verschillende formaten die zijn gecombineerd en van het werk zelf. Er is geen lijn in te ontdekken. Er zijn bij voorbeeld series van drie exemplaren te zien. Deze zijn niet bij elkaar gehangen om dat ze in vorm, compositie of inhoud bij el kaar horen, maar ze zijn zo gehangen om dat Hennie van den Bosch een beeld van haar oeuvre wilde geven. Volgens de kun stenaar ondersteunen ze elkaar bovendien en zijn ze tegelijkertijd individuen. Hoe ze elkaar dan ondersteunen is absoluut ondui delijk; de formaten zijn ongelijk (wat in het algemeen geen probleem hoeft te zijn), de compositie - voor zover die er al is - geeft geen aanknopingspunten en een visie van de kunstenaar op de thematiek door middel van de toegepaste vormentaal kan je er al helemaal niet uit halen. Om tenslotte dit werk dan ook nog als individu te zien, is on mogelijk. Kracht noch karakter spreekt er uit. Op de begane grond zijn werken te zien die volgens het kunstcentrum monumen taal zijn vormgegeven. Het formaat is inder daad monumentaal, de vormgeving is be weeglijk maar verder dan de kwalificatie optisch charmant kan ik niet komen. Het kunstcentrum wil een expositieruim te zijn voor professionele beeldend kunste naars die aan het begin van hun loopbaan staan. Zij willen de kunstenaars, zonder de beperkingen die het officiële circuit kent, een kans bieden zich te presenteren. De keuze die zij maken zal verrassend zijn, al dus de informatie, en criteria qua stijl of discipline worden vermeden. Voor mij is de Haagweg nu nog puur een expositieruimte. En voor professionele beel dend kunstenaars? Wat niet is kan komen. recensie maarten baanders Voorstelling 'Moving Target'. 'The Unanswered Question', 'Weeping Walls' door Conny Janssen danst Gezien 14/10 schouwburg, Leiden Levendige dans met acrobati sche allure: dat is het meest op vallende kenmerk van de pro gramma's van de groep van Conny Janssen. 'The Unanswe red Question' en 'Weeping Walls', twee nieuwe werken van Janssen, zijn daar weer een overtuigend voorbeeld van. 'The Unanswered Question' opent verrassend met drie vrou wen die, ieder in een aparte lichtcirkel, hun eigen karakteris tieke bewegingstaal laten zien, van golvende armen en draaiin gen tot handgebaren en om- hoogreiken. Deze bewegingen worden gedreven en vloeiend voortgezet en uitgebreid in het vervolg van de choreografie, waarbij de drie danseressen de bewegingen van een prachtig resoluut dansende soliste (Desi- ree Schneider) omspelen. In 'Weeping Walls', het fasci nerendste deel van dit program ma, staat een muur met ladders centraal. Uit de aanvankelijk lo me bewegingen, waarbij de dansers zich vastklampen aan de ladders, ontwikkelt zich een grote vitaliteit. Er is veel te zien: terwijl verspreid over de vloer in wisselende formaties krachtige, afwisselende bewegingen wor den gemaakt, verheffen andere dansers zich bijna zwevend bo ven de muur. Het is wel duide lijk dat deze dansgroep het van actie moet hebben. In de nistige passages, die overigens voor een aangename afwisseling zor gen na de felheid en de dreu nende muziek, was te veel traagheid, waardoor voorname lijk werd uitgedrukt hoe slo pend de dans is. Ondanks alle acrobatiek weet Conny Janssen ook emoties uit te drukken. Vooral in 'The Unanswered Question' is dit mooi te zien als de ene danseres de andere laat bewegen, haar bewegingen stuurt, waarna de ander zich, zodra ze haar passi viteit verliest, aan haar onttrekt. Een spannende voorstelling, al moet ik wel zeggen dat er nogal wat ongelijkheden en foutjes in de groepsgedeelten zaten. Veel bewegingen werden niet homogeen uitgevoerd en juist bij dit soort dans wordt het effect daardoor aangetast. De dansers hebben genoeg kwali teit in huis om dit beter te doen. VERLENGINGDe tentoonstel ling „Kunstschatten uit Koe weit" in het Haags Gemeente museum wordt wegens enorme belangstelling verlengd tot en met 7 november. Op 24 oktober houdt conservator Jef Teske om 14.30 uur een lezing over de eling van 130 topstuk- Wie zich na de zoveelste Amerikaanse Vietnam- film wel eens afvroeg hoe een Vietnamese versie er uit zou zien krijgt nu een kans. Een van de eve nementen georganiseerd ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van het Medisch Comité Neder- land-Vietnam is een programma van hedendaag se Vietnamese films. In één van die films, 'No Way to the Horizon' uit 1989, is te zien hoe een groepje soldaten in de bergen probeert te overle ven. Toch is dat niet de belangrijkste invalshoek van het festival. Belangrijker dan het beeld van de oorlog is het beeld van het hedendaagse leven in Vietnam. Dat komt in de getoonde films ruim schoots aan bod. De Vietnamese film is tot nu toe in het Westen nauwelijks te zien geweest, ook niet op festivals. In Vietnam zelf is er nog maar kort sprake van een min of meer onafhankelijke, persoonlijke ci nema. De eerste Vietnamese films werden in de jaren veertig ingezet als propaganda in de oorlog tegen de Fransen, daarna moest het moreel hoog worden gehouden in de strijd tegen de Amerika nen, en toen ook die vertrokken waren diende de Vietnamese cinema in de eerste plaats de com munistische boodschap uit te dragen. Pas rond 1985 werd de dwingende staatscontrole wat ver licht en kwam er ruimte voor filmmakers met een persoonlijke visie. De Vietnamese film staat dus nog in de kinder schoenen. Hoe moeilijk het is om de erfenis v het verleden af te schudden blijkt bijvoorbeeld 'The Devil's Mark' (1991) van Viet Linh het festival opent. Het is een sprookje over een weesmeisje dat vanwege een grote moedervlek door de dorpsgemeenschap als duivelskind wordt verstoten. Ze groeit op in onschuld en eenzaam heid. Wanneer een ontvluchte gevangene haar pad kruist ontdekt ze de liefde. In onze ogen is de film een merkwaardige mengeling van onvervalst moralisme (ach, als de mensen toch geen voor oordelen hadden!) met een kinderlijk liefdesver haaltje. In de ogen van de Vietnamese censuur is zelfs zo'n voorzichtig-kritische aanpak (of mis schien die ene kuise naaktscène?) al te veel van het goede. 'The Devil's Mark' is in Vietnam nog steeds verboden. De ondertitel van het festival, 'Een wapen in de strijd', suggereert dat er ook films uit de revolu tionaire tijd te zien zijn. Dat is echter niet het ge val, wat in zekere zin jammer is. Het had de he dendaagse films in een wat breder perspectief kunnen plaatsen. Flet nu geselecteerde werk, acht speelfilms en twee documentaires, is allemaal van na 1985 en geeft een dwarsdoorsnede van de huidige niet-commerciële cinema. Het Vietnamees Filmfestival is gisteren ge opend in Desmet in Amsterdam. Het is later de ze maand ook te zien in het Haags Filmhuis en Lantaren/Venster Rotterdam. londen dpa Tien minuten luisteren naar Mozarl verbetert de intelligen tie, het abstracte denken en ruimtelijk voorstellingsvermo gen. Dit blijkt uit een onder zoek van Amerikaanse weten schappers van de univèrsiteit van Californië. Voor de studie werden 36 studenten met standaard-tests onderzocht op onder meer lo gisch en abstract denken. Te voren lieten de wetenschap pers de proefpersonen tien minuten lang luisteren naar een bandje met speciale, rust gevende oefeningen, of een bandje met Mozarts Sonate in D-majeur voor twee piano's horen. Een andere variant be stond uit tien minuten volledi ge stilte. Daarbij kwamen studenten die naar de muziek hadden geluisterd in de aansluitende intelligentietest iets beter uit de bus dan hun collega's. Dit effect hield echter maar een kwartier aan. De verruimende werking van de muziek zou kunnen berusten op de ingewikkeld heid ervan, menen de onder zoekers. Zij willen hun experi menten nu uitbreiden naar andere muzieksoorten. Een voudig gestructureerde mu ziek zou, zo vermoeden zij, de geestelijke prestaties eerder doen afnemen dan toenemen. John Lennon- kunstschool PARIJS AFP In het Britse Liverpool gaat in de loop van 1995 de Kunst school John Lennon open. Dat heeft ex-Beatle Paul McCartney bekendgemaakt. McCartney be heert het financiële fonds dat de school mogelijk moet maken. Het is de bedoeling dat aan het instituut onder meer opleidin gen komen voor zang en mu- ziekregistratie. Ook buitenland se leerlingen zijn welkom. Marilyn Monroe als operaheldin washington gpd De New York City Opera bestaat dit najaar een halve eeuw. Om dat te vieren zijn er in minder dan één week maar liefst drie originele Amerikaanse opera premières. Het is het bewijs van een toenemende belangstelling bij de Amerikanen voor de ope ra. Dat is mede te danken aan een reeks eigentijdse produkties van eigen bodem. Dat is het ge val met de drie premières: 'Esther' van Hugo Weiskall, 'Griffelkin' van Lukas Foss en 'Marilyn' van Ezra Laderman. Het is vooral de laatste voorstel ling die de meeste aandacht heeft getrokken. Over Marilyn Monroe is eigenlijk alles al ge zegd en geschreven. Maar een opera was er nog niet.De opera speelt helemaal op de laatste dag van haar leven, en bestaat uit een lange conversatie tussen de actrice (gespeeld door de so praan Kathryn Gamberoni) en haar psychiater. Dat gesprek wordt gelardeerd met terugblik ken op haar roerige leven. parus Nog tot zondag duurt de 20ste internationale beurs voor hedendaagse kunst in Parijs. Voor het gebouw van het Grand Palais, waar d beurs wordt gehouden, staat deze 12 meter hoge bronzen duim van de Franse kunstenaar Cesar. Als een vingerwijzing voor alle bezoekers oi vooral veel op te steken van wat de 168 galeries de kunstliefhebber te bieden hebben. foto A D-1077G-C KJ.OPFBCIT OO .'jmu.i.M.i.n.mj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1993 | | pagina 25